Volby do Poslanecké sněmovny: registrace kandidátní listiny; správnost údaje
o politické
příslušnosti kandidáta
I. Jakkoli musí být u každého kandidáta na kandidátní listině uveden
údaj o jeho
politické příslušnosti [§
32
odst. 1 písm. c) zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky],
kandidát
ani volební strana pravdivost takového údaje nijak nedokládá, neprokazuje. Krajský
úřad pak
správnost tohoto údaje sám zmoci úřední neprověřuje, když povinnost k průkazu tohoto
údaje není
zákonem stanovena, navíc je krajský úřad limitován krátkou 7denní lhůtou pro přezkum
kandidátních
listin [§ 33
odst. 1
tohoto zákona].
II. Jedině měl-li by krajský úřad nejméně 60 dnů přede dnem konání voleb
bezpochyby
prokázáno, že údaj o politické příslušnosti kandidáta je nesprávný, otvíral by se
mu prostor k
postupu podle §
33 odst.
1 a odst.
2 zákona č.
247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky, tj. k výzvě k odstranění
závady
spočívající v nesprávném údaji o politické příslušnosti, případně k následnému vyškrtnutí
kandidáta
pro nesprávnost takového údaje
[§ 33 odst.
2 písm. d)
tohoto zákona].
Nedojde-li k takovému postupu v zákonem striktně stanovených lhůtách,
nelze než podle
§ 32 odst. 3
téhož zákona
kandidátní listinu registrovat.
(Podle usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 23. 4. 2010, čj.
22 A
28/2010-19)
Věc: Volební strana Moravané proti Krajskému úřadu Olomouckého kraje,
za účasti volební
strany Dělnická strana sociální spravedlnosti, o návrhu na zrušení registrace kandidátní
listiny.
Navrhovatelka se domáhala zrušení registrace kandidátní listiny volební strany
Dělnická strana
sociální spravedlnosti pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
konané ve dnech
28. a 29. května 2010, která byla provedena Krajským úřadem Olomouckého kraje, neboť
u PhDr. Aleny
Ovčačíkové, která kandiduje za Dělnickou stranu sociální spravedlnosti, byla uvedena
její politická
příslušnost k navrhovatelce. Uvedená osoba však není členkou navrhovatelky. Uvedení
tohoto údaje by
za situace, kdy v Olomouckém kraji kandiduje navrhovatelka s vlastní kandidátkou,
vedlo ke zmatení a
zkreslení výsledků voleb.
Žalovaný ve svém vyjádření zdůraznil, že podle
§ 32 odst.
1 písm. c)
zákona o volbách do Parlamentu se u kandidáta uvede údaj o jeho politické příslušnosti,
avšak
kandidující subjekt není povinen tento údaj nijak dokládat či jinak prokazovat. Ani
registrační úřad
tak není schopen posoudit správnost údaje uvedeného na kandidátní listině. Dále namítal,
že
navrhovatelka své tvrzení o tom, že PhDr. Ovčačíková není její členkou, nijak neprokázala.
Zdůraznil, že pro účely tisku hlasovacích lístků, a tedy i pro politickou příslušnost
kandidáta, je
u těchto voleb rozhodné datum 9. 4. 2010.
Dělnická strana sociální spravedlnosti se k návrhu nevyjádřila.
Krajský soud v Ostravě návrh na zrušení registrace kandidátní listiny zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Dle §
32 odst. 1
písm. c) zákona o volbách do Parlamentu obsahuje kandidátní listina jména
a příjmení
kandidátů, věk, jejich povolání, obec, kde jsou přihlášeni k trvalému pobytu, název
politické strany
nebo politického hnutí, jehož jsou členy, nebo údaj, že kandidát není členem žádné
politické strany
nebo politického hnutí.
Dle § 33 odst.
1
zákona o volbách do Parlamentu přezkoumá krajský úřad ve lhůtě od 66 do 60 dnů přede
dnem voleb
předložené kandidátní listiny. Není-li kandidátní listina podána v souladu s
§ 31 tohoto
zákona, nemá-
-li náležitosti podle §
32
téhož zákona nebo obsahuje-li nesprávné údaje, vyzve krajský úřad písemně prostřednictvím
zmocněnce
politickou stranu, politické hnutí nebo koalici nejpozději 58 dnů přede dnem voleb,
aby závady
odstranila do 50 dnů přede dnem voleb.
Dle § 33 odst.
