Správní trestání: změna rozhodnutí v neprospěch odvolatele
Energetika: smlouva o dodávce plynu
I. Za změnu v neprospěch odvolatele
(§ 90 odst. 3 správního řádu z roku 2004)
je nutno považovat i takový postup, kdy je odvolatel uznán odpovědným za více správních deliktů,
resp. více porušení zákona, než v rozhodnutí I. stupně, a to i v případě, kdy nedochází ke zvýšení
uložené sankce, ani mu není ukládána nová povinnost.
II. Porušení § 72 odst. 1
(náležitosti smlouvy o dodávce plynu mezi účastníky trhu s plynem) a
§ 61 odst. 2 písm. g) (povinnost
obchodníka s plynem seznámit odběratele se záměrem změnit smluvní podmínky dodávky) zákona č.
458/2000 Sb., energetický zákon, se nedopustí
dodavatel zemního plynu, který inkasuje platby od zákazníka v rozporu s uzavřenou smlouvou o dodávce
plynu, a který tak porušuje smluvní podmínky.
(Podle rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 9. 2. 2010, čj. 10 Ca 33/2008 – 66)
Prejudikatura: č. 22/1999 Sb.NS.
Věc: Akciová společnost RWE Energie proti Státní energetické inspekci o uložení pokuty.
Dne 16. 4. 2007 byla u žalobce provedena kontrola Státní energetickou inspekcí, územním
inspektorátem pro Plzeňský kraj. Při ní bylo zjištěno, že od ledna 2007 žalobce přecházel na nový
informační systém. Tento přechod způsobil, že přibližně u 14 000 zákazníků platících přes
bezhotovostní inkaso nebo přes SIPO, u kterých proběhlo zúčtování v období ledna až dubna 2007, byl
chybně vygenerován předpis záloh na další období, který byl součástí faktury. V tomto předpisu
nebyly uvedeny dvě zálohové platby, které však byly následně žalobcem strženy nebo předepsány na
SIPO lístek. Dle obchodních podmínek sdružených dodávek plynu, které jsou nedílnou součástí každé
smlouvy o dodávce plynu, je v čl. 6 bodu 4 mj. uvedeno, že změnu výše anebo četnosti zálohy je
obchodník povinen zákazníkovi oznámit formou nového rozpisu záloh. Tím, že tak žalobce neučinil,
došlo podle názoru územního inspektorátu k porušení těchto obchodních podmínek a k porušení § 72
odst. 1 energetického zákona.
Proti obsahu kontrolního protokolu podal žalobce námitky. V reakci na ně vydal územní inspektorát
dodatek ke kontrolnímu protokolu, v němž změnil závěr tak, že žalobce porušením obchodních podmínek
porušil § 72 odst. 1 energetického zákona, a dále doplnil, že včasným neinformováním zákazníků o
změně smluvních podmínek nebyla splněna povinnost stanovená v § 61 odst. 2 písm. g) energetického
zákona.
Následné dne 26. 9. 2007 vydal územní inspektorát rozhodnutí, kterým byla žalobci podle § 91
odst. 3 energetického zákona uložena pokuta ve výši 250 000 Kč. V odůvodnění rozhodnutí územní
inspektorát uvedl, že změnil-li žalobce jednostranně a podstatným způsobem smluvený postup platby
bez upozornění druhých smluvních stran formou nového rozpisu záloh, porušil tím § 72 odst. 1 větu
druhou a třetí energetického zákona, protože všechny tyto smlouvy pak v daném období neobsahovaly
řádně ujednanou podstatnou náležitost smlouvy o odběru plynu – způsob platby. Stávající ujednání
nesplňovalo v části záloh ani základní smluvní kritéria, zákazníci o nich nebyli zpraveni a počet
záloh neodpovídá skutečnosti.
Proti oběma uvedeným rozhodnutím podal žalobce odvolání, o kterých žalovaný rozhodl dne 20. 12.
