Vodní právo: poplatek za odběr podzemní vody
Poplatek za odběr podzemní vody
[§ 88 odst. 5
za použití
§ 8 odst. 1 písm.
d) zákona č.
254/2001 Sb., o vodách, ve znění účinném do 22. 1. 2004] představuje ekonomicky
oprávněný
náklad [§ 2 odst.
2 písm. a)
vyhlášky č. 580/1990 Sb., kterou se provádí
zákon o cenách]
a jeho zahrnutí
do ekonomických nákladů není deliktem podle
§ 15 odst. 1
písm. c) zákona č.
526/1990 Sb., o cenách.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 3. 2010, čj.
8 Afs 75/2009-70)
Věc: Akciová společnost TERMO Děčín proti Státní energetické inspekci,
ústřednímu
inspektorátu, o uložení pokuty, o kasační stížnosti žalobce.
Státní energetické inspekce, územní inspektorát pro Ústecký kraj, rozhodnutím
ze dne 2. 5. 2006
uložila žalobci pokutu ve výši 500 000 Kč za porušení cenových předpisů podle
§ 15 odst. 1
písm. c) zákona o
cenách. Žalovaná rozhodnutím ze dne 21. 6. 2006 odvolání žalobce proti tomuto
rozhodnutí
zamítla.
Žalobce napadl rozhodnutí žalované žalobou u Městského soudu v Praze, který
ji rozsudkem ze dne
24. 6. 2009 zamítl. Městský soud vyšel ze zjištění, že Státní energetická inspekce,
územní
inspektorát pro Ústecký kraj, uložila žalobci pokutu poté, co při kontrole dodržování
cenových
předpisů, zahájené dne 20. 9. 2005, zjistila nesprávné vypočítání nákladů ve výsledné
kalkulaci ceny
tepelné energie za rok 2004, konkrétně neoprávněné započítání poplatku za odebrané
množství podzemní
vody podle § 88 zákona
o
vodách. Žalobce poplatek za skutečně odebranou podzemní vodu ve výši 2 028
966 Kč ponížil o
příjem za prodanou pitnou vodu ve výši 720 907 Kč, zbylých 1 308 059 Kč zahrnul do
nákladů a
zohlednil při kalkulaci ceny tepelné energie. V důsledku této skutečnosti žalobce
překročil
maximální průměrnou věcně usměrňovanou cenu tepelné energie stanovenou pro rok 2004
o 2,85 Kč/GJ.
Správní orgány vyčíslily neoprávněně získaný majetkový prospěch žalobce ve výši 540
121 Kč.
Pokud jde o námitku, že čerpanou podzemní vodu lze zařadit mezi paliva demonstrativně
vypočtená
v odstavci 1 přílohy č. 1 cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu č.
21/2003 ze dne 25.
9. 2003, k cenám tepelné energie pro rok 2004, uveřejněného v Energetickém regulačním
věstníku,
částce 7/2003 na str. 10 (dále jen „cenové rozhodnutí“), městský soud přitakal žalované,
že citované
ustanovení zmiňuje pouze látky, jejichž přeměnou dochází k uvolňování tepla. U čerpané
podzemní vody
však k takové přeměně nedochází, teplo je z ní pouze odebíráno, přičemž se nemění
ani její množství,
ani charakter. Městský soud dále souhlasil se žalovanou, že poplatek za odebranou
podzemní vodu
nelze považovat za ostatní náklady podle
§ 2 odst. 2 písm.
a) vyhlášky č.
