30 A 55/2010 - 21
Volby do zastupitelstev obcí: registrace kandidátní listiny
V rámci ochrany ve věcech registrace podle
§ 89 s.ř.s. je soud k návrhu oprávněn
zasáhnout v případě nezákonného rozhodnutí registračního úřadu nebo jeho vadného postupu; soud však
v případě – ať už z jakéhokoli důvodu – marného uplynutí zákonné lhůty pro podání kandidátní listiny
není (ani za použití prominutí lhůty či jiné konstrukce) oprávněn – byť by to
in concreto
shledal
vhodným – nahradit rozhodnutí registračního úřadu o odmítnutí kandidátní listiny soudním rozhodnutím
o povinnosti registračního úřadu registrovat kandidátní listinu ve smyslu
§ 89 odst. 2 věty prvé
s.ř.s.
(Podle usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 8. 2010, čj. 30 A 55/2010 – 21)
Věc: Sdružení nezávislých kandidátů pro obec Zhoř proti Městskému úřadu Stříbro o odmítnutí
kandidátní listiny
Rozhodnutím ze dne 13. 8. 2010 odpůrce, příslušný jako registrační úřad ve smyslu
§ 21 odst. 3 zákona č.
491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí
a o změně některých zákonů, projednal podle § 23 odst. 1 tohoto zákona kandidátní listinu volební
strany Sdružení nezávislých kandidátů pro obec Zhoř (navrhovatele) pro volby do zastupitelstva obce
Zhoř konané ve dnech 15. a 16. 10. 2010 a rozhodl tak, že podle § 23 odst. 3 písm. b) citovaného
zákona kandidátní listinu navrhovatele odmítl s odkazem na § 21 odst. 3 téhož zákona.
Toto rozhodnutí odůvodnil registrační úřad tím, že navrhovatel podal kandidátní listinu pro volby
do zastupitelstva obce Zhoř konané ve dne 15. a 16. 10. 2010 opožděně – až dne 12. 8. 2010.
Posledním dnem lhůty pro podání kandidátní listiny byl přitom den 10. 8. 2010 do 16.00 hodin, neboť
podle § 21 odst. 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí se podávají kandidátní listiny nejpozději
66 dnů přede dnem voleb do zastupitelstva obce obecnímu úřadu; a to nejpozději do 16.00 hodin. S
ohledem na § 67 odst. 4 zákona o volbách do zastupitelstev obcí, podle kterého lhůty nelze
prodloužit ani prominout jejich zmeškání, a úkon musí být poslední den lhůty do 16.00 hodin učiněn u
příslušného orgánu, nezbylo než kandidátní listinu navrhovatele odmítnout.
Navrhovatel požádal návrhem podaným u Krajského soudu v Plzni o vydání rozhodnutí, že Krajský
soud v Plzni o vydání rozhodnutí, že krajský soud povoluje dodatečnou registraci kandidátní listiny
Sdružení nezávislých kandidátů pro obec Zhoř i přes nedodržení stanoveného termínu odevzdání.
Svůj návrh odůvodnil tím, že obec Zhoř je malá obec, která má v současnosti 150 obyvatel, z toho
115 voličů. Z tohoto počtu je ještě více jak 30 voličů, kteří mají v obci trvalý pobyt, ale v obci
již delší dobu nejsou. Na straně druhé přibližně stejný počet občanů v obci žije, ale trvalý pobyt
zde nemá. Z tohoto důvodu byly v obci problémy získat pro volby do zastupitelstva obce dostatečný
počet kandidátů, a tím se stalo, že nebyl dodržen termín předání kandidátní listiny na registrační
úřad ve Stříbře, tak jak ukládá zákon. Vzhledem k tomu, že v obci je předkládána pouze jedna
kandidátní listina, navrhovatel se domníval, že by bylo neekonomické konat volby do zastupitelstva
obce v náhradním termínu, a proto žádal Krajský soud v Plzni o povolení dodatečné registrace své
kandidátní listiny Sdružení nezávislých kandidátů pro obec Zhoř.
Krajský soud v Plzni návrh na vydání rozhodnutí o povinnosti odpůrce registrovat kandidátní
listinu navrhovatele zamítl.
Z odůvodnění:
Vzhledem k okolnostem případu a právní úpravě má soud za to, že se navrhovatel domáhal vydání
rozhodnutí o povinnosti správního orgánu (Městského úřadu Stříbro, tj. odpůrce) registrovat
kandidátní listinu volební strany Sdružení nezávislých kandidátů pro obec Zhoř (tj. navrhovatele).
