Účelem příspěvku na bydlení podle §
24 zákona č. 117/1995 Sb., o státní
sociální podpoře, je poskytovat finanční pomoc na úhradu nákladů na bydlení. Z hlediska posouzení
nároku na dávku nelze vysledovat objektivní a rozumné důvody, proč odlišovat osoby, které
prokazatelně trvale bydlí ve stavbě určené k individuální rekreaci, kterou vlastní, a které zároveň
nemají byt nebo obytnou místnost podle § 24
zákona č. 117/1995 Sb., o státní podpoře, a
osoby, jejichž byt se nachází ve stavbě určené k bydlení.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 10. 2010, čj.
3 Ads 23/2010 - 98)
Věc: Petr K. proti Krajskému úřadu Ústeckého kraje o příspěvek na bydlení, o kasační stížnosti
žalobce.
Odůvodnění:
Žalobce (dále též "stěžovatel“) podal včas kasační stížnost proti rozsudku
Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 27. 5. 2009, č. j. 16 Cad 71/2008 - 49, jímž byla zamítnuta
jeho žaloba proti rozhodnutí žalovaného. Napadeným rozhodnutím žalovaný zamítl odvolání žalobce a
potvrdil rozhodnutí Úřadu práce v Děčíně, č.j. 2637/8/DCC-1/3 ze dne 22. 8. 2008, kterým byla
zamítnuta žádost žalobce o dávku státní sociální podpory příspěvek na bydlení.
Žalovaný v napadeném rozhodnutí vycházel ze skutečnosti, že žalobce uplatnil žádost
o příspěvek na bydlení jako vlastník nemovitosti určené k individuální rekreaci. Posouzení nároku na
příspěvek na bydlení je však podle zákona č. 117/1995
Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o státní
sociální podpoře“) vázáno ke konkrétnímu bytu a nákladům na bydlení s bytem spojených. Co se rozumí
bytem uvádí § 3 písm. h) vyhlášky č.
137/1998 Sb., o obecných technických
požadavcích na výstavbu. Žalovaný není příslušný k posouzení využití nemovitosti, tedy toho, zda se
jedná o byt nebo objekt určený k rekreaci, zda tento splňuje požadavky pro byt ve smyslu uvedené
vyhlášky, proto vychází ze skutečností uvedených v katastru nemovitostí, případně z dokladů vydaných
příslušným orgánem. Proto také žalovaný nevzal v úvahu vyjádření žalobce, že nemovitost je využívána
k trvalému bydlení, neboť s posouzením otázky nesouvisí.
V žalobě žalobce namítal, že uvedenou nemovitost v Nové Chřibské evidenční číslo X
užívá k bydlení, nikoliv k rekreaci. Mezi účastníky vznikl spor o výklad zákonů, žalovaný nesprávně
chápe pojem bydlení. Rozhodná je podle žalobce skutečnost, zda je v dané nemovitosti přihlášen k
trvalému pobytu.
Krajský soud zrekapituloval průběh správního řízení a provedl důkaz výslechem
svědka F. O., starosty obce Rybniště, který uvedl, že K. mají v obci trvalý pobyt.
Žalobce dále předložil kolaudační rozhodnutí Okresního úřadu Děčín ze dne 14. 1.
2000, z kterého bylo zjištěno, že se povoluje užívání stavby vodohospodářského díla "Biologický
septik a biologický filtr na st.p. 173 a na p.p. č. 176 v k.ú. Nová Chřibská“ a dále rozhodnutí
Úřadu práce v Děčíně ze dne 21. 8. 2007, kterým byla žalobci poskytnuta dávka státní sociální
podpory příspěvek na bydlení od 1. 7. 2007 od 30. 6. 2008.
Z výpisu z katastru nemovitostí ze dne 4. 11. 1997 krajský soud zjistil, že na
listu vlastnictví 193, katastrální území Nová Chřibská, okres Děčín, jsou jako vlastníci stavby čp.
X - rekreační objekt, zapsáni P. a K. K.; a výpisem z katastru nemovitostí k datu 11. 5. 2009 bylo
zjištěno, že na listu vlastnictví 193, katastrální území Nová Chřibská, obec Rybniště, okres Děčín,
jsou jako vlastníci stavby Nová Chřibská, č.p. X, způsob využití rodinná rekreace, zapsáni P. K. a
K. K..
Krajský soud odkázal na § 24
odst. 1 a odst. 2 zákona o státní
sociální podpoře a § 10 odst. 1 zákona č.
133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných
číslech a zdůraznil, že pojem "byt“ není v občanském zákoníku ani v zákoně o státní sociální podpoře
definován.