580/1990 Sb., neboť nijak nesouvisí s dodávkou tepelné energie. Konstatoval,
že žalované bylo
známo, že neoprávněně zahrnutý poplatek do ceny tepelné energie za rok 2004 byl v
následujícím roce
z ceny tepelné energie odečten. Žalobci byl poplatek vrácen v červnu 2005 a měl postupovat
podle
§ 8 odst. 9 vyhlášky
č. 580/1990
Sb. Do zahájení cenové kontroly dne 20. 9. 2005 tak ovšem neučinil. Městský
soud k tomuto
závěru uvedl, že se k němu „připojuje a konstatuje, že ostatní námitky žalobce týkající
se toho, že
voda nebyla žalobcem použita k zásobování pitnou vodou a že poplatek žalobce platil
za odběr vody
určené k získání tepelné energie, jsou nedůvodné, neboť i z přípisu žalobce ze dne
22. 1. 2004
adresovaného Finančnímu úřadu v Děčíně [...] je zřejmé, že žalobce čerpal podzemní
vodu i za účelem
zásobování pitnou vodou a zpoplatněn byl účel užití prezentovaný žalobcem“. K námitce
žalobce, že
postupoval v souladu s českými účetními standardy, když zaúčtoval vrácený poplatek
za odebranou
podzemní vodu „minusem do příslušné položky nákladů hospodářského roku 2004/2005“,
a to bezodkladně
po jeho vrácení, městský soud poznamenal, že „žalobce vrácený poplatek do zahájení
kontroly nevrátil
odběratelům, ale jak sám žalobce uvedl, zaúčtoval si ho minusovou položkou do nákladů
roku 2005.
Žalobce však měl ihned po vrácení poplatku provést opravu výsledné kalkulace ceny
tepelné energie za
rok 2004 odečtením neoprávněného nákladu, snížením ceny, a přeplatky vrátit odběratelům.“
Městský
soud uzavřel, že má „za prokázané, že se žalobce dopustil protiprávního jednání,
které je mu
vytýkáno v obou rozhodnutích správních orgánů [...] a že uložená pokuta je po právu“.
Žalobce (stěžovatel) brojil proti rozsudku městského soudu kasační stížností,
v níž namítal, že
„[m]ěstský soud se v dané věci zcela a bez výhrad ztotožnil s argumentací žalovaného.
Své rozhodnutí
odůvodnil v podstatě pouze odkazy na tyto argumenty, aniž by jakkoli zdůvodnil jejich
správnost.
Argumentace žalovaného v napadeném rozhodnutí je zužující, nepřesná, a tedy i nesprávná.
Stejně tak
musí být za daného stavu zužující, nepřesná, a tím nesprávná argumentace soudu.“
Závěr, že palivem
podle příslušného cenového rozhodnutí může být pouze látka, jejíž přeměnou dochází
k uvolňování
tepla, stěžovatel považuje „především z fyzikálního hlediska“ za hrubě nesprávný,
resp. nesmyslný.
Stěžovatel uvedl, že „městský soud souhlasil s výkladem žalovaného, že elektřina
[uvedená v
demonstrativním výčtu paliv v cenovém rozhodnutí - pozn. NSS] jako palivo je látka
a skládá se z
částic, tj. molekul, atomů a iontů“. Tak tomu podle stěžovatele není, proto „je nutno
konstatovat,
že se žalovaný, a tedy i soud, s otázkou, zda čerpanou podzemní vodu lze zařadit
mezi paliva v
kategorii ,jiné` nevypořádal a nevyložil jí srozumitelně. [...] Je sice pravdou,
že odebráním tepla
z vody se nemění její chemické složení, nicméně dochází ke změně její fyzikální podstaty.“
Výčet
paliv v cenovém rozhodnutí tak zahrnuje i jiné tepelné potenciály, kterým může mj.
být i čerpaná
podzemní voda. Náklady na její pořízení je pak třeba považovat za ekonomicky oprávněné
náklady ceny
tepla. Stěžovatel nesouhlasil ani se závěrem, že „platil poplatek za odběr vody jako
vody pitné“.
Uvedl, že poplatek platil „za odběr vody určené prvotně k získání tepelné energie,
což bylo uvedeno
v žalobě i s důkazem pozdějšího potvrzení rozhodnutím MŽP [...] ze dne 23. 5. 2005
na základě
odvolání žalobce proti rozhodnutí ČIŽP“. Konstatoval, že „výsledná kalkulace ceny
tepla za rok 2004
byla zpracována žalobcem na základě oprávněných nákladů kalendářního roku 2004 v
lednu 2005. Soud
tak svým připojení se k závěru žalovaného připouští zpětné zahrnutí vrácení poplatku
do výsledné
kalkulace z ledna 2005 na základě rozhodnutí MŽP z května 2005. Takový zásah do kalkulované
ceny
tepla v průběhu účetního období byl z hlediska účetních standardů nemožný.“ Stěžovatel
poukázal na
nedokonalost právních předpisů, které „v dané době nebraly v potaz skutečný stav
věcí, ale dávaly na
výběr pouze v dimenzích ,černá, nebo bílá`, tedy ,pitná voda, nebo ostatní užití`.
