Občanské sdružení, jehož hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody
a krajiny, je
oprávněno se účastnit stavebního řízení vedeného podle § 109 a násl. stavebního zákona
z roku 2006,
pokud mohou být v tomto řízení dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny a pokud občanské
sdružení
stavebnímu úřadu svou účast v souladu s § 70 odst. 2 a 3 zákona č. 114/1992 Sb.,
o ochraně přírody a
krajiny, řádně a včas oznámí.
Odůvodnění:
Rozhodnutím ze dne 17. 6. 2008, č. j. OdaSH-5035-1/08/ŠM,Zo, povolil
Magistrát
města České Budějovice, odbor dopravy a silničního hospodářství jako příslušný speciální
stavební
úřad "Stavební úpravy ulice M. Vydrové a Na Nábřeží za účelem změny v užívání Modrého
mostu (č. ev.
CB-009) pro automobilovou dopravu“. Stavební povolení se vztahovalo na stavební úpravy
místních
komunikací nezbytné pro nový způsob užívání českobudějovického Modrého mostu přes
řeku Malši pro
obousměrný provoz motorovými vozidly do 3,5 t.
Proti uvedenému rozhodnutí speciálního stavebního úřadu podali žalobce
1) a žalobce
2) odvolání. Žalovaný však rozhodnutím ze dne 8. 10. 2008, č. j. KUJCK/29001/08/ODSH/-Čej.,
označil
odvolání žalobce 1) za nepřípustné. Odvolání žalobce 2), stejně jako další tři odvolání
účastníků
předmětného stavebního řízení, pak žalovaný pro nedůvodnost zamítl a napadené rozhodnutí
speciálního
stavebního úřadu potvrdil.
Žalobci 1) a 2) posléze napadli uvedené rozhodnutí žalovaného žalobou
u Krajského
soudu v Českých Budějovicích. V žalobě namítali, že žalobce 1) byl postupem žalovaného
zkrácen na
svých právech, neboť mu nebylo přiznáno postavení účastníka předmětného stavebního
řízení, přestože
jeho účastenství bylo založeno § 70 zákona
č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o ochraně přírody a krajiny“). Ve své
argumentaci
žalobci poukázali na ustanovení §
90 odst.
4
zákona o ochraně přírody a krajiny, podle kterého je tento zákon ve vztahu k předpisům
o územním
plánování a stavebním řádu zákonem zvláštním. Žalobci tedy dovodili, že v předmětném
řízení bylo
třeba aplikovat § 70 zákona o ochraně
přírody a krajiny jako úpravu zvláštní ve vztahu k obecné úpravě účastenství ve stavebním
řízení
obsaženou v § 109 zákona č.
183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "stavební zákon“).
Další žalobní námitka se vztahovala k postupu speciálního stavebního
úřadu, který
označil předmětné stavební řízení za řízení s velkým počtem účastníků a v řízení
postupoval podle
§ 144 zákona č.
500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "správní řád“), přestože pro takový postup dle názoru žalobců
nebyly v
posuzovaném případě dány podmínky, tj. nejednalo se o řízení s více než 30 účastníky.
Dále žalobci namítali, že změna ve způsobu užívání Modrého mostu
měla být posouzena
v rámci územního řízení. Žalobci zdůraznili, že pokud má být Modrý most, jenž byl
doposud používán
pouze pěšími a cyklisty, nadále používán pro obousměrný provoz motorovými vozidly
do 3,5 t, jedná se
o takovou změnu ve způsobu užívání stavby, která podstatně mění nároky stavby na
okolí a která podle
§ 81 stavebního zákona vyžaduje územní rozhodnutí o změně stavby a o změně vlivu
stavby na využití
území. Stavení úřad však pouze konstatoval soulad předmětné změny stavby s územně
plánovací
dokumentací a dále poukázal na vyjádření Magistrátu města České Budějovice, stavebního
úřadu jako
příslušného obecného stavebního úřadu ze dne 4. 4. 2008, ve kterém obecný stavební
úřad s odkazem na
§ 15 odst. 2 stavebního zákona sdělil, že
"stavební úpravy komunikace ul.
Marie Vydrové - v
souvislosti s napojením komunikace Modrého mostu“
jsou v souladu se záměry
územního
plánování v dotčeném území. Takový postup ovšem nemůže být podle názoru žalobců správný,
jelikož
nelze ignorovat zákonnou povinnost provést v konkrétním případě územní řízení poukazem
na soulad
záměru změny v území s územně plánovací dokumentací. Samotný § 15 odst. 2 stavebního
zákona pak
stanoví, že
"povolení pro stavby mohou
[speciální stavební úřady]
vydat jen se souhlasem obecného stavebního úřadu příslušného k vydání územního rozhodnutí,
který
ověřuje dodržení jeho podmínek […]. Jestliže se nevydává územní rozhodnutí ani územní
souhlas,
postačí vyjádření obecného stavebního úřadu o souladu navrhované stavby se záměry
územního
plánování“.
Vzhledem ke znění poslední citované věty je dle názoru žalobců
zřejmé, že
stavební úřad nemohl předmětnou stavbu povolit pouze s odkazem na vyjádření obecného
stavebního
úřadu o souladu navrhované stavby se záměry územního plánování, neboť mělo být vydáno
územní
rozhodnutí podle § 81 stavebního zákona.
