I. K zániku odpovědnosti za správní delikt uplynutím času (prekluzi)
přihlíží správní
soudy všech stupňů z úřední povinnosti.
II. Počátek běhu prekluzivní subjektivní lhůty ve smyslu § 8 odst. 5
zákona č. 40/1995
Sb., o regulaci reklamy, je dán okamžikem vědomosti o skutkových okolnostech v takovém
rozsahu,
který umožní předběžné právní zhodnocení, že došlo k porušení zákona jako takového.
III. Vydáním rozhodnutí ve smyslu § 71 odst. 2 písm. a) správního řádu
z roku 2004 je i
u kolegiálního orgánu předání stejnopisu písemného vyhotovení rozhodnutí k doručení
podle § 19 téhož
zákona.
Odůvodnění:
Rozsudkem Městského soudu v Praze ze dne 26. 6. 2009, č. j. 9 Ca
410/2007 - 89,
byla zamítnuta žaloba podaná žalobcem (dále jen "stěžovatel") proti rozhodnutí Rady
pro rozhlasové a
televizní vysílání (dále jen "Rada") vydanému dne 7. 11. 2007, sp. zn. 2006/571/had/WAL,
č. j.
sot/9062/07, kterým byla stěžovateli, jako zadavateli reklamy na přípravek PROSTENAL
(mutace 11),
vysílané na televizních programech televize
Prima
, Nova a ČT 2 v průběhu roku 2006,
uložena podle
ust. § 8 odst. 1 písm. a) zákona č.
40/1995 Sb., ve znění účinném do 25. 1. 2006
(dále jen "zákon o regulaci reklamy") pokuta ve výši 100 000 Kč za porušení ust.
§ 5d písm. d)
zákona o regulaci reklamy. Městský soud v odůvodnění rozsudku dospěl k závěru o nesprávnosti
výkladu
ust. § 5d písm. d) zákona o regulaci reklamy v napadeném správním rozhodnutí. Při
svých úvahách
vyšel především z toho, že zákon o regulaci reklamy chrání zejména spotřebitele,
jemuž jsou jako
adresátu reklamy předávány konkrétně zaměřené informace o určitých výrobcích. Tyto
informace jsou
podávány spotřebiteli zcela účelově a selektivně se zaměřením na propagaci konkrétního
výrobku.
Reklama vždy slouží k podpoře prodeje či nákupu výrobku nebo služeb, což je zároveň
i jejím
definičním znakem. Zákon proto chrání toho, komu jsou tyto účelové informace prezentovány.
Podle
městského soudu zcela od věci je regulaci reklamy v zájmu ochrany spotřebitele uvádět
do souvislostí
s obecným právem na šíření informací, jak namítal stěžovatel v žalobě. Vdaném případě
byla předmětem
posouzení reklama na doplněk stravy PROSTENAL (mutace 11), a proto je třeba na jeho
reklamu
vztáhnout citované ustanovení. Toto ustanovení v otázce uvádění spotřebitele v omyl
zcela jasně
stanoví, jaká jednání tento omyl vyvolávají. Proto je nelze vykládat tím způsobem,
že prokázání
skutkové podstaty správního deliktu spočívá v naplnění znaku omylu způsobeného uváděním
nepravdivých
údajů o účincích přípravku. Naopak je třeba zkoumat, zda obsah a způsob prezentace
reklamy v
příčinné souvislosti omyl spotřebitele vyvolá. Není tedy pro posouzení věci rozhodné,
zda předmětný
doplněk stravy má či nemá léčivé účinky, ale v tom, zda je spotřebitel odkazem na
léčivé účinky
doplňku stravy uváděn v omyl. Pro naplnění skutkové podstaty správního deliktu podle
ust. § 5d písm. d) zákona o regulaci reklamy není rozhodující, uvádí-li reklama údaje pravdivé či
nepravdivé, nýbrž
je třeba zkoumat, zda jde o jednání, které je schopné omyl spotřebitele v příčinné
souvislosti s
obsahem a prezentací reklamy vyvolat. Správným shledal městský soud úvahy Rady ohledně
celkového
působení reklamy na přípravek PROSTENAL - ve způsobu verbální, grafické i obrazové
prezentace, který
naznačuje jeho působení, tj. že "V případě reklamního spotu na přípravek PROSTENAL
mutace 11 nového
PROSTENALU obsahující perfekt komplex s unikátní kombinací přírodních látek, který
pomáhá při častém
přerušovaném močení, při zvětšené prostatě a pozitivně působí na mužskou potenci."
