I. Stavbou určenou k odvodnění pozemků, v daném případě stavbu občasné vodoteče, lze
považovat za veřejně prospěšnou stavbu ve smyslu § 2 odst. 1 písm. l) stavebního zákona z roku
2006.
II. Územní plán či jeho změna mohou v souladu s § 43 odst. 1 stavebního zákona z roku
2006 vymezit plochy a koridory a stanovit podmínky pro jejich využití, a to i odlišným způsobem, než
jak dosud stanoví pro některé z pozemků v rámci takové plochy či koridoru dosavadní územní
rozhodnutí. Samotné vymezení plochy či koridoru a stanovení podmínek pro jejich využití nemůže samo
o sobě přímo zakládat, měnit či rušit práva nebo povinnosti fyzických a právnických osobám, a tedy
ani měnit právní účinky existujících správních rozhodnutí, představuje však závazný podklad pro
rozhodování o území, zejména pro vydání územních rozhodnutí do budoucna (§ 43 odst. 5 stavebního
zákona z roku 2006).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 12. 2010, čj. 5 Ao 6/2010 – 65)
Prejudikatura: č. 1910/2009 Sb.NSS.
Věc: Marie K. proti obci Dolní Břežany o návrhu na zrušení opatření obecné povahy.
Odůvodnění:
Navrhovatelka se u Nejvyššího správního soudu domáhala zrušení v záhlaví
označeného opatření obecné povahy č. 2/2010 - změny č. 2A územního plánu obce Dolní Břežany, a to v
části vztahující se k vymezení koridoru (označeno jako lokalita Z2-2) pro občasnou vodoteč, včetně
vymezení veřejně prospěšné stavby.
Navrhovatelka uvádí, že je vlastníkem pozemku parc. č. 97/3 v k. ú. Dolní Břežany,
přes nějž je vymezen zmíněný koridor, včetně veřejně prospěšné stavby. Vlastníky zbývajících dvou
pozemků v lokalitě Z2-2 jsou podle navrhovatelky Česká republika (pozemek parc. č. 97/1) a
Arcibiskupství pražské (pozemek parc. č. 97/2).
Navrhovatelka namítá nezákonnost napadené části změny č. 2A územního plánu obce
Dolní Břežany, jež se týká vymezení koridoru pro občasnou vodoteč, včetně vymezení veřejně prospěšné
stavby. Podle navrhovatelky předmětná změna územního plánu, resp. míra omezení jejích vlastnických
práv z této změny vyplývající, neodpovídá zásadě proporcionality, neboť není přiměřená intenzitě
sledovaného veřejného zájmu a je v rozporu se zásadou subsidiarity a minimalizace zásahu.
Napadená část předmětné změny územního plánu se navíc podle navrhovatelky opírá o
řadu nepravdivých tvrzení, a to, že se jedná o stávající vodoteč, že jde o úpravu koryta občasné
vodoteče a že je zde předpoklad rehabilitace vodních toků a ploch včetně doprovodné zeleně a
navrácení zatrubněných toků do jejich původní, tj. přirozené podoby.
Otázka existence vodního toku na předmětném území, tedy i na pozemku ve vlastnictví
navrhovatelky, je ostatně mezi ní a odpůrcem spornou již delší dobu, přičemž vzájemné vztahy
navrhovatelky a odpůrce byly konfliktní již před vydáním předmětné změny územního plánu, a to právě
s ohledem na požadavky odpůrce týkající se odvádění dešťových vod přes zmiňovaný pozemek ve
vlastnictví navrhovatelky. O tom dle názoru navrhovatelky svědčí i skutečnost, že dne 29. 7. 2009
podal odpůrce proti navrhovatelce žalobu k Okresnímu soudu Praha-západ, kterou se domáhal vydání
rozsudku, jímž by soud navrhovatelce nařídil obnovit pokojný stav, tedy odstranit terénní zábrany
znemožňující odvod dešťových přívalových vod z pozemků v k. ú. Dolní Břežany přes předmětný pozemek
parc. č. 97/3 na pozemek navazující (tj. pozemek parc. č. 97/2), v důsledku čehož by byl v plné míře
obnoven pozemek parc. č. 97/3 jako vodní plocha s využitím jako koryto vodního toku přirozené nebo
upravené.
K otázce existence vodního toku na pozemku parc. č. 97/3 pak navrhovatelka odkazuje
na znalecký posudek vypracovaný Ing. arch. V. S. v roce 1992, ze kterého podle navrhovatelky
vyplývá, že na předmětných pozemcích není vodní tok a že tento vodní tok byl již v minulosti
zatrubněn. Dále pak navrhovatelka uvádí, že neexistenci vodního toku na předmětném pozemku dokládá i
stavební povolení ze dne 8. 6. 1994, č. j. 332/2-162/94/P, vydané stavebním úřadem v Jílovém,
pracoviště Dolní Břežany, jímž byla navrhovatelce povolena na předmětném pozemku stavba provizorního
"naftového hospodářství“. Dále navrhovatelka k této otázce uvádí, že rozhodnutím Okresního úřadu
Praha-západ ze dne 31. 3. 2000, č. j. Vod. 235-2371/R99-Kh, bylo rozhodnuto, že předmětný pozemek
není vodní plochou (přírodním tokem), přičemž z odůvodnění tohoto rozhodnutí podle navrhovatelky
vyplývá, že v rámci provedeného místního šetření bylo zjištěno, že morfologie terénu nenaznačuje
přítomnost ani občasné vodoteče. Rozhodnutím Obecního úřadu Dolní Břežany, odboru výstavby, ze dne
9. 4. 2001, č. j. DB 435-1238/00/Š, pak bylo rozhodnuto o využití předmětného pozemku navrhovatelky,
a to tak, že tento pozemek bude nadále využíván jako zahrada.
Vzhledem k uvedenému se navrhovatelka domnívá, že odpůrce využil institutu
veřejnoprávní povahy, tj. změny územního plánu, k vyřešení soukromoprávního sporu. Podle jejího
názoru se změnou územního plánu odpůrce snažil docílit prosazení svého záměru, kterým je vznik
koryta (koridoru) vodoteče v předmětném území, a to v situaci, kdy v souvislosti s týmž záměrem je
vedeno jednak zmíněné občanské soudní řízení a dále i správní řízení, zahájené na žádost
navrhovatelky, o vydání rozhodnutí v pochybnostech o existenci vodního toku na pozemcích parc. č.
97, 97/1 a 97/2. Již sama tato skutečnost představuje dle názoru navrhovatelky důvod pro zrušení
napadeného opatření obecné povahy v příslušném rozsahu. Navrhovatelka připomíná, že v daném případě
se nejedná o obnovení stávající vodoteče, jak tvrdí odpůrce, neboť tato vodoteč zanikla před
desítkami let v důsledku změn provedených lidskou činností. O tom svědčí i znalecký posudek, který
byl vypracován v roce 1992, kdy navrhovatelka předmětný pozemek od odpůrce zakoupila. Z již
zmiňovaných správních rozhodnutí pak je zřejmé, že tento pozemek není vodní plochou. Jediným cílem
napadené změny územního plánu je tedy odvodnění pozemků ve vlastnictví jiných osob na úkor
navrhovatelky.
Ke stávající neutěšené situaci odtokových poměrů v dotčené lokalitě navrhovatelka
uvádí, že tyto změnil, resp. zhoršil sám odpůrce, a to výstavbou valu nacházejícího se jižně od
pozemku parc. č. 97/1 a zdi zámeckého parku, čímž znemožnil odtok dešťové vody do zámeckého
parku.
Navrhovatelka dále namítá, že míra, v jaké bude v důsledku vymezení koridoru pro
předmětnou vodoteč zasaženo do jejích práv, je významná. Především poukazuje na to, že změna
funkčního využití pozemku parc. č. 97/3 představuje vážné riziko ohrožení jejího majetku, tj. staveb
umístěných na tomto pozemku a dále na pozemcích parc. č. 99/1, 291 a 292, a to v důsledku svedení
veškerých povrchových vod širokého povodí do jediného koridoru vzdáleného jen několik metrů od
provozní budovy společností ve vlastnictví navrhovatelky a jejího vlastního bytu. Vymezený koridor
pak je dle tvrzení navrhovatelky v přímém rozporu se stavbou "naftového hospodářství“, jež se na
pozemku parc. č. 97/3 nachází, a zasahuje do stávajících zpevněných ploch a hospodářského zázemí.
Navíc je na předmětném pozemku umístěno kanalizační potrubí, které odvádí splaškové vody z budov ve
vlastnictví navrhovatelky, přičemž toto potrubí bylo v minulých letech zrekonstruováno. Zřízení
koryta vodoteče by tak mimo jiné znamenalo zničení tohoto kanalizačního potrubí a v důsledku toho
nutnost vybudování nového kanalizačního potrubí na vlastní náklady navrhovatelky. Takový zásah do
práv navrhovatelky pak dle jejího názoru rozhodně není přiměřený. Konečně pak navrhovatelka namítá,
že plánovaný koridor vodoteče se nachází v ochranném pásmu studny, umístěné v těsné blízkosti daného
pozemku a zásobující budovy ve vlastnictví navrhovatelky pitnou vodou.
