Za zakázanou volební agitaci ve smyslu
§ 16 odst. 6 zákona č.
247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České
republiky, lze považovat takovou, která je přímo zaměřená na bezprostřední okolí volebních
místností, není jednorázová či dokonce pouze nahodilá a je natolik intenzivní, že v konečném
důsledku je reálně způsobilá ovlivnit chování i takového voliče, který byl bezprostředně před
příchodem do volební místnosti již rozhodnut hlasovat určitým způsobem.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 11. 2008, čj. Vol 7/2008 - 13)
Prejudikatura: č. 354/2004 Sb.NSS, č. 960/2006 Sb.NSS; nález Ústavního soudu č.
70/1999 Sb.ÚS (sp. zn. I. ÚS
526/98).
Věc: Antoním A. proti 1) Státní volební komise a 2) RNDr. M. Škaloudovi o návrhu na neplatnost
volby kandidáta.
Odůvodnění:
I.
Dne 3. 11. 2008 obdržel Nejvyšší správní soud včas podaný návrh na vyslovení
neplatnosti volby kandidáta RNDr. Miroslava Škalouda ve volebním obvodu č. 21 do Senátu Parlamentu
ČR ve volbách konaných ve dnech 24. 10. a 25. 10. 2008. Navrhovatel požaduje vyslovení neplatnosti
volby tohoto kandidáta, přičemž svou aktivní legitimaci pro podání návrhu opírá o to, že je občanem
zapsaným do stálého seznamu voličů ve volebním okrsku č. 374, jenž patří do volebního obvodu č. 21,
kde byl tento kandidát zvolen.
Navrhovatel tvrdí, že dne 24. 10. 2008, tedy v první den druhého kola voleb do
Senátu, šel s manželkou krátce po 17. hodině k volbám. Při vstupu do objektu školy, v němž se
nacházela volební místnost, kolem nich pomalu projížděla volební dodávka pomalovaná jménem kandidáta
Škalouda a z jejích reproduktorů se do širokého okolí ozývala výzva, aby voliči dali hlas právě
tomuto kandidátovi. Tyto výzvy byly slyšet i v chodbě před volební místností v době, kdy si
navrhovatel a jeho manželka připravovali doklady. Vzhledem k hlasitosti museli tyto výzvy
zaregistrovat lidé jdoucí k volbám i obyvatelé domů podél trasy projíždějící dodávky. Navrhovatel v
této skutečnosti spatřuje porušení zákazu volební agitace v bezprostřední blízkosti volební
místnosti v době voleb. Ze skutečnosti, že byl takto dotčen i jeho volební okrsek nacházející se na
samém okraji tohoto volebního obvodu, navrhovatel dovozuje, že volební agitátoři takto systematicky
projížděli celý volební obvod, takže mohlo být touto agitací osloveno velké množství lidí. V tom
navrhovatel spatřuje důvod vyslovení neplatnosti volby RNDr. Miroslava Škalouda.
II.
Státní volební komise ve svém vyjádření uvedla, že podle ustanovení
§ 16 odst. 6 zákona č.
247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České
republiky je v objektu, v němž je umístěna volební místnost, a v jeho bezprostředním okolí ve dnech,
ve kterých v těchto objektech probíhá hlasování, zakázána volební agitace. Je však třeba vycházet z
ustanovení § 14e odst. 1 písm. b) cit. zákona, podle něhož zajišťuje hlasování a dozírá na jeho
průběh okrsková volební komise; podle ustanovení § 20 stejného zákona pak za pořádek ve volební
místnosti a jejím bezprostředním okolí odpovídá předseda okrskové volební komise. Pokud by tedy
skutečně došlo k narušení průběhu hlasování nepřípustnou volební agitací, měla příslušná opatření
učinit okrsková volební komise.
III.
Odpůrce RNDr. Miroslav Škaloud se k volební stížnosti nevyjádřil.
IV.
Na základě konstatování přípustnosti tohoto včasného a formálně správného návrhu
soud přistoupil k jeho meritornímu projednání a rozhodnutí.
Podle ustanovení § 87 odst.
5 zákona č. 247/1995 Sb. může návrh na
neplatnost volby kandidáta podat navrhovatel, má-li za to, že byla porušena ustanovení tohoto zákona
způsobem, který mohl ovlivnit výsledek volby tohoto kandidáta. Z citovaného ustanovení vnímaného při
volbách do Senátu zejména ve vazbě na odstavec 2 téhož ustanovení je zřejmé, že předmětný návrh
představuje prostředek soudní ochrany namířený proti zvolení konkrétního kandidáta do Senátu,
přičemž pokud by soud tomuto návrhu vyhověl, rozhodl by o neplatnosti volby kandidáta
(§ 90 odst. 1 zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní), tzn. s
účinky
ex tunc
.