2007. Odvolání zamítl a napadená rozhodnutí územního inspektorátu potvrdil s tím, že výrokovou část
rozhodnutí změnil co do formulace skutku, jímž se měl žalobce správního deliktu dopustit. Ostatní
části výroku co do výše pokuty a způsobu úhrady zůstaly beze změn. Žalobce svým jednáním, kterým
jednostranně a podstatně změnil smluvený způsob plateb, aniž splnil svoji zákonnou povinnost
upozornit a seznámit tyto zákazníky s touto změnou, založil neplatnost
obligatorní
smluvní
náležitosti – způsobu platby, a porušil tak § 72 odst. 1 větu druhou a § 61 odst. 2 písm. g)
energetického zákona.
Proti rozhodnutí žalovaného podal žalobce u Městského soudu v Praze žalobu. V první žalobní
námitce namítl, že žalovaný mu změnou výroku způsobil újmu z důvodu ztráty možnosti odvolat se.
Žalovaný omezil rozsah údajného porušení § 72
odst. 1 energetického zákona z věty druhé a třetí pouze na větu druhou a navíc nově přidal do
výroku další zcela nový správní delikt, který spatřuje v porušení
§ 61 odst. 2 písm. g) energetického
zákona. Napadené rozhodnutí je dle žalobce zmatečné, neboť výroky jsou ve vzájemném rozporu;
rozhodnutí správního orgánu I. stupně nelze současně potvrdit a změnit. Dále žalobce namítal, že
rozhodnutí je v rozporu se zásadou zákazu reformationis in peius zakotvené v
§ 90 odst. 3 správního řádu, když právní
kvalifikace byla rozšířena o naplnění skutkové podstaty nového správního deliktu. Dle žalobce
správní orgány provedly zcela chybnou právní kvalifikaci skutku. Žalobce nepopíral, že v souvislosti
s přechodem na nový zákaznický systém nedopatřením došlo k jednání popsanému v napadeném rozhodnutí,
tj. že v období leden až duben 2007 byly od zákazníků inkasovány zálohy, o kterých nebyli tito
zákazníci informováni. Podle názoru žalobce je smyslem § 72 odst. 1 energetického zákona definovat
náležitosti smlouvy o dodávce plynu, a k jeho porušení by tak mohlo dojít jen v případě, pokud by
určitá podstatná náležitost v uzavíraných smlouvách buď zcela absentovala, anebo by ustanovení
obsahující tuto náležitost bylo neplatné. Žalovaný v rozhodnutí tvrdí, že žalobce svým jednáním
založil neplatnost
obligatorní
smluvní náležitosti – způsobu platby. Žalobci ovšem není zřejmé, jak
je právně možné nesplněním určitého závazku způsobit jeho neplatnost. Žalobce připustil, že svým
jednáním existující závazek porušil, ale rozhodně jej jednostranně nezměnil ani nezpůsobil jeho
neplatnost či absenci a ani neměl v úmyslu to učinit. Smlouvy se zákazníky obsahovaly veškeré
podstatné náležitosti, které dle energetického zákona obsahovat měly. Skutečnost, že ze strany
žalobce došlo nedopatřením k porušení sjednaného způsobu platby, nemá nic společného s § 72 odst. 1
energetického zákona. Pochybení, kterého se žalobce dopustil, je porušením soukromoprávního
smluvního závazku a nemá veřejnoprávní dimenzi. Vzhledem k výše uvedenému tak dle žalobce žalovaný
nemá příslušnost a pravomoc k vedení správního řízení, neboť se jedná o soukromoprávní věc.
