Správní trestání: stanovení výše pokuty; osobní a majetkové poměry pachatele
I. Správní orgán ukládající pokutu za jiný správní delikt je povinen
přihlédnout k
osobním a majetkovým poměrům pachatele tehdy, pokud je podle osoby pachatele a výše
pokuty, kterou
lze uložit, zřejmé, že by pokuta mohla mít likvidační charakter, a to i v případech,
kdy příslušný
zákon osobní a majetkové poměry pachatele v taxativním výčtu hledisek rozhodných
pro určení výše
pokuty neuvádí.
II. Správní orgán vychází při zjišťování osobních a majetkových poměrů
z údajů
doložených samotným účastníkem řízení, případně z těch, které vyplynuly z dosavadního
průběhu
správního řízení či které si opatří samostatně bez součinnosti s účastníkem řízení.
Nelze-li takto
získat přesné informace, je správní orgán oprávněn stanovit je v nezbytném rozsahu
odhadem.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
20. 4. 2010, čj.
1 As 9/2008-133)
Prejudikatura: nálezy Ústavního soudu č. 405/2002 Sb., č. 299/2004
Sb. a č. 190/2004
Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 416/04); rozsudek Soudního dvora ze dne 7. 6. 1983, Musique
Diffusion francŁ
aise (spojené věci 100/80 až 103/80, Recueil, s. 1825).
Věc: Václav D. proti Ministerstvu dopravy o uložení pokuty, o kasační
stížnosti
žalobce.
Rozhodnutím žalovaného ze dne 15. 11. 2006 bylo k odvolání žalobce pouze formálně
změněno
rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy, odboru dopravy ze dne 12. 2. 2004, jímž byl žalobce
uznán
odpovědným za spáchání správních deliktů podle
§ 35 odst.
1 písm. a),
písm. e)
a
odst. 3 písm.
h) zákona č.
111/1994 Sb., o silniční dopravě, za což mu byla uložena pokuta ve výši 250
000 Kč.
Stěžovatel se měl dle správních orgánů dopustit jmenovaných správních deliktů tím,
že dne 6. 9. 2003
po ukončení přepravy cestujících vozidlem taxislužby nevydal v rozporu s
§ 21 odst. 3
zákona o silniční
dopravě cestujícím doklad o zaplacení jízdného, dále tím, že porušil
§ 3 odst. 4
písm. a) zákona o
silniční dopravě, když nezajistil, aby v jím provozovaném vozidle byl záznam
o provozu
vozidla, a konečně i tím, že v rozporu s
§ 9 odst. 1
téhož zákona
nezajistil, aby jím provozované vozidlo bylo označeno správným a úplným obchodním
jménem provedeným
černě na bílém podkladu.
Žalobce se domáhal zrušení rozhodnutí žalovaného, eventuálně snížení výše uložené
pokuty
žalobou u Městského soudu v Praze, který tuto žalobu rozsudkem ze dne 15. 11. 2007
zamítl.
K námitce žalobce, podle níž je výše uložené pokuty nepřiměřená k osobním a
majetkovým poměrům
žalobce a má likvidační charakter, čímž žalobce zároveň odůvodňoval svůj eventuální
žalobní návrh na
moderaci pokuty soudem ve smyslu
§ 65 odst. 3
a
§ 78 odst. 2
s. ř. s.,
městský soud uvedl, že se nejedná o případ, kdy by pokuta byla uložena ve zjevně
nepřiměřené výši.
Městský soud se ztotožnil se závěry správních orgánů, že se žalobce dopustil výše
uvedených
protiprávních jednání, přičemž skutečnost, že žalobce neoznačil řádně své vozidlo
taxislužby, je v
rozporu s veřejným zájmem chráněným
zákonem o silniční
dopravě,
aby správné označení vozidel taxislužby usnadňovalo jejich identifikaci. Potřebám
veřejného dozoru
nad výkonem taxislužby má sloužit i povinnost provozovatelů taxislužby vést a na
vyžádání i ve
vozidle taxislužby předložit záznam o provozu tohoto vozidla. Pokud jde o porušení
povinnosti vydat
cestujícím řádný doklad o výši jízdného, shledal městský soud souvislost tohoto protiprávního
jednání s tím, že se měl žalobce zároveň dopustit porušení cenových předpisů při
účtování ceny za
jízdu, jež byla kontrolována. Byť tato otázka nebyla přímo předmětem řízení o správních
deliktech
podle zákona o silniční
dopravě, správní orgány k ní byly oprávněny přihlížet právě v rámci hodnocení
porušení
povinnosti vydat cestujícím doklad o zaplacení jízdného.
Uložená pokuta ve výši 250 000 Kč se sice podle městského soudu může žalobci
jevit vzhledem k
jeho současným poměrům jako částka vysoká, nicméně s ohledem na skutečnost, že se
jedná o třetinu
zákonné sazby, nelze v této věci dovodit splnění zákonných podmínek pro moderaci
trestu. Ta přichází
v úvahu jen tehdy, je-li uložená pokuta zjevně nepřiměřená. Při úvaze o tom, zda
se v konkrétním
případě jedná o sankci zjevně nepřiměřenou, je nutno přihlédnout ke všem okolnostem
dané věci. Kromě
povahy jednání, za něž je pokuta ukládána, nelze nepřihlédnout také k zákonem stanovené
horní
hranici výše pokuty, kterou je vyjádřena též závažnost protiprávního jednání. Pokud
by tomu tak
nebylo, ztratila by právní úprava v tomto ohledu smysl, neboť by zákonem stanoveného
rozpětí nebylo
možné využít z důvodu tvrzených nedostatečných majetkových poměrů. Žalobcem předkládané
doklady o
jeho majetkových poměrech na tomto závěru nemohly nic změnit, neboť jde pouze o jedno
z možných
hledisek při úvaze o tom, zda se jedná či nejedná o pokutu zjevně nepřiměřenou.
