Účastníci národního boje za osvobození a političtí vězni: přechod nároku na
dědice
I. Užití pojmu „dědic“ v
§ 7 odst. 2 zákona
č. 261/2001
Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní částky účastníkům národního boje za
osvobození,
politickým vězňům a osobám z rasových nebo náboženských důvodů soustředěných do vojenských
pracovních táborů, znamená, že na nárok podle uvedeného zákona se použijí ustanovení
občanského zákoníku
upravující
dědění, a to nejen pro vymezení okruhu osob, na které včas uplatněný nárok přechází,
ale i pro
určení poměru, v jakém jim bude jednorázová peněžní částka vyplacena. Nezbytným podkladem
pro
rozhodování o včas uplatněném nároku, o němž nebylo za života oprávněné osoby rozhodnuto
nebo
nedošlo k jeho výplatě, je v případě jejího úmrtí pravomocné rozhodnutí soudu o
dědictví.
II. Dozví-li se příslušný orgán podle
§ 6 zákona č. 261/2001
Sb.,
o poskytnutí jednorázové peněžní částky účastníkům národního boje za osvobození,
politickým vězňům a
osobám z rasových nebo náboženských důvodů soustředěných do vojenských pracovních
táborů, že zemřela
oprávněná osoba, která uplatnila nárok podle tohoto zákona, o němž ještě nebylo rozhodnuto
(tvrzený
nárok) nebo sice rozhodnuto bylo, ale nedošlo k výplatě přiznané jednorázové peněžní
částky
(přiznaný, ale nevyplacený nárok), oznámí to dědickému soudu a spolu s tím mu sdělí
informace o
dosavadním stavu správního řízení. Řízení o nároku vždy přeruší. Po rozhodnutí o
dědictví příslušný
orgán dokončí správní řízení s dědicem či dědici nároku.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
4. 5. 2010, čj.
4 Ads 77/2007-91)
Prejudikatura: nález Ústavního soudu č. 140/1996 Sb. ÚS (sp. zn. III.
ÚS 32/96); č.
85/2000 Sb. NS.
Věc: Jaroslava Š. proti České správě sociálního zabezpečení o jednorázovou
peněžní
částku, o kasační stížnosti žalované.
Žalovaná rozhodla dne 1. 9. 2006 o žádosti Oldřicha Ch., který zemřel dne 21.
10. 2002, o
poskytnutí jednorázové peněžní částky podle zákona č.
261/2001 Sb.
ve výši 21 667 Kč
Editě Ch., žalobkyni, Miluši Z., Evě Ch., Oldřichu K., Evě L., Jaroslavu Ch., Jiřině
N., a Monice Ř.
V odůvodnění žalovaná uvedla, že včas uplatněný nárok přechází v případě úmrtí oprávněné
osoby na
její dědice; je-li dědiců, kteří neodmítli dědictví, více, peněžní částka náleží
podle žalované
každému z nich, a to v poměrné výši. Vypořádání nároku není podle jejího názoru ponecháno
na vůli
dědiců v rámci dohody o vypořádání dědictví a nárok není předmětem dědictví. Oprávněný
Oldřich Ch.
prokázal splnění podmínek uvedených v
§ 2 odst. 1 zákona
č. 261/2001
Sb. za dobu od 1. 4. 1952 do 9. 7. 1959, tedy za 87 měsíců, čímž mu podle
§ 5 odst. 2
téhož zákona
vznikl nárok na jednorázovou peněžní částku 195 000 Kč. Tato částka byla rovným dílem
přiznána všem
zjištěným dědicům, kteří dědictví neodmítli.
Proti rozhodnutí žalované, konkrétně proti způsobu rozdělení uvedené částky
a proti přiznání
podílu snaše zůstavitele (oprávněné osoby), směřovala žaloba podaná žalobkyní. Podle
žalobkyně byl
zemřelý Oldřich Ch. v době smrti ženatý s Editou Ch. a měl čtyři děti (žalobkyni,
Miluši Z.,
Oldřicha Ch. ml. a Josefa Ch.; oba synové již zemřeli). Zemřelý Oldřich Ch. ml. byl
v době smrti
ženatý s Evou Ch. a měl čtyři děti (Oldřicha K., Evu L., Jaroslava Ch. a Jiřinu N.).
Zemřelý Josef
Ch. měl jedinou dceru Moniku Ř. Podle názoru žalobkyně měla být částka rozdělena
dědicům ve výši
podílů odpovídajících dědickým podílům určeným podle
§ 473 občanského
zákoníku.
Krajský soud v Hradci Králové, pobočka v Pardubicích, rozsudkem ze dne 28. 2.
2007 zrušil
rozhodnutí žalované ze dne 1. 9. 2006 a věc jí vrátil k dalšímu řízení. V odůvodnění
soud citoval
§ 7 odst. 2 zákona
č. 261/2001
Sb. a uvedl, že zvolený termín „dědici“ je založen
občanským zákoníkem
a
jednoznačně vyjadřuje, že dotčený nárok má sledovat osud aktiv zůstavitele spadajících
do dědictví.
Pojem „dědic“ není jen ukazatelem množství a konkretizací osob, v jejichž prospěch
má být peněžitý
nárok vyplacen, nýbrž v sobě implikuje způsob účasti na pozůstalosti (podle příslušných
dědických
tříd), nebude-li dědictví odmítnuto. Soud zdůraznil, že zákonodárce v oblasti dávek
v případech, kdy
řeší výplatu dávky po smrti oprávněné osoby, používá jiných termínů, pokud chce vymezit
okruh
oprávněných osob, s tím, že těmto osobám náleží poměrný díl peněžité dávky a dávka
nespadá do
dědictví. Soud k tomu citoval §
63 odst. 1 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění,
§ 16 odst. 1
zákona č. 108/2006
Sb., o sociálních službách,
§ 56 odst. 1
zákona č. 117/1995
Sb., o státní sociální podpoře, a
§ 6 odst. 1 zákona
č. 255/1946
Sb., o příslušnících československé armády v zahraničí a o některých jiných
účastnících
národního odboje za osvobození. Soud shledal, že právní normy v oblasti dávek používají
jiné
označení než „dědici“, je-li zamýšleno vyplacení dávky jiným způsobem než tím, že
se má nárok stát
součástí pozůstalosti. Krajský soud zdůraznil, že právní předpisy je nutné vykládat
tak, aby výklad
přispíval k harmonii právního odvětví a pokud možno ke koherenci celého právního
řádu, či
přinejmenším aby výklad téhož pojmu v různých právních odvětvích nepůsobil kontradiktorně.
Nelze
tedy připustit, aby osoba, která je v
občanském zákoníku
považována
za dědice, měla jiné vlastnosti, postavení, práva a povinnosti z toho vyvěrající
než osoba, která je
za dědice považována v oblasti práva veřejného, neboť pojem dědic je v oblasti práva
veřejného
použit s tím, že jeho definici stanovil
občanský zákoník.
Soud
připomněl, že zákon č. 261/2001
Sb. neomezuje okruh dědiců na ty, kteří dědictví neodmítli, a žalovaná tímto
krokem zúžila
význam § 7 odst.
2 zákona.
Z okruhu uvažovaných osob nelze vyřadit ani dědice ze závěti. Krajský soud uzavřel,
že podle jeho
názoru byly naplněny předpoklady pro odklon od právního názoru dosud zastávaného
Nejvyšším správním
soudem, z něhož vycházela žalovaná.
Proti tomuto rozsudku podala žalovaná (stěžovatelka) kasační stížnost. V ní
uvedla, že se
jednorázová peněžní částka nestává součástí aktiv dědictví, nýbrž její poměrná část
ve výši
odpovídající počtu dědiců, kteří dědictví neodmítli, přechází přímo na tyto dědice,
kteří vstupují
do práv zemřelého a stávají se novými účastníky správního řízení. Stěžovatelka poukázala
na
skutečnost, že §
7 odst. 2 zákona
č. 261/2001 Sb. v projednávané věci vyložila stejným způsobem jako v celé
řadě plně
srovnatelných případů v uplynulých cca 10 letech. Oporu pro takový postup nalezla
v judikatuře,
kterou lze považovat za ustálenou, neboť ustanovení shodného znění obsahoval již
zákon č.
