Smyslem úpravy § 57 zákona č.
353/2003 Sb. o spotřebních daních, je
zajistit, aby nárok na vrácení spotřební daně byl spojen výlučně s minerálními oleji, které byly v
tom kterém zdaňovacím období zároveň nakoupeny za cenu s daní (popřípadě převedeny jako
nespotřebované za předcházející zdaňovací období) a zároveň spotřebovány při zemědělské prvovýrobě.
Podstatné je, zda celkové množství těchto nakoupených a spotřebovaných minerálních olejů za
příslušné zdaňovací období koresponduje; není proto vyloučeno, aby nárok na vrácení daně byl
uplatněn i ve vztahu k reálně spotřebovaným minerálním olejům, které si daňový subjekt vypůjčil,
pokud v témže zdaňovacím období odpovídající množství těchto olejů nakoupil (za cenu s daní) a
vypůjčené oleje vrátil.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 2. 2010, čj.
2 Afs 75/2009 - 42)
Prejudikatura: č. 20/2003 Sb.NSS; nálezy Ústavního soudu č.
30/1998 Sb. a č. 145/2003 Sb.ÚS (sp. zn.
IV. ÚS 666/02).
Věc: Společnost s ručením omezeným Zemědělská společnost Blšany proti Celnímu ředitelství v
Ústní nad Labem o spotřební daň z minerálních olejů, o kasační stížnosti žalovaného.
Odůvodnění:
Rozhodnutím žalovaného ze dne 30. 1. 2009, č. j. 11605-7/08-200100-21 bylo dle
ustanovení § 50 odst. 6 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád") zamítnuto odvolání žalobce proti dodatečnému
platebnímu výměru na daň a penále ze dne 23. 10. 2008, č. j. 10748/08-086300-025, kterým byla
žalobci Celním úřadem Chomutov dodatečně vyměřena spotřební daň z minerálních olejů za zdaňovací
období únor 2007 v částce 4 579 Kč a sděleno tomu odpovídající penále v částce 916 Kč. Proti
rozhodnutí žalovaného brojil žalobce žalobou; Krajský soud v Ústí nad Labem o ní rozhodl tak, že
rozhodnutí žalovaného i jemu předcházející rozhodnutí Celního úřadu Chomutov zrušil pro nezákonnost
a věc vrátil žalovanému k dalšímu řízení.
Krajský soud v odůvodnění svého rozsudku uvedl, že u žalobce byla protokolem ze dne
12. 9. 2008, č. j. 9189/08-086300-031, zahájena daňová kontrola za zdaňovací období leden až
prosinec 2007. Jejím předmětem byl nákup, spotřeba a evidence minerálních olejů, na jejichž základě
si žalobce uplatňoval nárok na vrácení spotřební daně dle ustanovení
§ 57 zákona č.
353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o spotřebních daních"). Za zdaňovací období únor 2007 bylo
zjištěno, že žalobce ve dnech 13. 2. 2007 až 19. 2. 2007 neměl (dle evidence) k dispozici minerální
olej (tzv
. zelená nafta
), z něhož byl nárok na vrácení daně uplatňován, a přesto byla v
těchto dnech vykazována činnost a spotřeba jednotlivých strojů a jízdy služebních automobilů.
