Stavební řízení: povolení změny v užívání stavby
Povolení změny v užívání stavby na cizím pozemku, není-li spojeno se
změnou stavby,
nemůže být podmíněno souhlasem vlastníka pozemku
(§ 85 odst. 1 stavebního
zákona z
roku 1976).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 6. 2009, čj.
7 As 26/2008-140)
Prejudikatura: č. 781/2006 Sb. NSS, č. 804/2006 Sb. NSS a č. 1045/2007
Sb.
NSS.
Věc: a) Kateřina H. a b) Obec Jíkev proti Krajskému úřadu Středočeského
kraje, za účasti
společnosti s ručením omezením SETRA, o povolení změny v užívání stavby, o kasační
stížnosti osoby
zúčastněné.
Městský úřad v Nymburku k žádosti osoby zúčastněné na řízení povolil změnu v
užívání stavby
silážního žlabu na pozemku v katastrálním území Jíkev na kompostárnu. Proti tomuto
rozhodnutí se
žalobkyně a) a b) odvolaly. Žalovaný odvolání zamítl [u žalobkyně a) z důvodu nepřípustnosti
podle
§ 60 zákona č. 71/1967
Sb., o
správním řízení (správní
řád)].
Obě žalobkyně podaly žalobu k Městskému soudu v Praze, který rozhodnutí žalovaného
zrušil. Za
spornou označil otázku, zda změnu v užívaní stavby, která je umístěna na cizím pozemku,
lze povolit
přes nesouhlas vlastníka pozemku. Souhlasil s názorem žalovaného, že vyhláška č.
132/1998 Sb.,
kterou se
provádějí některá ustanovení stavebního
zákona (dále „vyhláška č.
132/1998 Sb.“),
mezi doklady,
které je třeba přiložit k žádosti o povolení změny v užívání stavby, doklad o právu
k pozemku pod
stavbou neuvádí. S tím se však nelze spokojit, neboť jde o podzákonný předpis.
Obecně je podle městského soudu nutno vycházet z toho, že samo zřízení stavby
na cizím pozemku
vyžaduje souhlas vlastníka pozemku, a je-li tento souhlas dán, je dán ke konkrétnímu
záměru, tedy ke
konkrétní stavbě, nikoli ke zřízení jakékoli stavby na jeho pozemku. Byl-li dán souhlas
k určitému
vymezenému záměru, musí být vyžadován i ke každé další změně, která je změnou územního
uspořádání
(plošně i výškově) či změnou účelu užívání stavby. Stejně tak je tomu v případě stavebního
řízení o
povolení stavby, kdy podle §
58
odst. 2 stavebního zákona musí stavebník prokázat, že je vlastníkem pozemku
nebo stavby anebo
že má k pozemku či stavbě jiné právo, které jej opravňuje zřídit na pozemku požadovanou
stavbu,
provést změnu stavby anebo udržovací práce na ní. V této souvislosti městský soud
citoval
§ 16 odst. 2
písm. a) vyhlášky
č. 132/1998 Sb. a uvedl, že nestačí, že má stavebník vlastnické právo ke stavbě,
ale musí
doložit i vlastnické či jiné právo k pozemku na němž stavba stojí, pakliže má stavbu
na cizím
pozemku, tedy oprávnění stavbu či její změnu provést. Pro úplnost městský soud odkázal
na rozsudek
Nejvyššího správního soudu č. 1135/2007 Sb. NSS, v němž je uvedeno, že souhlasu vlastníka
pozemku je
třeba k jakékoli změně stavby na tomto pozemku i k udržovacím pracím na takové stavbě.
Obdobně se
městský soud domnívá, že tohoto souhlasu je třeba i ke změně v užívání stavby.
Městský soud dále uvedl, že řízení o změně v užívání stavby je zapotřebí vést
pouze tehdy,
pokud může změnou v užívání dojít k ohrožení zájmů uvedených v
§ 85 stavebního zákona.
Dotýká-li se změna v užívání těchto zájmů, je tím spíše zřejmé, že se může dotýkat
i vlastnických
práv vlastníka pozemku pod stavbou. Za těchto okolností městský soud musel souhlasit
se žalobkyněmi
v tom, že souhlas vlastníka pozemku pod stavbou je pro povolení změn v užívání stavby
nezbytným
předpokladem. I když stavební
zákon výslovně neupravuje situaci, která nastala v daném případě, je podle
městského soudu
při řešení daného případu nutno vyjít z kontextu celé zákonné úpravy
stavebního zákona,
a i v případě
změny účelu užívání stavby, která není spojena se změnou stavby, vyjít z požadavku
§ 58 odst. 2 stavebního
zákona. Městský soud odmítl opakovaná tvrzení stěžovatele, že podmínky citovaného
ustanovení
splnil, neboť prokázal pouze vlastnické právo ke stavbě, k pozemku však žádné právo
neprokázal.
