I. Při posuzování, zda více správních deliktů bylo spácháno v jednočinném nebo
vícečinném souběhu, je nutno vycházet z trestněprávní doktríny.
II. Zákaz reformace in peius uvedený v
§ 87 odst. 4 zákona č.
200/1990 Sb., o přestupcích, se vztahuje jen
na sankci; kvalifikace skutku se může změnit.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 2. 2009, čj.
8 As 5/2009 - 80)
Prejudikatura: č. 1338/2007 Sb.NSS.
Odůvodnění:
Rozhodnutím Městského úřadu Třeboň ze dne 2. 5. 2008, čj. D210/07-ZŠ byl žalobce
uznán vinným ze spáchání přestupků proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích
podle ustanovení § 22 odst. 1 písm. f)
bod č. 4 a bod č. 7 zákona č. 200/1990 Sb., o
přestupcích (dále jen "zákon o přestupcích"), kterých se dopustil porušením ustanovení
§ 4 písm. b),
§ 17 odst. 5 písm. d) a
§ 18 odst. 4 zákona č.
361/2000 Sb., o provozu na pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o silničním provozu"), neboť dne 17. 7.
2007 při řízení vozidla jel v obci rychlostí 63 km/h, tj. překročil nejvyšší dovolenou rychlost v
obci a předjížděl jiné vozidlo bezprostředně před přechodem pro chodce. Za toto jednání mu byla na
základě ustanovení § 22 odst. 7 zákona o přestupcích uložena pokuta ve výši 8 000 Kč a současně mu
byl uložen zákaz činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel na dobu 10 měsíců a
povinnost nahradit náklady řízení.
Žalobce napadl rozhodnutí správního orgánu prvého stupně odvoláním, které žalovaný
rozhodnutím ze dne 26. 6. 2008, čj. KUJCK 19036/2008/ODSH/as, zamítl a napadené rozhodnutí
potvrdil.
Žalobce podal proti rozhodnutí žalovaného žalobu ke Krajskému soudu v Českých
Budějovicích (dále též "krajský soud"), který ji rozsudkem ze dne 15. 10. 2008, čj. 10 Ca 144/2008 -
40, zamítl. Poukázal na to, že tím, že nebyly provedeny žalobcem navržené důkazy, ještě nedošlo k
zásahu do jeho práva zaručeného § 36 odst.
1 zákona č. 500/2004 Sb., správního
řádu (dále jen "správní řád"), jelikož správní orgán není návrhy účastníků vázán, vždy však musí
provést důkazy nutné ke zjištění skutkového stavu a přitom zdůvodnit, proč neprovedl žalobcem
navrhované důkazy. To se v posuzované věci stalo, a proto žalobcova argumentace o předběžné selekci
důkazů není důvodná. Z oznámení o přestupku je prokázáno, že žalobce byl vyzván k podání vysvětlení.
Výslechy svědků z prosince 2007 byly provedeny řádně, jelikož svědkové byli vyslechnuti během
ústního jednání, ke kterému se stěžovatel nedostavil (k tomu krajský soud odkázal na rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 2. 2006, čj. 1 As
19/2005 - 71). Krajský soud nepřisvědčil, že důkazní prostředky byly získány v rozporu s
§ 51 odst. 1 správního řádu. Podáním
svědecké výpovědi strážníci neporušili povinnost mlčenlivosti, jelikož zde nejde o situaci
předpokládanou § 55 odst. 3 správního
řádu. Lze sice přisvědčit žalobci, že správní orgán měl vyčkat se zahájením protokolace o výpovědi
svědka H. do okamžiku příchodu žalobce, avšak tento procesní postup ještě neznamená, že výpověď
svědka není věrohodná. Požadavek na postoupení věci správnímu orgánu příslušnému dle trvalého
bydliště žalobce ještě není omluvou pro nepřítomnost u nařízeného ústního jednání. Byl-li v průběhu
řízení zjištěn další přestupek žalobce, bylo povinností správního orgánu projednat oba přestupky ve
společném řízení. Žalobce byl v příkazním řízení postižen pro přestupek spočívající v překročení
povolené rychlosti, předmětem následujícího správního řízení však byly již přestupky dva, kterých se
žalobce dopustil v témže okamžiku, a proto se postup dle ustanovení § 87 odst. 4 zákona o
přestupcích v posuzované věci neuplatní. Skutečnost, že přestupek spočívající v nedovoleném
předjíždění nebyl strážníky oznámen ještě neznamená, že jej nelze zohlednit, vyplývá-li ze spisové
dokumentace. Krajský soud se nakonec neztotožnil ani s námitkami vztahujícím se k udělení plné moci.
