Územní plánování: opatření obecné povahy; námitky; schvalování a přezkum územního
plánu
Námitkou omezení vlastnických a jiných věcných práv spočívající v určení jiného
funkčního využití pozemků v novém územním plánu obce se soud může na návrh vlastníka takových
pozemků zabývat v řízení podle §
101a a násl. s. ř. s. pouze tehdy, vyslovil-li vlastník dotčených pozemků (navrhovatel) v
procesu přijímání a schvalování nového územního plánu obce své námitky nebo připomínky proti novému
funkčnímu využití pozemků, a tedy obci umožnil se s těmito výhradami seznámit a reagovat na ně
prostřednictvím vypořádání námitek nebo připomínek dle
§ 53 odst. 1 stavebního
zákona z roku 2006.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 11. 2009, čj.
9 Ao 2/2009-54)
Prejudikatura: č. 740/2006 Sb. NSS.
Věc: Ing. Jiří Č. proti městu Třebechovice pod Orebem o návrhu na zrušení části opatření
obecné povahy.
Navrhovatel se svým návrhem domáhal zrušení opatření obecné povahy, kterým byl vydán územní
plán města Třebechovice pod Orebem, a to v části týkající se určení funkčního určení jeho pozemků v
katastrálním území Nepasice, jako „plochy zemědělské“.
Uvedl, že tyto pozemky koupil v roce 2004 s úmyslem vystavět zde čerpací stanici pohonných hmot
a maloobchodní prodejnu pro zemědělské produkty. V době zakoupení byly předmětné pozemky v tehdy
územním plánu vedeny jako pozemky stavební pro stavbu občanské vybavenosti. Dle nového územního
plánu, účinného od 11. 3. 2009 došlo ke změně způsobu využití pozemků navrhovatele, nyní jsou určeny
jako plochy zemědělské s přípustným využitím jako orná půda, sady, zahrady. Navrhovatel se cítí
poškozen zejména tím, že se o novém funkčním využití svých pozemků dozvěděl až z vyjádření Městského
úřadu v Třebechovicích, odboru výstavby (dále jen „městský úřad“), ze dne 3. 6. 2009. Dle jeho
názoru neměl možnost se k připravovaným změnám vyjádřit dříve, z návrhu územního plánu změna způsobu
využití pozemků navrhovatele nevyplývala. Změnou územního plánu se předmětné pozemky pro něho staly
nevyužitelné, a to celkově, nejen ve vztahu k původnímu záměru vybudování čerpací stanice. Touto
změnou došlo v rozporu s Listinou
základních práv a svobod k zásahu do jeho vlastnického práva, práva na svobodný výkon
povolání, resp. práva podnikat. Navrhovatel se domnívá, že došlo k nucenému omezení jeho
vlastnického práva bez poskytnutí odpovídající náhrady, a v souvislosti s tím poukazuje na rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 2. 2009, čj. 2 Ao
4/2008-88. Změnou územního plánu došlo též k porušení ustanovení
§ 18 odst. 2 stavebního
zákona, neboť došlo k nepřiměřenému upřednostnění veřejných zájmů nad zájmem soukromým.
Veřejný zájem nebyl dle názoru navrhovatele v řízení o změně územního plánu prosazen a tvrzen.
Navrhovatel dále namítá porušení procesního postupu, konkrétně porušení
§ 55 odst. 3 stavebního
zákona. Odpůrce vymezil ve stejné lokalitě další plochy stejného využití a neprokázal studií,
která měla být ve věci zpracována, nemožnost využití již stávající vymezené zastavitelné plochy na
pozemcích navrhovatele. Postupem odpůrce došlo též k porušení
§ 27 odst. 2 stavebního
zákona, neboť ze sdělení městského úřadu ze dne 3. 6. 2009 vyplývá, že o pozemcích v jeho
vlastnictví jednala rada města i zastupitelstvo města, přičemž on k tomuto jednání nebyl v rozporu
se zákonem přizván. Ze všech uvedených důvodů navrhuje zrušení napadeného opatření obecné povahy v
části týkající se jeho pozemků.