Městský soud si je vědom toho, že podle
§ 85 stavebního zákona
se na
řízení o změně v užívání stavby použijí přiměřeně toliko ustanovení týkající se kolaudačního
řízení,
nikoli tedy § 58
odst. 2 stavebního
zákona. Ve světle shora zmíněných úvah a ustanovení
občanského zákoníku
a
Listiny základních práv
a svobod
(dále „Listina“)
je však třeba při
řešení daného případu k tomuto ustanovení rovněž přihlédnout. Kolaudací stavby se
povoluje její
užívání v souladu s vymezením určeným stavebním povolením, k jehož vydání je souhlas
vlastníka
pozemku nezbytný, a změna účelu užívání před kolaudací takový souhlas nesporně vyžaduje.
Není důvodu
činit rozdíl stran souhlasu vlastníka pozemku ke změně před a po kolaudaci, vždy
jde o změnu, která
omezuje jeho právo v jiném rozsahu, než jaký případným původním souhlasem ke stavbě
dal. K žalobním
námitkám žalobkyně a) městský soud uvedl, že žalovaný pochybil tím, že odvolání žalované
a) posoudil
jako nepřípustné a zamítl je.
Proti tomuto rozsudku podala osoba zúčastněná (stěžovatel) v zákonné lhůtě kasační
stížnost, v
níž uvedla, že napadeným rozsudkem došlo k omezení vlastnického práva vlastníka stavby.
Mají-li mít
všichni vlastníci stejná práva a povinnosti, jakož i stejnou právní ochranu, pak
v napadeném
rozsudku zcela absentuje uvedení důvodů, na základě kterých městský soud dospěl k
závěru, že
vlastnickému právu vlastníka pozemku by měla být poskytnuta větší míra ochrany než
vlastníkovi
stavby, sice postavené na cizím pozemku, nicméně v souladu se stavebními předpisy.
Městský soud z
nutnosti souhlasu vlastníka pozemku pod stavbou vyžadovaného v územním, a následně
stavebním řízení,
nesprávně dovodil potřebu takového souhlasu se změnou v užívání stavby, která není
spojena se změnou
stavby, čímž nad rámec právních předpisů stěžovateli uložil povinnost, což je v rozporu
s
čl. 4 Listiny.
V daném případě
se jednalo o změnu v užívání stavby, která nebyla spojena se změnou stavby, a proto
se na řízení
vztahují přiměřeně §
76 až § 84
stavebního zákona. Podle stěžovatele je třeba zdůraznit, že použití citovaných
ustanovení má
být přiměřené a v žádném z nich není zmínka o tom, že by v řízení vedeném podle
§ 85 stavebního zákona
měl
vlastník stavby dokládat vlastnické právo k pozemku, resp. souhlasy vlastníků pozemků
pod stavbou.
Měl-li by zákonodárce v úmyslu, aby také v řízení o změně v užívání stavby byly vyžadovány
také
souhlasy vlastníků pozemků pod stavbou, nepochybně by tuto skutečnost pregnantně
vyjádřil v
ustanoveních stavebního
zákona.
Podle žalobkyně b) nemůže obstát názor stěžovatele, že „rovná práva“ vlastníka
stavby oproti
vlastníku pozemku nelze omezovat tím, že by ke změně v užívání stavby byl vyžadován
souhlas
vlastníka pozemku. Provoz kompostárny vyžaduje manipulační plochu. Do kompostovacího
žlabu jsou
dováženy velice objemné komponenty nákladními auty. Tím jsou velice zatěžovány pozemky
v přímém
sousedství silážního žlabu. Stěžovatel nemá ke své stavbě žádnou jinou možnost přístupu
než přes
pozemky obou žalobkyň, přičemž nemá upraveno a zajištěno právo přístupu ke stavbě
a upraven způsob a
rozsah využití sousedních pozemků ve vlastnictví žalobkyň. Pokud v těchto věcech
nebylo dosaženo
dohody, je k řešení konfliktu vlastnických práv povolán soud v režimu
§ 137 odst. 2 stavebního
zákona. Nelze však připustit, aby tuto jasně občanskoprávní záležitost rozhodoval
mocensky
správní orgán.
