Svobodný přístup k informacím: informace poskytované v rámci samostatné působnosti
kraje
V případech, kdy jsou informace podle zákona č.
106/1999 Sb., o svobodném přístupu k
informacím, poskytovány v rámci samostatné působnosti kraje, zákon nebrání tomu, aby žádost o
posyktnutí informací vyřídil a odpovídající informace poskytl krajský úřad, a to i v případě, že
žádost o poskytnutí informací byla směřována vůči jinému orgánu kraje (např. radě
kraje).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 10. 2010, čj.
4 Ans 13/2008 - 87)
Prejudikatura: č. 74/2004 Sb.NSS.
Věc: Občanské sdružení Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách, Rozdrojovicích a
Jinačovicích proti Radě Jihomoravského kraje o poskytnutí informace, o kasační stížnosti
žalobce.
Odůvodnění:
V žádosti o poskytnutí informací podle zákona č.
106/1999 Sb., o svobodném přístupu k
informacím, ve znění účinném ke dni podání žádosti (dále jen "zákon o svobodném přístupu k
informacím“) - stížnosti do Bruselu, ze dne 6. 10. 2007 žalobce odkázal na článek v deníku Rovnost a
tiskovou konferenci Občanské demokratické strany, konanou dne 2. 10. 2007, na níž se paní Ing. arch.
A. P., radní Jihomoravského kraje, měla vyjadřovat k podnětům a stížnostem občanských sdružení do
Bruselu a jejich negativního vlivu na čerpání financí z Evropské investiční banky a Operačního
programu Doprava (dále též "OP Doprava“) v návaznosti na výstavbu rychlostní komunikace R43.
Požadoval
a) sdělit, na které konkrétní stížnosti do Bruselu se radní P. odvolává; b)
předat kopie veškeré korespondence, týkající se stížností podaných k OP Doprava do Bruselu, které
Jihomoravský kraj a všechny jeho orgány vlastní, a předat kopie veškeré korespondence, která
dokládá, jak, kým a kdy byly informace o stížnostech do Bruselu předány na Jihomoravský kraj; c)
sdělit, které informace doc. F. vytrhl z kontextu a předat dokumenty, které toto tvrzení dokládají;
d) sdělit, které informace doc. F. zkreslil, a předat dokumenty, které toto tvrzení dokládají; e)
sdělit informaci identifikující aspoň jednu konkrétní stížnost, na kterou radní P. odkazuje, když
hovoří o případech stížností nezakládajících se na pravdě, na které "Brusel“ reagoval způsobem
popsaným radní P.; f) sdělit, o jaké šetření našich "komisařů“ šlo, a předat veškerou korespondenci
o tomto šetření; g) sdělit, které informace u šetření byly shledány jako zavádějící, a předat
veškerou korespondenci, která to dokládá; h) sdělit a doložit kopiemi dokumentů akty destruktivní
politiky občanských sdružení ve věci OP Doprava, na které radní .P. poukazuje.
Žalobou ze dne 2. 4. 2008 se žalobce ve smyslu ustanovení
§ 79 zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "s. ř. s.“), domáhal ochrany proti nečinnosti žalované ve věci žádosti
žalobce o poskytnutí informací, přičemž navrhoval, aby soud uložil žalované povinnost rozhodnout o
žádosti žalobce o poskytnutí informací ze dne 6. 10. 2007 do 15 dnů od právní moci rozsudku, jakož i
zaplatit žalobci náhradu nákladů řízení. Současně podal návrh na osvobození od soudních poplatků.
Žalobce uvedl, že na žádost o poskytnutí informací namísto žalované jako povinného subjektu reagoval
Krajský úřad Jihomoravského kraje (dále též "KÚ JMK“) sdělením ze dne 15. 10. 2007, č. j. JMK
134418/2007, v němž uvedl, že k bodu b) a g) Jihomoravský kraj žádnou požadovanou korespondenci
nevlastní, v ostatních bodech žádost podle § 14 odst. 5 písm. c) zákona o svobodném přístupu k
informacím odložil. Jelikož žalovaná na žádost podle názoru žalobce nereagovala, podal žalobce ve
smyslu § 16a zákona o svobodném přístupu k informacím stížnost na postup žalované při vyřizování
žádosti o informace ze dne 10. 11. 2007. Ministerstvo vnitra jako odvolací orgán rozhodnutím ze dne
12. 12. 2007, č. j. ODK-2780/2-2007, žalované přikázalo vyřídit žádost v bodech a), e) a f), ve
zbývajících částech postup KÚ JMK potvrdilo. Následně KÚ JMK ve sdělení ze dne 20. 12. 2007, č. j.
