Správní trestání: přestupky v silniční dopravě
Ustanovení §
22
odst. 1 písm. i) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, dopadá pouze na ty
případy, kdy
porušením zvláštního právního předpisu je způsobena dopravní nehoda, v jejímž důsledku
vznikne
hmotná škoda na jiném vozidle nebo jím přepravovaných věcech převyšující zřejmě částku
100 000 Kč,
než kterým byla tato nehoda způsobena. Pokud tato škoda vznikne výlučně na vozidle,
kterým byla tato
nehoda způsobena, připadá v úvahu jen spáchání přestupku podle
§ 22 odst.
1 písm. l)
citovaného zákona (přestupek spáchaný „jiným jednáním“).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 6. 2010, čj.
2 As
38/2010-70)
Věc: Petr Pavel V. proti Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje o uložení
pokuty, o
kasační stížnosti žalovaného.
Žalobce byl rozhodnutím Magistrátu města Ostravy ze dne 3. 9. 2009 shledán vinným
z přestupku
proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích podle
§ 22 odst.
1 písm. i) zákona o
přestupcích, kterého se dopustil porušením
§ 18 odst. 1
zákona č. 361/2000
Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
(zákon o silničním
provozu).
Za to byl potrestán pokutou ve výši 2 500 Kč. Ke spáchání přestupku mělo dojít tak,
že dne 12. 3.
2009 v blíže specifikovaném čase a místě žalobce jako řidič motorového vozidla nepřizpůsobil
rychlost své jízdy dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám
a jiným
okolnostem, které lze předvídat, v důsledku čehož při projíždění zatáčky na zasněženém
povrchu
vozovky nezvládl řízení, dostal smyk a vyjel mimo vozovku, kde došlo k nárazu do
dvou stromů.
Vznikla tak hmotná škoda zřejmě převyšující částku 100 000 Kč.
Odvolání žalobce žalovaný zamítl rozhodnutím ze dne 5. 11. 2009.
Žalobce podal proti rozhodnutí žalovaného žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě,
který rozsudkem
ze dne 12. 3. 2010, ve znění opravného usnesení ze dne 8. 4. 2010, zrušil rozhodnutí
žalovaného pro
nezákonnost. V odůvodnění konstatoval, že skutkový stav je nesporný, nicméně spornou
je otázka, zda
lze k tíži žalobce přičítat škodu způsobenou výlučně na jeho vozidle. Odkázal rovněž
na rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 11. 2007, čj. 5 As 42/2007-55. Na tomto základě
dospěl k
závěru, že žalobce zavinil dopravní nehodu, avšak dopustil se tím pouze přestupku
podle
§ 22 odst.
1 písm. l),
a nikoliv podle §
22 odst. 1
písm. i) zákona o přestupcích.
Žalovaný (stěžovatel) podal proti tomuto rozsudku kasační stížnost, v níž uvedl,
že krajský
soud nesprávně vyložil §
22
odst. 1 písm. i) zákona o přestupcích. S poukazem na zásadu zákonnosti tvrdil,
že z dikce
„některé ze zúčastněných vozidel“ plyne, že se jedná o jakékoliv vozidlo bez ohledu
na jeho
vlastnictví. Odrazem této skutkové podstaty je vyšší míra škodlivosti účinku vyjádřená
ve škodě
způsobené dopravní nehodou. Argumentace rozsudkem Nejvyššího správního soudu sp.
zn. 5 As 42/2007
není případná, protože jde o zcela odlišnou právní situaci. Tento rozsudek byl navíc
vydán za
situace, kdy již byl účinný zákon č.
215/2007 Sb.,
podle jehož
důvodové zprávy bylo cílem odstranit duplicity a vyloučit, aby byli postihováni i
řidiči, kteří
způsobili zranění výhradně sami sobě.
Stěžovatel poukázal rovněž na historický kontext zákonné úpravy. Podle úpravy
obsažené v
zákoně o přestupcích
až do
novelizace provedené zákonem č.