Žalovaný ve vyjádření k žalobě uvedl, že k tvrzenému porušení zásady dvojinstančnosti by mohlo ze
strany žalovaného dojít pouze za situace, kdy důvodem změny rozhodnutí by bylo dokazování provedené
odvolacím orgánem v takovém rozsahu, že by nebyla respektována účastnická práva žalobce. V daném
případě však vycházel odvolací orgán při přezkumu právní i skutkové stránky výhradně z obsahu
správního spisu. Změna spočívala pouze v doplnění výroku o absentující právní kvalifikaci tak, aby
bylo dosaženo shody s odůvodněním tohoto rozhodnutí. Nevznikly tím předpoklady pro zrušení
rozhodnutí a vrácení věci správnímu orgánu I. stupně, a to i s přihlédnutím k zásadě rychlosti a
hospodárnosti řízení. Ostatně i ze žaloby je zřejmé, že žalobce ve spojení s odůvodněním plně a
správně porozuměl výrokové části napadeného rozhodnutí. Nedošlo ani k porušení zásady zákazu
reformationis in peius, neboť mu nebyla uložena žádná nová povinnost ani zvýšena pokuta. Dále
žalovaný uvádí, že smlouva musí obsahovat náležitosti stanovené v § 72 odst. 1 energetického zákona
po celou dobu trvání smluvního vztahu v platném znění, nikoliv pouze při uzavření smlouvy. Proto
pokud žalobce oproti rozpisu záloh zinkasoval dvě zálohy navíc, jedná se o pochybení veřejnoprávní
povahy.
K tomuto vyjádření podal žalobce repliku, v níž uvedl, že právě absentující část právní
kvalifikace skutku je zásadním důvodem, proč mělo být rozhodnutí správního orgánu I. stupně zrušeni,
neboť žalobce se vůči této kvalifikaci nemohl účinně bránit a v odvolání se na ni zaměřit. Pokud jde
o tvrzené porušení § 61 odst. 2 písm. g) energetického zákona, na jeho straně neexistoval záměr
jakkoli měnit smluvní podmínky. Žalobce opakovaně uvedl, že po celou dobu trvání smluvního vztahu
platné ujednání o zálohách za dodaný plyn mezi ním a zákazníky existovalo. Opak nebyl žalobci nikdy
spolehlivě prokázán. Mohlo dojít pouze k porušení existujícího závazku, které ovšem zakládá pouze
soukromoprávní odpovědnost žalobce a poškození zákazníci se mohli domoci svých práv soudní
cestou.
Městský soud v Praze rozhodnutí žalovaného zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
První žalobní námitku soud shledává důvodnou. Možnost odvolacího správního orgánu změnit v
odvolacím řízení rozhodnutí I. stupně nebo jeho část upravuje
§ 90 odst. 1 písm. c) správního řádu.
Žalovaný sice toto ustanovení ve výroku svého rozhodnutí neuvedl (viz níže), nicméně je zřejmé, že v
posuzované věci podle něj bylo postupováno. Podle tohoto ustanovení platí následující: „Jestliže
odvolací správní orgán dojde k závěru, že napadené rozhodnutí je v rozporu s právními předpisy nebo
že je nesprávné, napadené rozhodnutí nebo jeho část změní; změnu nelze provést, pokud by tím
některému z účastníků, jemuž je ukládána povinnost, hrozila újma z důvodu ztráty možnosti odvolat
se.“ V daném případě žalovaný změnil kvalifikaci skutku, jehož se žalobce dopustil, a to tak, že
neshledal porušení § 72 odst. 1 věty třetí energetického zákona, a naopak shledal porušení § 61
odst. 2 písm. g) energetického zákona.
Žalovaný mylně interpretuje citované ustanovení tak, že změnu nelze provést pouze v případě, že
odvolací orgán po provedeném dokazování podstatně změní zjištěný skutkový stav. Uvedené ustanovení
ovšem dle názoru soudu dopadá i na uvedený případ, žalobce totiž byl v odvolacím řízení shledán
odpovědným za porušení ustanovení energetického zákona, které mu v řízení před správním orgánem I.
stupně vůbec nebylo kladeno za vinu, a to ani v oznámení o zahájení řízení ani ve výroku rozhodnutí
I. stupně. Žalobci tak bylo v průběhu správního řízení zcela znemožněno předložit argumenty, kterými
by mohl vyvrátit podezření z porušení tohoto ustanovení, navrhnout v tomto směru případně důkazy a
vyjádřit se k úvaze správních orgánů, která je k tomu závěru vedla. Tímto postupem tedy žalovaný
žalobce závažným způsobem zkrátil na jeho procesních právech a způsobil mu újmu.