Působení na
diváka je hodnoceno v souvislosti se znázorněním močovodu s prostatou doprovázeného
příslušným
textem. V reklamě je výslovně prezentováno působení přípravku jako trumf na problémy
s prostatou s
unikátním působením, což podle městského soudu logicky vyvolává dojem jeho léčivých
účinků. Rada
přitom náležitě odůvodnila, v jakých verbálních tvrzeních spatřuje uvádění diváka
v omyl. Podpůrně
také zmínila listinný důkaz stěžovatele, a to pokyn Státního ústavu pro kontrolu
léčiv uvádějící
slovní atributy pro rozlišení léčiv a jiného výrobku. Mezi příklady slov, která mohou
ve spojení
nebo v kontextu s nemocí indikovat léčivý účinek, jsou uvedena i slova odstraňovat,
zmírňovat,
zastavovat, napravovat, ošetřovat, předcházet, obnovovat. V dané věci bylo použito
slov, která
odstraňování, zastavování a napravování problémů s prostatou proklamují. Navíc byla
použita i další
slovní propagace deklarující unikátnost přípravku, tedy výrazy vzbuzující dojem změny
a nápravy
chorobného stavu prostaty. Úvaha Rady, že divák lehce nabude dojmu, že se jedná o
lék nebo přípravek
schopný léčit lidské choroby či jim předcházet, byla podle městského soudu učiněna
v souladu s
pravidly logického usuzování. Navíc divák nebyl v reklamě zřetelně a výslovně upozorněn,
že se jedná
o potravinový doplněk. Městský soud proto dospěl k závěru, že stěžovatel uvedl spotřebitele
v omyl
obsahem prezentované reklamy bez ohledu na pravdivost či nepravdivost působení propagovaného
výrobku, tedy že je odpovědný za spáchání správního deliktu. Městský soud se v tomto
rozhodnutí
neztotožnil se závěry, které byly v obdobné věci vysloveny v rozsudcích sp. zn. 10
Ca 334/2007 a sp.
zn. 10 Ca 227/2007, že ust. §
5d písm.
d) zákona o regulaci reklamy umožňuje různý výklad pojmů "uvádět v omyl",
který byl důvodem
pro odlišný postup ve vztahu k sankčního postihu. Ohledně žádosti o moderaci uloženého
trestu
městský soud konstatoval, že nezjistil žádný důvod, pro který by shledal, že uložená
pokuta je pro
stěžovatele zjevně nepřiměřená. Městský soud také v intencích rozsudku Nejvyššího
správního soudu ze
dne 11. 12. 2008, č. j. 7 As 55/2008 - 81,
kterým byl zrušen předcházející rozsudek městského soudu ze dne 9. 4. 2008, č. j.
9 Ca 406/2007 -
38, zkoumal data uzavření předmětných smluv se zpracovatelem nebo šiřitelem reklam
na přípravek
PROSTENAL a na základě doplnění dokazování listinnými důkazy (zejména příloha ke
smlouvě o
poskytování a zajišťování reklamních služeb mezi stěžovatelem a firmou Comtech, spol.
s. r. o.) bylo
prokázáno, že stěžovateli byla udělena pokuta za jednání týkající se reklam vytvořených
nebo
šířených na základě smlouvy uzavřené v roce 2005, tedy přede dnem nabytí účinnosti
zákona č.
25/2006 Sb. Proto bylo na místě aplikovat
dosavadní právní úpravu ust. § 5d písm. d) zákona o regulaci reklamy, tj. účinnou
do 25. 1.
2006.