(....)
Soudní ochrana ve věcech registrace jako součást soudnictví ve věcech volebních v případě
stanoveném v § 89 odst. 1 písm. a) a
odst. 2 s.ř.s. znamená, že za stanovených
podmínek je soud oprávněn (i povinen) nahradit rozhodnutí správního orgánu (registračního úřadu) o
odmítnutí kandidátní listiny soudním rozhodnutím o povinnosti správního orgánu (registračního úřadu)
kandidátní listinu registrovat.
Elementární podmínkou takového soudního zákroku je to, jestliže správní orgán vydá rozhodnutí,
které je v rozporu s právními předpisy, jakož i to, jestliže se v řízení dopustí takových vad, které
mohly mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé.
Soudní ochrana ve věcech registrace tak může nastoupit toliko tehdy, jestliže rozhodnutí
správního orgánu nebo jeho postup je v rozporu s právem hmotným, procesním či organizačním.
Navrhovatel netvrdí, že by předmětné rozhodnutí registračního úřadu bylo v rozporu s právními
předpisy.
Zákon o volbách do zastupitelstev obcí je tu skutečně zcela rigidní: „Kandidátní listiny se
podávají nejpozději do 16.00 hodin 66 dnů přede dnem voleb registračnímu úřadu“ (§ 21 odst. 3 věta
první). „Registrační úřad (...) rozhodne o odmítnutí kandidátní listiny, jestliže není podána podle
§ 21“ (§ 23 odst. 3 písm. b) část věty před středníkem uvedeného zákona). „Lhůty nelze prodloužit
ani prominout jejich zmeškání“ (§ 67 odst. 4 téhož zákona).
Jinak řečeno, není-li kandidátní listina podána ve stanovené lhůtě, registrační úřad je bez
dalšího povinen ji odmítnout („rozhodne o odmítnutí“) a registrační úřad není za žádných okolností
oprávněn prominout zmeškání lhůty („nelze prominout“).
Navrhovatel má ovšem za to, že konat volby do zastupitelstva obce v náhradním termínu by bylo
neekonomické.
Rovněž soud je přesvědčen o tom, že je-li zde opravdu jen jedna volební strana – bylo by
vhodnější prominout ostatně nedlouhé zmeškání lhůty než konat volby do zastupitelstva obce v
náhradním termínu. Soud se však nachází v naprosto analogické situaci jako správní orgán
(registrační úřad); podle názoru soudu výše uvedená zákonná ustanovení nelze interpretovat tak, aby
bylo možno podanému návrhu vyhovět.
Jediným orgánem soudního typu, který může do určité míry do zákonodárství zasahovat, je Ústavní
soud, který podle čl. 87 odst. 1 písm.
a) Ústavy ČR rozhoduje o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v
rozporu s ústavním pořádkem.
Podle čl. 95 odst. 2 Ústavy ČR
„(d)ojde-li (obecný) soud k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s
ústavním pořádkem, předloží věc Ústavnímu soudu“.
V přezkoumávané věci ovšem zdejší soud podle
čl. 95 odst. 2 Ústavy ČR nepostupoval,
a to především proto, že § 67 odst. 4 (jakož i § 23 odst. 3 písm. b) část věty před středníkem)
zákona o volbách do zastupitelstev obcí je sice pro daný případ nikoli vhodný, ale podle mínění
soudu není v rozporu s ústavním pořádkem, a dále proto, že by tu byl problatický aspekt časový i
technický: Ústavní soud by – teoreticky – mohl příslušné zákonné ustanovení zrušit, nemohl by je
však nahradit např. dikcí: „V případech zvláštního zřetele hodných lze lhůty prodloužit nebo
prominout jejich zmeškání.“
Lze tedy shrnout, že v rámci ochrany ve věcech registrace podle
§ 89 s.ř.s. je soud k návrhu oprávněn
zasáhnout v případě nezákonného rozhodnutí registračního úřadu nebo jeho vadného postupu; soud však
v případě – ať už z jakéhokoli důvodu – marného uplynutí zákonné lhůty pro podání kandidátní listiny
není (ani za použití prominutí lhůty či jiné konstrukce) oprávněn – byť by to
in concreto
shledal
vhodným – nahradit rozhodnutí registračního úřadu o odmítnutí kandidátní listiny soudním rozhodnutím
o povinnosti registračního úřadu registrovat kandidátní listinu ve smyslu
§ 89 odst. 2 věty prvé
s.ř.s.