Spotřební daně: provozovna určená k prodeji lihovin a tabákových výrobků
Kolaudační rozhodnutí, které účastníku povoluje užívání stavby čerpací
stanice, jej tím
automaticky neopravňuje k prodeji lihovin a tabákových výrobků v areálu čerpací stanice
(§ 133 odst.
1 zákona č.
353/2003 Sb., o spotřebních daních). To platí tím spíše, pokud prostor, v
němž účastník toto
zboží prodával, byl zkolaudován jako „objekt pro obsluhu“.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 4. 2008, čj.
1 Afs
13/2008-74)
Prejudikatura: č. 1325/2007 Sb. NSS.
Věc: Akciová společnost PB klub proti Celnímu ředitelství Praha o uložení
pokuty a
propadnutí zboží, o kasační stížnosti žalobkyně.
Rozhodnutím ze dne 12. 4. 2005 uložil Celní úřad Kladno žalobkyni pokutu 20
000 Kč a vyslovil
propadnutí zde specifikovaného zboží (lihovin a tabákových výrobků) za porušení povinnosti
dodržovat
zákaz prodeje tabákových výrobků a lihovin mimo provozovny určené k prodeji zboží
a poskytování
služeb kolaudačním rozhodnutím, stanovené v
§ 133 odst.
1 zákona o
spotřebních daních.
Odvolání žalobkyně proti tomuto rozhodnutí žalovaný dne 10. 4. 2006 zamítl.
Žalobu, jíž žalobkyně napadla rozhodnutí o odvolání, zamítl Městský soud v Praze
rozsudkem ze
dne 19. 7. 2007. Stejně jako správní orgány nepřisvědčil žalobkyni především v tom,
že by stavba
čerpací stanice, v jejíchž prostorách celní úřad provedl dne 21. 1. 2004 kontrolu,
byla provozovnou
určenou k prodeji zboží a služeb: žalobkyni bylo totiž v její provozovně kolaudačním
rozhodnutím
povoleno toliko užívání čerpací stanice se zásobníkem LPG, mobilního skladu PB lahví,
elektrické
přípojky, komunikace a oplocení. Kromě toho v ověřené projektové dokumentaci stavby
čerpací stanice
byl objekt, v němž žalobkyně prodávala lihoviny a tabákové výrobky, označen jako
„objekt pro
obsluhu“. Tento účel užívání objektu měla žalobkyně znát a respektovat jej. Soud
neshledal ani
porušení práv žalobkyně při kontrole a v následném řízení.
V kasační stížnosti proti rozsudku městského soudu žalobkyně (stěžovatelka)
především namítla,
že soud nesprávně posoudil právní otázku, zda byla žalobkyně v době kontroly oprávněna
ve své
provozovně (označené v projektové dokumentaci jako objekt č. 7) prodávat tabákové
výrobky a
lihoviny, či nikoli: je totiž přesvědčena, že objekt č. 7 je provozovnou ve smyslu
§ 133 odst.
1 zákona o
spotřebních daních, jakož i ve smyslu úpravy
obchodního zákoníku
a zákona
č. 455/1991 Sb.,
o
živnostenském podnikání (živnostenský
zákon). Význam pro posouzení věci nemůže mít to, že objekt č. 7 byl v ověřené
projektové
dokumentaci označen jako „objekt pro obsluhu“: je běžnou praxí, že veškeré zboží
u čerpacích stanic
(tj. nejen tabákové výrobky a lihoviny) je prodáváno právě v objektech, kde sídlí
obsluha, a to z
praktických důvodů. Argumentace městského soudu by musela vést i k závěru, že obsluha
v prodejně
žalobkyně nebyla oprávněna prodávat jakékoli zboží, tedy ani LPG; takový závěr však
nemůže obstát.
Je nesporné, že kolaudačním rozhodnutím ze dne 20. 4. 1999 byla provozovna zkolaudována
k prodeji
zboží (LPG); zákon
o spotřebních
daních přitom v té době nijak nerozváděl, co má splňovat provozovna a o jaké
zboží se musí
jednat. Je pravda, že znění §
133 odst. 1 zákona o spotřebních daních bylo dosti široce formulováno; důsledky
takto
nepřesné formulace však nelze přenášet na žalobkyni, která prodávala tabákové výrobky
a lihoviny v
dobré víře. Nepřípustně
restriktivní
výklad, který zaujaly správní orgány i městský
soud, je v
rozporu s ústavní zásadou omezení státní moci zákonem
(čl. 2 odst.
2 Listiny
základních práv a svobod,
čl. 2 odst.
3 Ústavy České
republiky). Správní orgány při ukládání pokuty nevycházely pouze ze zákona,
ale také z
jakéhosi svého závazného výkladu, ke kterému však nebyly oprávněny a který nebyl
žalobkyni předem
znám.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Ve své první námitce žalobkyně zpochybňuje výklad
§ 133 odst.
