Stavební řízení: změna stavby
I. Postup podle §
118 stavebního zákona z roku 2006 (žádost o změnu stavby před dokončením)
lze použít pouze
tak, že stavebník nejprve získá povolení ke změně stavby před jejím dokončením a
teprve pak změnu
stavby skutečně provede.
II. Provede-li stavebník změnu stavby bez toho, aby k ní před jejím
skutečným
provedením získal povolení, lze ji v závislosti na její povaze a rozsahu legalizovat
toliko postupem
podle § 121 stavebního
zákona z roku 2006, jde-li o nepodstatnou odchylku oproti vydanému stavebnímu
povolení
(předloží dokumentaci skutečného provedení stavby spolu s oznámením o užívání stavby),
anebo
dodatečným povolením stavby postupem podle
§ 129 citovaného
zákona,
jde-li o podstatnější změnu.
III. Stavbou organicky začleněnou do okolní zástavby může za určitých
okolností být i
jakási architektonická „provokace“, tedy stavba jsoucí ve vědomém a architektonicky
promyšleném
protikladu k dosavadnímu stylu zástavby.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 5. 2010, čj.
7 As
17/2010-101)
Prejudikatura: č. 499/2005 Sb. NSS a č. 523/2005 Sb. NSS.
Věc: Mgr. Jana D. proti Krajskému úřadu Středočeského kraje o odstranění
stavby, o
kasační stížnosti žalobkyně.
Dne 11. 1. 2008 byla pracovnicí Městského úřadu v Mnichovicích (dále jen „stavební
úřad“)
provedena kontrolní prohlídka stavby - srubu žalobkyně před uvedením stavby do užívání.
Při
prohlídce byl shledán rozpor skutečného provedení stavby se schválenou projektovou
dokumentací.
Stavební úřad proto vyzval žalobkyni k odstranění vyklenutí přesahů srubových spojů,
a to ve lhůtě
50 dnů. Žalobkyně dne 23. 1. 2008 podala žádost o schválení změny stavby rodinného
domku před jejím
dokončením ve smyslu §
118
stavebního zákona. O této žádosti stavební úřad rozhodl tak, že dne 28. 1.
2008 usnesením
řízení zastavil podle §
66
odst. 1 písm. g) správního řádu z roku 2004 s odůvodněním, že změna stavby
je již provedená,
a žádost o projednání změny je proto již bezpředmětná. Stejného dne stavební úřad
zahájil řízení
podle § 129
odst. 1 písm. b)
stavebního zákona, o odstranění změny stavby - přesahů srubových spojů a současně
žalobkyni
poučil, že může podat žádost o dodatečné povolení stavby ve smyslu
odstavce 3
citovaného
ustanovení. Žalobkyně dne 4. 3. 2008 zaslala stavebnímu úřadu své stanovisko, v němž
uvedla, že
podle jejího přesvědčení byla změna tak nepatrná, že neodůvodňuje zahájení řízení
podle
§ 129 odst.
3 stavebního
zákona. K tomuto stanovisku připojila dokumentaci [technologické doporučení,
zápis ve
stavebním deníku, schválenou projektovou dokumentaci a současný realizovaný stav,
stavební povolení
a závazné stanovisko Městského úřadu v Říčanech, odboru životního prostředí (dále
jen „městský
úřad“) ze dne 4. 9. 2007]. V reakci na to stavební úřad dopisem ze dne 17. 3. 2008
žalobkyni opět
vyzval k podání žádosti o dodatečné povolení stavby s požadovanými přílohami. Následně
dne 19. 5.
2008 vydal rozhodnutí, jímž nařídil žalobkyni odstranit nepovolenou změnu stavby,
a to pro narušení
architektonických hodnot v daném území.
Proti rozhodnutí stavebního úřadu ze dne 19. 5. 2008 podala žalobkyně odvolání,
které žalovaný
rozhodnutím ze dne 18. 8. 2008 zamítl.