Jeho vymezení se nalézá v ustanovení
§ 2 písm. b) zákona č.
72/1994 Sb., kterým se upravují některé
spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům (dále též
"zákon o vlastnictví bytů“) a dalším předpisem, ve kterém je pojem byt definován, je vyhláška č.
137/1998 Sb., o obecných technických
požadavcích na výstavbu (dále těž "vyhláška o obecných technických požadavcích na výstavbu“), v
jejímž ustanovení § 3 písm. h) je byt definován jako soubor místností, popřípadě jednotlivá obytná
místnost, který svým stavebně technickým uspořádáním a vybavením splňuje požadavky na trvalé bydlení
a je k tomuto účelu užívání určen.
Pro určení toho, zda je daný objekt bytem, je podle krajského soudu rozhodující
kolaudační rozhodnutí vydané příslušným orgánem.
Z přednesených ustanovení právních předpisů krajský soud dovodil, že pro přiznání
příspěvku na bydlení musí být splněny kumulativně dvě podmínky, a to, že se musí jednat o objekt
určený k bydlení, ve kterém je žadatel hlášen k trvalému pobytu.
Žalobce však podle krajského soudu splnil pouze jednu podmínku, a to tu, že je v
objektu hlášen k trvalému pobytu. Druhá podmínka, že se musí jednat o objekt určený k bydlení, v
případě žalobce splněna není.
V katastru nemovitostí je totiž objekt, ve kterém má žalobce trvalý pobyt, veden
jako stavba určená k rodinné rekreaci, a v souladu s tímto stavem má ve smyslu ustanovení § 31 odst.
3 zákona o obcích nemovitost přiděleno evidenční číslo. Pokud by nemovitost, ve které má žalobce
trvalý pobyt, byla určena k bydlení, měla by ve smyslu ustanovení § 31 odst. 1 zákona o obcích
přiděleno číslo popisné.
Krajský soud připustil, že ani výpisy v katastru nemovitostí vztahující se k listu
vlastnictví č. 193, katastrální území Nová Chřibská, obec Rybniště, okres Děčín, nejsou jednotné,
když ve výpisu z katastru nemovitostí ze dne 4. 11. 1997 má nemovitost, kde má žalobce trvalý pobyt,
číslo popisné X, naopak ve výpisu z katastru nemovitostí k datu 11. 5. 2009 je stejná nemovitost
vedená pod číslem evidenčním X, v obou výpisech je však účel využití této nemovitosti veden jako
rekreační objekt.
K námitce žalobce, že příspěvek na bydlení mu byl poskytován již od roku 2000, aniž
by se jakkoliv změnil skutkový stav, krajský soud uvedl, že při rozhodování vycházel ze skutkových
zjištění a stavu právních předpisů k okamžiku vydání napadeného rozhodnutí.
Krajský soud uzavřel, že vzhledem k tomu, že v řízení bylo nade vší pochybnost
prokázáno, že se jedná o objekt určený k rodinné rekreaci, není splněna jedna z podmínek uvedená v §
24 zákona o státní sociální podpoře, neboť se v daném případě nejedná o objekt určený k bydlení.
Z výše uvedených důvodů krajský soud žalobu žalobce podle
§ 78 odst. 7 s. ř. s. zamítl.
Kasační stížností napadl stěžovatel rozsudek krajského soudu z důvodů uvedených v
ust. § 103 odst. 1 písm. a) a
d) s. ř. s.
Stěžovatel poukázal na procesní pochybení soudu, neboť ten dostatečně neozřejmil
svědkovi - starostovi obce Rybniště význam svědecké výpovědi, již v předvolání měl být svědkovi
objasněn předmět řízení. Krajský soud dále neprovedl stěžovatelem navržený důkaz znaleckým posudkem,
neprovedení důkazu ani neodůvodnil. Dle mínění stěžovatele krajský soud nadto nereagoval ani na
některé jeho úvahy uvedené v žalobě.
Ke skutkovému stavu stěžovatel připomněl, že se do nemovitosti v Nové Chřibské č.
evidenční X nastěhoval - přihlásil k trvalému pobytu dne 2. 10. 2000. Od 2. 10. 2000 do 30. 6. 2008
pak příspěvek na bydlení pobíral.
Stěžovatel namítl, že rozhodující pro posouzení nároku na příspěvek na bydlení je
to, zda je v dané nemovitosti přihlášen k trvalému pobytu a nikoliv otázka, k jakému účelu je
nemovitost určena. Nepřiznání příspěvku na bydlení jenom proto, že někdo bydlí v objektu určeném k
individuální rekraci, je podle náhledu stěžovatele diskriminační.