JMK 130639/2007, žalobci odpověděl, že radní Ing. arch. P. ve svém sdělení vycházela pouze z
informací získaných z médií, což žalobce interpretoval tak, že KÚ JMK nemá požadované informace k
dispozici. Ze spisové dokumentace vyplývá, že na toto sdělení žalobce reagoval novou stížností k
Ministerstvu vnitra ze dne 12. 1. 2008. Ministerstvo vnitra následně rozhodnutím ze dne 6. 2. 2008,
č. j. MV-9396-5/ODK-2008, postup KÚ JMK potvrdilo.
Žalobce napadal postup vyřízení jeho žádosti o poskytnutí informací, když žádost
byla směřována k žalované jako povinnému subjektu, nikoli ke KÚ JMK. Žádost byla podle názoru
žalobce povinna vyřídit žalovaná, která však ve věci zůstala nečinná, a nikoli KÚ JMK, který žádost
vyřídil namísto žalované. Při tomto tvrzení žalobce vyšel z ustanovení
§ 2 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k
informacím, podle něhož
povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost
poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány, územní samosprávné celky
a jejich orgány a veřejné instituce
, ve spojení s ustanovením
§ 1 odst. 3 věty první zákona č.
129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o krajích“), podle něhož
je kraj samostatně
spravován zastupitelstvem kraje (dále jen "zastupitelstvo“); dalšími orgány kraje jsou rada kraje
(dále jen "rada“), hejtman kraje (dále jen "hejtman“) a krajský úřad.
Dovozoval, že
povinnými orgány jsou nejen územní samosprávné celky, ale i jejich jednotlivé orgány včetně rady
kraje, přičemž jednotlivé povinné subjekty nelze libovolně směšovat či zaměňovat. Vyřízení žádosti
Jihomoravským krajem, příp. KÚ JMK proto nelze považovat za procesně
relevantní
postup vyřizování.
Namítal též porušení § 14 odst. 5 písm.
d) a § 15 zákona o svobodném přístupu
k informacím, jakož i základního práva podle čl.
17 Listiny základních práv a svobod (publikována pod č.
2/1993 Sb., ve znění pozdějších ústavních
předpisů, dále jen "Listina“).
Krajský soud v Brně usnesením ze dne 26. 5. 2008, č. j. 31 Ca 56/2008 - 15, zamítl
žádost žalobce o osvobození od soudních poplatků.
Krajský soud v Brně rozsudkem ze dne 15. 8. 2008, č. j. 31 Ca 56/2008 - 27, žalobu
výrokem I. zamítl a výrokem II. rozhodl, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
V odůvodnění poukázal na ustanovení § 7 odst. 3
písm. b) zákona č. 183/2006 Sb., o
územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"stavební zákon“), z něhož vyplývá, že rada kraje v dotčené oblasti v přenesené působnosti toliko
vydává v zákonem stanovených případech územní opatření o asanaci a územní opatření o
stavební uzávěře.
S odkazem na § 4 zákona o krajích, podle něhož
pokud zvláštní
zákon upravuje působnost krajů a nestanoví, že jde o přenesenou působnost, platí, že jde vždy o
činnosti patřící do samostatné působnosti krajů
, dovodil, že se v předmětné věci jednalo o
poskytnutí informací v samostatné působnosti žalované. Vzhledem k tomu, že se jednalo o samostatnou
působnost kraje, byl k vyřízení žádosti žalobce o poskytnutí informací primárně příslušný územní
samosprávný celek, tedy Jihomoravský kraj. Jakým způsobem je uvnitř kraje dále dělen výkon
jednotlivých úkonů samostatné působnosti, je věcí zákona, resp. vnitřního uspořádání daného kraje,
přičemž v předmětné věci bylo vyřízení žádosti provedeno v souladu s interními postupy
Jihomoravského kraje. Krajský soud zde poukázal na ustanovení § 94 odst. 1 zákona o krajích před
středníkem, podle něhož
je-li orgánům kraje svěřeno rozhodování o právech a povinnostech
fyzických a právnických osob ve věcech patřících do samostatné působnosti kraje, k řízení je
příslušný krajský úřad
, přičemž krajský úřad je současně jedním z povinných subjektů podle
§ 2 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím.