Žalobce k tomu uvedl, že ve dnech, kdy minerální olej nebyl k dispozici (až do dalšího nákupu),
došlo k jeho zapůjčení, a po obdržení další zásilky byl vrácen. Na základě těchto zjištění celní
orgány dospěly k závěru, že žalobce nesplnil kumulativně obě podmínky pro uplatnění nároku na
vrácení spotřební daně ve smyslu ustanovení § 57 odst. 1 zákona o spotřebních daních. Evidence
vedená žalobcem ve smyslu ustanovení § 2 odst. 2 vyhlášky o způsobu výpočtu nároku na vrácení
spotřební daně zaplacené v cenách některých minerálních olejů spotřebovaných v zemědělské
prvovýrobě, lesních školkách a při obnově a výchově lesa a o způsobu a podmínkách vedení dokladů a
evidence a o normativech spotřeby těchto výrobků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "prováděcí
vyhláška") nemohla totiž obsahovat pravdivé údaje. Důvodem pro tento závěr bylo zjištění, že žalobce
do ní zapsal spotřebu minerálních olejů v množství 767 litrů, které nenakoupil před jejich skutečnou
spotřebou. Mezi stranami tedy nebylo sporné, že ve dnech 13. až 19. 2. 2007 neměl žalobce k
dispozici minerální olej, který by sám nakoupil. Činnost zemědělských strojů a služebních vozidel
byla nicméně vykazována, neboť žalobce si chybějící minerální oleje vypůjčil; poté, co obdržel další
zásilku, ho vrátil. Není též sporné, že spotřeba minerálních olejů pro zemědělskou prvovýrobu
za
dané zdaňovací období
odpovídá množství nakoupených minerálních olejů.
Krajský soud tedy vycházel z toho, že mezi stranami zůstalo sporné, zda se nákup a
spotřeba minerálních olejů musí
shodovat v každém okamžiku příslušného zdaňovacího období
,
nebo zda jsou podmínky pro vrácení daně ve smyslu ustanovení § 57 odst. 1 zákona o spotřebních
daních naplněny, pokud se množství a spotřeba minerálních olejů
shodují za konkrétní zdaňovací
období
, tedy za kalendářní měsíc, v tomto případě za zdaňovací období únor 2007. Dle jeho názoru
žalobce obě kumulativně stanovené podmínky podle ustanovení § 57 odst. 1 zákona o spotřebních daních
pro přiznání nároku na vrácení spotřební daně splnil. Za zdaňovací období únor 2007 nakoupil totiž
takové množství minerálních olejů, které bylo v tomto zdaňovacím období také spotřebováno
(prokazatelně použito pro zemědělskou prvovýrobu); řádně též vedl evidenci o nákupu a spotřebě
minerálních olejů ve smyslu prováděcí vyhlášky, neboť do měsíčního přehledu o nákupu a spotřebě
minerálních olejů se oba údaje uvádějí souhrnnou položkou. Výklad ustanovení § 57 odst. 1 zákona o
spotřebních daních tak, jak je prováděn žalovaným, tedy že je nutné, aby se nákup a spotřeba
minerálních olejů v každém konkrétním okamžiku v průběhu zdaňovacího období shodovaly, je nesprávný.
Není porušením podmínek podle ustanovení § 57 odst. 1 zákona o spotřebních daních, pokud žalobce v
průběhu zdaňovacího období spotřebuje půjčené minerální oleje, které v tomtéž zdaňovacím období
následně nakoupí a půjčené množství vrátí. Rozhodující je to, že se
za celé zdaňovací období
shoduje množství nakoupených minerálních olejů s množstvím olejů spotřebovaných při zemědělské
prvovýrobě.
Žalovaný (dále jen "stěžovatel") napadl výše uvedený rozsudek kasační stížností,
opírající se o ustanovení § 103 odst. 1 písm.
a)
soudního řádu správního (dále jen "s. ř. s.").
Podstata sporu spočívá podle stěžovatele v tom, zda je splněn nárok na vrácení
spotřební daně ve smyslu ustanovení § 57 odst. 1 a 4 zákona o spotřebních daních, je-li minerální
olej nejprve spotřebován a teprve poté zakoupen za cenu obsahující daň v rámci jednoho zdaňovacího
období. Otázka tak, jak byla položena krajským soudem, je nesprávná. Není podstatné, zda se
ve
kterýkoli okamžik zdaňovacího období musí
shodovat nákup a spotřeba minerálních olejů. Pro nárok
na vrácení daně není důležité, že se nákup a spotřeba minerálních olejů shodují
za zdaňovací
období
. V daném případě nárok na vrácení spotřební daně nevznikl, neboť při zemědělské
prvovýrobě byly žalobcem spotřebovány minerální oleje, které byly zapůjčeny, a nikoli jak stanoví
ustanovení § 57 odst. 1 zákona o spotřebních daních, nakoupeny za cenu obsahující daň. Za těchto
okolností v evidenci vedené žalobcem ve smyslu ustanovení § 2 odst. 2 prováděcí vyhlášky nejsou
uváděny pravdivé údaje (obsahuje spotřebu minerálních olejů, které nebyly nakoupeny za cenu s daní).
