Řízení před soudem: ochrana proti nevydání voličského průkazu; „písemnost
úkonu“ v řízení ve
věcech volebních
I. Při nevydání voličského průkazu se lze domáhat ochrany u soudu rozhodujícího
ve
správním soudnictví, který se při tom řídí zásadami uvedenými v oddílu 4. hlavy II.
části třetí
soudního řádu správního
a
postupuje obdobně podle §
88 uvedeného zákona.
II. Požadavek písemnosti úkonu ve smyslu
§ 93 odst. 2
s. ř. s. je
splněn, pokud jde o úkon učiněný vůči soudu prostřednictvím datové schránky osobou,
pro niž byla
datová schránka zřízena.
III. Požadavek „ověřeného podpisu“ ve smyslu
§ 6a odst. 2
zákona č. 247/1995
Sb., o volbách do Parlamentu České republiky, je splněn nejen ověřením podle
zákona č.
21/2006 Sb.,
o ověřování, ale
také použitím zaručeného elektronického podpisu ve smyslu
§ 3 odst. 2 zákona
č. 227/2000
Sb., o elektronickém podpisu.
(Podle usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 13. 5. 2010, čj.
22 A
39/2010-15)
Věc: Karel G. proti Městskému úřadu Třinec o vydání voličského průkazu.
Navrhovatel doručil soudu prostřednictvím datové schránky dne 5. 5. 2010 podání
opatřené
zaručeným elektronickým podpisem. Domáhal se v něm, aby soud nařídil Městskému úřadu
Třinec vydat mu
voličský průkaz pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané
ve dnech 28. a
29. 5. 2010 a zaslat mu jej na jeho kontaktní adresu na Slovensko. O vydání voličského
průkazu
požádal prostřednictvím datových schránek tak, že dne 16. 4. 2010 odeslal správnímu
orgánu datovou
zprávu opatřenou zaručeným elek- tronickým podpisem vytvořeným na základě kvalifikovaného
certifikátu vydaného akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb (uznávaným
elektronickým
podpisem). Správní orgán mu odmítl vyhovět. Navrhovatel proti tomuto postupu podal
odvolání, které
správní orgán vyhodnotil jako stížnost na organizačně technické zabezpečení voleb
a postoupil ji
Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje. Ten postup správního orgánu schválil.
Navrhovatel s odkazem na §
6a odst. 2 volebního zákona uvedl, že správní orgán nepodloženě omezil pojem
„ověřený podpis“
pouze na podpis ověřený ve smyslu zákona č.
21/2006 Sb.
Navrhovatel
argumentoval zněním §
18 odst.
2 a §
19 odst. 1 zákona
č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů,
a zněním
§ 3 a
§ 11 odst. 2
zákona o
elektronickém podpisu a dospěl k závěru, že zaručený elektronický podpis,
zvláště pak jeho
nejvyšší forma - „uznávaný elektronický podpis“ je elektronickým ekvivalentem „ověřeného
podpisu“.
Tento názor je podle navrhovatele podpořen také rozsudkem Nejvyššího správního soudu
ze dne 30. 3.
2007, čj. 5 Afs 119/2006-103.
Krajský soud v Ostravě rozhodl, že městský úřad Třinec je povinen vydat navrhovateli
voličský
průkaz pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech
28. a 29. 5. 2010
a odeslat mu jej na jeho kontaktní adresu ve lhůtě do 18. 5. 2010.
Z odůvodnění:
Krajský soud především zastává názor, že tato věc je věcí volební, k jejímuž rozhodování
je
oprávněn na základě §
4 odst. 2
písm. a) s. ř. s. Skutečnost, že vydání voličského průkazu se v souladu s
§ 6a odst. 1
volebního
zákona poznamenává do stálého seznamu (případně zvláštního seznamu), vede
soud k závěru, že
vydání či nevydání voličského průkazu nepochybně souvisí s ochranou ve věcech seznamů
voličů, která
je upravena v §
88 s. ř. s.