Rozsudek městského soudu napadl žalobce (stěžovatel) kasační stížností, v níž
mj. městskému
soudu vytýkal, že nedostatečně posoudil výši uložené pokuty. Podle názoru stěžovatele
samotný
městský soud přisvědčil stěžovateli v tom, že se jedná o vysokou pokutu. Závažnost
jeho jednání
snižovalo to, že doklady chybějící ve vozidle následně dodal, čímž prokázal, že je
řádně vede.
Rovněž k odstranění vady spočívající v nesprávném označení vozidla došlo ihned na
místě kontroly.
Dle názoru stěžovatele vytýkaným jednáním nemohlo dojít k ohrožení zákonem chráněných
zájmů v takové
míře, aby pokutu ve výši 250 000 Kč bylo možné pokládat za výchovnou, přičemž neobstojí
ani
zdůvodnění, že byla uložena ve třetině zákonné sazby.
Stěžovatel měl za to, že při ukládání pokuty správní orgány nepřihlédly k jeho
osobním,
majetkovým a rodinným poměrům. Pokuta představuje nepřiměřený zásah do jeho podnikatelské
činnosti a
má likvidační charakter, neboť v jejím důsledku by byla zničena majetková základna
pro jeho
podnikatelskou činnost a zasaženo do života jeho rodiny, která by se v důsledku této
sankce ocitla v
hmotné nouzi. Uložená pokuta tedy má za následek takový zásah do majetkových práv
stěžovatele, který
je nutno v souladu s judikaturou Ústavního soudu považovat za porušení
čl. 1 a
čl. 11 odst.
1 Listiny
základních práv a svobod a
čl. 1
Dodatkového
protokolu č. 1 k Úmluvě
o ochraně
lidských práv a základních svobod (č.
209/1992 Sb.).
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že podle usnesení Ústavního
soudu ze dne
1. 7. 2004, sp. zn. IV. ÚS 638/03, i podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze
dne 16. 2. 2005,
čj. A 6/2003-44, č. 1038/2007 Sb. NSS, nejsou osobní či majetkové poměry pachatele
podle
zákona o silniční
dopravě
kritériem, které může ovlivnit výši pokuty, a proto k nim správní orgány nemají důvod
přihlížet. V
druhé citované věci shledal Nejvyšší správní soud pokutu ve výši 300 000 Kč za nevydání
řádného
dokladu o zaplacení taxislužby přiměřenou.
První senát Nejvyššího správního soudu při předběžné poradě dospěl k právnímu
závěru, jenž je
odlišný od právního názoru vyjádřeného v dosavadní judikatuře Nejvyššího správního
soudu (poprvé v
rozsudku ze dne 4. 12. 2003, čj. 6 A 186/2002-45), podle níž při stanovení výše pokuty
za správní
delikt provozovateli taxislužby nemůže správní orgán přihlédnout k osobním a majetkovým
poměrům
provozovatele, neboť kritéria pro stanovení výše pokuty jsou taxativně stanovena
v
§ 36 odst. 2
zákona o silniční
dopravě a osobní a majetkové poměry mezi nimi uvedeny nejsou. V obecné rovině
jde podle
prvního senátu o posouzení právní otázky, zda jsou kritéria pro stanovení výše pokuty
za správní
delikt vždy určena toliko vymezením v každém jednotlivém zákoně, a tedy pokud určitý
zákon kritérium
osobních a majetkových poměrů delikventa nezná, nemůže k osobním a majetkovým poměrům
správní orgán
přihlédnout. Předkládající senát měl přitom za to, že správní orgán musí k osobním
a majetkovým
poměrům delikventa přihlédnout, třebaže aplikovaný zákon kritérium osobních a majetkových
poměrů
nezná.
V předkládací zprávě rozšířenému senátu Nejvyššího správního soudu první senát
konstatoval
živelný a nesystémový vývoj právní úpravy tzv. jiných správních deliktů a správního
trestání vůbec v
českém právním řádu. Tato úprava postrádá jednotný, doktrinálně zakotvený základ
a její
roztříštěnost se citelně projevuje mj. právě v otázce kritérií pro výši sankce. Podle
analýzy
prvního senátu lze úpravu kritérií pro výši sankce u jiných správních deliktů obsaženou
v
jednotlivých zákonech rozdělit do čtyř základních kategorií: (1) taxativně stanovená
kritéria
obsahující též osobní amajetkové poměry delikventa, (2) demonstrativně nastavená
kritéria obsahující
též osobní amajetkové poměry delikventa, (3) demonstrativně nastavená kritéria bez
zmínky o osobních
amajetkových poměrech delikventa, (4) taxativně stanovená kritéria bez zmínky o osobních
a
majetkových poměrech delikventa a konečně (5) normy, které neobsahují vůbec žádná
kritéria, ke
kterým má správní orgán při stanovení výše pokuty přihlížet. Pro účely nyní posuzované
věci vzbuzuje
podle prvního senátu problém toliko situace uvedená pod bodem (4), neboť ve všech
ostatních
případech je možno k osobním a majetkovým poměrům přihlédnout. Tato situace se však
zdá být v
právních předpisech zdaleka nejčastější.
Předkládající senát v této souvislosti rekapituluje dosavadní judikaturu Nejvyššího
správního
soudu k dané otázce a zmiňuje v prvé řadě již uvedený rozsudek ze dne 4. 12. 2003,
čj. 6 A
186/2002-45, vůči němuž se předkládající senát vymezuje. V tomto rozsudku Nejvyšší
správní soud
konstatoval následující: „Podle
§ 36 odst. 2
zákona o silniční
dopravě se při stanovení výše pokuty přihlíží k závažnosti, významu a době
trvání
protiprávního jednání a k rozsahu způsobené škody. Osobní a majetkové poměry žalobce
nejsou
kritériem, které může ovlivnit výši uložené pokuty, a proto neměly správní orgány
důvod, aby k
osobním a majetkovým poměrům, jak se toho nedůvodně žalobce domáhá, přihlížely.“
Předkládající senát dále připomíná rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
20. 12. 2006, čj.
