I. Pojem "závazek" obsažený v § 2
odst. 1 písm. b) zákona č. 254/2004
Sb., o omezení plateb v hotovosti, je třeba chápat jako závazkový právní vztah
(obligaci).
II. Přenechání předmětu půjčky věřitelem dlužníkovi je právní skutečností zakládající
závazkový právní vztah ze smlouvy o půjčce, není ovšem závazkovou povinností věřitele. Věřitel tak
poskytnutím peněžních prostředků dlužníkovi žádný závazek nehradí, není proto poskytovatelem platby
ve smyslu § 2 odst. 1 písm. b) zákona č.
254/2004 Sb., o omezení plateb v
hotovosti.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 2. 2011, čj.
1 Afs 91/2010 - 45)
Prejudikatura: nález Ústavního soudu č. 145/2003 Sb.ÚS (sp. zn.
IV. ÚS 666/02)
Věc: Vratislav M. proti Finančnímu ředitelství v Českých Budějovicích o uložení pokuty, o
kasační stížnosti žalobce.
Odůvodnění:
Rozhodnutím ze dne 4. 6. 2009, č. j. 160764/09/077930/305806, Finanční úřad v
Českých Budějovicích uložil žalobci pokutu ve výši 60 000 Kč za porušení ustanovení
§ 3 a
4 zákona č.
254/2004 Sb., o omezení plateb v hotovosti a o
změně zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a
poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Porušení citovaného ustanovení se žalobce dopustil tím, že
dne 24. 5. 2006 předal panu J. O. v hotovosti částku ve výši 1 600 000 Kč jako úhradu závazku
vzniklého ze smlouvy o půjčce. O odvolání žalobce rozhodl žalovaný dne 19. 3. 2010, č. j. 1591/10-
1500, tak, že odvolání zamítl a potvrdil shora uvedené rozhodnutí finančního úřadu.
Proti v záhlaví označenému rozhodnutí žalovaného brojil žalobce žalobou podanou u
Krajského soudu v Českých Budějovicích; ten rozsudkem ze dne 22. 7. 2010, č. j. 10 Af 51/2010 - 21,
žalobu zamítl. V odůvodnění uvedl, že mezi žalobcem a J. O. došlo k uzavření smlouvy o půjče, která
je závazkovým právním vztahem. Žalobce poskytnutím peněžní půjčky plnil svůj závazek; počínal si
proto jako poskytovatel platby hradící svůj závazek ve smyslu § 2 odst. 1 písm. b) zákona o omezení
plateb v hotovosti. Krajský soud tak uzavřel, že napadené rozhodnutí bylo vydáno v souladu se
zákonem, skutková zjištění mají oporu ve výsledcích dokazování a o uložené sankci bylo rozhodnuto
procesně správným způsobem.
Žalobce (dále též „stěžovatel“) napadl rozsudek krajského soudu včas podanou kasační
stížností namítaje, že je dán důvod podle §
103 odst. 1 písm. a) zákona č. 150/2002
Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále též „s. ř. s.“), tj. nezákonnost
spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení. Stěžovatel
nesouhlasí zejména s výkladem ustanovení §
657 zákona č. 40/1964 Sb., občanský
zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále též „obč. zák.“), v návaznosti na případné porušení
zákona o omezení plateb v hotovosti.
Podle stěžovatele je smlouva o půjčce reálným kontraktem a vzniká v okamžiku, kdy
je předmět půjčky odevzdán dlužníkovi. Závěr krajského soudu, že na základě ujednání mezi věřitelem
a dlužníkem plní věřitel svůj závazek ze smlouvy o půjčce následným přenecháním dohodnutých věcí
dlužníkovi, je zcela chybný. Je totiž zřejmé, že do reálného odevzdání půjčených věcí žádná smlouva
o půjčce mezi věřitelem a dlužníkem nevznikla. Totéž potvrzuje konstantní
judikatura
Nejvyššího
soudu, v níž se pohled na vznik smlouvy o půjčce v průběhu doby nijak neměnil. Za popsané situace se
tedy omezení uvedená v zákoně o omezení plateb v hotovosti na stěžovatele nevztahují, neboť ten se
uvedeného správního deliktu dopustit nemohl.