V posledním bodu žaloby pak žalobci uvedli, že Krajská hygienická
stanice
Jihočeského kraje vyslovila svým závazným stanoviskem ze dne 21. 4. 2008, č. j. 2635/08/HOK.CB,
souhlas s předmětnou stavbou, přestože z přiložené dokumentace (konkrétně z hlukové
studie ze září
2007 provedené Ing. L. Z., ZESA, jejímž předmětem bylo posouzení hlukových poměrů
souvisejících s
otevřením Modrého mostu pro individuální automobilovou dopravu) jasně vyplynulo,
že po realizaci
předmětné stavby budou jejím provozem v rozporu s příslušnými právními předpisy překračovány
hlukové
limity pro chráněný venkovní prostor. Takové závazné stanovisko je tedy dle názoru
žalobců třeba
posoudit jako nezákonné, a to bez ohledu na skutečnost, že Krajská hygienická stanice
Jihočeského
kraje svůj souhlas podmínila požadavkem stanovit před kolaudací pro předmětnou stavbu
zkušební
provoz, v jehož rámci by měl být v návaznosti na zmíněnou hlukovou studii konkrétně
vymezen rozsah
nezbytných protihlukových opatření. Dále žalobci uvedli, že nezákonnost zmíněného
závazného
stanoviska byla namítána již v odvolání proti rozhodnutí stavebního úřadu o povolení
předmětné
stavby. Žalovaný se však s touto námitkou vypořádal konstatováním, že Krajská hygienická
stanice
Jihočeského kraje je pro stavební úřad dotčeným orgánem státní správy a svým závazným
stanoviskem
stanovila podmínky realizace stavby. Žalovaný měl ovšem podle názoru žalobců postupovat
podle
ustanovení § 149 odst. 4 správního řádu,
podle kterého je odvolací správní orgán v situaci, kdy odvolání směřuje proti obsahu
závazného
stanoviska, povinen vyžádat si jeho potvrzení nebo změnu od správního orgánu nadřízeného
správnímu
orgánu příslušnému k vydání takového závazného stanoviska. Vzhledem k uvedenému tedy
žalobci
namítali jednak nezákonnost postupu žalovaného a zároveň i nezákonnost samotného
závazného
stanoviska.
Krajský soud rozhodl tak, že výrokem I. v záhlaví označeného rozsudku
žalobu
žalobce 1) zamítl. Žalobu žalobce 2) však krajský soud shledal důvodnou. Výrokem
II. zmíněného
rozsudku tedy napadené rozhodnutí žalovaného pro vady řízení zrušil a věc mu vrátil
k dalšímu
řízení.
V odůvodnění svého rozsudku se krajský soud nejprve vypořádal s
žalobní námitkou,
podle které měl žalovaný nesprávně posoudit otázku účastenství žalobce 1) v předmětném
stavebním
řízení. Krajský soud poukázal na § 109 odst. 1 stavebního zákona, který vymezuje
okruh účastníků
stavebního řízení, přičemž konstatoval, že toto zákonné ustanovení nepřiznává (na
rozdíl od § 85
stavebního zákona, jenž vymezuje okruh účastníků územního řízení) účastenství osobám,
které by své
právo účasti odvozovaly od zvláštního právního předpisu. Krajský soud tedy uzavřel,
že stavební úřad
ani žalovaný nepochybili, když Občanskému sdružení Modrý most nepřiznali postavení
účastníka v
předmětném stavebním řízení. Vzhledem k uvedenému tedy krajský soud neshledal žalobu
žalobce 1)
opodstatněnou.
Na ostatní žalobní námitky tedy krajský soud nadále pohlížel jako
na námitky
uplatněné toliko žalobcem 2), neboť ze dvou uvedených žalobců pouze on mohl být jako
účastník
předmětného stavebního řízení napadeným rozhodnutím na svých právech zkrácen přímo
či v důsledku
porušení svých procesních práv. Důvodnou však krajský soud shledal pouze poslední
námitku, když
žalobci 2) přisvědčil, že žalovaný zatížil svým postupem správní řízení vadou, když
rozhodl o
odvolání žalobce 2), aniž by postupoval v souladu s
§ 149 odst. 4
správního řádu, tj. aniž by si v situaci, kdy odvolání žalobce 2) směřovalo proti
obsahu závazného
stanoviska dotčeného orgánu, nejprve vyžádal jeho potvrzení nebo změnu od správního
orgánu
nadřízeného dotčenému správnímu orgánu.
Proti výroku I. uvedeného rozsudku krajského soudu a s ním souvisejícímu
výroku IV.
O nákladech řízení podal žalobce 1) (dále jen "stěžovatel“) kasační stížnost. Jako
důvod kasační
stížnosti stěžovatel uvádí nezákonnost napadeného rozsudku spočívající v nesprávném
posouzení právní
otázky soudem v předcházejícím řízení, tj. důvod dle
§ 103 odst. 1 písm. a) zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "s. ř. s.“). Stěžovatel zároveň namítá i nepřezkoumatelnost
rozsudku
krajského soudu pro nedostatek důvodů ve smyslu
§ 103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.
Krajský soud v Českých Budějovicích v rámci úkonů podle
§ 108 odst. 1 s. ř. s. stěžovateli
usnesením ze dne 9. 4. 2009, č. j. 10 Ca 245/2008 - 62, uložil kasační stížnost doplnit
o konkrétní
důvody. Stěžovatel reagoval podáním ze dne 12. 5. 2009, v němž rozvedl své námitky
proti napadenému
rozsudku krajského soudu. Ke zmíněnému podání stěžovatel dále přiložil kopii Zprávy
o šetření
veřejného ochránce práv ve věci zavedení oboustranné automobilové dopravy na Modrém
mostě přes řeku
Malši v Českých Budějovicích ze dne 23. 10. 2008, č. j. 4618/2008/VOP/MH, kopii Závěrečné
zprávy
veřejného ochránce práv o ukončení šetření ve věci zavedení oboustranné automobilové
dopravy na
Modrém mostě přes řeku Malši v Českých Budějovicích ze dne 27. 1. 2009, č. j. 4618/2008/VOP/MH,
a
odpověď Ministerstva pro místní rozvoj ze dne 3. 9. 2008, č. j. 26554/08 - 82, na
dotaz sdružení
Calla - Sdružení pro záchranu prostředí ohledně výkladu § 109 stavebního zákona.
Stěžovatel v kasační stížnosti zopakoval svou žalobní námitku vztahující
se k
nesprávnému posouzení otázky jeho účastenství v předmětném stavebním řízení. Stejně
jako v žalobě
uvádí, že jeho účastenství ve stavebním řízení bylo založeno
§ 70 zákona o ochraně přírody a
krajiny, který má ve vztahu ke stavebnímu zákonu postavení zákona zvláštního. Argumentaci
krajského
soudu k této námitce považuje stěžovatel za zcela nesprávnou. Závěr krajského soudu
především popírá
zásadu
lex specialis derogat legi generali
. Nadto, jak stěžovatel
poukazuje, je
takový závěr též v rozporu s mezinárodněprávními závazky České republiky, konkrétně
s Aarhuskou
úmluvou vyhlášenou sdělením Ministerstva zahraničních věcí pod č.