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl že v napadeném rozsudku citovaná
ustanovení
stavebního zákona
ve vazbě na
§ 16 odst. 2 vyhlášky
č. 132/1998
Sb. nemohou správní orgány aplikovat na ta řízení, mezi která patří i řízení
o povolení změny
užívání stavby, u kterých platí jiný, mírnější režim než u umísťování a povolování
staveb, kde
dochází k intenzivnímu zásahu do práv vlastníka pozemku a kde zákon jeho souhlas
vyžaduje. Mezi
doklady taxativně uvedenými v §
35
vyhlášky č. 132/1998 Sb. není souhlas vlastníka pozemku uveden. Toto ustanovení
je plně v
souladu s § 85 odst.
1 stavebního
zákona obsahujícím poznámku, že na řízení o změně v užívání stavby bez stavebních
změn se
použijí § 76 až §
84 stavebního
zákona. V tomto případě tedy zákonodárce neshledal důvod podmiňovat změnu
v užívání povolené
a kolaudované stavby souhlasem vlastníka pozemku, a proto jej záměrně neuvedl jako
nezbytný doklad k
žádosti o změnu v užívání stavby. Namítané budoucí
emise
ve formě zápachu a obavy
z prosakování
odpadu do spodních vod byly v průběhu řízení řádně posouzeny a zohledněny s oporou
v kladných
vyjádřeních dotčených orgánů státní správy.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Podle §
85 odst. 1
stavebního zákona lze stavbu užívat jen k účelu určenému v kolaudačním rozhodnutí,
popřípadě
ve stavebním povolení. Změny ve způsobu užívání stavby, v jejím provozním zařízení,
ve způsobu nebo
podstatném rozšíření výroby, popřípadě činnosti, která by mohla ohrozit zdraví a
život nebo životní
prostředí, jsou přípustné jen na základě rozhodnutí stavebního úřadu o změně v užívání
stavby; na
řízení se vztahují přiměřeně §
76 až
§ 84 stavebního zákona.
Podle § 85 odst.
2 stavebního
zákona projedná změnu v užívání stavby, která je spojena se změnou stavby,
stavební úřad ve
stavebním řízení a po jejím dokončení provede kolaudaci změny stavby.
Ustanovení § 85
stavebního
zákona upravuje jednak v
odstavci 1
případy, kdy
dochází pouze ke změnám ve způsobu užívání stavby, v jejím provozním zařízení nebo
podstatném
rozšíření výroby a jednak v
odstavci 2
případy, kdy
dochází nejen ke změně v užívání stavby, ale i ke změně stavby samotné. V prvém případě
při
rozhodování o změně v užívání stavby stavební úřad přiměřeně aplikuje ustanovení
stavebního zákona
upravující
kolaudační řízení, zatímco ve druhém případě musí stavební úřad ve stavebním řízení
vydat stavební
povolení a po dokončení stavebních změn rozhodnout o kolaudaci.
Protože v daném případě je nesporné, že změna v užívání stavby (silážního žlabu)
nebyla spojena
se změnou stavby, je vyloučena aplikace
§ 85 odst. 2 stavebního
zákona. Za této situace nemusel o změně v užívání stavby rozhodovat stavební
úřad ve
stavebním řízení. Odkázal-li městský soud na rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 13. 12.
2004, čj. 7 As
12/2004-471), je tento odkaz nepřípadný, protože se
jednalo o změnu
stavby, tedy o skutkově odlišnou situaci oproti nyní posuzovanému případu, ve kterém
je předmětem
soudního přezkumu rozhodnutí o povolení změny v užívání stavby bez změny stavby samotné.
Zásadní
rozdíl mezi oběma případy spočívá v odlišnosti právní úpravy, neboť je-li změna v
užívání stavby
spojena se změnou stavby, je třeba, aby změna v užívání stavby byla projednána ve
stavebním řízení
(§ 85 odst. 2 stavebního
zákona). V takovém případě tedy nemůže být sporu o aplikovatelnosti
§ 58 stavebního zákona.