Rozhodnutí žalovaného napadla žalobkyně žalobou u Městského soudu v Praze, který
ji rozsudkem
ze dne 22. 9. 2009 zamítl. V odůvodnění soud uvedl, že mezi účastníky řízení není
sporu o tom, že
předmětný rodinný dům žalobkyně nepostavila v souladu se stavebním úřadem schválenou
projektovou
dokumentací, která byla podkladem pro vydání stavebního povolení. Podle názoru městského
soudu,
není-li stavba postavena v souladu se schválenou projektovou dokumentací, je provedena
v rozporu se
stavebním povolením. V takovém případě jsou splněny zákonné podmínky pro to, aby
stavební úřad
zahájil řízení o odstranění nepovolené změny stavby. Žalobkyně byla stavebním úřadem
vyzvána a
poučena o možnosti dodatečného povolení stavby ve smyslu
§ 129 odst.
3 stavebního
zákona, ale žádost o dodatečné povolení stavby nepodala. Za takové procesní
situace
stavebnímu úřadu nezbylo než rozhodnout o nařízení odstranění části stavby provedené
v rozporu s
projektovou dokumentací. I když změna stavby oproti schválené projektové dokumentaci
není změnou
závažnou či výraznou, neboť se nedotýká stavby jako takové, pokud jde o její umístění
či vnější
rozměry, jedná se nepochybně o změnu vnějšího vzhledu stavby. Jelikož
stavební zákon
v
§ 129 neobsahuje
pravidlo,
které by upravovalo míru rozporu skutečného provedení stavby s obsahem vydaného stavebního
povolení,
postačí podle městského soudu taková odlišnost od schválené dokumentace, kterou lze
již označit za
rozpor. Změna vnějšího vzhledu stavby srubu žalobkyně této intenzity již dosahuje.
Nepřípadnou
shledal městský soud žalobní námitku, že závazné stanovisko městského úřadu vypovídá
o tom, že
záměrem nebudou dotčeny významné krajinné prvky a kulturní dominanty. Tomuto správnímu
orgánu byla
totiž předložena projektová dokumentace, která není totožná se skutečným provedením
stavby. Navíc
toto stanovisko nemůže nic změnit na závěru, že v daném případě byl stavebním úřadem
důvodně shledán
rozpor stavby se schválenou projektovou dokumentací.
Proti rozsudku městského soudu podala žalobkyně (stěžovatelka) kasační stížnost,
v níž tvrdila,
že se městský soud nezabýval základní skutečností, na kterou poukazovala, a to zmatečností
sdělení
stavebního úřadu ze dne 28. 1. 2008. V tomto sdělení byla stěžovatelka vyzvána, aby
v případě, že má
zájem o dodatečné povolení stavby, podala ve stanovené lhůtě žádost o dodatečné povolení
stavby a k
ní předložila podklady ve stejném rozsahu jako k žádosti o stavební povolení. Městský
soud se
nezabýval tím, že změny byly pouze vzhledové a nijak nezasahovaly do ostatního stavebně
technického
řešení domu. Požadavek na podání žádosti byl proto podle stěžovatelky zjevně šikanózní
a přesahující
rámec správního uvážení ve smyslu
§ 2 odst. 2 správního
řádu. Správní orgán ani městský soud nezohlednily skutečnost, že stěžovatelka
podala
stavebnímu úřadu dokumentaci v rozsahu dostatečném pro povolení změny stavby. Požadavek
na další
podklady byl zjevně nadbytečný a neodůvodnitelný provedenými stavebními úpravami.
Správní orgány i
městský soud dále podle stěžovatelky nesprávně vyhodnotily závazné stanovisko městského
úřadu, když
tvrdily, že bylo vydáno pro původní stavební záměr stěžovatelky. Ve stanovisku je
však uvedeno, že
„[p]ozemky, na kterých bude stavba umístěna, nejsou pohledově příliš disponované,
a z tohoto důvodu
nedojde k dotčení harmonického měřítka a vztahů v krajině“. Z toho je zřejmé, že
se vztahuje k
pozemkům dotčeným stavbou, nikoli k původnímu architektonickému řešení stavby jako
takové, a že tedy
jakákoli vzhledová změna stavby nemůže ovlivnit krajinný ráz, neboť bude umístěna
na pozemcích
pohledově nedisponovaných.