Jak vyplývá z dikce ustanovení
§ 87 odst. 5 zákona č.
247/1995 Sb. a ze samotného smyslu předmětného
právního institutu, jak jsou počínaje usnesením Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 7. 2004, sp.
zn. Vol 6/2004 (publ. pod č. 354/2004 Sb. NSS)
soustavně vykládány ve volební judikatuře tohoto soudu, je za základní předpoklady vyhovění tomuto
typu volební stížnosti - v obecné rovině - nutno označit především tři následující: (1.)
protizákonnost, tzn. porušení některých ustanovení zákona č.
247/1995 Sb.; (2.) vztah mezi touto
protizákonností a zvolením kandidáta, jehož zvolení je napadeno volební stížností; a (3.) zásadní
intenzitu této protizákonnosti, která ve svých důsledcích musí přinejmenším výrazně zpochybňovat
volbu předmětného kandidáta. Jinak řečeno, tato intenzita musí v konkrétním případě dosahovat
takového stupně, že je možno se důvodně domnívat, že pokud by k protizákonnému jednání nedošlo,
nebyl by tento kandidát zřejmě vůbec zvolen. Zjednodušeně řečeno tedy tato intenzita způsobuje
"zatemnění" volebních výsledků, tzn. jejich zásadní zpochybnění.
K posouzení splnění prvého kroku takto nastaveného algoritmu soudního přezkumu je
tak třeba nejprve shledat, zda navrhovatelem popisovaná forma volební kampaně porušuje zákon a je
třeba ji tedy označit za možný důvod založení protizákonnosti, či nikoliv. Pravidla pro vedení
volební kampaně při volbách do Parlamentu ČR jsou v současnosti zakotvena především [nikoli však
výlučně, neboť ke shledání protizákonnosti nemusí vést pouze porušení zákona o volbách do
Parlamentu, ale i jiných relevantních právních předpisů, jak bylo konstatováno v usnesení Nejvyššího
správního soudu ze dne 4. 7. 2006, sp. zn. Vol 36/2006 (publ. pod č. 960/2006 Sb. NSS) - musí jít o
tzv.
relevantní
protiprávnost] v § 16
zákona č. 247/1995 Sb. Z tohoto ustanovení
dopadá na situaci popisovanou navrhovatelem zejména odst. 6:
"(6) V objektu, v němž je umístěna volební místnost, a v jeho bezprostředním
okolí je ve dnech, ve kterých v těchto objektech probíhá hlasování, zakázána volební agitace pro
politické strany, politická hnutí,
koalice
a kandidáty."
Při posouzení otázky, zda mohlo být toto zákonné ustanovení porušeno formou
předvolební agitace, kterou navrhovatel popsal, dospívá zdejší soud k závěru, že nikoliv. Podle
názoru soudu totiž není možno toto ustanovení vyložit tak přísně, jak činí navrhovatel, tedy
vyloučit v okolí objektů, ve kterých se nacházejí volební místnosti, jakékoliv působení na voliče.
Pokud by byl totiž příkaz zákona vnímán takto důsledně, bylo by například nutné před okamžikem
započetí voleb odstranit z okolí takového objektu i všechny volební plakáty, jež v něm byly vylepeny
v době předvolební kampaně.
Dle názoru soudu však není smyslem tohoto ustanovení zabránit tomu, aby se volič
při cestě k objektu, v němž je umístěna volební místnost, nemohl v žádném případě setkat s jakýmkoli
volebním poselstvím či informací, nýbrž zakázat takové formy a umístění technik volební agitace,
které by ovlivňovaly přímo svobodnou vůli voliče při jeho vstupu do volební místnosti či do objektu,
v němž se nachází. Za takové techniky je třeba především označit ty, které mají schopnost v této
poslední chvíli zvrátit vůli voliče, nepřiměřeně jej obtěžovat či omezit jeho svobodu například tím,
že mu je nabídnuta určitá protihodnota v případě volby některého kandidáta (například dotazováním se
na voličovu volbu a snahou jej přesvědčit o její změně, "odkupem" volebních lístků protikandidátů či
nabízením materiálních výhod či dárků v případě uskutečnění určité konkrétní volby). Je totiž třeba
mít neustále na zřeteli, že volební kampaň nepředstavuje nic jiného než určitou specifickou formu
reklamy, tj. sebeprezentace, příp. kritiky programu či osob spojených s politickými konkurenty (tzv.
pozitivní a negativní kampaň). Provádění volební kampaně je tak chráněno ústavně zaručenými
základními právy, zakotvenými zejména v čl.
