Správní řízení: rozhodnutí Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu Řízení před
soudem: přezkum rozhodnutí Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu
I. Na rozhodování Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a.s., o
poskytování podpor podle § 2da zákona č.
252/1997 Sb., o zemědělství, se vztahuje
správní řád z roku 2004.
II. Odvolacím orgánem proti rozhodnutí Podpůrného a garančního rolnického a lesnického
fondu, a.s., o neposkytnutí podpory podle §
2 da zákona č. 252/1997 Sb., o
zemědělství, je Ministerstvo zemědělství (§ 178
odst. 2 správního řádu z roku 2004).
III. Rozhodnutí Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a.s., o
neposkytnutí podpory podle § 2da zákona č.
252/1997 Sb., o zemědělství, je přezkoumatelné
ve správním soudnictví.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 4. 2011, čj.
1 As 22/2011 – 64)
Prejudikatura: č. 792/2006 Sb.NSS, č. 809/2006 Sb.NSS, č. 886/2006 Sb.NSS, č.
906/2006 Sb.NSS, č. 1911/2009 Sb.NSS, č. 2066/2010 Sb.NSS, č. 2115/2010 Sb.NSS a č. 2133/2010
Sb.NSS.
Věc: Společnost s ručením omezeným Novosedelská vinice proti akciové společnosti Podpůrnému a
garančnímu rolnickému a lesnickému fondu o poskytnutí podpory pojištění speciálních plodin, o
kasační stížnosti žalobkyně.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Žalobkyně uzavřela s Českou pojišťovnou, a. s., pojistnou smlouvu č.
43761442-19, jejímž předmětem bylo pojištění zemědělských plodin (révy vinné) na období od 1. 1.
2008 do 31. 12. 2008. Výše pojistného byla dohodnuta částkou 98 884 Kč a žalobkyní pojišťovně
uhrazena. Pojistnou smlouvu se stejným předmětem uzavřela s Českou pojišťovnou, a. s. pod č.
43761636-12 rovněž obchodní společnost MORAVSKÁ VINICE s. r. o. Výše pojistného byla v jejím případě
dohodnuta částkou 219 362 Kč a byla touto společností uhrazena.
[2] Žalobkyně jako jediný společník společnosti MORAVSKÁ VINICE s. r. o. rozhodla o
jejím zrušení bez likvidace a o převodu jejího jmění na žalobkyni podle
§ 69 odst. 1 písm. b) ve spojení s
§ 69b a
§ 153c zákona č.
513/1992 Sb., obchodní zákoník, ve znění
účinném do 30. 6. 2008. Právní účinky přeměny společnosti MORAVSKÁ VINICE s. r. o. nastaly dnem
zápisu převodu jmění do obchodního rejstříku, tj. dne 24. 7. 2008.
[3] Dne 31. 10. 2008 požádala žalobkyně žalovaného o poskytnutí podpory pojištění
speciálních plodin (révy vinné), a to jednak z vinic původně náležejících do jejího vlastnictví,
jednak z vinic, které do vlastnictví nabyla od společnosti MORAVSKÁ VINICE s. r. o. Žalovaný (Výbor
podpor) rozhodnutím ze dne 7. 8. 2009, čj. 14709/2008, schválil podporu pojištění pouze těch plodin,
které byly v původním vlastnictví žalobkyně a podporu pojištění za nově nabyté plodiny od
společnosti MORAVSKÁ VINICE s. r. o. nepřiznal.
[4] Proti tomuto rozhodnutí podala žalobkyně dne 21. 10. 2009 námitku, kterou
žalovaný (Výbor podpor) projednal dne 27. 10. 2009 a setrval na svém původním rozhodnutí. Podle
názoru žalovaného je totiž třeba k přechodu práv a závazků z pojistné smlouvy č. 43761636-12 na
žalobkyni uzavření dohody mezi Českou pojišťovnou, a. s., a MORAVSKOU VINICÍ s. r. o. Tato dohoda
uzavřena nebyla, a proto pojistná smlouva uzavřená MORAVSKOU VINICÍ s. r. o. zanikla podle
§ 25 zákona č.
37/2004 Sb., o pojistné smlouvě a o změně
souvisejících zákonů (zákon o pojistné smlouvě), dnem změny vlastnictví k majetku.
[5] K rozhodnutí žalovaného podala žalobkyně dne 19. 11. 2009 stanovisko, v němž
namítala, že je třeba vycházet z ustanovení obchodního zákoníku, neboť zrušením společnosti bez
likvidace a převodem jmění na společníka ze zákona přejdou na tohoto společníka veškerý majetek a
závazky zaniklé společnosti. Obchodní zákoník je v tomto případě
lex specialis
vůči zákonu o
pojistné smlouvě. Žalovaný projednal stanovisko žalobkyně dne 14. 12. 2009 a dopisem jí oznámil, že
s jejím právním názorem nesouhlasí a trvá na svém původním rozhodnutí ze dne 4. 8. 2009. Žalobkyně
následně zaslala žalovanému další dva dopisy (ze dne 20. 1. 2010 a ze dne 8. 2. 2010), v nichž
žádala žalovaného o předestření jeho právní argumentace a o přehodnocení jeho závěru. Dopisem ze dne
17. 2. 2010 žalovaný žalobkyni sdělil, že trvá na svém původním rozhodnutí o neposkytnutí podpory,
jelikož pro její poskytnutí nebyly splněny podmínky.
[6] Dne 21. 4. 2010 podala žalobkyně k Městskému soudu v Praze žalobu, v níž se
domáhala zrušení rozhodnutí žalovaného ze dne 4. 8. 2008, čj. 14709/2008 v části, jíž se žalobkyni
nepřiznává finanční podpora pojištění představující jednorázovou úhradu části nákladů prokazatelně
vynaložených dřívější obchodní společností MORAVSKÁ VINICE s. r. o. na platbu pojistného speciálních
plodin, a také zrušení rozhodnutí žalovaného ze dne 8. 2. 2010, jímž se podle žalobkyně předchozí
rozhodnutí žalovaného potvrzuje. Městský soud v Praze usnesením ze dne 20. 8. 2010, čj. 10 A
107/2010 - 32, žalobu jako nepřípustnou odmítl. V odůvodnění se opřel o ustanovení
§ 14 odst. 4 zákona č.