Stěžovatel zdůraznil, že ustanovení § 24 zákona o státní sociální podpoře je
označeno jako podmínky nároku na příspěvek na bydlení. Bydlet lze tam, kde se lze přihlásit k
trvalému pobytu. K trvalému pobytu se lze přihlásit v objektu, který je označen číslem popisným nebo
evidenčním. Jestliže je umožněno přihlásit se k trvalému pobytu a tím i k bydlení v objektech
určených k individuální rekreaci, nelze jiné právní normy vykládat tak, že v objektech určených k
individuální rekreaci bydlet nelze.
Příspěvek na bydlení má pomoci občanům České republiky s nižšími příjmy při
zajišťování nákladů na bydlení. Ačkoliv stěžovatel nemá žádný započitatelný příjem, nemá nárok na
příspěvek na bydlení.
Pokud zákon o státní sociální podpoře v souvislosti s pojmem bydlení používá pojem
byt, je logické, že tento pojem zákonodárce v souvislosti s pojmem bydlení použil. Zákon o státní
sociální podpoře neobsahuje definici pojmu "byt“ a tento pojem má širší rozsah, než jak jej vyložily
správní orgány. Pokud krajský soud uvedl, že pojem byt není v občanském zákoníku ani v zákoně o
sociální podpoře definován, tato okolnost vyznívá ve prospěch stěžovatele. Definice bytu užitá ve
vyhlášce o obecných technických požadavcích na výstavbu na danou věc nedopadá, neboť již z názvu
vyhlášky je zjevné, že se zabývá jen technickými požadavky na výstavbu, které se plynutím času
dozajista zvyšují. V ustanovení § 3 vyhlášky je uvedeno, že tato definice je použitelná jen pro
účely uvedené vyhlášky. Konečně z ustanovení § 2 zákona o vlastnictví bytů, vyplývá, že v něm
uvedená definice bytu slouží pro účely tohoto zákona a tudíž ji použít pro účely jiného zákona
nelze.
Stěžovatel proto navrhl, aby Nejvyšší správní soud rozsudek krajského soudu zrušil
a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Ve vyjádření ke kasační stížnosti se žalovaný ztotožnil se závěry krajského
soudu.
Nejvyšší správní soud přezkoumal na základě kasační stížnosti napadený rozsudek v
souladu s ustanovením § 109 odst. 2 a
3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody,
které uplatnil stěžovatel v podané kasační stížnosti, přitom sám neshledal vady uvedené v odstavci 3
citovaného ustanovení, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Po posouzení věci dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační stížnost je
důvodná. K jednotlivým stížním námitkám pak uvádí následující:
Nejvyšší správní soud předně neshledal rozsudek krajského soudu nepřezkoumatelným,
neboť ten dostatečným způsobem vyložil důvody svého rozhodnutí a z jeho konstrukce lze seznat, jak
se vypořádal se žalobními body. Je možno rovněž dovodit, proč v souzené věci krajský soud považoval
za nadbytečné provedení dalšího důkazu, byť bylo pochybením, že se o důvodech tohoto postupu
výslovně nezmínil. Rovněž v jeho postupu při výslechu svědka nebyla shledána vada řízení, která by
mohla mít za následek nezákonnost rozhodnutí o věci samé; svědek nakonec příslušně poučen byl.
K věci samé pak Nejvyšší správní soud uvádí, že rozsah státní sociální podpory a
vymezení okruhu osob, které mohou při splnění zákonných podmínek z podpory státu benefitovat, je
záležitostí sociální politiky státu, tedy prioritně moci zákonodárné, nikoliv moci soudní. Je na
vůli zákonodárce, jakým způsobem stanoví rozsah a vymezí podmínky státní sociální podpory (viz
rozsudek zdejšího soudu ze dne 21. 7. 2008, č. j. 4 Ads
62/2007 - 72, přístupný na www.nssoud.cz).
Samotný příspěvek na bydlení je
obligatorní
peněžitou opakující se dávkou státní
sociální podpory, která je poskytována v závislosti na příjmu.
Ustanovení § 24 zákona o státní sociální podpoře vymezuje podmínky nároku na
příspěvek na bydlení. Nárok na příspěvek na bydlení má vlastník nebo nájemce bytu, který je v bytě
hlášen k trvalému pobytu, jestliže
a) jeho náklady na bydlení přesahují částku součinu rozhodného příjmu v rodině a
koeficientu 0,30, a na území hlavního města Prahy koeficientu 0,35, a
b) součin rozhodného příjmu v rodině a koeficientu 0,30, a na území hlavního města
Prahy koeficientu 0,35, není vyšší než částka normativních nákladů na bydlení.