124/2004 Sb. m. s., jež má dle tvrzení
stěžovatele přednost před zákonem. Uvedený právní názor, jak stěžovatel podotýká,
formuloval ve své
zprávě o šetření ze dne 23. 10. 2008, č. j. 4618/2008/VOP/MH, i veřejný ochránce
práv, který zde
uvedl:
"Navzdory tomu, že cit. ustanovení
§ 109 stavebního zákona výslovně
nestanoví, že účastníkem stavebního řízení je také ten, koho za účastníka označuje
zvláštní právní
předpis, jsem toho názoru, že je třeba zohlednit speciální právní úpravu obsaženou
v zákoně č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, kde
se v ustanovení § 70 odst. 1 uvádí, že
ochrana přírody se podle tohoto zákona uskutečňuje za přímé účasti občanů, prostřednictvím
jejich
občanských sdružení a dobrovolných spolků či aktivů. […] Jsem přesvědčen o tom, že
vyloučení účasti
občanských sdružení ze stavebních řízení by bylo zcela nepřípustným popřením dosud
v právním řádu
zastávaných principů transparentnosti veřejné správy a účasti veřejnosti na rozhodování
správních
úřadů. […] I když stavební zákon stanoví okruh účastníků stavebního řízení taxativně
(a speciálně
vůči obecnému vymezení účastníků řízení podle §
27 správního řádu), ustanovení § 70
zákona č. 114/1992 Sb., je ve vztahu k
§ 109 stavebního zákona ustanovením
speciálním, které okruh účastníků stavebního řízení rozšiřuje. Občanská sdružení
nebo jejich
organizační jednotky, jejichž hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a
krajiny, mají (při
splnění podmínek vyplývajících z § 70
zákona č. 114/1992 Sb.) postavení účastníků
jak stavebního, tak územního řízení a postavení účastníků územního řízení by na základě
těchto
ustanovení měla i v případě, že by § 85
stavebního zákona na osoby, o kterých to stanoví zvláštní právní předpis, neodkazoval.
Pokud by měla
být občanská sdružení podle § 70 zákona č.
114/1992 Sb. z účasti ve stavebních řízeních
vyloučena, dostala by se vnitrostátní úprava do rozporu s
čl. 6 a
čl. 9 Úmluvy o přístupu k informacím,
účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního
prostředí
(tzv. Aarhuská úmluva, č. 124/2004
Sb. m.
s.) a s čl. 6 odst. 4 a čl. 10a směrnice Rady
85/337/EHS o posuzování vlivů některých veřejných
a soukromých záměrů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů. Mezi dotčenou
veřejnost
patří jak podle Aarhuské úmluvy, tak i směrnice Rady
85/337/EHS, také nevládní organizace podporující
ochranu životního prostředí a splňující požadavky vnitrostátních předpisů. Pokud
by občanská
sdružení podle § 70 zákona č.
114/1992 Sb. nemohla být účastníky stavebního
řízení, nemohla by ani podávat žaloby podle §
65 a násl. soudního řádu správního, čímž by v těchto případech přišla jak
o účast v
rozhodovacím řízení, tak i o přístup k právní ochraně prostřednictvím soudů ve smyslu
Aarhuské
úmluvy, resp. směrnice Rady
85/337/EHS.“
Druhá stížní námitka se pak vztahuje k absenci územního rozhodnutí
o změně vlivu
stavby na využití území podle § 81 stavebního zákona a je formulována obdobně jako
v žalobě, přičemž
i zde stěžovatel na podporu svých tvrzení odkazuje na zprávu veřejného ochránce práv
o šetření ze
dne 23. 10. 2008, č. j. 4618/2008/VOP/MH, a na související závěrečnou zprávu ze dne
27. 1. 2009, č.
j. 4618/2008/VOP/MH. Krajskému soudu stěžovatel vytýká nedostatečný a nesprávný výklad
§ 81
stavebního zákona. Krajský soud uvedl, že předmětná stavba nevyžadovala územní rozhodnutí,
jelikož
nešlo
"o žádnouzměnu stavby, jde pouze o stavební úpravy ulic v předpolí
mostu, nikoli tedy
o změnu užívání stavby Modrého mostu“.
Stěžovatel však má za to, že speciální
stavební
úřad v posuzované věci povolil mimo jiné i otevření Modrého mostu, původně kolaudovaného
pro užití
pěšími a cyklisty, automobilové dopravě. Dle názoru stěžovatele jde o takovou změnu,
která podstatně
mění nároky stavby na okolí ve smyslu § 81 odst. 2 písm. c) stavebního zákona.
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti plně odkázal na
své vyjádření k
žalobě ze dne 7. 1. 2009, č. j. KUJCK/35236-2/08/ODSH/Čej.
Žalobce 2) se ke kasační stížnosti nevyjádřil.
Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasační
stížnosti a
shledal, že kasační stížnost je podána včas, neboť byla podána ve lhůtě dvou týdnů
od doručení
napadeného rozsudku (§ 106 odst. 2 s. ř.
s.), je podána osobou oprávněnou, neboť stěžovatel byl účastníkem řízení, z něhož
napadený rozsudek
vzešel (§ 102 s. ř. s.), a je zastoupen
advokátem (§ 105 odst. 2 s. ř. s.).
Nejvyšší správní soud dále posoudil kasační stížnost v mezích jejího
rozsahu a
uplatněných důvodů, přičemž zkoumal, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž
by musel
přihlédnout z úřední povinnosti (§
109 odst.
2 a 3 s. ř. s.), a dospěl k
závěru, že kasační stížnost je v dále uvedeném rozsahu důvodná.