2 As 33/2006-102, v němž druhý senát v souvislosti s otázkou moderace trestu dovodil,
že správní
soud při úvaze o moderaci uložené pokuty podle
§ 78 odst. 2
s. ř. s.
přihlíží k osobním nebo majetkovým poměrům delikventa i v tom případě, že zákon,
podle něhož byla
pokuta uložena, kritéria osobních a majetkových poměrů nezná. Tento názor následoval
Nejvyšší
správní soud v rozsudcích ze dne 29. 6. 2007, čj. 5 As 17/2006-91, a ze dne 6. 2.
2007, čj. 2 As
35/2006-97. Předkládající senát uzavírá, že vzhledem k platnosti obou právních názorů
v situaci, kdy
zákon stanoví taxativně kritéria ukládání sankce za správní delikt, přičemž mezi
těmito kritérii
není kritérium osobních a majetkových poměrů, mohou mít tato kritéria vliv na výši
uloženého trestu
(upuštěním od něho nebo jeho snížením v mezích zákonem dovolených) jen výjimečně,
totiž pouze tehdy,
pokud byl trest uložen ve zjevně nepřiměřené výši
(§ 78 odst. 2
s. ř. s.).
Takový stav judikatury ovšem předkládající senát považuje za neuspokojivý, neboť
dokonce i v
situaci, kdy správním orgánem uložená pokuta bude ve vztahu k osobním a majetkovým
poměrům
delikventa ve „zjevně nepřiměřené výši“, nemůže k této skutečnosti správní orgán
vůbec přihlédnout a
sám delikvent je pak nucen k soudnímu přezkumu pokuty a teprve správní soud může
k těmto kritériím v
podstatě jako první orgán veřejné moci přihlédnout a tento zjevně nespravedlivý důsledek
aplikace
daného zákona napravit. Tento závěr je podle předkládajícího senátu zjevně
absurdní
,
neboť nutí
delikventa ke zbytečnému soudnímu řízení, a tak ho zatěžuje (stejně jako stát) bezúčelně
vynaloženými náklady.
První senát dále upozorňuje na judikaturu Ústavního soudu týkající se zákazu
likvidačních
pokut, kterou považuje pro danou otázku za klíčovou. Na prvním místě přitom první
senát zmiňuje
plenární nález ze dne 13. 8. 2002, sp. zn. Pl. ÚS 3/02, č. 405/2002 Sb., jímž Ústavní
soud zrušil
část § 106 odst.
3 zákona č.
50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební
zákon)1), která stanovila dolní hranici pokuty za jiný
správní delikt
podle stavebního zákona
ve výši
500 000 Kč. Ústavní soud posuzoval, zda toto zákonodárcem zvolené řešení je legitimním
zásahem do
základních práv - v daném případě do práva vlastnit majetek. Ústavní soud přitom
vycházel z toho, že
ne každé odnětí majetku na základě pokut, příp. poplatků a daní zakládá zásah do
vlastnických práv,
nýbrž jen takové, jež majetkové vztahy dotčeného subjektu zásadně mění, tj. tak,
že mění celkovou
majetkovou pozici „zmařením samé podstaty majetku“. V případě podnikajících osob
je vyloučen zásah,
v jehož důsledku by byla „zničena majetková základna pro další podnikatelskou činnost“.
Nepřípustné
jsou tudíž podle Ústavního soudu takové pokuty, jež mají „likvidační charakter“,
čímž Ústavní soud
rozumí i takové případy, v nichž pokuta natolik přesáhne možné výnosy z podnikání,
že se
podnikatelská činnost v podstatě stává bezúčelnou (tj. směřující pouze k úhradě uložené
pokuty po
značné časové období). Ústavní soud dále upozornil na nebezpečí likvidační pokuty
spočívající v
dopadech na pachatelovo okolí, a to zejména u podnikajících fyzických osob vzhledem
k tomu, že není
oddělen jejich soukromý majetek a majetek určený k podnikání. V daném případě dospěl
Ústavní soud k
závěru, že posuzovaná dolní hranice výše pokuty je v rozporu s
čl. 11 Listiny
základních práv a
svobod a čl. 1 Dodatkového protokolu č. 1 k
Úmluvě o ochraně lidských
práv a
základních svobod, neboť „paušalizuje závažnost protiprávního jednání, což
vede k omezení
možnosti správního orgánu přihlédnout ke konkrétním okolnostem případu, osobě delikventa
a k jeho
poměrům“.
První senát dále připomíná, že Ústavní soud v citovaném nálezu shledal posuzovanou
úpravu také
v rozporu s ústavní zásadou rovnos- ti, a to v jejím materiálním (nikoliv formálním)
pojetí. Ústavní
soud totiž uznal fakticky nerovný dopad zcela shodných pokut na rozdílné delikventy:
„V tomto
případě sice napadené ustanovení z formálního hlediska zachází se všemi subjekty
stejně, avšak
zásadním způsobem brání rozlišovat jejich majetkovou situaci.“ Vzniklá faktická sociální
nerovnost
je podle Ústavního soudu takové intenzity, že zakládá zásah do základních práv a
svobod, a je tedy
nerovností v ústavněprávním smyslu.
K téže otázce se vztahuje i předkládajícím senátem citovaný plenární nález ze
dne 9. 3. 2004,
sp. zn. Pl. ÚS 38/02, č. 299/2004 Sb., jímž Ústavní soud zamítl návrh skupiny poslanců
na zrušení
části § 11 odst.
3 zákona č.
129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), jež stanoví kritéria pro výši pokuty
za správní
delikt. Návrh poslanců směřoval ke zrušení části tohoto ustanovení ve slovech „jakož
i k
přiměřenosti výše pokuty vzhledem k majetkovým poměrům osoby“. Skupina poslanců namítala,
že
zohledňováním majetkových poměrů delikventa dochází mj. k porušení zásady rovnosti
v právech.