Ze všech shora uvedených důvodů stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud
rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že v řízení bylo prokázáno, že se
stěžovatel správního deliktu dopustil, pokuta mu proto byla uložena oprávněně. Nutno podotknout, že
poskytnutí, resp. přenechání hotovosti ve výši 1 600 000 Kč neučinil stěžovatel bez právního důvodu.
Činil tak na základě smlouvy o půjčce uzavřené s panem O. Na tom nemůže nic změnit ani skutečnost,
že smlouva o půjčce nebyla uzavřena písemně. Vznik půjčky předpokládá jednak dohodu stran a jednak
skutečné odevzdání předmětu půjčky. Stěžovateli tak vznikl závazek poskytnout dlužníkovi finanční
prostředky v dohodnuté částce, jenž mohl být splněn okamžitě, tedy faktickým předáním hotovosti. Z
těchto důvodů byl stěžovatel považován za poskytovatele platby ve smyslu § 2 odst. 1 písm. b) zákona
o omezení plateb v hotovosti.
Dále žalovaný podotkl, že stěžovatel v kasační stížnosti odkázal na konstantní
judikaturu Nejvyššího soudu, nicméně neuvedl konkrétní rozhodnutí, která by jím zastávaný názor
podpořila. Podle žalovaného lze naopak z judikatury dovodit, že postup správních orgánů v
předcházejícím správním řízení byl správný, k čemuž odkázal na rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 24.
3. 2004, sp. zn. 29 Odo 350/2003, a na rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 7. 2010, č. j. 5
Afs 44/2010 - 54. Proto žalovaný navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost
stěžovatele zamítl.
Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti hodnotil, zda jsou splněny
podmínky řízení, přičemž dospěl k závěru, že kasační stížnost má požadované náležitosti, byla podána
včas a osobou oprávněnou, a není důvodné kasační stížnost odmítnout pro nepřípustnost. Důvodnost
kasační stížnosti posoudil Nejvyšší správní soud v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a
zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž je povinen přihlédnout z úřední
povinnosti (§ 109 odst. 2,
3 s. ř. s.).
Kasační stížnost je důvodná.
Ze správního spisu vyplynuly následující skutečnosti. Finanční úřad v Českých
Budějovicích dne 5. 11. 2008 z čestného prohlášení stěžovatele zjistil, že 24. 5. 2006 půjčil J. O.
1 600 000 Kč. Stěžovatel byl v průběhu daňového řízení vedeného s J. O. předvolán dne 9. 12. 2008 ke
svědecké výpovědi ohledně peněžních prostředků poskytnutých panu O. Vypověděl, že půjčil J. O. 1 600
000 Kč v hotovosti oproti směnce. Dlužník mu peníze vracel po částech, asi na čtyřikrát. Dodal, že
mezi normálními lidmi se takové věci dělají, že si pomůžou. Dne 20. 4. 2009, č. j.
125687/077930/305806, zahájil Finanční úřad v Českých Budějovicích se stěžovatelem řízení o uložení
pokuty za porušení povinnosti podle zákona o omezení plateb v hotovosti.
Účel zákona o omezení plateb v hotovosti je vymezen v ustanovení § 1, podle něhož
citovaný zákon určuje, kdy jsou fyzické i právnické osoby povinny provést platbu bezhotovostně
prostřednictvím banky nebo pobočky zahraniční banky, nebo spořitelního a úvěrního družstva, nebo
provozovatele poštovních služeb formou poštovního poukazu na účet banky, a upravuje kontrolu
dodržování této povinnosti.
Podle ustanovení § 4 odst. 1 zákona o omezení plateb v hotovosti je poskytovatel
platby, jejíž výše překračuje částku 15 000 EUR, povinen provést platbu bezhotovostně; to neplatí,
jde-li o platbu, která musí být podle zvláštního právního předpisu provedena v hotovosti.