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), podle nějž je rozhodnutí o poskytnutí
dotace
nebo návratné finanční výpomoci vyloučeno ze soudního přezkumu, a o rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 21. 7. 2005, čj. 2 Afs 58/2005 -
90.
II. Kasační stížnost a vyjádření žalovaného
[7] Usnesení městského soudu napadla žalobkyně včasnou kasační stížností. Podle
žalobkyně nelze závěry Nejvyššího správního soudu v rozsudku ze dne 21. 7. 2005, čj.
2 Afs 58/2005 - 90, paušálně aplikovat na
projednávanou věc. V citovaném rozsudku se totiž žalobce bránil povinnosti vrátit poskytnutou dotaci
a namítal, že neporušil pravidla rozpočtové kázně a závazné podmínky stanovení pro dotaci jejím
poskytovatelem. Podstatou právě projednávané věci je však pochybení žalovaného již ve fázi
kvalifikační, kdy žalovaný přezkoumával právní
status
žalobkyně jako právnické osoby - podnikatele.
K tomu žalobkyně opětovně shrnula historii případu, polemizovala s právním názorem žalovaného, který
vedl k neposkytnutí podpory pojištění, a poukázala na to, že žalovaný ve svých zásadách pro
poskytování finanční podpory pojištění nepodmiňuje poskytnutí podpory předložením zvláštní dohody
týkající se pojištění v případě přeměn obchodních společností.
[8] S odkazem na zmiňovaný rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 7. 2005,
čj. 2 Afs 58/2005 - 90, považuje žalobkyně
neposkytnutí podpory pojištění zemědělských plodin vztahující se k majetku, který nabyla od zaniklé
společnosti MORAVSKÁ VINICE s. r. o., za akt libovůle žalovaného spočívající v nerespektování obecně
závazných právních norem upravujících právní nástupnictví při přeměnách obchodních společností,
jimiž jsou především § 69 odst. 1,
§ 69b
a § 153c obchodního zákoníku. Jelikož se
žalovaný těmito normami neřídil a v rozporu s nimi po žalobkyni požadoval předložení speciální
dohody o převzetí práv a povinností z pojistné smlouvy a pro nesplnění tohoto požadavku finanční
podporu neposkytl, uplatnil vůči žalobkyni státní moc mimo meze stanovené zákonem. Tím porušil i
obecný princip výkonu veřejné moci stanovený v
čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a
svobod.
[9] Je-li rozhodnutí správního orgánu aktem jeho libovůle, přičemž adresáta takové
rozhodnutí současně protiústavně diskriminuje, pak se podle žalobkyně jedná o nezákonný individuální
správní akt. V demokratické společnosti založené na právu pak také z povahy věci musí být proti
takovým aktům přípustná právní obrana. Proto je žalobkyně přesvědčena, že žalobou napadená
rozhodnutí žalovaného jsou ve správním soudnictví přezkoumatelná. Žalobkyně se také domnívá, že
zruší-li správní soud napadená rozhodnutí žalovaného, musí jí být požadovaná finanční podpora
pojištění poskytnuta bez ohledu na to, že podle § 14 odst. 1 rozpočtových pravidel obecně není na
poskytnutí
dotace
nebo návratné finanční výpomoci právní nárok. Žalovaný totiž nikdy jiný než soudně
napadený důvod neposkytnutí podpory neuvedl, a tudíž
a contrario
žalobkyně podmínky pro poskytnutí
podpory splnila. Závěrem kasační stížnosti žalobkyně navrhla, aby Nejvyšší správní soud napadené
usnesení Městského soudu v Praze zrušil a uložil žalovanému nahradit žalobkyni náklady řízení o
kasační stížnosti.
[10] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že poskytnutí
dotace
je
charakterizováno autoritativností a značnou měrou volnosti určování pravidel hry na straně
žalovaného a dobrovolností na straně žalobkyně. Poskytovatel
dotace
v pozici orgánu veřejné moci je
sice omezen zákonem a obecnými omezeními výkonu veřejné moci, nicméně tato omezení ponechávají
relativně široký prostor jeho vůli. Žalovaný dále připomněl, že žádost o dotaci nemá povahu návrhu
při sjednávání občanskoprávní smlouvy a že podle § 14 rozpočtových pravidel rozhodnutí o poskytnutí
dotace
nepodléhá správnímu řádu ani soudnímu přezkumu. Námitky žalobkyně proti postupu žalovaného
jsou proto nedůvodné.
[11] Žalovaný nerozhodl v rozporu se zákonnými ustanoveními ani nepožadoval
dokumenty, které by ze Zásad pro poskytování finanční podpory nevyplývaly (bod A.2.7 Zásad).
Žalobkyni byly opakovaně sděleny důvody, pro které nelze podporu přiznat, avšak žalobkyně dokumenty
prokazující přechod pojištění nedoložila (potřebná dohoda mezi MORAVSKOU VINICÍ s. r. o. a Českou
pojišťovnou, a. s., nebyla vůbec uzavřena). Byly proto dány důvody pro nepřiznání podpory a o žádnou
libovůli či diskriminaci na straně žalovaného nešlo: soudní přezkum tohoto rozhodnutí tedy nelze
dovodit.
[12] Podle žalovaného však nejsou splněny ani podmínky pro soudní přezkum podle
zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní
(dále jen „s. ř. s.“), ve smyslu rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 5. 2008, čj.
4 Ans 9/2007 - 197 (publikovaný pod č. 1717/2008
Sb. NSS). Žalovaný není orgánem ve smyslu § 4
odst. 1 písm. a) s. ř. s., ale akciovou společností založenou dle obchodního zákoníku.
Žalovaný sice (výkladem) rozhoduje o právech a povinnostech fyzických a právnických osob, avšak
další podmínky pro soudní přezkum nejsou splněny. Žalovaný, který není orgánem moci výkonné, nemůže
rozhodovat v oblasti veřejné správy, ale rozhoduje pouze v oblasti své samostatné působnosti.