Ústavní soud k námitce diskriminace na základě majetku zdůraznil, že nechápe rovnost
jako absolutní,
nýbrž jako relativní (a nadto akcesorickou ve vztahu k jiným základním právům a svobodám),
přičemž
„s pojmem relativní rovnosti úzce souvisí pojem přiměřenosti zásahu do základních
práv. Z charakteru
pokuty jako majetkové sankce nutně vyplývá, že má-li být individualizovaná a přiměřená,
musí
reflektovat majetkové poměry potrestaného.“ Ústavní soud nejenom judikoval, že není
„porušením
principu relativní rovnosti, když dvěma osobám v různých situacích bude uložena pokuta
v různé výši,
byť by jediným rozdílem jejich situace měly být právě rozdílné majetkové poměry“,
ale dodal, že „z
věcného hlediska (účel zákona) lze dokonce dospět k závěru, že kritérium zkoumání
majetkových poměrů
delikventa při úvaze o výši ukládané pokuty ,je nezbytné a
komplementární
[...] vzhledem
k riziku
,likvidačního` účinku nepřiměřeně vysoké pokuty. Pokuta jakožto trest musí být diferencovaná,
aby
efektivně působila jako trest i jako odstrašení.“ Podle prvního senátu tedy Ústavní
soud nejenom
nepovažuje zohledňování majetkových poměrů a jejich promítnutí do celkové výše pokuty
za
diskriminační (naopak je to v souladu s principem relativní rovnosti), ale pokládá
za nutné tyto
poměry zohledňovat, aby byl dosažen účel trestu.
Ve světle citovaných rozhodnutí Ústavního soudu došel předkládající senát k
závěru, že se
správní orgán dopustí neústavního zásahu do vlastnického práva delikventa tehdy,
když mu uloží
likvidační pokutu, protože tím zmaří samotnou podstatu jeho majetku. Aby mohl správní
orgán dostát
své povinnosti neuložit likvidační pokutu, musí mít možnost zhodnotit i majetkové
poměry delikventa.
Tuto možnost ovšem správní orgán podle stávající judikatury Nejvyššího správního
soudu nemá v těch
případech, kdy zákon obsahuje
taxativní
výčet hledisek pro stanovení výše sankce,
přičemž mezi nimi
nejsou zahrnuty majetkové poměry. Tím je však podle prvního senátu dosaženo
de facto
stejného
protiústavního výsledku jako u zákona, který vymezuje dolní hranici pokuty. Správní
uvážení orgánu
ukládajícího pokutu je totiž omezeno do té míry, že ekonomickou situaci subjektu
zohledňovat nesmí,
takže platí obdobně výtka Ústavního soudu, že správní orgán sice z formálního hlediska
zachází se
všemi subjekty stejně, nemůže však rozlišovat jejich majetkovou situaci.
Na citované plenární nálezy Ústavního soudu navazuje podle předkládajícího senátu
i senátní
judikatura
Ústavního soudu (např. nález ze dne 13. 12. 2004, sp. zn. I. ÚS 416/04,
č. 190/2004 Sb.
ÚS), která potvrzuje názor, že z ústavního hlediska je nutno zamezit nepřiměřeným
pokutám. Naopak,
podle předkládajícího senátu se stanovisku pléna Ústavního soudu vymyká již zmiňované
usnesení
Ústavního soudu ze dne 1. 7. 2004, sp. zn. IV. ÚS 638/03, na které odkazoval žalovaný
a na něž se
odvolává i dosavadní
judikatura
Nejvyššího správního soudu. Tímto usnesením čtvrtý
senát Ústavního
soudu odmítl ústavní stížnost proti rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 9.
10. 2003, čj. 5 A
116/2002-31, č. 135/2004 Sb. NSS, jako zjevně neopodstatněnou, přičemž konstatoval,
že majetkové
poměry provozovatele taxislužby nejsou mezi kritérii pro určení výše sankce dle
zákona o silniční
dopravě
uvedeny, proto je správní orgány ani správní soudy nemusely zohledňovat. Předkládající
senát má za
to, že toto usnesení Ústavního soudu nemá - vzhledem k jeho zjevnému rozporu s citovanými
plenárními
nálezy Ústavního soudu - normativní hodnotu.
První senát dále zmiňuje rozhodovací praxi Evropského soudu pro lidská práva,
především jeho
rozsudek ze dne 11. 1. 2007, Mamidakis proti Řecku, stížnost č. 35533/04, z něhož
vyplývá, že
excesivní pokuta může být takovým omezením vlastnického práva, které je nepřiměřené
sledovanému
cíli, a je tudíž v rozporu s čl. 1 Dodatkového protokolu č. 1 k
Úmluvě o ochraně lidských
práv a
základních svobod. Z celkového hlediska ovšem první senát připouští poměrně
zdrženlivý
přístup Evropského soudu pro lidská práva k této otázce, který vychází z toho, že
evropský soud
přiznává smluvním státům Úmluvy v oblasti intenzity správního trestání široký rozsah
uvážení
(doktrína „margin of appreciation“). Podle této doktríny jsou to zejména správní
soudy smluvních
stran Úmluvy, které mají přiměřenost zásahu do majetkového postavení sankcionovaných
osob posuzovat.
Tomuto požadavku podle prvního senátu vychází vstříc i jím navrhovaný právní závěr
v této
věci.
Vedle srovnání s vybranými zahraničními právními úpravami argumentuje předkládající
senát také
hledisky pro výši sankce v právu přestupkovém a trestním. Přitom připomíná princip
jednoty a
bezrozpornosti právního řádu jakož i skutečnost, že volba mezi postihem určitého
protiprávního
jednání právem trestním, přestupkovým či právní úpravou jiných správních deliktů
může být v řadě
případů výrazem spíše momentální trestní politiky státu, než výsledkem systematického
přístupu,
proto by ani odlišnosti mezi jednotlivými hmotněprávními úpravami veřejnoprávní odpovědnosti
za
protiprávní činy neměly být přeceňovány.
Předkládající senát tedy připomíná v prvé řadě
§ 12 zákona o přestupcích,
podle něhož se při výměře sankce přihlédne též k „osobě pachatele“. Podle prvního
senátu není
pochybností o tom, že tato formulace v sobě zahrnuje rovněž majetkové poměry pachatele;
jedině
pokuta, která znamená pro obviněného odpovídající újmu, může dosáhnout svého cíle.