Ze správního spisu vyplývá, že stěžovatel dne 26. 11. 2007 doručil
speciálnímu
stavebnímu úřadu podání, jehož obsahem byla
"žádost o pozvání k účasti na
rekolaudačním
řízení a ostatních řízeních týkajících se změny užívání Modrého mostu (z lávky pro
pěší a cyklisty
na most s obousměrným automobilovým provozem)“
. Speciální stavební úřad
na toto podání
reagoval sdělením ze dne 2. 1. 2008, ve kterém uvedl, že Statutární město České Budějovice
jako
vlastník Modrého mostu podal dne 21. 12. 2007 žádost o změnu v jeho užívání. Speciální
stavební úřad
posléze vyzval Statutární město České Budějovice, aby zmíněnou žádost doplnilo, jelikož
po jejím
prostudování bylo zjevné, že navrhovaná změna v užívání stavby podléhá rozhodnutí
podle § 127 odst.
3 stavebního zákona. Bude tedy záležet, jak stavební úřad stěžovateli dále sdělil,
zda z doplnění
žádosti vyplyne, že je navrhovaná změna v užívání stavby Modrého mostu podmíněna
změnou dokončené
stavby, která vyžaduje ohlášení nebo stavební povolení. V takovém případě by muselo
být zahájeno
stavební řízení. Okruh účastníků stavebního řízení je pak podle stavebního úřadu
taxativně vymezen v
§ 109 stavebního zákona, ze kterého nelze
dovodit, že by právo účastenství ve stavebním řízení byl přiznáno občanským sdružením,
jejichž
posláním je ochrana přírody a krajiny. Pokud by ovšem v souvislosti se změnou v užívání
Modrého
mostu žádné stavební úpravy či jiné změny stavby, jež vyžadují ohlášení nebo stavební
povolení,
prováděny nebyly, pak by návrh Statutárního města České Budějovice speciální stavební
úřad projednal
v řízení o změně v užívání stavby podle §
127
odst. 3 stavebního zákona, ve kterém by stěžovateli právo účasti přiznal,
a to podle
§ 27 správního řádu.
Ze správního spisu dále vyplývá, že Statutární město České Budějovice
podalo dne
18. 4. 2008 žádost o vydání stavebního povolení pro "Stavební úpravy ulice M. Vydrové
a Na Nábřeží
za účelem změny v užívání Modrého mostu (č. ev. CB-009) pro automobilovou dopravu“.
Dne 30. 4. 2008
pak stavební úřad oznámil zahájení stavebního řízení veřejnou vyhláškou. Stěžovatel
své námitky
proti projektové dokumentaci, způsobu provádění a užívání stavby podal dne 28. 5.
2008. Speciální
stavební úřad však námitky stěžovatele v rozhodnutí o povolení stavby ze dne 17.
6. 2008 zamítl,
aniž by se jimi věcně zabýval, s tím, že stěžovatel není ve smyslu § 109 stavebního
zákona
účastníkem předmětného stavebního řízení (je ovšem pravdou, že stavební úřad věcně
posoudil obsahově
shodné námitky jiných účastníků stavebního řízení).
Následně žalovaný v 5. výroku žalobou napadeného rozhodnutí označil
odvolání
stěžovatele za nepřípustné, neboť nebylo podáno účastníkem řízení. Přestože formulace,
kterou
žalovaný ve zmíněném výroku zvolil, je nesprávná (žalovaný zde pouze konstatoval
nepřípustnost
odvolání stěžovatele, místo aby jej jako nepřípustné zamítl), Nejvyšší správní soud
má za
nepochybné, že žalovaný postupoval dle §
92
odst. 1 správního řádu, tj. že konstatoval nepřípustnost odvolání, jelikož
bylo podáno
osobou, kterou nepovažoval za účastníka řízení, aniž by toto odvolání dále meritorně
projednal (je
opět pravdou, že se žalovaný věcně zabýval obdobnými odvolacími námitkami některých
dalších
odvolatelů). Žalovaný k otázce účastenství stěžovatele připomněl, že podle
§ 28 odst. 1 správního řádu bude v
pochybnostech za účastníka řízení považován i ten, kdo tvrdí, že je účastníkem, přičemž
o tom, zda
osoba je či není účastníkem, vydá správní orgán usnesení. V daném případě však vzhledem
k
taxativnímu vymezení okruhu účastníků stavebního řízení v § 109 stavebního zákona
nebylo podle
žalovaného pochyb o tom, že stěžovatel neměl být účastníkem předmětného správního
řízení, v takovém
případě podle názoru žalovaného postačovalo, že speciální stavební úřad tuto skutečnost
stěžovateli
ve svém rozhodnutí sdělil.
Vzhledem k uvedenému musí Nejvyšší správní soud připomenout, že
rozsah, v jakém
žalovaný odvolání stěžovatele posuzoval, byl posléze určující pro možný rozsah soudního
přezkumu
žalobou napadeného rozhodnutí ve výroku, jímž bylo odvolání stěžovatele zamítnuto
pro
nepřípustnost.
Nejvyšší správní soud v této souvislosti zdůrazňuje, že rozhodnutí
odvolacího
orgánu o zamítnutí odvolání pro opožděnost nebo nepřípustnost podle
§ 92 odst. 1 správního řádu není
rozhodnutím, v němž by se správní orgán věcně zabýval odvoláním účastníka řízení.
Rozhodnutím podle
§ 92 odst. 1 správního řádu odvolací
správní orgán zamítá odvolání z důvodu jeho opožděnosti či nepřípustnosti, tj. z
důvodu nenaplnění
jedné ze základních procesních podmínek, bez níž nelze podané odvolání meritorně
posoudit, proto
také není odvoláním napadené rozhodnutí na základě opožděného či nepřípustného odvolání
současně
potvrzováno. V souladu s ustálenou judikaturou Nejvyššího správního soudu je tedy
soud v případě
žaloby proti rozhodnutí o zamítnutí odvolání jako opožděného nebo nepřípustného oprávněn
zkoumat v
mezích žalobních bodů pouze to, zda se skutečně jednalo o opožděné nebo nepřípustné
odvolání a zda
byl žalobce zkrácen na svých právech neprovedením odvolacího přezkumu (srov. např.
rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 12. 2003, č. j. 5
A
14/2002 - 35, publikovaný pod č. 287/2004 Sb. NSS, usnesení rozšířeného senátu
Nejvyššího
správního soudu ze dne 26. 8. 2008, č. j. 8
As 51/2006
- 105, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 9. 2008, č. j.