Rovněž druhá žalobní námitka je důvodná. (…)
Z § 90 správního řádu jednoznačně
vyplývá, že změní-li odvolací správní orgán část napadeného rozhodnutí I. stupně podle
§ 90 odst. 1 písm. c) správního řádu,
nemůže již postupovat podle věty první § 90
odst. 5 správního řádu a zamítnout podané odvolání. V takovém případě musí postupovat podle
věty druhé tohoto odstavce a pouze potvrdit tu část rozhodnutí I. stupně, kterou nezměnil. Způsob
rozhodnutí, kdy odvolací správní orgán zamítne odvolání a zároveň část rozhodnutí I. stupně změní,
správní řád nepřipouští. Právě tímto způsobem však žalovaný v daném případě postupoval.
Žalovaný ve výroku svého rozhodnutí uvedl, že rozhodnutí vydává pouze podle
§ 90 odst. 5 správního řádu. Toto
ustanovení ovšem nehovoří o možnosti rozhodnutí I. stupně změnit. Je tedy zřejmé, že napadené
rozhodnutí ve vztahu výroku II neobsahuje ustanovení, podle něhož bylo rozhodováno; rozhodnutí je
tak kromě výše uvedené nesrozumitelnosti v rozporu s
§ 68 odst. 2 správního řádu.
Soud shledává důvodnou i třetí žalobní námitku. Podle
§ 90 odst. 3 správního řádu „odvolací
správní orgán nemůže změnit napadené rozhodnutí v neprospěch odvolatele, ledaže odvolání podal také
jiný účastník, jehož zájmy nejsou shodné, anebo je napadené rozhodnutí v rozporu s právními předpisy
nebo jiným veřejným zájmem.“ Žalovaný tvrdí, že změna provedená výrokem II žalobou napadeného
rozhodnutí nebyla v neprospěch odvolatele, neboť mu nebylo uložena nová povinnost ani zvýšena
pokuta. S takovým názorem však nelze souhlasit.
Za změnu v neprospěch odvolatele není možno považovat jen případy zmiňované žalovaným, ale i
takovou změnu, kdy v řízení o správním deliktu dojde ke zpřísnění právní kvalifikace skutku, obdobně
jako je tomu v právu trestním. Z judikatury trestních soudů je možno poukázat na rozsudek Nejvyššího
soudu ze dne 1. 7. 1998, sp. zn. 5 Tz 57/98, č.
22/1999 Sb.NS, v němž tento soud dospěl k následujícím závěrům: „Za změnu rozhodnutí v neprospěch
obviněného nutno považovat jakoukoli změnu a v kterémkoli výroku, pokud zhoršuje postavení
obviněného a přímo se ho dotýká, bez ohledu na to, o které otázce z těch, o nichž se v trestním
řízení rozhoduje, bylo v daném případě rozhodováno. Změna k horšímu se tedy může projevit zejména ve
skutkových zjištěních, v použití právní kvalifikaci, v druhu a výměře trestu, v druhu a formě
ochranného opatření, v rozsahu a způsobu náhrady škody způsobené trestným činem, a to v každé
uvedené okolnosti jednotlivě nebo v kumulaci některých z nich. Proto změnou v neprospěch obviněného
je i nové rozhodnutí, jímž by byl obviněný na základě jiných skutkových zjištění uznán vinným z
většího rozsahu jím spáchané trestné činnosti oproti stávajícímu rozhodnutí, a to i v případě, že
tato změna nemá vliv na právní kvalifikaci trestného činu, není spojena s jejím zpřísněním ani s
hrozbou uložení přísnějšího trestu.“
Uvedené zásady je bezpochyby možno analogicky aplikovat i na řízení o správním deliktu. Proto je
nutno považovat za změnu v neprospěch odvolatele i takový postup, kdy je odvolatel uznán odpovědným
za více správních deliktů, resp. více porušení zákona než v rozhodnutí I. stupně, a to i v případě,
kdy nedochází ke zvýšení uložené sankce, ani mu není ukládána nová povinnost.