První senát má za
to, že pokud jsou poměry pachatele povinným kritériem při ukládání pokuty u přestupků,
tím spíše by
tomu tak mělo být u jiných správních deliktů, které obvykle počítají s podstatně
vyššími
sankcemi.
V trestním právu je pak ukládání trestu založeno na dvou základních principech
- principu
zákonnosti trestu a principu individualizace trestu. Jedním z hledisek individualizace
trestu jsou i
poměry pachatele. Nutnost zohledňování poměrů pachatele úzce souvisí s účelem trestu
z hlediska
individuální i generální prevence. Doktrína i trestněprávní
judikatura
zdůrazňuje
význam toho, aby
soud určil správnou míru trestu - trest nepřiměřeně mírný i nepřiměřeně přísný se
míjí svým účelem.
Judikatura
i doktrína se rovněž shodují na tom, že poměry pachatele jsou skutečnosti,
které jsou na
straně pachatele dány v době rozhodování soudu o trestu, nikoliv v době spáchání
činu.
Zásada individualizace trestu z hlediska poměrů pachatele je v plné míře promítnuta
v úpravě
ukládání peněžitého trestu podle nového trestního zákoníku (zákona č.
40/2009 Sb.)
účinného od 1. 1.
2010. Podle § 68
trestního
zákoníku se peněžitý trest ukládá v denních sazbách a činí nejméně 20 a nejvíce
730 celých
denních sazeb. Denní sazba činí nejméně 100 Kč a nejvíce 50 000 Kč. Počet denních
sazeb soud určí s
přihlédnutím k povaze a závažnosti spáchaného trestného činu, zatímco výši jedné
denní sazby soud
stanoví se zřetelem k osobním a majetkovým poměrům pachatele. Přitom vychází zpravidla
z čistého
denního příjmu pachatele. Příjmy pachatele, jeho majetek a výnosy z něj, jakož i
jiné podklady pro
určení výše denní sazby mohou být stanoveny také odhadem soudu.
Předkládající senát shrnuje, že správní orgány musí při určení výše pokuty přihlédnout
k
osobním a majetkovým poměrům delikventa bez ohledu na to, zda jsou tyto poměry výslovně
uvedeny ve
výčtu zákonných kritérií pro určení výše pokuty. To vyplývá z obecného požadavku
proporcionality
trestání, který se z podstaty věci musí aplikovat též na trestání správní: sankce
musí být přiměřená
nejen ve vztahu k objektivní a subjektivní stránce jiného správního deliktu, tedy
k závažnosti
správního deliktu, zejména způsobu jeho spáchání, jeho následkům a okolnostem, za
nichž byl spáchán,
ale též ve vztahu k osobě pachatele a jeho poměrům. Zatímco závažnost deliktu je
nutno hodnotit k
okamžiku spáchání deliktu, osobu delikventa včetně jeho poměrů nutno hodnotit k okamžiku
ukládání
sankce. V právním státě není podle názoru prvního senátu přípustné, aby byly pokuty
až v řádech
desítek miliónů korun ukládány bez jakéhokoliv zřetele k osobním a majetkovým poměrům
sankcionované
osoby.
Z odůvodnění:
IV.
Posouzení věci rozšířeným senátem
[25] Rozšířený senát má za to, že v některých případech nelze od osobních a majetkových
poměrů
pachatele jiného správního deliktu zcela odhlédnout i přesto, že příslušný zákon
neřadí osobní a
majetkové poměry pachatele mezi taxativně určená kritéria pro výměru pokuty, jak
je tomu mimo jiné u
zákona o silniční
dopravě.
Rozšířený senát k tomu vede především ústavní zákaz likvidačních pokut, který dovodil
Ústavní soud
ve výše citované judikatuře. Pokud Ústavní soud považuje uložení takové pokuty za
porušení
vlastnického práva delikventa garantovaného
čl. 11 odst.
1 Listiny
základních práv a svobod a čl. 1 Dodatkového protokolu č. 1 k
Úmluvě o ochraně lidských
práv a
základních svobod, musí mít již správní orgán, a nikoliv až správní soud možnost
se uložení
takové pokuty vyvarovat, tedy osobní amajetkové poměry delikventa v této míře zohlednit.
[26] Rozšířený senát přitom nepochybuje o tom, že
zákon o silniční dopravě,
stejně jako řada jiných zákonů, stanoví kritéria pro určení výše pokuty taxativně
a přitom osobní a
majetkové poměry pachatele mezi nimi neuvádí. Z požadavků, které klade na správní
trestání ústavní
pořádek, ovšem přistupuje k těmto základním kritériím ještě korektiv pro určení celkové
výše pokuty,
a to právě v podobě zákazu jejího likvidačního charakteru. Ústavně konformní postup
při ukládání
pokuty za jiný správní delikt podle
zákona o silniční
dopravě
(případně podle jiných zákonů s obdobnou právní úpravou) tedy nespočívá v tom, že
bude výčet
kritérií, který je dle dikce zákona zcela zjevně
taxativní
, vyložen jako demonstrativní,
ale právě v
tom, že bude vedle těchto zákonných taxativních kritérií pro výši pokuty zohledněn
i zmíněný
ústavněprávní korektiv. Jiná možnost, tedy předkládání jednotlivých zákonů s tímto
typem právní
úpravy správními soudy Ústavnímu soudu dle
čl. 95 odst.
2 Ústavy
nepřipadá v úvahu, neboť se nejedná o ústavní nesoulad, který by byl odstranitelný
jednoduchým
zásahem negativního zákonodárce. Rozšířený senát navíc považuje za podstatné, že
zmíněný požadavek
vyplývá nejen z Listiny
základních práv
a svobod, ale také z Protokolu č. 1 k
Úmluvě o ochraně lidských
práv a
základních svobod.