Proti tomuto rozsudku městského soudu podal stěžovatel v zákonné
lhůtě kasační
stížnost z důvodů uvedených v ust. §
103
odst. 1 písm. b) a d) s. ř. s. Stěžovatel napadá rozsudek v celém rozsahu
pro
nepřezkoumatelnost., resp. vadu řízení před soudem spočívající v tom, že soud měl
zrušit napadené
rozhodnutí Rady, neboť bylo stiženo stejnou vadou, pro kterou Nejvyšší správní soud
zrušil předchozí
rozsudek městského soudu. Nejvyšší správní soud v odůvodnění svého zrušovacího rozsudku
konstatoval,
že Rada posuzovala reklamu na přípravek PROSTENAL, vysílanou opakovaně v průběhu
roku 2006, podle
právní úpravy zákona o regulaci reklamy účinné do 25. 1. 2006, přičemž k důvodu aplikace
zákona v
daném účinném znění se nikterak nevyjádřila, i když otázka aplikace nebyla jednoznačná.
Z tohoto
důvodu se stěžovatel domnívá, že městský soud nerespektoval závazný právní názor
Nejvyššího
správního soudu, když rozhodnutí Rady nezrušil a nevrátil věc k dalšímu řízení. Nepřezkoumatelnost
správního rozhodnutí nemohl městský soud odstranit ani provedením dokazování, které
měl pro své
řízení provést již správní orgán. Stěžovatel navíc konstatoval, že napadený rozsudek
nebyl
stěžovateli doručen kompletní, protože v něm chybí str. 2. S ohledem na výše uvedené
stěžovatel
navrhl, aby Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek městského soudu a věc vrátil tomuto
soudu k
dalšímu řízení.
Rada ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedla, že se plně ztotožňuje
s napadeným
rozsudkem, protože městský soud listinnými důkazy ověřil požadované skutečnosti a
dospěl k závěru,
že byla aplikována právní norma k danému datu rozhodná. Odůvodnění napadeného rozsudku
považuje Rada
za dostatečně podrobné, srozumitelné a přesvědčivé. Dále vyjádřila nesouhlas s námitkou
stěžovatele,
že soud nemůže odstranit nedostatek správního rozhodnutí provedením dokazování a
poukázala na ust.
§ 77 s. ř. s., podle něhož je správní soud
oprávněn doplnit důkazy provedené správním orgánem. Rada také poukázala na to, že
napadený rozsudek
byl zástupci stěžovatele doručen dne 24. 7. 2009 a dvoutýdenní lhůta tedy uplynula
dne 7. 8. 2009.
Podle razítka městského soudu byla kasační stížnost podána až dne 10. 8. 2009, tedy
po uplynutí
lhůty, jejíž zmeškání nelze prominout. Z uvedených důvodů rada navrhla zamítnutí
kasační
stížnosti.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v souladu s ust.
§ 109 odst. 2 a
3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody,
které uplatnil stěžovatel v podané kasační stížnosti, a přitom sám shledal vady uvedené
v odstavci
3, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Ze správního spisu vyplynulo, že dne 28. 6. 2006 Rada na svém 13.
zasedání rozhodla
zahájit se stěžovatelem jako zadavatelem reklamy na potravinu PROSTENAL (mimo jiné
mutace 11)
následné správní řízení. Dne 4. 9. 2006 bylo stěžovateli doručeno oznámení o zahájení
správního
řízení pro možné porušení ust. § 5d písm. d) zákona o regulaci reklamy, neboť je
zadavatelem reklamy
na potravinu PROSTENAL (mutace 11). Dne 7. 2. 2007 rozhodla Rada na svém zasedání
3/poř. č. 25, že
stěžovatel se jako zadavatel reklamy na přípravek PROSTENAL (mutace 11) dopustil
porušení citovaného
ustanovení a písemně bylo toto rozhodnutí vyhotoveno až dne 31. 10. 2007 a vypraveno
dne 7. 11.
2007.
Nejvyšší správní soud považuje za vhodné se nejdříve vyjádřit k
otázce přípustnosti
opakované kasační stížnosti v dané věci. Podle ust.
§ 104 odst. 3 písm. a) s. ř. s. je
kasační stížnost nepřípustná proti rozhodnutí, jímž soud rozhodl znovu poté, kdy
jeho původní
rozhodnutí bylo zrušeno Nejvyšším správním soudem; to neplatí, je-li jako důvod kasační
stížnosti
namítáno, že se soud neřídil závazným právním názorem Nejvyššího správního soudu.