217/1994 Sb.,
o poskytnutí
jednorázové peněžní částky některým obětem nacistické perzekuce. Konkrétně stěžovatelka
citovala
rozhodnutí Vrchního soudu v Olomouci ve věci sp. zn. 2 A 735/98, rozhodnutí Vrchního
soudu v Praze
ve věci sp. zn. 5 A 519/2001 a rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ve věci čj.
2 A 1153/2002-20.
Stěžovatelka namítla, že §
7
odst. 2 zákona č. 261/2001 Sb. obsahuje speciální právní úpravu a vylučuje
aplikaci úpravy
obecné. Odmítla přitom srovnání právní úpravy přechodu nároku se zákony č.
155/1995 Sb.,
č.
108/2006 Sb.,
č.
117/1995 Sb.
a č.
255/1946 Sb.,
a to s poukazem
na speciální charakter odškodňovacích předpisů.
Čtvrtý senát Nejvyššího správního soudu při předběžném posouzení věci zjistil,
že Nejvyšší
správní soud tuto právní otázku již řešil, ovšem s tímto řešením se neztotožnil.
V rozsudku ze dne
27. 8. 2003, čj. 2 A 1153/2002-20, Nejvyšší správní soud rozhodl, že
§ 7 odst. 2 zákona
č. 261/2001
Sb. „nelze vykládat jinak, nežli tak, že jde o zákonný přechod nároku úmrtím
žadatelky přímo
na její dědice. Tento nárok tedy není předmětem dědického řízení, ale stává se samostatným
právním
nárokem. Pro žalovanou je nepodstatné, jak proběhlo dědické řízení, jakým způsobem,
a zda došlo k
vypořádání dědiců. Podstatným je právě jen zjištění okruhu dědiců, kteří dědictví
neodmítli.
Žalovaná tedy nepochybila, když po zjištění okruhu dědiců přiznala každému z nich
stejný díl z
částky, která by jinak náležela zemřelé. Při zákonném přechodu nároku na dědice oprávněné
osoby
podle zákona č. 261/2001
Sb.
se nepoužijí obecné předpisy upravující dědické řízení v tom smyslu, že by se jednorázová
peněžní
částka vyplácela s ohledem na dědickou posloupnost. V tomto případě se uplatní kritérium
ekvivalence.“ Vzhledem k tomu, že čtvrtý senát dospěl při svém rozhodování k právnímu
názoru, který
je odlišný od právního názoru již vyjádřeného v rozhodnutí Nejvyššího správního soudu,
postoupil věc
podle § 17 odst.
1 s. ř.
s. k rozhodnutí rozšířenému senátu.
Rozšířený senát rozhodl, že užití pojmu „dědic“ v
§ 7 odst. 2 zákona
č. 261/2001
Sb. znamená, že na nárok podle uvedeného zákona se použijí ustanovení
občanského zákoníku
upravující
dědění, a to nejen pro vymezení okruhu osob, na které včas uplatněný nárok přechází,
ale i pro
určení poměru, v jakém jim bude jednorázová peněžní částka vyplacena. Nezbytným podkladem
pro
rozhodování o včas uplatněném nároku, o němž nebylo za života oprávněné osoby rozhodnuto
nebo
nedošlo k jeho výplatě, je v případě jejího úmrtí pravomocné rozhodnutí soudu o dědictví.
Dozví-li
se příslušný orgán podle §
6 zákona
č. 261/2001 Sb., že zemřela oprávněná osoba, která uplatnila nárok podle tohoto
zákona, o
němž ještě nebylo rozhodnuto (tvrzený nárok) nebo sice rozhodnuto bylo, ale nedošlo
k výplatě
přiznané jednorázové peněžní částky (přiznaný, ale nevyplacený nárok), oznámí to
dědickému soudu a
spolu s tím mu sdělí informace o dosavadním stavu správního řízení. Řízení o nároku
vždy přeruší. Po
rozhodnutí o dědictví příslušný orgán dokončí správní řízení s dědicem či dědici
nároku.
Z odůvodnění:
III. 1. Základní principy přechodu práv při úmrtí oprávněného, vztah obecné a
zvláštní úpravy
[18] Předmětem posuzování Nejvyššího správního soudu v této věci je otázka výkladu
§ 7 odst. 2 zákona
č. 261/2001
Sb., podle kterého stěžovatelka při svém rozhodování postupovala. Ten stanoví,
že „[v]čas
uplatněný nárok, pokud o něm nebylo rozhodnuto nebo pokud nedošlo k výplatě jednorázové
peněžní
částky, přechází v případě úmrtí oprávněné osoby na její dědice“.
[19] V první řadě nutno poznamenat, že jak ve sféře práva veřejného, tak ve sféře
práva
soukromého je zásadně pouze věcí zákonodárce, jakým způsobem upraví přechod práv,
a mezi nimi i práv
majetkových, mezi jednotlivými osobami. V dispozici zákonodárce je zásadně i rozhodnutí
o tom, zda
určité právo v případě, že nastaly určité
relevantní
právní skutečnosti (v projednávaném
případě
smrt oprávněné osoby), vůbec přechází, zda přechází za každých okolností, anebo jen
za určitých
podmínek (např. za předpokladu, že bylo za života zemřelé oprávněné osoby alespoň
rámcově
konkretizováno, kupříkladu uplatněním práva u zákonem stanoveného orgánu), a na kterou
osobu či
které osoby přechází. Zákonodárce je zde vázán toliko ústavními limity svého uvážení,
zejména
zákazem libovůle a neodůvodněně nerovného zacházení a požadavkem racionality a přiměřené
přehlednosti a předvídatelnosti právní úpravy. U majetkových práv jsou pak ústavní
limity dány dále
zejména ochranou vlastnictví majetku jako ústavněprávního institutu (zásadně širšího
než pojem
vlastnického práva k věcem ve smyslu občanskoprávním, zahrnujícího principiálně jakýkoli
majetek
jako ekonomickou hodnotu), který zahrnuje i právo dědit majetek
(čl. 11 odst.
1 věta třetí
Listiny základních práv a svobod, dále jen
„Listina“).
[20] Zákonodárce je tedy oprávněn v případě, že jím vymezenému okruhu osob přizná
nárok na určité
plnění, definovat i podmínky přechodu takového nároku na určité osoby. U nároků na
veřejnoprávní
dávky odškodňující či zmírňující určité minulé křivdy (takovou dávkou je i nárok
podle zákona č.
261/2001 Sb.,
jehož účelem je
částečná finanční
kompenzace
útrap určitých osob v souvislosti s II. světovou válkou)
může při
definování podmínek přechodu a okruhu osob, na něž nárok může přejít, zákonodárce
jistě vzít v úvahu
důvody, pro které se dávka zákonem zakotvuje, i to, že v případě úmrtí osoby, která
má na dávku
nárok, někteří její příbuzní či jiné jí blízké osoby mají z dobrodiní dávky profitovat
více než
jiné, které by např. jinak po ní dědily. Zákonodárce tedy může vytvořit zvláštní
relativně ucelený
systém pravidel přechodu nároku, odlišný od pravidel dědického práva, či dokonce,
při respektu k
ústavněprávním limitům vyplývajícím ze shora již zmíněného
čl. 11 odst.
1 věty třetí
Listiny, přechod nároku na jiné osoby v důsledku smrti oprávněné osoby zcela
vyloučit,
zejména má-li uvedený nárok úzce osobní povahu, pro kterou je legitimní, aby z něho
benefitovala
pouze přímo oprávněná osoba. Úzce osobní nárok se touto svojí vlastností vymyká z
kategorie
„běžných“ majetkových práv, jež nutno s ohledem na výše uvedené ustanovení
Listiny mít za
práva zásadně
zděditelná, u nichž jejich přechod na dědice zásadně nesmí být běžným zákonem vyloučen.