411/2005 Sb.
totiž platila
skutková podstata, kterou naplnil každý, kdo porušením zvláštního zákona způsobil
dopravní nehodu,
kterou je povinen podle zvláštního zákona neprodleně ohlásit policistovi. Tato nehoda
byla
definována buď usmrcením nebo zraněním osoby anebo hmotnou škodou na některém ze
zúčastněných
vozidel včetně přepravovaných věcí nebo na jiných věcech přesahující 20 000 Kč. Až
zmíněnou novelou
č. 411/2005 Sb.
zákonodárce
oddělil zvláštní skutkové podstaty dopravních nehod, při nichž došlo k ublížení na
zdraví a při
kterých byla způsobena škoda na majetku.
Stěžovatel dále argumentoval tím, že na rozdíl od zdraví je vlastnictví dělitelné
a přenosné.
Výklad zvolený krajským soudem může dopadat pouze na výlučného vlastníka vozidla,
nikoliv již např.
na vlastníka podílového. Tím nicméně vznikají diskriminační důsledky, kdy výlučný
vlastník bude ve
své přestupkové odpovědnosti zvýhodněn oproti vlastníkovi, jehož vlastnický podíl
bude nižší. I
kdyby soud dospěl k závěru, že nebude postihován žádný vlastník bez ohledu na rozsah
vlastnictví,
promítá se zde nerovnost v podobě škodlivosti následku: příkladmo manželka by postižena
být nemohla,
zatímco družka či potomek ano. Kromě toho tento výklad nabourává zásadu materiální
pravdy a zásadu
vyšetřovací, protože bude nutné ve správním řízení, kdy škoda překročí částku 100
000 Kč, vždy
prokázat vlastníka, což je technicky obtížné a bude tím „pošlapán“ objekt přestupkového
řízení, tzn.
bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích.
Žalobce se ve vyjádření ke kasační stížnosti ztotožnil s právními závěry krajského
soudu. Měl
za to, že úmyslem zákonodárce nebylo trestat řidiče za to, že přivodí škodu sobě
samému a ani
kompenzovat státu výjezdy k dopravním nehodám, nýbrž postihovat pachatele přestupků
a výchovně na ně
působit. K námitce o převoditelnosti vlastnického práva uvedl, že v projednávaném
případě vznikla
škoda výhradně žalobci, jelikož poškozené vozidlo vlastnil pouze on. Nejedná se ani
o diskriminaci,
protože je spravedlivé potrestat pachatele za poškození věci patřící někomu jinému
a není
diskriminační, pakliže není potrestán za poškození věci vlastní. K otázce nutnosti
zjišťování
vlastnictví k poškozenému vozidlu uvedl, že nejde o nic jiného než o nalézání spravedlnosti,
které
je v právním státě obvyklé.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
IV. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
(...) [15] Stěžovatel sice uplatnil dva kasační důvody (nezákonnost a nepřezkoumatelnost
rozsudku), nicméně je rozumné o nich pojednat společně, jelikož spolu souvisí. V
daném případě totiž
není sporu o skutkových okolnostech případu (k dopravní nehodě došlo a škoda vznikla
výhradně na
vozidle žalobce), a je proto nutno přezkoumat správnost a přesvědčivost odůvodnění
napadeného
rozsudku krajského soudu.
[16] Sporným ustanovením se jeví
§ 22 odst.
1 písm. i) zákona o
přestupcích, podle něhož platí, že „[p]řestupku se dopustí ten, kdo v provozu
na pozemních
komunikacích porušením zvláštního právního předpisu způsobí dopravní nehodu, při
které je způsobena
na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí hmotná škoda převyšující
zřejmě
částku 100 000 Kč“. Krajský soud totiž toto ustanovení vyložil (na rozdíl od stěžovatele
a správního
orgánu I. stupně) tak, že sankce za nedbalostní poškození vlastního majetku není
účinná, účelná ani
smysluplná. Pokud Nejvyšší správní soud v rozsudku sp. zn. 5 As 42/2007 dospěl k
závěru, že pokud u
dopravní nehody, jejímž jediným účastníkem a současně jediným zraněným je řidič,
tím spíše musí
platit (a maiore adminus), že pokud je jediným účastníkem dopravní nehody, kterému
je způsobena
škoda, řidič, který ji způsobil, není dán zájem na jeho potrestání za spáchání této
škody.