1 zákona o
spotřebních daních ve znění před novelizací provedenou zákonem č.
217/2005 Sb.,
který přijaly
správní orgány a po nich i městský soud. Podle tohoto ustanovení je zakázán prodej
tabákových
výrobků a lihovin na tržištích, v tržnicích a mimo provozovny určené k prodeji zboží
a poskytování
služeb kolaudačním rozhodnutím podle zvláštního právního předpisu [zde se odkazuje
na zákon č.
50/1976 Sb.,
o územním
plánování a stavebním řádu (stavební
zákon)2)]. Žalobkyně trvá na tom, že čerpací stanice
byla právě
takovou provozovnou určenou k prodeji zboží a poskytování služeb, u níž tento zákaz
neplatí; v tom
se však mýlí. Není třeba snášet argumenty ve prospěch závěru, že čerpací stanice
byla provozovnou ve
smyslu § 7 odst.
3 obchodního
zákoníku a §
17 odst. 1
živnostenského zákona: je totiž zřejmé, že žalobkyně v prostoru čerpací stanice
provozovala
podnikatelskou činnost, resp. živnost, jak to žádají citovaná ustanovení. Zároveň
ale neplatí, že
každá provozovna je zároveň provozovnou určenou k prodeji zboží a poskytování služeb
kolaudačním
rozhodnutím podle stavebního
zákona.
Kolaudačním rozhodnutím ze dne 20. 4. 1999, vydaným Městským úřadem v Mělníku,
bylo povoleno
užívání dočasné stavby, a sice čerpací stanice LPG o obsahu 4 850 l (míněn je zjevně
zásobník o
tomto obsahu), mobilního skladu PB lahví, elektrické přípojky, komunikace a oplocení;
v projektové
dokumentaci je pak v areálu čerpací stanice vyznačen i sporný objekt pro obsluhu,
označovaný též
jako objekt č. 7. Žalobkyně tvrdí, že LPG je zbožím, a jelikož byla oprávněna k jeho
prodeji, byla
její čerpací stanice provozovnou určenou k prodeji zboží; jakkoli LPG jistě zbožím
je, přehlíží
tento závěr smysl úpravy části třetí
zákona o spotřebních
daních,
jímž je omezení prodeje lihovin a tabákových výrobků. S ohledem na smysl zákona je
nutno vykládat
podmínky oprávnění k takovému prodeji nikoli snad „nepřípustně restriktivním způsobem“
(kterýžto
názor žalobkyně na argumentaci dosud rozhodujících orgánů Nejvyšší správní soud nesdílí),
nýbrž na
nich přísně lpět. Bylo-li žalobkyni kolaudačním rozhodnutím povoleno užívání čerpací
stanice LPG,
nelze jí pochopitelně upřít právo prodávat LPG zájemcům o jeho koupi bez ohledu na
to, že se o
„prodeji“ v kolaudačním rozhodnutí přímo nemluví; možnost prodávat pohonné hmoty
(a nikoli snad
shromažďovat je a dále s nimi nedisponovat) je totiž vlastním důvodem zřízení čerpací
stanice a
jejího provozování. To však již nelze říci o prodeji jiného zboží, na němž provoz
čerpací stanice
nijak nezávisí, a už vůbec o prodeji zboží, který podléhá zákonné regulaci a poměrně
přísným
omezením.
Žalobkyně má pravdu v tom, že běžnou součástí areálů čerpacích stanic bývají objekty,
v nichž se
prodává podobné zboží, jaké prodávala ona; existenci takového objektu (kiosku s prodejní
místností a
maximální půdorysnou plochou 75 m2) ostatně předpokládá i
§ 57 odst. 7
vyhlášky č.
137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu,3)
který
upravuje zvláštní požadavky pro servisy, opravny a čerpací stanice pohonných hmot.
Ze
stavebně-technického hlediska je tedy existence takového objektu sloužícího k prodeji
zboží
přípustná; to však neznamená, že každému provozovateli čerpací stanice vzniká již
samotnou kolaudací
právo prodávat v jakémkoli objektu v areálu čerpací stanice potraviny, lihoviny a
tabákové výrobky -
tedy zboží odlišné od pohonných hmot, jejichž prodej je vlastním smyslem provozu
čerpací stanice.
Tím spíše to platí, pokud byl objekt č. 7, v němž se žalobkyně rozhodla prodávat
zboží, zkolaudován
jako „objekt pro obsluhu“ - tedy jako nezbytné zázemí personálu, který se vždy na
čerpací stanici
vyskytuje. Žalobkyně se tedy nemůže s úspěchem dovolávat své dobré víry, protože
účel objektu č. 7
byl v projektové dokumentaci jednoznačně vyjádřen.
Ve výkladu §
133 odst. 1
zákona o spotřebních daních, jejž žalobkyně učinila sporným, se tedy Nejvyšší
správní soud
shoduje s Městským soudem v Praze, který své závěry řádně odůvodnil, i se správními
orgány.
(...)