Obnova řízení podle § 100 odst.
1 písm. a) správního řádu z roku 2004 je – na rozdíl od úpravy přezkumného řízení dle § 94
téhož zákona – určena k nápravě skutkových nesprávností. Případná změna či ustálení judikatury
Nejvyššího správního soudu spadá do oblasti právního posouzení věci a není skutečností či důkazem, z
něhož by bylo možné dovodit konkrétní skutková zjištění podstatná pro objasnění skutkové stránky
případu.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 5. 2010, čj.
6 As 39/2009-74)
Prejudikatura: nález Ústavního soudu č.
30/1998 Sb.
Odůvodnění:
Žalobce označený výše jako žalobce a) podal kasační stížnost proti shora označenému
rozsudku městského soudu, kterým byla zamítnuta žaloba žalobců a) a b) proti rozhodnutí Ministerstva
pro místní rozvoj ze dne 19. 6. 2007, č. j. 9597/2007 - 83/O - 554/07. Tímto rozhodnutím bylo
zamítnuto jejich odvolání a napadené rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy, odboru stavebního, ze dne
6. 2. 2007, č. j. S - MHMP 48545/2007/OST/Kš, bylo potvrzeno, kterým byla zamítnuta žádost žalobců o
obnovu řízení pravomocně ukončeného rozhodnutím Magistrátu hl. m. Prahy, odboru stavebního, ze dne
23. 7. 2004, č. j. MHMP - 63727/2004/OST/Kš/Hn (Pro úplnost je třeba poznamenat, že v případě
obnovovaného řízení se jednalo o řízení, kterým bylo žalobcům nařízeno odstranění nepovolené stavby
"Montovaného rodinného domu včetně inženýrských sítí, oplocení a vjezdu“ umístěných na pozemcích v
k. ú. Štěrboholy.) O nákladech řízení soud rozhodl tak, že žádný z účastníků nemá na jejich náhradu
právo.
Ze správního spisu v daném případě vyplývá, že o obnovu řízení ve věci řízení o
odstranění stavby (rozhodnutí ze dne 23. 7. 2004, č. j. MHMP - 63727/2004/OST/Kš/Hn) požádali
žalobci podáním ze dne 29. 1. 2007 Magistrát hl. m. Prahy. Žalobci uvedli, že provedené důkazy se
ukázaly být nepravdivými a nově vzniklé okolnosti mohou odůvodňovat jiné řešení otázky, jež byla
předmětem dokazování. Žalobci svou žádost věcně odůvodnili tak, že především zpochybnili právní
názor Magistrátu hl. m. Prahy a odkázali na novou judikaturu Nejvyššího správního soudu, přičemž
uvedli, že se o těchto nových skutečnostech dozvěděli v zákonných lhůtách a podávají tak včasný
návrh na obnovu řízení. Magistrát hl. m. Prahy rozhodnutím ze dne 6. 2. 2007, č. j. S - MHMP
48545/2007/OST/Kš, tento návrh zamítl. V odůvodnění zejména uvedl, že žalobci citované rozsudky
Nejvyššího správního soudu nemohou být ve smyslu ustanovení
§ 100 odst. 1 písm. a) zákona č.
500/2004 Sb., správního řádu (dále "správní
řád“), novými skutečnostmi nebo důkazy, neboť neexistovaly v době původního řízení. Navrhovatelé
dále nespecifikují, jaké konkrétní důkazy považují za nepravdivé. Žalobci polemizují s právním
názorem správního orgánu, právní názor však není důkazem a jeho zpochybnění nemůže být důvodem
obnovy řízení. Dále uvedl, že pokud by rozhodnutí o odvolání spočívalo na nesprávném právním názoru,
jak tvrdí žalobci, mohla by tato skutečnost být důvodem pro jeho zrušení na základě soudního
přezkumu. Městský soud v Praze však rozsudkem ze dne 8. 11. 2006 žalobu žalobců proti tomuto
rozhodnutí zamítl. Po odvolání žalobců proti rozhodnutí správního orgánu I. stupně se věcí zabýval
žalovaný, který podané odvolání rozhodnutím ze dne 19. 6. 2007, č. j. 9597/2007 - 83/O - 554/07,
zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil. V odůvodnění svého rozhodnutí k podstatě věci uvedl, že
obnovu řízení lze povolit pouze za splnění podmínek
§ 100 odst. 1 správního řádu. V daném
případě nedošlo ke změně podkladového rozhodnutí a ani nevyšly najevo žádné nové skutečnosti či
důkazy, neboť, jak správní orgán prvního stupně správně uvedl, citované rozsudky v době rozhodování
neexistovaly. K tvrzení žalobců, že za důkaz je třeba považovat i právní názor, žalovaný uvádí, že
důkaz je prostředkem prokazujícím určitou skutečnost, např. průběh události, zdravotní stav určité
osoby či technický stav budovy. Jako důkaz nelze hodnotit právní předpisy či jejich výklad.