[17] Nejvyšší správní soud konstatuje, že dikce citovaného zákonného ustanovení
umožňuje vícero
možných výkladů: v souladu s touto dikcí se určitě jeví výklad provedený stěžovatelem,
nicméně nelze
a priori
vyloučit ani výklad, který učinil krajský soud. Za těchto okolností je namístě
použít
zejména teleologický způsob výkladu, jelikož právě tento nejvíce odpovídá smyslu
a podstatě působení
práva ve společnosti.
[18] Jak zdejší soud uvedl v opakovaně citovaném rozsudku sp. zn. 5 As 42/2007,
společným
skupinovým objektem dopravních přestupků je bezpečnost a plynulost provozu na pozemních
komunikacích, vyjadřující zájem společnosti na ochraně života a zdraví osob a ochraně
majetku.
Samotné objekty jednotlivých skutků jsou pak upraveny v jednotlivých ustanoveních
zvláštní části
zákona o přestupcích.
Objektivní stránka dopravních přestupků spočívá nejčastěji svou formou v porušení
právního předpisu
o bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. „U dopravní nehody, jejímž jediným
účastníkem a
současně jediným zraněným byl pouze řidič, který způsobil dopravní nehodu, spočívá
nebezpečnost
jednání a zájem společnosti na potrestání pouze za porušení zvláštního právního předpisu,
nikoliv za
nedbalostní sebepoškození zdraví, a proto závěr krajského soudu o nesprávné právní
kvalifikaci
správním orgánem je správný. Sankce za nedbalostní sebepoškození zdraví by nebyla
účinná, účelná, a
neměla by tedy smysl.“
[19] Rovněž v nyní projednávaném případě má soud za to, že je třeba od sebe odlišovat
dvě
skutečnosti: protiprávnost jednání žalobce a podřazení této protiprávnosti pod správnou
skutkovou
podstatu přestupku. V daném případě měly správní orgány za prokázané, že žalobce
porušil
§ 18 odst. 1
zákona č. 361/2000
Sb., podle něhož „[r]ychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem,
vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému
stavu pozemní
komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které
je možno
předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost,
na kterou
má rozhled“. Došlo tedy podle názoru správních orgánů k porušení „zvláštního právního
předpisu“ tak,
jak stanoví zákon
o
přestupcích.
[20] Pokud však jde o podřazení této protiprávnosti pod
§ 22 odst.
1 písm. i) zákona o
přestupcích, souhlasí zdejší soud do určité míry s názorem krajského soudu,
že skutková
podstata tohoto přestupku není naplněna v případě, kdy dojde ke vzniku hmotné škody
pouze na vozidle
přestupce. Na tyto případy dopadá
§ 22 odst.
1 písm. l)
citovaného zákona, podle něhož „[p]řestupku se dopustí ten, kdo v provozu na pozemních
komunikacích
jiným jednáním, než které je uvedeno pod písmeny a) až k), poruší zvláštní právní
předpis“. Jedná se
tedy o jakousi „zbytkovou“ skutkovou podstatu, pokrývající všechny případy, které
zákon o přestupcích
nedefinuje
konkrétně a samostatně. Jinak řečeno, jakkoliv není sporu o tom, že skupinový objekt,
kterým je
bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, musí být dostatečně a účinně
chráněn,
jinou otázkou je, jakou formou. Takto viděno, je z dikce
§ 22 odst.
1 písm. i) zákona o
přestupcích zřejmé, že tato skutková podstata pamatuje na případy střetu několika
vozidel:
proto předpokládá vznik hmotné škody na některém z nich. Je však kvalitativně zcela
jinou situací,
vznikne-li pochybením řidiče škoda pouze na jeho vozidle, než je-li poškozeno též
vozidlo jiné.
[21] Jestliže totiž dojde ke vzniku takto vysoké škody jen na vozidle, které řídil
pachatel
přestupku, je z povahy věci zřejmé, že již tato samotná škoda představuje citelnou
újmu. Jakkoliv
sice lze negativní následky této škody do určité míry
eliminovat
např. formou havarijního
pojištění,
je zřejmé, že uvedení vozidla do původního stavu je spojeno s řadou obtíží, které
samy o sobě jsou
pro pachatele nepříjemné. Nemluvě samozřejmě ani o tom, že samotný prožitek dopravní
nehody, bez
ohledu na výši materiální škody, je zpravidla nanejvýš stresující. Proto je racionální
výklad, který
nastínil krajský soud, spočívající v rozlišení skutkových podstat přestupků v závislosti
na tom,
komu vznikne příslušná škoda.
