V řízení o návrhu na neplatnost volby kandidáta podle § 87 odst. 1 zákona
č. 247/1995
Sb., o volbách do Parlamentu České republiky, soud není oprávněn přezkoumávat, zda
tento kandidát
vůbec měl být uveden na podané kandidátní listině s ohledem na tvrzené nerespektování
vnitřních
pravidel tzv. primárních voleb kandidující politické strany.
Odůvodnění:
[1] Nejvyšší správní soud obdržel dne 11. 6. 2010 včas podaný návrh
na vyslovení
neplatnosti voleb odůvodněný tvrzením, že se navrhovatel zúčastnil přímé volby lídra
Plzeňského
kraje do Poslanecké sněmovny za politickou stranu Věci Veřejné (VV), které probíhaly
v období od 15.
do 22. 2. 2010. Konečné výsledky měly být oznámeny dne 1. 3. 2010. K tomu však nedošlo,
jelikož
primární volby byly anulovány přípisem VV doručeným navrhovateli dne 24. 2. 2010
s odůvodněním, že
se těchto voleb zúčastnilo pouze necelých 10 % registrovaných příznivců VV. V dalších
volbách byl
lídrem zvolen Mgr. J. Š.
[2] Navrhovatel proto podal u Obvodního soudu pro Prahu 4 návrh na
předběžné
opatření, kterým se domáhal zákazu uvádět Mgr. Š. jako osobu na prvním místě kandidátní
listiny VV v
Plzeňském kraji. Dále se domáhal vydání rozhodnutí o platnosti primárních voleb VV
konaných v období
od 15. do 22. 2. 2010 v Plzeňském kraji. Jmenovaný soud však návrh na předběžné opatření
zamítl a
řízení zastavil (viz přiložené usnesení Obvodního soudu pro Prahu 4 ze dne 17. 3.
2010, č. j. 7 C
77/2010 - 9). Učinil tak proto, že podle ustanovení
§ 16a zákona č.
424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, může soud rozhodovat
pouze o určení,
zda je rozhodnutí orgánu strany v souladu se zákonem a stanovami, pokud se toto rozhodnutí
dotýká
skutečností vyznačovaných v rejstříku stran a hnutí. Napadené rozhodnutí se však
týká primárních
voleb politické strany a nikoliv skutečností vyznačovaných ve zmíněném rejstříku
a proto nebyla dána
pravomoc k soudu k projednání a rozhodnutí této věci.
[3] V tom navrhovatel spatřuje zmaření možnosti konání řádných voleb
v Plzeňském
volebním kraji ze strany státu a proto navrhuje, aby Nejvyšší správní soud prohlásil
volbu Mgr. J.
Š. za neplatnou.
[4] Poté, co Nejvyšší správní soud zjistil, že podaný návrh splňuje
všechny zákonem
stanovené podmínky, přistoupil k jeho věcnému projednání a rozhodnutí.´
[5] Soudní přezkum voleb do Poslanecké sněmovny je možný podle ustanovení
§ 87 odst. 1 zákona č.
247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České
republiky, ve znění pozdějších předpisů. Podle uvedeného zákonného ustanovení je
možné podat toliko
návrh na neplatnost volby kandidáta, resp. kandidátů. Z obsahu návrhu i formulace
petitu je zřejmé,
že navrhovatel požaduje vyslovit volbu zvoleného kandidáta Mgr. J. Š. K tomuto návrhu
je navrhovatel
aktivně legitimován: podle ustanovení §
87 odst.
1 zákona č. 247/1995 Sb. může totiž
návrh na neplatnost volby kandidáta podat občan zapsaný do stálého seznamu ve volebním
okrsku, kde
byl poslanec volen.
[6] Nejvyšší správní soud dále připomíná, že soudní přezkum volebního
procesu je
rozdělen do několika fází. Každé z těchto fází přitom odpovídá zvláštní typ řízení,
které je zákonem
č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "s. ř. s.“) přesně vymezeno. Jedná se o řízení ve věcech
seznamu
voličů (§ 88 s. ř. s.), řízení ve věcech
registrace kandidátních listin (§ 89 s. ř.
s.) a řízení ve věcech neplatnosti voleb a hlasování
(§ 90 s. ř. s.).