Navíc se navrhovatelka domnívá, že plánované vytvoření koryta vodoteče neumožní
bezproblémové odvedení dešťových vod z jižního obvodu sídla Dolní Břežany, neboť pozemek parc. č.
97/3 ve vlastnictví navrhovatelky se nachází výškově nad pozemky, které by měl odvodňovat. Zvolené
řešení, tj. vybudování koryta vodoteče v plánované podobě a v dotčené lokalitě, dle názoru
navrhovatelky rozhodně není schopno naplnit sledovaný účel. I proto navrhovatelka připomíná, že sama
navrhla jinou možnost řešení odvodnění této lokality, podle něhož by byl koridor vodoteče zřízen
pouze na pozemku parc. č. 97/1, jenž je v vlastnictví České republiky, a dešťové vody by následně
byly sváděny přes pozemky Arcibiskupství pražského do stávajícího potoka protékajícího přes zámecký
park. Alternativními řešeními, která navrhovatelka uvedla ve svých námitkách proti návrhu změny
územního plánu, se ovšem odpůrce podle navrhovatelky nijak nezabýval.
Konečně navrhovatelka rovněž brojí proti tomu, že obnovení občasné vodoteče bylo
napadenou částí změny územního plánu vymezeno jako veřejně prospěšná stavba. Podle
§ 2 odst. 1 písm. l) zákona č.
183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "stavební zákon“) se veřejně
prospěšnou stavbou rozumí stavba pro veřejnou infrastrukturu určená k rozvoji nebo ochraně území
obce, kraje nebo státu, vymezená ve vydané územně plánovací dokumentaci. Navrhovatelka má za to, že
předmětnou občasnou vodoteč nelze považovat za veřejnou infrastrukturu ve smyslu § 2 odst. 1 písm.
k) stavebního zákona. Nemůže tedy jít o veřejně prospěšnou stavbu. I v tomto směru je tedy dle
navrhovatelky napadená část změny č. 2A územního plánu obce Dolní Břežany v rozporu se zákonem.
Navíc, jak vyplývá z řešení nastíněného navrhovatelkou, bylo možné danou stavbu provést na pozemcích
ve vlastnictví státu a Arcibiskupství pražského, které výstavbu vodoteče podporuje, neboť tato
vodoteč vyřeší otázku svodu dešťových vod z pozemků v jeho vlastnictví.
Vzhledem ke všem těmto argumentům je navrhovatelka přesvědčena o tom, že omezení
jejích vlastnických práv vyplývající z napadené části změny č. 2A územního plánu obce Dolní Břežany
přesahují spravedlivou míru.
Odpůrce ve svém vyjádření k návrhu označil veškeré námitky navrhovatelky za
nedůvodné, a proto se vyslovil pro zamítnutí návrhu.
Odpůrce nejprve konstatuje, že námitky navrhovatelky ve vztahu k napadené části
změny č. 2A územního plánu obce Dolní Břežany směřují toliko do nesouladu předmětného opatření
obecné povahy s hmotným právem. Navrhovatelka totiž namítá nepřípustné omezení svého vlastnického
práva, resp. namítá, že intenzita, s jakou bylo do jejích oprávněných zájmů zasaženo, přesahuje
spravedlivou míru. K tomu ovšem odpůrce podotýká, že zmíněné námitky navrhovatelka opírá o částečně
zcela nepravdivou a částečně "pouze“ zkreslenou argumentaci, když její tvrzení se zásadně rozcházejí
se skutečností.
Konkrétně pak odpůrce nesouhlasí s tím, že by zneužil institutu veřejného práva k
vyřešení vlastního soukromoprávního sporu vedeného s navrhovatelkou. Potřeba úpravy poměrů v
dotčeném území existuje již řadu let, a to s ohledem na opakované záplavy pozemků přiléhajících k
pozemku parc. č. 97/3. Zmíněné pozemky jsou zčásti určeny k zástavbě rodinnými domy, která zde již
byla provedena, dále se jedná o zámecký park Arcibiskupství pražského a o pozemek pronajatý odpůrci,
na němž bylo vybudováno rozsáhlé dětské hřiště. Příčinou zmíněných záplav jsou podle odpůrce
nepovolené terénní úpravy, které navrhovatelka provedla na pozemku parc. č. 97/3. Tento pozemek,
stejně jako související pozemky parc. č. 97/1 a 97/2, byl původně tvořen úzkým příkopem - vodotečí.
V katastru nemovitostí pak byly původně všechny označené pozemky, včetně pozemku parc. č. 97/3 ve
vlastnictví navrhovatelky, vedeny jako pozemky s využitím
"koryto vodního toku přirozené
nebo upravené“
. Navrhovatelka však na svém pozemku parc. č. 97/3 nejprve provedla již
zmíněné terénní úpravy spočívající v zasypání existujícího příkopu, v důsledku čehož došlo k
přerušení staleté soustavy vodotečí (odvodňovacích zařízení ve formě sběrných příkopů pro povrchové
odvodnění), jež byla tvořena označenými pozemky. Posléze navrhovatelka dosáhla změny využití pozemku
parc. č. 97/3 na zahradu. Vzhledem k uvedenému bylo rozhodnuto o pořízení změny územního plánu, a to
již v dubnu roku 2009. Navrhovatelkou zmíněná žaloba byla naopak podána až v červenci roku 2009 po
rozsáhlejších záplavách, kdy se situace v dané lokalitě stala zcela neúnosnou a došlo poprvé i k
poškození majetku odpůrce. Tento spor se však týká ochrany vlastnického práva odpůrce, zatímco změna
územního plánu byla vyvolána potřebou úprav poměrů v území na základě opakujících se záplav, podnětů
občanů i Arcibiskupství pražského. V případě změny č. 2A územního plánu obce Dolní Břežany, resp.
její napadené části, tedy dle názoru odpůrce nelze hovořit o podstatném omezení vlastnického práva
navrhovatelky k předmětnému pozemku. Ve skutečnosti se jedná o obnovení původního stavu, který zde
existoval v řádu staletí a který navrhovatelka narušila nepovolenou úpravou, tj. výstavbou
betonového soklu pro plechový plot.
Z uvedeného je dle odpůrce zřejmé, že poměry v dané lokalitě si vyžadují obnovu
funkční vodoteče. Odvod povrchových vod v podobě, v jaké je předvídán změnou č. 2A územního plánu
obce Dolní Břežany, nelze považovat za diskriminační zásah do vlastnických práv navrhovatelky k
předmětnému pozemku. Odpůrce má za to, že se jedná o řešení, které představuje nejšetrnější z
možných variant vedoucích k zamýšlenému cíli. Toto řešení pak konkrétně spočívá v obnovení mělkého
zatravněného koryta v šířce cca 3,0 m. V období bez vydatných srážek tato část pozemku s travním
porostem zůstává suchá a plní funkci zeleně. V případě přívalového deště budou vody přes tento
pozemek korytem odvedeny během několika hodin na navazující pozemek parc. č. 97/2, kde vodní koryto
dosud existuje a odtud bude voda vpuštěna do zatrubnění, jímž bude odvedena do rybníka "U Plháčků“ a
odtud svedena do Břežanského potoka. K tomu odpůrce podotýká, že vlastníci sousedících pozemků parc.
č. 97/1 a 97/2 pak existenci takové vodoteče (takového koryta) jako újmu, resp. zásah do jejich
vlastnických práv nepociťují, naopak potřebu historicky osvědčené funkční vodoteče chápou. Dále pak
nelze dle odpůrce opomenout, že je to právě navrhovatelka, jež provedenými terénními úpravami, v
jejichž důsledku v dotčené lokalitě dochází k opakovaným záplavám, zasáhla do vlastnických práv
jiných osob. V této souvislosti jsou tedy zcela
absurdní
její tvrzení, že odpůrce se napadenou
změnou územního plánu snaží dosáhnout odvodnění pozemků ve vlastnictví jiných osob, zejména
Arcibiskupství pražského, na úkor navrhovatelky. Nebýt navrhovatelkou provedených terénních úprav,
nedocházelo by k zátopám těchto pozemků a nebylo by třeba danou lokalitu odvodňovat.
Nelogická jsou pak dle odpůrce i tvrzení navrhovatelky o zhoršení odtokových poměrů
v dotčené lokalitě v důsledku výstavby valu před dětským hřištěm odpůrcem. Souběžně s pozemkem parc.
č. 97 byla totiž dříve vybudována zděná zeď zámeckého parku, která stojí dodnes. Vody z polí by se
tedy zarazily o tuto zeď a pokračovaly tak jako nyní vodotečí situovanou na pozemcích parc. č. 97/1,
97/2 a 97/3.
Námitky vážného rizika ohrožení majetku navrhovatelky pak dle názoru odpůrce
postrádají opodstatnění i potud, pokud navrhovatelka namítá, že plánovaný koridor je v přímém
rozporu se stavbou "naftového hospodářství“, jež se nachází na dotčeném pozemku v jejím vlastnictví.