17 Listiny základních práv a svobod (svoboda projevu, právo na informace).
Lze tak učinit dílčí závěr, že za zakázanou volební agitaci ve smyslu ustanovení
§ 16 odst. 6 zákona č.
247/1995 Sb. lze považovat takovou, která je
přímo zaměřena na bezprostřední okolí volebních místností, není jednorázová či dokonce pouze
nahodilá a je natolik intenzivní, že v konečném důsledku je reálně způsobilá ovlivnit chování i
takového voliče, který byl bezprostředně před příchodem do volební místnosti již rozhodnut hlasovat
určitým způsobem
.
V nyní projednávané věci proto Nejvyšší správní soud zastává na základě shora
popsaných obecnějších východisek názor, že i pokud by byla prokázána stěžovatelem popisovaná forma
volební propagace, spočívající v jednorázovém projetí dodávky vybavené reproduktory v okolí volební
místnosti a vydávající výzvy k volbě RNDr. M. Škalouda, nelze tento akt sám o sobě označit za
porušení ustanovení § 16 odst. 6 zákona
č. 247/1995 Sb. Předně, ani stěžovatel
netvrdí, že by se jednalo o agitaci soustavnou či alespoň déletrvající, která teprve by se mohla
dostat do
kolize
s citovanou zákonnou normou, a dále intenzita této činnosti nemohla být taková, že
by byla způsobilá jakkoliv výrazněji obtěžovat či dokonce ovlivňovat voliče bezprostředně před aktem
hlasování a během něho.
Nejvyšší správní soud totiž ve svých úvahách důsledně vycházel z
presumpce
racionality voličského chování a z toho, že při cestě do volební místnosti a při následném hlasování
jsou již voliči pevně rozhodnuti, komu odevzdají svůj hlas. Toto jejich přesvědčení by mohlo být
zvráceno vskutku jen velmi intenzivním atakem, kterým by mohla být např. právě zmíněná snaha o přímé
či nepřímé podplácení, vyhrožování, zastrašování, vytváření překážek vstupu do objektu, kde se volby
provádí, či zprostředkování hrubě difamující informace o některém z protikandidátů. Naopak
představa, že by takto rozhodnutí voliči ještě mohli být jakkoliv ovlivněni činností, kterou popsal
stěžovatel, by svědčila o velkém podcenění zmíněné racionality jejich rozhodování. Navíc, nelze
vyloučit, že působení stěžovatelem prezentované formy kampaně i v okolí objektu, v němž byla
umístěna volební místnost, mohlo být zcela mimoděčné, a to s ohledem na koncentraci volebních
místností v Praze.
Z výše uvedeného nicméně nelze dovozovat, že by Nejvyšší správní soud takovou formu
volební kampaně schvaloval, příp. ji považoval za vhodnou.
Na straně jedné se totiž sice nejedná o formu volební agitace protizákonnou, když z
důvodů popsaných výše nezakládá porušení § 16
odst. 6 zákona č. 247/1995 Sb. Lze ji
ostatně vidět i v kontextu vývoje zákonné úpravy volební kampaně, kdy poté, co bylo zákonem č.
204/2000 Sb. zrušeno v návaznosti na
judikaturu Ústavního soudu (konkrétně na jeho nález ze dne 18. 2. 1999, sp. zn.
I. ÚS 526/98, Sb. nál. a usn. ÚS, svazek 13, str.
203 a násl.) zákonné "
moratorium
" na volební kampaň pro dobu 48 hodin před zahájením voleb a v
jejich průběhu obsažené v původním znění § 16
odst. 5 zákona č. 247/1995 Sb., je nyní
možné a zákonné provádět volební kampaň i v době voleb, pokud jsou dodrženy ostatní příkazy obsažené
zejména v ustanovení § 16 tohoto zákona.