[27] Jak již tedy bylo řečeno, správní orgán musí v uvedeném rozsahu k osobním
a majetkovým
poměrům pachatele přihlédnout, aby se vyhnul uložení likvidační pokuty. Likvidační
pokutou přitom
rozšířený senát rozumí sankci, která je nepřiměřená osobním a majetkovým poměrům
pachatele deliktu
do té míry, že je způsobilá mu sama o sobě přivodit platební neschopnost či ho donutit
ukončit
podnikatelskou činnost, nebo se v důsledku takové pokuty může stát na dlouhou dobu
v podstatě
jediným smyslem jeho podnikatelské činnosti splácení této pokuty, a zároveň je zde
reálné riziko, že
se pachatel, případně i jeho rodina (jde-li o podnikající fyzickou osobu) na základě
této pokuty
dostanou do existenčních potíží.
[28] To samozřejmě neznamená, že by pokuta za jiné správní delikty měla ztratit
cokoliv ze své
účinnosti. Naopak, jak již připomněl předkládající senát, aby pokuta za jiný správní
delikt naplnila
svůj účel z hlediska individuální i generální prevence, musí být citelným zásahem
do majetkové sféry
pachatele. Odpovídající intenzita majetkové újmy bude v konkrétních případech záviset
na řadě
faktorů, v prvé řadě však na závažnosti spáchaného deliktu. Ta v sobě vždy zahrnuje
jak typovou
závažnost, kterou zákonodárce vyjádřil již rozpětím zákonné sazby pro uložení pokuty,
tak
individuální závažnost protiprávního jednání v konkrétním případě. V této souvislosti
rozšířený
senát Nejvyššího správního soudu konstatuje, že plně respektuje význam, který zákonodárce
přisuzuje
veřejným zájmům chráněným zákonem
o
silniční dopravě, jako je vedle bezpečnosti všech druhů silniční dopravy také
zájem na jejich
poctivém provozování. To platí zejména v případě taxislužby, čemuž odpovídá i relativně
vyšší horní
hranice pokuty (750 000 Kč) za správní delikty představující závažnější útoky proti
tomuto zákonem
chráněnému zájmu (viz §
35 odst.
3 zákona o silniční dopravě).
[29] V obecné rovině je navíc třeba zdůraznit, že nutnost účinně sankcionovat
protiprávní jednání
naplňující skutkové podstaty jiných správních deliktů vyplývá pro Českou republiku
v řadě oblastí
také z práva Evropské unie. V mnoha případech se totiž jedná o postih za porušení
povinností
uložených právními předpisy Evropské unie, a to ať již přímo (nařízeními Unie), nebo
nepřímo na
základě vnitrostátních právních předpisů transponujících unijní směrnice. Přitom
Soudní dvůr
Evropské unie vždy zdůrazňuje povinnost členských států postihovat porušení povinností
vyplývajících
z unijního práva dostatečně efektivními sankcemi a zajistit tak „užitečný účinek“
(effet utile)
unijního práva. Udělená sankce tak musí mít podle Soudního dvora dostatečně odrazující
účinek, a to
jak z hlediska případné recidivy ze strany samotného delikventa, tak z hlediska ostatních
subjektů
(viz např. v oblasti soutěžního práva rozsudek Soudního dvora ze dne 7. 6. 1983,
Musique Diffusion
francŁ aise, spojené věci 100/80 až 103/80, Recueil, s. 1825, bod 106). Rozšířený
senát tedy musí
přisvědčit prvnímu senátu v jeho závěru, že nejen pro oblast trestního práva, ale
i pro správní
trestání, ať již jde o přestupky či o jiné správní delikty, platí zásada, že trest
za protiprávní
čin nesmí být příliš přísný, ale ani příliš mírný.
[30] V rámci úvah o odpovídající intenzitě sankce by tedy měl správní orgán přihlédnout
v
nezbytném rozsahu také k osobním a majetkovým poměrům pachatele, a to v případech,
kdy takový
požadavek vyplývá ze zákona nebo, jak již bylo řečeno, z ústavního pořádku. Přitom
ovšem nemusí
nutně postupovat za použití až matematicky přesné metody, jakou předpokládá pro vyměřování
peněžitého trestu trestní
zákoník. Takovou metodu totiž ze současné právní úpravy jiných správních deliktů
při nejlepší
vůli vyvodit nelze. Tento způsob výpočtu peněžité sankce není jediným možným pro
naplnění principu
materiální rovnosti, jak mu rozumí Ústavní soud. Tam, kde zákon s poměry pachatele
jako se zvláštním
hlediskem pro určení výše pokuty nepočítá, měla by informace omajetkové situaci pachatele
působit
jako „záchranná brzda“, tedy zmíněný korektiv, který vstupuje do hry spíše výjimečně,
a to až ve
chvíli, kdy hrozí natolik vysoká pokuta, že by mohla mít pro pachatele správního
deliktu z ústavního
hlediska nepřípustný likvidační charakter.
[31] Správní orgán se tedy nebude muset při ukládání pokuty za jiné správní delikty,
u nichž
zákon neupravuje zvláštní kritérium v podobě osobních a majetkových poměrů pachatele,
zabývat
podrobným zjišťováním těchto poměrů tam, kde bude s ohledem na výši do úvahy přicházející
pokuty a
na základní poznatky o osobě pachatele, které vyplynuly z dosavadního průběhu správního
řízení,
zřejmé, že nehrozí existenční ohrožení pachatele či jeho podnikání. Naopak tam, kde
si závažnost
spáchaného deliktu či další
relevantní
okolnosti vyžádají v rámci rozmezí, které
zákon pro daný
delikt předpokládá, takovou intenzitu sankce, že nebude možné riziko likvidačního
působení pokuty na
osobu pachatele bez dalšího vyloučit, bude nutné, aby se správní orgán zjišťováním
osobních a
majetkových poměrů pachatele důkladněji zabýval a přihlédl k nim do té míry, aby
výsledná pokuta
byla sice citelným zásahem do jeho majetkové sféry, nikoli však zásahem vzhledem
ke svému účelu
nepřiměřeným, který má likvidační účinky. Správní orgán by měl přitom hodnotit osobní
amajetkové
poměry pachatele správního deliktu ke dni svého rozhodování, nikoliv k okamžiku spáchání
deliktu.