[21] Zároveň je však nutno na právní řád pohlížet jako na celek, který musí působit
jako jednotný
a bezrozporný. Proto je při výkladu ustanovení o přechodu nároků zemřelých osob na
jiné osoby
nezbytné zohlednit, že právní řád z dobrých důvodů, vycházejících přímo ze shora
již zmíněné ústavní
úpravy, obsahuje komplexní a v zásadě univerzální úpravu přechodu majetkových práv
fyzických osob v
důsledku jejich smrti, a sice dědění. Tento tradiční právní institut umožňuje řešit
uceleně a se
zohledněním vzájemných souvislostí mezi jednotlivými majetkovými hodnotami přechod
majetkových práv
nejrůznější povahy, včetně majetkových práv veřejnoprávní povahy, a obsahuje i bohatě
strukturovaná
a zejména z logiky příbuzenských vztahů vycházející pravidla pro určení, na koho,
v jaké míře a za
jakých podmínek tato majetková práva přecházejí, a to při velkém respektu k privátní
autonomii
jedince, která se projevuje v jeho testamentární svobodě. Vedle toho právní úprava
dědění obsahuje i
komplexní procesní úpravu v podobě řízení o dědictví.
[22] Pro projednávaný případ mají výše uvedené úvahy následující důsledky: Pokud
by zákon č.
261/2001 Sb.
obsahoval ústavně
konformní autonomní úpravu přechodu nároku na jím upravenou dávku na jiné osoby,
použila by se
takováto úprava podle pravidla, že zvláštní zákon má přednost před zákonem obecným
(tj. před
občanskoprávní úpravou dědění). Pokud však zákon č.
261/2001 Sb.
autonomní úpravu
neobsahuje, je nutno použít úpravy obecné, kterou bude i v tomto případě, tj. i tehdy,
jedná-li se o
veřejnoprávní nárok, zásadně občanskoprávní úprava dědění. Není však vyloučeno, že
zákon č.
261/2001 Sb.
určité modality
dědění nároku jím zakotveného bude upravovat způsobem od obecné úpravy dědění odlišným.
Při výkladu
ustanovení zákona č. 261/2001
Sb. pak bude nutno pojmům v něm obsaženým, které jsou užívány též v právní
úpravě dědění,
dávat zásadně týž význam a obsah, jaký mají v této soukromoprávní úpravě, ledaže
by existovaly
rozumné důvody pro závěr, že v tomto zvláštním případě jimi zákonodárce, který jich
v zákoně č.
261/2001 Sb.
užil, mínil něco
jiného než v úpravě soukromoprávní. Požadavek jednoty a bezrozpornosti právního řádu
totiž velí
přikládat týmž pojmům obsaženým v různých právních předpisech zásadně stejný význam
a obsah, ledaže
existují rozumné důvody k závěru, že stejný význam a obsah mít nemají (například
proto, že jsou
užity v různých kontextech, nebo proto, že historický zákonodárce jimi v různých
dobách mínil různé
věci).
III. 2. Výklad konkrétní úpravy v zákoně č.
261/2001 Sb.
[23] Zákon č. 261/2001
Sb.
výslovně nestanoví, kdy nárok jím upravený vzniká. Ustanovení jeho
§ 3 odst. 1
pouze stanoví,
že „[ú]častník národního boje za osvobození, vdovy nebo vdovci a děti podle
§ 1 odst. 2
anebo
politický vězeň a vdovy a vdovci podle
§ 2 odst. 2
jsou
oprávněnými osobami (dále jen ,oprávněná osoba`), které mají nárok na poskytnutí
jednorázové peněžní
částky (dále jen ,nárok`)“. Z uvedené dikce lze dovozovat, že existence nároku je
založena přímo
zákonem (tj. nárok okruhu osob zákonem stanovených vznikl dnem účinnosti zákona)
a že zaniká
způsobem zákonem stanoveným (zejména marným uplynutím lhůty podle
§ 3 odst. 2
uvedeného
zákona). Nárok má sice funkci částečné reparace či přesněji řečeno zmírnění minulé
újmy, ovšem sám o
sobě existuje jen proto, že jej zákonodárce svým rozhodnutím založil. Nejedná se
tedy o restituci
předešlého stavu v pravém slova smyslu, nýbrž o zvláštní zákonem zřízený nárok v
souvislosti s tím,
že oprávněná osoba (či určitý její příbuzný) v minulosti prožila zákonem vymezené
útrapy, o nichž
zákonodárce usoudil, že si zaslouží být zvláštním způsobem odčiněny případnou výplatou
peněžní
částky. Zákonodárce rovněž přímo v zákoně stanovuje výši nároku, neboť stanovuje
velmi přesná
kritéria pro vypočtení peněžité částky, která má být oprávněné osobě vyplacena a
která se určí
výlučně v závislosti na skutkových okolnostech z minulosti, které existenci nároku
zakládají
(zjednodušeně řečeno zejména na závažnosti útrap, na délce jejich trvání a na tom,
zda nárok má
přímý objekt útrap, anebo „pouze“ vdova či vdovec po něm, viz
§ 5 téhož
zákona). Znamená
to tedy, že jestliže nárok oprávněné osoby existuje v určité konkrétní výši od okamžiku
schválení
zákona č. 261/2001
Sb., je
obsahem pravomoci „orgánu příslušného k vydání rozhodnutí“
(§ 3 odst. 2
a
§ 6 citovaného
zákona)
deklaratorně rozhodnout o tom, že tento nárok existuje a že dosahuje určité výše.
Uvedený orgán zde
nemá žádný prostor pro uvážení, neboť pouze zkoumá, zda stran základu nároku a jeho
výše jsou dány
zákonem striktně stanovené skutkové důvody. Stejně tak dotyčný orgán rozhoduje deklaratorně
o tom,
komu bude jednorázová peněžní částka vyplacena, neboť ani u určení této osoby nemá
žádný prostor pro
uvážení, nýbrž ji toliko zjistí na základě předem striktně daných zákonných kritérií.
[24] V § 3
odst. 2 zákon č.
261/2001 Sb. upravuje prekluzi uvedeného nároku pomocí obdobné formulace,
jakou užívá např.
§ 626 občanského
zákoníku
pro prekluzi práv z odpovědnosti za vady věci podle kupní smlouvy či jakou užívají
další podobná
ustanovení občanského
zákoníku
(např. jeho §
852i odst.
2) nebo jiných zákonů (viz např. zánik nároků věřitele při prodeji podniku,
§ 488e obchodního
zákoníku). Na lhůtu podle
§ 3 odst. 2 zákona
č. 261/2001
Sb. je tedy třeba nahlížet jako na lhůtu hmotněprávní; k zachování nároku
musí příslušný úkon
oprávněné osoby v této lhůtě dojít v předepsané formě (tj. písemně) do sféry příslušného
orgánu
(zásadně stěžovatelce, v některých případech jiným orgánům, viz
§ 6 zmíněného
zákona);
nestačí, bude-li v uvedené lhůtě toliko předán k poštovní přepravě nebo podán nepříslušnému
orgánu.
[25] Co se týče výplaty jednorázové peněžní částky, nárok na ni je podmíněn pro
žadatele úspěšným
výsledkem řízení podle §
6 až 9
zákona č. 261/2001 Sb. Nárok na výplatu tedy vznikne až tehdy, kdy je o přiznání
jednorázové
peněžní částky v konkrétní výši vůči konkrétní osobě pravomocně rozhodnuto. Předtím
je žadatel
toliko „majitelem“ v té chvíli ještě „nejistého“, neboť příslušným orgánem ještě
autoritativně
neuznaného nároku na poskytnutí (přiznání) jednorázové částky. Je nepochybné, že
uvedený nárok je
majetkovou a penězi ocenitelnou hodnotou, neboť jeho „majitel“ může s určitou pravděpodobností
očekávat budoucí výplatu peněžní částky. Je-li ovšem v nároku v této fázi jeho uplatňování
obsažen
prvek nejistoty o jeho oprávněnosti, znamená to také, že v dalším postupu správního
řízení se může
ukázat, že ve skutečnosti neexistuje, takže nebude možno transformovat jej právní
mocí výroku
rozhodnutí příslušného orgánu z nároku na částku v nárok na její výplatu. U nároku
uplatněného, ale
nepřiznaného tedy existuje určitá pravděpodobnost (závislá zejména na tom, zda se
ve správním řízení
podaří prokázat rozhodné skutkové okolnosti), že z pohledávky nevykonatelné a bez
dalšího
nevyplatitelné (neboť příslušný orgán bez pravomocného rozhodnutí o přiznání jednorázové
peněžní
částky v určité její výši není nejen povinen, ale ani oprávněn ji vyplatit, na rozdíl
např. od
oprávnění i povinnosti dlužníka splnit občanskoprávní dluh, aniž by mu nezbytně muselo
předcházet
vydání exekučního titulu) se nestane pohledávka přiznaná vykonatelným rozhodnutím.