K tomu odpůrce podotýká, že "naftové hospodářství“ bylo na předmětném pozemku vybudováno ještě v
době, kdy byl tento pozemek v katastru nemovitostí veden jako pozemek s využitím
"koryto
vodního toku přirozené nebo upravené“
. Existence vodoteče tedy musela být při povolování
stavby zohledněna.
K námitce vztahující se k existujícímu kanalizačnímu potrubí vybudovanému na daném
pozemku ve vlastnictví navrhovatelky odpůrce uvádí, že kanalizační potrubí je ukládáno do nezámrzné
hloubky, takže obnovením mělkého koryta, kterým bude příležitostně odváděna povrchová voda, by tedy
žádným způsobem nemělo být takové kanalizační potrubí poškozeno.
Obdobně k námitce vztahující se k ochrannému pásmu studny pak odpůrce podotýká, že
i tato studna zde musela být vybudována při existenci vodoteče, takže k jejímu ohrožení evidentně
nedocházelo. Nadto odpůrce podotýká, že existenci této studny ani povolení k odběru navrhovatelka
neprokázala. Navrhovatelka je navíc v současné době napojena na obecní vodovod. Odběr vody z jí
uváděné studny tedy neprovádí. K tomu odpůrce dále uvádí, že prameniště s pitnou vodou naopak
prokazatelně existuje v zámeckém parku Arcibiskupství pražského, odkud vodu čerpali mimo jiné i
právní předchůdci navrhovatelky a navrhovatelka ji zde patrně čerpá doposud.
Řešení, které navrhuje jako možnou alternativu navrhovatelka, odpůrce považuje za
zcela nepřijatelné. Okolní pozemky jsou totiž zastavěny rodinnými domy, přičemž na druhé straně
předmětné lokality se nalézá zámecký park Arcibiskupství pražského se vzrostlou vzácnou zelení a
prameništěm pitné vody. Vodoteč pak v zámeckém parku neexistuje. Evidován je zde pouze "bezejmenný
přítok“, což je potůček odvádějící přebytečnou vodu ze zmíněného prameniště pitné vody. Takový
potůček by jistě kapacitně nepojal občasné přívalové vody. Svodem povrchové a znečištěné vody z
okolních polí do zámeckého parku Arcibiskupství pražského a do zmíněného potůčku by pak byl dle
názoru odpůrce znehodnocen zdroj pitné vody.
Dle odpůrce dále neobstojí ani námitka navrhovatelky, podle které obnovení
předmětné vodoteče není veřejně prospěšnou stavbou. K tomu odpůrce odkazuje na § 2 odst. 1 písm. l)
stavebního zákona, který za veřejně prospěšnou stavbu označuje stavbu vymezenou ve vydané územně
plánovací dokumentaci. Pojem veřejné infrastruktury, jak odpůrce dále poukazuje, je vymezen v § 2
odst. 1 písm. k) stavebního zákona, a to demonstrativním výčtem. Podle názoru odpůrce pak není
pochyb o tom, že právě předmětná vodoteč, jež je stavbou určenou k vodohospodářským melioracím
pozemků, spadá do definice veřejné infrastruktury.
V závěru svého vyjádření odpůrce zdůrazňuje, že koryto, byť po léta neudržované,
již jako stavba existuje, a to jak na pozemcích státu, tak na pozemcích Arcibiskupství pražského.
Souhlas s takovým řešením svodu přívalových vod vyslovil i pan V. C., majitel dalšího navazujícího
pozemku parc. č. 499, v k. ú. Dolní Břežany, jenž na stávající vodoteč navázal vybudováním vpusti a
opravil zatrubnění odváděné vody do jeho rybníka. Všichni zmínění dotčení vlastníci si pak uvědomují
potřebu a nutnost svodu přívalových vod, a existenci koridoru proto podporují. Pouze navrhovatelka s
takovým řešením nesouhlasí. K tomu musí odpůrce podotknout, že předmětná změna územního plánu obce
Dolní Břežany se negativně projeví nejen v právní sféře navrhovatelky, ale i v právní sféře
vlastníků sousedních pozemků. Zásah do vlastnického práva pana C. pak je daleko citelnější než zásah
do vlastnického práva navrhovatelky. Omezení navrhovatelky provedenou změnou územního plánu tedy
nemůže přesáhnout spravedlivou míru a v porovnání s ostatními dotčenými vlastníky nemůže být ani
diskriminační.
K vyjádření odpůrce podala navrhovatelka repliku, v níž uváděla, že tvrzení
odpůrce, podle něhož byly příčinnou záplav nedovolené terénní úpravy na pozemku parc. č. 97/3 ve
vlastnictví navrhovatelky, kterými byl příkop zasypán, je vědomě nepravdivé. Tento pozemek
navrhovatelka zakoupila od odpůrce v roce 1992 a po celých 18 let na tomto pozemku nikdy neprováděla
žádné terénní úpravy. Betonový sokl s plechovým plotem se nacházely na daném pozemku již předtím,
než k němu navrhovatelka nabyla vlastnické právo. To může dosvědčit i výpověď tehdejšího starosty
obce Dolní Břežany Ing. Miloše Frankla, který za odpůrce zmíněnou smlouvu podepisoval a který
vypovídal dne 29. 11. 2010 jako svědek ve zmiňovaném řízení vedeném pod sp. zn. 5 C 238/2009 u
Okresního soudu Praha-západ. Shodným způsobem vypovídala uvedený den také svědkyně E. K., která
rovněž nepotvrdila, že by byly navrhovatelkou prováděny jakékoli terénní úpravy a podrobně popsala,
proč vydal Okresní úřad Praha-západ dne 31. 3. 2000 rozhodnutí, kterým bylo v pochybnostech určeno,
že se na pozemku parc. č. 97/3 nenachází žádný vodní tok a že morfologie terénu nenaznačuje
přítomnost ani občasné vodoteče. Protokol z tohoto jednání, při němž Okresní soud Praha-západ
vyhlásil rozsudek, jímž žalobu odpůrce proti navrhovatelce jako nedůvodnou zamítl, navrhovatelka
přiložila společně s dalšími důkazními návrhy k replice.
Podle navrhovatelky ze žádných map nevyplývá, že by se na pozemcích parc. č. 97/1,
97/2 a 97/3 nacházely nějaké vodoteče. Jednalo se pouze o cesty na pole, jak je patrno i z
historických map z roku 1886 a 1953 předložených odpůrcem. Navrhovatelka tedy odmítá tvrzení
odpůrce, že by na pozemku parc. č. 97/3 existovalo po staletí koryto vodoteče. Podle navrhovatelky
je dětské hřiště, o němž se zmiňuje odpůrce, zaplavováno v důsledku změny odtokových poměrů nad
tímto hřištěm, které provedl odpůrce výstavbou terénního valu. Situaci v dané lokalitě zhoršila také
výstavba asi 20 rodinných domů, s níž odpůrce vyslovil souhlas. Při výstavbě rodinných domů došlo k
poškození existujících meliorací a v důsledku celkové plochy střech rodinných domů a zpevněných míst
byly změněny vsakovací podmínky, přičemž nebyla vybudována dešťová kanalizace. Naopak pozemek parc.
č. 97/3 vzdálený zhruba 150 m od dětského hřiště nemůže mít na jeho zaplavování žádný vliv, neboť je
položen asi o 3 až 4 m níže, než je zmíněné hřiště. Voda z tohoto hřiště nemůže být podle
navrhovatelky odváděna tím, co odpůrce nazývá vodotečí, protože tento rigol na pozemcích parc. č.
97/1, 97/2 a 97/3 je výškově položen výše než zaplavované hřiště. Navrhovatelka předložila
vodohospodářskou mapu, z níž má být patrno, že zde předmětná vodoteč není vůbec znázorněna, a je zde
i podle vrstevnic zřejmé, odkud a kam se hřiště svažuje. Zeď zámeckého parku tvoří jakousi umělou
hráz, v níž jsou zabudovány 2 odtokové otvory, jimiž vytéká voda z dětského hřiště do zámeckého
parku. Navrhovatelka v tomto ohledu odkazuje na přiloženou fotodokumentaci. Podle názoru
navrhovatelky je nejšetrnějším a nejrozumnějším řešením vybudování dešťové kanalizace v dané
lokalitě, přičemž v takovém případě by nebylo nutné zasahovat do pozemků žádného vlastníka způsobem,
jímž by byl omezován na svém vlastnickém právu.
Při jednání dne 9. 12. 2010 navrhovatelka i odpůrce setrvali na svých dosavadních
stanoviscích, přičemž znovu zdůraznili své stěžejní argumenty uvedené již v písemných podáních.
Soud při jednání v prvé řadě stručně konstatoval obsah spisové dokumentace, jež se
vztahuje k řízení o změně č. 2A územního plánu obce Dolní Břežany, resp. těch vybraných listin z
této dokumentace, které mají přímý vztah k předmětu sporu, tj. obsah samotné změny č. 2A územního
plánu obce Dolní Břežany, dále obsah námitek navrhovatelky k návrhu této změny a rozhodnutí odpůrce
o těchto námitkách.