Ačkoli nejde přímo o věc výslovně vyjmenovanou v
§ 88 s. ř. s.
nebo v oddílu
pátém části prvé volebního
zákona, jde nepochybně o věc týkající se voličských seznamů. Vydání voličského
průkazu totiž
zabraňuje voliči volit jen na základě zápisu ve stálém či zvláštním seznamu voličů,
přičemž voličský
průkaz pro účely výkonu samotného volebního aktu právě nahrazuje zápis ve stálém
či zvláštním
voličském seznamu. Tomu nasvědčuje i zařazení ustanovení o voličských průkazech k
úpravě voličských
seznamů (ve volebním
zákoně
upravuje § 5
stálý seznam,
§ 6 zvláštní
seznam a
§ 6a voličský
průkaz).
Pokud pak §
88 s. ř. s.
upravuje ochranu ve věcech chyb a nedostatků ve stálém seznamu voličů a
§ 89 volebního
zákona
stanoví použití těchto postupů obdobně i pro zvláštní seznam voličů, přičemž vydání
voličského
průkazu je skutečností, která se do nich vyznačuje, dospěl soud k závěru, že při
nevydání voličského
průkazu se lze domáhat ochrany u soudu rozhodujícího ve správním soudnictví, který
se při tom řídí
zásadami uvedenými v dílu 4. hlavy II. části třetí
soudního řádu správního
a
postupuje obdobně podle §
88 s. ř.
s.
Podle § 93
odst. 2 s. ř.
s. lze návrh (ve věcech volebních - pozn. soudu), jímž se řízení zahajuje,
nebo úkony, jimiž
se řízením nebo jeho předmětem disponuje, provést pouze písemně nebo ústně do protokolu
u věcně a
místně příslušného soudu.
Podle § 18
odst. 2 zákona č.
300/2008 Sb. (provádění úkonů vůči orgánům veřejné moci prostřednictvím datové
schránky) má
úkon učiněný osobou uvedenou v §
8 odst. 1 až 4 nebo pověřenou osobou, pokud k tomu byla pověřena, prostřednictvím
datové
schránky stejné účinky jako úkon učiněný písemně a podepsaný, ledaže jiný právní
předpis nebo
vnitřní předpis požaduje společný úkon více z uvedených osob. Ustanovení
§ 8 odst. 1 až
4
citovaného zákona přitom vyjmenovává okruh osob oprávněných k přístupu do datové
schránky, přičemž
podle odstavce 1 k přístupu do datové schránky fyzické osoby je oprávněna fyzická
osoba, pro niž
byla datová schránka zřízena.
Na základě výše uvedeného dospěl soud k závěru, že požadavek písemného úkonu ve
smyslu
§ 93 odst. 2
s. ř. s. je
splněn, pokud jde o úkon učiněný vůči soudu prostřednictvím datové schránky osobou,
pro niž byla
datová schránka zřízena. V daném případě navrhovatel doručil soudu své podání prostřednictvím
datové
schránky, která pro něj byla zřízena. Navrhovatel tedy splnil požadavek
§ 93 odst. 2
s. ř. s.
Podle § 6a
odst. 2 volebního
zákona může volič požádat o vydání voličského průkazu ode dne vyhlášení voleb,
a to písemným
podáním opatřeným ověřeným podpisem voliče, doručeným nejpozději 7 dnů přede dnem
voleb tomu, kdo
stálý seznam nebo zvláštní seznam vede, nebo osobně do okamžiku uzavření stálého
seznamu nebo
zvláštního seznamu; obecní úřad nebo zastupitelský úřad voličský průkaz nejdříve
15 dnů přede dnem
voleb předá osobně voliči nebo osobě, která se prokáže plnou mocí s ověřeným podpisem
voliče
žádajícího o vydání voličského průkazu, anebo jej voliči zašle.
Ustanovení §
6a odst. 2
volebního zákona přitom neodkazuje na žádný jiný právní předpis.
Volební zákon
současně
neobsahuje žádné ustanovení, které by vylučovalo podání učiněné prostřednictvím datové
schránky.