Tím, že rozhodnutí orgánu prvého stupně bylo vydáno 2. 5. 2008, nebylo nikterak zasaženo do práva
žalobce vyjádřit se k podkladům rozhodnutí a ve svých důsledcích ani do zákonnosti napadeného
rozhodnutí.
Žalobce (dále též "stěžovatel") brojil proti rozsudku krajského soudu v celém jeho
rozsahu včasnou kasační stížností z důvodu uvedeného v
§ 103 odst. 1 písm. a) a
b) zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen "s.
ř. s.").
Stěžovatel především namítl, že krajský soud nesprávně posoudil a vyložil
problematiku v žalobě zmíněného vztahu příkazního řízení dle § 87 odst. 4 zákona o přestupcích a
úpravy společného řízení podle 57 odst. 1 téhož zákona, čímž se uchýlil k restriktivnímu výkladu v
neprospěch stěžovatele. Pokud správní orgán prvého stupně spojil řízení o přestupku, na nějž se
vztahoval příkaz o uložení pokuty s řízením o přestupku dalším a uložil stěžovateli sankci za oba
přestupky, odňal mu možnost se dozvědět, zda nebyl zákaz zpřísnění sankce, uložené za prvý
přestupek, porušen, jelikož ze společné sankce, z průběhu řízení, ani z odůvodnění rozhodnutí orgánu
prvého stupně nelze seznat, jak a zda vůbec byla původní sankce zohledněna a zda nebyla zpřísněna.
Stěžovatel má za to, že správní orgán prvého stupně neměl obě řízení spojovat, pokud tak neučinil
již na samém počátku nebo je sice spojit mohl, ale s podmínkou dodržení zákazu zpřísnění sankce a za
oba přestupky uložit sankci nikoli přísnější, než jakou uložil v původním příkaze. Podal-li
stěžovatel odpor proti příkazu o uložení sankce za jeden přestupek, oprávněně se i při dikci § 57
odst. 1 zákona o přestupcích domníval, že se dopustil pouze jednoho přestupku. S tímto vědomím pak
přistupoval i k otázce, zda sankci přijme nebo proti ní podá odpor. Odpor podal, jelikož se
domníval, že se jeho postavení v řízení nemůže zhoršit. Pokud správní orgán nekoná již od počátku
společné řízení o více přestupcích, nemůže po vydání příkazu spojit dvě řízení do jednoho společného
a pokud ano, nemůže v tomto společném řízení uložit za více přestupků sankci přísnější, než jakou
uložil v příkazu za přestupek jeden.
Podle stěžovatele bylo správní řízení zatíženo vadou spočívající v nesprávně
zjištěné skutkové podstatě. Jediným důkazem o nedovoleném předjíždění je pouze statická fotografie,
ze které nelze dovodit, zda vozidlo svědka H. jelo či stálo. Tento svědek pak ani jasně nevyloučil,
že stál, a proto nelze jednoznačně dovodit, zda stěžovatel jeho vozidlo předjížděl a nebo pouze
objížděl. Správní orgány proto měly postupovat ve světle zásady
.
Stěžovatel dále poukázal na nesprávný postup správního orgánu spočívající v
ignorování plné moci udělené Ing. U. dne 29. 4. 2008 pro další průběh řízení, čímž stěžovateli
nebyla ve výsledku dána možnost se vyjádřit k pokladům rozhodnutí. Krajský soud pomíjí, že z
rozhodnutí správního orgánu prvého stupně ze dne 2. 5. 2008, čj. D210/07-ZŠ, vyplývá, že o její
existenci věděl. Nelze souhlasit se správním orgánem, že po provedení výslechů ze dne 30. 4. 2008
již nečinil ve věci žádné úkony, a proto se k podkladům mohl vyjádřit na místě téhož dne. Tímto
postupem tak správní orgán stěžovatele nutil, aby se po skončení úředních hodin vypořádal na místě a
téměř okamžitě s obsahem tří svědeckých výpovědí, tyto vyhodnotil a jako s podklady pro rozhodnutí
se k nim vyjádřil. Tímto jednáním bylo porušeno jeho právo na spravedlivý proces a vyhodnocením
udělení plné moci jako simulovaného právního úkonu zasaženo do jeho práva na právní pomoc. Správní
orgán dále pochybil v tom, že při podání svědectví o přestupku nezprostil strážníky městské policie
mlčenlivosti. Samotní strážníci porušili své povinnosti dané jim ustanovením
§ 10 zákona o obecní policii při sepisování
protokolu a zápisu, a stěžovatele ani nepoučili v souladu s
§ 11 odst. 5 tohoto zákona. Takto získané
důkazy nebylo proto možné ve smyslu § 51 odst.