Opatření obecné povahy č. 2/2010 - změna č. 2A územního plánu obce Dolní Břežany,
schválená usnesením zastupitelstva obce Dolní Břežany dne 4. 10. 2010, obsahuje několik dílčích změn
územního plánu obce Dolní Břežany, jenž byl vydán dne 16. 3. 2009, přičemž jednou z těchto změn je i
vymezení koridoru v lokalitě Z2-2 pro občasnou vodoteč, vč. vymezení veřejně prospěšné stavby, proti
které brojí navrhovatelka. Pro tento koridor změna územního plánu stanoví regulativ VV - plochy
přírodní a vodohospodářské, tedy základní funkční využití - vodní plochy a toky. Změna územního
plánu konstatuje, že samotný územní plán předpokládá v rámci tohoto využití rehabilitaci vodních
toků a ploch včetně doprovodné (břehové) zeleně a navrácení zatrubněných toků do jejich původní, tj.
přirozené podoby. Návrh úprav koryta předmětné občasné vodoteče má podle změny č. 2A územního plánu
umožnit bezproblémové odvedení dešťových vod z jižního obvodu sídla Dolní Břežany. Tato změna
územního plánu zároveň vymezuje úpravu občasné vodoteče jako veřejně prospěšnou stavbu označenou
jako WR4.
Z grafické části předmětné změny územního plánu, která obsahuje zejména výkres
základního členění území, hlavní výkres, výkres vodního hospodářství a výkres veřejně prospěšných
staveb, vyplývá, že vymezení koridoru občasné vodoteče a vymezení veřejně prospěšné stavby zahrnuje
mj. i pozemek parc. č. 97/3, v k. ú. Dolní Břežany, ve vlastnictví navrhovatelky.
V odůvodnění předmětné změny územního plánu se uvádí, že změna č. 2A vymezuje
veřejně prospěšnou stavbu pro úpravu koryta stávající občasné vodoteče, která slouží pro odvádění
dešťových vod z ploch jižně od sídla Dolní Břežany. Tato změna vytváří předpoklady pro rekonstrukci
zmíněné vodoteče a pro její následnou bezproblémovou funkci, včetně možnosti její trvalé údržby. Za
tímto účelem tedy předmětná změna územního plánu vymezuje koridor v šířce 4 m. Kromě vlastní
vodoteče tento koridor zahrnuje pouze louky. Šířka koridoru odpovídá potřebám pro přístup
techniky.
Navrhovatelka brojila již proti návrhu zadání předmětné změny územního plánu a
následně proti návrhu této změny. Tyto námitky jsou rovněž součástí předložené spisové dokumentace.
Navrhovatelka uváděla, že se změnou funkčního využití ani s vymezením veřejně prospěšné stavby
nesouhlasí, neboť má za to, že představuje vážné ohrožení jejího majetku, tj. nemovitostí umístěných
na pozemku parc. č. 97/3 a na sousedních pozemcích. Ohrožení spatřovala zejména ve snaze o svedení
veškerých povrchových vod z širokého povodí do jediného koridoru vzdáleného jen několik metrů od
provozní budovy sloužící k jejímu podnikání i od jejího vlastního bytu. Plánovaný koridor koliduje
se stavbou "naftového hospodářství“ na zmiňovaném pozemku a zasahuje též do ochranného pásma studny
umístěné v těsné blízkosti tohoto pozemku. Jako alternativní řešení navrhovatelka uváděla likvidaci
vod v místě jejich dopadu, tj. umístěním vodních nádrží či suchých poldrů ve volné krajině, které by
měly zadržovat přebytečnou vodu. Některé části území je podle navrhovatelky možné odvodnit také
dešťovou kanalizací a svedením vod z polních pozemků do vodoteče v zámeckém parku. Navrhovatelka též
rozporovala skutečnost, že změna územního plánu hovoří o stávající vodoteči, přičemž upozorňovala na
rozhodnutí příslušných správních orgánů, podle nichž se v dané lokalitě vodní tok nevyskytuje. Podle
navrhovatelky se nejedná o přírodní vodoteč, ale o uměle postavený příkop, který přirozeným vývojem
opět zanikl.
Odpůrce rozhodnutím, jež je součástí opatření obecné povahy ze dne 4. 10. 2010,
námitkám navrhovatelky nevyhověl. Podle odůvodnění tohoto rozhodnutí je předmětem změny územního
plánu vymezení trasy občasné vodoteče v historicky dané trase pro zachycení přívalových vod a jejich
poklidné odvedení do rybníka "U Plháčků“. Doklady o existenci této vodoteče vyplývají již z map z
roku 1876 a 1953. Tato vodoteč vznikla na pozemcích parc. č. 97/1, 97/2 a 97/3 skutečně uměle pro
odvodnění polí jižně od intravilánu Dolních Břežan. Tyto pozemky byly v katastru nemovitostí zapsány
takto - využití: koryto vodního toku přírodní nebo upravené, druh pozemku: vodní plocha. Všechny tři
uvedené pozemky a zmiňovaný rybník tvořily ucelenou soustavu pro odvádění dešťových vod. V současné
době je koryto přerušeno, protože navrhovatelka docílila v roce 2001 změny využití pozemku parc. č.
97/3 na zahradu. Odpůrce usiluje o obnovení původního stavu, aby voda mohla odtékat přirozenou
cestou přes pozemek parc. č. 97/3, který je momentálně přehrazen betonovým zátarasem, takže se voda
rozlévá do okolních pozemků. Tento záměr nemůže být podle odpůrce v kolizi se stavbou "naftového
hospodářství“, neboť v době, kdy se "naftové hospodářství“ budovalo, měl pozemek parc. č. 97/3 již
zmiňované využití jakožto koryto vodního toku, a tudíž muselo být toto zařízení budováno tak, aby
naopak nebylo v kolizi s tímto využitím pozemku. Odpůrce zde sleduje veřejný zájem, aby byly
obnoveny původní stoky pro odvod dešťové vody a aby se tak předcházelo škodám na majetku na
přilehlých nemovitostech. Alternativní řešení navrhovatelky je podle odpůrce nesmyslné, neodborné a
věcně nesprávné, navíc z finančních důvodů nerealizovatelné. Podle odpůrce není možné likvidovat
veškeré srážky v místě jejich dopadu.
Soud dále provedl k důkazu následující listiny, které předložila navrhovatelka:
Ze znaleckého posudku č. 880-62-92, o ceně nemovitosti označené jako "Učebnové
pavilony č. 7 a 8 v bývalém areálu FMV u zámku v Dolních Břežanech, okres Praha - západ“,
vypracované Ing. arch. V. S. ke dni 17. 10. 1992, je v posuzované věci
relevantní
ta část, v níž se
znalec vyjadřuje k pozemkům, které jsou v současné době ve vlastnictví navrhovatelky, tedy k pozemku
parc. č. 99, dále k pozemku parc. č. st. 291 a 292 a konečně k pozemku parc. č. 97/3, v té době
vedeném v katastru nemovitostí jako vodní tok. K tomu se v posudku uvádí, že celý pozemek tvořený
uvedenými parcelami je přibližně obdélníkového tvaru, mírně svažitý, přístupný ze zpevněné
komunikace průjezdem zámeckého parku s napojením přípojek inženýrských sítí. Pozemek je částečně
zastavěn, zbývající část slouží jako nádvoří, vodní tok se na pozemku neprojevuje, neboť byl v rámci
výstavby učeben zatrubněn.
Rozhodnutím Stavebního úřadu v Jílovém, pracoviště Dolní Břežany, ze dne 8. 6.
1994, č. j. 332/2-162/94/P, byla povolena stavba provizorního "naftového hospodářství“ pro kotelnu
č. 7 v Dolních Břežanech,umístěnou vedle areálu zámeckého parku na pozemcích parc. č. 97/3, 99 a
291, v k. ú. Dolní Břežany. Z povolení mimo jiné vyplývá, že předmětná stavba bude sloužit k
vytápění administrativní a skladové budovy č. p. 334 nalézající se na zmíněném pozemku parc. č. 291.
Stavební úřad stanovil podmínku, podle níž manipulační plocha musí být odolná proti průsaku a
zabezpečena před přítokem srážkové a podzemní vody. Podle další podmínky obsažené ve výroku tohoto
rozhodnutí měla být předmětná stavba užívána dočasně do doby zavedení plynu do obce (cca 3
roky).
Rozhodnutím Okresního úřadu Praha-západ, referátu životního prostředí, ze dne 31.
3. 2000, č. j. Vod. 235-2371/R99-Kh, určil uvedený vodohospodářský orgán, že pozemek parc. č. 97/3,
v k. ú. Dolní Břežany, není vodní plocha - tok přírodní ve smyslu
§ 31 odst. 1 tehdy účinného zákona č.
138/1973 Sb., o vodách. V odůvodnění
rozhodnutí vodohospodářský orgán konstatuje, že na vodohospodářských mapách v měřítku 1:10 000
nejsou pozemek parc. č. 97/3 ani sousední pozemky vyznačeny jako vodní plocha - tok přírodní a že v
průběhu místního šetření konaného dne 31. 3. 2000 bylo zjištěno, že morfologie terénu nenaznačuje
přítomnost ani občasné vodoteče.