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že řízení o dodatečném povolení
stavby je
řízení návrhové a může být zahájeno pouze aktivní účastí vlastníka nebo stavebníka,
který postavil
stavbu v rozporu se stavebním povolením. Břemeno prokázání zákonem stanovených podmínek
pro
dodatečné povolení stavby spočívá na stavebníkovi. Absence žádosti včetně nezbytných
příloh nemohla
být nahrazena stanoviskem městského úřadu a projektovou dokumentací stavby, která
nedokumentuje
skutečné provedení stavební změny. Stěžovatelkou namítaný doklad (stanovisko městského
úřadu) mohl
být posouzen jako doklad v řízení o dodatečném povolení stavby, pokud by bylo zahájeno.
S ohledem na
nečinnost stěžovatelky, která odmítla usilovat o dodatečné povolení stavby a omezila
se pouze na
polemiku se stavebním úřadem zpochybňující správnost jeho postupu, neměl stavební
úřad jinou možnost
než nařídit odstranění již provedené změny.
Nejvyšší správní soud rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc mu vrátil
k dalšímu
řízení.
Z odůvodnění:
(...) Další stížní námitky již obsahově směřují do správnosti posouzení rozhodné
právní otázky
městským soudem, a to, zda byl dán důvod k zahájení řízení o odstranění stavby. Zodpovězení
této
otázky je totiž rozhodující pro posouzení zákonnosti postupu stavebního úřadu podle
§ 129 stavebního
zákona.
(...) Protože v případě stěžovatelky se jedná o změnu stavby nikoliv zamýšlenou,
ale již
provedenou, nelze již postup podle
§ 118 stavebního
zákona
použít, neboť ten se vztahuje pouze na situace, kdy stavebník chce před dokončením
stavby některé
její schválené parametry změnit. Takovou změnu nemůže stavebník nejprve provést a
pak si ji pouze
nechat dodatečně schválit, neboť by takto, bez součinnosti se stavebním úřadem, mohl
změnou stavby
narušit zájmy chráněné stavebním
zákonem a
eliminovat
omezení vyplývající pro něho ze stavebního povolení.
Postup podle
citovaného ustanovení tedy nelze chápat jinak než jako jakési „malé“ stavební řízení,
to ostatně
vyplývá i z dikce odstavce
2 tohoto ustanovení, v němž teprve na základě kladného rozhodnutí o žádosti
o změnu stavby je
stavebník oprávněn (do budoucna, nikoli zpětně) změnu provést.
Stěžovatelka, která již změnu stavby provedla, má podle
stavebního zákona
dvě různé
možnosti, jak postupovat, jež jsou závislé na povaze a míře odchylky změny stavby
od původní
projektové dokumentace, která byla stavebnímu úřadu předložena se žádostí o stavební
povolení.
Jednak lze postupovat podle §
121 odst. 1 stavebního zákona, kdy stavebník předloží dokumentaci skutečného
provedení stavby
a stavební úřad vysloví souhlas s jejím užíváním, anebo podle
§ 129 odst.
3 stavebního
zákona, kdy stavební úřad z úřední povinnosti zahájí řízení o odstranění stavby.
Stavební
úřad tedy může za určitých podmínek neakceptovat provedenou změnu jako drobnou odchylku
od původního
stavebního povolení, resp. dokumentace, a mít ji za důvod postupu podle
§ 129 odst.