Městský soud
rozhodoval znovu poté, kdy Nejvyšší správní soud z procesních důvodů zrušil jeho
rozsudek. Vzhledem
k tomu, že v předchozím řízení Nejvyšší správní soud se věcně nezabýval stížními
námitkami, je
podaná kasační stížnost přípustná. K aplikaci tohoto ustanovení se vyslovil i Ústavní
soud, který v
nálezu ze dne 8. 6. 2005, sp. zn. IV. ÚS 136/05,
poukázal na to, že "ustanovení § 104 odst. 3 písm. a) soudního řádu správního zajišťuje,
aby se
Nejvyšší správní soud nemusel znovu zabývat věcí, u které již jedenkrát svůj právní
názor na výklad
hmotného práva závazný pro nižší soud vyslovil, a to v situaci, kdy se nižší soud
tímto právním
názorem řídil". Účelem citovaného ustanovení nepochybně je, aby se Nejvyšší správní
soud znovu
nemusel zabývat věcí, u které již svůj právní názor na výklad hmotného práva závazný
pro nižší soud
vyslovil, a to v situaci, kdy se tento soud jeho právním názorem řídil. Vztáhnout
však citované
ustanovení také na případy, kdy Nejvyšší správní soud pouze vytýkal procesní pochybení,
by ve svých
důsledcích mohlo vést k odepření věcného přezkumu napadeného soudního rozhodnutí
z pohledu aplikace
hmotného práva (srov. též usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 6. 2008,
č. j.
2 Afs 26/2008 - 119, dostupné na www.nssoud.cz).
Stěžovatel tedy mohl v podané kasační stížnosti namítat i nesprávné právní posouzení
věci, tedy
směřovat své námitky do oblasti věcného posouzení předmětných reklamních spotů. Stěžovatel
však v
podané kasační stížnosti pouze namítá, že se městský soud dopustil vady řízení, neboť
se neřídil
závazným právním názorem vysloveným Nejvyšším správním soudem ve zrušovacím rozsudku.
Nejvyšší správní soud tuto stěžovatelovu námitku neshledává důvodnou,
neboť ve
zrušujícím rozsudku neuložil městskému soudu, aby zrušil napadené správní rozhodnutí.
Takový postup
by byl s ohledem na okolnosti projednávané věci nehospodárný a neúčelný. Nejvyšší
správní soud vytkl
městskému soudu nedostatek spočívající v nedostatečně zjištěném skutkovém stavu pro
posouzení, v
jakém znění měla být právní norma aplikována. Městský soud u ústního jednání dne
26. 6. 2009 provedl
důkaz listinami, a tím vadu řízení odstranil. Ust.
§ 77 s. ř. s. zakládá právo soudu provést
dokazování a v jeho rámci zopakovat nebo doplnit důkazy provedené správním orgánem.
Rozhodnutí soudu
se musí opírat o důvody, na základě kterých lze učinit určitý a jasný závěr, a musí
z něj být
seznatelné, na základě jakých důkazů dospěl ke zjištění skutkového stavu a zda učiněné
právní závěry
odpovídají pravidlům logiky a racionálního uvažování, a to v kontextu se všemi provedenými
důkazy. V
tomto smyslu se vyslovil také Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 28. 3. 2007,
č. j.
1 As 32/2006 - 99, v němž konstatoval, že
"ustanovení § 77 odst. 2 věty první s. ř.
s. je faktickou transpozicí požadavku tzv. "plné
jurisdikce
" coby atributu práva
na spravedlivý
proces. Soud při svém rozhodování nesmí být omezen ve skutkových otázkách jen tím,
co zde nalezl
správní orgán, a to ani co do rozsahu provedených důkazů, ani jejich obsahu a hodnocení
ze známých
hledisek závažnosti, zákonnosti a pravdivosti. Soud tedy zcela samostatně a nezávisle
hodnotí
správnost a úplnost skutkových zjištění učiněných správním orgánem a zjistí-li přitom
skutkové či
(procesně) právní deficity, může reagovat jednak tím, že uloží správnímu orgánu jejich
odstranění,
nahrazení či doplnění, nebo tak učiní sám."
Stěžovatel sice v kasační stížnosti uvedl, že mu nebyl napadený
rozsudek doručen
kompletní, neboť v něm chybí str. 2, ale toto jeho tvrzení neobsahuje žádnou konkrétní
námitku.