Nesprávný výklad právního předpisu může založit nezákonnost rozhodnutí. Cestou k nápravě však není
obnova řízení, nýbrž případný přezkum v přezkumném řízení či soudní přezkum. Proti tomuto rozhodnutí
podali žalobci žalobu.
Městský soud v Praze ve svém obsáhlém a velmi podrobném odůvodnění nejprve vyložil,
jaké možnosti obrany má účastník správního řízení po vyčerpání řádných opravných prostředků (tj.
odvolání, rozklad). Velmi podrobně a fundovaně vysvětlil rozdíl mezi jednotlivými prostředky obrany,
s tím, že považuje-li účastník vydané rozhodnutí za nezákonné, je namístě požádat soud o přezkum
takového rozhodnutí dle soudního řádu správního, cestou žaloby proti rozhodnutí správního orgánu.
Současně má účastník možnost požádat správní orgán o přezkum takového rozhodnutí mimo odvolací
řízení dle § 94 a násl. správního řádu (byť
institut přezkumného řízení je především nástrojem vnitřní kontroly veřejné správy). Naznačené dvě
cesty právní obrany účastníka řízení se tedy týkají situace, kdy účastník řízení považuje vydané
rozhodnutí za nezákonné, typicky tedy v případě, kdy má účastník za to, že správní orgán nesprávně
aplikoval právní normu. Zcela odlišným případem je institut obnovy řízení, který pamatuje na
situace, kdy v proběhlém řízení nebylo z určitých důvodů možné správně zjistit skutkový stav. Tuto
skutečnost soud obšírně vysvětlil, a uzavřel s tím, že důvodem pro obnovu řízení nemůže být právní
názor žalovaného, který se dle názoru účastníka řízení ve světle judikatury ukazuje jako chybný.
Takové pochybení případně zakládá nezákonnost rozhodnutí, proti němuž se účastník může bránit výše
uvedenými cestami. (V daném případě navíc žalobci využili možnosti podání soudní žaloby s obdobnými
námitkami již dříve, nebyli však úspěšní). Soud se tedy ztotožnil s právním názorem vysloveným jak
správním orgánem prvního stupně, tak žalovaným v tom smyslu, že právní názor není důkazem a jeho
zpochybnění nemůže být důvodem obnovy řízení. Žalobci sice tvrdí, že důvodem pro obnovu řízení měly
být nově najevo vyšlé skutečnosti a že se provedené důkazy ukázaly být nepravdivými, věcně však
pouze zpochybňují právní názor správních orgánů nikoli nedostatky ve skutkovém zjištění, přičemž za
této situace měli k dispozici ku své obraně jiné právní prostředky, které využili.
Soud se zabýval i judikátem rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
19. 2. 2008 pod č. j. 7 Afs 212/2006 - 74, na
který žalobci odkázali v žalobním řízení. Dle žalobců soud v tomto judikátu vyložil pojem
"skutečnosti“ takovým způsobem, že jde o jakékoli informace, které mohou mít vliv na skutkové či
právní závěry správního orgánu. Z toho pak žalobci dovozovali, že stejným způsobem je třeba vykládat
pojem "skutečnosti“ v ustanovení § 100 a
násl. správního řádu. Takový názor soud odmítl s tím, že pojem "skutečnosti“ použitý v ustanovení
§ 50 odst. 3 a
7 zákona o správě daní a poplatků je
skutečně možné vykládat jako jakékoli informace, které mohou mít vliv na skutkové či právní závěry
správního orgánu; to ovšem neznamená, že pojem "skutečnosti“ použitý v
§ 100 a násl. správního řádu, který se
zabývá obnovou řízení, je možné vykládat stejným způsobem jako v případě ustanovení upravujícího
řízení o odvolání ve věci daní a poplatků. Novou skutečností ve smyslu institutu obnovy řízení
nemůže být odlišný právní názor, neboť institut obnovy řízení se týká otázek skutkových. Soud rovněž
neshledal nepřezkoumatelnost rozhodnutí správních orgánů s tím, že v dané věci žalovaný své
rozhodnutí odůvodnil dostatečným způsobem, neboť jde o řešení nikterak složité právní otázky.
Podstatné bylo to, že odvolatelem tvrzené důvody pro nařízení obnovy řízení nelze podřadit pod
ustanovení § 100 a násl. správního řádu,
přičemž žalovaný správně uvedl, že za důkaz nelze považovat právní názor správního orgánu. Na
základě všech shora uvedených skutečností Městský soud v Praze dospěl k závěru, že žaloba nebyla
podána důvodně a podle ustanovení § 78 odst.
7 s. ř. s. podanou žalobu zamítl.