Rozhodnutím Obecního úřadu Dolní Břežany, odboru výstavby, ze dne 9. 4. 2001, č. j.
DB 435-1238/00/Š, o využití území, vydaným podle tehdy účinného zákona č.
50/1976 Sb., o územním plánování a stavební
řádu (stavební zákon), stavební úřad stanovil, že pozemek parc. č. 97/3, dosud vedený v katastru
nemovitostí jako vodní plocha - tok přírodní, bude využíván jako zahrada. V odůvodnění rozhodnutí
stavební úřad konstatuje, že v rámci místního šetření konaného dne 31. 10. 2000 zjistil, že se vodní
tok na tomto pozemku nenachází. Pozemek je zatravněn, výškově navazuje na sousední pozemek parc. č.
99/1, který je v katastru nemovitostí veden jako ostatní plocha - jiná plocha, přičemž hranice mezi
těmito pozemky není nikterak patrná.
Usnesením Krajského úřadu Středočeského kraje, odboru životního prostředí a
zemědělství, ze dne 28. 4. 2009, č. j. 003613/2009/KUSK/OŽP/V/Vam, příslušný vodoprávní úřad
zastavil řízení o vydání rozhodnutí v pochybnostech o tom, zda se na pozemcích parc. č. 97, 97/1 a
97/2, všechny v k. ú. Dolní Břežany, nalézá vodní tok, neboť odpůrce, který toto řízení inicioval,
vzal svou žádost zpět. Z odůvodnění usnesení ovšem zároveň vyplývá, že při místním šetření konaném
dne 6. 2. 2009 bylo zjištěno, že na označených pozemcích se vodní tok ve smyslu
§ 43 odst. 1 zákona č.
254/2001 Sb., o vodách a o změně některých
zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "vodní zákon“) nenalézá, tzn. že nejde
o povrchovou vodu tekoucí vlastním spádem v korytě trvale nebo po převažující část roku. Podle
zjištění se voda totiž na označených parcelách vyskytuje pouze při vydatných srážkách, a to zhruba
třikrát ročně. Po převážnou část roku je naopak předmětné území bez vody.
Podáním ze dne 4. 5. 2009, adresovaným Obecnímu úřadu Dolní Břežany, stavebnímu
úřadu, navrhovatelka oznámila záměr spočívající ve sloučení pozemkové parcely č. 97/3 s pozemkovou
parcelou č. 99/1 a žádala o vydání územního souhlasu s tímto záměrem.
Proti tomuto záměru podal odpůrce dne 3. 8. 2009 námitky, v nichž uváděl, že při
jarním tání a při přívalových deštích představuje pozemek parc. č. 97/3 přirozenou cestu pro
odtok.
V námitkách ze dne 18. 6. 2010 pak odpůrce dále poukazoval na to, že sloučením
zmíněných pozemků zanikne v katastru nemovitostí vyznačená historická hranice vodoteče - svodného
příkopu hlavního odvodňovacího zařízení, který lze definovat jako stavbu k vodohospodářským
melioracím pozemků ve smyslu § 55 odst. 1 písm. e) vodního zákona a jehož funkcí je odvádět vodu z
polí a ochraňovat sousední nemovitosti před povrchovými záplavami. Dle názoru odpůrce by úřední
sloučení zmíněných pozemků fakticky legalizovalo bez povolení provedené terénní úpravy, jimiž bylo
poškozeno existující meliorační zařízení. Zároveň by tímto aktem bylo velmi ztíženo budoucí obnovení
původního stavu, tj. umožnění přirozeného odtoku vody přes pozemek parc. č. 97/3.
Žalobou ze dne 27. 7. 2009 na obnovení pokojného stavu a na zdržení se zásahu do
práv vlastníků nemovitostí se odpůrce domáhal podle
§ 5
občanského zákoníku obnovení pokojného stavu, který dle tvrzení odpůrce navrhovatelka narušila
neodborným a svévolným zásahem spočívajícím v terénních úpravách pozemku parc. č. 97/3. Přes tento
pozemek byla vodotečí již řadu desetiletí odváděna přívalová voda. V důsledku uvedených terénních
úprav ovšem navrhovatelka dle odpůrce tuto vodoteč v podstatě zlikvidovala, což se následně
projevilo v opakovaných záplavách okolních pozemků. Především v roce 2009 pak byly záplavy v
důsledku extrémních srážek velmi rozsáhlé. V jejich důsledku došlo k zásahu do vlastnických práv
odpůrce i jiných osob, ale také ke zhoršení hygienických podmínek v zasažené oblasti.
Žádostí ze dne 6. 8. 2009 adresovanou Krajskému úřadu Středočeského kraje, odboru
životního prostředí a zemědělství, se navrhovatelka domáhá vydání rozhodnutí v pochybnostech o tom,
zda se na pozemcích parc. č. 97, 97/1 a 97/2 nalézá vodní tok ve smyslu § 43 odst. 1 vodního
zákona.
Podáním ze dne 27. 8. 2009 adresovaným témuž správnímu orgánu odpůrce předkládá
žádost o přerušení řízení o vydání rozhodnutí v pochybnostech o tom, zda se na pozemcích parc. č.
97, 97/1 a 97/2 nalézá vodní tok. Odpůrce argumentuje nedostatkem aktivní legitimace navrhovatelky
jako žadatelky v daném řízení, neboť navrhovatelka není vlastníkem uvedených pozemků. K tomuto
podání odpůrce přiložil fotodokumentaci, ze které je dle jeho názoru zřejmé nejen zřetelné koryto
vodoteče, ale zároveň i pás porostů typických pro vodní toky. Odpůrce tímto podáním dále činí návrh,
aby příslušný vodoprávní úřad prověřil, zda provedením terénních úprav na pozemku parc. č. 97/3
navrhovatelka neporušila ustanovení § 28a a § 56 odst. 4 vodního zákona.
Navrhovatelka předložila také kopii mapy znázorňující dané území Dolní Břežan,
která není datována, má však být podle navrhovatelky vodohospodářskou mapou. Na této mapě není
předmětná vodoteč zakreslena.
Navrhovatelka předložila rovněž celkem 7 fotografií, které zobrazují území u
zámecké zdi, které je při přívalových deštích zaplavováno a kde odpůrce provozuje dětské hřiště. Na
některých z těchto fotografií je zobrazen terénní val, který podle navrhovatelky zhoršil místní
odtokové poměry. Na jedné z fotografií jsou patrné rovněž otvory v zámecké zdi, k nimž se vztahuje
výše uvedená argumentace navrhovatelky.
Soud dále provedl k důkazu následující listiny, které předložil odpůrce:
Na fotokopii nedatované historické mapy daného území, o níž odpůrce uváděl, že
pochází z r. 1886, jsou rovnoběžné čáry zhruba odpovídající předmětnému koridoru občasné vodoteče.
Na kopii nedatovaného leteckého snímku, k němuž odpůrce uváděl, že pochází z roku 1953, je mj. v
místech vymezeného koridoru rozeznatelná bílá čára. Podle odpůrce má být z těchto map patrný pozemek
parc. č. 97 a z něj oddělené pozemky.
Odpůrce dále předložil informace z katastru nemovitostí o pozemcích parc. č. 97/1
a 97/2, které jsou vedeny v katastru nemovitostí jako druh pozemku: vodní plocha, využití: koryto
vodního toku přirozené nebo upravené. Vlastníkem pozemku parc. č. 97/2 je Arcibiskupství pražské.
Pozemek parc. č. 97/1 není zapsán na listu vlastnictví, nicméně mezi stranami není sporné, že
vlastníkem je ČR.
Odpůrce konečně předložil celkem 8 fotografií dokumentujících záplavy v daném
území, a to podle údajů odpůrce záplavy z července 2009 (6 fotografií) a záplavy ze dne 16. 8. 2010
(2 fotografie). Na horní z těchto posledních dvou fotografií je zobrazeno přehrazení vodoteče
betonovým soklem a plechovým plotem a na dolní fotografii je znázorněna vodoteč, podle odpůrce se má
jednat o stav vodoteče se zadrženou vodou cca 200 m nad přehrazením.
Navrhovatelka ve vyjádření k provedeným důkazům opětovně zdůraznila, že dle
jejího názoru situaci v dané lokalitě negativně ovlivnila především výstavba rodinných domů, k níž
nebyla vyprojektována ani postavena dešťová kanalizace. Odpůrce se snaží ušetřit finanční prostředky
tím, že namísto výstavby dešťové kanalizace hodlá odvádět veškerou dešťovou vodu přes pozemek
navrhovatelky. K předloženým mapám navrhovatelka uváděla, že podle sklonu terénu je zřejmé, že v
místě koridoru vodoteč nebyla buď vůbec anebo možná v 19. století a následně se tyto údaje pouze
opisovaly z katastrálních map, ačkoliv již tato vodoteč neexistovala. Z historické mapy a leteckého
snímku předloženého odpůrcem podle navrhovatelky nevyplývá, že by tam byla znázorněna jakákoli
vodoteč. Podle navrhovatelky se jednalo o pouhé polní cesty. Odpůrce i Arcibiskupství pražské mají
shodné zájmy, proto se odvodnění jejich pozemků řeší na úkor majetku navrhovatelky. Terénní val
vybudovaný odpůrcem vytvořil přehradu, kterou, jak vyplývá z jedné z fotografií, obtéká při
přívalových deštích potok a nedostává se do žádné vodoteče, naopak zaplavuje dětské hřiště.