1 správního řádu použít. Stěžovatel poukázal na nezákonné praktiky a postup správního orgánu,
který umožnil svědkovi H. nahlížet do správního spisu před tím, než byl vyslechnut a před tím, než
tomu mohl být přítomen žalobce. Tímto byla snížena věrohodnost jeho svědecké výpovědi. Ačkoliv
nezákonnost předběžné selekce důkazů je opakovaně judikována (např. nálezem Ústavního soudu sp. zn.
III. ÚS 61/94 nebo sp. zn.
III. ÚS 617/2000), správní orgán předem odmítl
provést výpověď stěžovatelem navržené svědkyně. Dle stěžovatele došlo též k porušení ustanovení
§ 57 odst. 1 písm. c) správního řádu,
kterého se správní orgán prvého stupně dopustil rozhodnutím o předběžných otázkách (zjištění, zda se
svědek H. nedopustil přestupku nedovoleného stání před přechodem pro chodce) bez zahájení
příslušných řízení. Konečně stěžovatel požádal o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti.
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že v postupu správního orgánu
neshledává rozpor s právními předpisy. Žalobce se dopustil přestupků dvou, nikoliv jednoho, a proto
orgán prvého stupně nepostupoval v rozporu se zásadou zákazu reformace
in peius
. Skutkový
stav byl zjištěn dostatečně, přičemž všechny shromážděné důkazy tvoří ucelený řetězec. Stěžovatel
měl v průběhu řízení dostatečnou možnost se vyjádřit k podkladům rozhodnutí. Nejsou důvodné ani
další námitky ohledně procesního pochybení správního orgánu během řízení, které dle stěžovatele
spočívají např. v tvrzené povinnosti zbavení strážníků mlčenlivosti či v nevyslechnutí svědkyně
V.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadené rozhodnutí krajského soudu, vázán
rozsahem i důvody kasační stížnosti podle § 109
odst. 2 a odst. 3 s. ř. s. a
dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná.
V souzené věci Nejvyšší správní soud z předmětného správního a soudního spisu
zjistil, že strážníci Městské policie Třeboň provádějící dne 17. 7. 2007 na ulici Táboritská v
Třeboni měření rychlosti vozidel naměřili stěžovateli rychlost 63 km/h, tedy rychlost vyšší než
povolenou. Na místě s ním sepsali "oznámení o přestupku", avšak stěžovatel odmítl věc vyřešit na
místě v blokovém řízení, odmítl možnost se k obvinění písemně vyjádřit a také odmítl podepsat
předtisk "oznámení přestupku". Z tohoto důvodu strážníci předali věc k řešení místně příslušnému
správnímu orgánu - Městskému úřadu Třeboň. Ten vyhodnotil předložené podklady jako dostačující, a
tudíž dne 13. 9. 2007 vydal příkaz, jímž byl stěžovatel uznán vinným ze spáchání přestupku proti
bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích podle § 22 odst. 1 písm. f) bod č. 4
zákona o přestupcích a uložil mu pokutu ve výši 1 500 Kč. Proti příkazu podal stěžovatel odpor,
který měl za následek zrušení tohoto rozhodnutí a správní orgán pokračoval v řízení. Stěžovatel byl
dvakrát předvolán k ústnímu jednání, avšak ani jednou se nedostavil, byť předvolání převzal. V době
nařízeného druhého ústního jednání správní orgán provedl výslech obou strážníků. Dne 21. 2. 2008
bylo stěžovateli doručeno oznámení o rozšíření probíhajícího řízení o řízení o přestupku proti
bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích podle § 22 odst. 1 písm. f) bod č. 7
zákona o přestupcích, poněvadž v řízení vyšlo najevo, že se v témže okamžiku dopustil dalšího
dopravního přestupku, a to předjíždění na přechodu pro chodce. Oba přestupky byly poté projednány ve
společném řízení dle § 12 odst. 2 zákona o přestupcích.