Krajský soud proto nespatřoval jako pochybení, pokud požadované informace jako
informace související se samostatnou působností kraje vyřídil jako celek KÚ JMK. Neztotožnil se s
názorem žalobce, že žalovaná je nutně jediným povinným subjektem k poskytnutí daných informací, byť
i byla v žádosti označena. V této souvislosti krajský soud konstatoval, že žalovaná byla toliko
vymezena v záhlaví žádosti, samotná žádost nicméně směřuje do konkrétních názorů radní Procházkové,
které měly být prezentovány na tiskové konferenci politické strany (což nejsou informace poskytované
v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím) nebo k poskytnutí informací, které se
dotýkají primárně Jihomoravského kraje jako celku. Od samého počátku se primárně jednalo o informace
poskytnuté jedním členem žalované v rámci její soukromé politické aktivity uvnitř politické strany,
což vyplývá jak ze sdělení KÚ JMK, tak i z vyjádření samotné radní P. založeného ve spise. Žalobce
nemohl být dotčen ani na svém právu na informace, neboť jeho žádost byla zákonem předpokládaným
způsobem vyřízena. Krajský soud proto uzavřel, že neshledal, že by žalovaná byla nečinná.
Proti rozsudku Krajského soudu v Brně se žalobce (dále též "stěžovatel“) bránil
kasační stížností ze dne 8. 9. 2008, podanou z důvodů uvedených v ustanovení
§ 103 odst. 1 písm. a),
b) a
d) zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "s. ř. s.“), kterou napadl výrok č. I. rozsudku, přičemž uvedl, že
podrobnější důvody kasační stížnosti budou doplněny ve lhůtě jednoho měsíce od doručení usnesení
soudu, kterým k tomu bude ve smyslu § 106 odst.
3 s. ř. s. vyzván. Nejvyšší správní soud usnesením ze dne 22. 12. 2008, č. j.
4 Ans 13/2008 - 44, kasační stížnost odmítl a
rozhodl dále, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. V
odůvodnění uvedl, že stěžovatel i přes výzvu krajského soudu kasační stížnost nedoplnil, a tato
nadále nesplňuje náležitosti předepsané v § 106
odst. 1 ve spojení s § 103 odst.
1 a § 37 odst. 5 s. ř. s.
Stěžovatel napadl usnesení Nejvyššího správního soudu o odmítnutí kasační stížnosti ústavní
stížností ze dne 26. 2. 2009. Uvedl, že na základě výzvy krajského soudu kasační stížnost řádně
doplnil podáním ze dne 16. 10. 2008, doručeným dne 17. 10. 2008 na elektronickou podatelnu Krajského
soudu v Brně a opatřeným zaručeným elektronickým podpisem, přičemž ze strany Krajského soudu v Brně
bylo stěžovateli doručení předmětného podání téhož dne potvrzeno e-mailem. Ústavní soud nálezem ze
dne 10. 6. 2010, sp. zn. III. ÚS 459/09, usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 12. 2008, č.
j. 4 Ans 13/2008 - 44, zrušil pro porušení práva
stěžovatele na soudní ochranu, zakotveného v čl.
36 Listiny. Dospěl k závěru, že stěžovatel svoji kasační stížnost řádně doplnil, avšak
Krajský soud v Brně předmětnou zásilku nezaložil do spisu. Nebylo by spravedlivé, aby tento
nedostatek v činnosti soudu šel k tíži stěžovatele. Věc byla následně vrácena Nejvyššímu správnímu
soudu k dalšímu řízení a rozhodnutí o kasační stížnosti.
V doplnění kasační stížnosti ze dne 16. 10. 2008 stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší
správní soud napadený rozsudek Krajského soudu v Brně zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu
řízení. Zdůraznil, že se nemůže ztotožnit s argumentací krajského soudu, neboť jeho žádost o
poskytnutí informací zcela jednoznačně směřovala vůči žalované jako povinnému subjektu, a nikoliv
vůči kraji jako územnímu samosprávnému celku. Následně zopakoval svoji argumentaci ze žaloby,
týkající se
interpretace
ustanovení § 2 odst.
1 zákona o svobodném přístupu k informacím ve spojení s
§ 1 odst. 3 zákona o krajích. V daném
případě byl stěžovatelem osloven orgán územně samosprávného celku jako povinný subjekt, který s
požadovanou informací prokazatelně pracoval, a tudíž má požadovanou informaci k dispozici. Informace
poskytnutá stěžovateli jiným povinným subjektem, než který byl osloven a který s informací pracuje,
je podle stěžovatele v konečném důsledku informací toliko zprostředkovanou, což může mít za následek
její zbytečné zkreslení. Zejména však nebyl podle stěžovatele ke zvolenému způsobu vyřizování
žádosti o poskytnutí informací žádný zákonný důvod, neboť znění
§ 2 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k
informacím po novelizaci zákonem č. 61/2006 Sb.
je jednoznačné. Poukázal též na důvodovou zprávu k návrhu zákona č.