Proti tomuto rozsudku městského soudu podal žalobce označený výše jako žalobce a)
(dále též "stěžovatel“) kasační stížnost. Důvody kasační stížnosti shledává stěžovatel v nesprávném
posouzení právní otázky soudem (§ 103 odst. 1
písm. a/ s. ř. s.), vadách řízení spočívajících v tom, že skutková podstata, z níž správní
orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech nebo je s nimi v rozporu, nebo že při
jejím zjišťování byl porušen zákon v ustanoveních o řízení před správním orgánem takovým způsobem,
že to mohlo ovlivnit zákonnost (§ 103 odst. 1
písm. b/ s. ř. s.) a dále v tom, že napadené rozhodnutí je nepřezkoumatelné pro
nesrozumitelnost a nedostatek důvodů rozhodnutí
(§ 103 odst. 1 písm. d/ s. ř. s.).
Stěžovatel nejprve pro osvětlení případu rozvedl, že dle
§ 88 odst. 1 písm. b) zákona č.
50/1976 Sb., stavebního zákona, v tehdy platném
znění (dále jen "stavební zákon“) "
s
tavební úřad nařídí vlastníku stavby
nebo zařízení odstranění stavby nebo zařízení postavené bez stavebního povolení či ohlášení nebo v
rozporu s ním. Odstranění stavby se nenařídí, pokud stavebník prokáže, že (podmínka 1.)
stavba je
v souladu s veřejným zájmem
, zejména s územně plánovací dokumentací, cíli a záměry územního
plánování, obecnými technickými požadavky na výstavbu, technickými požadavky na stavby a zájmy
chráněnými zvláštními předpisy a (podmínka 2.)
jestliže stavebník v řízení o odstranění stavby
podá žádost o její dodatečné povolení
a (podmínka 3.)
předloží podklady a doklady vyžádané
stavebním úřadem v jím stanovené lhůtě
a v rozsahu jako k žádosti o stavební
povolení
“. První podmínka je dle stěžovatele splněna (poukazuje zejména na soulad s
územním plánem), druhá podmínka byla splněna podáním žádosti do protokolu dne 3. 6. 2004 (stavebníci
zde měli výslovně uvést:
"Navrhujeme tímto, aby stavba, tak jak byla navržena a zhotovena
byla na základě tohoto řízení dodatečně povolena.“)
.
Třetí podmínka je
okolnost, kterou přehlédly správní orgány i soudy: v citovaném protokolu odkázali žalobci na
předanou stavební dokumentaci ke stavebnímu řízení. Klíčovým předmětem sporu činí stěžovatel otázku,
zda stěžovatelé podali řádně a včas žádost o dodatečné povolení stavby. Zde stěžovatel zdůrazňuje,
že stavební úřad jejich žádosti z protokolu z 3. 6. 2004 nevytkl věcné ani formální nedostatky
(vyjma námitky opožděnosti), ač by dle správního řádu odstraňovat vady byl povinen. Následně soudy
došly ještě k jinému závěru, že se jedná o jiný spor: o spor o určitost žádosti o dodatečné
povolení.
Judikatura
Nejvyššího správního soudu se mezi podáním žaloby a vyhlášením rozsudku z 8.
11. 2006 ustálila na názoru, že lhůta k podání žádosti o dodatečné povolení není prekluzivní, ale
pořádkovou, a podat ji lze až do vydání rozhodnutí o odvolání (poprvé rozhodnutí Nejvyššího
správního soudu ze 7. 11. 2005, sp. zn. 4 As
41/2004, dále např. rozsudek ze dne 16. 2. 2006 pod sp. zn.
7 As 21/2005). Podání dále není úkonem
hmotněprávním, nýbrž procesním, musí se na něj proto nahlížet výhradně z pohledu srozumitelnosti
obsahu. Stavební úřad tedy protokolární podání vzal na vědomí jako žádost a obsahu porozuměl - jinak
by byl povinen pomoci žadateli s odstraněním vad nebo žadatele k odstranění vad vyzvat a poučit o
důsledcích neodstranění. Ve vztahu k úvaze soudu, že "Důvodem pro obnovu řízení nemůže být právní
názor žalovaného, který se ve světle judikatury ukazuje dle názoru účastníka chybný“, poukazuje
stěžovatel na rozhodnutí NSS ze 17. 7. 2007, sp. zn. 2
Afs 51/2006, zejména na jeho následující části: "
Institut obnovy řízení slouží k
zajištění práva na soudní a jinou ochranu v situaci, kdy bylo již o věci dříve rozhodováno, avšak na
základě nesprávně či nedostatečně zjištěného skutkového stavu,
popřípadě pokud proces trpěl
některými podstatnými vadami
. Tím se také obnova řízení liší od jiných mimořádných opravných
prostředků sloužících k nápravě a odstranění vad pravomocných rozhodnutí, neboť zde orgán, který
původně byl ve věci činný, neměl objektivně v době svého rozhodování k dispozici všechny existující
skutečnosti či důkazy o nich, případně vycházel z nezákonných důkazů nebo jiného posouzení předběžné
otázky, apod. a nelze jej subjektivně vinit z nezákonnosti. ... Pokud vyšly najevo nové závažné
okolnosti (vztahující se ovšem k období rozhodování správního orgánu) až po pravomocném přezkoumání
správního rozhodnutí soudem, a tyto okolnosti zpochybňují správnost a spravedlivost správního
rozhodnutí, je třeba na střet správního orgánu a soudu nahlížet jinak. Při nově zjištěném skutkovém
stavu,
nebo při zjištění závažných zákonem označených vad správního řízení či jiných předpokladů
obnovy řízení
, má totiž (při respektování podstaty a smyslu práva na soudní a jinou ochranu)
před požadavkem projednání věci v přiměřené lhůtě a bez zbytečných průtahů a požadavkem právní
jistoty přednost zájem na správném a spravedlivém rozhodnutí. V tomto případě je třeba respektovat
princip proporcionality vyložený v nálezu Ústavního soudu ČR ze dne 12. 10. 1994, sp. zn.