Výrok rozhodnutí
oprávněného orgánu má tedy vedle toho, že deklaratorně rozhoduje o existenci nároku,
jeho konkrétní
výši a osobě, které má být vyplacen, v určitém smyslu i
konstitutivní
účinek - mění
„nejistý“ a
zatím jen oprávněnou osobou tvrzený nárok na plnění za předpokladu, že bude autoritativně
uznáno, v
„jistý“ nárok na výplatu plnění.
[26] Skutečnost, že do rozhodnutí oprávněného orgánu má uplatněný nárok toliko
podobu nároku
tvrzeného, však, jak již uvedeno, nic nemění na tom, že je majetkovou hodnotou, že
tedy jako takový
může být vzhledem ke své povaze předmětem dědictví a že jeho hodnota je penězi ocenitelná.
To je
důležité zejména v dědickém řízení, v němž je potřeba jednotlivé majetkové hodnoty,
jež jsou
předmětem dědictví, pro účely tohoto řízení ocenit, aby bylo možno i na základě takovéhoto
ocenění
dědictví a s ním související majetkové vztahy (zejména společné jmění manželů, existovalo-li
v
případě zůstavitele) vypořádat (viz
§ 175l až § 175o
o. s.
ř.). Určení hodnoty tvrzeného nároku bude zpravidla závislé na dvou klíčových
parametrech -
uplatňovanou či z rozhodných okolností odhadnutelnou výši nároku (tj. jakousi „nominální“
výši
nároku) a pravděpodobnost, že je oprávněný. Čím méně pravděpodobná bude oprávněnost
tvrzeného
nároku, tím nižší bude zpravidla jeho skutečná hodnota v poměru k „nominální“ výši.
[27] Sám o sobě není nárok na poskytnutí jednorázové částky podle zákona č.
261/2001 Sb.
ani nárok na její
výplatu za života oprávněné osoby převoditelný na jinou osobu. Zmíněný zákon převoditelnost
nároku
za života oprávněné osoby nijak neupravuje, mlčí o něm. Z právní úpravy řízení o
nároku
(§ 6 až 9
citovaného zákona)
je patrné, že s tím, že by účastníkem řízení o nároku, jeho výši a výplatě mohl být
někdo jiný než
oprávněná osoba, se nepočítá. Nikdo jiný tedy nárok nemůže za života oprávněné osoby
procesně
uplatňovat, což znamená, že vyjma oprávněné osoby nemůže nikdo nárokem efektivně
disponovat.
Převoditelnost nároku je tedy právně vyloučena nepřímo tím, že není přípustné, aby
nárok někdo jiný
než oprávněná osoba u příslušného orgánu uplatňoval.
[28] Nárok na výplatu je pak pohledávkou oprávněné osoby za státem
(§ 9 téhož
zákona), která
může být předmětem výkonu rozhodnutí či
exekuce
vůči oprávněné osobě. Podle jeho
povahy se totiž
nepochybně jedná o tzv. jinou peněžitou pohledávku ve smyslu
§ 312 a násl. o.
s. ř., a
přitom nepatří mezi pohledávky z výkonu rozhodnutí vyloučené
(§ 317 a násl.
o. s. ř.),
neboť zejména nejde o veřejnoprávní dávky sociálně-právní povahy podle
§ 317 odst. 2
o. s. ř.
vyloučené z výkonu rozhodnutí.
[29] Úprava přechodu nároku na dávku podle zákona č.
261/2001 Sb.
je v tomto
právním předpisu relativně kusá. Omezuje se toliko na jedinou výslovnou zmínku ve
shora již
citovaném § 7
odst. 2
tohoto zákona, který upravuje přechod toliko v jediné specifické situaci, a sice
při úmrtí oprávněné
osoby. Ustanovení §
7 odst.
2 má nepochybně hmotněprávní povahu v tom smyslu, že definuje podmínky přechodu
hmotněprávního nároku podle zákona č.
261/2001 Sb.
na jinou osobu
(jiné osoby)
ex lege
v důsledku toho, že nastala určitá právní událost (úmrtí oprávněné
osoby).
Procesní nástupnictví v řízení o nároku se v
§ 7 odst. 2
ani v jiném
ustanovení zákona č. 261/2001
Sb. výslovně neřeší a platí pro ně subsidiárně
(§ 7 odst. 3
zmíněného
zákona) úprava ve správním řádu [viz zejm.
§ 66 odst.
1 písm. f),
§ 57,
§ 64 odst.
1 písm. c)
správního řádu z roku 2004, resp. (za podmínek
§ 179 odst.
1 správního řádu z
roku 2004) obdobná ustanovení
správního řádu z roku
1967].
[30] Z § 7
odst. 2 zákona č.
261/2001 Sb. lze dovodit následující pravidla: v první řadě předmětem přechodu
na jiné osoby
může být toliko nárok včas uplatněný, tj. nárok uplatněný ve lhůtě stanovené v
§ 3 odst. 2 zákona
č. 261/2001
Sb. samotnou oprávněnou osobou. Tento závěr vyplývá již ze samotné skutečnosti,
že včasné
uplatnění nároku zákonodárce v legislativním textu výslovně zmiňuje. Pokud by záměrem
zákonodárce
bylo umožnit i přechod ještě neuplatněného nároku, zmínku o včasném uplatnění by
do legislativního
textu s největší pravděpodobností nevkládal, případně by režim přechodu neuplatněného
nároku
výslovně komplexně upravil (první alternativa se uplatňuje i u výrazné většiny soukromoprávních
nároků; druhou alternativu zákonodárce zvolil např. u restitučních nároků podle zákona
č.
87/1991 Sb.,
o mimosoudních
rehabilitacích, či zákona č. 229/1991
Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku; to
reflektovala i
judikatura
, viz např. nález Ústavního soudu ze dne 12. 12. 1996, sp. zn. III. ÚS
32/96, č. 140/1996
Sb. ÚS, http://nalus.usoud.cz
civilní
judikatura
pak jasně rozlišila režim přechodu neuplatněného nároku, řídící se zvláštní komplexní
úpravou v
restitučních zákonech, např. §
4
odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb., a režim přechodu již uplatněného nároku, u
něhož ustanovení o
přechodu na „dědice“, např. v §
4
odst. 4 zákona č. 229/1991 Sb. jednoznačně vyložila jako plný a bezpodmínečný
odkaz na
občanskoprávní úpravu dědictví, viz rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 23. 2. 2000,
sp. zn. 25 Cdo
1659/98, č. 85/2000 Sb. NS,
www.nsoud.cz).
Uvedený závěr
má zejména ten důsledek, že pokud oprávněná osoba za svého života neuplatnila svůj
nárok podle
zákona č. 261/2001
Sb., nemá
žádná další osoba, která by byla jejím singulárním či univerzálním sukcesorem, právo
po smrti
oprávněné osoby nárok podle uvedeného zákona uplatnit, a to ani kdyby tak učinila
ve lhůtě podle
jeho § 3 odst.
2, neboť
uvedený nárok je do jeho uplatnění úzce osobním nárokem vázaným pro účely jeho „zpeněžení“
výlučně
na včasný právní úkon samotné oprávněné osoby učiněný za jejího života. Teprve uplatněním
nároku se
jeho povaha mění a tento přestává mít úzce osobní povahu a mění se v nárok způsobilý
přechodu na
jiné osoby.
