Správní řízení: nicotnost rozhodnutí správního orgánu; Řízení před soudem: nepřípustnost
žaloby
Možnost žalobce dát podnět k prohlášení nicotnosti podle
§ 78 odst. 1 správního řádu z roku 2004
neodpovídá právu domáhat se vyslovení nicotnosti v řízení před správním orgánem ve smyslu
§ 68 písm. c) s. ř. s., a uplatnění
podnětu tak není podmínkou přístupu k soudu.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 7. 2010, čj.
8 As 16/2009-31)
Odůvodnění:
Rozhodnutími (opatřeními) ze dne 3. 5. 2007, čj. OÚ-407/2007, a ze dne 3. 5. 2007,
čj. OÚ-408/2007, Obecní úřad Kozlovice, stavební komise, zrušil opatření ze dne 19. 4. 2004, čj.
403/2004-výst./Pu, a ze dne 12. 12. 2005, čj. 1046/2005-výst./Pu, jimiž podle
§ 57 odst. 2 zákona č.
50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu, ve znění pozdějších předpisů (stavební zákon), sdělil k podanému ohlášení žalobci, že nemá
námitek proti provedení drobných staveb.
Žalobce napadl obě rozhodnutí žalovaného žalobou u Krajského soudu v Ostravě, který
ji usnesením ze dne 11. 12. 2008, čj. 22 Ca 339/2008 - 6, odmítl
[§ 46 odst. 1 písm. b) a
d) s. ř. s.].
Krajský soud shledal žalobu nepřípustnou ve smyslu
§ 68 písm. c) s. ř. s. Jejím jediným
důvodem totiž byla tvrzená nicotnost napadených rozhodnutí. Žalobce podal dne 27. 11. 2008, tj. v
den předcházející podání žaloby, podnět k vyslovení nicotnosti napadených rozhodnutí u Krajského
úřadu Moravskoslezského kraje. Podle krajského soudu nebyla splněna podmínka přípustnosti žaloby,
spočívající v předchozím domáhání se vyslovení nicotnosti napadených rozhodnutí ve správním řízení,
neboť toto správní řízení nebylo při podání žaloby ještě ukončeno. Žaloba tak byla nepřípustná a
zároveň předčasná.
Žalobce (stěžovatel) brojil proti usnesení krajského soudu kasační stížností. Její
důvody nepodřadil žádnému z ustanovení § 103
odst. 1 s. ř. s., z podstaty věci však přichází v úvahu pouze důvody podle
§ 103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. (srov.
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 4. 2005, čj.
3 Azs 33/2004 - 98, č. 625/2005 Sb. NSS).
Stěžovatel namítl, že splnil podmínku přípustnosti žaloby podle
§ 68 písm. c) s. ř. s. Jediným důvodem
jeho žaloby sice byla tvrzená nicotnost napadených rozhodnutí, ale stěžovatel dal podáním ze dne 27.
11. 2008 podnět Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje k prohlášení předmětných opatření za
nicotná.
Dále stěžovatel tvrdil, že s ohledem na lhůtu k podání žaloby proti rozhodnutí
správního orgánu nelze vyčkávat na konečné rozhodnutí správního orgánu o jeho podnětu. Nemusel by
totiž být schopen dostát dvouměsíční lhůtě pro podání žaloby proti rozhodnutí. Napadená rozhodnutí
navíc byla vydána bez jednání a stěžovatel neměl možnost brojit proti nim opravným prostředkem.
Neměl tedy ani příležitost namítnout nicotnost. Stěžovatel mohl podat pouze podnět k prohlášení
nicotnosti, což učinil. Uvedené řízení je zahajováno z moci úřední, proto se stěžovatel nemůže
domáhat vyslovení nicotnosti před správním orgánem. Správní řád mu nedává nárok na to, aby řízení
bylo vůbec zahájeno. Podle stěžovatele nelze považovat podnět k prohlášení nicotnosti za právní
prostředek, jímž by bylo možné domáhat se něčeho před správním orgánem. Samotné podání podnětu k
prohlášení nicotnosti předmětných opatření podle stěžovatele stačí k možnosti napadnout nicotnost
rozhodnutí žalobou.
Stěžovatel také uvedl, že se i v jiném správním řízení (v řízení o odstranění
stavby) domáhal nicotnosti předmětných rozhodnutí (opatření). Krajský úřad Moravskoslezského kraje
však v rozhodnutí o odvolání (rozhodnutí ze dne 4. 7. 2008, čj. MSK 24754/2008) setrval na závěrech
o pravomoci obce Kozlovice vydat předmětná opatření. Domáhal-li se proto stěžovatel nicotnosti již
ve zmíněném řízení, splnil podmínku § 68 písm.
c)
s. ř. s.