[7] V nyní projednávané věci navrhovatel zjevně nebrojí proti "finální“
fázi voleb,
tj. proti samotnému aktu hlasování, jemu předcházející volební kampani anebo vyhodnocení
volebních
výsledků, nýbrž proti fázi registrace kandidátních listin. Tvrdí totiž, že Mgr. J.
Š. neměl být
vůbec jako kandidát zaregistrován. Jinak řečeno,
argumentace navrhovatele se ve
skutečnosti
netýká platnosti či neplatnosti zvolení jmenovaného kandidáta, nýbrž toho, zda vůbec
měl být uveden
na kandidátní listině, tj. zda ho s ohledem na svoje vnitřní pravidla mohla navrhnout
dotčená
politická strana Věci Veřejné.
Takto položená námitka však přesahuje možnosti
soudu posoudit
její důvodnost a případně jí vyhovět.
[8] Pojmově se totiž jedná o námitku, která spadá do řízení ve věci
registrace
kandidátních listin. V tomto řízení, které patří do působnosti krajských soudů
(§ 86 ve spojení s
§ 88 odst. 1 zákona č.
247/1995 Sb.), je totiž poskytována soudní
ochrana ve fázi předvolební, nikoliv až poté, co se volby již uskutečnily. V řízení
ve věcech
platnosti volby a hlasování, tj. ve fázi povolební, již proto není možné přezkoumávat
tvrzené
pochybení, které bylo možné účinně napadnout dříve.
[9] Pro řízení ve věcech registrace je okruh aktivně legitimovaných
subjektů, tedy
těch, kteří jsou oprávněni podat návrh v této věci, omezen v případě voleb do Poslanecké
sněmovny na
politickou stranu, nezávislého kandidáta, sdružení nezávislých kandidátů nebo sdružení
politických
stran nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů, které podalo kandidátní listinu
(§ 89 odst. 4 s. ř. s.). Pouze tyto
subjekty se mohou domáhat vydání rozhodnutí o zrušení registrace kandidátní listiny
jiných soupeřů
ve volebním klání. Volič, resp. potenciální volič, v jehož postavení je i navrhovatel,
tedy není
aktivně legitimován k podání návrhu na soudní přezkum ve věci registrace kandidátní
listiny.
[10] Jak k tomu nicméně uvedl zdejší soud již v usnesení ze dne
9. 12. 2004, sp.
zn. Vol 11/2004 (publ. pod č. 471/2005 Sb. NSS), v rámci řízení ve věcech neplatnosti
voleb a
hlasování podle § 90 a násl. s. ř. s. nelze
brojit proti vadám v registraci přihlášky. K napadání registrace kandidáta slouží
samostatné řízení
týkající se ochrany ve věcech registrace, upravené v
§ 89 s. ř. s. a v
§ 86 zákona č.
247/1995 Sb. Občan zapsaný do stálého
volebního seznamu "
vůbec není osobou legitimovanou k podání návrhu na zrušení
rozhodnutí o
registraci přihlášky určitého kandidáta, a rozhodnutí o registraci nemůže tím spíše
zpochybňovat ani
prostřednictvím návrhu na vyslovení neplatnosti voleb nebo neplatnosti volby kandidáta,
tedy v jiném
řízení s jiným předmětem. Tento závěr je plně v souladu s účelem a smyslem registračního
řízení, v
rámci nějž pověřený obecní úřad v sídle volebního obvodu toliko přezkoumává formální
náležitosti
podané přihlášky. Jedná se tedy o vztah mezi tím, kdo podává přihlášku k registraci,
a pověřeným
obecním úřadem se sídlem ve volebním obvodu; volič jím nemůže být na svých právech
nijak zkrácen, a
proto je logické, že ani rozhodnutí o registraci či o odmítnutí registrace nemůže
s úspěchem napadat
návrhem u soudu
.“
[11] Tento názor je konzistentní i s právním názorem, který Ústavní
soud vyslovil v
usnesení ze dne 16. 12. 2003, sp. zn. I.