2
zákona o volbách do Parlamentu: „[p]okud politická strana, politické hnutí nebo
koalice
ve stanovené
lhůtě závady neodstraní, rozhodne krajský úřad ve lhůtě 49 dnů přede dnem voleb o
škrtnutí:
a) kandidáta na kandidátní listině, pokud k ní není přiloženo prohlášení podle
§ 32 odst. 2,
nebo toto
prohlášení je nesprávné či neúplné,
b) kandidáta, který je podle sdělení Českého statistického úřadu uveden na kandidátních
listinách
ve více volebních krajích, popřípadě v 1 volebním kraji na více kandidátních listinách,
a to v tom
volebním kraji, kde ke kandidátní listině není připojeno prohlášení podle
§ 32 odst. 2;
podepsal-li
kandidát prohlášení u více kandidátních listin, škrtnou jej všechny krajské úřady,
kde byla
kandidátní listina podána,
c) kandidátů, kteří jsou na kandidátních listinách uvedeni nad nejvyšší počet
stanovený podle
§ 32 odst. 3,
d) kandidáta, u něhož nejsou uvedeny údaje podle
§ 32 odst.
1 písm. c) a
písm. f),
popřípadě
jsou-li tyto údaje nesprávné nebo neúplné, nebo
e) kandidáta, který nesplňuje podmínky volitelnosti podle
§ 25.
(3) Krajský úřad ve lhůtě 49 dnů přede dnem voleb rozhodne
a) o registraci bezvadné kandidátní listiny,
b) o odmítnutí kandidátní listiny, jestliže není podána v souladu s
§ 31 nebo
kandidátní
listina neobsahuje náležitosti podle
§ 32 a nápravy
nelze
dosáhnout postupem podle odstavců 1 a 2.“
Z uvedených zákonných ustanovení vyplývá, že jakkoli musí být u každého kandidáta
na kandidátní
listině uveden údaj o jeho politické příslušnosti
[§ 32 odst.
1 písm. c)
zákona o volbách do Parlamentu], kandidát ani volební strana pravdivost takového
údaje nijak
nedokládá, neprokazuje. Krajský úřad pak správnost tohoto údaje sám z moci úřední
neprověřuje, když
povinnost k průkazu tohoto údaje není zákonem stanovena, navíc je krajský úřad limitován
krátkou
7denní lhůtou pro přezkum kandidátních listin
[§ 33 odst. 1
zákona o
volbách do Parlamentu]. Jedině měl-li by krajský úřad již v této chvíli (nejméně
60 dnů přede dnem
konání voleb) bezpochyby prokázáno (zejm. podáním jiné volební strany s připojenými
důkazy), že údaj
podle § 32
odst. 1 písm.
c) citovaného zákona o politické příslušnosti kandidáta je nesprávný, otvíral
by se mu
prostor k postupu podle §
33
odst. 1, odst.
2
téhož zákona, tj. k výzvě k odstranění závady spočívající v nesprávném údaji o politické
příslušnosti, případně k následnému vyškrtnutí kandidáta pro nesprávnost takového
údaje
[§ 33 odst.
2 písm. d)
zákona o volbách do Parlamentu]. Nedojde-li k takovému postupu v zákonem striktně
stanovených
lhůtách, nelze než podle §
32
odst. 3 uvedeného zákona kandidátní listinu registrovat.
Navrhovatelka ve svém stručném návrhu neuvádí, že by krajský úřad měl bezpečně
již k 60. dni před
konáním voleb prokázáno, že PhDr. Ovčačíková není členkou navrhovatelky, a ani k
návrhu nepřipojila
žádný důkaz o takové skutečnosti.
Krajský soud proto uzavírá, že krajský úřad nepochybil, pokud za situace, kdy
ve lhůtě 60 dnů
před konáním voleb neměl bezpečně prokázáno, že údaj o politické příslušnosti PhDr.
Ovčačíkové je
nesprávný, kandidátní listinu Dělnické strany sociální spravedlnosti registroval.
Dále nelze než souhlasit s krajským úřadem v tom, že navrhovatelka nijak neprokázala
své tvrzení,
že PhDr. Ovčačíková není její členkou. Jak již bylo konstatováno, ke svému stručnému
návrhu
navrhovatelka nepřipojila nic, tzn. ani důkaz o tom, že by PhDr. Ovčačíková nebyla
její členkou
dnes.
S ohledem na to, že v řízení nebylo prokázáno, že by PhDr. Ovčačíková nebyla členkou
navrhovatelky a zejména, že by to bylo krajskému úřadu bezpečně prokázáno ve lhůtě
do 60. dne přede
dnem konání voleb, dospěl krajský soud k závěru, že podaný návrh je nedůvodný.