Odpůrce ve vyjádření k návrhu zdůraznil, že napadeným opatřením obecné povahy nebyla vydána
změna územního plánu, nýbrž zcela nový územní plán obce. V rámci nově zpracovaného územního plánu
byla stanovena rovněž koncepce funkčního využití jednotlivých stabilizovaných i navrhovaných ploch.
Koncepce nového územního plánu není v rozporu s předchozí koncepcí, pro funkci občanské vybavenosti
byla však v Nepasicích vybrána vhodnější lokalita. Pozemky navrhovatele sousedí s evangelickým
hřbitovem, kde je evidována archeologická lokalita, z důvodů krajinářských, kulturně-historických,
hygienických i etických je proto v novém územním plánu ponechán po obou stranách odstup mezi
hřbitovem a zastavěným územím.
Dále odpůrce konstatoval, že navrhovatel měl v průběhu tohoto procesu nejméně třikrát možnost
podat námitky při veřejných projednáváních jednotlivých fází územního plánu a neučinil tak. Veškerá
dílčí opatření byla uveřejňována veřejnou vyhláškou na úředních deskách v Třebechovicích pod Orebem
i v Hradci Králové, též na internetu na webových stránkách obou měst. Dle odpůrce proběhl proces
tvorby a schválení nového územního plánu obce zcela v souladu se zákonem. Je sporné, zda žalobce
využil všechny možnosti obrany svých práv, pokud neuplatnil své námitky v průběhu přípravy a
přijímání územního plánu.
Nejvyšší správní soud návrh na zrušení opatření obecné povahy zamítl.
Z odůvodnění:
Pro soudní přezkum souladu opatření obecné povahy se zákonem vymezil Nejvyšší správní soud ve
svém rozsudku ze dne 27. 9. 2005, č. 740/2006 Sb. NSS, tzv. algoritmus (test) soudního přezkumu.
Jednotlivé na sebe navazující kroky takového algoritmu vyplývají zejména z
§ 101d odst. 1 a
odst. 2 s. ř. s. a
Nejvyšší správní soud jej ustáleně užívá v rámci dalších rozhodnutí týkajících se přezkoumání
opatření obecné povahy.
Ve věci není sporná pravomoc Zastupitelstva města Třebechovice pod Orebem vydat nový územní plán
dle § 54 odst. 2 stavebního
zákona.
Další krok v algoritmu přezkumu pak spočívá v posouzení otázky, zda správní orgán při vydávání
napadeného opatření obecné povahy (tedy při realizaci své pravomoci) nepřekročil meze zákonem
vymezené působnosti. Rozlišovat je přitom třeba zejména působnost věcnou (okruh věcných oblastí, v
rámci kterých vykonává správní orgán svoji pravomoc), působnost osobní (okruh osob, vůči kterým
správní orgán působí), působnost prostorovou (na jakém území vykonává správní orgán svoji pravomoc)
a za určitých okolností též působnost časovou (ta přichází do úvahy pouze v situaci, kdy má správní
orgán stanovené období, ve kterém může svoji pravomoc vykonávat). K tomu postačuje ze strany
zdejšího soudu konstatovat, že ani v tomto směru nebylo zjištěno žádné pochybení a v této otázce
navrhovatel předmětné opatření obecné povahy nezpochybnil.
Nejvyšší správní soud tak následně mohl přistoupit i k třetímu kroku shora nastíněného testu
přezkumu, tedy k posouzení, zda bylo napadené opatření obecné povahy vydáno v souladu se zákonem
stanoveným postupem. Splnění tohoto kritéria je navrhovatelem zpochybňováno, bylo tedy nutno se
vyjádřit k důvodnosti jím vznesených námitek.
Navrhovatel především namítl, že z návrhu územního plánu nevyplývala změna způsobu využití jeho
pozemků, proto neměl v průběhu přijímání územního plánu důvod podávat připomínky nebo námitky. O
změně funkčního využití jeho pozemků se žalobce dozvěděl až na základě své žádosti ze dne 12. 5.
2009.