Na straně druhé se ovšem jedná i podle názoru zdejšího soudu o formu nepříliš
vhodnou a nacházející se na samé hranici zákona, neboť jakkoliv nesplňuje z důvodů výše popsaných
podmínky protizákonnosti (není přímo zacílena na bezprostřední okolí volebních místností, nesplňuje
znak soustavnosti a její intenzita je mizivá), nelze přehlédnout, že se i tohoto okolí alespoň v
některých časových intervalech může dotknout právě způsobem, který popisuje navrhovatel. Je tak
namístě, aby bylo do budoucna k takovéto formě kampaně v době voleb přistupováno nanejvýš
zdrženlivě, neboť jakkoliv zde na straně jedné chybí ono přímé zacílení na zákonem chráněné
bezprostřední okolí volebních místností a na svobodnou vůli voličů, na straně druhé nelze
přehlédnout, že při hustotě rozmístění objektů s volebními místnostmi - a to zejména ve větších
městech, kde je takovým objektem velká část škol - se automobil jezdící po celém volebním obvodu
okolí těchto objektů jen obtížně vyhne a způsobem nevhodným, byť ne nutně i protizákonným, se jich
může dotknout. Je proto namístě při této formě volební kampaně volit maximální zdrženlivost, a to
jednak ve vztahu ke způsobu prezentace informací (intenzita hlasitosti reproduktorů; trasy
automobilu, které by se neměly přibližovat volebním místnostem a zejména by v jejich bezprostředním
okolí tato vozidla neměla parkovat), tak zejména i k jejich obsahu (vyloučeny by měly být zejména
osobní útoky na protikandidáty, cílené dezinformace apod.).
V každém případě však je při hodnocení důvodnosti takovéto volební stížnosti nutno
vycházet i ze skutečnosti (na kterou upozorňuje ve svém vyjádření Státní volební komise a na které
je založena
judikatura
zdejšího soudu - viz např. usnesení sp. zn. Vol 83/2006, in: www.nssoud.cz),
že podle ustanovení § 14e odst. 3 zákona
č. 247/1995 Sb. každá politická strana,
politické hnutí nebo
koalice
, jejichž kandidátní listina pro volbu do Poslanecké sněmovny byla
registrována ve volebním kraji, jehož součástí je volební okrsek, a každá politická strana,
politické hnutí a
koalice
i nezávislý kandidát, jejichž přihláška k registraci byla zaregistrována
pro volby do Senátu ve volebním obvodu, jehož součástí je volební okrsek, může delegovat nejpozději
do 30 dnů přede dnem voleb 1 člena a 1 náhradníka do okrskové volební komise. Smyslem tohoto
ustanovení nepochybně je, aby členové okrskové volební komise, která je složena ze zástupců
odlišných politických stran, "hlídali" navzájem řádný průběh voleb v konkrétním volebním okrsku.
Podle ustanovení § 20 stejného zákona za pořádek ve volební místnosti a jejím bezprostředním okolí
odpovídá předseda okrskové volební komise nebo předseda zvláštní volební komise. Jeho pokyny k
zachování pořádku a důstojného průběhu hlasování jsou závazné pro všechny přítomné.
Podle názoru Nejvyššího správního soudu je proto třeba při posuzování této námitky
důsledně vycházet z toho, že pokud kdokoliv zjistí porušení volebního zákona, je jeho povinností
ihned zasáhnout, tedy informovat o tomto porušení okrskovou volební komisi, resp. předsedu této
komise. V nyní projednávaném návrhu se však ani netvrdí, že by volební komise byla někým upozorněna
na porušení volebního zákona čiže by její předseda činil nějaká opatření ve smyslu citovaného
ustanovení § 20. Pokud se tak nestalo, nelze teprve ve volební stížnosti podané po vyhlášení
volebních výsledků relevantně tvrdit porušení volebního zákona v uvedeném směru (princip
subsidiarity). Návrh na vyslovení neplatnosti volby kandidáta či další návrhy v soudním přezkumu
voleb v tomto světle viděno totiž slouží spíše jako nástroje podpůrné, už vzhledem k následnosti
jejich uplatnění a nemožnosti odstranit samotný závadný stav, ale toliko odstranit jeho následky,
tedy například prohlásit za neplatnou volbu provedenou nesvobodnou vůlí voličů, pokud by byla
shledána.
Lze tak uzavřít, že Nejvyšší správní soud v uplatněné stížnostní námitce neshledal
protizákonnost ve shora popsaném smyslu. Proto dospěl k závěru, že podaná volební stížnost není
důvodná.
Ze všech shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud podaný návrh zamítl, a to bez
nařízení jednání (§ 90 odst. 3 s. ř.
s.).
Podle ustanovení § 93 odst.
4 s. ř. s. nemá na náhradu nákladů řízení žádný z účastníků právo.
V Brně dne 19. listopadu 2008
JUDr. Vojtěch Šimíček