Poskytovatelem platby podle zákona o omezení plateb v hotovosti je podle § 2 odst. 1 písm. b) ten,
kdo platbou uhrazuje závazek.
Stěžejní námitkou obsaženou v kasační stížnosti je názor stěžovatele, že nebyl
poskytovatelem platby ve smyslu § 2 odst. 1 písm. b) zákona, neboť poskytnutím peněžních prostředků
nehradil žádný závazek.
V posuzovaném případě bylo se stěžovatelem vedeno řízení o jiném správním deliktu
za porušení povinnosti podle § 4 zákona o omezení plateb v hotovosti, tj. povinnosti provést platbu
převyšující 15 000 EUR bezhotovostně. Jiné správní delikty jsou svou povahou nejblíže přestupkům. V
obou případech se jedná o součást tzv. správního trestání, tedy o postih správním orgánem za určité
nedovolené jednání (konání či opomenutí). Oba druhy deliktů jsou projednávány ve správním řízení,
pouze s tím rozdílem, že přestupky soustředěné v přestupkovém zákoně, ač míra jejich společenské
nebezpečnosti i škála a citelnost ukládaných opatření či sankcí je obvykle nižší než u jiných
správních deliktů, mají vlastní a (z hlediska spravedlivého procesu) přísnější procesní režim než
jiné správní delikty, byť zásady trestání a řízení o tom jsou obdobné (srov. usnesení rozšířeného
senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 1. 2008, č. j.
2 As 34/2006 - 73, publikované pod č. 1546/2008
Sb. NSS, www.nssoud.cz).
Nejvyšší správní soud se dále zabýval výkladem pojmu „závazek“ obsaženého v § 2
odst. 1 písm. b) zákona o omezení plateb v hotovosti. Citovaný zákon nedává jasné vodítko, jakým
způsobem pojem „závazek“ interpretovat. Ani v důvodové zprávě k tomuto zákonu nelze takovou
informaci dohledat; ta k citovanému ustanovení uvádí, že „[u]stanovení § 2 odst. 1 písm. b) definuje
poskytovatele platby aniž je stanoven účel převodu peněžních prostředků.“ (sněmovní tisk 264/0,
dostupný na digitálním repozitáři www.psp.cz). Výklad uvedený v důvodové zprávě, že se zákon
vztahuje na všechny platby v hotovosti, nehledě na jejich účel, podle Nejvyššího správního soudu
není udržitelný, neboť neodpovídá aktuálnímu znění zákona [§ 2 odst. 1 písm. b)]; jednalo by se o
výklad
contra legem
. Pokud tedy zákonodárce vztáhl veřejnoprávní regulaci plateb v hotovosti toliko
na platby, jimiž jsou hrazeny závazky, nemůže Nejvyšší správní soud interpretací zákona rozsah této
regulace rozšiřovat, byť by tak činil v souladu s úmyslem zákonodárce (v podrobnostech viz
níže).
Nejvyšší správní soud při výkladu pojmu „závazek“ vycházel jak z obecného významu
závazku používaného v běžné mluvě [tj. „povinnost, nutnost něco (vy)konat, nějak jednat, vyplývající
ze slibu, smlouvy ap.“ nebo „dobrovolný slib splnit urč. úkoly mimo normální pracovní povinnost“
(srov. Filipec, J. a kol. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha:
Academia
, 2001. s.
556)], tak z pojetí zastávaného v právním jazyce [„pod pojmem Z., přesněji závazkový vztah, chápeme
takový typ občanskoprávního vztahu, na základě něhož je jeden z účastníků takového vztahu (dlužník)
povinen druhému účastníku (věřiteli) poskytnout určitou, zpravidla majetkovou hodnotu, tj. plnění, a
druhý účastník - věřitel - je oprávněn takové plnění od dlužníka požadovat.“ (srov. Hendrych, D. a
kol. Právnický slovník. Praha. C. H. Beck, 2009)]. Z těchto důvodů zdejší soud konstatoval, že pojem
„závazek“ obsažený v § 2 odst. 1 písm. b) zákona o omezení plateb v hotovosti je třeba chápat jako
závazkový právní vztah (obligaci).