Právní otázka byla kasační stížností nastolena takto: "Pokud správní orgán nekoná
společné řízení o přestupcích spáchaných v jednočinném souběhu od samého počátku, ačkoliv o spáchání
obou přestupků od počátku řízení ví, ale s řízením o jednom z přestupků, za nějž uložil sankci
formou příkazu, spojí až po jeho zrušení pro odpor, řízení o přestupku druhém, může za oba přestupky
ve společném řízení uložit sankci přísnější, než v původním příkazu a nedržet se zákazu zpřísnění
sankce dle ustanovení § 87 odst. 4 zákona o přestupcích?"
Pro její posouzení je nutné se nejprve zabývat tím, zda stěžovatel spáchal více
správních deliktů v jednočinném nebo vícečinném souběhu. Nejvyšší správní soud dospěl v souladu s
trestněprávní doktrínou k závěru, že na stěžovatelovo jednání je třeba pohlížet jako na spáchání
dvou přestupků v témže okamžiku, kterých se dopustil v jednočinném souběhu; spáchal tedy jediný
skutek
, jímž byly zasaženy různé individuální objekty ochrany (srov. Kratochvíl, V. a
kol.:, Trestní právo hmotné: obecná část. Brno: Masarykova univerzita, 2002, s. 336-337). K
zachování totožnosti skutku přitom postačí totožnost jednání nebo totožnost následku (viz rozhodnutí
č. 52/1979 Sb. rozh. tr.). V posuzované věci je jednotícím prvkem jednání spočívající ve způsobu
jízdy stěžovatele, jímž byla ohrožena bezpečnost provozu a taktéž i bezpečnost chodců na přechodu.
Zákaz reformace
in peius
zakotvený v ustanovení § 87 odst. 4 zákona o přestupcích zakazuje v novém výroku zpřísnit sankci, v
žádném případě však nebrání správnému zjištění skutkového stavu a odpovídající právní kvalifikace.
Ta část výroku rozhodnutí, ve které správní orgán prvého stupně konstatoval, že se stěžovatel svým
jednáním dopustil obou přestupků, je správná, nicméně s ohledem na zákaz reformace
in peius
nebylo možné uložit sankci přísnější, než jaká byla stanovena v příkazním řízení. Tento zákaz se
vztahuje výslovně na otázku sankce, kvalifikace skutku a další části výroku se v řízení mohou
změnit. Podstatou zákazu reformace
in peius
je nemožnost změny uložené sankce v neprospěch
subjektu, a to ani v případě, že pro takový postup jsou jinak dány z důvodů právních či skutkových
zákonné podmínky. Správní orgán byl obsahem zrušeného rozhodnutí v příkazním řízení vázán, a to i
tehdy, vyšlo-li během řízení najevo, že byl v jednočinném souběhu spáchán další přestupek. Je třeba
souhlasit se stěžovatelem, že správní orgán měl o obou přestupcích jednat od téhož okamžiku a uložit
za ně úhrnný trest na základě principu absorpce, jelikož ze správního spisu bylo od počátku
seznatelné, že se stěžovatel v téže době dopustil dvou přestupků. Závěr krajského soudu, že správní
orgán prvého stupně byl v souzené věci oprávněn stanovit sankci vyšší, a to podle ustanovení
vztahujícího se na delikt nejpřísněji postižitelný, je proto ve světle shora nastíněných úvah třeba
odmítnout a v této části kasační stížnosti stěžovateli přisvědčit.
Pro úplnost Nejvyšší správní soud posuzoval i další stížní námitky. Zde již z větší
části není možné se stěžovatelem souhlasit. Druhý okruh stížních námitek se vztahoval k nesprávně
zjištěnému skutkovému stavu během správního řízení, konkrétně v části o nedovoleném předjíždění před
přechodem pro chodce podle ustanovení § 22 odst. 1 písm. f) bod 7 zákona o přestupcích. Pro řádně
zjištěný skutkový stav byl proveden důkaz fotografií pořízenou radarovým zařízením, výslechem svědka
H. a městských strážníků. Krajský soud se podrobně zabýval otázkou, zda bylo během správního řízení
zjištěno, zda stěžovatel spáchal taktéž i tento přestupek. Nejvyšší správní soud se proto ztotožnil
s jeho závěrem, že dokazování provedené správními orgány postačilo pro konstatování, že se
stěžovatel dopustil výše uvedeného přestupku. Výpovědi všech uvedených svědků nebyly v rozporu, z
předložené fotografie je seznatelné, že svědek H. i jeho spolujezdec jsou připoutáni, řidič má ruce
na volantu, vozidlo je přitom ve středu svého jízdního pruhu a má rozsvícená světla. Je tudíž vysoce
nepravděpodobné, že by vozidlo zastavilo a stěžovatel by jej pouze objížděl. Tento svědek vypověděl,
že si nevzpomíná, že by v daném prostoru někdy zastavil. S ohledem na časový odstup mezi rozhodnou
událostí a výpovědí je pochopitelné, že jasně nevyloučil, že by na daném místě stál. S ohledem na
fotografii je však třeba trvat, že svědek jel a stěžovatel jej ve svém vozidle nedovolenou rychlostí
předjížděl, což potvrdila i výpověď svědka Z. Za takto zjištěného skutkového stavu pak nebylo třeba
aplikovat zásadu
.