V
posuzované věci však jde o případ upravený v
§ 85 odst. 1 stavebního
zákona, na který se přiměřeně vztahují
§ 76 až § 84
citovaného
zákona. Pojem „přiměřeně“ obsažený v citovaném ustanovení neznamená, že stavebnímu
úřadu je dána
možnost úvahy, zda ustanovení upravující kolaudační řízení bude či nebude v řízení
o povolení změny
v užívání stavby aplikovat, ale znamená příkaz použít citovaná ustanovení způsobem
odpovídajícím
povaze věci (srovnej rozsudek Městského soudu v Praze č. 804/2006 Sb. NSS). Zákon
však již
nestanoví, že na řízení o změně v užívání stavby, která není spojena se změnou stavby
samotné, se
přiměřeně vztahují i ustanovení upravující povolování staveb, jejich změny a udržovací
práce
(§ 54 až § 70 stavebního
zákona). Tím, že zákonodárce pro řízení o změně v užívání stavby bez současné
změny stavby
stanovil přiměřené použití ustanovení upravujících kolaudační řízení, zároveň nepřímo
vymezil i
požadavky, které vlastník stavby (či jiný subjekt) musí splnit, aby povolení změny
v užívání stavby
dosáhl. Tyto požadavky vyplývají přímo ze zákona a nad zákonný rámec je rozšiřovat
nelze. Podrobněji
jsou pak rozvedeny v §
35 vyhlášky
č. 132/1998 Sb., které však pro žadatele o změnu v užívání stavby povinnost
prokázat
vlastnictví nebo jiné právo k pozemku pod stavbou (tedy např. souhlas vlastníka pozemku)
nestanoví.
Při posuzování této otázky městský soud akcentoval ochranu vlastnického práva
k pozemku na úkor
vlastnického práva ke stavbě a zcela abstrahoval od
čl. 11 odst. 1
Listiny,
podle kterého má každý právo vlastnit majetek, přičemž vlastnické právo všech vlastníků
má stejný
zákonný obsah a ochranu. Rovnocennost všech forem vlastnictví zakotvená v tomto článku
neumožňuje
nahlížet na vlastnické právo k pozemku a stavbě různých vlastníků tak, aby vlastník
pozemku, na němž
je umístěna stavba jiného vlastníka, disponoval vyšší mírou právní ochrany než vlastník
stavby,
který by se tak musel podřídit vlastnickému právu k pozemku. Zásada „superficies
solo cedit“ (povrch
ustupuje, tj. sdílí právní osud pozemku), která platila podle
obecného občanského
zákoníku
z roku 1811 do 31. 12. 1950, již není součástí našeho právního řádu. Ustanovení
§ 120 odst. 2 občanského
zákoníku upravuje zcela opačný právní režim, který umožňuje rozdílné vlastnictví
pozemku a
stavby na něm. Závěry městského soudu však výše uvedené zásadě rovnosti všech forem
vlastnictví
neodpovídají, neboť napadený rozsudek vyznívá zcela jednoznačně ve prospěch vlastníka
pozemku pod
stavbou a výrazným způsobem tak oslabuje vlastnické právo stěžovatele ke stavbě.
S městským soudem
lze sice souhlasit, že změna v užívání stavby se může dotknout i vlastnických práv
vlastníka pozemku
pod stavbou, avšak Nejvyšší správní soud se neztotožňuje s právním názorem, že tento
možný zásah do
práv vlastníka pozemku je v případě změny v užívání stavby bez změny stavby samotné
natolik
intenzivní, že by měl mít vlastník pozemku ve vztahu k plánované změně v užívání
stavby
de facto
právo veta, tj. že by měl mít možnost takovou změnu zcela zablokovat svým nesouhlasem.
Městský soud tedy pochybil tím, že v daném případě dovodil aplikovatelnost
§ 58 odst. 2 stavebního
zákona, aniž by měl pro takový závěr oporu v zákoně, přičemž tento rozšiřující
výklad
stavebního zákona
je v rozporu s
čl. 2 odst. 2
a
odst. 3 Listiny,
podle nichž
lze státní moc uplatňovat jen v případech a mezích stanovených zákonem a to způsobem,
který zákon
stanoví, a každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit,
co zákon
neukládá, a dále v rozporu s čl.
4
odst. 1 Listiny, podle něhož mohou být povinnosti ukládány toliko na základě
zákona a v jeho
mezích a jen při zachování základních práv a svobod.
Dále je třeba zdůraznit, že vlastník pozemku není ponechán bez ochrany. Míra této
ochrany je
nicméně omezena jeho procesním postavením, tj. postavením účastníka řízení o povolení
změny v
užívání stavby, a z tohoto postavení vyplývajícími právy a povinnostmi (viz
§ 78 odst. 1
ve spojení s
§ 85 odst. 1 stavebního
zákona). Ostatně v dané věci byla žalobkyně b) jako vlastník pozemku pod předmětnou
stavbou
účastnicí řízení a svá práva v tomto řízení měla možnost uplatňovat. Právě postavení
účastnice
řízení a z něj vyplývající práva jí zajistilo potřebnou míru ochrany. Jak již bylo
uvedeno výše,
není tato ochrana absolutní, tj. umožňující vlastníkovi pozemku změnu v užívání stavby
bez dalšího
zablokovat.