Poté zdejší soud hodnotil, zda v posuzovaném případě stěžovatel svojí platbou
hradil závazek, resp. zda bylo jeho jednání podřaditelné pod ustanovení § 2 odst. 1 písm. b)
zákona.
Podle ustanovení § 657
obč. zák. smlouvou o půjčce přenechává věřitel dlužníkovi věci určené podle druhu, zejména peníze, a
dlužník se zavazuje vrátit po uplynutí dohodnuté doby věci stejného druhu.
K otázce vzniku závazkového právního vztahu založeného smlouvou o půjčce lze
poukázat například na rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 14. 5. 2004, sp. zn.
21 Cdo 2217/2003, dostupný na www.nsoud.cz, podle
něhož „smlouva o půjčce je tradičně považována za smlouvu reálnou, tedy že ke smlouvě o půjčce
nedochází jen na základě dohody stran (účinným přijetím návrhu na uzavření smlouvy), ale až
skutečným odevzdáním předmětu půjčky dlužníku.“ Rovněž podle odborné literatury je smlouva o půjčce
„reálný kontrakt, který zavazuje obě smluvní strany, aniž by se však jednalo o smlouvu
synallagmatickou. Ačkoliv zákon ponechává na vůli stran způsob sjednání půjčky, je třeba si vždy
uvědomit, že součástí perfekce půjčky je i (současné) předání/odevzdání (tradice) jejího objektu.
(…) Snaha dovolávat se věřitelova plnění z titulu půjčky tak musí být neúspěšná pro absenci
existence smlouvy, když její vznik je vázán na předání.“ (srov. Eliáš, K. a kol. Občanský zákoník.
Velký akademický komentář. 2. svazek. Praha: Linde, 2008. s. 1956; jinak srov. Švestka, J., Spáčil,
J., Škárová, M., Hulmák, M. a kol. Občanský zákoník I, II. 2. vydání, Praha: C. H. Beck, 2009, s.
1853).
Kontrakty reálné pak lze definovat jako smlouvy, jež ke svému vzniku vyžadují
předání věci (re contrahitur
obligatio
), tj. vyžadují, aby jedna ze smluvních stran skutečně splnila
to, co bylo s druhou ujednáno, a to s úmyslem zavázat si druhou stranu k protiplnění a druhá strana
s tímto vědomím plnění přijala. Zápůjčka (mutuum; v pojetí současného občanského zákoníku smlouva o
půjčce) byla již v římském právu smlouvou jednostrannou, podle níž věřitel převedl do vlastnictví
dlužníka určité množství věcí zastupitelných s cílem poskytnout mu úvěr. Tím si dlužníka zavázal,
aby mu po určité době totéž množství věcí téhož druhu vrátil (srov. Kincl. J., Urfus, V., Skřejpek,
M. Římské právo. Praha: C. H. Beck, 1995. s. 245).
Nejvyšší správní soud v posuzovaném případě vycházel z výše uvedených názorů
judikatury Nejvyššího soudu a odborné literatury, podle nichž je smlouva o půjčce reálným
kontraktem; k jejímu vzniku tak dojde teprve předáním předmětu půjčky dlužníkovi. Jelikož smlouva o
půjčce je závazkovým právním vztahem jednostranným, povinností věřitele není přenechat předmět
půjčky dlužníkovi. Ze smlouvy o půjčce vzniká povinnost pouze dlužníkovi, a to povinnost po uplynutí
sjednané doby, resp. na požádání, předmět půjčky věřiteli vrátit (shodně srov. Knappová, M.,
Švestka, J., Dvořák, J. Občanské právo hmotné. Svazek II. Praha: Aspi, 2005. 4. vydání. s. 227:
„Odevzdání předmětu půjčky věřitelem dlužníkovi je předpokladem uzavření smlouvy o půjčce, takže
splývá s uzavřením smlouvy a není předmětem závazku věřitele.“).
