Rozhodnutí o odstranění tvrdosti zákona podle
§ 53a zákona č.
48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění,
ve znění zákona č. 176/2002 Sb. musí s ohledem
na § 180 odst. 1 správního řádu z roku
2004 obsahovat odůvodnění.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 8. 2009, čj.
3 Ads 123/2008 - 79)
Odůvodnění:
Žalovaná (dále též "stěžovatelka") podala včas kasační stížnost proti rozsudku
Městského soudu v Praze (dále jen "městský soud") ze dne 31. 1. 2008 č. j. 9 Ca 244/2007 - 35, jímž
bylo zrušeno rozhodnutí žalované specifikované v záhlaví tohoto rozsudku a věc jí byla vrácena k
dalšímu řízení. Bylo rovněž rozhodnuto o náhradě nákladů řízení.
Z odůvodnění kasační stížností napadeného rozsudku vyplývá, že žalobce se žalobou
domáhal přezkoumání shora uvedeného rozhodnutí rozhodčího orgánu Vojenské zdravotní pojišťovny,
kterým byla zamítnuta jeho žádost o odstranění tvrdosti zákona a prominutí penále ve výši 36 541 Kč,
vyměřeného výkazem nedoplatků ze dne 9. 1. 2005.
Žalobce v žalobě namítl, že žalovaná nezohlednila jeho tíživou sociální situaci, že
nemá téměř žádný majetek a platí výživné na nezletilou dceru a proto je ve finanční tísni. V tomto
postavení se ocitl bez své viny a vymáháním dluhu by mohla být ohrožena výživa dlužníka a osob na
jeho výživu odkázaných. Žalobce proto navrhl, aby soud napadené rozhodnutí žalované zrušil a věc jí
vrátil k dalšímu řízení.
Žalovaná ve vyjádření k žalobě poukázala na
§ 53a odst. 2 zákona č.
48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a
o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č.
48/1997 Sb."), s tím, že podle odstavce 5
tohoto ustanovení se na řízení o prominutí pokuty, přirážky k pojistnému nebo penále nevtahují
obecné předpisy o správním řízení. Rozhodnutí o odstranění tvrdosti je rozhodnutím konečným a má
povahu úkonu založeného na právní úvaze správního orgánu. Tento úkon nezakládá, nemění ani neruší
práva, ani závazně neurčuje práva a povinnosti, protože se jím nerozhoduje o právu ve smyslu nároku
založeného zákonem. Žalovaná navrhla, aby soud žalobu odmítl jako nepřípustnou podle
§ 68 zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen "s.
ř. s.").
Podle názoru městského soudu podstatou sporu je posouzení, zda žalovaná při
rozhodování podle § 53a zákona č.
48/1997 Sb. o žádosti žalobce na odstranění
tvrdosti zákona - prominutí penále - zvažovala žalobcem tvrzené důvody pro prominutí, či nikoli.
Soud zjistil, že o žádosti žalobce rozhodla žalovaná napadeným rozhodnutím, jímž žádost zamítla,
aniž by uvedla důvody, proč v případě žalobce nevyužila své pravomoci zmírňovat tvrdost zákona a
vyměřené penále nesnížila.
Městský soud při posouzení věci vyšel z
§ 53a odst. 2 a odst. 5 zákona č.
48/1997 Sb. Uvedl, že ačkoli z dikce těchto
ustanovení vyplývá, že na prominutí penále není právní nárok a na řízení o jeho prominutí se
nevztahují obecné předpisy o správním řízení, není zákonem č.
48/1997 Sb. zakotveno, že vydané rozhodnutí
není třeba odůvodňovat. Soud též přihlédl k judikatuře Nejvyššího správního soudu, podle níž je
rozhodnutí o žádosti o prominutí daně přezkoumatelné ve správním soudnictví, a to co do dodržení
předepsaného procesního postupu a dodržení mezí správního uvážení, resp. jeho zneužití. Městský soud
uvedl, že i toto, rovněž nenárokové rozhodnutí o žádosti o odstranění tvrdosti zákona musí obsahovat
odůvodnění, z něhož bude správní úvaha patrná, a to přesto, že to zákon nestanoví, nebo taková úvaha
musí vyplývat ze správního spisu tak, aby bylo možno přezkoumat, zda správní orgán při rozhodování o
žádosti správní uvážení nezneužil. V projednávané věci nejsou důvody nevyhovění žádosti žalobce v
žalobou napadeném rozhodnutí uvedeny a ani z obsahu spisového materiálu není úvaha žalované o
důvodech jejího zamítnutí zřejmá. Podle názoru městského soudu, byť žalovaná nebyla při svém
rozhodování vázána konkrétní procesní normou a zákon č.