Pl. ÚS 4/94, a v nálezu ze dne 9. 10. 1996, sp.
zn. Pl. ÚS 15/96, aby nedocházelo k svévolnému
omezení základních práv a svobod.“
(podtržení vyznačeno stěžovatelem).Dále stěžovatel
odkazuje na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu sp. zn.
5 A 127/2002, kde zdůrazňuje pasáž:
"
pro povolení obnovy je rozhodující, zda nesprávný postup správního orgánu bylo či nebylo
objektivně možno uplatnit nejpozději odvoláním
“ Rovněž v rozsudku NSS ze dne 30. 9. 2003,
sp. zn. 6 A 63/2002, odkazuje na pasáž o
procesním pochybení správního orgánu jakožto důvodu k povolení obnovy řízení. Stěžovatel poukazuje i
na rozhodnutí Evropského soudního dvora C-453/00 z 13. 1. 2004 v tom směru, že národní správní orgán
je povinen povolit obnovu řízení, pokud (mj.) je založena na chybném výkladu norem. Stěžovatel ještě
poukazuje na rozsudek Nejvyššího správního soudu z 11. 12. 2008, sp. zn.
6 As 18/2008, týkající se určité míry
(neformální) závaznosti judikatury z hlediska předvídatelnosti práva a principu právní jistoty. Zde
stěžovatel opakuje, že
judikatura
podstatná pro jeho případ se objevila až několik let po
rozhodování správního orgánu ve věci, a pokud by tato
judikatura
existovala již v době předmětného
řízení, byl by výsledek řízení pro něj příznivý. Pokud se nesprávnost úředního postupu správního
orgánu objevila až po právní moci jeho rozhodnutí, je zde důvod k obnově řízení dle
§ 100 odst.1 písm. a) správního řádu.
Jak totiž Nejvyšší správní soud judikoval teprve v roce 2005, žádost o dodatečné povolení může
stavebník podat kdykoli v průběhu řízení o odstranění stavby, a to i v odvolacím řízení, a lhůta
stanovená stavebním úřadem není propadná (viz rozsudek NSS sp. zn.
4 As 41/2004, dále sp. zn.
7 As 21/2005 apod.). "Skutečnosti“ uvedené v
§ 100 odst. 1 písm. a) správního řádu
dále nejsou totožné s důkazy, které specifikuje §
51 správního řádu, což plyne i ze srovnání významu tohoto pojmu v ust. § 50 téhož předpisu.
Počínaje rokem 2005 je judikováno, že žádost o dodatečné povolení může stavebník podat kdykoli v
průběhu řízení o odstranění stavby a tím je zahájeno řízení o dodatečném povolení stavby, o čemž
stavebník (stěžovatel) v době správního řízení nevěděl. Dále stěžovatel zejména s odkazem na
rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 4 Ads
174/2008, sp. zn. 2 As 76/2006 a sp. zn.
7 Afs 212/2006 uplatňuje nepřezkoumatelnost
rozhodnutí soudu i správního orgánu. Žalovaný se dle stěžovatele omezil na citaci právního předpisu
a v odůvodnění neshrnul ani výsledky dokazování, ani tvorbu svého právního názoru, ani důvodnost
nepoužití § 100 správního řádu. Žalovaný
správní orgán ani soud neučinily žádné vlastní právní úvahy a jen stručně uvedly, že obnova řízení
se pro tuto věc nevztahuje. Ze všech těchto důvodů, které stěžovatel opírá o
§ 103 odst. 1 písm. a),
b) a
d) s. ř. s., navrhl v závěru zrušení
rozsudku městského soudu a vrácení věci k dalšímu řízení.
Žalovaný se na výzvu soudu k věci nevyjádřil.
Nejvyšší správní soud nejprve zkoumal, zda kasační stížnost splňuje zákonné
náležitosti a shledal, že kasační stížnost podal účastník řízení, z něhož napadené rozhodnutí
krajského soudu vzešlo (§ 102 zákona č.
150/2002 Sb., soudního řádu správního, dále
jen "s. ř. s.“), byla podána včas (§ 106 odst.