Činností žalovaného rovněž nejsou dotčena veřejná subjektivní práva žalobkyně: subjektům žádajícím o
přiznání podpory nepřísluší veřejné subjektivní právo na poskytnutí podpory. Jelikož žalobkyně
nesplnila podmínky stanovené v zákona o pojistné smlouvě, a tudíž i podmínky stanovené v Zásadách
žalovaného, nebylo rozhodnutí žalovaného způsobilé negativně se projevit ve sféře žalobkyně. Ze
všech těchto důvodů žalovaný navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
[13] Jelikož kasační stížnost napadá usnesení městského soudu o odmítnutí žaloby,
přichází pro žalobkyni z povahy věci pouze stížnostní důvod obsažený v
§ 103 odst. 1 písm. e) s. ř. s., tj.
tvrzená nezákonnost rozhodnutí o odmítnutí žaloby. Nejvyšší správní soud se tedy může zabývat pouze
tím, zda byla žaloba žalobkyně odmítnuta v souladu se zákonem, a naopak nemůže přezkoumávat námitky
směřující do posouzení věci samé (tedy zákonnost postupu a rozhodnutí žalovaného neposkytnout
žalobkyni požadovanou finanční podporu pojištění).
[14] Nejvyšší správní soud posoudil předloženou věc podle následujícího postupu.
Nejprve se zabýval povahou žalovaného a právními předpisy, které se vztahují k jeho existenci a
činnosti (III./A). Poté zkoumal existenci pravomoci správních soudů k přezkumu projednávaného
případu (III./B) a na závěr přezkoumal otázku přípustnosti žaloby a existenci dalších podmínek
řízení (III./C). Dospěl přitom k závěru, že kasační stížnost není důvodná.
III./A) Povaha žalovaného a právní předpisy upravující jeho činnost
[15] Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a. s. (žalovaný), byl založen na
základě usnesení vlády České republiky ze dne 23. 6. 1993, č. 337/1993. Podle tohoto usnesení měl
být žalovaný založen ministrem zemědělství jako obchodní společnost. Ministrům zemědělství a financí
příslušelo jmenovat představenstvo a dozorčí radu žalovaného, ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci byl pak pověřen realizovat prodej některých akcií rezervovaných pro zemědělskou
prvovýrobu za symbolickou cenu žalovanému. Konečně úkolem ministra financí bylo předložit vládě
návrh novely zákona č. 576/1990 Sb., o
pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice
(rozpočtová pravidla republiky), tak, aby umožňoval poskytnutí části prostředků státního rozpočtu
určených k účelovým dotacím a finančním výpomocím pro zemědělství a lesnictví žalovanému.
[16] Žalovaný byl založen jako akciová společnost zakládací listinou ze dne 22. 7.
1993 a vznikl zápisem do obchodního rejstříku dne 16. 9. 1993. Jediným akcionářem žalovaného je
Česká republika - Ministerstvo zemědělství. Jako předmět podnikání byla zapsána správa rozpočtových
prostředků určených pro podporu zemědělské prvovýroby a lesního hospodářství ze státního rozpočtu,
poskytování záruk na úvěry podnikatelských subjektů zemědělské prvovýroby a lesního hospodářství,
subvencování části úroků z úvěrů podnikatelským subjektům zemědělské prvovýroby a lesního
hospodářství, operace na finančním trhu ke zmnožení disponibilních prostředků prostřednictvím
zprostředkovatelských firem a výkon správy majetkových práv k akciím. Je skutečností, že právní
předpisy účinné v době vzniku žalovaného takový způsob zřízení akciové společnosti státem a
poskytování státních dotací prostřednictvím této společnosti nepředvídaly a rovněž avizovaná novela
zákona č. 576/1990 Sb. nebyla do konce
účinnosti tohoto zákona přijata.
[17] Dne 1. 1. 2001 nabyl účinnosti zákon č.
219/2000 Sb., o majetku České republiky a
jejím vystupování v právních vztazích, který v §
28 umožnil státu založit obchodní společnost ve formě akciové společnosti a stanovil podmínky
jednání zakladatele a akcionáře a podmínky nakládání s majetkem České republiky ve vztahu k těmto
společnostem. Z právní úpravy je zřejmé, že taková akciová společnost má právní subjektivitu a řídí
se, není-li v zákoně č. 219/2000 Sb. uvedeno
jinak, obchodním zákoníkem. Lze tedy konstatovat, že založení, vznik a další existence žalovaného je
v právním řádu České republiky aprobována zmiňovaným ustanovením
§ 28 zákona č.
219/2000 Sb.
[18] Dne 26. 2. 2001 přijala vláda České republiky usnesení č. 196/2001, jímž
novelizovala své předchozí usnesení ze dne 23. 6. 1993, č. 337/1993. Podle této novely vláda
souhlasí s tím, že žalovaný poskytuje podpory subjektům z oblasti zemědělství, lesnictví, vodního
hospodářství a průmyslu zabývajícím se zpracováním produkce ze zemědělské výroby a lesnictví. Kromě
tohoto souhlasu vlády s dosavadní faktickou činností žalovaného nebyla však činnost žalovaného blíže
vymezena žádným právním předpisem a jeho činnost tak byla určována především vymezením předmětu
podnikání v obchodním rejstříku, který byl čas od času měněn a doplňován pravděpodobně změnou stanov
žalovaného rozhodnutím jediného akcionáře ve smyslu
§ 187 odst. 1 písm. a) ve spojení s
§ 190 odst. 1
obchodního zákoníku.
[19] K obecnému vymezení činnosti žalovaného na úrovni zákona došlo až novelou
zákona č. 252/1997 sb., o zemědělství, provedenou zákonem č.
35/2008 Sb., kterým se mění zákon č.
252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2000 Sb.,
o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním
zemědělském intervenčním fondu), ve znění pozdějších předpisů. Zákon č.
35/2008 Sb. vložil do zákona o zemědělství s
účinností od 12. 2. 2008 nový § 2da, který jako činnost žalovaného vymezil poskytování podpor,
přičemž stanovil okruh osob, jimž může být podpora poskytnuta, formy podpory [zde je v § 2da odst. 2
písm. c) uvedena i podpora pojištění] a možné účely podpory. Podle odst. 4 citovaného ustanovení
jsou finanční prostředky státního rozpočtu určené na financování podpor soustředěny v rozpočtové
kapitole ministerstva zemědělství, které však může zajišťovat finanční prostředky pro financování
podpor i z dalších zdrojů. Podpora se poskytuje na základě smlouvy mezi žalovaným a příjemcem
podpory (odst. 5). Další podmínky a podrobnosti poskytování podpory stanoví vláda na návrh
ministerstva v programech podpory. Podpůrný fond zveřejňuje programy podpory způsobem umožňujícím
dálkový přístup (odst. 6). V odst. 7 citovaného ustanovení jsou pak blíže rozvedeny náležitosti,
které musí obsahovat jednotlivé programy podpory.