Fotografie předložené odpůrcem, jež mají zobrazovat občasnou vodoteč, podle navrhovatelky nic
nedokumentují, ani voda na nich v podstatě není patrná a není zřejmé, kam případně odtéká.
Odpůrce ve svém vyjádření k provedenému dokazování odmítl tvrzení navrhovatelky o
opomenutí výstavby dešťové kanalizace jako nepravdivé a konstatoval, že lokalita rodinných domů má
podle požadavků správních orgánů standardně vyřešeno odvodnění dešťových vod, jinak by nemohla být
tato výstavba ani povolena. Navíc odpůrce vybudoval na své náklady nad touto lokalitou odvodňovací
příkop. Na historických mapách a leteckých snímcích existuje podle odpůrce zřetelný systém odvodnění
území nad obcí a tato voda někam jednoduše svedena být musí. Již v tereziánském katastru byly
pozemky, které navrhovatelka označuje jako polní cesty, vedeny jako vodní plocha. Odpůrce netvrdí,
že je v daných místech vodní tok ve smyslu vodního zákona, tedy že tam voda proudí po celý rok,
pouze konstatuje, že tudy při přívalových srážkách, které se možná v minulosti v takové míře
nevyskytovaly, voda odtéká. Voda se hromadí již vysoko nad zastavitelným územím obce a terénní val
jí v odtoku nebrání. Není však možné, aby se tato voda odváděla přes barokně upravený zámecký park.
K povolení stavby "naftového hospodářství“ odpůrce uvedl, že se s touto stavbou počítalo jako s
provizorní do doby zavedení plynu v obci, a to vzhledem k charakteru pozemku, na němž se tato stavba
umisťovala. Plyn již byl podle odpůrce v obci Dolní Břežany dávno zaveden.
Z navrhovaných důkazů soud naopak neprovedl protokol o jednání Okresního soudu
Praha-západ ze dne 29. 11. 2010, sp. zn. 5 C 238/2009. Navrhovatelka předkládala tento důkaz z toho
důvodu, že obsahuje záznam výpovědi dvou svědků v daném řízení, a sice bývalého starosty Dolních
Břežan Ing. Frankla a dále pracovnice někdejšího Okresního úřadu Praha-západ E. K. Soud má za to, že
takto zprostředkované výpovědi svědků, kteří vypovídali v jiném řízení s odlišným předmětem, mimo
jiné se vyjadřovali k fotografiím, které jim byly během jednání před okresním soudem překládány, a
reagovali na další podněty v průběhu daného jednání, nejsou v nyní probíhajícím řízení před
Nejvyšším správním soudem bez dalšího použitelné, zároveň soud nepovažuje provedení těchto důkazů
pro své rozhodnutí v této věci za nezbytné, neboť předmětem tohoto řízení primárně není posuzování
jednání navrhovatelky, odpůrce či jiných osob v minulosti, ale posuzování zákonnosti záměru, který
vyjádřil odpůrce ve změně územního plánu a který tedy směřuje do budoucna. Z obdobných důvodů
odlišného předmětu řízení a odlišného rozsahu relevantních skutečností soud zamítl i návrh, který
navrhovatelka uplatnila při jednání, na provedení důkazu celým soudním spisem ve věci sp. zn. 5 C
238/2009. Soud též neprováděl důkaz listinami předloženými navrhovatelkou nebo odpůrcem, které již
byly součástí spisové dokumentace k přezkoumávanému opatření obecné povahy.
Nejvyšší správní soud se před meritorním posouzením věci nejprve musel zabývat
splněním podmínek řízení:
Mezi účastníky není sporu o tom, že usnesením zastupitelstva obce Dolní Břežany ze
dne 4. 10. 2010, č. 2/2010, bylo skutečně schváleno opatření obecné povahy. V tomto směru je možné
odkázat na § 43 odst. 4 stavebního
zákona, podle něhož se územní plán vydává formou opatření obecné povahy podle správního řádu,
přičemž podle § 55 odst. 2 stavebního
zákona se při pořizování a vydávání změn územního plánu postupuje obdobně mj. podle
§ 43 stavebního zákona. Z obsahu
předloženého spisového materiálu pak vyplývá, že výše označený akt splňuje veškeré formální
náležitosti vyžadované v § 172 odst. 5 a
§ 173 odst. 1 zákona č.
500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "správní řád“) a byl též zákonným způsobem publikován. Zcela v souladu s
požadavky zákona [§ 101a odst. 1 zákona
č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, v
platném znění (dále jen "s. ř. s.“)], je též návrh, kterým se navrhovatelka domáhá zrušení konkrétně
vymezené části změny územního plánu.
Nejvyšší správní soud dále ověřoval, zda je navrhovatelka v řízení o návrhu na
zrušení opatření obecné povahy aktivně legitimována. Tato podmínka je splněna, pokud navrhovatel
tvrdí, že opatřením obecné povahy jsou dotčena jemu náležející subjektivní práva. Nestačí tedy
námitka nezákonnosti opatření obecné povahy či procedury vedoucí k jeho vydání, která by nebyla
spojena s konkrétním dotčením právní sféry navrhovatele (shodně viz např. usnesení rozšířeného
senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 7. 2009, č. j.
1 Ao 1/2009 - 120, publikované pod č. 1910/2009
Sb. NSS). K této otázce Nejvyšší správní soud ověřil, že navrhovatelka je zcela prokazatelně
vlastníkem pozemku parc. č. 97/3 v k. ú. Dolní Břežany, který je napadenou změnou územním plánu
dotčen. Dále soud konstatoval, že navrhovatelka je vlastníkem pozemků parc. č. st. 291 a 292 a
staveb č. p. 334 a 435 na těchto pozemcích umístěných a dále pozemku parc. č. 99/1, vše v k. ú.
Dolní Břežany. Navrhovatelka současně namítá, že v důsledku vydání napadeného opatření obecné povahy
došlo ve vztahu k těmto nemovitostem k zásahu do jejího vlastnického práva. Podmínky aktivní
legitimace na straně navrhovatelky v rozsahu, v jakém formulovala svůj návrh, jsou splněny, otázka
důvodnosti jejích tvrzení bude předmětem meritorního posouzení věci.
Nejvyšší správní soud na základě výše uvedeného konstatoval splnění všech podmínek
řízení a mohl přistoupit k meritornímu posouzení návrhu. Pro soudní přezkum souladu opatření obecné
povahy se zákonem vymezil Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku ze dne 27. 9. 2005, č. j.
1 Ao 1/2005 - 98, publikovaném pod č. 740/2006
Sb. NSS, tzv. algoritmus (test) soudního přezkumu. Jednotlivé na sebe navazující kroky takového
algoritmu vyplývají zejména z § 101d odst.
1 a 2 s. ř. s. a Nejvyšší správní soud jej ustáleně užívá v rámci dalších rozhodnutí
týkajících se přezkoumání opatření obecné povahy.
Především není pochyb o pravomoci zastupitelstva obce Dolní Břežany vydat změnu
územního plánu obce v souladu s § 54 odst. 2 ve spojení s § 55 odst. 2 stavebního zákona ani o
pravomoci Obecního úřadu Dolní Břežany jakožto pořizovatele návrhu této změny územního plánu (§ 6
odst. 2 ve spojení s § 24 stavebního zákona).
Další krok v algoritmu přezkumu pak spočívá v posouzení otázky, zda správní orgán
při vydávání napadeného opatření obecné povahy (tedy při realizaci své pravomoci) nepřekročil svou
zákonem vymezenou působnost. Rozlišovat je přitom třeba zejména působnost věcnou (okruh věcných
oblastí, v rámci kterých vykonává správní orgán svoji pravomoc), působnost osobní (okruh osob, vůči
kterým správní orgán působí), působnost prostorovou (na jakém území vykonává správní orgán svoji
pravomoc) a za určitých okolností též působnost časovou (ta přichází do úvahy pouze v situaci, kdy
má správní orgán stanovené období, ve kterém může svoji pravomoc vykonávat). Ani v tomto směru
Nejvyšší správní soud nezjistil žádné pochybení. Navrhovatelka sice namítala, že odpůrce využil k
vyřešení svého soukromoprávního sporu s navrhovatelkou veřejnoprávní institut opatření obecné
povahy, tuto námitku ovšem zdejší soud neshledal důvodnou. Je pravdou, že se odpůrce domáhal žalobou
v občanském soudním řízení, aby navrhovatelka odstranila přehrazení předmětné vodoteče, neboť v
důsledku tohoto přehrazení vznikají dle odpůrce škody na jeho majetku. To ovšem neznamená, že
posuzovanou změnu územního plánu přijal odpůrce výlučně za účelem ochrany vlastního majetku. Naopak,
v řízení bylo prokázáno, že účelem dané změny územního plánu, tedy obnovení předmětné vodoteče je
zajistit bezproblémové odvádění vody při přívalových deštích a tedy zabránit rozlévaní této vody na
okolních pozemcích, tedy zabránit poškozování nikoliv pouze majetku odpůrce, ale i majetku dalších
osob. Posuzovaná změna územního plánu tak byla jednoznačně přijata ve veřejném zájmu.