Nejvyšší správní soud k této námitce z odpůrcem předložené spisové dokumentace ověřil, že funkční
využití „zemědělské plochy“ bylo pozemkům navrhovatele přiřazeno již od počátečních stadií jeho
pořizování, tj. od zpracování zadání. Navrhovatel v průběhu celého řízení odkazoval na
charakteristiku části obce Nepasice, která je uvedena v úvodní kapitole konceptu územního plánu,
zpracovaného v lednu 2007. V kapitole 2.1 - „Koncepce rozvoje území města“ je na str. 2 konceptu k
území části Nepasice konstatována jejich výhodná poloha na silnici I/11 a železniční trati,
„rozsáhlé pozemky mezi silnicí I. třídy a řekou Orlicí nabízí vhodnou možnost pro rozvoj obytné
funkce sídla, severně od komunikace je možnost doplnění ploch pro občanské vybavení“. Podobně je
území Nepasic vymezeno i v části 3. - „Urbanistická koncepce“ (str. 5 textové části konceptu).
Navrhovatel z citovaných pasáží konceptu a později i z návrhu územního plánu dovozoval, že funkční
využití jeho pozemků bude vymezeno stejně jako v původním územním plánu, tj. plochy občanské
vybavenosti. Jeho závěru však nelze přisvědčit, neboť textová část územního plánu obsahuje další
pasáže, které se konkrétně věnují funkčnímu využití lokalit a ploch. V kapitole konceptu územního
plánu 3.2 - „Vymezení zastavitelných ploch“ jsou označeny plochy v Nepasicích (str. 9 textové části
konceptu), které budou novým územním plánem definovány jako „zastavitelné“. Jsou označeny pod
značkami N1 - N6, které jsou pod tímto označením zakresleny v grafické části konceptu územního
plánu. Dále jsou plochy občanské vybavenosti v textové části konceptu územního plánu uvedeny v
kapitole 4.1 - „Občanská infrastruktura a veřejná prostranství“, kde jsou označeny objekty občanské
vybavenosti i v části Nepasice (str. 11), navrhovaná čerpací stanice mezi nimi nefiguruje, naopak
jsou zde zmíněny jiné objekty. Zcela konkrétně jsou plochy s funkčním využitím konkretizovány v
textové části konceptu v kapitole 6 - „Podmínky pro využití ploch, plochy občanského vybavení“ (str.
31), a to pro plochy označené T14, T15, T26, T54, K6, N1, N4. Dle těchto označení lze plochy
dohledat v grafické části konceptu územního plánu a určit tak dotyčné pozemky. Plochy zemědělské
jsou uvedeny na str. 36 textové části konceptu územního plánu, vzhledem k jejich početnosti nejsou
konkretizovány označením jednotlivých ploch, v grafické části konceptu územního plánu je jim ale
přiřazeno příslušné barevné rozlišení a bez pochybností lze určit, jakým plochám je přiřazeno toto
funkční využití - včetně pozemků žalobce. V návrhu územního plánu vypracovaného na základě konceptu
se výše citované údaje nezměnily, plochy občanské vybavenosti v Nepasicích byly vymezeny shodně, z
grafické části je zřejmé, že pozemky navrhovatele jsou zakresleny s funkčním využitím „zemědělské
plochy“.
Z uvedeného vyplývá, že pořizovatel územního plánu jednoznačně vymezil v textové části konceptu i
návrhu nového územního plánu zastavitelné plochy s funkčním využitím občanská vybavenost v části
obce Nepasice. Dle grafické části konceptu i návrhu územního plánu bylo možno jednoznačně určit
plánované využití pozemků žalobce. Lze souhlasit s tvrzením, že ve výše citované kapitole 2.1 a
části 3 textové části konceptu územního plánu je konstatováno, že v Nepasicích jsou pozemky vhodné
pro doplnění ploch pro občanské vybavení. Na základě tohoto vymezení, provedeného v úvodních, spíše
obecných kapitolách textové části územního plánu, však nelze dospět k závěru, že všechny pozemky v
dané lokalitě budou mít funkční využití občanská vybavenost, a rezignovat na ověření funkčního
využití konkrétního pozemku v dalších kapitolách textové části a zejména pak v grafické části
územního plánu.