Z těchto dvou
možností musel žalobce volit.“ Stěžovatel „veškerou podzemní vodu čerpal [...] výlučně
za účelem
využití jejího tepelného potenciálu a takto ochlazenou vodu dodával Severočeským
vodovodům a
kanalizacím, a. s., která za malou část použitou do vodovodní sítě omezeně z důvodu
vápenitosti
platila pouze symbolickou cenu [...], ale převážnou část energeticky využité vody
pak SČVK a. s.
vypouštěla do řeky Ploučnice bez jakékoli úhrady žalobci. Podle tehdy platných právních
předpisů
však platilo, že pokud není použitá voda vrácena zpět do podzemních vod, což v daném
případě nebylo
možné, jde o vodu pitnou.“
Žalovaná ve vyjádření ke kasační stížnosti, uvedla, že z dikce odstavce 1 přílohy
č. 1 cenového
rozhodnutí je naprosto zřejmé, že musí jít o nějaký druh paliva. Primárním znakem
paliva je přitom
schopnost za vhodných podmínek začít a udržet reakci spalování. K jeho základním
fyzikálním
vlastnostem náleží mj. dobrá zápalnost, dostatečná rychlost spalování a vhodná teplota
bodu zápalu,
resp. samovznícení. Geotermální vody proto nejsou palivem ve smyslu cenového rozhodnutí.
Dále
zdůraznila, že „cílem regulace cen tepelné energie formou věcného usměrňování je
zabránit
poškozování odběratele. Jestliže výsledná kalkulace ceny tepelné energie roku 2004
obsahuje náklad,
který nelze považovat za ekonomicky oprávněný, jak vyplynulo z řízení dozorového
orgánu, potom i
cena tepelné energie neodpovídá podmínkám regulace a došlo k poškození odběratele.“
Doplnila také,
že jakoukoliv úpravu nebo opravu nákladové položky roku 2004 v rámci kalkulace ceny
tepelné energie
v následujícím roce lze považovat za zavádějící. Výsledná kalkulace se sestavuje
podle cenových
předpisů, nikoliv podle účetních standardů. Proto žalovaná považuje tvrzení o nemožnosti
opravy
výsledné kalkulace za chybné.
Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc
mu vrátil k
dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(...) Nejvyšší správní soud úvodem připomíná právní rámec rozhodný pro posouzení
dané věci.
Ceny tepla patří mezi ceny podléhající cenové regulaci formou věcného usměrňování
cen podle
§ 6 odst. 1 písm.
c) zákona o
cenách. V souladu s ním je právně stanoven závazný postup při tvorbě, resp.
kalkulaci této
ceny. Podle bodu 1.1 cenového rozhodnutí může cena tepelné energie obsahovat jen
ekonomicky
oprávněné náklady, přiměřený zisk a daň z přidané hodnoty.
Pojem ekonomicky oprávněných nákladů je vymezen v
§ 2 odst. 2 písm.
a) vyhlášky č.
580/1990 Sb. Podle něj se za ekonomicky oprávněné náklady považují „náklady
pořízení
odpovídajícího množství přímého materiálu, mzdové a ostatní osobní náklady, technologicky
nezbytné
ostatní přímé a nepřímé náklady a náklady oběhu“.
Vymezení ekonomicky oprávněných nákladů pro účely kalkulace ceny tepla je obsaženo
v příloze č. 1
cenového rozhodnutí. Podle odstavce 1 písm. a) přílohy č. 1 cenového rozhodnutí představují
„proměnné ekonomicky oprávněné náklady v ceně tepelné energie při bezpečné, hospodárné
a spolehlivé
výrobě a rozvodu tepelné energie, jejichž výše je přímo závislá na množství dodávané
tepelné
energie“ mj. náklady na palivo. Pojem palivo je přitom cenovým rozhodnutím vymezen
demonstrativním
výčtem (srov. posledně citované ustanovení
in fine
- „a jiné“) s tím, že palivem
je např. uhlí,
koks, zemní plyn, topný olej, biomasa, elektřina.
Podle odstavce 2 přílohy č. 1 cenového rozhodnutí jsou stálými ekonomicky oprávněnými
náklady v
ceně tepelné energie ostatní náklady vedle nákladů vymezených v odstavci 1, které
souvisejí s
výrobou a rozvodem tepelné energie.