V posuzovaném případě není sporu o tom, že smlouva o půjčce mezi stěžovatelem a
panem O. vznikla dne 24. 5. 2006 předáním hotovosti v částce 1 600 000 Kč panu O. Sám stěžovatel dne
9. 12. 2008 tuto skutečnost potvrdil. Stěžovateli je ovšem nutné přisvědčit v tom, že přenecháním
uvedených peněžních prostředků panu O. žádný závazek nehradil; nebyl proto poskytovatelem platby ve
smyslu § 2 odst. 1 písm. b) zákona o omezení plateb v hotovosti. Poskytnutím uvedené částky panu O.
vznikla smlouva o půjčce, z níž byl dlužník zavázán předmět půjčky po uplynutí sjednané doby
stěžovateli vrátit. Na tuto povinnost pana O. by se ustanovení zákona o omezení plateb v hotovosti
nepochybně vztahovala. Stejně tak by se vztahovala i na stěžovatele jako na příjemce platby podle §
6 odst. 2 zákona, pokud jde o přijetí vrácených peněz. Touto skutečností se však Nejvyšší správní
soud nezabýval, neboť nebyla předmětem zkoumání řešeného případu. Krajský soud proto nesprávně
uzavřel, že stěžovatel přenecháním hotovosti panu O. hradil svůj závazek vyplývající ze smlouvy o
půjčce. Poskytnutí peněžních prostředků dlužníkovi totiž nebylo závazkovou povinností
stěžovatele.
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti kladně hodnotil právní závěry
krajského soudu, k čemuž odkázal i na rozsudek Nejvyššího správního soudu, sp. zn.
5 Afs 44/2010, v němž se zdejší soud měl rovněž
zabývat smlouvou o půjčce v řízení o uložení pokuty podle zákona o omezení plateb v hotovosti. K
tomu ovšem zdejší soud podotýká, že v žalovaným zmiňované věci se sice jednalo o uložení pokuty
příjemci půjčky podle ustanovení § 6 odst. 2 zákona, ve znění účinném do 18. 8. 2008, nicméně zdejší
soud se zákonností, resp. oprávněností uložit v takovém případě pokutu nezabýval. V dané věci bylo
rozhodnutí finančního ředitelství krajským soudem zrušeno pro nepřezkoumatelnost z důvodu, že se
finanční orgány opomněly vyjádřit k otázce
prekluze
. Ke kasační stížnosti žalovaného se pak zdejší
soud zabýval námitkou nesprávného posouzení
prekluze
, otázkou srozumitelnosti citovaného rozhodnutí
o uložení sankce, náležitostmi řízení o uložení pokuty podle zákona o správě daní a poplatků,
námitkou nezákonného postupu krajského soudu, jenž ve věci rozhodl bez jednání a bezdůvodně vyloučil
žaloby k samostatnému projednání, a konečně námitkou proti přiznané náhradě nákladů řízení. Zdejší
soud mimo jiné uzavřel, že napadené rozhodnutí netrpělo nepřezkoumatelností pro nedostatek důvodů
ani pro nesrozumitelnost. Neztotožnil se tak s hodnocením provedeným krajským soudem, proto jeho
rozsudek zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Otázkou oprávněnosti uložení pokuty ze závazkového
právního vztahu založeného smlouvou o půjčce se zdejší soud ve zmiňovaném rozsudku vůbec nezabýval,
proto závěry v tomto rozsudku vyslovené nejsou
relevantní
pro nyní posuzovaný případ. Žalovaný dále
odkázal i na rozhodnutí Nejvyššího soudu, sp. zn. 29 Odo
350/2003, ve kterém Nejvyšší soud konstatoval, že v souzené věci nešlo o závazkový vztah ze
smlouvy o půjčce; rovněž závěry tohoto rozsudku nejsou aplikovatelné na posuzovaný případ
stěžovatele.