[31] Ustanovení §
7 odst. 2
zákona č. 261/2001 Sb. hovoří o přechodu nároku „pokud o něm nebylo rozhodnuto
nebo pokud
nedošlo k výplatě jednorázové peněžní částky“, čemuž lze stěží rozumět jinak než
tak, že předmětem
zvláštní úpravy přechodu, která je ve zmíněném ustanovení obsažena, je pouze nárok
již uplatněný, o
němž však ještě nebylo rozhodnuto, nebo nárok uplatněný, o němž již rozhodnuto bylo,
avšak u něhož
ještě nedošlo k výplatě jednorázové peněžité částky.
[32] Ovšem ani formulaci, že nárok „přechází [...] na dědice“, nelze považovat
za nic víc než za
obecný odkaz zákona č. 261/2001
Sb. na hmotněprávní úpravu dědění. Jí se pouze obsahově dotváří pravidlo,
že zatímco
neuplatněný nárok předmětem přechodu z oprávněné osoby na jinou osobu být nemůže,
nárok uplatněný
ano. Zákonodárce touto formulací výslovně ani nepřímo nestanovil žádná zvláštní hmotněprávní
pravidla pro režim přechodu nároku, ani okruh osob, na něž nárok může přejít. Zejména
neexistuje
žádný důvod, opřený například o dikci zákona, jeho systematiku, historii a okolnosti
jeho vzniku či
jeho smysl a účel, který by vedl k závěru o existenci zvláštního, od pravidel dědické
posloupnosti
odlišného pravidla pro přechod nároku, k němuž dospěl Nejvyšší správní soud v rozsudku
ze dne 27. 8.
2003, čj. 2 A 1153/2002-20. Odůvodnění tohoto rozsudku takové důvody neuvádí a ani
rozšířený senát
žádné nenalezl. Zákonodárce by jistě mohl při přechodu nároku preferovat nejbližší
rodinné
příslušníky oprávněné osoby (například proto, že u nich je nejpravděpodobnější nepřímé,
sekundární
postižení útrapami, jimž byla vystavena oprávněná osoba a které jsou zákonem č.
261/2001 Sb.
zmírňovány) či
osoby, které žily v den smrti oprávněné osoby s ní ve společné domácnosti (například
proto, aby
oprávněnou osobou „nespotřebovaný“ nárok směroval do okruhu osob, které s ní byly
ve stáří v
nejbližším denním kontaktu a nezřídka se o ni staraly). Pokud by však takové pravidlo
chtěl
vytvořit, lze předpokládat, že by je formuloval výslovně a dostatečně jednoznačně.
Formulace o
přechodu nároku „na dědice“ však postrádá dostatečně konkrétní zvláštní pravidlo
odlišné od pravidla
obecného, které předmětný nárok jako nárok majetkový nepochybně začleňuje do dědictví
- především
postrádá dostatečně jednoznačně stanovený zvláštní okruh osob, na něž nárok přechází,
odlišný od
dědiců ve smyslu pravidel (civilního) dědického práva. Rovněž závěr vyslovený v rozsudku
Nejvyššího
správního soudu ze dne 27. 8. 2003, čj. 2 A 1153/2002-20, že se má uplatnit „kritérium
ekvivalence“,
tj. že nárok se v případě více dědiců má mezi ně rozdělit rovným dílem a že pravidla
dědického práva
pro určení výše dědických podílů se neuplatní, postrádá hlubších důvodů opřených
např. o smysl a
účel takového pravidla a není podepřen ani samotnou dikcí zákona, z níž nelze dovozovat
žádný
jednoznačný závěr. Pokud zákon v určitých případech stanoví přechod určitých nároků
zemřelého
nezávisle na dědictví na okruh osob speciálně stanovený, obvykle tak činí výslovným
stanovením
takového pravidla dostatečně jednoznačným a konkrétním způsobem a obvykle lze u takové
úpravy
dovodit zvláštní pro ni hovořící důvody (viz např. zvláštní režim přechodu pracovněprávních
nároků
zaměstnance podle §
328 odst. 1
zákoníku práce z roku 2006, v rámci něhož zákon před dědici preferuje ty nejbližší
příbuzné
zemřelého zaměstnance, kteří s ním žili ve společné domácnosti, existují-li takoví
příbuzní).
[33] Ani argumenty zmíněné ve shora citované judikatuře vrchních soudů, vztahující
se k zákonům
obsahujícím ohledně přechodu nároku obdobnou dikci jako zákon č.
261/2001 Sb.,
nejsou
dostatečně přesvědčivé.
[34] Rozsudek Vrchního soudu v Praze ve věci sp. zn. 5 A 519/2001 má za to, že
zákonodárce v
§ 6 odst. 2 zákona
č. 39/2000
Sb. vytvořil zvláštní režim přechodu odlišný v podstatných rysech od hmotněprávní
úpravy v
dědickém právu. Vrchní soud argumentuje, že pokud by neexistoval zvláštní režim přechodu
uplatněného
(tj. tvrzeného) nároku na dědice procesně plně realizovaný v řízení před Českou správou
sociálního
zabezpečení, jedinou alternativou by bylo, aby správní orgán rozhodující o nároku
podle zákona č.
261/2001 Sb.
či jiného
„odškodňovacího“ zákona s obdobnou úpravou přechodu nároku na výplatu jednorázové
částky při úmrtí
oprávněné osoby nejprve rozhodl o nároku jako celku bez konkrétně určeného majitele
a teprve podle
výsledků dědického řízení tento celek rozdělil na části pro jednotlivé dědice. K
tomu však podle
názoru vrchního soudu nemá žádnou zákonem stanovenou pravomoc. S vrchním soudem lze
souhlasit v
jediném - a sice že by bylo extrémně nežádoucí s ohledem na právní úpravu řešení
předběžné otázky ve
správním řízení, aby správní orgán po úmrtí oprávněné osoby do doby, než bude najisto
postaveno, kdo
jsou dědici oprávněné osoby a který z nich či kteří z nich jeho úmrtím nabyli uplatněný
nárok, v
řízení o něm jakkoli pokračoval (vyjma provedení neodkladných úkonů k zajištění,
aby v budoucnu
mohlo být řízení řádně dokončeno). Jak bude dále podrobně vyloženo, postup správního
orgánu po úmrtí
oprávněné osoby má být úplně opačný, než o jakém uvažoval vrchní soud, a sice do
vyjasnění otázky,
na koho z dědiců přešel nárok oprávněné osoby, v dědickém řízení správní řízení přerušit
a teprve
následně v něm pokračovat a rozhodnout o meritu věci, tj. zejména o tom, zda nárok
vůbec existuje a
jaká je jeho výše.
[35] Za dostatečně silný argument nelze považovat ani závěr Vrchního soudu v Praze
o tom, že
zákonodárce volil speciální úpravu z důvodu rychlosti a hospodárnosti řízení, jakkoli
má svoji váhu.
Tento ve své podstatě teleologický argument (přerušení řízení kvůli dědickému řízení
vskutku
zpravidla řízení před stěžovatelkou prodlouží) by mohl odůvodnit právní názor zastávaný
vrchním
soudem, pokud by bylo z jím předpokládané zvláštní úpravy v zákoně č.
261/2001 Sb.
možno s
dostatečnou mírou jistoty seznat, jaký je její „zvláštní“ obsah a že historický zákonodárce
vskutku
měl v úmyslu takový zvláštní režim procesní i hmotněprávní úpravy přechodu nároku
zavést. Z
§ 7 odst. 2 zákona
č. 261/2001
Sb. však nelze seznat nic, neboť je jak v rovině procesní, tak v rovině stanovení
zvláštního
hmotněprávního pravidla zcela kusá. Z ní ani z obdobných ustanovení starších „odškodňovacích“
zákonů
(§ 3 odst. 2 zákona
č. 217/1994
Sb. a §
6 odst. 2 zákona č.