8 As 51/2006 - 112, rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 27. 11. 2008, č. j. 2
As 53/2007
- 111, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 12. 2009, č. j.
5 As 105/2008 - 135, nebo rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 23. 4. 2010, č. j. 5
As 10/2010
- 75, všechny dostupné na www.nssoud.cz).
Z uvedeného vyplývá, že krajský soud byl oprávněn, pokud jde o žalobu
stěžovatele,
přezkoumat rozhodnutí žalovaného pouze z toho hlediska, zda bylo odvolání stěžovatele
po právu
zamítnuto jako nepřípustné, či nikoliv. Nemohl se tedy zabývat stěžovatelem uplatněnými
námitkami
nezákonnosti rozhodnutí speciálního stavebního úřadu, proti jehož rozhodnutí podal
stěžovatel
odvolání, jež bylo žalovaným zamítnuto jako nepřípustné, konkrétně namítanou absencí
územního
rozhodnutí podle § 81 stavebního zákona. Takový postup je ostatně z kasační stížností
napadeného
rozsudku krajského soudu zřejmý. Přestože stěžovatel podal žalobu společně s žalobcem
2), krajský
soud ve vztahu k osobě stěžovatele správně posoudil pouze otázku jeho tvrzeného účastenství
v
předmětném stavebním řízení. Vzhledem k tomu, že dospěl ke shodnému závěru jako žalovaný,
tedy že
stěžovatel nebyl účastníkem předmětného stavebního řízení, konstatoval dále, že žalovaný
nepochybil,
když odvolání stěžovatele posoudil jako nepřípustné, a žalobu stěžovatele bez dalšího
zamítl.
Ostatní žalobní námitky pak již posuzoval toliko k žalobě žalobce 2).
Nejvyšší správní soud tedy uzavírá, že i on byl ve svém přezkumu
v rámci řízení o
kasační stížnosti stěžovatele omezen pouze na jedinou otázku, kterou k žalobě stěžovatele
krajský
soud v napadeném rozsudku posuzoval, tj. otázku, zda bylo odvolání stěžovatele po
právu zamítnuto
jako nepřípustné, jinými slovy otázku, zda stěžovatel měl být účastníkem předmětného
stavebního
řízení. Proto se zdejší soud nemohl druhou stížní námitkou, podle níž mělo rozhodnutí
speciálního
stavebního úřadu předcházet územní řízení, prozatím zabývat.
Pokud jde o otázku účastenství stěžovatele ve stavebním řízení,
z kasační stížnosti
není zřejmé, zda i k ní stěžovatel vztahoval svou obecnou námitku nedostatku důvodů
rozhodnutí
krajského soudu. Nejvyšší správní soud ovšem musí v každém případě konstatovat, že
takovou vadu
napadeného rozsudku v této souvislosti neshledal, neboť jak vyplývá z výše uvedeného,
krajský soud
svůj závěr sice stručně, nicméně zcela srozumitelně a jednoznačně odůvodnil, je tedy
zřejmé, na
základě jakých úvah k danému právnímu závěru dospěl. Jinou otázkou je ovšem posouzení,
zda je tento
závěr, podle něhož stěžovatel neměl být účastníkem předmětného stavebního řízení,
správný.
Nejvyšší správní soud v této souvislosti především konstatuje, že
okruh účastníků
řízení je vymezen v § 109 stavebního zákona. Podle odst. 1 zmíněného ustanovení je
účastníkem
stavebního řízení:
b) vlastník stavby, na níž má být provedena změna či udržovací
práce,
není-li stavebníkem, nejde-li o případ uvedený v písmenu g),
c) vlastník pozemku, na kterém má být stavba prováděna,
není-li
stavebníkem,
d) vlastník stavby na pozemku, na kterém má být stavba
prováděna, a ten,
kdo má k tomuto pozemku nebo stavbě právo odpovídající věcnému břemenu, mohou-li
být jejich práva
navrhovanou stavbou přímo dotčena,
e) vlastník sousedního pozemku nebo stavby na něm, může-li
být jeho
vlastnické právo navrhovanou stavbou přímo dotčeno,
f) ten, kdo má k sousednímu pozemku právo odpovídající
věcnému břemenu,
může-li být toto právo navrhovanou stavbou přímo dotčeno,
g) společenství vlastníků jednotek podle zvláštního právního
předpisu ve
stavebním řízení, které se týká domu nebo společných částí domu anebo pozemku; v
případě, že
společenství vlastníků jednotek podle zvláštního právního předpisu nemá právní subjektivitu,
vlastník, jehož spoluvlastnický podíl na společných částech domu činí více než jednu
polovinu.“
Podle odst. 2 citovaného ustanovení pak platí, že
"účastníky
řízení nejsou
nájemci bytů, nebytových prostor nebo pozemků“.
Z citovaného zákonného ustanovení je zřejmé, že zákonodárce okruh
účastníků
stavebního řízení definoval uzavřeným výčtem, přičemž výslovně neuvedl, že mezi účastníky
je nutno
řadit i takové osoby, jimž je účastenství ve stavebním řízení přiznáno podle zvláštních
zákonů. O
uvedené opřel svou argumentaci krajský soud, když konstatoval, že účastenství jiných
osob než
takových, které jsou v § 109 odst. 1 stavebního zákona uvedeny, je vyloučeno. Vzhledem
k tomu, že §
109 odst. 1 stavebního zákona výslovně neřadí mezi účastníky stavebního řízení i
osoby, o kterých
tak stanoví zvláštní právní předpis, dospěl krajský soud k závěru, že stěžovateli
jakožto občanskému
sdružení nebylo možné účastenství v předmětném řízení přiznat.
Nutno podotknout, že názor, který si osvojil krajský soud, sdílí
i část odborné
veřejnosti. Jiří Plos například k účastenství ve stavebním řízení podotýká:
"Okruh
účastníků řízení je podstatně omezen. Nejedná se o řízení veřejné a účastenství v
řízení není
vzhledem k charakteru řízení přiznáno občanským sdružením podle zvláštních právních
předpisů.“
(J. Plos, Nový stavební zákon s komentářem pro praxi, Grada Publishing, Praha, 1.
vydání, 2007, str.