Taktéž ta část posléze zakoupených minerálních olejů (zde 767 litrů), jež byla následně použita jako
kompenzace
za
"zápůjčku"
, nesplňuje jednu z podmínek pro uznání nároku na vrácení daně, neboť
tento objem minerálních olejů nebyl v daném zdaňovacím období použit pro zemědělskou prvovýrobu.
Není důležité, že se údaje v evidenci, týkající se sumy nakoupených minerálních olejů, shodují s
množstvím minerálních olejů spotřebovaných v rámci jednoho zdaňovacího období. Podstatným pro
posouzení nároku na vrácení daně je okamžik vzniku nároku na její vrácení.
Žalobce navrhl zamítnutí kasační stížnosti s tím, že se plně ztotožňuje s právním
názorem vysloveným v odůvodnění rozsudku krajského soudu. Žádný právní předpis nestanoví, že by
musel být fyzicky spotřebován tentýž minerální olej, který byl před tím nakoupen. Požadavek nákupu a
spotřeby minerálního oleje se vztahuje vždy ke konkrétnímu zdaňovacímu období.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v rozsahu podané kasační
stížnosti (§ 109 odst. 2, věta před
středníkem s. ř. s.) a z důvodů v ní uvedených
(§ 109 odst. 3, věta před středníkem s.
ř. s.). Ve věci přitom rozhodl bez nařízení jednání za podmínek vyplývajících z ustanovení
§ 109 odst. 1, věty první s. ř. s.
Kasační stížnost není důvodná.
Nejprve považuje Nejvyšší správní soud za vhodné zopakovat skutečnosti, které jsou
mezi stranami nesporné. Jde především o fakt, že žalobce je právnickou osobou provozující
zemědělskou prvovýrobu ve smyslu ustanovení § 57 odst. 1 a 2 zákona o spotřebních daních. Stejně tak
je nesporné, že ve dnech 13. až 19. 2. 2007 vykazoval činnost (při zemědělské prvovýrobě), při níž
spotřeboval 767 litrů minerálních olejů, avšak minerální oleje,
které by nakoupil za cenu s
daní
, neměl v té době k dispozici. Dále se strany shodují, že v těchto dnech byl spotřebováván
minerální olej, který si žalobce půjčil (pro toto řízení je bezpředmětné od koho), i že v rámci
zdaňovacího období únor 2007 odpovídalo množství nakoupených minerálních olejů jejich spotřebě ve
smyslu ustanovení § 2 prováděcí vyhlášky.
Podmínky pro vrácení spotřební daně provozovatelům zemědělské prvovýroby jsou
upraveny v ustanovení § 57 odst. 1 a 4 zákona o spotřebních daních. Z ustanovení § 57 odst. 1
citovaného zákona vyplývá, že
nárok na vrácení daně vzniká právnickým a fyzickým osobám
provozujícím zemědělskou prvovýrobu (…), které nakoupily minerální oleje uvedené v § 45 odst. 1
písm. b) a v § 45 odst. 2 písm. c) za cenu obsahující daň nebo tyto výrobky samy vyrobily a
prokazatelně je použily pro zemědělskou prvovýrobu.
Toto ustanovení je nutno vykládat v kontextu
§ 57 odst. 4 zákona, dle kterého
nárok na vrácení daně vzniká dnem spotřeby uvedených výrobků pro
stanovený účel.