Poslední a nejobsáhlejší okruh stížních námitek směřoval do nesprávného procesního
postupu správního orgánu během správního řízení, pro který měl krajský soud napadené rozhodnutí
žalovaného zrušit. Stěžovatel předně poukázal na ignorování plné moci ze strany správního orgánu
prvého stupně, kterou stěžovatel dne 29. 4. 2008 udělil Ing. U. pro další průběh řízení, mimo jiné i
na seznámení se s podklady pro rozhodnutí. S odkazem na tuto stížní a také i podrobnější žalobní
námitku Nejvyšší správní soud shledal ve správním spise určité nesrovnalosti, které ve svém důsledku
mohly zasáhnout do práva účastníka na spravedlivý proces. Stěžovatel zmocnil zmocněnce plnou mocí
datovanou dnem 29. 4. 2008, avšak odeslanou až 2. 5. 2008. Správnímu orgánu byla doručena, tedy
prokázána ve smyslu § 33 odst. 1
správního řádu, dne 5. 5. 2008. Lze mít pochybnosti o skutečné době vyhotovení plné moci, jelikož se
stěžovatel osobně zúčastnil výslechu dne 30. 4. 2008, kdy plnou moc mohl již předložit a vyvolat tak
její účinky vůči správnímu orgánu prvého stupně. Taktéž je možné polemizovat o účelu poskytnutí plné
moci v úplném závěru řízení a relevanci podání stěžovatele ze dne 2. 5. 2008, která by nejspíše
nezměnila výsledek řízení. Správní orgán je však musí reflektovat. Na druhou stranu rozhodnutí
správního orgánu prvého stupně datované dnem 2. 5. 2008 bylo dáno k přepravě dne 9. 5. 2008, tedy až
týden po jeho vyhotovení, z čehož zdejšímu soudu vyvstaly taktéž pochybnosti o správné dataci
(antedataci) rozhodnutí o přestupku s cílem vyloučit účinky plné moci vůči správnímu orgánu a
dalších podání. V rozhodnutí správního orgánu ze dne 2. 5. 2008 je totiž již uvedeno, že tuto plnou
moc obdržel a má za to, že "obviněný doručením plné moci těsně před samotným vydáním rozhodnutí
směřuje k neodůvodněnému protahování řízení zjevně s vidinou dosažení prekluzivní lhůty pro
projednání přestupku." Ze správního spisu pak nevyplývá, že by rozhodnutí bylo ústně vyhlášeno dne
2. 5. 2008 a teprve dodatečně s tímto datem bylo vyhotoveno písemně. V následujícím řízení je třeba
tyto pochyby odstranit.
Neopodstatněné jsou kasační námitky týkající se povinnosti zprostit strážníky
městské policie mlčenlivosti při podání svědectví o přestupku, pochybení strážníků při sepisování
protokolu a zápisu a též absence poučení dle §
10 a § 11 zákona o obecní policii.
Tento stížní bod byl formulován pouze obecně s odkazem na žalobu, aniž by byl blíže konkretizován. S
těmito námitkami se vypořádal již krajský soud v odůvodnění napadeného rozhodnutí. Povinnost
mlčenlivosti strážníků je dána § 26 zákona
o obecní policii, na základě § 10 odst. 2
téhož předpisu je strážník povinen oznámit podezření, že byl spáchán přestupek. Povinnost
mlčenlivosti je vázána na skutečnosti, které je třeba v zájmu zabezpečení úkolů obecní policie nebo
v zájmu jiných osob utajit před nepovolanými osobami. Je přinejmenším nelogické, aby strážníci
obecní policie museli být před každým oznámením o spáchání přestupku zbaveni povinnosti
mlčenlivosti. Podáním svědecké výpovědi tedy nemohl být porušen
§ 55 odst. 3 správního řádu, jelikož
strážníci pro daný případ povinnost mlčenlivosti neměli. Strážníci nepochybili ani při dalším
postupu. Z oznámení o přestupku, kde jsou jako svědci uvedeni oba strážníci městské policie vyplývá,
že stěžovatel odmítl věc projednat na místě, k věci se vyjádřit a protokol podepsat. Zásah do
tvrzených práv dle § 11 odst. 1), odst. 5) a odst. 9) při projednání přestupku tak nebyl
prokázán.