39/2000 Sb.) naopak nevyplývá, že obsah pojmu „dědic“ pro účely těchto zákonů
má být jakkoli
odlišný od obsa- hu tohoto pojmu v úpravě obecné (zejm. např. z ničeho neplyne, jak
míní oba vrchní
soudy, že „dědicem“ ve smyslu „odškodňovacích“ zákonů není ten dědic, na něhož má
nárok přejít dle
dědické dohody). Aby bylo lze takto razantní odklon od obecné úpravy ve zvláštní
úpravě nalézt,
musela by obsahovat podstatně konkrétnější úpravu, z níž by muselo být dostatečně
zřejmé, že a jak
se zákonodárce od úpravy obecné odchýlil. Úvahy o tom, že právě takový snad byl úmysl
historického
zákonodárce, lze jen obtížně podepřít konkrétními fakty z doby přijímání příslušné
zákonné úpravy.
Důvodové zprávy k „odškodňovacím“ zákonům se otázkou přechodu nároku vůbec nezabývají
(vyjma
důvodové zprávy k návrhu zákona vyhlášeného posléze pod č.
39/2000 Sb.,
jež však v daném
ohledu není
relevantní
, neboť znění
§ 6 odst. 2
tohoto zákona
bylo v průběhu projednávání návrhu změněno na základě stanoviska vlády, jež doporučilo
jeho
zpřesnění tak, že schválené znění textově plně odpovídá předobrazu v zákoně č.
217/1994 Sb.
- vláda
zákonodárnému sboru doporučila se právě tímto starším zákonem inspirovat), a tím
spíše neobsahují
detailní popis jakýchkoli zvláštních pravidel odlišných od obecné občanskoprávní
úpravy dědění (pro
zákon č. 217/1994
Sb. viz text
důvodové zprávy ze dne 24. 8. 1994 k vládnímu návrhu tohoto zákona, ASPI, sekce Literatura,
stav
ASPI k 1. 4. 2010; pro zákon č.
39/2000 Sb.
viz
http://www.psp.cz,
jakož i
stanovisko vlády na http://racek.vlada.cz;
stav
všech webových stránek k 4. 5. 2010). Ani ze záznamů debat v zákonodárném sboru při
projednávání
uvedených zákonů nelze takový zvláštní záměr historického zákonodárce vysledovat,
neboť tyto debaty
se zaměřovaly na jiné otázky než na podrobnosti přechodu nároku v případě úmrtí oprávněné
osoby (viz
elektronické verze stenozáznamů o projednávání těchto návrhů zákonů, tj. sněmovních
tisků 1148/I.
volební období 1992-1996, 251/III. volební období 1998-2002 a 859/III. volební období
1998-2002, na
www.psp.cz, stav
webových
stránek k 4. 5. 2010).
[36]
Judikatura
vrchních soudů tak ve své podstatě vytvořila zvláštní pravidla
o přechodu nároku
ze zákonných ustanovení, která nic, co by byť jen rámcově obsah takových zvláštních
pravidel
naznačovalo, neobsahují. Argument, že taková byla vůle historického zákonodárce,
není, jak shora
vyloženo, přesvědčivý a ani argumenty teleologické nejsou natolik silné, aby prosazení
zvláštního
pravidla nevyjádřeného v textu zákona ospravedlňovaly. Rychlost a hospodárnost řízení
jsou jistě
hodnotami významnými, proti nim však stojí hodnoty v daném případě významnější, a
sice respekt k
jednotným a uceleným pravidlům dědického práva, odrážejícím v případě zákonné dědické
posloupnosti
obecně uznávané zásady, a k vůli oprávněné osoby jako zůstavitele a dědiců jako těch,
kteří mají mít
možnost své vztahy upravit dohodou, jež se může vztahovat i na nárok podle zákona
č.
261/2001 Sb.
[37] Důvodem k zachování dosavadního výkladu
§ 7 odst. 2 zákona
č. 261/2001
Sb., resp. obdobných ustanovení zákona č.
217/1994 Sb.
a
39/2000 Sb.,
zastávaného
vrchními soudy a přejatého i Nejvyšším správním soudem, nemůže být v daném případě
ani prostý fakt,
že takový výklad byl delší dobu aplikován a že si na něj právní praxe zvykla. Argument
požadavkem
právní jistoty, a tedy tím, že stálá aplikační praxe je či může být hodnotou sama
o sobě, jistě má
svoji váhu. Stabilní aplikační praxe zajišťuje dostatečnou předvídatelnost právní
regulace, snižuje
transakční náklady účastníků právních vztahů a umožňuje lepší plánování jejich jednání.
Proto
obvykle platí, že čím déle byl určitý výklad zákona aplikován, tím silnější musí
být důvody pro
změnu takové aplikační praxe, neboť tím více je změnou dotčena právní jistota. Soudy
jsou však
povolány k tomu, aby nalézaly právo, tj. hledaly a nacházely pomocí právní argumentace
jeho
„správný“ obsah, přičemž - systémově vzato - v úvahu se nabízející interpretační
alternativy musí
být vždy možno seřadit podle míry jejich přesvědčivosti a pouze jedna jediná může
být shledána za
daných okolností nejpřesvědčivější. Změna judikatury je proto namístě vždy, dospěje-li
soud k
závěru, že dosud aplikovaná interpretační alternativa není správná, tj. že je z dobrých
důvodů méně
přesvědčivá než jiné nabízející se
interpretace
, a že i při zohlednění hodnoty, kterou
za daných
okolností i se zohledněním délky dosavadní aplikační praxe, od níž se má ustoupit,
představují
právní jistota a s ní spojený zájem na stabilitě právních (a tedy společenských)
vztahů, nelze
dosavadní interpretaci přesvědčivě hájit. Přesně k takové situaci došlo v projednávané
věci - dosud
aplikovaná interpretační alternativa rozhodné právní otázky je ve srovnání s jinou,
k níž se
rozšířený senát přiklonil, natolik nepřesvědčivá a vykazuje natolik výrazné slabiny
při pokusech ji
argumentačně obhájit (viz výklad shora podaný), že se jí nelze držet ani s přihlédnutím
k hledisku
právní jistoty. Navíc nelze přehlédnout, že závěry nyní vyslovené, zejména ty o vztahu
obecné a
zvláštní právní úpravy, mají obecnější význam, využitelný i pro jiné obdobné případy.
[38] Nejvyšší správní soud shrnuje, že pravidla českého dědického práva - jakkoli
míra privátní
autonomie (např. rozsah testamentární svobody) je v něm stále ještě omezena a poznamenána
negativním
ideologickým vztahem komunistického práva k vlastnictví a dědění majetku - vycházejí
z priority
dědění ze závěti a subsidiarity uplatnění zákonné dědické posloupnosti; dědické skupiny
a v rámci
nich případné dědické podíly u zákonné dědické posloupnosti přitom zásadně vycházejí
z míry
blízkosti příbuzenství mezi zůstavitelem a konkrétním dědicem. Uvedená pravidla vycházejí
z toho, že
dědění je klíčovým rodinněprávním a majetkověprávním institutem s ústavní dimenzí
sloužícím k
zachování podstaty majetku mezi generacemi a přispívajícím k vytváření společenského
blahobytu tím,
že umožní zůstaviteli předat následujícím generacím jím nabyté majetkové hodnoty.
Zákonná úprava
tedy musí uvedená pravidla respektovat, anebo je ve zvláštních případech nahradit
dostatečně určitě
a jednoznačně formulovanými pravidly speciálními. Nelze-li v konkrétním případě zákona
č.
261/2001 Sb.
taková zvláštní
pravidla vysledovat, je nutno dospět k závěru, že odkaz na „dědice“ neznamená nic
jiného než odkaz
na komplexní pravidla dědického práva, včetně pravidla o prioritě dědění ze závěti
před děděním ze
zákona, o podmínkách vydědění a ustanovení o nepominutelných dědicích a včetně pravidel
o tom, že za
určitých okolností se výše podílů jednotlivých dědiců liší s ohledem na režim dědické
posloupnosti
(tj. že se uplatní pravidlo zakotvené v
§ 473 odst. 2
o. z.,
podle něhož „[n]edědíli některé dítě, nabývají jeho dědického podílu stejným dílem
jeho děti.
Jestliže nedědí ani tyto děti nebo některé z nich, dědí stejným dílem jejich potomci“).
III. 3. Procesní režim přechodu nároku podle zákona č.
261/2001 Sb.
[39] Z výše uvedeného vyplývá, že oprávněnou osobou včas uplatněný nárok podle
zákona č.