[32] Zcela obdobně by měl výši pokuty posuzovat i správní soud, a to ať už v rámci
samotného
soudního přezkoumání výše pokuty na základě námitek uplatněných v žalobě směřující
proti rozhodnutí
správního orgánu o uložení pokuty či při posouzení zvláštního návrhu žalobce na moderaci
trestu ve
smyslu § 65 odst.
3 a
§ 78 odst. 2
s. ř. s.
Rozšířený senát souhlasí s prvním senátem v jeho závěru, že není udržitelný dosavadní
stav
judikatury Nejvyššího správního soudu, podle níž správní orgán v případě správního
deliktu podle
zákona o silniční
dopravě či v
obdobných případech ukládání pokuty za jiný správní delikt není oprávněn přihlédnout
k osobním a
majetkovým poměrům pachatele, zatímco správní soud je k tomu naopak povinen, když
následně rozhoduje
o návrhu žalobce na moderaci této pokuty. Samozřejmě pro správní soud, který rozhoduje
o návrhu na
moderaci sankce, musí platit shodná hmotněprávní úprava ovlivňující výši sankce jako
pro správní
orgán, který tuto sankci ukládal.
[33] Pro úplnost rozšířený senát dodává, že výše uvedené závěry platí v prvé řadě
pro ukládání
pokut za jiné správní delikty podnikajícím fyzickým osobám. Zároveň je ovšem třeba
brát v úvahu i
to, že na rozdíl od přestupků i trestných činů se mohou jiných správních deliktů
dopustit a z velké
části se také dopouštějí právnické osoby. Přitom je zřejmé, že pojem osobní a majetkové
poměry bude
mít u právnických osob, jakožto subjektů konstruovaných na základě
právní fikce
,
poněkud odlišný
význam, než je tomu u fyzických osob. V této souvislosti lze zmínit nový návrh zákona
o trestní
odpovědnosti právnických osob, který Ministerstvo spravedlnosti předložilo do meziresortního
připomínkového řízení a který v § 14 odst. 1 soudu ukládá, aby v rámci stanovení
druhu trestu a jeho
výměry přihlédl mimo jiné „k poměrům právnické osoby, včetně její dosavadní činnosti
a jejích
majetkových poměrů“ a také „k účinkům a důsledkům, které lze očekávat od trestu pro
budoucí činnost
právnické osoby, jakož i důsledkům, které může mít uložení trestu na třetí osoby“.
Přesto tento
návrh zákona obsahuje vedle peněžitého trestu a trestu zákazu činnosti také trest
propadnutí majetku
a dokonce trest zrušení právnické osoby, vychází tedy z toho, že i takové „likvidační“
sankce je
nutno považovat za přiměřené v případech, kdy účelu trestu nemůže být dosaženo mírnějšími
prostředky. Za situace, kdy obdobný návrh zákona o trestní odpovědnosti právnických
osob v České
republice prozatím neuspěl (viz sněmovní tisk 745 - zamítnutý Poslaneckou sněmovnou
PČR ve volebním
období 2002-2006 - www.psp.cz)
a
nový návrh, jak již bylo řečeno, se nachází teprve ve stadiu meziresortního připomínkového
řízení,
je podle názoru rozšířeného senátu nutno připustit sice spíše ojedinělé, ale přesto
za mimořádných
okolností přípustné výjimky ze zákazu likvidačního charakteru pokut ukládaných za
jiné správní
delikty právnickým osobám. Bude tomu tak u zvlášť závažných správních deliktů spáchaných
právnickými
osobami, nebo v situaci, kdy se právnická osoba závažných správních deliktů dopouští
opakovaně a
předchozí mírnější sankce se ukázaly jako neúčinné, nebo v případech, kdy samotná
právnická osoba
byla fakticky založena za účelem provádění protiprávní činnosti, a je zde tak velmi
silný veřejný
zájem na tom, aby tato právnická osoba v daném oboru činnosti již nepůsobila, a zároveň
podle
příslušné právní úpravy není možné za daný správní delikt uložit právnické osobě
trest zákazu
činnosti či jiný trest s obdobným účinkem. Za zcela mimořádných okolností by bylo
dle přesvědčení
rozšířeného senátu nutno připustit uložení likvidační pokuty i podnikající fyzické
osobě, a to právě
v situaci, kdy požadovaného účelu trestu již nemůže být dosaženo mírnějšími pokutami
a zároveň není
možné volit pro tento účel jiný druh sankce. I likvidační výše pokuty může za těchto
výjimečných
okolností odpovídat zásadě proporcionality, z níž vycházel Ústavní soud ve výše zmíněných
nálezech,
a být tedy v souladu s ústavním pořádkem.
[34] Velmi podstatnou otázkou, kterou musí rozšířený senát zodpovědět, je také
to, jakým způsobem
bude správní orgán v případě potřeby osobní a majetkové poměry pachatele v řízení
o jiném správní
deliktu zjišťovat.
[35] V souladu s §
50 odst. 1
správního řádu z roku 2004 si správní orgán může vyžádat pro své rozhodnutí
podklady od
jiných správních orgánů či orgánů veřejné moci. Je ovšem třeba připustit, že snad
s výjimkou údajů o
nemovitém majetku, které jsou dostupné z katastru nemovitostí, nemohou příslušné
orgány poskytnout
žádné údaje, které by vypovídaly o majetkových poměrech pachatele jiného správního
deliktu bez jeho
souhlasu. Platí to především pro správce daně, jehož pracovníci jsou na základě
§ 24 odst. 1
zákona č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků (a obdobně podle
§ 52 odst. 1 nového
daňového
řádu č. 280/2009 Sb., účinného od 1. 1. 2011), vázáni povinností mlčenlivosti
o tom, co se
při správě daní dozvěděli o poměrech daňových subjektů. Ustanovení
§ 24 odst. 3,
odst. 5
a
odst. 6 zákona
o správě daní a
poplatků (a obdobně § 53 nového daňového řádu) připouští z povinnosti zachovávat
mlčenlivost
řadu spíše úzce vymezených a do značné míry kasuistických výjimek; řízení o správním
deliktu obecně
mezi těmito výjimkami obsaženo není, pouze řízení o přestupku, který je vymezen v
daňovém zákonu
(podle
nového daňového řádu
pak pouze
řízení o správním deliktu, který se týká porušení povinnosti při správě daní). Správnímu
orgánu
rozhodujícímu např. o jiném správním deliktu dle
zákona o silniční
dopravě tedy
nemůže příslušný správce daně poskytnout podklady, z nichž by si bylo možné učinit
představu o
majetkových poměrech pachatele správního deliktu (např. jeho daňová přiznání) bez
toho, aby sám
tento účastník správního řízení správce daně v souladu s
§ 24 odst.4 zákona
o správě daní
a poplatků (§
52 odst. 2
nového daňového řádu) k tomuto účelu zprostil mlčenlivosti. Srovnatelnou úpravu
obsahuje také
zákon č. 582/1991
Sb., o
organizaci a provádění sociálního zabezpečení, a zákon č.