V posuzované věci se účastníci neshodli, zda může být poplatek za odběr podzemní
vody čerpané pro
účely získání tepelné energie ekonomicky oprávněným nákladem pro kalkulaci ceny prodeje
takto
získaného tepla v případě, kdy menší část odebrané vody nebyla vrácena ani do podzemních
ani
povrchových vod, ale byla dále hospodářsky využívána jako voda pitná.
Obecně lze předznamenat, že využití podzemní vody je pro fungování geotermální
teplárny nezbytným
předpokladem. Je přitom zřejmé, že byly-li by s pořízením podzemní vody pro tyto
účely spojeny
nějaké náklady, jednalo by se o náklady přímo vázáné na danou ekonomickou činnost.
Nebylo by
rozumných důvodů, proč by výdaje na pořízení takové vody v této souvislosti neměly
být považovány za
účelně a hospodárně vynakládané prostředky.
V podmínkách regulace ceny tepla jejím věcným usměrňováním je však nutné zkoumat,
zda je
dodavatel tepla podle cenového rozhodnutí oprávněn takto vynaložený náklad zahrnout
mezi ekonomicky
oprávněné náklady do ceny tepla, a přenést tak tento náklad zprostředkovaně na své
odběratele.
V této souvislosti je především třeba zabývat se tím, zda může být podzemní voda
využívaná pro
účely získávání tepelné energie považována za palivo ve smyslu přílohy č. 1 cenového
rozhodnutí, jak
namítl stěžovatel.
Nejvyšší správní soud podotýká, že palivem se v obecném smyslu rozumí látka, která
je způsobilá
za vhodných podmínek začít a udržet proces spalování. Stěžovateli lze přisvědčit
v tom směru, že
vymezení pojmu palivo není přílohou cenového rozhodnutí zúženo pouze na látky skládající
se z
částic, tj. molekul, atomů a iontů, resp. na paliva, jak jsou jako taková tradičně
chápána. Výslovné
zahrnutí elektřiny do demonstrativního výčtu paliv v předmětném ustanovení přílohy
č. 1 cenového
rozhodnutí totiž vede k závěru, že palivem se pro účely regulace ceny tepla rozumí
jakýkoliv
potenciální nosič energie, event. přímo tato energie, má-li tepelný potenciál. Podzemní
voda je v
tomto případě nepochybně nosičem tepelné energie. Je-li využívána pro získávání tepla,
lze ji pro
tyto účely považovat za palivo ve smyslu cenového rozhodnutí. Opačný výklad by vedl
k neodůvodněným
rozdílům mezi dodavateli a
de facto
by diskriminoval dodavatele tepla získávaného
z podzemní vody
oproti dodavatelům tepla získaného prostřednictvím spalování paliv v klasickém slova
smyslu.
S ohledem na shora přijatý závěr je třeba uvést, že byly-li by s pořízením podzemní
vody spojeny
pro dodavatele tepla nějaké náklady, jednalo by se o náklady na palivo a jako takové
by bylo možné
je pro účely kalkulace ceny tepla považovat za ekonomicky oprávněné náklady. Nad
rámec uvedeného je
nutno dodat, že ani opačný výklad pojmu palivo ve vztahu ke geotermální vodě by
ipso
facto
nevedl k
tomu, že by náklady na pořízení této vody nebylo možno posoudit jako ekonomicky oprávněné
náklady, a
to podle § 2 odst.
2 písm. a)
vyhlášky č. 580/1990 Sb. nebo podle odstavce 2 přílohy č. 1 cenového rozhodnutí.
Stěžovatel také namítl, že poplatek, který mu byl příslušnými správními orgány
za odběr podzemní
vody vyměřen, představuje ekonomicky oprávněný náklad ve shora uvedeném smyslu. Tvrdil,
že městský
soud nesprávně uzavřel, že stěžovateli byl poplatek vyměřen za odběr podzemní vody
pro zásobování
pitnou vodou a pro ostatní užití.
K otázce zpoplatnění odběru podzemní vody pro účely tvorby tepla je nutno poukázat
na
§ 88 zákona o vodách.