61/2006 Sb. Argumentoval dále, že i když se z
hlediska povinného subjektu může jevit praktické, aby na žádost odpověděl někdo jiný, je reálně
možné, že např. informace známé jen hejtmanovi nebo radě kraje nemusí být známy zastupitelstvu nebo
krajskému úřadu. Orgány územního samosprávného celku jednají odděleně a mají zákonem svěřeny odlišné
pravomoci.
Nejvyšší správní soud nejprve posoudil zákonné náležitosti kasační stížnosti a
konstatoval, že kasační stížnost byla podána včas, osobou oprávněnou, proti rozhodnutí, proti němuž
je kasační stížnost ve smyslu § 102 s. ř.
s. přípustná, a že stěžovatel je v souladu s §
105 odst. 2 s. ř. s. zastoupen advokátem. Poté Nejvyšší správní soud přezkoumal důvodnost
kasační stížnosti v souladu s ustanovením § 109
odst. 2 a 3 s. ř. s., v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů.
Z obsahu kasační stížnosti vyplývá, že ji stěžovatel podal z důvodů uvedených v
ustanovení § 103 odst. 1 písm. a),
b) a
d) s. ř. s. Podle
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. lze
kasační stížnost podat z důvodu tvrzené
nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení
právní otázky soudem v předcházejícím řízení.
Nesprávné posouzení právní otázky soudem v
předcházejícím řízení spočívá v tom, že na správně zjištěný skutkový stav je aplikován nesprávný
právní názor, popř. je sice aplikován správný právní názor, ale tento je nesprávně vyložen. Podle
písm. b) téhož ustanovení lze kasační stížnost podat z důvodu tvrzené
vady řízení
spočívající v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá
oporu ve spisech nebo je s nimi v rozporu, nebo že při jejím zjišťování byl porušen zákon v
ustanoveních o řízení před správním orgánem takovým způsobem, že to mohlo ovlivnit zákonnost, a pro
tuto důvodně vytýkanou vadu soud, který ve věci rozhodoval, napadené rozhodnutí správního orgánu měl
zrušit; za takovou vadu řízení se považuje i nepřezkoumatelnost rozhodnutí správního orgánu pro
nesrozumitelnost.
Podle ustanovení písm. d) téhož ustanovení lze kasační stížnost podat z
důvodu tvrzené
nepřezkoumatelnosti spočívající v nesrozumitelnosti nebo nedostatku důvodů
rozhodnutí, popřípadě v jiné vadě řízení před soudem, mohla-li mít taková vada za následek nezákonné
rozhodnutí o věci samé.
Po přezkoumání kasační stížnosti dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že
kasační stížnost není důvodná
.
Stěžejní námitka stěžovatele spočívá v jeho přesvědčení, že vzhledem k tomu, že
jeho žádost o poskytnutí informací byla směřována k žalované jako povinnému subjektu, a nikoli ke KÚ
JMK, byla ji povinna vyřídit přímo žalovaná (která však ve věci zůstala nečinná), a nikoli KÚ JMK
(který žádost vyřídil namísto žalované). Stěžovatel svůj právní názor opírá o ustanovení § 2 odst. 1
zákona o svobodném přístupu k informacím, podle něhož
povinnými subjekty, které mají podle
tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány,
územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce
, ve spojení s ustanovením § 1
odst. 3 věty první zákona o krajích, podle něhož
je kraj samostatně spravován
zastupitelstvem kraje (dále jen "zastupitelstvo“); dalšími orgány kraje jsou rada kraje (dále jen
"rada“), hejtman kraje (dále jen "hejtman“) a krajský úřad.
Dovozuje, že povinnými orgány
ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím jsou nejen územní samosprávné celky (jako
takové), ale i jejich jednotlivé orgány, mimo jiné rada kraje. V daném případě byl stěžovatelem
osloven orgán územního samosprávného celku, který s požadovanou informací prokazatelně pracoval, a
tudíž má požadovanou informaci k dispozici, přičemž informace poskytnutá jiným povinným subjektem je
informací toliko zprostředkovanou, popř. zbytečně zkreslenou. Nadto je reálně možné, že např.
informace známé jen radě kraje nemusí být známy krajskému úřadu, jelikož orgány územního
samosprávného celku jednají odděleně a mají zákonem svěřeny odlišné pravomoci.