261/2001 Sb.,
který je
předmětem přechodu v důsledku smrti oprávněné osoby, je nutno považovat za majetkovou
hodnotu, jež
je předmětem dědictví. Smrtí oprávněné osoby nabývá tento nárok testamentární či
zákonný dědic
(dědicové) oprávněné osoby (§
460
občanského zákoníku), přičemž to, kdo je takovou osobou (osobami), se určí
podle pravidel
dědického práva. V procedurální rovině je proto nezbytné rozlišovat mezi pravomocí
stěžovatelky
(deklaratorně) posuzovat splnění podmínek pro přiznání nároku, určovat výši jednorázové
peněžní
částky k vyplacení a to, kdo je oprávněnou osobou, na straně jedné a mezi pravomocí
soudu a notáře
projednat dědictví a v rámci něho určit, kdo je dědicem nároku, na straně druhé.
[40] Předběžnou otázkou doktrína správního práva procesního i jiných odvětví procesního
práva
rozumí takovou otázku, jejíž řešení nepřísluší orgánu, který ve věci rozhoduje, ale
o které si
dotyčný orgán musí nezbytně učinit úsudek, aby mohl ve věci vydat rozhodnutí; je
na dotyčném orgánu
a příslušné procesní úpravě, zda o předběžné otázce uváží či vůbec může uvážit sám,
anebo může,
resp. musí dát podnět jinému orgánu k jejímu vyřešení a vyčká, až bude jiným orgánem
vyřešena (srov.
k tomu podobně ke správnímu řádu z roku 1967 např. Vopálka, V.; Šimůnková, V.; Šolín,
M.
Správní řád.
Komentář. 1. vyd.
C. H. Beck : Praha, 1999, s. 103; k správnímu řádu z roku 2004 pak Vedral, J.
Správní řád.
Komentář. Bova
Polygon : Praha, 2006, s. 356-357). Otázka, kdo je dědicem nároku, by tedy pro stěžovatelku
ve
správním řízení mohla být předběžnou otázkou ve smyslu
§ 57 správního
řádu z roku
2004 (příp. za podmínek
§ 179 odst.
1 téhož
zákona ve smyslu §
40 správního
řádu z roku 1967), neboť vyřešení této otázky je nezbytné pro rozhodnutí o
nároku - bez
určení, které osobě nárok připadá (samozřejmě za předpokladu, že jde o nárok oprávněný),
nemá
rozhodnutí o něm smysl, neboť by neby- lo stanoveno, která konkrétní osoba pocítí
přiznáním nároku
na výplatu jednorázové peněžní částky a/nebo její výplatou příznivé důsledky ve své
majetkové
sféře.
[41] Dozví-li se tedy stěžovatelka, že oprávněná osoba, která uplatnila nárok
podle zákona č.
261/2001 Sb.,
přičemž o tomto
nároku ještě nebylo rozhodnuto nebo sice rozhodnuto bylo, ale nedošlo k výplatě na
jeho základě
přiznané jednorázové peněžní částky, zemřela, zjistí stěžovatelka u dědického soudu
oprávněné osoby
[§ 9 odst. 1,
§ 88 písm. j)
o. s. ř.],
zda již proběhlo podle §
175a
odst. 1 o. s. ř. dědické řízení; v případě, že neprobíhá, dá k jeho zahájení
podnět podle
§ 57 odst.
1 písm. a)
správního řádu z roku 2004 (resp. podle
§ 40 odst. 1,
části věty
za středníkem, 2. alt., správního řádu z roku 1967). Dědickému soudu (notáři) stěžovatelka
rovněž
sdělí informace o dosavadním stavu správního řízení o nároku, zejména o výši přiznané
jednorázové
peněžní částky či o její uplatňované nebo pravděpodobné výši, nebyla-li zatím přiznána,
a vždy
přeruší správní řízení [§
64
odst. 1 písm. c) 1. alt. nebo 2. alt. bodu 1. správního řádu z roku 2004;
příp.
§ 29 odst. 1 správního
řádu z
roku 1967 - v řízení podle
starého správního řádu
stěžovatelka nejprve vyčká zahájení dědického řízení, nebylo-li dosud zahájeno].
[42] Stěžovatelka však nemá v řízení o nároku podle zákona č.
261/2001 Sb.
pravomoc
rozhodnout, kdo je dědicem oprávněné osoby, a přerušit řízení musí, neboť ačkoli
by ji
§ 64 odst.
1 písm. c)
správního řádu z roku 2004 v tomto ohledu zmocňoval k úvaze, zda tak učinit,
anebo nikoli,
nedostatek pravomoci k rozhodnutí jí jinou možnost než přerušit řízení do vyřešení
otázky, kdo je
dědicem nároku, nedává.
[43] Poté, co dědický soud rozhodne o dědictví a v rámci něho o tom, komu z dědiců
nárok podle
zákona č. 261/2001
Sb. připadá
(dlužno mimo jiné poznamenat, jak již shora naznačeno, že nic nebrání tomu, aby uplatněný
nárok byl
předmětem dědické dohody), stěžovatelka (či jiný příslušný orgán ve smyslu
§ 6 zákona č. 261/2001
Sb.)
v závislosti na výsledcích dědického řízení pokračuje ve správním řízení s příslušným
dědicem či
dědici, zdědilo-li nárok vícero dědiců společně. Stěžovatelka je ve správním řízení
v dalším vázána
rozhodnutím dědického soudu o tom, komu z dědiců uplatněný nárok připadá (tj. je
i vázána případně
rozhodnutím o tom, v jakých podílech dědicové nárok nabývají, je-li jich více), a
pokud uplatněný
nárok přizná, musí to zohlednit ve výroku při určení, která osoba obdrží jakou část
přiznané
jednorázové peněžní částky.
[44] Dědickým řízením zcela nedotčena však zůstává pravomoc stěžovatelky či jiného
příslušného
orgánu posoudit splnění podmínek pro přiznání nároku a pro určení výše jednorázové
peněžní částky,
čítaje v to samozřejmě i posouzení všech rozhodných skutkových okolností a provedení
potřebných
důkazů. Nedotčena je rovněž pravomoc tohoto orgánu stanovit, které osobě či kterým
osobám připadne
jednorázová peněžní částka, respektive její konkrétní část, ovšem zde se musí pohybovat,
jak výše
uvedeno, v mezích rozhodnutí vydaného v dědickém řízení, od něhož se nesmí obsahově
odchýlit, neboť
jím je řešena předběžná otázka, jejímž řešením je orgán ve smyslu
§ 57 odst. 3
správního řádu z
roku 2004 (resp. §
40
odst. 1 části věty před středníkem správního řádu z roku 1967) vázán. Odchylka
od obsahu
rozhodnutí v dědickém řízení je porušením výše uvedených ustanovení o řešení předběžné
otázky, a
tedy nezákonností rozhodnutí správního orgánu ve smyslu
§ 78 odst. 1
s. ř. s.
[45] Důsledky úmrtí oprávněné osoby v průběhu řízení před stěžovatelkou či jiným
příslušným
orgánem se projeví různě v závislosti na tom, v jaké fázi řízení k němu došlo.
[46] Řízení podle zákona č.
261/2001 Sb.
je v režimu
nového správního řádu
řízením
o žádosti ve smyslu §
44 odst.
1 či §
27 odst. 1
správního řádu z roku 2004, neboť „návrh oprávněné osoby“ podle
§ 7 odst. 1 zákona
č. 261/2001
Sb. má povahu návrhu, kterým se zahajuje řízení, jak o něm hovoří
§ 44 odst. 1
správního řádu z
roku 2004. Pokud oprávněná osoba včas uplatní nárok, tj. odešle podání tak,
že toto dojde do
sféry orgánu příslušného k vydání rozhodnutí ve lhůtě podle
§ 3 odst. 2 zákona
č. 261/2001
Sb. a zároveň předtím, než ona sama zemře, uplatní se
§ 7 odst. 2
téhož zákona
tak, že orgán příslušný k vydání rozhodnutí vyčká, až se v rámci dědického řízení
vyřeší otázka
hmotněprávního nástupnictví ve vztahu k uplatněnému nároku. Hmotněprávní nástupce
oprávněné osoby je
totiž zároveň i jejím nástupcem procesním, neboť přechodem hmotněprávního nároku
se stal „žadatelem“
ve smyslu § 27
odst. 1 správního
řádu z roku 2004 (příp. účastníkem ve smyslu
§ 14 odst. 1 správního
řádu z
roku 1967, neboť nyní je to právní nástupce oprávněné osoby, kterému svědčí
původně její
nárok a který je tedy tím, o jehož právech má být v řízení jednáno). Připouští-li
zákon č.