Podle § 24 odst. 2 téhož zákona za nájemce bytu se považuje též nájemce obytné
místnosti v zařízeních určených k trvalému bydlení podle zvláštního právního předpisu. Za vlastníka
bytu se považuje i vlastník nemovitosti, ve které je byt, který vlastník užívá, pokud je v něm
hlášen k trvalému pobytu.
Příspěvek na bydlení je tedy dávkou, jejímž účelem je poskytnout rodinám
(jednotlivci) finanční pomoc na úhradu nákladů na bydlení.
Nárok na tuto dávku byl hmotněprávně vymezen podmínkami vlastnictví nebo nájemním
vztahem k bytu, v němž je žadatel hlášen k trvalému pobytu, a rozhodného příjmu v rodině vymezeného
v ust. § 24 odst. 1 písm. a) a b) zákona o státní sociální podpoře.
Klíčovým v projednávané věci je pak výklad § 24 odst. 2 zákona, jenž stanoví, že za
nájemce bytu se považuje též nájemce obytné místnosti v zařízeních určených k trvalému bydlení podle
zvláštního právního předpisu a zejména věty druhé citovaného ustanovení, podle níž za vlastníka bytu
se považuje i vlastník nemovitosti, ve které je byt, který vlastník užívá, pokud je v něm hlášen k
trvalému pobytu.
Žalovaný i krajský soud považovaly za rozhodující skutečnost, že žalobce neužívá
objekt určený k bydlení, nýbrž k individuální rekreaci a není tak naplněna nutná podmínka užívání
objektu určeného k bydlení, respektive bytu.
Svoji argumentací podpořily odkazem na definici bytu v zákoně o vlastnictví bytů a
ve vyhlášce o obecných technických požadavcích na výstavbu, z nichž následně implicitně dovodily, že
byt se nemůže nacházet v objektu určeném pro individuální rekreaci.
Jakkoliv tedy žalovaný a krajský soud považovaly za postačující odkázat bez dalšího
jen na definice bytu převzaté z citovaných norem, Nejvyšší správní soud na tomto místě dospěl k
závěru, že předmětná ustanovení je třeba vyložit s použitím více výkladových metod.
V souzené věci totiž není možné odhlédnout od koncepce zákona o státní sociální
podpoře a zejména od smyslu a účelu předmětné dávky.
V důvodové zprávě k zákonu o státní sociální podpoře se uvádí, že s ohledem na
rostoucí náklady na bydlení se navrhuje zavést dávku, která bude diferencovaně přispívat rodinám na
náklady spojené s bydlením. Nárok na příspěvek na bydlení bude mít každý, kdo má příjem
nepřevyšující stanovenou částku, a to bez ohledu na to, v jakém bytě bydlí, tj. zda jde o byt
obecní, družstevní, v osobním vlastnictví anebo zda jde o byt ve vlastním domě. Tím se tato dávka
měla lišit od příspěvku na nájemné podle zákona č.
319/1993 Sb., který dosud náležel jen osobám
bydlícím nebo užívajícím byt či obytnou místnost na základě nájemní smlouvy.
Nejvyšší správní soud zdůrazňuje, že samotná definice bytu není v zákonu o státní
sociální podpoře obsažena, nachází se však v řadě dalších právních předpisů různé právní síly.
Jinými slovy, obecná definice bytu není v právním řádu obsažena, existují pouze definice pro potřeby
jednotlivých zvláštních předpisů. Tento fakt není relativizován uznán ani poměrně ucelenou
judikaturou Nejvyššího soudu, který pojem bytu vykládá s důrazem na správní rozhodnutí, na jehož
základě je užívání daného prostoru (bytu) povoleno. Uvedená
judikatura
tedy není použitelná na právě
posuzovaný případ, respektive na pojmové vymezení bytu v nemovitosti vlastníka, který byt užívá, a
to právě vzhledem k účelu zákonné konstrukce dávky příspěvku na bydlení.
Nejvyšší správní soud je totiž toho názoru, že jedním ze pojmových znaků bytu pro
účely příspěvku na bydlení (užívání "bytu“ vlastníka nemovitosti, § 24 odst. 2 zákona o státní
sociální podpoře) je skutečnost, že se jedná o určitou ucelenou jednotku schopnou plnit samostatně
funkci bydlení. Má - li účel zákonné úpravy příspěvku na bydlení především na mysli hrazení nákladů
ve vztahu k "bydlení“, bude tak pro určení toho, co je bytem v režimu uvedeného zákona, podstatný i
faktický stav užívání ucelené jednotky schopné plnit samostatně funkci bydlení. Tím však není výčet
znaků pro určení nemovitosti, k níž je příspěvek na bydlení poskytován, vyčerpán.