48/1997 Sb. procesní úpravu v tomto rozsahu
postrádá, nezbavuje tato skutečnost žalovanou povinnosti rozhodovat v souladu s obecnými principy
správního řízení. Podle názoru soudu je povinností žalované vydat po provedeném řízení rozhodnutí s
odůvodněním, ve kterém bude uvedeno, z jakého zjištěného skutkového stavu žalovaná vycházela, jak
tento skutkový stav zjistila, které skutečnosti má za osvědčené a které nikoli, jaká právní názor
zaujala, na základě jakých právních předpisů tak učinila a zejména z jakých důvodů nepřisvědčila
žalobcem tvrzeným důvodům pro odstranění tvrdosti zákona a prominutí penále. Městský soud proto
napadené rozhodnutí zrušil pro nepřezkoumatelnost spočívající v nedostatku důvodů rozhodnutí a věc
vrátil žalované k dalšímu řízení.
Nejvyšší správní soud ze spisu zjistil, že napadeným rozhodnutím žalovaná, resp.
její rozhodčí orgán, jako orgán příslušný k řízení o žádostech o odstranění tvrdosti zákona ve
smyslu § 53a odst. 2 zákona č.
48/1997 Sb. rozhodla o žádosti o odstranění
tvrdosti zákona a prominutí penále ve výši 36 541 Kč, vyměřené výkazem nedoplatků, tak, že žádost
zamítla. V následující větě je uvedeno, že rozhodčí orgán neshledal důvod pro využití své pravomoci
zmírňovat tvrdost zákona v tomto případě a vyměřené penále nesnížil. Rozhodnutí končí poučením o
nepřípustnosti opravných prostředků.
Stěžovatelka podala kasační stížnost z důvodů uvedených v
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.
Souhlasí s tím, že rozhodnutí sice odůvodnění neobsahuje, z obsahu spisového materiálu však
jednoznačně vyplývá důvod, pro který stěžovatelka nemohla, bez ohledu na správní uvážení, rozhodnout
jinak než žádost žalobce zamítnout podle § 53a
odst. 3 písm. a) zákona č. 48/1997 Sb. Z
tohoto ustanovení vyplývá, že zdravotní pojišťovna nemůže rozhodnout o odstranění tvrdosti zákona a
prominout penále v případě, kdy plátce nezaplatil pojistné na zdravotní pojištění splatné do dne
vydání rozhodnutí o prominutí penále, jak tomu bylo v projednávané věci. Jediným rozhodnutím, které
mohla stěžovatelka vydat, bylo rozhodnutí, jímž se zamítá žádost o odstranění tvrdosti zákona a
prominutí penále. Tento důvod pro zamítnutí žádosti je dán zákonem a nezávisí na správním uvážení
příslušného orgánu. Existence tohoto důvodu vyplývá ze spisu. Vzhledem k tomu stěžovatelka již
nezkoumala sociální situaci žalobce, protože ani tento, ani jakýkoli jiný důvod nemohl mít na její
rozhodnutí vliv. Teprve v případě, že plátce zaplatí pojistné na zdravotní pojištění, se rozhodčí
orgán žádostí o odstranění tvrdosti zákona nejen musí zabývat, ale může jí zcela nebo zčásti
vyhovět.
Stěžovatelka se domnívá, že její rozhodnutí bylo vydáno v souladu se zákonem,
oproti tomu rozhodnutí městského soudu není v souladu se zákonem, protože ani v novém rozhodnutí by
nezbylo než rozhodnout stejně. Chybná je rovněž úvaha městského soudu, že rozhodčí orgán nebyl při
svém rozhodování vázán konkrétní procesní normou, což jej však nezbavilo povinnosti rozhodovat v
souladu s obecnými principy správního řízení. Rozhodčí orgán byl naopak vázán konkrétní právní
normou, a to § 53a odst. 3 zákona č.
48/1997 Sb., což je norma procesní povahy.
Podle tohoto ustanovení nemůže příslušný orgán rozhodnutím odstranit tvrdost zákona, pokud přede
dnem vydání rozhodnutí nedojde k zaplacení pojistného. V tomto případě tedy na úvaze rozhodčího
orgánu nezáleží a zákon ani prostor pro správní úvahu příslušnému orgánu neposkytuje.
Stěžovatelka navrhla, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek zrušil a věc
vrátil městskému soudu k dalšímu řízení.
Žalobce se ke kasační stížnosti nevyjádřil.
