I. Jestliže se v jednom volebním okrsku liší výsledky voleb od okrsků ostatních a je
pro takový výsledek logické vysvětlení (bydliště několika kandidátů úspěšných volebních stran),
nelze takové statistické odchylky považovat za indicii, která by soud vedla k tomu, že by v řízení o
neplatnosti voleb a hlasování (§ 90 s.ř.s.)
přistoupil k přepočítání hlasů.
II. Volební strany (§ 20
zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do
zastupitelstev obcí) jsou identifikovatelné podle celé řady atributů; je to název volební strany,
její vylosované číslo a v neposlední řadě jsou to také její kandidáti. Záměna volebních stran při
sčítání hlasů z titulu podobné zkratky volebních stran je proto ve své podstatě
vyloučena.
(Podle usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 16. 11. 2010, čj. 44 A 105/2010 – 58)
Prejudikatura: nález Ústavního soudu č.
140/2005 Sb.
Věc: Sdružení nezávislých kandidátů Evropští demokraté proti Městskému úřadu Č., za účasti M.
L. a dalších, o návrhu na neplatnost voleb a neplatnost volby kandidátů.
Navrhovatel podal dne 27. 10. 2010 u Krajského soudu v Praze návrh na neplatnost voleb a
neplatnost volby kandidátů, a to pro porušení zákona č.
491/2001 Sb. způsobem, který mohl ovlivnit
výsledky voleb, resp. výsledek volby kandidátů. V návrhu uvedl, že má za to, že okrskové volební
komise nepostupovaly při sčítání hlasů v souladu s
§ 40 zákona č.
491/2001 Sb. a ani podle pokynů pro postup
okrskových volebních komisí při realizaci závazného systému zjišťování a zpracování výsledků voleb.
Navrhovatel toto vyvozoval z konkrétního případu pochybení, kdy byl na úřední desce uveden chybný
počet hlasů pro určitého kandidáta. Ačkoliv byl tento údaj opraven a vyhotoven nový zápis o průběhu
a výsledku voleb, nedošlo k přepočítání hlasů. Navrhovatel se proto domníval, že stejným způsobem
(nepřesně a bez provedení kontroly) byly spočítány hlasy i v jiných okrscích. Výsledek ve volebním
okrsku č. 10 se významně lišil od výsledků v ostatních okrscích a vzhledem ke složení oprávněných
voličů lze důvodně předpokládat, že tento výsledek byl způsoben nesprávným sečtením odevzdaných
hlasů. Navrhovatel také poukázal na skutečnost, že při sčítání a při přenosu sečtených údajů do
počítače byly pravděpodobně zaměněny dvě volební strany. Tato záměna při započítávání hlasů pak
mohla mít vliv na výsledky voleb.
Odpůrce uvedl, že on sám ani krajský úřad neprováděl ve dnech voleb ve volebních okrscích
kontrolu průběhu hlasování ani kontrolu sčítání hlasů. Převážná část členů okrskových volebních
komisí byla delegována jednotlivými volebními stranami a na jejich účast a práci v komisích neměl
odpůrce vliv.
Krajský soud v Praze návrh na neplatnost voleb a neplatnost volby kandidátů zamítl.
Z odůvodnění:
(...) S ohledem na závěry Ústavního soudu vyjádřené v nálezu ze dne 26. 1. 2005, sp. zn.
Pl. ÚS 73/04, č.
140/2005 Sb., platí i pro hodnocení práce
okrskových volebních komisí, které jsou vázány slibem, vyvratitelná domněnka, že volební výsledek
odpovídá vůli voličů, přičemž je povinností a současně oprávněním toho, kdo volební pochybení
namítá, předložit důkazy k jejímu vyvrácení. Jak ovšem uvedl Nejvyšší správní soud v usnesení ze dne
28. 11. 2006, Vol 82/2006, „striktní požadavek na předložení relevantních důkazních prostředků
navrhovatelem by mohl být při přezkumu voleb překážkou přístupu k soudu, a to zvláště v případě
jednotlivých občanů, kteří nejsou účastni sčítání hlasů volebními komisemi. Aby však soud sám
přistoupil k přepočtu hlasů či přezkoumávání správnosti jejich posouzení pouze na základě důkazně
nepodložené volební stížnosti, musela by jej k tomu v daném případě přimět zvláště významná
indicie
,
která by byla způsobilá vyvolat pochybnosti o správnosti vyhlášeného výsledku voleb.“ Nejvyšší
správní soud v citovaném usnesení ještě uvedl, že „funkce soudu v rámci soudního přezkumu voleb
nemůže být vykládána tak široce, že v konečném důsledku by jeho práce měla nahrazovat či jaksi
doplňovat činnost volebních orgánů, dokonce až ve smyslu přepočítávání všech hlasovacích lístků na
základě pouhé spekulativně formulované námitky“. Krajský soud proto posuzoval, zda navrhovatel soudu
předložil dostatečné důkazy, resp. zda tu jsou takové
indicie
, z nichž by plynuly pochybnosti o
správnosti vyhlášeného výsledku voleb. (...)