Nelze je proto považovat za jasně a konkrétně formulovanou stížní námitku, neboť
stěžovatel neuvedl,
jaké jeho právo a jak mělo být porušeno. Vzhledem k tomu, že podal proti rozsudku
městského soudu
kasační stížnost, je zřejmé, že znal důvody, na základě kterých byla žaloba zamítnuta.
Přitom na
str. 2 napadeného rozsudku je pouze rekapitulaci odůvodnění rozhodnutí Rady, přičemž
stěžovateli
bylo toto rozhodnutí doručeno. Stěžovateli tak nebylo znemožněno se účinně bránit.
Nejvyšší správní
soud proto dospěl k závěru, že i kdyby stěžovateli byl omylem doručen rozsudek bez
str. 2, nemohla
by mít tato vada v daném případě vliv na zákonnost rozsudku městského soudu.
Nejvyšší správní soud se dále zabýval z úřední povinnosti otázkou
prekluze
práva na
uložení pokuty za předmětný správní delikt. V této souvislosti především odkazuje
na judikaturu
Ústavního soudu (např. nález ze dne 5. 2. 2009, sp. zn.
II. ÚS 1416/07 a nález ze dne 26. 2. 2009, sp.
zn. I. ÚS 1169/07, oba dostupné na
http://nalus.usoud.cz), podle níž jsou soudy ve správním soudnictví povinny ve smyslu
ust.
§ 109 odst. 2 s. ř. s. přihlížet k
prekluzi práva z úřední povinnosti, tj. bez ohledu na to, zda účastník řízení námitku
prekluze
uplatnil či nikoli. V opačném případě by podle názoru Ústavního soudu došlo k porušení
práva na
spravedlivý proces dle čl. 36 odst. 1
Listiny základních práv a svobod.
Na judikaturu Ústavního soudu
následně
navázal ve své rozhodovací činnosti také Nejvyšší správní soud, který v rozsudku
ze dne 2. 4. 2009,
č. j. 1 Afs 145/2008 - 135, publ. pod č.
1851/2009 Sb. NSS, shrnul, že pokud by správní soudy nepřihlížely k prekluzi práva
vyměřit či
doměřit daň (v daném případě se jednalo o daňové řízení) jenom proto, že
prekluze
nebyla účastníky
řádně namítnuta, pak by poskytovaly ochranu neexistujícím právům, čímž by se dostávaly
do rozporu se
svým hlavním posláním, kterým je ochrana veřejných subjektivních práv fyzických i
právnických osob.
Soudy přitom nemusí v každém svém rozhodnutí explicitně zdůvodňovat, zda v dané věci
došlo či
nedošlo k prekluzi ve smyslu ust. § 47
zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Pokud účastník řízení prekluzi nenamítal a soud poté, co se touto otázkou
zabýval, dospěl
k závěru, že k prekluzi nedošlo, není nutné, aby své úvahy v odůvodnění rozhodnutí
výslovně uváděl.
Soud má povinnost vypořádat otázku
prekluze
tehdy, je-li namítána, a v případě, že
sám dospěje k
závěru, že k prekluzi práva došlo. Tyto závěry Nejvyššího správního soudu lze plně
vztáhnout i na
danou věc i přesto, že se nejedná o prekluzi práva vyměřit daň, ale o prekluzi práva
uložit sankci
za správní delikt. Rovněž podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 12.
2005, č. j.
3 As 57/2004 - 39, publ. pod č. 845/2006 Sb. NSS,
je třeba, aby soud přihlédl k zániku odpovědnosti za přestupek z úřední povinnosti,
a to proto, aby
byl zachován jednotný postup v kategorii trestního obvinění a učiněno tak zadost
čl. 6 odst. 1 první větě Úmluvy o
ochraně lidských práv a základních svobod. V dané věci se sice jednalo o tzv. "jiný"
správní delikt,
nikoliv o přestupek, tento závěr je však použitelný obecně na veškeré správní delikty,
neboť zcela
koresponduje s judikaturou Ústavního soudu, podle které za společný rys
prekluze
(bez ohledu na
povahu prekludovaného práva, tj. mimo jiné i práva vyměřit daň jako veřejnoprávní
dávku nesankční,
byť jednostranné povahy) lze považovat to, že k ní má soud přihlížet z úřední povinnosti.