Soud shledává důvodnou i čtvrtou námitku vztahující se k věcnému posouzení případu. (…)
Ustanovení § 72 odst. 1 energetického zákona vymezuje podstatné náležitosti smlouvy o dodávce
plynu, k porušení tohoto ustanovení proto především dojde v případě, kdy dodavatel uzavře takovou
smlouvu, která tyto náležitosti neobsahuje. Je možno souhlasit s žalovaným v tom, že smlouva musí
obsahovat uvedené náležitosti po celou dobu své platnosti a k porušení tohoto ustanovení může proto
dojít i tím, kdy v průběhu platnosti smlouvy dojde k takové její změně, že již nebude obsahovat
předepsané náležitosti. Je ovšem nicméně také zřejmé, že k porušení tohoto ustanovení nedojde v
případě, kdy dodavatel smlouvu o dodávce plynu poruší, aniž by byla smlouva zároveň měněna. Právě
tak tomu ovšem bylo v daném případě.
Žalobce v daném případě žádným jednostranným právním úkonem (tj. projevem vůle) nezměnil
uzavřenou smlouvu o dodávce plynu se svými zákazníky. Pokud jde o způsob platby, ujednání mezi ním a
jeho zákazníky o tom, že inkasovat bude pouze zálohy uvedené na předpisu záloh, nebylo změněno a
zůstalo v platnosti. Jiná věc je, že žalobce tento svůj závazek porušil (což ostatně nepopírá).
Smluvní závazek ovšem nepozbývá platnosti tím, že dojde k jeho porušení. Pokud tedy v rozporu s
uzavřenou smlouvou a obchodními podmínkami inkasoval žalobce od svých zákazníků zálohy na plyn,
které nebyly uvedeny v předpisu záloh, jednalo se na straně žalobce o bezdůvodné obohacení (jakožto
plnění bez právního důvodu), které byl povinen svým zákazníkům vydat. Žalobce pak trvdí, že pokud o
to zákazníci žádali, zinkasované zálohy jim vracel; je pak zřejmé, že zákazníkům, kteří uvedené
zálohy nereklamovali, byly tyto zálohy započteny vůči pohledávkám žalobce za těmito zákazníky za
odebraný plyn.
Obdobně je to pak s porušením § 61 odst. 2 písm. g) energetického zákona.Toto ustanovení totiž
ukládá dodavateli povinnost seznámit odběratele se záměrem změnit smluvní podmínky; nemá-li
dodavatel takový záměr, nemůže k porušení tohoto ustanovení dojít. V daném případě žalobce nehodlal
smluvní podmínky nijak měnit, ani je neměnil (jak bylo shora uvedeno, skutečnost, že tyto podmínky
porušil, není v této souvislosti podstatná).
Soud proto shrnuje, že ze strany žalobce nedošlo vytýkaným jednáním k porušení § 72 odst. 1
energetického zákona ani § 61 odst. 2 písm. g) téhož zákona, a vytýkaného správního deliktu se tedy
nedopustil.
Důvodná je tedy i pátá žalobní námitka, neboť ze shora uvedeného vyplývá, že žalobce svým
jednáním neporušil svoji veřejnoprávní povinnost uloženou energetickým zákonem, ale dopustil se
pouze porušení soukromoprávního závazku z titulu smluv o dodávce plynu, které uzavřel se svými
zákazníky. (…)