Je nutno zdůraznit, že územní plán má dle zákona dvě části, textovou a grafickou, přičemž se obě
navzájem doplňují a žádné z nich nelze přiznat větší význam nežli druhé. Pokud by žalobce při
procesu tvorby územního plánu ověřoval plánované využití jeho pozemků, pak by jednoduchým
nahlédnutím do grafické části bez jakýchkoliv problémů zjistil, že jsou vyznačeny zelenou barvou a
není na nich počítáno s žádným objektem občanské vybavenosti. Proti tomuto záměru měl možnost podat
námitky, jak ostatně učinila velká část obyvatel města či vlastníků místních pozemků, v námitkách by
mohl vyjádřit svůj soukromý záměr, který by pak obec byla povinna poměřit ve smyslu
§ 18 stavebního zákona se
zájmem soukromým. Bez jeho aktivní účasti při přijímání územního plánu však nelze obci přičítat
neproporcionální rozhodnutí o využití jeho pozemků.
Navrhovatel při ústním jednání uvedl, že z grafické části konceptu územního plánu zjistil, že
jeho pozemky jsou vyznačeny s funkčním využitím „zemědělská plocha“, považoval to však za omyl a
dotazoval se na jeho příčiny u projektové kanceláře, která koncept územního plánu připravovala.
Nejvyšší správní soud k tomuto podotýká, že
stavební zákon v
§ 48 a
§ 52 stanoví prostor pro
uplatnění námitek proti konceptu i návrhu územního plánu, pořizovatel územního plánu je povinen
koncept i návrh územního plánu veřejně projednat a vypořádat se s námitkami či připomínkami zde
uplatněnými. Informace o veřejném projednání konceptu i návrhu územního plánu byla pořizovatelem
vždy zákonem stanoveným způsobem zveřejněna, možnosti podat námitky využilo několik desítek
subjektů. Pokud navrhovatel této možnosti nevyužil a domáhal se vysvětlení či nápravy způsobem,
který zákon nepředpokládá, pak důsledky tohoto nesprávného postupu nelze klást za vinu odpůrci. Z
této námitky navrhovatele je zřejmé, že o procesu pořizování územního plánu věděl, byl si též vědom
toho, že jeho pozemky jsou v grafické části územního plánu zakresleny s funkčním využitím
„zemědělská plocha“.
Navrhovatel dále namítal, že nebyly splněny zákonné podmínky pro změnu funkčního využití jeho
pozemků, aniž by takový záměr návrh územního plánu obsahoval. Navrhovatel se domnívá, že v zadání,
konceptu i návrhu územního plánu byl vysloven záměr pozemky navrhovatele ponechat jako pozemky pro
občanskou vybavenost a v této oblasti měly být doplněny další pozemky s tímto využitím.
K této námitce Nejvyšší správní soud v prvé řadě zdůrazňuje nutnost rozlišení procedury pořízení
zcela nového územního plánu obce a přijímání jeho následných změn. Pro pořízení nového územního
plánu stavební zákon stanoví
zcela konkrétní postup, který je pro pořizovatele nového územního plánu velice náročný, a to právě
proto, aby bylo zajištěno, že zamýšlený záměr úpravy poměrů v území obce bude prověřen dotčenými
orgány státní správy a dále veřejností, která jej může modifikovat svými námitkami a připomínkami.
Výsledek tohoto procesu, tj. nový územní plán obce, vyjadřuje kompromis mezi zájmy obce, stanovisky
dotčených orgánů, sousedních obcí, krajského úřadu a vlastníků pozemků a staveb v upravovaném území.
Jednotlivé fáze tvorby a schvalování územního plánu jsou
stavebním zákonem upraveny tak,
aby bylo dosaženo obecně prospěšného souladu veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území (viz
§ 18 odst. 2 stavebního
zákona). Stavební zákon v
§ 55 explicitně stanoví i
postup pro pořizování a vydávání změn územního plánu, přičemž v závislosti na obsahu prováděných
změn umožňuje upustit od zadání i konceptu změny územního plánu, oproti tomu však stanoví limity, v
nichž může být územní plán následně přijatými změnami dotčen. Tato koncepce je logická a brání
nastolit v území prostřednictvím jednotlivých změn územního plánu postupně výrazně odlišné prostředí
od původního územního plánu.