Za stavu, kdy má stěžovatel ve stavbě určené k individuální rekreaci trvalý pobyt a
předkládá důkazy, že v nemovitosti trvale bydlí, je totiž podstatný další přistupující aspekt pro
vznik nároku na příspěvek na bydlení, a sice skutečnost, že stěžovatel nedisponuje jinou
alternativou dalšího bydlení (např. vlastnický, nájemní vztah k bytu podle § 24 zákona o státní soc.
podpoře), ale vlastní pouze tuto stavbu určenou k individuální rekreaci.
Byť je tedy předmětná nemovitost stěžovatele formálně stavbou určenou k
individuální rekreaci, je možno při prokázání výše uvedených předpokladů dovodit, že naplňuje znaky
nemovitosti, ve které je byt, který vlastník užívá ve smyslu § 24 odst. 2 zákona o státní sociální
podpoře.
Zdejší soud se tak neztotožňuje se zužujícím výkladem zastávaným žalovaným i
krajským soudem, který bez dalšího skončil na pouhé konstataci podávané v rovině stavebně právních
předpisů a předpisu o vlastnictví bytů, totiž že ve stavbě určené k individuální rekreaci se byt z
jeho definiční podstaty nemůže nacházet, přičemž tyto závěry byly vysloveny pro oblast státní
sociální podpory ve vztahu k příspěvku na bydlení. Tento výklad, jakkoliv se žalovanému i krajskému
soudu patrně jeví v celistvosti právního řádu jako systémový, nelze v režimu zákona o státní
sociální podpoře přijmout, jelikož citované definice bytu není možno na tuto oblast mechanicky
vztáhnout, má-li být zachován účel posuzované dávky.
K uvedené argumentaci ostatně navíc podpůrně působí i fakt, že pokud zákonodárce
přistoupil na podmínku, že z evidenčního hlediska umožnil zvolit si trvalý pobyt i v nemovitostech
určených k individuální rekreaci, stěží lze akceptovat situaci, že by tak učinil ve vztahu k
objektům typově k "bydlení“ nezpůsobilým.
Nejvyšší správní soud je dále toho názoru, že uvedené závěry předložené správními
orgány i krajským soudem, by vedly též k nedůvodnému rozlišování mezi adresáty dávky státní sociální
podpory příspěvku na bydlení, pokud by k nim správní praxe bez dalšího a mechanicky přistupovala
jako v případě stěžovatele. Z hlediska posouzení vzniku nároku na dávku totiž nelze vysledovat
objektivní a rozumné důvody, proč odlišovat osoby prokazatelně trvale bydlící ve stavbě určené k
individuální rekreaci, kterou vlastní a zároveň nedisponují dalším právním vztahem k bytu nebo
obytné místnosti podle § 24 zákona o státní sociální podpoře, a osoby, jejichž byt se nachází ve
stavbě určené k bydlení.
Nejvyšší správní soud uzavírá, že v situaci, kdy je možných vícero výkladů právního
předpisu, z nichž jeden se plně shoduje s vůlí zákonodárce, stejně jako s objektivním smyslem zákona
v daném prostoru a čase, a současně chrání subjektivní veřejná práva adresátů právní normy, nutno
zvolit právě tento výklad.
Krajský soud tak pochybil, pokud za nutnou podmínku pro přiznání nároku na
příspěvek na bydlení považoval skutečnost, že žadatel musí vlastnit objekt určený k bydlení, ve
kterém se byt, jenž užívá, nachází, přičemž bez dalšího podmínku pro přiznání nároku na příspěvek na
bydlení považoval za nesplněnou v případě vlastnictví stavby určené k individuální rekreaci.
V dalším řízení pak krajský soud posoudí ve správním a soudním spise se nacházející
důkazy, jimiž stěžovatel dokládal skutečnost samotného bydlení ve stavbě určené k individuální
rekreaci a pokud tuto skutečnost vezme za prokázanou, bude mít za to, že stěžovatel splnil podmínky
pro vznik nároku na příspěvek na bydlení.
Nejvyšší správní soud z výše uvedených důvodů podle
§ 110 odst. 1 věty první s. ř. s.
napadený rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm je
Krajský soud v Ústí nad Labem vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu vysloveným v tomto
rozsudku.
V novém rozhodnutí pak Krajský soud v Ústí nad Labem podle
§ 110 odst. 2 věty první s. ř. s.
rozhodne také o náhradě nákladů řízení o této kasační stížnosti.
V Brně dne 6. října 2010
JUDr. Jaroslav Vlašín