Podmínkou
pro uplatnění nároku na vrácení daně je tedy nákup
spotřebovaných minerálních olejů, a to za cenu obsahující daň. Pokud by nedošlo k nakoupení
minerálních olejů za cenu obsahující daň, pak není podstatné, zda je splněna podmínka další, tj.
prokazatelné použití takového (jinak pořízeného) minerálního oleje při zemědělské prvovýrobě, neboť
zákon váže okamžik vzniku nároku na vrácení části spotřební daně na spotřebu minerálních olejů,
které byly (logicky před touto spotřebou) nakoupeny za cenu obsahující daň. Tento záměr zákonodárce
lze vysledovat i v ustanovení § 57 odst. 6 písm. a), b) zákona o spotřebních daních, podle kterého
poplatník nárok na vrácení daně prokazuje (mimo jiné)
a) dokladem o prodeji minerálních olejů
(...), b) evidencí o skutečné spotřebě těchto výrobků.
Ostatně i prováděcí vyhláška v § 1 odst. 1
odkazuje na způsob výpočtu nároku na vrácení spotřební daně
zaplacené v cenách
pohonných hmot,
prokazatelně spotřebovaných
v zemědělské prvovýrobě.
Z hlediska
jazykového výkladu zákona
se tedy zdá být zřejmé, že pokud žalobce
použil ve dnech 13. až 19. 2. 2007 minerální olej v množství 767 litrů, který (předtím) nekoupil za
cenu včetně daně, nesplnil základní podmínku pro to, aby si z tohoto množství minerálních olejů
nárokoval vrácení spotřební daně, i když tento minerální olej při zemědělské prvovýrobě použil. Z
dalšího nákupu minerálních olejů použil žalobce 767 litrů na kompenzaci (vý)půjčky. Tedy toto
množství paliva sice zakoupil (za cenu z daní), ale nepoužil je pro zemědělskou prvovýrobu, takže
ani v tomto případě by mu nemohl vzniknout nárok na vrácení daně, neboť nárok na vrácení daně vzniká
dnem spotřeby
uvedených výrobků pro stanovený účel (zde pro zemědělskou prvovýrobu).
Nejvyšší správní soud ovšem při právním hodnocení věci neustal pouze na jazykovém
výkladu citovaných ustanovení zákona, neboť ten je nutno chápat toliko jako způsob prvotního
přiblížení se k obsahu právní normy (srov. nález Ústavního soudu ze dne 17. 12. 1997, sp. zn.
Pl. ÚS 33/97, publikovaný pod č.
30/1998 Sb.). Text právního předpisu nelze
totiž ztotožňovat s právní normou, tedy pravidlem chování tak, jak jej zamýšlel zákonodárce. I v
případě ustanovení z jazykového hlediska interpretačně nesporného lze tedy, při jeho konfrontaci s
jinými výkladovými metodami, dospět často k různým výsledkům.
O takový případ se jedná i v nyní posuzované věci. Za použití
lze dospět k závěru, že důvodem zavedení možnosti vrácení (části) spotřební daně u
minerálních olejů použitých v zemědělské prvovýrobě, je podpora tohoto druhu podnikání a s tím
spojených pozitivních externalit, ve formě daňové úlevy. Zcela evidentně to vyplývá z ustanovení
§ 2 písm. c) zákona č.
252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění
pozdějších předpisů, dle kterého stát
přispívá k udržování výrobního potenciálu zemědělství a
jeho podílu na rozvoji venkovského prostoru tím, že (…) poskytuje daňové úlevy 1. při spotřebě paliv
fyzickými a právnickými osobami provozujícími zemědělskou výrobu.