Soud proto dospěl k závěru, že nevylučuje-li
volební zákon
výslovně podání
učiněné prostřednictvím datové schránky, má podle
§ 18 odst. 2
zákona č. 300/2008
Sb. takové podání účinky úkonu učiněného písemně. Navrhovatel tak splnil požadavek
§ 6a odst. 2
volebního
zákona, pokud toto ustanovení stanoví, že žádost o vydání voličského průkazu
musí být podána
písemně.
Dále se soud zabýval výkladem pojmu „ověřený podpis“, který je použit ve
volebním zákoně
v souvislosti
s žádostí o vydání voličského průkazu.
Podle § 19
odst. 1 zákona č.
300/2008 Sb. mají dokumenty orgánů veřejné moci doručované prostřednictvím
datové schránky,
úkony prováděné vůči orgánům veřejné moci prostřednictvím datové schránky a dokumenty
fyzických
osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob dodávané prostřednictvím datové
schránky formu
datové zprávy.
Podle § 3 odst.
1 zákona o
elektronickém podpisu je datová zpráva podepsána, pokud je opatřena elektronickým
podpisem.
Pokud se neprokáže opak, má se za to, že se podepisující osoba před podepsáním datové
zprávy s jejím
obsahem seznámila.
Podle § 3 odst.
2 zákona o
elektronickém podpisu umožňuje použití zaručeného elektronického podpisu založeného
na
kvalifikovaném certifikátu a vytvořeného pomocí prostředku pro bezpečné vytváření
podpisu ověřit, že
datovou zprávu podepsala osoba uvedená na tomto kvalifikovaném certifikátu.
Ověřování, o němž se hovoří v
§ 3 odst. 2 zákona
o
elektronickém podpisu, provádí elektronická podatelna příslušného orgánu veřejné
moci podle
vyhlášky č. 496/2004
Sb., o
elektronických podatelnách.
Podle § 2
odst. 6 písm.
c) a písm.
e)
vyhlášky o elektronických podatelnách zjišťuje elektronická podatelna u doručené
datové zprávy,
zda
c) zaručený elektronický podpis je platný a jeho kvalifikovaný certifikát nebyl
zneplatněn
(§ 5 odst. 2 zákona
o
elektronickém podpisu) nebo elektronická značka je platná a její kvalifikovaný
systémový
certifikát nebyl zneplatněn (§
5a odst. 3 téhož zákona), případně zda je platné kvalifikované časové razítko,
pokud zvláštní
právní předpis stanoví povinnost připojit jej k datové zprávě,
e) kvalifikovaný certifikát obsahuje údaje, na jejichž základě je možné osobu,
která podepsala
datovou zprávu, jednoznačně identifikovat.
Pokud tedy podle zákona
o
elektronickém podpisu a
vyhlášky o elektronických
podatelnách elektronická podatelna „ověřuje“ elektronický podpis shora uvedeným
způsobem, pak
provedením jednoznačné identifikace osoby, která datovou zprávu podepsala
[§ 2 odst. 6
písm. e)
vyhlášky o elektronických podatelnách] nemůže dojít k ničemu jinému, než právě k
„ověření“
elektronického podpisu připojeného k datové zprávě.
Na základě výše uvedeného dospěl soud k závěru, že požadavek „ověřeného podpisu“
ve smyslu
§ 6a odst. 2
volebního
zákona je splněn nejen ověřením podle zákona č.
21/2006 Sb.,
ale také použitím
zaručeného elektronického podpisu ve smyslu
§ 3 odst. 2 zákona
o
elektronickém podpisu.
V daném případě navrhovatel podal žádost o vydání voličského průkazu prostřednictvím
datové
schránky se zaručeným elektronickým podpisem, a to Městskému úřadu v Třinci, který
je nepochybně
orgánem veřejné moci [srov. §
1
odst. 1 písm. a) zákona č. 300/2008 Sb.]. Pokud tento správní orgán odmítl
navrhovateli vydat
voličský průkaz pouze z důvodu, že podle jeho názoru nebylo písemné podání navrhovatele
opatřeno
ověřeným podpisem, pak postupoval nezákonně, veden nesprávným právním názorem. (...)