[20] Od účinnosti citované novely jsou programy podpory předkládány Ministerstvem
zemědělství vládě, která je schvaluje usneseními (srov. např. usnesení vlády ze dne 23. 11. 2009, č.
1426/2009, nebo ze dne 16. 11. 2010, č. 821/2010). Žalovaný zveřejňuje na svých internetových
stránkách www.pgrlf.cz „Zásady“ pro poskytování jednotlivých podpor, které by ve smyslu
§ 2da odst. 6 zákona o zemědělství měly
být obrazem programů schvalovaných vládou. Pokud jde o podporu zemědělského pojištění, o niž jde v
projednávaném případě, byla zřejmě poskytována již před účinností zákona č.
35/2008 Sb. a lze se pouze domnívat, že tento
program a podmínky pro poskytování podpory byly schváleny vládou v usnesení ze dne 19. 9. 2007, č.
1072/2007, a že „Zásady“ pro poskytování této podpory, o něž se opírá žalobce i žalovaný, vycházejí
z podmínek schválených vládou. Hmotněprávní základ této podpory spočívá v čl. 12 nařízení Komise
(ES) č. 1857/2006 ze dne 15. prosince 2006 o
použití článků 87 a 88 Smlouvy na státní podporu pro malé a střední podniky působící v produkci
zemědělských produktů a o změně nařízení (ES) č.
70/2001.
[21] Dlouhodobě neřešený byl také vztah žalovaného ke státnímu rozpočtu a k zákonům
upravujícím rozpočtová pravidla. Teprve 1. 8. 2007 nabyla účinnosti novela zákona č.
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), provedená zákonem č.
274/2007 Sb., kterým se mění zákon č.
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.
97/1993 Sb., o působnosti Správy státních
hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů. Tato novela zakotvila mezi výdaje státního rozpočtu
vyjmenované v § 7 rozpočtových pravidel nové písm. y)
dotace
Podpůrnému a garančnímu rolnickému a
lesnickému fondu a. s., na financování hlavních činností vymezených jeho zakladatelem.
[22] Ze současné právní úpravy je zřejmé, že
dotace
ze státního rozpočtu (z
kapitoly Ministerstva zemědělství - ústředního orgánu státní správy) žalovanému musí podléhat
rozpočtovým pravidlům, zejména ustanovením o poskytování dotací v
§ 14 - 18 rozpočtových pravidel. Podpory,
které následně poskytuje žalovaný dalším subjektům, ale těmto ustanovením podléhat nemohou. V
souladu s § 14 odst. 2 rozpočtových
pravidel totiž dotaci nebo návratnou finanční výpomoc ze státního rozpočtu může poskytnout ústřední
orgán státní správy, Úřad práce České republiky, Akademie věd České republiky, Grantová agentura
České republiky nebo organizační složka státu, kterou určí zvláštní zákon. Žalovaný není ústředním
orgánem státní správy (viz § 1 a
2 odst. 1 zákona č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní správy České republiky), není ani jedním z výslovně vyjmenovaných subjektů
a nelze ho považovat ani za organizační složku státu (viz § 3 odst. 1 zákona o majetku České
republiky; žalovaný je navíc na rozdíl od organizační složky státu právnickou osobou).
[23] Z uvedeného vyplývá, že činnost žalovaného se řídí
§ 2da zákona o zemědělství, programy
podpory schválenými vládou a zásadami pro poskytování podpor zveřejněnými žalovaným na jeho
internetových stránkách. Na činnost žalovaného nelze aplikovat
§ 14 - 18 rozpočtových pravidel. Tím ovšem
na činnost žalovaného nelze aplikovat ani výluku obsaženou v
§ 14 odst. 4, která rozhodnutí o
poskytnutí
dotace
vyjímá z působnosti zákona č.
500/2004 Sb., správní řád. Nejvyšší správní
soud se proto musel dále zabývat tím, zda poskytování podpory žalovaným podléhá správnímu řádu.
[24] V souladu s § 1 odst.
2 správního řádu se správní řád použije vždy, nestanoví-li zvláštní zákon jiný postup. K
vyloučení aplikace správního řádu tedy může dojít pouze zákonnou cestou; skutečnost, že žalovaný v
Zásadách pro poskytování finanční podpory pojištění Podpůrným a garančním rolnickým a lesnickým
fondem, a. s., (dále jen „Zásady“) v bodu A.1.9 uvádí, že se na podávání a vyřizování žádostí
nevztahují obecné předpisy o správním řízení, není proto pro posouzení aplikace správního řádu na
činnost žalovaného
relevantní
. Ustanovení §
2da zákona o zemědělství výluku z působnosti správního řádu na činnost žalovaného neobsahuje
a jiný zákon upravující činnost žalovaného neexistuje.
[25] Podle § 1 odst. 1
správního řádu tento zákon upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků
a jiných orgánů, právnických a fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy
(dále jen „správní orgán“). Podle § 1 odst.
3
správního řádu se tento zákon nepoužije pro občanskoprávní, obchodněprávní a pracovněprávní úkony
prováděné správními orgány. Žalovaný je právnickou osobou soukromého práva (akciovou společností).
Podmínkou pro aplikaci správního řádu na činnost žalovaného je tedy skutečnost, že žalovaný vykonává
působnost v oblasti veřejné správy, a současně se nejedná o úkon povahy soukromoprávní.
[26] V teorii i judikatuře není sporu o tom, že právní vztah vzniklý poskytnutím
dotace
je veřejnoprávním vztahem (usnesení Zvláštního senátu ze dne 7. 5. 2010, čj. Konf 14/2010 -
8, publikované pod č. 2115/2010 Sb. NSS). Poskytování dotací ze státního rozpočtu je činností
spadající do oblasti veřejné správy, konkrétně do oblasti veřejných financí. Pojmem veřejné finance
rozumí teorie „specifické finanční vztahy a operace probíhající v rámci ekonomického systému mezi
orgány a institucemi veřejné správy na straně jedné a ostatními subjekty na straně druhé.“ Obsahem
specifických finančních vztahů a operací je přitom mimo jiné stimulace ekonomických subjektů k
určitému chování prostřednictvím dotací, pokut či daní (Hamerníková, B., Maaytová, A. et al. Veřejné
finance. 2. vydání. Praha : Wolters Kluwer ČR, 2010, s. 11). Veřejné finance definuje rovněž
§ 2 písm. f),
h) a
i) zákona č.