2 s. ř. s.) a stěžovatel v ní uplatňuje přípustný důvod ve smyslu ustanovení
§ 103 odst. 1 písm. a),
b) a
d) s. ř. s. Z obsahu kasační stížnosti
je zřejmé, v jakém rozsahu a z jakých důvodů stěžovatel jím označené rozhodnutí krajského soudu
napadá (§ 106 odst. 1 s. ř. s.). Kasační
stížnost je tedy přípustná a vykazuje zákonné minimum náležitostí nezbytných k tomu, aby mohla být
věcně projednána.
Napadené soudní rozhodnutí Nejvyšší správní soud přezkoumal v souladu s
§ 109 odst. 2 a
3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody,
které stěžovatel uplatnil v kasační stížnosti. Nejvyšší správní soud přitom neshledal vady podle
§ 109 odst. 3 s. ř. s., k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti.
Po přezkoumání kasační stížnosti Nejvyšší správní soud shledal, že kasační stížnost
není důvodná.
Je třeba především zdůraznit, že žalobou napadené rozhodnutí se netýká rozhodnutí
správních orgánů, jimiž bylo rozhodováno v původním řízení o věci samé (tedy v tomto případě
rozhodnutí o nařízení odstranění nepovolené stavby "Montovaného rodinného domu včetně inženýrských
sítí, oplocení a vjezdu“), ale pouze rozhodnutí o návrhu na povolení obnovy řízení v této pravomocně
ukončené věci. To je pro posouzení věci zásadní. Jestliže se tedy stěžovatel dovolává zejména
(údajně) nové a (údajně) odchylné judikatury Nejvyššího správního soudu, která se měla v mezidobí od
podání žaloby do rozhodnutí městského soudu ustálit, neuplatňuje v tomto směru adekvátní opravný
prostředek (tj. typ řízení). Obnova řízení (specificky dle
§ 100 odst. 1 písm. a/ správního řádu,
které je v daném případě uplatňováno) je - na rozdíl od úpravy tzv. přezkumného řízení dle
§ 94
správního řádu - určena primárně k nápravě skutkových nesprávností. K nápravě právních omylů a vad
slouží institut přezkumného řízení. Správní řád pak stanoví důvody pro povolení obnovy taxativním
způsobem. Teprve za splnění zákonem stanovených podmínek má účastník řízení právní nárok na povolení
obnovy řízení. Obnova řízení je totiž mimořádným opravným prostředkem, prolamujícím účinek právní
moci rozhodnutí. Okamžik právní moci je přitom důležitým momentem z hlediska právní jistoty a
stability všech subjektů veřejné správy. Do pravomocného rozhodnutí je proto možno zasáhnout jen za
zcela mimořádných a zákonem striktně specifikovaných podmínek. Stěžovatel se v daném případě domáhal
obnovy řízení podle § 100 odst. 1 písm.
a) správního řádu, podle něhož
se řízení před správním orgánem ukončené pravomocným
rozhodnutím ve věci na žádost účastníka obnoví, jestliže vyšly najevo dříve neznámé skutečnosti nebo
důkazy, které existovaly v době původního řízení a které účastník, jemuž jsou ku prospěchu, nemohl v
původním řízení uplatnit, anebo se provedené důkazy ukázaly nepravdivými, a pokud tyto skutečnosti,
důkazy nebo rozhodnutí mohou odůvodňovat jiné řešení otázky, jež byla předmětem
rozhodování.
Citované ustanovení slouží k odstranění nedostatků ve zjištění skutkového
stavu, které byly způsobeny tím, že nebyly známy všechny skutečnosti a důkazy nutné pro náležité
posouzení věci. Při uplatnění tohoto důvodu obnovy řízení je tedy nutné označit skutečnosti a
důkazy, které existovaly již v době původního správního řízení, avšak byly správním orgánům neznámé,
a které by vedly k takovému zjištění stavu věci, jež by vzbudilo pochybnost o správnosti
pravomocného rozhodnutí. Případné ustálení (či změnu) judikatury Nejvyššího správního soudu však lze
považovat pouze za určité právní posouzení věci, nikoli za skutečnost či důkaz, z nichž by bylo
možné dovodit konkrétní skutkové zjištění podstatné pro objasnění skutkové stránky případu. K
tvrzení stěžovatele o podstatě nesprávnosti původního rozhodnutí o odstranění stavby pak lze
konstatovat, že stěžovatel svým postupem neoznačil žádnou novou skutečnost, ale pouze správním
orgánům vytkl nesprávné právní posouzení věci. Z uvedeného je navíc zřejmé, že argumentace
stěžovatele procesním pochybením (přesněji řečeno argumentace, že i procesní pochybení - tj. vady
správního řízení - mohou být důvodem k obnově řízení) je s ohledem na citovanou právní úpravu zcela
nepřiléhavá. Není totiž ani zřejmé, jak by bylo možno shledávat neuplatnění (jakékoli) judikatury
(která přináší - dle názoru stěžovatele - odlišné právní hodnocení jisté otázky) v původním řízení
jako procesní pochybení, ani jak by bylo možno tento důvod podřadit pod kritéria ust.