261/2001 Sb.
přechod nároku na
dědice, zároveň tím vylučuje zastavení správního řízení o žádosti podle
§ 66 odst.
1 písm. f)
správního řádu z roku 2004 kvůli tomu, že žadatel zemřel, neboť v řízení mohou
s ohledem na
povahu práva, které je jeho předmětem, pokračovat jeho právní nástupci. Podle
správního řádu z roku
1967 s
ohledem na dikci jeho §
30
zastavení řízení kvůli úmrtí oprávněné osoby vůbec nepřipadá v úvahu, leda by její
dědic jako nový
účastník řízení vzal návrh na jeho zahájení zpět.
[47] Přerušení řízení do doby vyjasnění, kdo z dědiců nabyl nárok oprávněné osoby
podle zákona č.
261/2001 Sb.,
je nanejvýš
žádoucí i proto, aby hmotněprávní, a tedy i procesní nástupce oprávněné osoby mohl
v řízení účinně
uplatňovat svá práva, zejména podle stavu dokazování navrhovat další důkazy k prokázání
oprávněnosti
nároku a skutečností rozhodných pro jeho výši. K tomu, aby v době přerušení řízení
nebyly zmařeny
možnosti získat rozhodné důkazy proto, že některé věci nesnesou odkladu (např. by
mohla vyvstat
potřeba ohledně chování -oprávněné osoby v době II. světové války vyslechnout svědky
pamětníky,
kteří by mohli vzhledem ke svému věku před pokračováním v řízení zemřít), pak slouží
oprávnění
správního orgánu i v době přerušení řízení konat úkony podle
§ 137 odst.
1, resp.
§ 138 správního
řádu z roku
2004, tj. např. zajistit důkaz výslechem svědka.
Per analogiam
je takový postup
možný i podle
správního řádu z roku
1967,
který uvedenou výslovnou úpravu nemá, což nutno vzhledem k tomu, že zajištění důkazu
může mít často
fatální význam pro výsledek řízení, považovat za zákonodárcem nezamýšlenou mezeru
v procesním
předpisu, kterou lze řešit analogií. Správní orgán si jako předběžnou otázku v takovém
případě
posoudí, kdo jsou pravděpodobní dědici oprávněné osoby, a s nimi bude jednat jako
s „kvaziúčastníky“
ve smyslu §
138 odst. 3
správního řádu z roku 2004.
[48] Orgán příslušný k vydání rozhodnutí tedy vyčká výsledků dědického řízení
(předtím poskytne
dědickému soudu a notáři příslušnou součinnost) a poté podle toho, zda je dědiců,
na které přešel
nárok podle zákona č. 261/2001
Sb., více, anebo je jím jen jedna osoba, jedná jako s účastníky řízení se
všemi takovýmito
dědici či s takovýmto dědicem. Tomu, jaký je okruh účastníků řízení a jaké jsou dědické
podíly
jednotlivých dědiců ve vztahu k nároku, pak orgán přizpůsobí i výrok rozhodnutí,
v němž určí, který
z účastníků obdrží jakou část jednorázové peněžní částky.
[49] Dojde-li k úmrtí oprávněné osoby až poté, kdy již bylo rozhodnuto, avšak
rozhodnutí ještě
nenabylo právní moci, neboť orgán příslušný k vydání rozhodnutí již nestačil rozhodnutí
doručit
oprávněné osobě, je opět nejprve namístě, aby si orgán příslušný k vydání rozhodnutí
postavil
najisto, kdo je dědicem oprávněné osoby. Vydané rozhodnutí se v důsledku úmrtí oprávněné
osoby
nestává nezákonným a tím méně nicotným, pouze jeho účinky mohou nastat až nabytím
právní moci, a
tedy doručením dědicům oprávněné osoby, kteří se stávají účastníky správního řízení,
byť již jen
jeho závěrečné fáze (jde s ohledem na
§ 7 odst. 5 zákona
č. 261/2001
Sb. o správní řízení toliko jednoinstanční). Na vydaném rozhodnutí není třeba
jen kvůli úmrtí
oprávněné osoby cokoli měnit, neboť vyložitelné je ono samo ve spojení s rozhodnutím
v dědickém
řízení určujícím, na kterou osobu (které osoby) právo jím přiznané přešlo, a případně
z jaké části
na kterou z vícero osob. Ostatně i případné exekuční vymáhání přiznané jednorázové
peněžní částky na
českém státu by mohlo být úspěšné pouze tehdy, doložil-li by dědic oprávněné osoby
předepsaným
způsobem (v daném případě tedy usnesením soudu o dědictví), že a v jakém rozsahu
na něj právo na
tuto částku z oprávněné osoby přešlo (viz
§ 256 odst. 1
a
odst. 2 o. s.
ř., který
stanoví, že „[p]roti jinému, než kdo je v rozhodnutí označen jako povinný, nebo ve
prospěch jiného,
než kdo je v rozhodnutí označen jako oprávněný, lze nařídit a provést výkon rozhodnutí,
jen jestliže
je prokázáno, že na něj přešla povinnost nebo právo z rozhodnutí,“ a že „[p]řechod
povinnosti nebo
práva lze prokázat jen listinou vydanou anebo ověřenou státním orgánem nebo notářem,
[...] pokud
nevyplývá přímo z právního předpisu“).
[50] Konečně pokud oprávněná osoba zemřela poté, co jí bylo rozhodnutí o přiznání
jednorázové
peněžní částky doručeno a nabylo právní moci, avšak předtím, než byla částka vyplacena,
nabývají
dědici oprávněné osoby nárok na výplatu této částky. Orgán příslušný k vydání rozhodnutí
tedy vyčká
výsledků dědického řízení a podle nich vyplatí příslušnému dědici či dědicům uvedenou
částku či její
jednotlivé podíly. Pro exekuční vymáhání platí totéž co v případě, že rozhodnutí
bylo vydáno ještě
za života oprávněné osoby a nabylo právní moci teprve po její smrti (viz výše).
[51] Existence uplatněného nároku podle zákona č.
261/2001 Sb.
zpravidla
vylučuje, že by dědictví mělo nepatrnou hodnotu, a proto zásadně bude vždy třeba
jej v rámci
dědictví projednat a zásadně nebude důvodu k zastavení dědického řízení podle
§ 175h odst.
1 či
odst. 2 o. s.
ř. V
případě, že by se z nejrůznějších důvodů dědický soud o existenci uplatněného nároku
podle zákona č.
261/2001 Sb.
nedozvěděl před
rozhodnutím o dědictví, je to v závislosti na okamžiku, kdy se o takovém nároku dědický
soud
dodatečně dozvěděl, důvod k postupu podle
§ 175o odst.
2 či podle
§ 175x o. s. ř.
Podnět k
takovému postupu dědického soudu dá stěžovatelka nebo jiný orgán příslušný k vydání
rozhodnutí podle
zákona č. 261/2001
Sb.
postupem podle §
57 odst. 1
písm. a) správního řádu z roku 2004, resp. podle
§ 40 odst. 1 části
věty za
středníkem 2. alt. správního řádu z roku 1967 (viz výše v tomto rozsudku ke
koordinaci
postupu uvedených správních orgánů s postupem dědického soudu).
[52] Rozšířený senát shrnuje, že rozhodnou právní otázku posoudil v zásadě shodně
jako krajský
soud, který se v daném případě z racionálních a o závažné argumenty opřených důvodů
vědomě postavil
proti dřívějším právním závěrům Nejvyššího správního soudu a vyjádřením vlastního
odlišného právního
názoru přispěl k obratu v jeho judikatuře.