[22] Výklad krajského soudu založený na úvaze, že v případě „sebepoškození vlastního
vozidla“
postačuje vyvození odpovědnosti podle písmene l) citovaného zákonného ustanovení,
je proto konformní
s účelem vykládaných norem. Tomu ostatně odpovídá i nižší sazba výše pokuty, kterou
lze uložit: u
přestupku podle písmene i) tato pokuta činí 2 500 až 5 000 Kč, v případě přestupku
podle písmene l)
od 1 500 do 2 500 Kč.
[23] Nejvyšší správní soud se nicméně neztotožňuje s tou částí argumentace krajského
soudu, která
fixuje osobu přestupce na existenci vlastnického práva k poškozenému vozidlu. Krajský
soud totiž
zastává názor, že podle citovaného zákonného ustanovení nelze postupovat tehdy, je-li
řidič jediným
účastníkem dopravní nehody a současně jedinou osobou, „které byla způsobena pouze
na jejím vozidle
včetně přepravovaných věcí nebo na jiných věcech hmotná škoda převyšující zřejmě
částku 100 000 Kč“.
Řešení, nabízené krajským soudem, by totiž bylo v praxi vskutku obtížně proveditelné,
jak příhodně
argumentuje stěžovatel, a současně plně nekoresponduje s podstatou
§ 22 odst.
1 písm. i) zákona o
přestupcích, jak je vyloženo výše.
[24] Jeho podstatu totiž zdejší soud vykládá tak, že dopadá pouze na případy,
kdy je způsobena
škoda stanoveného minimálního rozsahu na některém ze zúčastněných vozidel, tj. zákonodárce
předpokládá účast u nehody nejméně dvou vozidel. Pokud tedy vznikne škoda na vozidle
jediném (a není
zásadněji poškozeno např. ani svodidlo, obrubník či dopravní značka), není dán žádný
důvod podle
citovaného ustanovení postupovat, a to nezávisle na tom, zda je poškozené vozidlo
a přepravované
věci v něm ve vlastnictví řidiče, či nikoliv. Jinak řečeno, pokud je při dopravní
nehodě účastno
jediné vozidlo a právě jím pachatel přestupek spáchá, nelze citované zákonné ustanovení
využít a je
namístě případně aplikovat §
22 odst. 1 písm. l) zákona o přestupcích. Z
§ 22 odst.
1 písm. i) zákona o
přestupcích totiž vskutku neplyne, že se musí jednat o vozidlo vlastněné pachatelem
přestupku
a že nemůže jít i např. o vozidlo, které si pachatel zapůjčil. Logiku tohoto ustanovení
totiž
spatřuje zdejší soud v existenci vztahu pachatele přestupku k vozidlu, jímž je přestupek
spáchán,
přičemž tento vztah nutně nemusí být vždy vlastnický.
[25] Nad tento rámec je vhodné doplnit, že pokud při nehodě (byť jediného) vozidla
dojde ke
zranění (či usmrcení) jiné osoby než řidiče (např. chodec, spolujezdec), je třeba
postupovat podle
§ 22 odst.
1 písm. h) zákona o
přestupcích tak, jak vyložil zdejší soud v citovaném rozsudku sp. zn. 5 As
42/2007, a to bez
ohledu na počet zúčastněných vozidel.
[26] Nejvyšší správní soud ze všech popsaných důvodů uzavírá, že
§ 22 odst.
1 písm. i) zákona o
přestupcích dopadá pouze na ty případy, kdy porušením zvláštního právního
předpisu je
způsobena dopravní nehoda, v jejímž důsledku vznikne hmotná škoda na jiném vozidle
nebo jím
přepravovaných věcech převyšující zřejmě částku 100 000 Kč, než kterým byla tato
nehoda způsobena.
Pokud tato škoda vznikne výlučně na vozidle, kterým byla tato nehoda způsobena, připadá
v úvahu jen
spáchání přestupku podle §
22
odst. 1 písm. l) zákona o přestupcích.