Dílčí chyby při sčítání hlasů přitom jistě nelze vyloučit, nicméně celý proces hlasování a
sčítání hlasů je s ohledem na počet členů okrskové volební komise, jejichž úkolem je navzájem se
kontrolovat, a na způsob jejich delegování, kdy každá z volebních stran má možnost delegovat svého
zástupce, nastaven tak, aby nebezpečí pochybení bylo minimalizováno. Pokud je i přesto sčítání hlasů
prováděno tak, že to zavdává důvod domnívat se, že není prováděno správně, má každý člen okrskové
volební komise, který by měl pochybnosti o korektnosti sčítání, možnost vznést proti tomu výhrady
např. formou odepření podpisu zápisu o průběhu a výsledku hlasování ve smyslu
§ 42 odst. 1 zákona č.
491/2001 Sb. Tento krok by posléze mohl být
základem pro prošetření postupu okrskové volební komise. Jestliže se ale nic takového v zápisech o
průběhu a výsledku hlasování neobjevilo ani v jednom okrsku, není důvod, aby soud přistoupil k
přezkoumávání volebních výsledků.
Tyto úvahy proto soud uzavírá tak, že z jedné chyby okrskové volební komise nelze automaticky
dovozovat chyby další, a to dokonce u jiných okrskových volebních komisí. Takové ničím nepodložené
úvahy nemohou být důvodem k přepočítávání hlasů.
Právě uvedený závěr je třeba učinit i ve vztahu k druhé námitce. Navrhovatel tu formuluje
předpoklad, že jelikož se na rozdíl od ostatních okrsků v okrsku č. 10 významně liší výsledky, je
důvodné se domnívat, že za tím stojí nesprávné sečtení odevzdaných hlasů volebních stran č. 4 a č.
9. Tuto úvahu navrhovatel ničím nedokládá, ani např. neuvádí žádné číselné údaje. Za takové situace
stále platí v úvodu vyslovená
premisa
, že platí vyvratitelná domněnka, že volební výsledek odpovídá
vůli voličů, pokud není předložen důkaz tuto domněnku vyvracející nebo tu alespoň není významná
indicie
, na jejíž důvodnost by bylo možné usuzovat. V dané věci nejenže nebyl soudu předložen
relevantní
důkaz či
indicie
podporující tvrzení navrhovatele, ale naopak se pro případnou odlišnost
volebního výsledku nabízí zcela logické vysvětlení. Jak totiž plyne z vyjádření zvolených
zastupitelů, ve volebním okrsku bydlí několik kandidátů volební strany č. 4 (SNK) a volební strany
č. 9, kteří tu mezi občany mají velmi dobrou pověst. Netřeba přitom připomínat, že zvláště komunální
volby se vyznačují zvýšenou informovaností voličů o jednotlivých kandidátech. Pro rozhodování voličů
a pro jejich následnou volbu je v těchto volbách nejpodstatnější především bezprostřední a
každodenní zkušenost s konkrétními kandidáty, a nikoli již tolik politický program jejich volebních
stran. Proto tím, že ve volebním okrsku č. 10 bydlí a je veřejně činných několik kandidátů zmíněných
volebních stran, je dobře vysvětlitelný vyšší volební zisk pro volební strany, za které tito
kandidáti kandidují.
Ani třetí námitce upozorňující na možnou záměnu dvou volebních stran soud nepřisvědčil. Obecně je
třeba uvést, že volební strany jsou identifikovatelné podle celé řady atributů; je to název volební
strany, její vylosované číslo a v neposlední řadě jsou to také její kandidáti. Jak již bylo shora
uvedeno, komunální volby se vyznačují dobrou informovaností voličů o jednotlivých kandidátech, a
proto jsou jednotlivé volební strany identifikovatelné již jen podle osob uvedených na hlasovacích
lístcích. Z toho také vyplývá, že záměna volebních stran z titulu podobné zkratky těchto stran je ve
své podstatě vyloučena, a to jak u voličů, tak zejména u členů okrskových volebních komisí, kteří
jsou navíc ve vztahu k rozlišování volebních stran školeni. Je obecným pravidlem, že při sčítání
hlasů jsou volební strany a jejich jednotliví kandidáti identifikováni pouze čísly. Možná je i
současná identifikace číslem volební strany spolu s jejím názvem. Pokud by se některá okrsková
volební komise uchýlila k tomu, že volební strany při své práci na sčítání hlasů identifikovala
pouze zkratkou „SNK“, šlo by jistě o pochybení. I v tomto případě ale opět chybí jakýkoli podnět
(např. výhrady člena okrskové volební komise formou odepření podpisu zápisu o průběhu a výsledku
hlasování), který by se mohl stát základem pro prošetření postupu okrskových volebních komisí. Za
takové situace, jakkoli namítané pochybení zcela vyloučit nelze, není namístě, aby je soud
prověřoval způsobem, který požaduje navrhovatel, tj. přepočítáním všech hlasů.
Nelze proto než uzavřít, že za to, že toto případné pochybení není v rámci soudního přezkumu
napravitelné, nesou svůj díl odpovědnosti zejména členové okrskových volebních komisí delegovaní za
volební stranu navrhovatele, kteří na namítanou chybu neupozornili zákonem předvídaným způsobem
(§ 42 odst. 1 zákona č.
491/2001 Sb.). Jelikož krom tvrzení
navrhovatele tu nejsou žádné podporující důkazy či
indicie
, zůstává i tato námitka jen nepodloženou
spekulací, která rozhodně nemohla vyústit až v přepočítávání všech hlasovacích lístků.
(...)