320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné
správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole). Veřejnými financemi jsou veřejné
příjmy a veřejné výdaje. Za veřejné příjmy zákon považuje příjmy státu nebo právnické osoby uvedené
v písm. a) (právnická osoba zřízená k plnění úkolů veřejné správy zvláštním právním předpisem nebo
právnická osoba zřízená na základě zvláštního právního předpisu, která hospodaří s veřejnými
prostředky). Veřejnými výdaji jsou pak výdaje vynaložené ze státního rozpočtu, z rozpočtů územních
samosprávných celků, z jiných peněžních fondů státu, územního samosprávného celku nebo jiných
právnických osob uvedených v písmenu a), z prostředků soustředěných v Národním fondu a z jiných
prostředků ze zahraničí poskytnutých na základě mezinárodních smluv nebo poskytnutých k plnění úkolů
veřejné správy. V rámci principu jednoty právního řádu je třeba k pojmu veřejné finance přistupovat
shodně i v projednávaném případě.
[27] Poskytnutí
dotace
Ministerstvem zemědělství žalovanému spadá do oblasti
veřejných financí. Otázkou zůstává, zda se v této oblasti pohybuje i následné poskytnutí podpory
žalovaným dalšímu subjektu. Ve standardním případě je
dotace
ze státního rozpočtu poskytnuta
příjemci
dotace
(investorovi), který ji využije na konkrétní projekt (např. stavbu infrastruktury),
tedy sám dotaci spotřebuje. Pokud pro realizaci projektu využije další osobu (např. stavební
společnost), jedná se o soukromoprávní vztah mezi investorem a osobou, jež se na realizaci projektu
podílí (citované usnesení Zvláštního senátu ze dne 7. 5. 2010, čj. Konf 14/2010 - 8). Případ
žalovaného se od těchto dotačních vztahů zásadně odlišuje: žalovaný totiž není v postavení
investora, resp. konečného spotřebitele
dotace
, nýbrž sám
dotace
dále poskytuje dalším subjektům,
které je teprve spotřebovávají. Fakticky tedy dochází pouze k tomu, že poskytování dotací je z
ústředního orgánu státní správy - Ministerstva zemědělství - přesunuto na žalovaného, který
rozhoduje o jednotlivých žádostech. Není přitom rozhodné, že peněžní částky poskytované žalovaným
jsou nazývány podporou a nikoliv dotací, neboť ve skutečnosti se jedná o totéž. Nejvyšší správní
soud zastává názor, že pouhé přesunutí agendy veřejné správy z ústředního orgánu státní správy na
právnickou osobu soukromého práva, nečiní tuto agendu soukromoprávní. Poskytuje-li tedy žalovaný v
souladu s § 2da zákona o zemědělství
dotace
(podpory), jejichž zdrojem je státní rozpočet, vykonává
působnost v oblasti veřejné správy.
[28] Současně není pochyb o tom, že činnost žalovaného nemá v těchto případech
charakter občanskoprávních, obchodněprávních či pracovněprávních úkonů. Sám žalovaný ve vyjádření ke
kasační stížnosti zdůraznil, že poskytnutí
dotace
je charakterizováno autoritativností na straně
žalovaného a že žádost o dotaci nemá povahu návrhu při sjednávání občanskoprávní smlouvy. Podle
Nejvyššího správního soudu je i z přiložených Zásad zřejmé, že žalovaný a žadatel o dotaci nemají
rovné postavení; žalovaný vystupuje jako nadřazený subjekt a o přidělení či nepřidělení
dotace
sám
vrchnostensky rozhoduje (bod A.2.9 Zásad). Z výše uvedeného tedy vyplývá, že na poskytování podpor
žalovaným - a konkrétně pak na jeho rozhodnutí o neposkytnutí finanční podpory pojištění - se
vztahuje správní řád.
III./B) Pravomoc správních soudů k přezkumu projednávaného případu
[29] Městský soud v Praze svoje usnesení o odmítnutí žaloby založil na aplikaci §
14 odst. 4 rozpočtových pravidel, podle nějž je rozhodnutí o poskytnutí
dotace
nebo návratné
finanční výpomoci vyloučeno ze soudního přezkoumání. Jelikož však úprava poskytování dotací podle §
14 až 18 rozpočtových pravidel na činnost žalovaného nedopadá (viz bod [22] shora), nelze na ni
aplikovat ani zákonnou výluku ze soudního přezkumu.
[30] Tuto výluku není možné libovolně rozšiřovat nebo ji vztáhnout na projednávaný
případ za použití analogie. To vyplývá z principu
presumpce
přezkumu, jenž stanoví správním soudům
povinnost podrobit přezkumu akty veřejné moci, pokud jejich přezkum není zákonem výslovně vyloučen a
jenž je obsažen v čl. 36 odst. 2
Listiny základních práv a svobod. V rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 5. 2008, čj.
4 Ans 9/2007 - 197, zdejší soud konstatoval, že
„princip
presumpce
přezkoumatelnosti rozhodnutí správního orgánu hraje dále roli širšího
interpretačního vodítka pro případ pochybností o rozsahu
kompetence
správních soudů: v pochybnostech
je nutné přezkum umožnit.“ Není tedy možné připustit takový
restriktivní
výklad, který by vedl k
omezení přístupu k soudu a zbavení fyzických a právnických osob právní ochrany. Ústavní povinnost
obsažená v čl. 36 odst. 2 Listiny se
odráží v ustanovení § 6
s. ř. s., který stanoví, že „z rozhodování ve správním soudnictví jsou vyloučeny věci, o nichž to
stanoví tento nebo zvláštní zákon.“ V souladu s uvedenými ústavně zakotvenými principy je nutno i
toto ustanovení vykládat restriktivně a ze soudního přezkumu tak vyloučit pouze ty případy, které
byly explicitně označeny zákonodárcem. Při řešení těchto otázek je možno odkázat na bohatou
judikaturu Nejvyššího správního soudu, opírající se též o judikaturu Ústavního soudu (srov. např.
rozsudek rozšířeného senátu ze dne 26. 10. 2005, čj. 1
Afs 86/2004 - 54, rozsudek ze dne 15. 12. 2005, čj.