3 stavebního
zákona, a to v závislosti na povaze změny. Postup podle citovaného ustanovení
bude namístě
tehdy, bude-li změna posouzena nikoli jako drobná odchylka od schválené projektové
dokumentace,
nýbrž jako změna provedená v rozporu se stavebním povolením. Signálem o tom, že zde
existuje rozpor,
bude zpravidla to, že změna znamená negativní zásah do chráněných veřejných zájmů
či práv a zájmů
třetích osob vybočující z mezí dosavadního oprávnění stavebníka. Stěžovatelka od
počátku ve všech
fázích správního a soudního řízení poukazovala na marginalitu jí provedené změny
a nesouhlasila s
jejím posouzením, jak je provedl stavební úřad. Poukazovala i na vybočení ze stávající
praxe v jejím
případě s ohledem na nejednotný urbanistický charakter obce. Posouzení povahy změny
přísluší podle
stavebního zákona
stavebnímu
úřadu a nikoli stavebníkovi, neboť je to stavební úřad, kdo při svém rozhodování
má ze zákona
povinnost dbát, aby byla zajištěna ochrana veřejných zájmů a práv a oprávněných zájmů
právnických a
fyzických osob. Stavební úřad disponuje odbornými znalostmi z oblasti stavebnictví
a architektury a
v oblasti posuzování zásahu do krajinného rázu je pak vázán závaznými stanovisky
dotčených orgánů
chránících veřejné zájmy podle zvláštních právních předpisů. Stavebnímu úřadu je
také znám
architektonický ráz budov či urbanistický charakter konkrétní lokality a rovněž stávající
praxe
posuzování určitých změn staveb. Před vydáním souhlasu s užíváním či kolaudačního
rozhodnutí tak
stavební úřad při prohlídce dokončené stavby zkontroluje, zda byly dodrženy podmínky,
jimiž ve
stavebním povolení omezil právo stavebníka stavět, a to právě s ohledem na zájmy,
jež je třeba v
dané lokalitě chránit. Zjistí-li, že změna je natolik výrazná, že by mohla mít potenciálně
negativní
dopad na existující zákonem chráněné zájmy (architektonické a urbanistické hodnoty,
krajinný ráz),
je nutno takto změněnou stavbu podrobit novému posuzování v rámci požadavků kladených
na povolení
stavby stavebním zákonem,
což
i vyplývá z dikce §
129 odst. 2
stavebního zákona. Stavebník proto musí v řízení podle
§ 129 odst.
3 stavebního
zákona prokázat, že stavba není mimo jiné umístěna v rozporu se záměry územního
plánování,
zejména s územně plánovací dokumentací, a že není v rozporu s obecnými požadavky
na výstavbu nebo s
veřejným zájmem chráněným zvláštním zákonem. Dodatečné povolení pak může být vydáno
v řízení, jež je
podle stavebního zákona
koncipováno jako řízení návrhové. Je tedy věcí stavebníka, aby prokázal splnění podmínek,
s nimiž
stavební zákon
spojuje možnost
dodatečného povolení stavby. Tato otázka je v řízení o odstranění stavby otázkou
předběžnou, do
jejíhož vyřešení stavební úřad řízení o odstranění stavby přeruší. Posoudit dopad
stavby na veřejné
zájmy chráněné zvláštním zákonem (krajinný ráz) není oprávněn stavební úřad, nýbrž
příslušný dotčený
orgán státní správy, který ve věci vydá závazné stanovisko. Stavební úřad je však
oprávněn v rámci
své pravomoci posoudit, zda změna stavby ještě spadá do podmínek, za nichž bylo souhlasné
závazné
stanovisko vydáno, a pokud již nikoli, je oprávněn a povinen dát podnět k zahájení
řízení o vydání
takového stanoviska (podobně viz usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního
soudu ze dne 12.
10 2004, čj. 6 A 97/2001-39, č. 499/2005 Sb. NSS a rozsudek téhož soudu ze dne 10.
9. 2009, čj. 7 As
52/2009-227). Je to tedy stavební úřad, který na základě skutkových zjištění, své
úvahy a s ohledem
na stávající správní praxi v obdobných případech v dané lokalitě posoudí, zda se
jedná o
nepodstatnou odchylku ve smyslu
§ 121 odst.
1 stavebního
zákona, anebo již o rozpor s rozhodnutím stavebního úřadu ve smyslu
§ 129 odst.
1 písm. b)
stavebního zákona. Stavebník se pak zvolenému postupu stavebního úřadu může
podřídit, požádat
o dodatečné schválení stavby a předložit k tomu odpovídající dokumentaci. Stavebník
má ovšem také
právo zpochybňovat úvahu stavebního úřadu o povaze změny, pokud ji považuje za nesprávnou
či
nedůvodnou (šikanózní). Bude-li jeho argumentace přesvědčivá, je na stavebním úřadu,
aby řízení o
odstranění stavby zastavil a změnu posoudil jako drobnou odchylku spolu se souhlasem
k užívání v
rámci postupu podle §
121 odst.