Nejvyšší správní soud tak následně mohl přistoupit k posouzení otázky, zda bylo
napadené opatření obecné povahy vydáno zákonem stanoveným postupem. Ovšem ani splnění tohoto
kritéria nebylo navrhovatelkou zpochybňováno - s výjimkou námitky, že se odpůrce nijak nezabýval
alternativními řešeními odvodnění zemědělských pozemků, která předložila navrhovatelka. Ani v tomto
ohledu však nemohl Nejvyšší správní soud navrhovatelce přisvědčit. Jak vyplynulo z rekapitulace
spisového materiálu, odpůrce se alternativními řešeními vyplývajícími z tehdejších námitek
navrhovatelky zabýval v odůvodnění svého rozhodnutí o námitkách navrhovatelky, neshledal je však
reálně proveditelnými, a Nejvyšší správní soud se s těmito závěry, pokud jde o návrh na likvidaci
veškerých dešťových vod v místě jejich dopadu, ztotožňuje. Ani žádné další procesní pochybení ve
smyslu § 101d odst. 2 s. ř. s. Nejvyšší
správní soud neshledal.
Argumentace navrhovatelky se naopak soustředila na čtvrtý a pátý krok algoritmu,
tedy na posouzení otázky, zda je předmětná změna územního plánu v souladu s hmotným právem a se
zásadou proporcionality, která vyplývá z ústavního pořádku.
Navrhovatelka především uváděla, že vymezený koridor občasné vodoteče není možné
považovat za veřejnou infrastrukturu ve smyslu
§ 2 odst. 1 písm. k) stavebního zákona,
nemůže se tudíž podle navrhovatelky jednat ani o obecně prospěšnou stavbu dle
§ 2 odst. 1 písm. l) stavebního zákona.
S tím ovšem Nejvyšší správní soud nemůže souhlasit. Podle
§ 2 odst. 1 písm. k) stavebního zákona
se za veřejnou infrastrukturu považuje mj. technická infrastruktura, kterou jsou vedení a stavby a s
nimi provozně související zařízení technického vybavení, dále následuje pouze demonstrativní výčet
takových staveb a zařízení (např. vodovody, vodojemy, kanalizace atd.). Z toho je zřejmé, že mezi
technickou infrastrukturu lze řadit i stavbu k odvodnění pozemků, v daném případě stavbu občasné
vodoteče, která má k tomuto účelu sloužit. Tato plánovaná stavba tedy může být podle
§ 2 odst. 1 písm. l) stavebního zákona
považována za stavbu pro veřejnou infrastrukturu určenou k ochraně území obce, tedy za veřejně
prospěšnou stavbu. Bude-li mít tato stavba příslušné parametry podle
§ 56 odst. 2 a
3 vodního zákona a vyhlášky č.
225/2002 Sb., bude se jednat též o stavbu k
vodohospodářským melioracím pozemků, tedy o vodní dílo ve smyslu § 55 odst. 1 písm. e) vodního
zákona.
Navrhovatelka dále namítala, že tuto stavbu lze zřídit primárně na pozemcích
státu, resp. Arcibiskupství pražského, které výstavbu vodoteče podporuje. Zdejší soud však musí dát
naopak za pravdu odpůrci, že toto navrhovatelkou prosazované řešení se nejeví jako reálná
alternativa, neboť by mělo odvést vodu do zámeckého parku, kde se nachází mj. prameniště pitné vody
a z něho vytékající bezejmenný potůček, který by byl jistě jen stěží schopen pojmout veškerou
přívalovou vodu z okolních polí. Toto řešení by tedy s sebou nutně neslo riziko poškození či dokonce
znehodnocení významných přírodních i kulturní hodnot daného zámeckého parku. Další alternativu, tedy
návrh řešit tento problém v celém rozsahu vybudováním dešťové kanalizace, navrhovatelka takto
formulovala až v replice, odpůrce tedy na něj mohl jen stěží reagovat jinak než stručným vyjádřením
v rámci jednání, přičemž odmítl argumentaci navrhovatelky o opomenutí výstavby dešťové kanalizace v
rámci výstavby rodinných domů. Soud souhlasí s odpůrcem v tom ohledu, že pokud jde o odvedení
přívalových srážek nikoliv z území zastavěného rodinnými domy, ale především ze zemědělských pozemků
nad sídlem Dolní Břežany, jeví se jako reálné řešení právě obnovení a následná údržba občasné
vodoteče, a to v takových parametrech, aby byla tato vodoteč schopna veškerou přívalovou vodu
pojmout.
Navrhovatelka dále argumentuje tím, že změna funkčního využití pozemku parc. č.
97/3 představuje vážné ohrožení jejího majetku. Tento závěr navrhovatelky shledal soud pouze
spekulativním. Mezi stranami je sporné, odkdy daná vodoteč existovala a kdy a kým byla přerušena,
nicméně její samotnou existenci po určité období, jakož i skutečnost, že sloužila k odvodňování
určitého přilehlého území, lze zpochybnit jen stěží. Svědčí o ní samotný tvar pozemků parc. č. 97/1
až 97/3, jakož i to, že tyto pozemky byly vedeny a dva z nich stále jsou vedeny v katastru
nemovitostí jako vodní plocha. Navrhovatelka nepředložila žádné důkazy o tom, že by tato vodoteč,
dříve než byla na pozemku parc. č. 97/3 přerušena, kapacitně nestačila, že by tudíž docházelo k
rozlévání této vody na pozemky, jež jsou nyní ve vlastnictví navrhovatelky, a že by tak hrozilo po
obnově vodoteče poškozování jejího majetku. Zejména je však třeba zdůraznit, že odpůrce bude moci
svůj záměr veřejně prospěšné stavby realizovat až na základě příslušných správních rozhodnutí, tedy
v prvé řadě rozhodnutí o umístění stavby, o němž bude rozhodovat obecný stavební úřad [§ 6 odst. 3
písm. a) stavebního zákona], a dále na základě stavebního povolení, o němž bude rozhodovat, bude-li
navrhovaná stavba vodním dílem ve smyslu § 55 odst. 1 písm. e) vodního zákona, jakožto speciální
stavební úřad vodoprávní úřad [§ 15 odst. 1 písm. d) stavebního zákona, § 15 vodního zákona].
Účastníkem těchto správních řízení bude i navrhovatelka, a to nejen z titulu vlastnictví k pozemku
parc č. 97/3, na němž má být stavba umístěna, ale i v případě jeho vyvlastnění, z titulu vlastnictví
sousedních nemovitostí přímo dotčených plánovanou stavbou [§ 85 odst. 2 písm. a) a b) a § 109 odst.
1 písm. c) a e) stavebního zákona]. Navrhovatelka tedy bude mít možnost hájit v těchto řízeních své
zájmy a zcela legitimně požadovat, aby bylo koryto vodoteče stavebně provedeno tak, aby nedocházelo
k rozlévání přívalové vody na okolní pozemky navrhovatelky.
Pokud jde o stavbu "naftového hospodářství“ na pozemku parc. č. 97/3, je třeba
opět přisvědčit odpůrci, že tato stavba musela být projektována a povolena se zřetelem na to, že má
být situována mj. na pozemku, který byl v tu dobu veden v katastru nemovitostí jako vodní plocha -
tok přírodní. Proto také příslušné stavební povolení z roku 1994 obsahuje podmínku, aby tato stavba
byla zabezpečena před přítokem srážkové vody. Nejvyšší správní soud též připomíná, že tato stavba
měla být podle zmiňovaného stavebního povolení užívána pouze dočasně, do zavedení plynu v obci.
Pokud jde o studnu, jež má být podle navrhovatelky umístěna v blízkosti plánované
vodoteče, Nejvyšší správní soud konstatuje, že navrhovatelka neprokázala její existenci ani to, že
byla zřízena a že je užívána v souladu s právním předpisy. Pokud by tomu tak bylo, muselo by samotné
umístění této studny naopak brát ohled na podmínky existující na daném pozemku.
Pokud jde o kanalizační potrubí odvádějící splaškové vody z budov ve vlastnictví
navrhovatelky, nelze v tuto chvíli předjímat, jaké budou přesně parametry budoucí stavby koryta
občasné vodoteče, nelze tedy vycházet ani z toho, že bude nutně třeba tuto kanalizaci přeložit na
jiné místo. Pokud bylo toto kanalizační potrubí zřízeno v souladu s právními předpisy, bude opět
legitimním právem navrhovatelky v příslušných správních řízeních požadovat, aby byla veřejně
prospěšná stavba navržena tak, aby bylo možné toto kanalizační potrubí zachovat. Pokud to nebude
technicky možné a zároveň nebude pozemek parc č. 97/3 vyvlastněn, bude mít navrhovatelka možnost
podmínit svůj souhlas s povolením dané stavby na jejím pozemku dohodou s odpůrcem o uhrazení nákladů
spojených s přeložením daného potrubí na jiné místo.