3 As 28/2005 - 89, rozsudek ze dne 29. 3. 2006,
čj. 2 Afs 183/2005 - 39, vše dostupné na
www.nsssoud.cz).
[31] Jestliže tedy zákonodárce výslovně nevyňal rozhodovací činnost žalovaného ze
soudního přezkumu ve správním soudnictví, postupoval městský soud v rozporu se zákonem, pokud žalobu
žalobkyně z tohoto důvodu odmítl. Nejvyšší správní soud se nicméně dále musel vyrovnat s námitkami
žalobce i žalovaného, jejichž středobodem je spor o existenci obecné pravomoci správních soudů,
vyplývající ze soudního řádu správního, rozhodovat v projednávané věci.
[32] Nejvyšší správní soud se ztotožnil s podmínkami soudního přezkumu správních
rozhodnutí, jak je vymezil žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti, nemohl však souhlasit s tím,
jak žalovaný tyto podmínky aplikoval na projednávaný případ. Zákonný rámec pro rozsah přezkumné
pravomoci soudů ve správním soudnictví je tedy vymezen soudním řádem správním v ustanoveních
§ 4 ve spojení s
§ 2. Ustanovení
§ 4 odst. 1 písm. a) s. ř. s. zavádí
legislativní zkratku „správní orgán“. Tím se rozumí orgán moci výkonné, orgán územního samosprávného
celku, jakož i fyzická nebo právnická osoba nebo jiný orgán, pokud jim bylo svěřeno rozhodování o
právech a povinnostech fyzických a právnických osob v oblasti veřejné správy. Zdejší soud v
citovaném rozsudku ze dne 21. 5. 2008, čj. 4 Ans 9/2007
- 197, uvedl, že „zákonná definice obsahuje tři prvky: za prvé, jedná se o orgán moci výkonné
či jiný z typu orgánů v definici uvedených. Za druhé, tento orgán rozhoduje o právech a povinnostech
fyzických a právnických osob. Za třetí, toto rozhodování se děje v oblasti veřejné správy.“ Přezkumu
ve správním soudnictví může být tedy podrobena taková činnost, která naplňuje všechny tři citované
definiční prvky. Pro možnost přezkumu činnosti správního orgánu musí vedle těchto tří znaků
přistoupit ještě znak čtvrtý, obsažený v ustanovení
§ 2 s. ř. s., tedy v daném případě musí být
činností správního orgánu dotčena veřejná subjektivní práva fyzických nebo právnických osob.
[33] Z výkladu provedeného výše (viz body [15] a [16]) je zřejmé, že žalovaný je
právnickou osobou
- akciovou společností. Z hlediska přípustnosti přezkumu aktů právnické osoby ve
správním soudnictví nerozhoduje, zda se jedná o právnickou osobu založenou podle veřejného nebo
soukromého práva, ani kdo je jejím vlastníkem či co je předmětem její činnosti. Z tohoto pohledu je
první podmínka soudního přezkumu naplněna.
[34] Pro přípustnost soudního přezkumu by žalovaný dále musel rozhodovat o právech
a povinnostech fyzických a právnických osob. V projednávaném případě je žalováno rozhodnutí o
(částečném) neposkytnutí
dotace
(podpory) žalovaným. Ze Zásad, podle nichž žalovaný postupuje,
vyplývá, že přiznáním podpory vznikají osobám práva (právo na projednání žádosti, rozhodnutí
žalovaného a písemné vyrozumění - srov. bod A.1.8., A.2.9. a A.4. Zásad, právo podat proti
rozhodnutí žalovaného písemnou námitku - bod A.4.5. Zásad, právo na poukázání
dotace
na účet
žadatele - bod A.5.1. Zásad) a povinnosti (povinnost vrátit neoprávněně čerpané finanční prostředky
- bod A.2.3. Zásad, povinnost strpět kontroly ze strany žalovaného - bod A.5. Zásad) s touto
podporou spojené. Naopak nepřiznáním podpory je každý neúspěšný žadatel zasažen přinejmenším tím, že
přišly vniveč všechny náklady, které vynaložil za účelem jeho získání (vyplňování formulářů,
shromažďování potřebných dokumentů, spotřeba kancelářských potřeb, časové zatížení apod.). I tento
znak je proto naplněn.
[35] Třetí podmínkou je skutečnost, že se rozhodování žalovaného děje v oblasti
veřejné správy. Tato podmínka se shoduje s podmínkou obsaženou v
§ 1 odst. 1 správního řádu, jíž se
Nejvyšší správní soud zabýval v bodech [26] a [27] shora. Nezbývá tedy, než na tuto argumentaci
odkázat a konstatovat, že i tato podmínka soudního přezkumu je splněna.
[36] Poslední - čtvrtý - znak spočívá v tom, že činností žalovaného byla dotčena
veřejná subjektivní práva fyzických nebo právnických osob. V souladu s § 2 odst. 3 rozpočtových
pravidel není na peněžní prostředky státního rozpočtu - jimiž jsou i podpory poskytované žalovaným -
právní nárok, nestanoví li zvláštní právní předpis jinak (takový zákon však pro projednávaný případ
neexistuje). Rovněž žalovaný v bodu A.1.11. Zásad stanovil, že na podporu není právní nárok.
Subjektům žádajícím o přiznání podpory tedy nepřísluší veřejné subjektivní právo na poskytnutí
podpory (srov. obdobně rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 8. 2010, čj.
2 As 52/2010 - 59, dostupný na
www.nssoud.cz).
[37] Samotná existence veřejného subjektivního práva ovšem není nutnou podmínkou
pro žalobní legitimaci ve správním soudnictví (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 2.
2010, čj. 7 Afs 15/2007 - 106, publikovaný pod
č. 2066/2010 Sb. NSS). Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu pak ve svém usnesení ze dne 23. 3.
2005, čj. 6 A 25/2002 - 42 (publikované pod č.
906/2006 Sb. NSS) konstatoval, že ke vzniku žalobní legitimace v případě řízení o žalobě proti
rozhodnutí správního orgánu postačuje, pokud se rozhodnutí správního orgánu negativně projeví v
právní sféře žalobce.
[38] V souladu s bodem A.1.6. Zásad poskytne žalovaný podporu pojištění žadateli,
který sjednal pojistnou smlouvu s pojišťovnou, se kterou má žalovaný uzavřenou smlouvu o spolupráci.