§ 100 odst. 1 písm. a) správního řádu.
Argumentaci rozhodnutím Evropského soudního dvora C - 453/00 z 13. 1. 2004, kterou předkládá
stěžovatel, nelze použít již i z toho hlediska, že se v původním řízení nejednalo o chybný výklad
norem, jehož chybnost by bylo možno dovodit na základě změněné (popř. nové) pozdější judikatury a
změněnou judikaturou by došlo k jinému vyhodnocení věci. O takovou situaci se v daném případě
nejedná, jak bude rozvedeno níže (viz poslední odstavec věcné části odůvodnění). Nejvyšší správní
soud se tedy ztotožňuje s vyhodnocením věci tak, jak je učinil Městský soud v Praze v napadeném
rozhodnutí.
V napadeném rozhodnutí Nejvyšší správní soud také v žádném případě neshledává
nepřezkoumatelnost, jak tvrdí stěžovatel. Naopak, městský soud i správní orgán své závěry adekvátně
- srozumitelně a přesvědčivě - odůvodnil, ve svých úvahách vycházel ze smyslu a účelu příslušné
právní úpravy, a názory, které uplatnil, nevybočují ze základních logických a právních pravidel a
nelze je považovat ani za nepředvídatelné ani svévolné. Není pravdou, že rozhodující subjekty
neučinily žádné vlastní právní úvahy a jen stručně uvedly, že obnova řízení se pro tuto věc
nevztahuje, jak tvrdí stěžovatel. Soud naopak uvedl velmi podrobný a kvalifikovaný rozbor věci, z
něhož Nejvyšší správní soud pro ilustraci vyjímá: "...
Naznačené dvě cesty právní obrany
účastníka řízení (žaloba, přezkumné řízení) se týkají situace, kdy účastník řízení považuje vydané
rozhodnutí za nezákonné, typicky tedy v případě, kdy má účastník za to, že správní orgán nesprávně
aplikoval právní normu. Zcela odlišným případem je institut obnovy řízení. Institut obnovy řízení
pamatuje na situace, kdy v proběhlém řízení nebylo z určitých důvodů možné správně zjistit skutkový
stav. Týká se tedy pouze zjištění skutkových, přičemž základním principem obnovy řízení v každé
procesní úpravě je možnost účastníka požádat o nařízení obnovy řízení v případě, vyjdou-li najevo
dříve neznámé skutečnosti či důkazy, které existovaly v době řízení a účastník je bez své viny
nemohl uplatnit. Takové skutečnosti zároveň musí odůvodňovat jiné řešení sporné otázky a žádost je
zpravidla nutno uplatnit v určité lhůtě, a to jak subjektivní, tak objektivní. Důvodem pro obnovu
řízení ovšem nemůže být právní názor žalovaného, který se, dle názoru účastníka řízení, ve světle
judikatury ukazuje jako chybný. Takové pochybení případně zakládá nezákonnost rozhodnutí, proti
němuž se účastník může bránit jinou cestou, jak již bylo uvedeno výše. ... Soud tedy souhlasí s
právním názorem vysloveným jak správním orgánem prvního stupně tak žalovaným v tom smyslu,
že
právní názor není důkazem a jeho zpochybnění nemůže být důvodem obnovy řízení.
... Protože právní názor vyjádřený v rozsudku soudu nemůže být skutečností, která nově vyšla najevo,
neboť se netýká posouzení skutkových otázek, ale otázek právních, není rozhodné datum vydání
předmětných rozsudků ani to, zda existovaly v době řízení, jehož obnova je navrhována. Žalobci sice
tvrdí, že důvodem pro obnovu řízení měly být nově najevo vyšlé skutečnosti a že se provedené důkazy
ukázaly být nepravdivými, věcně však pouze zpochybňují právní názor správních orgánů nikoli
nedostatky ve skutkovém zjištění, přičemž za této situace měli k dispozici ku své obraně jiné právní
prostředky, které využili (správní žalobu, o níž již zdejší i Nejvyšší správní soud
rozhodoval)
.“ Je třeba uvést, že argumentace soudu se Nejvyššímu správnímu soudu nejeví
nedostatečnou, naopak - plně situaci vystihuje a objasňuje, a Nejvyšší správní soud se s jeho
právními úvahami i po obsahové stránce ztotožňuje. Rovněž i žalovaný správní orgán vyjádřil ve svém
rozhodnutí srozumitelně základní úvahu o věci, když uvedl, že obnovu řízení lze povolit pouze za
splnění podmínek § 100 odst. 1 správního
řádu, přičemž v daném případě nedošlo ke změně podkladového rozhodnutí a ani nevyšly najevo žádné
nové skutečnosti či důkazy. K pojmu důkaz přitom žalovaný uvedl, že důkaz je prostředkem
prokazujícím určitou skutečnost, např. průběh události, zdravotní stav určité osoby či technický
stav budovy. Jako důkaz nelze hodnotit právní předpisy či jejich výklad. Žalovaný správní orgán
uzavřel s tím, že nesprávný výklad právního předpisu může založit nezákonnost rozhodnutí; cestou k
nápravě však není obnova řízení, nýbrž případný přezkum v přezkumném řízení či soudní přezkum.