Žalovaný se ke kasační stížnosti nevyjádřil.
Nejvyšší správní soud posoudil důvodnost kasační stížnosti v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti (§ 109 odst.
2, 3 s. ř. s.).
Kasační stížnost je důvodná.
Posouzení kasační stížnosti vycházelo z toho, zda lze řízením ve smyslu
§ 68 písm. c) s. ř. s. rozumět i úvahu
správního orgánu, zda zahájí řízení o prohlášení nicotnosti, vyvolanou podnětem ve smyslu
§ 78 odst. 1 zákona č.
500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších
předpisů. Jinými slovy, soud zvažoval, zda je uplatnění podnětu podle
§ 78 odst. 1 správního řádu předpokladem
přístupu k soudní ochraně.
Doktrinální náhled na tuto otázku není jednotný (srov. J. Staša, Poznámky k úpravě
nicotných rozhodnutí v novém správním řádu v Nový správní řád, zákon č.
500/2004 Sb., ASPI, 2005, str. 201 a 203; nebo
J. Vedral, Správní řád, Komentář, Bova Polygon, 2006, str. 459 - 460).
Nejvyšší správní soud se přiklonil k názoru, že uplatnění podnětu podle
§ 78 odst. 1 správního řádu nepodmiňuje
přístup k soudu. Tento přístup je podle § 68
písm. c) s. ř. s. vyloučen tehdy, pokud se žalobce nedomáhal vyslovení nicotnosti v řízení
před správním orgánem. Naplnění dispozice zmíněné normy předpokládá, že žalobce má možnost domáhat
se vyslovení nicotnosti v řízení před správním orgánem, resp. takové řízení vyvolat.
Ustanovení § 78 odst. 1
správního řádu umožňuje vyjmenované skupině osob dát podnět k prohlášení nicotnosti. Tento podnět
sám o sobě nevede k zahájení řízení. Správní orgán na jeho základě v rámci postupu před zahájením
řízení (srov. systematickým výkladem § 42,
příp. § 137 správního řádu) pouze zvažuje,
zda zahájí řízení o prohlášení nicotnosti (srov. §
78 správního řádu). Neučiní-li tak, sdělí tuto skutečnost s uvedením důvodů ve stanovené
lhůtě podateli. Nelze přitom dovodit, že by toto sdělení bylo rozhodnutím ve smyslu
§ 67 a násl. správního řádu, resp. zejm.
§ 65 odst. 1 s. ř. s. Ostatně, ani podnět
ve smyslu § 78 odst. 1 správního řádu
není žádostí ve smyslu § 44 a
§ 45 správního řádu a nevede nutně k
zahájení řízení.
Nejvyšší správní soud proto uzavřel, že možnost stěžovatele dát podnět k prohlášení
nicotnosti nepředstavuje jeho právo domáhat se vyslovení nicotnosti v řízení před správním orgánem
ve smyslu § 68 písm. c) s. ř. s.
Výklad krajského soudu by mohl vést k problematickým důsledkům i z hlediska běhu
lhůt pro napadení tvrzeně nicotného správního rozhodnutí, jak správně upozornil stěžovatel. Není-li
přitom sdělení ve smyslu § 78 odst. 1,
část druhé věty za středníkem, zároveň rozhodnutím ve smyslu
§ 65 odst. 1 s. ř. s., mohla by být osoba
dotčená nicotným rozhodnutím v některých případech zbavena práva na soudní ochranu.
Pro úplnost Nejvyšší správní soud dodává, že zákonodárce zvažoval možnost úpravy
umožňující domáhat se vyslovení nicotnosti ve správním řízení (srov.
§ 100 a násl. a
§ 105 a násl. návrhu správního řádu,
vedeného Poslaneckou sněmovnou 1998 - 2002 jako Sněmovní tisk č. 1070, dostupný na www.psp.cz).
Současný správní řád však takovou možnost nezakotvuje.
Stěžovatel navíc uvedl v kasační stížnosti, že napadená rozhodnutí byla vydána bez
jednání a není proti nim přípustný opravný prostředek. V tomto směru tedy bylo vyloučeno i to, aby
stěžovatel namítal nicotnost, resp. vady řízení k ní vedoucí, již v řízení, z něhož napadená
rozhodnutí vzešla.
Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost důvodnou, proto usnesení krajského
soudu zrušil a vrátil věc krajskému soudu k dalšímu řízení
(§ 110 odst. 1 s. ř. s.). V něm krajský
soud rozhodne vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu vysloveným v tomto rozsudku
(§ 110 odst. 3 s. ř. s.).
V novém rozhodnutí krajský soud rozhodne také o náhradě nákladů řízení o této
kasační stížnosti (§ 110 odst. 2 s. ř.
s.).
V Brně dne 30. července 2010
JUDr. Jan Passer