Tím spíše
musí proto uvedené pravidlo formulované Ústavním soudem platit pro právo uložit sankci
za spáchaný
veřejnoprávní delikt.
Ústavní soud svoji judikaturu ve vztahu k prekluzi dále rozvinul
v nálezech
týkajících se ukládání pokut za správní delikt podle ust. § 5d písm. d) zákona o
regulaci reklamy. V
nálezu ze dne 11. 1. 2010, sp. zn. IV.
ÚS
946/09, dostupný na http://usoud.nalus.cz, Ústavní soud konstatoval, že otázku
prekluze
práva
považuje za problematiku natolik významnou, že by se jí měly správní soudy důkladně
zabývat. V
nálezu ze dne 17. 2. 2010. sp. zn. I. ÚS 1898/09, a v nálezech ze dne 17. 3. 2010,
sp. zn. I. ÚS
947/09, a sp. zn. I. ÚS 948/09, http://usoud.nalus.cz, pak dodal, že otázku
prekluze
zkoumá správní
soud (včetně Nejvyššího správního soudu) z úřední povinnosti. Ostatně již v rozsudku
ze dne 30. 4.
2009, č. j. 5 As 73/2008 - 17, www.nssoud.cz,
zásadu oficiality zkoumání
prekluze
práva potrestat za veřejnoprávní delikt uplatnil
Nejvyšší
správní soud ve věci skutkově shodné s věcí nyní projednávanou.
Na projednávanou věc dopadá ust.
§ 8 odst. 5 zákona o regulaci reklamy,
podle něhož lze uložit pokutu do jednoho roku ode dne, kdy orgán dozoru zjistil porušení
zákona,
nejdéle však do tří let ode dne, kdy k porušení zákona došlo. Z judikatury správních
soudů (např.
rozsudky Vrchního soudu v Praze ze dne 30. 4. 1996, sp. zn.
6 A 103/94, ze dne 18. 2. 1997, sp. zn.
7 A 167/94, a ze dne 10. 2. 1995, sp. zn.
7 A 147/94, či rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 3. 6. 2004, č. j. 5 A 1/2001 - 56,
publ. pod č. 329/2004 Sb. NSS) i nálezů Ústavního soudu vyplývá, že počátek běhu
prekluzivní
subjektivní lhůty ve smyslu ust. § 8 odst. 5 zákona o regulaci reklamy je dán okamžikem
vědomosti o
skutkových okolnostech v takovém rozsahu, který umožní předběžné právní zhodnocení,
že došlo k
porušení zákona jako takového.
V dané věci rozhodla Rada o zahájení správního řízení se stěžovatelem
pro možné
porušení ust. § 5d písm. d) zákona o regulaci reklamy na svém zasedání dne 28. 6.
2006. Ze správního
spisu však není patrné, co a kdy se stalo podnětem pro zahájení tohoto řízení. Ze
zápisu ze zasedání
rady 13/poř. č. 49, pouze plyne, že analytický odbor Rady dospěl podle obsahu reklamy
na přípravek
PROSTENAL (mutace 11) k závěru, že bylo porušeno ust. § 5d písm. d) zákona o regulaci
reklamy, aniž
by bylo zřejmé, kdy se tak stalo. Ve správním spisu je dále přípis Státního ústavu
pro kontrolu
léčiv s podnětem Sdružení výrobců volně prodejných léčivých přípravků směřujícím
proti televizní
reklamě na doplňky stravy. Tento podnět byl doručen Radě dne 28. 12. 2005, tedy ještě
předtím, než
byla předmětná reklama vysílána. Za počátek běhu prekluzivní subjektivní lhůty proto
nemůže být
považováno datum 28. 12. 2005, protože reklama byla vysílána až v průběhu roku 2006.