K argumentu městského soudu možným obcházením zákona Nejvyšší správní soud považuje
za
postačující uvést, že v daném případě nic nenasvědčuje tomu, že by stěžovatel měl
v úmyslu právní
předpisy obcházet.
Vzhledem k výše uvedenému je kasační stížnost v části týkající se otázky nutnosti
souhlasu
vlastníka pozemku se změnou v užívání stavby důvodná.
Nejvyšší správní soud, přestože považuje za opodstatněnou stížní námitku týkající
se souhlasu
vlastníka pozemku se změnou v užívání stavby, dospěl k závěru, že městský soud zrušil
napadené
rozhodnutí krajského úřadu správně. Podle konstantní judikatury Nejvyššího správního
soudu (srovnej
rozsudky ze dne 16. 2. 2005, čj. 1 Afs
20/2004-512), ze dne 26. 10. 2005, čj.
2 Afs 23/2005- 3, publikovaný pod
č. 781/2006 Sb.
NSS, a ze dne 26. 2. 2007, čj. 8 As 36/2005-75,
všechny přístupné na
www.nssoud.cz)
je předmětem
posouzení v řízení o kasační stížnosti především opodstatněnost výroku rozhodnutí
městského soudu.
Důvodem ke zrušení rozsudku tak je zjištění, že žádný z důvodů, pro které městský
soud rozhodnutí
správního orgánu zrušil, nebyl důvodem zákonným, popř. jiná skutečnost, pro kterou
rozsudek
neobstojí. Stejně jako pro zrušení rozhodnutí správního orgánu postačí, aby byl žalobce
úspěšným jen
v některém z žalobních bodů, tak i pro zákonnost zrušujícího rozsudku městského soudu
postačí, je li
dán i jen některý ze zákonných důvodů pro takové rozhodnutí. Při jiném řešení by
další postup
městského soudu spočíval pouze v tom, že sice vydá nový rozsudek, ale se shodným
výrokem a pouze s
částečně jiným odůvodněním. Důvodnost kasační stížnosti by pak fakticky spočívala
v tom, že by část
odůvodnění rozsudku městského soudu byla nahrazena závazným právním názorem Nejvyššího
správního
soudu.
V daném případě se Nejvyšší správní soud s městským soudem neztotožnil pouze v
otázce nutnosti
souhlasu vlastníka pozemku se změnou v užívání stavby. Ostatní důvody, které vedly
městský soud k
závěru o nezákonnosti rozhodnutí krajského úřadu, shledal Nejvyšší správní soud opodstatněnými
[přípustnost odvolání žalobkyně a)], nebo se jimi nezabýval, protože nebyly zpochybněny
v kasační
stížnosti (odvolací námitky, které krajský úřad opomenul přezkoumat). Právní názor
Nejvyššího
správního soudu v takovém případě nezavazuje městský soud, neboť ten v řízení nepokračuje
(§ 110 odst. 3
s. ř. s.).
Naopak je to krajský úřad, který se nebude řídit tím právním názorem městského soudu,
který má
Nejvyšší správní soud za nesprávný. Jakkoli v takovémto případě nejde o formální
(a explicitním
ustanovením zákona) založenou závaznost právního názoru Nejvyššího správního soudu
vysloveného v
rozsudku zamítajícím kasační stížnost, dovozuje se nezbytnost respektovat právní
názor vyslovený v
zamítavém rozsudku i tam, kde to plyne z logiky věci a ekonomiky procesu, tedy
via
facti
, neboť
tento názor je v pokračujícím řízení včetně případného dalšího řízení soudního rozhodující
(srovnej
např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 4. 2007, čj.
8 Afs 6/2007-57, dostupný na
www.nssoud.cz).
V této
souvislosti je vhodné odkázat také na usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního
soudu ze dne
14. 4. 2009, čj. 8 Afs 15/2007-75,
ve kterém
zdejší soud vyslovil, že: „Zruší-li správně krajský soud rozhodnutí správního orgánu,
ale výrok
rozsudku stojí na nesprávných důvodech, Nejvyšší správní soud v kasačním řízení rozsudek
krajského
soudu zruší a věc mu vrátí k dalšímu řízení. Obstojí-li však důvody v podstatné míře,
Nejvyšší
správní soud kasační stížnost zamítne a nesprávné důvody nahradí svými. Pro správní
orgán je pak
závazný právní názor krajského soudu korigovaný právním názorem Nejvyššího správního
soudu.“