Nedůvodná byla rovněž shledána kasační námitka týkající se nepřípustného umožnění
svědkovi H. nahlédnout do správního spisu před tím, než byl vyslechnut a než mohl být přítomen
žalobce. Dle stěžovatele došlo na základě tohoto pochybení k výraznému snížení věrohodnosti jeho
svědecké výpovědi. I s touto tvrzenou vadou se krajský soud ve svém rozsudku vypořádal. Na
věrohodnosti výpovědi svědka nemůže nic měnit samotná skutečnost, že pokud tato osoba podává výpověď
o událostech, které v rozhodné době nemohla vnímat jako důležité, jsou jí (se zřetelem i na časový
odstup) některé skutečnosti jen pro připomenutí předestřeny. Podstatnou zůstává vlastní (navazující)
výpověď.
Ohledně námitky, že správní orgán provedl nedovolenou předběžnou selekci důkazů,
zdejší soud uvádí, že ani ta není oprávněná. Správní orgán provádějící důkazní řízení není vázán
toliko důkazními návrhy účastníků, musí však provést důkazy, které jsou potřebné ke zjištění stavu
věci. Důkazní návrhy nemůže správní orgán vyloučit na základě své libovůle a nebo jen proto, že
vyvracejí či popírají doposud zjištěný skutkový stav. Dokazování ohledně stěžovatelova protiprávního
jednání bylo provedeno tak, že nelze mít pochyb, že se stěžovatel obou přestupků skutečně dopustil.
Nejdříve správní orgány obou stupňů a následně i krajský soud se pečlivě věnovaly otázce, proč není
důvodné provádět důkazy navržené stěžovatelem. I kdyby byla svědkyně V., která měla se stěžovatelem
být v automobilu vyslechnuta, nic by to nezměnilo na dalších důkazech, z kterých jednoznačně
vyplývá, že stěžovatel překročil povolenou rychlost a předjížděl v místech, ve kterých to zákon o
silničním provozu zakazuje. Navíc, oba strážníci shodně uvedli, že stěžovatel byl při spáchání
přestupku ve vozidle sám. Strážníci při druhém výslechu zopakovali, co uvedli již dříve a jejich
výpovědi se nevylučovaly. Taktéž nelze mít výhrad ke důvěryhodnosti svědecké výpovědi svědka H.
Stěžovateli byl během řízení poskytnut dostatečný prostor, aby se ke svému protiprávnímu jednání
vyjádřil a k němu předkládal důkazní návrhy. Rozhodnutí správního orgánu prvého stupně a jej
potvrzující rozhodnutí žalovaného i krajského soudu obstojí ve světle požadavků kladených na řádně
vedené důkazní řízení s cílem dostatečně zjistit skutkový stav, tak jak jsou mimo jiné vymezeny v
stěžovatelem zmíněných rozhodnutích Ústavního soudu.
Konečně je třeba souhlasit i se závěrem krajského soudu, že v dané věci nebylo
potřebné řešit jakékoliv předběžné otázky. V řízení bylo objektivně zjištěno, že stěžovatel jel
nedovolenou rychlostí, a přitom předjížděl auto svědka H. v místech, kde je to zakázáno. Pro
konstatování viny nenastaly důvody rozhodovat o předběžných otázkách.
O kasační stížnosti stěžovatele bylo rozhodováno přednostně, a proto Nejvyšší
správní soud nerozhodoval o návrhu na přiznání odkladného účinku této kasační stížnosti.
Jelikož rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 15. 10. 2008, čj. 10
Ca 144/2008 - 40 vycházel zejména z nesprávného posouzení právní otázky, Nejvyšší správní soud
napadený rozsudek zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení, v němž je tento soud podle
§ 110 odst. 3 s. ř. s. vázán výše
vysloveným právním názorem. V novém rozhodnutí rozhodne krajský soud rovněž o náhradě nákladů řízení
o kasační stížnosti (110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 25. února 2009
JUDr. Petr Příhoda