Jako
obiter dictum
zdejší soud uvádí, že z důvodové zprávy k zákonu o omezení
plateb v hotovosti je zřejmý účel přijímaného zákona, jímž bylo „omezit daňové úniky, racionalizovat
a optimalizovat peněžní hotovostní oběh, zvýšit bezpečnost zúčastněných subjektů a v neposlední řadě
působit proti legalizaci výnosů z trestné činnosti.“ (srov. sněmovní tisk č. 264/0, dostupný na
digitálním repozitáři www.psp.cz). Z informací obsažených v důvodové zprávě je zřejmé, že se na
oblast regulace plateb v hotovosti nevztahují mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká republika vázána,
ani sekundární právní akty Evropské unie. V této souvislosti je důležité zmínit Finanční akční výbor
proti praní peněz (Financial Action Task Force on Money Laundering, www.fatf-gafi.org), jenž je
mezinárodní organizací založenou v roce 1989, mající celosvětový vliv při hodnocení zemí a teritorií
v oblasti boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu. Uvedený výbor v roce 1990
vypracoval sérii 40 Doporučení proti praní špinavých peněz (dále též „Doporučení“), které byly v
roce 2003 revidovány. Z důvodové zprávy k zákonu o omezení plateb v hotovosti pak vyplývá, že český
zákonodárce při přípravě zákona z těchto Doporučení vycházel. Lze v této souvislosti poukázat
například na čl. 5 Doporučení, podle něhož by finanční instituce měly prověřovat všechny své
klienty, řádně je identifikovat a ověřovat všechna identifikační data vždy, když je prováděn obchod,
jehož hodnota převyšuje stanovený limit. Obdobně podle čl. 17 by státy „měly zajistit efektivní,
úměrné a odrazující trestní, občanskoprávní i správní sankce, uvalitelné na fyzické i právnické
osoby definované v Doporučeních, jež neplní požadavky boje proti praní peněz a financování
terorismu.“ Státy by rovněž měly zvážit „implementaci vhodných opatření za účelem odhalení nebo
monitorování převozu hotovosti a finančních instrumentů na doručitele přes hranice (…), vhodnost a
prospěšnost systému oznamování všech finančních transakcí v domácí i zahraniční měně nad určitou
stanovenou mez bankami a jinými finančními institucemi (…).“ (čl. 19 Doporučení). Konečně kupříkladu
z čl. 24 vyplývá, že „státy zajistí, aby i ostatní kategorie vybraných nefinančních podniků a
profesí podléhaly efektivnímu monitoringu a dodržovaly zásady boje proti praní peněz a financování
terorismu.“ (citovaná Doporučení jsou v češtině dostupná na internetových stránkách Ministerstva
financí http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/40dopFATF.pdf).
Rovněž podle odborné literatury zákon o omezení plateb v hotovosti „stanovuje
obecnou povinnost provádět bezhotovostní platby mezi tuzemskými osobami navzájem anebo platby
prováděné tuzemskými osobami ve prospěch zahraničních osob, jestliže výše platby přesahuje částku
patnáct tisíc eur.“ (srov. Grulich, T. Nad zákonem o omezení plateb v hotovosti. Právní rádce
1/2005, s. 55.), neboť je nepochybně prospěšný „v boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti,
ale také, kromě dalšího, v boji proti daňovým únikům“ (srov. Kovařík, Z. Zákon o omezení plateb v
hotovosti ve vztahu ke směnce a šeku. Právní rozhledy 7/2005, s. 234).
Je-li účelem zákona o omezení plateb v hotovosti omezit daňové úniky a působit
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, je s podivem, že zákonodárce nepodrobil režimu zákona o
omezení plateb v hotovosti všechny peněžní transakce, jež jsou činěny v hotovosti v částce
převyšující určitý zákonem stanovený limit. Peněžní transakce, na něž se zákon č.