Nejvyšší správní soud neshledal tuto námitku důvodnou. Při jejím posouzení bylo
nejprve nutné vypořádat se s otázkou, zda poskytnutí informací bylo provedeno v rámci samostatné či
přenesené působnosti kraje. Zde je třeba poukázat na závěry rozsudku Nejvyššího správního soudu ze
dne 2. 7. 2007, č. j. 4 As 56/2006 - 45 (všechna
zde uváděná rozhodnutí Nejvyššího správního soudu dostupná z: <www.nssoud.cz>):
Tím, že zákon č. 106/1999 Sb., o
svobodném přístupu k informacím, v § 2 odst. 1 za povinné subjekty označil orgány, které věcně
vyřizovaly agendu, k níž se požadované informace vztahovaly, nepřímo učinil povinnost k poskytování
takových informací "součástí“ obsahu dané působnosti těchto orgánů. Z toho pak vyplývalo, či bylo
nutno dovodit, že rozhodování o odmítnutí žádosti o poskytnutí informací ve věcech samostatné
působnosti obcí bylo výkonem samostatné působnosti, a rozhodování o odmítnutí žádosti o poskytnutí
informací ve věcech přenesené působnosti obcí bylo výkonem přenesené působnosti.
Ohledně rozhraničení samostatné a přenesené působnosti kraje lze poukázat na konstantní judikaturu
zdejšího soudu, mimo právě citovaného rozhodnutí například na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze
dne 12. 3. 2008, č. j. 4 As 23/2007 - 76, či
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 12. 2007, č. j.
4 As 48/2007 - 80, v nichž zdejší soud vyložil,
že
podle platné právní úpravy přichází u krajů v úvahu působnost dvojího druhu, a to jednak
tzv. působnost samostatná a dále tzv. působnost přenesená. U samostatné působnosti se jedná o
klasickou krajskou samosprávu či samosprávnou působnost kraje, v jejímž rámci kraj spravuje svoje
záležitosti samostatně. Takto chápaná krajská samospráva není správou státní, nýbrž správou plně
příslušející krajům, jakožto veřejnoprávním korporacím územní samosprávy. U přenesené působnosti
naproti tomu jde o výkon státní správy, ovšem o takový výkon, který stát nerealizuje přímo vlastními
orgány, nýbrž nepřímo, a to prostřednictvím krajů a jejich orgánů. Přenesená působnost zahrnuje
státní správu, u které stát sice vychází z toho, že náleží jemu, ale jejíž bezprostřední výkon
považuje za vhodné svěřit krajům jako představitelům místní (regionální) samosprávy.
V projednávané věci je nepochybné, že poskytnutí informací na základě žádosti
stěžovatele ze dne 6. 10. 2007 bylo provedeno v rámci samostatné působnosti Jihomoravského kraje. To
vyplývá z ustanovení § 4 zákona o krajích, podle něhož
pokud zvláštní zákon upravuje
působnost krajů a nestanoví, že jde o přenesenou působnost, platí, že jde vždy o činnosti patřící do
samostatné působnosti krajů
, přičemž problematiku výroků paní Ing. arch. A. P., radní
Jihomoravského kraje, ohledně podnětů a stížností občanských sdružení do Bruselu a jejich vlivu na
čerpání financí z Evropské investiční banky a OP Doprava v návaznosti na výstavbu rychlostní
komunikace R43 nelze podřadit žádnému zákonnému vymezení přenesené působnosti kraje, zejména
přenesené působnosti kraje ve věcech územního plánování ve smyslu § 5 odst. 2 či § 7 stavebního
zákona). K jednoznačnému závěru o podřazení poskytování informací v této věci samostatné působnosti
kraje ostatně dospěl rovněž krajský soud, přičemž stěžovatel tento závěr nijak nezpochybňoval.
Poté, co zdejší soud dospěl k závěru, že poskytování informací v této věci bylo
prováděno v rámci samostatné působnosti kraje, obrátil svoji pozornost k otázce, zda žádost
stěžovatele o poskytnutí informací byl oprávněn vyřídit KÚ JMK namísto žalované či zda bylo nutné,
aby se žádostí zabývala a odpověděla na ni přímo žalovaná jako povinný subjekt stěžovatelem
oslovený. Nejvyšší správní soud se po důkladném zvážení věci přiklonil k prvnímu z uvedených
právních názorů, tedy že žalovaná nepochybila, a nelze jí tedy vytýkat, že zůstala nečinná, pokud
žádost stěžovatele o poskytnutí informací byla namísto ní vyřízena a zodpovězena KÚ JMK.