Podle
odstavce 2 citovaného ustanovení ve znění účinném ode dne 23. 1. 2004 platí, že odběry
podzemní vody
povolené k účelu získání tepelné energie zpoplatněny nejsou. Ve znění účinném do
22. 1. 2004 přitom
dle § 88 odst.
5 ve spojení
s § 8 odst. 1
písm. d) zákona o
vodách odběry podzemní vody povolené k účelu získání tepelné energie zpoplatněny
nebyly za
podmínky, že docházelo k následnému vypouštění čerpané podzemní vody.
V posuzované věci vyměřila Česká inspekce životního prostředí stěžovateli poplatkovým
výměrem ze
dne 10. 3. 2005 poplatek za skutečně odebrané množství podzemní vody ve výši 2 028
966 Kč, přestože
stěžovatel v poplatkovém přiznání ze dne 19. 1. 2005 uvedl, že mu byl vodoprávním
úřadem z
předmětných vrtů povolen odběr podzemní vody k účelu získání tepelné energie. Poplatkový
výměr byl
následně k odvolání stěžovatele změněn rozhodnutím Ministerstva životního prostředí
ze dne 23. 5.
2005 tak, že poplatek byl stanoven ve výši 178 070 Kč. V odůvodnění tohoto rozhodnutí
ministerstvo
uvedlo, že stěžovatel disponoval povoleními k odběru podzemní vody z vodních zdrojů
pro účely
energetického využití. S odkazem na
§ 88 zákona o vodách
pak
konstatovalo, že podle znění účinného od 23. 1. 2004 nebyl stěžovatel povinen za
odběr podzemní vody
poplatek platit. Ministerstvem stanovená výše poplatku tak odpovídá poplatku za odběr
podzemní vody
v období 1. 1. 2004 - 22. 1. 2004, tj. v období před novelizací
zákona o vodách.
Se shodným
odůvodněním ministerstvo zrušilo i rozhodnutí České inspekce životního prostředí
o stanovení záloh
na poplatek za odběr podzemní vody pro rok 2005.
Stěžovateli lze přisvědčit, že ministerstvo nerozhodovalo o poplatku za odběr
podzemní vody pro
zásobování pitnou vodou či pro ostatní užití, ale o poplatku za odběr podzemní vody
pro účely
získání tepelné energie. Na tomto závěru nemůže nic změnit skutečnost, že stěžovatel
ve formulářích
poplatkového přiznání vykázal čerpanou podzemní vodu jako vodu pro zásobování pitnou
vodou či
ostatní užití, když současně v průvodním dopise jednoznačně poukázal na to, že podzemní
vodu čerpá
pro účely získání tepelné energie. Ministerstvo v závěru odůvodnění rozhodnutí uvedlo,
že „odvolací
orgán [...] nemohl souhlasit s názorem České inspekce životního pro- středí, který
uvedla ve svém
postoupení, že s odebranými podzemními vodami je dále nakládáno jako s vodami, na
které se
zpoplatnění z výše citovaného zákona vztahuje“. Z výše uvedeného zřetelně vyplývá,
že ministerstvo
svým rozhodnutím potvrdilo, že byl-li stěžovateli povolen odběr podzemní vody k účelům
získání
tepelné energie, nevzniká mu od 23. 1. 2004 v souvislosti s odběrem této podzemní
vody poplatková
povinnost, přestože malou část takto využité vody následně dále vodohospodářsky využíval
a prodával
jako vodu pitnou, přičemž více než tři čtvrtiny objemu takto čerpané vody vypouštěl
zpět do
povrchových vod. Stěžovatel byl povinen platit (jak z rozhodnutí také plyne) poplatek
za odběr
podzemní vody pouze do 22. 1. 2004.
S ohledem na presumpci správnosti pravomocného rozhodnutí ministerstva, proti
kterému stěžovatel
nebrojil správní žalobou, Nejvyšší správní soud konstatuje, že nebylo rozumného důvodu,
proč
stěžovateli se zřetelem ke shora uvedenému výkladu bránit v zahrnutí částky 178 070
Kč jako nákladu
na pořízení podzemní vody pro účely získávání tepelné energie do ekonomicky oprávněných
nákladů pro
kalkulaci ceny tepla v roce 2004 za situace, kdy se jednalo o účelně vynaložený náklad
na odběr
podzemní vody s cílem využít ji pro získávání tepelné energie. V části odpovídající
této částce tak
stěžovatel postupoval nejen zcela ekonomicky předvídatelně a odůvodněně, ale i v
intencích právní
regulace věcného usměrňování ceny tepla. Potvrdil-li navíc příslušný správní orgán
svým pravomocným
rozhodnutím, že stěžovatel byl za odběr podzemní vody do 22. 1. 2004 povinen uhradit
poplatek ve
výši 178 070 Kč, nelze zahrnutí této částky do ekonomicky oprávněných nákladů pro
účely kalkulace
ceny tepla postihnout jako správní delikt stěžovatele podle
§ 15 odst. 1
písm. c) zákona o
cenách. V tomto ohledu tedy neobstojí právní závěry městského soudu, ani závěry
žalované.