Je zřejmé, že stanovením velmi
přísných pravidel pro využití tohoto daňového benefitu zákonodárce sledoval zabránění jeho
zneužívání. Lze se ztotožnit s názorem krajského soudu, že smyslem úpravy § 57 zákona o spotřebních
daních je zajistit, aby nárok na vrácení spotřební daně byl spojen výlučně s minerálními oleji,
které byly v tom kterém zdaňovacím období zároveň nakoupeny za cenu s daní (popřípadě převedeny jako
nespotřebované z předcházejícího zdaňovacího období - srov. Přílohu 4 prováděcí vyhlášky -
Přehled o nákupech a spotřebě pohonných hmot
)) a zároveň spotřebovány při zemědělské
prvovýrobě. Není proto racionální, aby nárok na vrácení daně nebyl uznán za situace, kdy zemědělský
podnikatel v rámci jednoho zdaňovacího období prokazatelně (tedy při řádném vedení povinné evidence
dle § 57 odst. 14 zákona) spotřebuje při prvovýrobě určité množství minerálních olejů, které
nepřesahuje množství, jež nakoupil za cenu s daní. Ve srovnání s výkladem
e ratione
legis
postrádá z tohoto pohledu restriktivnost jazykového výkladu jakékoli opodstatnění; není též
bez významu, že stěžovatel ani netvrdí, že by snad žalobce shora popsaným postupem jakkoli poškodil
fiskální zájmy státu.
Za situace, kdy použití různých interpretačních metod nevede ke shodným závěrům,
považuje Nejvyšší správní soud ve sféře veřejného práva za nutné odmítnout výklad pro jeho adresáta
nepříznivější (srov. nález Ústavního soudu ze dne 15. 12. 2003, sp. zn.
IV. ÚS 666/02, publikovaný pod č. 145 ve sv. 31,
str. 291 Sb. ÚS), zde tedy výklad jazykový, a opřít se o shora popsané podpůrné interpretační
metody. Opačný postup by vedl ke zpochybnění požadavku předvídatelnosti právní regulace, tedy k
situaci, kdy právní úprava nabízí více obhajitelných interpretací, v důsledku čehož její adresát
nemůže mít jasnou představu o právních důsledcích svého chování (k tomu srov. například rozsudek
zdejšího soudu ze dne 21. 8. 2003, č. j 5 A
116/2001, publikovaný pod č. 20/2003 Sb. NSS).
Nejvyšší správní soud z uvedených důvodů naznal, že kasační stížnost není důvodná a
nezbylo mu proto, než ji rozsudkem zamítnout (§
110 odst. 1
in
fine
s. ř. s.).
O náhradě nákladů tohoto řízení bylo rozhodnuto ve smyslu ustanovení
§ 60 odst. 1, věty první s. ř. s., ve
spojení s ustanovením § 120 s. ř. s., dle
kterého nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný úspěch, právo na náhradu
nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil proti účastníkovi, který ve věci úspěch neměl.
Vzhledem k tomu, že stěžovatel byl v řízení o kasační stížnosti procesně neúspěšný, právo na náhradu
nákladů řízení mu nenáleží. Pokud jde o procesně úspěšného účastníka - žalobce, ten byl v řízení
před Nejvyšším správním soudem zastoupen advokátem, který jeho jménem podal ke kasační stížnosti
vyjádření. Náleží mu proto odměna za jeden úkon právní služby v částce 2100 Kč
[§ 7,
§ 9 odst. 3 písm. f) a
§ 11 odst. 1 písm. d) vyhlášky č.
177/1996 Sb., advokátního tarifu, ve znění
pozdějších předpisů] a v náhradě hotových výdajů v částce 300 Kč
(§ 13 odst. 3 téže vyhlášky), celkem tedy
2400 Kč. Vzhledem k tomu, že zástupce žalobce prokázal, že je plátcem daně z přidané hodnoty,
zvyšuje se tento nárok vůči státu o částku odpovídající dani, kterou je povinen z odměny za
zastupování odvést podle zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty. Částka daně vypočtená podle
§ 37 odst. 1 a
§ 47 odst. 3 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, činí
456 Kč. Celkem tedy výše přiznané odměny a hotových výdajů zástupce žalobce činí 2856 Kč.
V Brně dne 24. února 2010
JUDr. Miluše Došková