Navrhovatel nezpochybňuje dodržení procedury jednotlivých stadií přijímání a schvalování nového
územního plánu, namítá však opomenutí
§ 55 odst. 3 stavebního
zákona, dle něhož lze další zastavitelné plochy změnou územního plánu vymezit pouze na
základě prokázání nemožnosti využít již vymezené zastavitelné plochy a potřeby vymezení nových
zastavitelných ploch. Postup dle §
55 odst. 3 stavebního zákona se vztahuje pouze na pořizování změn územního plánu. Rozdíl mezi
pořízením změny územního plánu a tvorbou zcela nového územního plánu je uveden výše a má své
racionální důvody. Ustanovení § 55
odst. 3 stavebního zákona předpokládá konstantní základ uspořádání území obce, tj. územní
plán; pokud se od něho chce v budoucnu pořizovatel odchýlit, nezpracovává znovu veškerou
dokumentaci, která je nutná k novému územnímu plánu, ale jsou zde stanovena určitá pravidla, která
musí dodržet. Právě takové pravidlo je uvedeno v
§ 55 odst. 3 stavebního
zákona, neboť je založeno na porovnání stavu původního územního plánu, který prošel složitou
procedurou schvalování, a má se za to, že jím zakotvené poměry jsou v souladu s veřejnými i
soukromými zájmy.
Nedostatečné odlišení přijímání nového územního plánu a jeho změn ze strany navrhovatele je i
podstatou jeho námitek, dle nichž v novém územním plánu nebyl uveden důvod změny funkčního využití
jeho pozemku oproti předchozímu stavu. Nový územní plán obce upravuje komplexně celé území a účelem
jeho textové části není popisovat jednotlivě pozemky nacházející se v obvodu obce a u každého
odůvodňovat jeho navržené funkční využití. Takový přístup
stavební zákon ani vyhláška č.
500/2006 Sb., o územně
analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti,
pro textovou část územního plánu nestanoví. Jednotlivé pozemky, včetně jejich funkčního využití,
jsou zakresleny v hlavním výkresu grafické části územního plánu. Navrhovatel měl možnost funkční
využití navrhované pro jeho pozemky zpochybnit prostřednictvím námitek proti konceptu a návrhu
územního plánu, odpůrce by potom byl povinen mu sdělit důvody tohoto zařazení a v případě nevyhovění
námitce své rozhodnutí řádně odůvodnit.
Navrhovatel též namítá, že ze sdělení ze dne 3. 6. 2009 vyplývá, že o pozemcích v jeho
vlastnictví jednala rada města i zastupitelstvo města, přičemž jeho k tomuto jednání nepozvaly, čímž
došlo k porušení § 27 odst. 2
stavebního zákona. Navrhovatel na dotaz soudu při ústním jednání upřesnil, že těmito
jednáními měla být jednání rady a zastupitelstva města související s pořizováním a schvalováním
nového územního plánu. Nejvyšší správní soud k této námitce odkazuje na
§ 43 - § 56 stavebního
zákona, které upravují postup při pořizování a schvalování územního plánu. V průběhu tohoto
procesu orgány obce vedou jednání, k těmto jednáním však nejsou výslovně přizvány konkrétní fyzické
či právnické osoby z titulu vlastnictví pozemků na území obce, jejich účast na pořízení nového
územního plánu je zajištěna povinností pořizovatele konat veřejná projednání konceptu a návrhu
územního plánu. Je na občanech obce a vlastnících pozemků, aby sledovali úřední desku obce, zvláště,
je-li jim známo, že obec přijala rozhodnutí o tvorbě nového územního plánu. Účast na řízení o novém
územním plánu nelze zaměňovat s účastí v územním či stavebním řízení, kde je již projednáván pouze
určitý okruh vztahů s konkrétními účastníky.
Z uvedených důvodů tedy Nejvyšší správní soud uzavírá, že v procesním postupu předcházejícím
vydání posuzovaného územního plánu nenalezl žádné pochybení.