Zdejší soud přitom vyšel zejména ze specifik samostatné působnosti kraje.
Zohlednil, že zatímco přenesená působnost je zásadně vykonávána
orgány kraje
,
samostatná působnost náleží
kraji
jako takovému. To vyplývá mimo jiné z
ustanovení § 29 odst. 1 zákona o krajích,
podle něhož
orgány kraje vykonávají na svém území přenesenou působnost ve věcech, které
stanoví zákon
, ve srovnání s § 14
odst. 1 téhož zákona, podle něhož
do samostatné působnosti kraje patří záležitosti,
které jsou v zájmu kraje a občanů kraje, pokud nejde o přenesenou působnost kraje
[srov. ustanovení § 7,
§ 35 a
§ 61 zákona č.
128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve
znění pozdějších předpisů]. Zatímco předmětem přenesené působnosti je výkon státní správy, který je
státem toliko "přenášen“ na kraje, resp. jejich jednotlivé orgány, v případě samostatné působnosti
se jedná o krajskou samosprávu, samosprávnou působnost kraje jako veřejnoprávní
korporace
,
vykonávanou vlastním jménem a na vlastní odpovědnost, v jejímž rámci kraj (prostřednictvím svých
orgánů) realizuje své právo na autonomní správu vlastních záležitostí. Zatímco v případě přenesené
působnosti se jedná toliko o
dekoncentraci
státní správy, působnost samostatná je
výrazem
decentralizace
veřejné správy, tedy jejího přenosu na jiný subjekt než
stát (HENDRYCH, D. a kol.
Správní právo: Obecná část
. 7. vyd. Praha: C. H. Beck,
2009. s. 158.). Právo na samosprávu jako esenciální náležitost demokratického právního státu je
přitom garantováno na úrovni ústavního řádu České republiky, zejména normy
čl. 100 odst. 1 věty první Ústavy
České republiky (ústavního zákona č. 1/1993 Sb.,
ve znění pozdějších ústavních předpisů, dále jen "Ústava“), podle něhož
územní samosprávné
celky jsou územními společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu
, jakož i
čl. 8 Ústavy, podle kterého
se
zaručuje samospráva územních samosprávných celků.
Shora uvedené rozlišení samostatné a
přenesené působnosti odpovídá též čl.
105 Ústavy, podle něhož
výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy,
stanoví-li to zákon.
Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že
v případech, kdy jsou informace
podle zákona o svobodném přístupu k informacím poskytovány v rámci samostatné působnosti kraje,
zákon nebrání tomu, aby žádost o poskytnutí informací vyřídil a odpovídající informace poskytl
krajský úřad, a to ani v případě, že žádost o poskytnutí informací byla směřována vůči jinému orgánu
kraje (např. radě kraje).
To vyplývá mimo jiné z ustanovení § 94 odst. 1 věty první zákona o
krajích, podle kterého
je-li orgánům kraje svěřeno rozhodování o právech a povinnostech
fyzických a právnických osob ve věcech patřících do samostatné působnosti kraje, k řízení je
příslušný krajský úřad; na jeho rozhodování se vztahuje správní řád, pokud tento nebo zvláštní zákon
nestanoví jinak.
Poukázat lze dále na ustanovení § 20 odst. 6 zákona o svobodném přístupu
k informacím
, podle něhož
informace, které se týkají
přenesené působnosti územního samosprávného celku, poskytují orgány územního samosprávného celku v
přenesené působnosti
.
Relevantní
je rovněž ustanovení § 66 věty první zákona o krajích,
podle kterého
krajský úřad plní úkoly v samostatné působnosti uložené mu zastupitelstvem a
radou a napomáhá činnosti výborů a komisí
, jakož i § 59 odst. 3 zákona o krajích, podle
něhož
rada zabezpečuje rozhodování v ostatních záležitostech patřících do samostatné
působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo
nevyhradilo.