Pouze pro úplnost je vhodné dodat, že tato skutečnost má v neposlední řadě vliv i
na závěry
správních orgánů vztahující se k výši neoprávněně získaného majetkového prospěchu.
Pokud jde o stěžovatelem původně uhrazený a jemu následně vrácený poplatek za
odběr podzemní vody
za období od 23. 1. 2004, stěžovatel v této souvislosti v žalobě namítl, že jednal
„v dobré víře“,
když náklad, o kterém nebylo jisté, zda ho v konečném důsledku bude muset nést, zahrnul
do
ekonomicky oprávněných nákladů, a následně po jeho vrácení v důsledku rozhodnutí
ministerstva o
příslušnou částku snížil náklady pro kalkulaci ceny tepla za rok 2005.
S touto námitkou se však městský soud nijak nevypořádal a s odkazem na výklad
pojmu ekonomicky
oprávněných nákladů ceny tepla se bez dalšího ztotožnil se závěry žalované, že poplatek
za odběr
podzemní vody nemůže nikdy být ekonomicky oprávněným nákladem. Jak bylo uvedeno výše,
tyto závěry
neobstojí. Nejvyšší správní soud však k vypořádání daného žalobního bodu nepřistoupil,
neboť by tím
nepřípustně předjímal a nahrazoval závěry městského soudu. Městský soud se proto
v dalším řízení
bude zabývat žalobním bodem poukazujícím na jednání „v dobré víře“ ve shora naznačeném
smyslu.
Městský soud se v dalším řízení vypořádá také s tím, zda v situaci, kdy se stěžovatel
při
kalkulaci ceny tepla za rok 2004 mohl legitimně domnívat, že bude muset poplatek
za odběr podzemní
vody určené k získání tepelné energie uhradit i za období po 23. 1. 2004, mohl naplnit
znaky
skutkové podstaty správního deliktu ve smyslu
zákona o cenách
tím, že zahrnul
příslušnou částku do ekonomicky oprávněných nákladů. V rámci této úvahy přihlédne
ke shora
naznačeným závěrům ohledně výkladu pojmu ekonomicky oprávněných nákladů ceny tepla
ve vztahu k
nákladům na pořízení geotermální vody. Zároveň přihlédne k tomu, že se v okamžiku
kalkulace ceny
tepla pro rok 2004 stěžovatel oprávněně domníval, že mu při pořízení geotermální
vody pro účely
získání tepelné energie vzniknou náklady, jež by podle shora naznačeného výkladu
mohly být
ekonomicky oprávněnými náklady. Městský soud se vypořádá i s tím, zda skutečnost,
že s ohledem na
rozhodnutí odvolacího orgánu stěžovateli v konečném důsledku dané náklady nevznikly,
odůvodňuje jeho
odpovědnost za správní delikt podle
§ 15 odst. 1
písm. c) zákona o
cenách. V dalším řízení se městský soud vypořádá také s tím, jaký vliv na
případnou
odpovědnost stěžovatele má jeho následný postup, kdy reflektoval vrácení zaplaceného
poplatku tak,
že o příslušnou částku snížil náklady v rámci kalkulace ceny tepla pro rok 2005.
V této souvislosti
Nejvyšší správní soud připomíná, že vrácení případného neoprávněně získaného majetkového
prospěchu
má bezprostřední vliv pouze na kalkulaci výše neoprávněně získaného majetkového prospěchu
podle
§ 8 odst. 9 vyhlášky
č. 580/1990
Sb. Jeho existence však není obligatorním znakem skutkové podstaty příslušného
správního
deliktu podle zákona
o
cenách.