Dalším, v pořadí čtvrtým kritériem přezkumu opatření obecné povahy je soulad územního plánu s
hmotným právem. K tomuto kritériu lze přiřadit námitku navrhovatele, dle níž se změnou územního
plánu pro něho staly jeho pozemky nevyužitelné, a to celkově, nejen ve vztahu k původnímu záměru
vybudování čerpací stanice. Takovou změnou došlo v rozporu s
Listinou základních práv a svobod
k zásahu do jeho vlastnického práva, práva na svobodný výkon povolání, resp. práva podnikat. Hodnota
předmětných pozemků byla závislá na způsobu jejich využití. Žalobce se domnívá, že došlo k nucenému
omezení jeho vlastnického práva bez poskytnutí odpovídající náhrady, a v souvislosti s tím poukazuje
na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 2. 2009, čj.
2 Ao 4/2008-88.
Nejvyšší správní soud k uvedenému tvrzení navrhovatele odkazuje na výše uvedené a konstatuje, že
žalobce svou neúčastí na procesu přijímání územního plánu obce, zejména nepodáním námitek proti nově
navrhovanému funkčnímu využití jeho pozemků, znemožnil odpůrci, aby seznal jeho zájem, jeho námitku
posoudil a vyjádřil se též k posouzení veřejného zájmu oproti jím vyslovenému soukromému zájmu.
Odpůrce má nejen povinnost, ale též možnost vyjádřit se a rozhodnout pouze o zákonným způsobem
uplatněných námitkách. K rozhodnutí, na které navrhovatel odkazuje, Nejvyšší správní soud uvádí, že
závěry tohoto rozsudku nejsou v posuzované věci aplikovatelné. Ve věci vedené Nejvyšším správním
soudem pod sp. zn. 2 Ao 4/2008 se jednalo též o
změnu funkčního využití území při tvorbě nového územního plánu, avšak majitelka dotčených pozemků se
proti navrhovanému režimu aktivně bránila již od fáze zadání, podávala své námitky proti zadání,
konceptu i návrhu územního plánu, Nejvyšší správní soud vycházel ve svém rozhodnutí z názoru
vysloveného obcí při zamítnutí jejích námitek. Navrhovatel se v projednávané věci procesu přijímání
územního plánu neúčastnil, nepodal proti nově navrhovanému funkčnímu využití jeho pozemků žádné
námitky, ač tak učinit mohl, v důsledku toho nelze dovodit postoj odpůrce a zpochybňovat jeho
případné závěry, které nevyslovil, a neměl k tomu v důsledku jednání navrhovatele v rámci nového
územního plánu příležitost. Navrhovatel se může pokusit zjistit stanovisko odpůrce prostřednictvím
návrhu na změnu územního plánu.
Nejvyšší správní soud tedy přistoupil k poslednímu kroku přezkumného algoritmu, kterým je test
proporcionality. Navrhovatel ke splnění tohoto kritéria namítá, že změnou územního plánu došlo k
porušení § 18 odst. 2 stavebního
zákona, neboť byl nepřiměřeně upřednostněn veřejný zájem nad zájmem soukromým. Záměr čerpací
stanice pohonných hmot nebyl nikdy v minulosti zpochybněn, v návrhu územního plánu bylo uvažováno s
dalším rozšířením občanské vybavenosti v severní části od komunikace I/11. Pokud tedy došlo bez
odůvodnění k vyjmutí pozemků žalobce ze zóny občanské vybavenosti, byl upřednostněn veřejný zájem
nad zájmem soukromým.
Jak je uvedeno výše, ke střetu soukromého a veřejného zájmu při přijímání územního plánu vůbec
nedošlo, protože navrhovatel se tohoto procesu neúčastnil, nevyslovil své výhrady proti jeho obsahu.
Opět tedy nelze dovozovat, jak by odpůrce posoudil případný střet jeho zájmů se zájmy žalobce, a
nelze předpokládat, že by upřednostnil zájem veřejný. Ze stejných důvodů nedošlo ani k nezákonnému
zásahu do vlastnického práva žalobce, neboť odpůrce při pořízení a schválení územního plánu, jehož
prostřednictvím mělo být vlastnické právo navrhovatele porušeno, postupoval v souladu se zákonem,
naopak navrhovatel nevyužil zákonem předpokládaných prostředků pro ochranu svých zájmů, včetně
vlastnického práva.