I kdyby však
prekluzivní subjektivní lhůta začala běžet od 28. 6. 2006 (den rozhodnutí Rady o
zahájení řízení),
rozhodnutí o uložení pokuty bylo vydáno až dne 7. 11. 2007, tzn. po uplynutí roční
prekluzivní
lhůty. Protože městský soud rozhodoval o žalobě stěžovatele dne 26. 6. 2009, tedy
v době, kdy již
byla ustálena
judikatura
týkající se povinnosti přihlédnout k prekluzi práva
ex offo
,
Nejvyšší
správní soud z toho dovozuje, že se prekluzí zabýval, avšak dospěl k závěru, že k
ní nedošlo, a z
toho důvodu své úvahy v odůvodnění rozhodnutí výslovně neuvedl (viz citovaný rozsudek
Nejvyššího
správního soudu ze dne 2. 4. 2009, č. j. 1
Afs 145/2008
- 135). S tímto právním závěrem městského soudu se však Nejvyšší správní soud
neztotožňuje,
neboť v daném případě k prekluzi práva uložit pokutu nepochybně došlo. Ačkoli Rada
rozhodla dne 7.
2. 2007, tj. v zákonem stanovené lhůtě, rozhodnutí vyhotovila až dne 31. 10. 2007
a vypravila je
dokonce až 7. 11. 2007, tedy po uplynutí roční prekluzivní lhůty. Nejvyšší správní
soud považuje za
nutné zdůraznit, že za vydání rozhodnutí je nezbytné ve smyslu ust.
§ 71 odst. 2 písm. a) zákona č.
500/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "správní řád"), i u kolegiálního orgánu považovat předání stejnopisu písemného
vyhotovení
rozhodnutí k doručení podle ust. § 19
správního řádu (tj. v dané věci 7. 11. 2007, kdy bylo napadené rozhodnutí předáno
k doručení, nikoli
31. 10. 2007, kdy bylo vyhotoveno, příp. 7. 2. 2007, kdy kolegiální orgán přijal
usnesení, že
stěžovatel spáchal správní delikt). Zvláštní ustanovení o řízení před kolegiálním
orgánem
(§ 134 správního řádu) totiž ohledně
vydání rozhodnutí nestanovují žádné zvláštní pravidlo a pravidlo obecné, stanovené
v ust.
§ 71 odst. 2 písm. a) správního řádu,
je i s ohledem na povahu věci plně použitelné na kolegiální orgány, neboť je v jejich
možnostech
uspořádat své vnitřní poměry (zejména jednacím řádem podle ust.
§ 134 odst. 5 správního řádu) tak, aby
řádně postupovaly v souladu s uvedeným ustanovením o vydání rozhodnutí. Kolegiální
povaha správního
orgánu má totiž zásadní vliv pouze na jeho "vnitřní" fungování a projevuje se zejména
nutností
existence určitého mechanismu vnitřních rozhodovacích postupů (zejména pravidel hlasování
transformujících jednotlivé vůle vícero oprávněných členů těchto orgánů do úřední
vůle kolegiálního
orgánu jako jediné a jednotné entity nadané vrchnostenskými pravomocemi), avšak nic
nemění na
skutečnosti, že "navenek", tj. zejména v komunikaci s účastníkem řízení, se uvedený
orgán projevuje
a musí projevovat jako jediná entita. Nezvykle dlouhá doba, zhruba devíti měsíců,
od okamžiku
"vnitřního" přijetí rozhodnutí Radou (7. 2. 2007) do vyhotovení napadeného rozhodnutí
(31. 10.
2007), resp. do doby jeho vydání (7. 11. 2007), je proto v daném případě nejen zcela
v rozporu se
smyslem a účelem ust. § 71 odst. 1
správního řádu, ale především měla zásadní vliv na uplynutí předmětné prekluzivní
lhůty.
S ohledem na skutečnost, že městský soud v projednávané věci nesprávně
posoudil,
zda došlo k prekluzi práva uložit pokutu, Nejvyšší správní soud napadený rozsudek
městského soudu
zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení
(§ 110 odst. 1 s. ř. s.). Nejvyšší
správní soud ve věci rozhodl v souladu s §
109
odst. 1 s. ř. s., podle něhož rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti
zpravidla
bez jednání, když neshledal důvody pro jeho nařízení.
Zruší-li Nejvyšší správní soud rozsudek městského soudu a vrátí-li
mu věc k dalšímu
řízení, je tento vázán právním názorem vysloveným Nejvyšším správním soudem ve zrušovacím
rozhodnutí
(§ 110 odst. 3 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne městský soud
v rozhodnutí o
věci samé (§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 16. dubna 2010
JUDr. Eliška Cihlářová předsedkyně senátu