1 stavebního zákona. Stejně tak může stavebník správnost úvahy stavebního
úřadu o povaze
změny napadnout za použití řádných opravných prostředků, neboť tato úvaha může vést
k vydání
rozhodnutí o nařízení odstranění stavby.
Z obsahu správního spisu je zřejmé, že stěžovatelka odmítala na provedenou změnu
stavby reagovat
ve smyslu §
129 odst. 2
stavebního zákona a od počátku řízení o odstranění stavby tvrdila, že na „legalizaci“
takto
provedené změny postačí již stávající vydané stavební povolení. Je proto nutné posoudit
správnost
závěrů městského soudu, jež se týkají zákonnosti správní úvahy stavebního, a posléze
krajského úřadu
ohledně povahy změny stavby stěžovatelky. Podle stavebního úřadu vyklenuté přesahy
srubových spojů
ohrožují zájmy chráněné zvláštními předpisy, přičemž v rozhodnutí o odstranění stavby
je odkaz na
závazné stanovisko městského úřadu, odboru životního prostředí. Současné provedení
stavby navozuje
dojem východní zástavby (Slovensko a Ukrajina) a do daného území není vhodné a absolutně
nezapadá do
okolí. Na tuto úvahu reagovala stěžovatelka v odvolání, přičemž trvala na tom, že
jde o
zanedbatelnou změnu, která se nedotýká veřejných zájmů chráněných v území a že úvaha
je v rozporu se
závazným stanoviskem. Žalovaný se v odůvodnění napadeného rozhodnutí s touto námitkou
vůbec
nevypořádal a pouze uvedl, že nelze akceptovat domněnku stěžovatelky, že se jedná
o zanedbatelnou
změnu stavby, a nelze akceptovat jako postačující závazné stanovisko městského úřadu,
neboť to se
vyjadřovalo k původní projektové dokumentaci. Tyto závěry nejsou podloženy žádnými
úvahami, a
způsobují tak nepřezkoumatelnost rozhodnutí žalovaného. Žalovaný se totiž vůbec meritorně
nezabýval
námitkami směřujícími do nesprávnosti posouzení dopadu změny stavby na architektonický
ráz dané
lokality či zájem chráněný zvláštními zákony a neuvedl k úvahám stavebního úřadu
žádné své vlastní
závěry. Přitom se v dané věci jedná o nosné důvody zvoleného postupu a následného
vydání rozhodnutí
stavebního úřadu o nařízení odstranění nepovolené změny stavby, což stěžovatelka
od počátku
zpochybňuje.
Městský soud pak nemohl napadené rozhodnutí žalovaného z důvodu jeho nepřezkoumatelnosti
meritorně přezkoumat, pokud se jedná o žalobní námitku stěžovatelky týkající se marginality
změny
stavby, neboť s touto otázkou se žalovaný přezkoumatelným způsobem vůbec nevypořádal.
Místo toho
chybějící úvahu žalovaného nahradil svojí vlastní úvahou, když uvedl, že ač se nejedná
o změnu
výraznou či závažnou, stále se jedná o změnu vnějšího vzhledu, a že
stavební zákon
neobsahuje
ustanovení, jež by upravovalo míru rozporu skutečného provedení stavby, takže stavebnímu
úřadu
nezbylo než rozhodnout o nařízení odstranění nepovolené změny stavby. Tento postup
městského soudu
založil nepřezkoumatelnost jeho rozsudku, neboť z povahy věci nelze přezkoumat nepřezkoumatelné.
Městský soud byl sice vázán žalobními body
(§ 75 odst. 2
s. ř. s.),
ovšem i tato vázanost není bezvýjimečná, protože podle
§ 76 odst.
1 písm. a) s. ř.
s. soud zruší napadené rozhodnutí pro vady řízení bez jednání rozsudkem v
případě
nepřezkoumatelnosti spočívající v nesrozumitelnosti nebo nedostatku důvodů rozhodnutí
(srov.