98). Jiní autoři oproti tomu uvádějí:
"Na rozdíl od úpravy účastníků územního
řízení v § 85 odst. 2 nejsou v § 109 výslovně uvedeny osoby, které jsou účastníky řízení, pokud
jim to zvláštní
předpis přiznává. Mají se tím na mysli občanská sdružení, která se stávají účastníky
řízení za
podmínek zvláštního zákona. Účastenství těchto osob v řízení není založeno stavebním
zákonem, ale
zákonem zvláštním.“
(M. Hegenbart, B. Sakař a kol., Stavební zákon - komentář,
Praha,
C.H.Beck, 1. vydání, 2008, str. 307 -308).
Nejvyšší správní soud se musí přiklonit k posledně citovanému právnímu
názoru.
Zákonné ustanovení, které doplňuje okruh účastníků řízení o osoby, jimž takové právo
zakládá
zvláštní zákon, není totiž ničím jiným než explicitním odkazem na zvláštní právní
úpravu, již je
však třeba v každém případě použít před právní úpravou obecnou. Zákonodárce může
takový odkaz do
zákonné definice okruhu účastníků řízení zařadit ve snaze vymezit okruh účastníků
co nejúplněji a
nejpřesněji, s cílem poskytnout vodítko pro budoucí aplikaci takového ustanovení.
Absence výslovného
odkazu však nemůže nic změnit na skutečnosti, že pokud existuje zvláštní právní norma,
která má užší
vymezení, ať už věcné či osobní, bude muset být podle pravidla
lex specialis
derogat
generali
aplikována před úpravou obecnou, tzn. že ji buď zcela nahradí nebo ji alespoň dílčím
způsobem
modifikuje. V tomto rozsahu tedy Nejvyšší správní soud plně souhlasí s argumentací
stěžovatele a
právním názorem vysloveným veřejným ochráncem práv ve zmíněné zprávě o šetření ze
dne 23. 10. 2008,
č. j. 4618/2008/VOP/MH.
Otázkou k posouzení tedy zůstává, zda ustanovení § 70 zákona o ochraně
přírody
představuje ve vztahu k § 109 stavebního zákona zvláštní právní úpravu účastenství
ve stavebním
řízení. Podle § 70 zákona o ochraně přírody ustanovení platí:
"(1) Ochrana přírody podle tohoto zákona se uskutečňuje
za přímé účasti
občanů, prostřednictvím jejich občanských sdružení a dobrovolných sborů či aktivů
(2) Občanské sdružení nebo jeho organizační jednotka, jehož
hlavním
posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny (dále jen "občanské sdružení“)
je oprávněno,
pokud má právní subjektivitu, požadovat u příslušných orgánů státní správy, aby bylo
předem
informováno o všech zamýšlených zásazích a zahajovaných správních řízeních, při nichž
mohou být
dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné podle tohoto zákona. Tato žádost
je platná jeden
rok ode dne jejího podání, lze ji podávat opakovaně. Musí být věcně a místně
specifikována.
(3) Občanské sdružení je oprávněno za podmínek a v případech
podle
odstavce 2 účastnit se správního řízení, pokud oznámí svou účast písemně do osmi
dnů ode dne, kdy mu
bylo příslušným správním orgánem zahájení řízení oznámeno; v tomto případě má postavení
účastníka
řízení. Dnem sdělení informace o zahájení řízení se rozumí den doručení jejího písemného
vyhotovení
nebo první den jejího zveřejnění na úřední desce správního orgánu a současně způsobem
umožňujícím
dálkový přístup.“
Ustanovení § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny se tedy vztahuje
na specificky
vymezený okruh správních řízení, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody
a krajiny
chráněné podle tohoto zákona. Pro takto definovaná řízení pak citované ustanovení
doplňuje okruh
účastníků, který je vymezen obecnou normou, o občanská sdružení, jejichž hlavním
posláním podle
stanov je ochrana přírody a krajiny.
Z uvedeného je zřejmé, že § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny
obsahuje zvláštní
úpravu účastenství pro zde vymezená správní řízení. Kritériem pro stanovení, zda
se jedná o řízení,
na které předmětná úprava dopadá, či nikoli, je toliko skutečnost, zda v takovém
řízení mohou být
dotčeny zájmy ochrany přírody a krajiny chráněné tímto zákonem. Podle § 2 odst. 2 písm. g) zákona o
ochraně přírody a krajiny se ochrana přírody a krajiny podle tohoto zákona zajišťuje
mimo jiné i
spoluúčastí v procesu územního plánování a stavebního řízení s cílem prosazovat vytváření
ekologicky
vyvážené a esteticky hodnotné krajiny. Nejvyšší správní soud tedy neshledal důvod,
pro který by bylo
možné z okruhu správních řízení, na něž se vztahuje zvláštní úprava účastenství dle
§ 70 zákona o
ochraně přírody a krajiny, vyloučit veškerá stavební řízení jako celek. Naopak má
za to, že
ustanovení § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny se vztahuje na všechna správní
řízení podle
stavebního zákona, pokud při nich mohou být dotčeny zákonem chráněné zájmy ochrany
přírody a
krajiny.
Nejvyšší správní soud poukazuje rovněž na odpověď Ministerstva pro
místní rozvoj ze
dne 3. 9. 2008, č. j. 26554/08 - 82, na dotaz sdružení Calla - Sdružení pro záchranu
prostředí k
výkladu § 109 stavebního zákona, jejíž
kopii stěžovatel připojil ke kasační stížnosti. V ní zmíněný ústřední orgán státní
správy ve věcech
stavebního řádu odkazuje na § 90 odst. 4
zákona o ochraně přírody a krajiny, ve znění účinném ke dni 30. 11. 2009, které je
relevantní
i pro
posuzovanou věc a podle kterého
"zákon o ochraně přírody a krajiny a předpisy
vydané k jeho
provedení jsou zvláštními předpisy ve vztahu k předpisům o lesích, vodách,
územním
plánování a
stavebním řádu
, o ochraně nerostného bohatství, ochraně zemědělského půdního
fondu, myslivosti a
rybářství“
(důraz doplněn). Nezbývá tedy než konstatovat, že dle právního
stavu rozhodného
pro posouzení věci zákon o ochraně přírody a krajiny samotný svou povahu zákona zvláštního
vůči
zákonu stavebnímu výslovně deklaroval. Ani následné vypuštění
§ 90 odst. 4 ze zákona o ochraně přírody
a krajiny provedené s účinností od 1. 12. 2009 zákonem č.