254/2004 Sb. vztahuje, však byly v § 2 zákona
limitovány toliko na platby, jimiž je uhrazován závazek. Nejvyšší správní soud vycházel ve svých
úvahách ze stanoviska doktríny, podle níž výklad práva „je objektivní interpretací v tom smyslu, že
rozhodující je to, co je skutečně vyjádřeno v právních textech, nikoli v subjektivní představě
jejich autorů.“ (srov. Weinberger, O. Norma a instituce (Úvod do teorie práva). Přeložil Pavel
Hungr. Brno: Masarykova univerzita, 1995. s. 163). Není rovněž „rozhodné, co zákonodárce chtěl
vyjádřit, ale to, co vyjádřil, tj. to, co lze ze slov zákona vyčíst.“ (srov. Knapp, V. Teorie práva.
Praha: C. H. Beck, 1995. s. 171). Zdejší soud zohlednil rovněž judikaturu Ústavního soudu, podle níž
existují-li v právu veřejném dva možné způsoby
interpretace
právního předpisu, je nutné respektovat
zásadu
in dubio mitius
, tj. v pochybnostech postupovat mírněji. Proto „za situace, kdy právo
umožňuje dvojí výklad, nelze při řešení případu pominout, že na poli veřejného práva mohou státní
orgány činit pouze to, co jim zákon výslovně umožňuje (na rozdíl od občanů, kteří mohou činit vše,
co není zákonem zakázáno - čl. 2 odst. 3
a 4 Ústavy). Z této maximy pak plyne, že
(…) jsou orgány veřejné moci povinny podle čl.
4 odst. 4 Listiny šetřit podstatu a smysl základních práv a svobod. Jinak řečeno, v případě
pochybností jsou povinny postupovat mírněji (
in dubio mitius
).“ [srov. nález sp. zn.
IV. ÚS 666/02 ze dne 15. 12. 2003 (N 145/31 SbNU
291), dostupný na http://nalus.usoud.cz/]. Z tohoto důvodu nebylo možné dovodit extenzivní výklad
pojmu závazek v ekonomickém slova smyslu, případně interpretovat ustanovení § 2 odst. 1 písm. b)
zákona teleologicky s odkazem na zamýšlený cíl zákonodárce.
Pokud se tedy zákonodárce rozhodl v právním předpisu regulovat pouze určitý okruh
plateb v hotovosti (při nichž poskytovatel platby hradí závazek), nemohou orgány aplikující právo
ustanovení citovaného zákona vykládat šířeji a podrobit režimu sankcí ukládaných tímto zákonem
jakékoliv nadlimitní platby v hotovosti. Taková
interpretace
ultra vires
by byla v rozporu s
ústavním právem jedinců garantovaným v čl. 2
odst. 2
Listiny základních práv a svobod, podle něhož lze státní moc uplatňovat jen v případech a mezích
stanovených zákonem.
Nejvyšší správní soud tak dospěl k závěru, že krajský soud pochybil, když aproboval
závěr žalovaného, že stěžovatel poskytnutím peněžních prostředků ve výši 1 600 000 Kč J. O. hradil
svůj závazek vyplývající ze smlouvy o půjčce. Uzavřením smlouvy o půjčce vznikla povinnost
dlužníkovi vrátit předmět půjčky po uplynutí sjednané doby nebo na požádání. Samotné přenechání
předmětu půjčky věřitelem dlužníkovi je právní skutečností zakládající závazkový právní vztah ze
smlouvy o půjčce, není ovšem závazkovou povinností věřitele. Je tak zřejmé, že stěžovatel
poskytnutím peněžních prostředků panu O. žádný závazek ve smyslu § 2 odst. 1 písm. b) zákona o
omezení plateb v hotovosti nehradil; řízení o uložení pokuty s ním bylo vedeno v rozporu se
zákonem.
S ohledem na výše uvedené závěry Nejvyšší správní soud zrušil napadený rozsudek
Krajského soudu v Českých Budějovicích, a věc mu vrátil k dalšímu řízení, v němž bude krajský soud
vázán názorem vysloveným v rozsudku zdejšího soudu. V novém řízení rozhodne krajský soud i o náhradě
nákladů řízení o kasační stížnosti (§ 110 odst.
2 s. ř. s.).
V Brně dne 23. února 2011
JUDr. Marie Žišková