Nejvyšší správní soud nemohl přisvědčit argumentaci stěžovatele, že povinnými
orgány ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím při poskytování informace spadající do
samostatné působnosti nejsou územní samosprávné celky jako takové, ale přímo jejich jednotlivé
orgány, mimo jiné rada kraje. K tomuto závěru přispívá rovněž rozsudek Nejvyššího správního soudu ze
dne 28. 12. 2007, č. j. 4 As 48/2007 - 80, v
němž se zdejší soud vyjádřil, že
pokud je povinným subjektem kraj, za něhož podle
§ 66 zákona č.
129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších
předpisů, plní úkoly v samostatné působnosti uložené mu zastupitelstvem a radou krajský úřad,
přičemž požadovaná informace se týká činnosti spadající do samostatné působnosti kraje, pak
rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí povinného subjektu ten, kdo stojí v jeho čele, tedy hejtman
příslušného kraje
(ve smyslu § 16 odst. 2 zákona o svobodném přístupu k informacím, ve
znění účinném do 22. 3. 2006). Rovněž lze poukázat na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 7.
8. 2007, č. j. 2 As 12/2007 - 79, v němž zdejší
soud zdůraznil. že
jedná-li se o informaci, která spadá do působnosti obcí, bylo by
přílišným formalismem - zakázaným mj. s ohledem na to, že právo na informace vyvěrá z
čl. 17 Listiny základních práv a svobod -
žádost odkládat, pokud by byla směřována nesprávné organizační složce či orgánu obce. O odložení by
pak mohlo být rozhodnuto jen v případě, pokud by žádost byla adresována zcela jiné
obci.
Na závěru o oprávněnosti krajského úřadu vyřídit žádost o poskytnutí informace v
samostatné působnosti kraje namísto osloveného orgánu kraje nic nemění ani stěžovatelem namítaná
možnost, že požadované informace má k dispozici toliko oslovený orgán kraje, popř. že snad
poskytnutím informací krajským úřadem namísto rady kraje může dojít k jejich zkreslení či poskytnutí
pouze těch informací, které má sám krajský úřad k dispozici. Nelze než konstatovat, že v případě, že
je žádost o poskytnutí informace ve smyslu § 94 odst. 1 zákona o krajích, popř. § 66 téhož zákona
vyřizována krajským úřadem, je nutné, aby krajský úřad při vyřizování žádosti úzce spolupracoval s
ostatními orgány kraje a poskytl rovněž tytéž informace, které mají tyto orgány k dispozici. Takové
řešení bude naopak zpravidla efektivnější a pro žadatele příznivější, než by tomu bylo v případě
poskytování informací výhradně osloveným orgánem kraje, a to jak po stránce obsahového vyřízení
žádosti, tak i s ohledem na potřebu dodržování zákonných lhůt (srov. podrobnější rozbor Ministerstva
vnitra
in Analýza účinnosti zákona o svobodném přístupu k informacím
. Praha, 10.
12. 2007. s. 21 - 24. Dostupná z: <http://aplikace.mvcr.cz>). Tímto řešením proto
nemůže dojít ani k ohrožení ústavně zaručeného práva na informace ve smyslu
čl. 17 odst. 1 a
5 Listiny, které bylo blíže vymezeno
například v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 10. 2003, č. j.
5 A 119/2001 - 38, publikován pod č. 74/2004 Sb.
NSS, nebo rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 5. 2009, č. j.
1 As 29/2009 - 59.
Nejvyšší správní soud je nucen označit za irelevantní argumentaci stěžovatele
zněním ustanovení § 2 odst. 1 zákona o
svobodném přístupu k informací, před novelizací zákonem č.
61/2006 Sb., tedy ve znění účinném do 22. 3.
2006, když podle tehdejší úpravy platilo, že
povinnými subjekty, které mají podle tohoto
zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány a orgány
územní samosprávy a veřejné instituce hospodařící s veřejnými prostředky.
Změna na
aktuální znění tohoto ustanovení, tedy že
povinnými subjekty, které mají podle tohoto
zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány, územní
samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce
, byla motivována toliko zájmem na
zpřesnění právní úpravy, mimo jiné v důsledku posunutého chápání pojmu "orgány územní samosprávy“ v
původním znění zákona, když v důvodové zprávě k původnímu znění ustanovení § 2 odst. 1 (sněmovní
tisk 16/0, 3. volební období, 1998 - 2002, všechny zde uváděné důvodové zprávy dostupné z:
<http://www.psp.cz>; v návrhu jako § 1 odst. 1) se uvádí, že
orgány územní
samosprávy zahrnují obce a do budoucna po jejich faktickém zřízení i vyšší územní samosprávné
celky.
Podle důvodové zprávy k návrhu na vydání zákona č.