592/1992 Sb.,
o pojistném na
všeobecné zdravotní pojištění, pokud jde o povinnost mlčenlivosti pracovníků orgánů
sociálního
zabezpečení a zdravotních pojišťoven o informacích získaných v souvislosti s výběrem
pojistného na
sociální zabezpečení a na všeobecné zdravotní pojištění.
[36] Obdobně podle §
53 odst.
1 správního řádu z roku 2004 může sice správní orgán usnesením uložit i subjektu
soukromého
práva, který má listinu potřebnou k provedení důkazu, aby ji předložil, ovšem pokud
jde např. o
listiny obsahující informace o stavu bankovních účtů účastníka řízení o správním
deliktu, jsou banky
dle § 38 odst.
1 zákona č.
21/1992 Sb., o bankách, vázány bankovním tajemstvím, přičemž výjimky z povinnosti
zachovávat
bankovní tajemství upravené v odstavcích 2 až 11 daného ustanovení se na řízení o
jiném správním
deliktu obecně opět nevztahují. Správní orgán jistě může použít oprávnění, které
mu svěřuje
§ 53 odst. 1
správního
řádu, i vůči samotnému účastníkovi řízení o správním deliktu; ten má však
možnost podle
§ 53 odst. 2
správního
řádu vydání požadované listiny odepřít z důvodů, pro něž je jinak svědek oprávněn
odepřít
výpověď (§ 55
odst. 4 správního
řádu). Zároveň platí, že povinnost podrobit se výslechu jako svědek, vypovídat
pravdivě a nic
nezamlčet se vztahuje na každého s výjimkou účastníka řízení
(§ 55 odst. 1
správního
řádu). Správní
řád
narozdíl od občanského
soudního
řádu výslovně neupravuje důkaz výslechem účastníka řízení.
[37] Z uvedeného tedy vyplývá, že pravomoci správního orgánu ke zjišťování osobních
a majetkových
poměrů účastníka řízení o jiném správním deliktu jsou do určité míry omezené, byť
se v obecné rovině
podstatně neliší od pravomocí správního orgánu v řízení o přestupku a s výjimkou
možností prolomení
bankovního tajemství (viz §
8
trestního řádu) ani od pravomocí soudu v řízení trestním. Je tudíž třeba na
jedné straně
vycházet z toho, že povinnost správního orgánu zjistit veškeré rozhodné okolnosti
svědčící ve
prospěch i v neprospěch toho, jemuž má být z moci úřední uložena povinnost
(§ 50 odst. 3
správního
řádu), se vztahuje i na zjišťování osobních a majetkových poměrů účastníka
řízení, je-li to
nezbytné pro stanovení výše pokuty za jiný správní delikt. Na straně druhé ovšem
nelze opominout ani
důkazní břemeno účastníka řízení, které i v řízení o jiném správním deliktu nese,
pokud jde o
prokázání jeho vlastních tvrzení
(§ 52 správního
řádu).
[38] Bude tedy záležet především na účastníku řízení, zda projeví svůj zájem na
tom, aby uložená
pokuta pro něj neměla likvidační důsledky, tím, že správnímu orgánu poskytne základní
údaje o svých
osobních a majetkových poměrech a tyto také věrohodným způsobem doloží či umožní
správnímu orgánu,
aby ověřil jejich pravdivost např. tím, že zbaví pro tento účel výše zmíněné orgány
veřejné moci
mlčenlivosti. Pokud tak účastník řízení neučiní a naopak odmítne poskytnout správnímu
orgánu v tomto
ohledu dostatečnou součinnost, bude správní orgán oprávněn vyjít pouze z údajů, které
vyplynuly z
dosavadního průběhu správního řízení a které si správní orgán může zjistit bez součinnosti
s
účastníkem řízení (vedle katastru nemovitostí např. z obchodního rejstříku, pokud
jde o subjekty v
něm zapsané, nebo z výpovědí svědků znalých osobních a majetkových poměrů účastníka
řízení).
Nepovede-li tento postup k přesnému výsledku, může si správní orgán takto učinit
také jen základní
představu o příjmech a majetku účastníka řízení, a to i na základě odhadu, tedy do
určité míry
obdobně, jako postupuje trestní soud podle výše zmíněného
§ 68 odst. 4 trestního
zákoníku.
V.
Závěr
[39] Lze tedy uzavřít, že správní orgán ukládající pokutu za jiný správní delikt
je povinen
přihlédnout k osobním a majetkovým poměrům pachatele tehdy, pokud je podle osoby
pachatele a výše
pokuty, kterou lze uložit, zřejmé, že by pokuta mohla mít likvidační charakter, a
to i v případech,
kdy příslušný zákon osobní a majetkové poměry pachatele v taxativním výčtu hledisek
rozhodných pro
určení výše pokuty neuvádí.
[40] V těchto případech správní orgán vychází při zjišťování osobních a majetkových
poměrů z
údajů doložených samotným účastníkem řízení, případně z těch, které vyplynuly z dosavadního
průběhu
správního řízení či které si opatří samostatně bez součinnosti s účastníkem řízení.
Nelze-li takto
získat přesné informace o stavu majetku účastníka řízení a o jeho příjmech, je správní
orgán
oprávněn stanovit je v nezbytném rozsahu odhadem.