349/2009 Sb. však nemůže nic změnit na tom, že
§ 70 zákona o ochraně přírody a krajiny zůstává zvláštním ustanovením ve vztahu k
§ 109 stavebního
zákona.
Vzhledem k tomu, že závěr o právu účasti občanských sdružení, jejichž
hlavním
posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny, ve stavebním řízení, v němž mohou
být dotčeny
zájmy ochrany přírody a krajiny, jednoznačně vyplývá z vnitrostátních právních předpisů,
nemusel se
již Nejvyšší správní soud zabývat tím, zda by opačný závěr byl případně v rozporu
s rozsahem
procesních oprávnění, která ekologickým spolkům přiznává Aarhuská úmluva
,
resp.
její provedení do unijního práva v podobě směrnice Rady
85/337/EHS.
Nejvyšší správní soud tedy uzavírá, že závěr krajského soudu o tom,
že účastenství
stěžovatele jako občanského sdružení nemohlo být založeno ustanovením § 70 zákona
o ochraně přírody
a krajiny, je nesprávný.
Nejvyšší správní soud ovšem dále připomíná skutečnost, že právo
účasti na
předmětném stavebním řízení podle § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny by v posuzovaném
případě
stěžovateli svědčilo pouze při splnění zde stanovených podmínek.
Jak již bylo zmíněno, podmínkou aplikace § 70 zákona o ochraně přírody
a krajiny je
především existence takového řízení, při němž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody
a krajiny
chráněné tímto zákonem. Nejvyšší správní soud pro úplnost odkazuje na svůj rozsudek
ze dne 7. 12.
2005, č. j. 3 As 8/2005 - 118, publikovaný pod č.
825/2006 Sb. NSS, ve kterém konstatoval, že
"účast občanských sdružení podle
§ 70 zákona o
ochraně přírody a krajiny nelze vykládat natolik široce, že by se vztahovala na jakoukoliv
složku
životního prostředí, nýbrž toliko na složky životního prostředí chráněné zákonem
o ochraně přírody a
krajiny“
(srov. též rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 2. 2010,
č. j.
7 As 2/2009 - 80, www.nssoud.cz). V souladu s §
2 odst. 1 zákona o ochraně přírody a krajiny lze za zájmy ochrany přírody a krajiny
chráněné tímto
zákonem považovat péči o volně žijící živočichy, planě rostoucí rostliny a jejich
společenstva, o
nerosty, horniny, paleontologické nálezy a geologické celky, péče o ekologické systémy
a krajinné
celky, jakož i o vzhled a přístupnost krajiny. Samotné posouzení, zda se v konkrétní
věci jedná o
takové správní řízení, při němž některé ze zmíněných zájmů mohou být dotčeny, je
přitom věcí
správního orgánu, u něhož bylo řízení zahájeno a jenž musí zjistit okruh účastníků
řízení.
Další podmínkou pak je, jak již bylo také řečeno, že účastenství
podle § 70 odst. 2 až 3 zákona o ochraně přírody a krajiny může být přiznáno pouze občanskému sdružení,
jehož hlavním
posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny. Takové občanské sdružení je oprávněno
požadovat
u příslušných orgánů státní správy, aby bylo předem informováno o všech zamýšlených
zásazích a
zahajovaných správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody
a krajiny
chráněné podle tohoto zákona. Tato žádost musí být věcně a místně specifikována,
je platná jeden rok
ode dne jejího podání, přičemž ji lze podávat opakovaně. Občanským sdružením je dále
přiznáno i
právo účasti na správních řízeních, při nichž mohou být dotčeny zájmy ochrany přírody
a krajiny. To
ovšem pouze za podmínky, že svou účast písemně oznámí do osmi dnů ode dne, kdy mu
bylo oznámeno
zahájení řízení.
Bude tedy na krajském soudu, aby v dalším řízení posoudil, zda výše
uvedené
podmínky byly vzhledem ke skutkovým okolnostem posuzovaného případu splněny, či nikoliv.
Pokud
krajský soud dospěje k závěru, že ze strany stěžovatele podmínky naplněny byly, tj.
že stěžovatel je
občanským sdružením, jehož hlavním posláním podle stanov je ochrana přírody a krajiny,
a zároveň, že
se v souladu s § 70 odst. 3 zákona o
ochraně přírody a krajiny přihlásil o své účastenství v předmětném řízení ve lhůtě
zde stanovené
(přičemž se krajský soud bude v této souvislosti zabývat i výše zmíněným podáním
stěžovatele
doručeným speciálnímu stavebnímu úřadu dne 26. 11. 2007, tedy před zahájením předmětného
stavebního
řízení), pak bude muset konstatovat, že stavební úřad mohl odepřít stěžovateli postavení
účastníka
řízení a žalovaný zamítnout jeho odvolání jako nepřípustné pouze tehdy, pokud by
správní orgány
dospěly k závěru, že se v posuzovaném případě nejednalo o řízení, při němž mohly
být dotčeny zájmy
ochrany přírody a krajiny. I pokud by tomu tak bylo, musel by se ovšem krajský soud
vypořádat také s
tím, že žalovaný posoudil odvolání stěžovatele jako nepřípustné i přesto, že speciální
stavební úřad
nevydal řádně odůvodněné usnesení podle §
28
odst. 1 správního řádu o tom, že stěžovatel není účastníkem předmětného stavebního
řízení
(např. z toho důvodu, že by v něm podle názoru stavebního úřadu nemohly být dotčeny
zájmy ochrany
přírody a krajiny), a že skutečnost, že stěžovatele nepovažuje za účastníka řízení,
mu stavební úřad
sdělil až v samotném stavebním povolení, tedy v rozhodnutí o věci samé.