61/2006 Sb. (sněmovní tisk 991/0, 4. volební
období, 2002 - 2006)
novelizace
(ustanovení
§ 2 odst. 1)
zpřesňuje v
návaznosti na dosavadní zkušenosti úpravu v oblasti poskytování informací územními samosprávnými
celky (viz též novelizační bod 48). Povinnost poskytovat informace v samostatné působnosti dopadá na
územní samosprávné celky. V rámci samostatné působnosti územního samosprávného celku poskytují
informace příslušné orgány obce a kraje
(tj. zpravidla krajský úřad).
Orgány
územního samosprávného celku nemají samy o sobě způsobilost a jsou vždy součástí příslušného
územního samosprávného celku, přesto v oblasti přenesené působnosti stanoví Ústava i příslušné
zákony, že výkon státní správy může být zákonem svěřen právě orgánům samosprávy (viz
čl. 105 Ústavy České republiky,
§ 5 odst. 3,
§ 7 odst. 2,
§ 35 odst. 1 a další zákona č.
128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších
předpisů, § 2 odst. 2,
§ 29 odst. 1, zákona č.
129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších
předpisů), tato skutečnost je pro větší jistotu a instruktivnost v zákoně o svobodném přístupu k
informacím zohledněna.
Odkaz na důvodovou zprávu prováděný stěžovatelem je pak rovněž
nutno označit za irelevantní a navíc nepřesný, když stěžovatelem citovaný úryvek [
Proto se
vedle správních úřadů (tj. ústředních a dalších orgánů státní správy, tzv. "exekutivy“) jmenovitě
nebo typově uvádějí další subjekty, jimiž je stát tvořen a jimiž se vůči jedinci projevuje, ať už
uvedené v Ústavě, anebo proto, že jsou pověřeny státní mocí rozhodovat o právech osob, anebo proto,
že jsou zřízeny zákonem či na základě zákona.
], nebyl součástí důvodové zprávy k návrhu
novely zákonem č. 61/2006 Sb., jak uvádí
stěžovatel, nýbrž k prapůvodnímu návrhu zákona o svobodném přístupu k informacím, předloženému
skupinou senátorů (sněmovní tisk 1998/5/0, 3. volební období, 1998 - 2002), který však byl v průběhu
legislativního procesu významně modifikován a nahrazen výše citovaným sněmovním tiskem 16/0. Mimoto
nelze než konstatovat, že na shora prováděné úvahy nemá stěžovatelem citovaný úryvek žádný vliv.
Výše uvedený závěr konečně nijak nekoliduje ani s právní úpravou směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2003/98/ES ze dne 17.
listopadu 2003 o opakovaném použití informací veřejného sektoru, která byla do českého práva
provedena zejména právě zákonem o svobodném přístupu k informacím (
novelou zákonem č. 61/2006 Sb.), která v čl. 2
bodě 1
"subjektem veřejného sektoru“ rozumí státní, regionální nebo místní orgány,
veřejnoprávní subjekty a sdružení vytvořená jedním nebo několika takovými orgány nebo jedním nebo
několika takovými veřejnoprávními subjekty
, přičemž "regionálními orgány“ nejsou myšleny
jejich jednotlivé orgány, nýbrž vyšší územní samosprávné celky v pojetí českého práva jako takové, o
čemž svědčí i pojmy užité v jiných jazykových verzích směrnice
(
Gebietskörperschaften
,
regional or local authorities
,
les collectivités territoriales
).
Na základě výše uvedených důvodů dospěl Nejvyšší správní soud po přezkoumání
napadeného rozsudku Krajského soudu v Brně, jakož i veškeré spisové dokumentace k závěru, že nebyly
naplněny tvrzené důvody podání kasační stížnosti podle
§ 103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř.
s., za použití ustanovení § 109 odst. 2
a 3 s. ř. s. Kasační stížnost proto není
důvodná a Nejvyšší správní soud ji podle § 110
odst. 1 poslední věty s. ř. s. zamítl.
O nákladech řízení o kasační stížnosti rozhodl Nejvyšší správní soud ve smyslu
ustanovení § 60 odst. 1 a
7 s. ř. s. ve spojení s ustanovením
§ 120 s. ř. s. tak, že vzhledem k tomu, že
stěžovatel neměl ve věci úspěch a žalovanému žádné důvodně vynaložené náklady řízení nevznikly,
žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
V Brně dne 27. října 2010
JUDr. Dagmar Nygrínová