ÚS
699/02
(http://nalus.usoud.cz):
"Toto
taxativní
omezení aktivní legitimace přitom
nelze považovat
za protiústavní. Jeho účelem je zajištění soudního dohledu nad dodržováním rovných
podmínek
politické soutěže o získání senátorského mandátu a realizace ústavně zaručeného rovného
přístupu k
voleným funkcím, avšak takovým způsobem, který by neumožňoval volby mařit, např.
zjevně účelovým
soudním napadáním provedených registrací. Případné maření voleb, které by usilovalo
o zablokování
soutěže, je totiž také porušením pravidel soutěže. Proto jsou aktivně legitimováni
účastníci
předmětné politické soutěže, protože právě konkurenti jsou případným porušováním
pravidel nejvíce
poškozováni a protože jsou zároveň nejlépe informováni o průběhu soutěže (jde o bohatě
empiricky
ověřený předpoklad).
“ Je třeba uvést, že oba citované judikáty se sice
výslovně týkají
registrace přihlášky, nicméně svým obsahem se bezezbytku vztahují i k registračnímu
procesu v
případě kandidátních listin.
[12] Nejvyššímu správnímu soudu tedy v dané fázi volebního procesu
nepřísluší
(dodatečně) zkoumat, zda jmenovaný kandidát Mgr. J. Š. měl či neměl být uveden na
kandidátní listině
Věcí Veřejných v Plzeňském kraji. Pokud bylo rozhodnuto o registraci kandidátní listiny
politické
strany a případný návrh na zrušení provedené registrace nebyl úspěšný, příp. vůbec
nebyl podán, v
rámci přezkumu voleb samotných po jejich uskutečnění již není možné případné nezákonnosti
při
procesu registrace kandidátních listin přenášet do další fáze přezkumu voleb. Ve
volbách je totiž
jen na svobodné úvaze voličů, kterého kandidáta (politickou stranu) zvolí. Tuto volbu
pak již nelze
bez dalšího zpochybňovat poukazem na případné nesrovnalosti v rámci procesu registrace,
resp. uvnitř
autonomního procesu sestavování kandidátních listin politickou stranou.
[13] Za těchto okolností musel být podaný návrh shledán nedůvodným,
a to aniž by
soudu příslušelo meritorně se zabývat tím, zda se Věci Veřejné v průběhu tzv. primárních
voleb
dopustily porušení vnitřních pravidel či nikoliv.
[14] K tomu je možné na okraj a v obecné rovině uvést, že vydávání
vnitřních
předpisů (stanovy, příspěvkové a nominační řády apod.) spadá do autonomní působnosti
politických
stran. Princip vnitrostranické autonomie je přitom jedním ze základních principů
existence
politických stran, přičemž do vnitřního života stran státní moc zásadně nezasahuje.
Stát je toliko
oprávněn kontrolovat, zda politická strana splňuje základní atributy vnitrostranické
demokracie,
neboť
"vznikat a vyvíjet činnost nemohou strany a hnutí, které nemají demokratické
stanovy
nebo nemají demokraticky ustanovené orgány“
[§ 4 písm. b) zákona č.
424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v politických hnutích]. Případný přezkum toho, zda politické strany toto
kritérium
neporušují, je však již předmětem řízení o existenci nebo činnosti politické strany
podle zákona č.
424/1991 Sb. Nejedná se tak o téma soudního
přezkumu voleb ve shora popsaném smyslu, nýbrž o problematiku rozsahu soudního přezkumu
(zejména)
rozhodnutí politických stran samotných, resp. jejich orgánů, tak, jak plyne z ustanovení
§ 16a cit. zákona. Zde je vhodné rovněž
připomenout, že tento přezkum rozhodnutí politických stran neprovádí správní soudy
v režimu s. ř.
s., nýbrž soudy civilní podle občanského soudního řádu (k tomu viz např. rozsudek
Nejvyššího soudu
sp. zn. 28 Cdo 3373/2009, in: www.nsoud.cz).
[15] O nákladech řízení bylo rozhodnuto podle ustanovení
§ 93 odst. 4 s. ř. s., podle něhož ve
věcech volebních žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
V Brně dne 29. června 2010
JUDr. Vojtěch Šimíček