V této souvislosti Nejvyšší správní soud zdůrazňuje, že zákon č.
184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení
vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) (dále jen "zákon o vyvlastnění“),
jímž by se proces vyvlastnění řídil, jednoznačně chápe vyvlastnění až jako poslední možnost, které
musí obligatorně předcházet jednání s tím, kdo má být v pozici vyvlastňovaného. Práva k pozemku či
stavbě potřebná pro uskutečnění účelu vyvlastnění musí být získána pokud možno dohodou (viz § 3
odst. 1 zákona o vyvlastnění). I když k dohodě nakonec nedojde, je na vyvlastniteli (v daném případě
obci Dolní Břežany), aby vyvlastňovanému nahradil veškerou majetkovou újmu vzniklou vyvlastněním,
tedy nejen obvyklou cenu vyvlastňovaného pozemku nebo stavby, ale i veškeré náklady, které
vyvlastňovaný účelně vynaloží následkem a v souvislosti s vyvlastněním (viz § 10 odst. 2 a 3 zákona
o vyvlastnění). Je tedy zřejmé, že v daném případě náhrada případných nákladů navrhovatelky
spojených s obnovením koryta občasné vodoteče na pozemku parc. č. 97/3 by měla být buďto součástí
dohody mezi navrhovatelkou a odpůrcem o odkupu (příp. výměně) tohoto pozemku, nebo v případě, že by
k této dohodě nedošlo, bude tato částka součástí náhrady za vyvlastnění.
Pokud jde o dosavadní správní rozhodnutí týkající se pozemku parc. č. 97/3, na
která se navrhovatelka odvolávala a která byla předmětem dokazování, konstatuje Nejvyšší správní
soud, že skutkové závěry správních orgánů v těchto věcech nejsou nutně v rozporu se stavem, z něhož
vycházel odpůrce. Rovněž odpůrce uznává, že vodoteč, která se nacházela mj. na pozemku parc. č.
97/3, byla pouze občasnou vodotečí, v níž se voda vyskytovala pouze několikrát do roka při
přívalových deštích. Taková vodoteč, právě proto, že v ní neproudí voda po celý rok nebo po jeho
převážnou část, pak samozřejmě nemůže odpovídat definici vodního toku podle
§ 43 odst. 1 stávajícího vodního zákona,
ani neodpovídala definici podle § 31 odst.
1 předcházejícího vodního zákona č. 138/1973
Sb. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že tato občasná vodoteč je potřebná právě pro
odvádění přebytečné vody při přívalových deštích tak, aby nedocházelo k zátopám části území obce
Dolní Břežany. Pokud se v některých těchto rozhodnutích konstatuje na pozemku parc. č. 97/3
nepřítomnost jakékoli vodoteče, vycházejí tato rozhodnutí zjevně již ze stavu po přehrazení a
zasypání této vodoteče, ať již tyto zásahy provedl kdokoli. K tomu lze vztáhnout i tvrzení
navrhovatelky o zvýšené úrovni pozemku parc. č. 97/3. Tím opět nemůže být zpochybněna nezbytnost
obnovení této vodoteče. Obdobné konstatování platí rovněž o tvrzeních navrhovatelky, podle nichž
odtokové poměry v daném místě zhoršila výstavba terénního valu. Je třeba samozřejmě stanovit
parametry stavby vodoteče a případně i provést nezbytné terénní úpravy odvodňovaných pozemků tak,
aby tato vodoteč do budoucna představovala funkční řešení, tedy byla způsobilá bezpečně odvádět
přívalovou vodu z okolních pozemků do rybníka "U Plháčků“ a dále do Břežanského potoka. To bude
ovšem předmětem až navazujících správních řízení.
Veškerá rozhodnutí správních orgánů, jež nabyla právní moci a nebyla posléze k
tomu příslušným orgánem zrušena, požívají
presumpce
své zákonnosti a správnosti a jsou podle
§ 73 odst. 2 správního řádu závazná pro
všechny správní orgány. To ovšem neznamená, že by nový územní plán či změna stávajícího územního
plánu nemohly
vymezit plochy či koridory a stanovit podmínky pro jejich
využití odlišným způsobem, než jak dosud stanoví územní rozhodnutí pro některé z pozemků, jež se
mají stát součástí takového koridoru či plochy. Samotné vymezení plochy či koridoru a stanovení
podmínek pro jejich využití v územním plánu či jeho změně dle § 43 odst. 1 stavebního zákona nemůže
přímo zakládat, měnit či rušit práva a povinnosti fyzickým či právnickým osobám, takový územní plán
či jeho změna však představují závazný podklad pro rozhodování v území, zejména pro vydávání
územních rozhodnutí (§ 43 odst. 5 stavebního zákona). To znamená, že v daném případě samotné
vymezení koridoru občasné vodoteče a jejího základního využití pro vodní plochy a toky ve změně č.
2A územního plánu Dolních Břežan nemůže prozatím nic změnit na právních účincích pravomocného
rozhodnutí Obecního úřadu Dolní Břežany, odboru výstavby, ze dne 9. 4. 2001, č. j. DB 435-1238/00/Š,
o změně využití území, konkrétně pozemku parc. č. 97/3. Pokud tedy navrhovatelka započala v souladu
s tímto rozhodnutím pozemek parc. č. 97/3 užívat a rovněž v současné době ho užívá jakožto zahradu,
bude oprávněna tak i nadále činit, a to až do doby, než bude na základě platného územního plánu, ve
znění změny č. 2A, v souladu s § 94 odst. 3 stavebního zákona toto rozhodnutí zrušeno a vydáno nové
územní rozhodnutí, jímž bude na daném pozemku umístěna veřejně prospěšná stavba občasné
vodoteče.
V již zmiňovaném usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 21.
7. 2009, č. j. 1 Ao 1/2009 - 120, publikovaném
pod č. 1910/2009 Sb. NSS, jehož závěrů se dovolávala i navrhovatelka, rozšířený senát Nejvyššího
správního soudu konstatoval, že veškerá omezení vlastnických práv vyplývající z územního plánu musí
mít ústavně legitimní a o zákonné cíle opřené důvody a musí být činěna jen v nezbytně nutné míře a
nejšetrnějším ze způsobů vedoucích ještě rozumně k zamýšlenému cíli, nediskriminačním způsobem a s
vyloučením libovůle (zásada subsidiarity a minimalizace zásahu). Jak již vyplývá z toho, co bylo
řečeno, Nejvyšší správní soud shledal v této věci všechny tyto podmínky splněnými. Zásah do
vlastnického práva navrhovatelky k dotčenému pozemku se opírá o ústavně legitimní a zákonný důvod
vymezení koridoru a veřejně prospěšné stavby pro obnovení občasné vodoteče, která má opětovně
sloužit k odvodňování pozemků a která je pro zvládnutí situace při přívalových deštích a předcházení
materiálním škodám na dotčeném území obce Dolní Břežany nezbytná. Zároveň jsou tento koridor a
plánovaná veřejně prospěná stavba vymezeny tak, aby zasahovaly do vlastnických práv navrhovatelky
jen v nezbytně nutné míře, která ještě vede rozumně k zamýšlenému cíli, tedy k umožnění obnovy a
údržby koryta vodoteče za účelem ochrany daného území před záplavami. Nejvyšší správní soud má
rovněž za to, že popisovaný zásah do vlastnických práv navrhovatelky, vzhledem k tvaru a možnostem
využití okrajového pozemku parc. č. 97/3 v porovnání s ostatními nemovitostmi navrhovatelky na
straně jedné a ochranou veřejného zájmu, k níž mají posuzovaná opatření sloužit, na straně druhé, je
přiměřený. Zároveň soud neshledal nic, co by nasvědčovalo tomu, že by vymezení koridoru a veřejně
prospěšné stavby bylo výsledkem libovůle správního orgánu či diskriminace navrhovatelky.
Nejvyšší správní soud tedy shrnuje, že napadená část změny územního plánu obce
Dolní Břežany není v rozporu s hmotně-právními předpisy a že neshledal ani porušení zásady
proporcionality.
Ze všech těchto důvodů soud návrh na zrušení opatření obecné povahy - změny č. 2A
územního plánu obce Dolní Břežany, schválené usnesením zastupitelstva obce Dolní Břežany dne 4. 10.
2010, v části, která se týká vymezení koridoru pro občasnou vodoteč, včetně vymezení veřejně
prospěšné stavby, zamítl.
Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o
§ 101d odst. 5 s. ř. s., dle něhož nemá
žádný z účastníků řízení o zrušení opatření obecné povahy nebo jeho části právo na náhradu nákladů
řízení.
V Brně dne 9. prosince 2010
JUDr. Lenka Matyášová, Ph.D.