Nejvyšší správní soud neshledává za těchto okolností ani ve srozumitelném a výstižném odůvodnění
rozhodnutí správního orgánu nepřezkoumatelnost.
K pojmu "skutečnosti“ ve smyslu ust.
§ 100 odst. 1 písm. a) správního řádu
se vyjádřil městský soud velmi podrobně, a to i s přihlédnutím a zohledněním smyslu a účelu právní
úpravy. Nejvyšší správní soud se s jeho podrobným vysvětlením ztotožňuje. K tomu Nejvyšší správní
soud pouze poznamenává, že Ústavní soud ve své judikatuře zdůrazňuje význam přihlížení ke smyslu a
účelu ustanovení právních předpisů při jejich interpretaci a aplikaci. V nálezu ÚS ze dne 17. 12.
1997, publ. pod č. 30/1998 Sb. je uvedeno:
"Mechanická aplikace abstrahující, resp. neuvědomující si, a to buď úmyslně nebo v důsledku
nevzdělanosti, smysl a účel právní normy, činí z práva nástroj odcizení a absurdity.“. "Skutečnosti“
(ve významu dle ust. § 100 odst. 1 písm.
a) správního řádu a ustáleného smyslu a účelu institutu obnovy řízení) jsou nepochybně
okolnosti skutkového charakteru. Jinými slovy v kontextu celého ustanovení a ustáleného významu
institutu obnovy řízení se musí jednat o okolnosti, které nově vypovídají o skutkové stránce věci,
neboť k tomuto cíli směřuje mj. i smysl a účel daného institutu i citované právní úpravy (viz výklad
výše).
Pro úplnost a nad rámec nezbytného se poznamenává následující: jestliže stěžovatel
tvrdí, že klíčovým předmětem sporu je otázka, zda žalobci podali řádně a včas žádost o dodatečné
povolení stavby (přičemž stěžovatel zdůrazňuje podání žádosti do protokolu z 3. 6. 2004, a podle
jeho tvrzení teprve následně soudy zpochybnily určitost žádosti o dodatečné povolení) pak tato
námitka se ani po faktické (věcné) stránce nezakládá na pravdě. Předně je třeba zdůraznit, že se
nejedná
o klíčový předmět sporu, jak se snaží tvrdit stěžovatel. Neboť - jak již
bylo uvedeno výše - předmětem přezkumu je výsledek řízení o obnově řízení (z důvodů podle
§ 100 odst. 1 písm. a/ správního řádu,
který je shledáván ve vývoji judikatury NSS), nikoliv řízení o nařízení odstranění nepovolené
stavby. Přesto se nad rámec nezbytného pro vysvětlení poznamenává: Již v kasační stížnosti vedené u
Nejvyššího správního soudu pod sp. zn. 6 As
38/2007, v řízení o přezkoumání zákonnosti rozhodnutí o nařízení odstranění nepovolené stavby
"Montovaného rodinného domu včetně inženýrských sítí, oplocení a vjezdu“, tedy proti rozhodnutí ve
věci samé, stěžovatel uváděl - již tehdy odkazem na (nyní v obnově řízení "nově“ uplatňovaný)
rozsudek NSS sp. zn. 7 As 21/2005 - že
>>
žádost o dodatečné povolení může stavebník podat kdykoli v průběhu řízení o
odstranění stavby (viz rozsudek NSS sp. zn. 7 As
21/2005). Lhůta stanovená stavebním úřadem není propadná. V daném případě stavebníci podali
žádost o dodatečné povolení stavby naprosto v souladu se zákonem, a to ústně do protokolu při ústním
jednání dne 3. 6. 2004, tedy v době probíhajícího řízení o odstranění stavby. Stavebníci zde do
protokolu výslovně uvedli: "Navrhujeme tímto, aby stavba, tak jak byla navržena a zhotovena byla na
základě tohoto řízení dodatečně povolena.“
<<.