Aby žalobkyně získala podporu pojištění, musela tedy na příslušný rok uzavřít pojistnou smlouvu s
některou z vybraných pojišťoven, zaplatit pojistné předepsané pojistné pojišťovnou na příslušný rok
v plné výši (bod A.4.2. Zásad) a tyto skutečnosti doložit žalovanému spolu s žádostí o podporu.
Pokud by žalovaný program finanční podpory zemědělského pojištění nevypsal, nelze vyloučit, že by
žalobkyně k pojištění speciálních plodin vůbec nepřistoupila. Na straně žalobkyně tak došlo k
určitému legitimnímu očekávání získání finanční podpory, které ovšem částečně naplněno nebylo a
rovněž tím došlo k negativnímu projevu v její právní sféře, nemluvě o nezbytných transakčních
nákladech neoddělitelně spojených se samotným podáním žádosti o podporu.
[39] Z uvedeného tedy vyplývá, že byl naplněn i čtvrtý znak, a to, že se jednalo o
rozhodnutí správního orgánu, které bylo způsobilé se negativně projevit v právní sféře žalobkyně.
Kumulativním naplněním prvků obsažených v ustanovení
§ 4 odst. 1 písm. a) s. ř. s. ve spojení
s § 2 je tedy dána přezkumná pravomoc soudů ve správním soudnictví.
III./C) Přípustnost žaloby a další podmínky řízení
[40] Nejvyšší správní soud konstatoval (viz výše body [29] až [31]), že rozhodnutí
žalovaného ze dne 4. 8. 2009, čj. 14709/2008, nebylo vyloučeno zvláštním zákonem ze soudního
přezkumu, a žalobu proto nebylo možno odmítnout za použití
§ 46 odst. 1 písm. d) ve spojení s
§ 68 písm. e) s. ř. s. Nejvyšší správní
soud se nicméně dále musel zabývat tím, zda neexistuje jiný důvod pro odmítnutí žaloby, neboť
shledal-li by takový důvod, nemohl by vyhovět kasační stížnosti žalobkyně a napadené usnesení
městského soudu zrušit. Tento závěr vyplývá z §
110 odst. 1 s. ř. s., podle nějž je Nejvyšší správní soud oprávněn učinit si sám úsudek o
tom, zda existují důvody pro odmítnutí žaloby, a napravit v tomto směru nesprávné rozhodnutí
krajského (městského) soudu.
[41] Podle § 68 písm.
a) s. ř. s. je žaloba nepřípustná také tehdy, nevyčerpal-li žalobce řádné opravné prostředky
v řízení před správním orgánem, připouští-li je zvláštní zákon. Z argumentace v bodech [24] až [28]
shora plyne že na rozhodování žalovaného o neposkytnutí podpory zemědělského pojištění se vztahuje
správní řád. Ten stanoví jako obecný řádný opravný prostředek odvolání, kterým lze napadnout
rozhodnutí správního orgánu, nestanoví-li zvláštní zákon jinak
(§ 81 odst. 1 správního řádu). Zvláštní
zákon - zákon o zemědělství - takovou výluku neobsahuje. Sama skutečnost, že
relevantní
procesní
předpis upravuje řádný opravný prostředek ve formě odvolání však ještě neznamená, že jej lze v
projednávaném případě využít. K tomu totiž musí existovat kompetenční norma, která by zakládala
určitému správnímu orgánu povinnost rozhodovat o odvolání proti rozhodnutím žalovaného (usnesení
Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 12. 2008, čj. Komp 1/2008 - 107, publikované pod č. 1911/2009
Sb. NSS).
[42] Podle § 89 odst. 1
správního řádu je odvolacím správním orgánem nejblíže nadřízený správní orgán, nestanoví-li zákon
jinak. Podle § 178 odst. 1 téhož zákona je nadřízeným správním orgánem ten správní orgán, o kterém
to stanoví zvláštní zákon. Neurčuje-li jej zvláštní zákon, je jím správní orgán, který podle zákona
rozhoduje o odvolání, popřípadě vykonává dozor. Toto kompetenční ustanovení nelze na projednávaný
případ aplikovat, neboť zákon o zemědělství nestanoví, kdo je nadřízeným orgánem žalovaného, kdo
rozhoduje o odvoláních proti jeho rozhodnutím, ani kdo nad ním vykonává dozor. Ustanovení
§ 178 odst. 2 však pro případy, kdy
nelze nadřízený orgán určit podle prvního odstavce, obsahuje generální kompetenční klauzuli, podle
níž je nadřízeným správním orgánem právnické nebo fyzické osoby pověřené výkonem veřejné správy
orgán, který podle zvláštního zákona rozhoduje o odvolání; není-li takový orgán stanoven, je tímto
orgánem orgán, který tyto osoby výkonem veřejné správy na základě zákona pověřil. Podle
§ 2d odst. 2 zákona o zemědělství provádí
programy financované výhradně z národních zdrojů Ministerstvo zemědělství nebo jím pověřená osoba na
základě ministerstvem vydaných zásad. Podpory poskytované žalovaným jsou přitom financované ze
státního rozpočtu (viz § 2da odst. 4
zákona o zemědělství), tedy z národních zdrojů. Z těchto ustanovení je proto nutné dovodit, že
Ministerstvo zemědělství pověřilo žalovaného poskytováním podpor podle
§ 2da zákona o zemědělství, a je proto ve
smyslu § 178 odst. 2
správního řádu nadřízeným orgánem žalovaného. Vazba mezi Ministerstvem zemědělství a žalovaným je
ostatně zřejmá i z toho, že ministerstvo je jediným akcionářem žalovaného.
[43] Na základě těchto úvah dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že proti
rozhodnutí žalovaného ze dne 4. 8. 2009, čj. 14709/2008, byla žalobkyně oprávněna podat odvolání k
Ministerstvu zemědělství. Ze správního spisu je zřejmé, že žalobkyně podala proti rozhodnutí
žalovaného „písemnou námitku“, ve které se výslovně odvolala na bod A.4.5. Zásad. Žalovaný jako
správní orgán však není oprávněn stanovit si mimo zákonnou procesní úpravu upravující jeho činnost
vlastní opravné prostředky proti svým rozhodnutím a způsob jejich vyřízení. Žalovaný měl proto
písemnou námitku posoudit podle jejího obsahu a v souladu se správním řádem jako odvolání a vyřídit
jej postupem podle hlavy VIII části druhé správního řádu. Pokud by žalovaný napadené rozhodnutí
nezměnil nebo nezrušil ve smyslu § 87
správního řádu, bylo jeho povinností odvolání předat nadřízenému orgánu - Ministerstvu zemědělství,
kterému o něm přísluší rozhodnout některým ze způsobů uvedených v
§ 90, příp.