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 12. 2003, čj. 2 Ads 33/2003-78, č.
523/2005 Sb. NSS).
Pokud tak městský soud neučinil, je i jeho rozsudek nepřezkoumatelný, což je Nejvyšší
správní soud
povinen vzít v úvahu z úřední povinnosti.
Zčásti je důvodná stížní námitka, že stavebnímu úřadu byly dodány pro posouzení
věci
relevantní
podklady, mimo jiné i stanovisko městského úřadu ze dne 4. 9. 2007. Souhlasit lze
se stěžovatelkou
potud, že není správná úvaha žalovaného a městského soudu, že závazné stanovisko
městského úřadu
a
priori
nelze akceptovat, bylo-li vydáno na základě původní projektové dokumentace.
Dopad obsahu
závazného stanoviska na změnu stavby stěžovatelky se totiž odvíjí od povahy změny
a vymezení typu
veřejného zájmu, který by byl změnou případně dotčen. Bez posouzení toho, zda se
změnou podstatně
změnily podmínky oproti těm, za kterých bylo závazné stanovisko vydáno, a jaký chráněný
zájem byl
změnou dotčen, nelze vyslovit, zda změna stavby je jím kryta či nikoli. Stavební
úřad tedy musí, i s
ohledem na obsah existujícího závazného stanoviska, nejprve posoudit, zda změna stavby
mohla
zasáhnout do krajinného rázu. Pokud ano, dá podnět příslušnému orgánu k posouzení
změny z tohoto
hlediska; jím pak bude vázán. Uvedený závěr pak bude
relevantní
i pro posouzení,
zda změna má povahu
nepodstatné odchylky od stavebního povolení ve smyslu
§ 121 odst.
1 stavebního
zákona, anebo změny vyžadující postup podle
§ 129 odst.
3 stavebního
zákona. Je totiž jen obtížně představitelné, že by v případě, že změna se
může dotknout
krajinného rázu, mohlo jít jen o nepodstatnou odchylku.
Bez ohledu na závěr ohledně této otázky však stavebnímu úřadu vždy přísluší posouzení
povahy
změny z hledisek architektonických a urbanistických, přičemž právě to by bylo klíčové
nejen pro
posouzení, zda je namístě postup podle
§ 121 odst.
1 nebo
§ 129 odst.
3 stavebního
zákona (nevyřeší-li se již na základě úvahy o zásahu do krajinného rázu),
ale i pro úvahu o
případném dodatečném povolení stavby, mělo-li by se postupovat podle
§ 129 odst.
3 stavebního
zákona. Úvahu o tom, jakou povahu má změna stavby, musí stavební úřad opřít
zejména o její
vliv na architektonický ráz dané lokality. Přitom zejména uváží, zda a do jaké míry
je tento ráz
jednotný a charakteristický určitým typem architektonicky hodnotné výstavby (takže
„cizí“, tj. podle
žalovaného ukrajinský či slovenský ráz nově budované stavby by tuto jednotu a její
hodnotný
charakter neúnosně narušil), anebo zda a do jaké míry se naopak jedná o stavby architektonicky
v
podstatě bezcenné, nevytvářející ve svém celku žádný charakteristický styl dané lokality,
a tedy
umožňující, že se do ní organicky začlení i stavba s „cizími“ prvky jako její oživení,
ozvláštnění
či doplnění. Organicky začleněnou stavbou proto může za určitých okolností být i
jakási
architektonická „provokace“, tedy stavba jsoucí ve vědomém a architektonicky promyšleném
protikladu
s dosavadním stylem zástavby. Ta může být naopak nezřídka stylotvorným prvkem či
základem postupně
se profilujícího nového architektonického rázu dané lokality. Významnou součástí
úvahy musí být i
zhodnocení architektonické zdařilosti a přínosnosti, či naopak kýčovitosti a neestetičnosti
samotné
posuzované změny. Bez komplexní úvahy o uvedených otázkách nelze jen na základě úsudku
o „cizosti“
určitého architektonického řešení toto odmítnout jako nepřípustné.