Nejvyšší správní soud, vázán rozsahem a důvody kasační stížnosti, když nenalezl
důvody, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti
(§ 109 odst. 3 část věty za středníkem
s. ř. s.), posoudil kasační stížnost takto:
Relevantní
právní úprava je obsažena v
§ 53a zákona č.
48/1997 Sb. Podle odstavce 1 tohoto ustanovení
zdravotní pojišťovna může odstraňovat tvrdosti, které by se vyskytly při předepsání penále, jehož
výše nepřesahuje 20 000 Kč ke dni doručení žádosti o odstranění tvrdosti. Podle odstavce 2 tohoto
ustanovení rozhodčí orgán může odstraňovat tvrdosti, které by se vyskytly při uložení pokuty,
vyměření přirážky k pojistnému nebo předepsání penále, jehož výše přesahuje 20 000 Kč.
Podle odstavce 3 téhož ustanovení o odstranění tvrdostí podle odstavce 1 nebo 2
nelze rozhodnout, jestliže
a) plátce pojistného nezaplatil pojistné na zdravotní pojištění splatné do dne
vydání rozhodnutí o prominutí pokuty, přirážky k pojistnému nebo penále,
b) na plátce pojistného byl podán insolvenční návrh,
c) plátce pojistného vstoupil do likvidace.
Podle odstavce 5 tohoto ustanovení na řízení o prominutí pokuty, přirážky k
pojistnému nebo penále se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Rozhodnutí o odstranění
tvrdostí je rozhodnutím konečným.
Ustanovení § 53a bylo do
zákona č. 48/1997 Sb. vloženo zákonem č.
176/2002 Sb., který nabyl účinnosti dne 1. 7.
2002.
Podle § 180 odst. 1
zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, tam, kde
se podle dosavadních právních předpisů postupuje ve správním řízení tak, že správní orgány vydávají
rozhodnutí, aniž tyto předpisy řízení v celém rozsahu upravují, postupují v otázkách, jejichž řešení
je nezbytné, podle tohoto zákona včetně části druhé.
Z § 53a zákona č.
48/1997 Sb. vyplývá, že zdravotní pojišťovna
nebo její rozhodčí orgán postupují při podání žádosti o odstranění tvrdostí zákona tak, že nejprve
zkoumají, zda není dán některý z důvodů uvedených v odstavci 3. Pokud některý z těchto důvodů dán
je, pak žádost zamítnou, protože pro odstranění tvrdosti zákona nejsou splněny základní zákonné
podmínky.
Pokud zdravotní pojišťovna nebo její rozhodčí orgán dospějí k závěru, že v
konkrétním případě není dán žádný z důvodů uvedených v § 53a odst. 3, pak přistoupí ke správnímu
uvážení, zda v konkrétním případě je dán důvod pro odstranění tvrdostí zákona a rozhodnou o úplném
či částečném odstranění tvrdosti, nebo tuto žádost zamítnou.
Nejvyšší správní soud nesouhlasí s názorem stěžovatelky, že tato její rozhodnutí
nemusí být odůvodněna. Na rozhodování podle §
53a
zákona č. 48/1997 Sb. dopadá shora zmíněné
ustanovení § 180 odst. 1 správního řádu.
Je třeba z něj dovodit, že náležitostí rozhodnutí, jímž se zamítá žádost o odstranění, je jeho
odůvodnění, které musí obsahovat přiměřeně náležitosti stanovené v
§ 68 odst. 3 správního řádu.
Rozhodne-li zdravotní pojišťovna nebo její rozhodčí orgán o žádosti o odstranění
tvrdostí zákona, pak je třeba, aby v odůvodnění tohoto rozhodnutí byly uvedeny úvahy, jimiž se tento
orgán řídil. Absenci příslušného odůvodnění nelze nahradit vysvětlením věci ve vyjádření k žalobě.
Rozhodnutí je nutno odůvodnit proto, aby žadatel seznal důvody, pro které bylo rozhodnuto a aby se
případně mohl proti tomuto rozhodnutí a důvodům v něm uvedených bránit žalobou ve správním
soudnictví. Postrádá-li toto rozhodnutí odůvodnění, je dán důvod pro zrušení takového rozhodnutí pro
nepřezkoumatelnost spočívající v nedostatku důvodů
[§ 76 odst. 1 písm. a) s. ř. s.].
Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná a proto ji
podle § 110 odst. 1 s. ř. s. ji
zamítl.
O nákladech řízení o kasační stížnosti bylo rozhodnuto podle
§ 60 odst. 1 s. ř. s. Stěžovatelka nebyla
ve věci úspěšná a žalobci v tomto řízení náklady nevznikly.
V Brně dne 12. srpna 2009
JUDr. Jaroslav Vlašín