Tuto okolnost
uplatňoval tedy stěžovatel již v řízení při kterém bylo přezkoumáváno rozhodnutí o odstranění
předmětné stavby. Nejvyšší správní soud se navrhovanou judikaturou již tehdy - tedy při
přezkoumávání rozhodnutí o nařízení odstranění stavby - podrobně zabýval a uvedl - v rozporu s
tvrzeními v současné kasační stížnosti - následující:
"Stěžovatelům
lze
dát za pravdu v tom, že žádost o dodatečné povolení může stavebník podat kdykoli v průběhu řízení o
odstranění stavby (viz rozsudek NSS sp. zn. 7 As
21/2005)
a lhůta stanovená stavebním úřadem není propadná.“
Stěžovatelem
uplatňovaná
judikatura
tedy již byla při posuzování zákonnosti postupu správního orgánu zohledňována
a do právního posouzení nepřinesla žádnou změnu, ani v ní nebyl shledán důvod k vyslovení
nezákonnosti napadeného rozhodnutí. Naopak bylo konstatováno, že tento
judikát
nemění nic na
podstatě věci a na vyhodnocení postupu správního orgánu. Nejvyšší správní soud - podle tvrzení
stěžovatele
-
došel k závěru, že se jedná o jiný spor: o spor o
určitost
žádosti o dodatečné povolení. Tak tomu však nebylo. Nejvyšší správní
soud dospěl k závěru, že žádost nebyla v daném případě
vůbec
podána (přesněji
řečeno, že projev vůle v tomto směru nemohl stavební úřad ani při nejlepší vůli vyhodnotit jako
žádost, když stěžovatel - přes poučení správním orgánem - v citovaném protokole explicitně setrval
na svém názoru, že žádost není třeba podávat, a že žádost o stavební povolení postačí - viz citace z
rozhodnutí Nejvyššího správního soudu sp. zn. 6 As
38/2007: "
Pokud by tedy stavebníci jednoznačně a srozumitelně podali žádost o
dodatečné povolení ještě alespoň v odvolacím řízení, tato žádost by měla být akceptována a
projednána. Nejvyšší správní soud se tedy zabýval otázkou, zda stavebníci skutečně kdykoli v řízení
- tedy alespoň ve fázi odvolacího řízení - podali žádost o dodatečné povolení stavby. Vzhledem ke
specifikaci kasační námitky se tedy zabýval zejména zněním protokolu při ústním jednání dne 3. 6.
2004. Nutno však po prostudování věci uvést, že z hlediska kontextu nemůže mít stěžovateli uváděná
věta význam podání žádosti v řízení o dodatečném povolení stavby. Především je třeba uvést, že
stavebníci po celou dobu podání žádosti v řízení o dodatečném povolení stavby odmítali s tím, že
žádost o dodatečném povolení podávat nemusejí, protože postačí již dříve podaná žádost o stavební
povolení. Na tomto přístupu k věci se evidentně nic nezměnilo ani při ústním jednání dne 3. 6. 2004.
Vyjádření Ing. B. totiž zní v celém kontextu následovně: " ... Oba stavebníci tímto souhlasně
prohlašují, že žádost o vydání stavebního povolení z 06/2003 bez dalšího platí i pro toto řízení,
považují ji tedy za podanou žádost o dodatečné povolení stavby. Navrhujeme tímto, aby stavba, tak
jak byla navržena a zhotovena byla na základě tohoto řízení dodatečně povolena.“ Význam citované
věty v kontextu je tedy zcela jiný, než jaký mu nově vkládají v kasační stížnosti stěžovatelé.
Stěžovateli citovaná věta vytržená z kontextu pomíjí skutečnost, že sám stěžovatel výslovně v textu
zopakoval svůj předchozí názor ohledně podávání žádosti v řízení o odstranění stavby. Kontextuální
interpretace
tak osvětluje, že stěžovatelem citovaná věta má spíše charakter konečného návrhu ve
věci, než charakter splnění zákonného požadavku podání žádosti o dodatečné povolení
stavby.“
) Spolu s městským soudem se přitom již tehdy Nejvyšší správní soud pozastavil
nad nepochopitelným jednáním tehdejších stěžovatelů, kteří - ač náležitě poučeni a vyzváni k
součinnosti - trvali nepoučitelně na svém laickém názoru, že žádost o stavební povolení postačuje.
Celkový přístup stěžovatelů spočívající na neustálém odmítání právních pravidel, v jejichž rámci
bylo možné daný stav konvalidovat a jejich úporné setrvávání na názoru, který nemá oporu v právu,
nelze rozumně pochopit, s čímž se Nejvyšší správní soud již tehdy ztotožnil. Tehdejší hodnocení věci
Nejvyšším správním soudem přezkoumával i Ústavní soud a neshledal v něm pochybení.
(Je
však přesto třeba uvést, že tento závěrečný odstavec není pro podstatu věci rozhodný - má spíše
charakter vysvětlující, neboť předmětem přezkumu je rozhodnutí o obnově řízení, nikoliv řízení o
odstranění nepovolené stavby.)
Nejvyšší správní soud z výše uvedených důvodů neshledal kasační stížnost důvodnou,
a ve smyslu § 110 odst. 1 s. ř. s. ji
zamítl.
O nákladech řízení o kasační stížnosti vůči stěžovateli rozhodl Nejvyšší správní
soud podle § 60 odst. 1 s. ř. s. ve
spojení s § 120 s. ř. s. Stěžovatel neměl
ve věci úspěch, proto mu právo na náhradu nákladů nenáleží. Toto právo by náleželo žalovanému,
protože však žalovaný náhradu nákladů nežádal, a případné vzniklé náklady ani jinak ze spisu
nevyplývají, Nejvyšší správní soud náhradu nákladů žalovanému nepřiznal.
V Brně dne 13. května 2010
JUDr. Bohuslav Hnízdil