§ 92 správního řádu. Podle obsahu správního
spisu dosud nebylo o odvolání žalobkyně řádně rozhodnuto: žaloba byla proto podána předčasně a ve
smyslu § 46 odst. 1 písm. b) musí být
jako taková odmítnuta. Teprve poté, co bude o odvolání žalobkyně rozhodnuto a toto rozhodnutí
oznámeno žalobkyni, začne žalobkyni běžet zákonná lhůta pro podání žaloby
(§ 72 odst. 1 s. ř. s.). Pasivní
legitimace v tomto žalobním řízení bude ve smyslu
§ 69 s. ř. s. náležet správnímu orgánu,
který rozhodl v posledním stupni, tedy Ministerstvu zemědělství. Pokud by Ministerstvo zemědělství
setrvávalo v nečinnosti a o odvolání nerozhodlo, přísluší žalobkyni právo domáhat se vydání
rozhodnutí o odvolání žalobou na ochranu proti nečinnosti správního orgánu za podmínek
§ 79 - 81 s. ř. s.
IV. Závěr a náklady řízení
[44] Ze všech shora uvedených úvah dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že žaloba
žalobkyně byla městským soudem správně odmítnuta, byť z jiného důvodu, než který v napadeném
usnesení o odmítnutí uvedl městský soud. V takové situaci Nejvyšší správnímu soudu nezbylo než
kasační stížnost zamítnout jako nedůvodnou.
[45]
Obiter dictum
Nejvyšší správní soud konstatuje, že právní úpravu existence a
činnosti žalovaného lze od doby jeho vzniku považovat za krajně neuspokojivou. Vytvoření soukromé
společnosti za účelem poskytování státních dotací bez jakékoliv zákonné opory a každoroční dotování
této společnosti prostředky státního rozpočtu v řádech miliard korun bez jakékoliv kontroly jejich
použití lze eufemisticky označit za neopatrné až nehospodárné, expresivněji pak za vytváření
širokého prostoru pro korupci [k tomu viz důvodovou zprávu k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění
zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2000 Sb.,
o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním
zemědělském intervenčním fondu), ve znění pozdějších předpisů, repozitář Poslanecké sněmovny
parlamentu České republiky, V. volební období, tisk. č. 351/0, www.psp.cz, jakož i nálezy Nejvyššího
kontrolního úřadu č. 95/13, 99/05 a 05/10 publikované ve Věstníku Nejvyššího kontrolního úřadu č.
1/1997, 4/1999 a 4/2005]. V posledních letech sice došlo k určitému zakotvení činnosti žalovaného na
úrovni zákona (novelou zákona o zemědělství), nicméně i tato úprava je značně kusá a nedokonalá a
neposkytuje státu potřebnou kontrolu nad hospodařením žalovaného s prostředky státního rozpočtu a
nad jeho rozhodováním o udělování jednotlivých podpor. Nejvyšší správní soud proto důrazně apeluje
na Ministerstvo zemědělství, aby
status
a činnost žalovaného z hlediska hmotněprávního a především
procesního urychleně řešilo. Přitom první otázkou, kterou si bude třeba v této souvislosti ujasnit,
je, zda poskytování státních podpor, jež tradičně náleží ústředním orgánům státní správy,
organizačním složkám státu nebo státním fondům, je vůbec možné a efektivní svěřit akciové
společnosti, a pokud ano, za jakých podmínek a kontrolních mechanismů.
[46] O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s
§ 60 odst. 1 s. ř. s. Žalobkyně neměla ve
věci úspěch, a nemá proto právo na náhradu nákladů řízení. V případě žalovaného vyšel Nejvyšší
správní soud z konstantní judikatury správních soudů, která byla již podpořena i názorem soudu
Ústavního, že v případě, že v soudním řízení správním vystupuje jako účastník orgán veřejné správy v
oboru své působnosti, není v zásadě důvodně vynaloženým nákladem, pokud se v takovém řízení nechá
zastoupit. Jak konstatoval již Vrchní soud v Praze v usnesení ze dne 14. 6. 1999, čj.
6 A 7/99 - 39, jež bylo potvrzeno i usnesením
Ústavního soudu ze dne 29. 5. 2000, sp. zn. II. ÚS
437/99, důvodem hodným zvláštního zřetele pro výjimečné nepřiznání náhrady nákladů řízení
žalovanému lze ve věcech správního soudnictví spatřovat i ve skutečnosti, že žalovaný je významným
ústředním orgánem státní správy. Schopnost a povinnost hájit vlastní rozhodnutí na soudě je v
takovém případě integrální součástí řádného výkonu státní správy, k němuž je takový správní úřad
dostatečně vybaven. Stejně tak Vrchní soud v Praze konstatoval, že povinnost správního úřadu jím
vydané rozhodnutí hájit na soudě proti správní žalobě představuje samozřejmou součást povinností
plynoucí z běžné správní agendy. Nelze proto spravedlivě žádat na žalobci, aby hradil náklady,
vzniklé tím, že správní úřad udělil k zastupování plnou moc advokátovi (srov. usnesení Vrchního
soudu v Praze ze dne 30. 1. 1998, čj. 6 A 90/9623, též rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
26. 4. 2007, čj. 6 As 40/2006 - 87, publikovaný
pod č. 1260/2007). Ačkoliv je žalovaný akciovou společností, je plně ve vlastnictví České republiky,
jeho statutární orgány jsou ustanovovány rozhodnutím jediného akcionáře - Ministerstva zemědělství a
konečně v oblasti poskytování podpor je nutno jej považovat za orgán veřejné správy, jak bylo
ostatně podrobně vylíčeno výše. Ani v případě žalovaného tedy nevidí Nejvyšší správní soud důvod
odchýlit se od dosavadní judikatury, a proto mu náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti
nepřiznal, neboť mu žádné účelně vynaložené náklady nevznikly.
V Brně dne 28. dubna 2011
JUDr. Marie Žišková