Vzhledem k tomu, že Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost
důvodnou, měl by
v souladu s § 109 odst. 2 s. ř. s.,
podle něhož je Nejvyšší správní soud vázán rozsahem kasační stížnosti, rozsudek krajského
soudu
zrušit v rozsahu napadeného výroku I. tohoto rozsudku a s ním souvisejícího výroku
IV. o nákladech
řízení. Posledně uvedené pravidlo však neplatí, je-li na napadeném výroku závislý
výrok, který
napaden nebyl (§ 109 odst. 2 věta za
středníkem s. ř. s.).
Jak již bylo vysvětleno, krajský soud správně přezkoumal rozhodnutí
žalovaného,
napadené společným podáním stěžovatele a žalobce 2), vzhledem ke každé osobě žalobce
zvlášť, a to
vždy v příslušném rozsahu, tj. v rozsahu, v jakém se jednotlivými odvoláními žalobců
zabýval
žalovaný v odvolacím řízení. Krajský soud ovšem, přestože žalobu stěžovatele zamítl,
zrušil napadené
rozhodnutí žalovaného k žalobě žalobce 2) jako celek, tedy včetně 5. výroku, jímž
bylo odvolání
stěžovatele zamítnuto jako nepřípustné.
Uvedený chybný postup krajského soudu působí aktuálně nemalé procesní
potíže.
Nejvyšší správní soud by měl totiž po té, co rozsudek krajského soudu ke kasační
stížnosti
stěžovatele přezkoumal a shledal důvody pro jeho zrušení, tento zrušit toliko v rozsahu
kasační
stížnosti a věc v tomto rozsahu vrátit krajskému soudu k dalšímu řízení, což by ovšem
znamenalo, že
krajský soud by v dalším řízení fakticky přezkoumával zákonnost již neexistujícího
(zrušeného)
rozhodnutí žalovaného.
Zde musí Nejvyšší správní soud odkázat na své rozhodnutí ze dne
12. 3. 2008, č. j.
1 As 21/2007 - 272, www.nssoud.cz, ve kterém
dospěl k závěru, že
"jednou z podmínek řízení o žalobě proti rozhodnutí
správního orgánu je
existence pravomocného rozhodnutí, kterým správní orgán založil, změnil, zrušil nebo
určil veřejné
subjektivní právo nebo povinnost účastníka. Tato nutná podmínka plyne ze samotné
povahy rozhodování
správních soudů: ty se totiž neomezují na konstatování, že rozhodnutí, jímž správní
orgán v
minulosti zasáhl do právní sféry účastníka, bylo nezákonné či nikoli. (Nutno připustit,
že takový
akademický výrok by soud hypoteticky mohl učinit i opakovaně bez jakýchkoli neblahých
faktických
důsledků, pochopitelně ovšem i bez praktického přínosu pro účastníka.) Správní soudy
naopak z
nezákonnosti - shledají-li ji - vyvozují praktické procesní důsledky, nezákonná rozhodnutí
ruší a
vracejí věci správním orgánům k dalšímu řízení. Jakmile je však jednou rozhodnutí
správního orgánu
pravomocně zrušeno, nemůže se jím soud zabývat, neboť věc už přešla zpět do rozhodovací
pravomoci
správního orgánu a soud již nad ní nemá žádnou moc“.
Vzhledem k uvedenému dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že pokud
by zrušil
napadený rozsudek krajského soudu pouze v rozsahu kasační stížnosti, nebyly by v
takovém případě
dány podmínky pro další řízení před krajským soudem. Nejvyššímu správnímu soudu tedy
nezbývá než
konstatovat, že přestože kasační stížností byl napaden pouze výrok I. rozsudku krajského
soudu a s
ním související výrok o nákladech řízení, je na místě napadený rozsudek zrušit v
plném rozsahu, a to
z toho důvodu, že v posuzované věci není možné výroky I. a II. daného rozsudku, jimiž
krajský soud
rozhodl o jednotlivých žalobách, posoudit jako samostatné, aniž by to působilo v
dalším řízení
zásadní problémy v rovině procesní. Nejvyšší správní soud tudíž výroky I. a II. napadeného
rozsudku
posoudil jako výroky související ve smyslu §
109 odst. 2 s. ř. s. S ohledem na tento závěr je pak namístě rozsudek krajského
soudu zrušit
jako celek, v důsledku čehož dříve zrušené rozhodnutí žalovaného na omezenou dobu
"obživne“, neboť
po tuto dobu nebude existovat soudní rozhodnutí, které by je (pravomocně) zrušovalo.
Pouze tímto
postupem lze dle názoru Nejvyššího správního soudu docílit toho, že budou dány podmínky
pro další
řízení před krajským soudem, který tedy znovu posoudí ve světle výše uvedených závěrů
Nejvyššího
správního soudu žalobu stěžovatele. Teprve v případě, že ji shledá důvodnou, zruší,
vedle výroků
rozhodnutí žalovaného, které se bezprostředně týkají žalobce 2) (2. a 6. výrok),
také 5. výrok
rozhodnutí žalovaného, jímž bylo odvolání stěžovatele zamítnuto jako nepřípustné
(resp. zruší v
takovém případě již rozhodnutí žalovaného celé, pokud dospěje k závěru, že žalobami
nenapadené
výroky tohoto rozhodnutí, jimiž byla zamítnuta odvolání ostatních odvolatelů, nemohou
samostatně
obstát).
Nejvyšší správní soud tedy shledal kasační stížnost důvodnou a v
souladu s
§ 110 odst. 1 s. ř. s. rozsudek
Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 23. 2. 2009, č. j. 10 Ca 245/2008 -
41, v celém
rozsahu zrušil, a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm bude Krajský soud v Českých
Budějovicích
vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu vysloveným v tomto rozsudku
(§ 110 odst. 3 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne Krajský soud
v Českých
Budějovicích v novém rozhodnutí (§
110 odst.
2 s. ř. s.).
Poučení
:
Proti tomuto rozsudku
nejsou
opravné prostředky přípustné (§
53 odst.
3, § 120 s. ř. s.).
V Brně dne 27. května 2010
JUDr. Ludmila Valentová