Spotřební daně: nárok na vrácení spotřební daně
Nárok na vrácení spotřební daně za topné oleje spotřebované za jedno
zdaňovací období
ve smyslu § 56 odst. 5 zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, je možné uplatnit
pouze
samostatným daňovým přiznáním, které se výlučně týká dotyčného zdaňovacího období,
a nikoliv
souhrnným daňovým přiznáním za více zdaňovacích období.
(Podle rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 28. 1. 2010, čj.
15 Ca
88/2009-20)
Věc: Společnost s ručením omezeným HELIX – Liberec proti Celnímu ředitelství
v Ústí nad Labem o
vrácení spotřební daně.
Celní úřad zahájil dne 16. 9. 2008 u žalobkyně daňovou kontrolu s předmětem „zjištění
všech
okolností rozhodných pro správné stanovení výše nároku na vrácení spotřební daně
dle § 56 zákona o
spotřebních daních, za období od 1. 1. 2007 do 30. 12. 2007“ a násled- ně na základě
skutečností
uvedených ve zprávě o daňové kontrole ze dne 24. 11. 2008 vydal dne 23. 12. 2008
dodatečný platební
výměr na doměřenou spotřební daň z minerálních olejů na 76 021 Kč a penále ve výši
15 205 Kč.
Žalobkyně podala proti rozhodnutí I. stupně odvolání, v němž poukazovala, že celní
úřad ve výše
specifikované zprávě o daňové kontrole uvádí, že uplatnění nároku na vrácení spotřební
daně za měsíc
červen 2007 bylo v rozporu s § 56 odst. 5 zákona o spotřebních daních, což dle žalobkyně
není
pravdou, neboť toto ustanovení se týká pouze vzniku nároku na vrácení spotřební daně,
a jelikož
žalobkyně doložila nákup i spotřebu topných olejů, nemohlo být toto ustanovení porušeno.
Žalovaný rozhodnutím ze dne 8. 4. 2009 odvolání žalobkyně s odkazem na § 50 odst.
3 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále jen „daňový řád“), zamítl.
Rozhodnutí žalovaného napadla žalobkyně žalobou u Krajského soudu v Ústí nad Labem.
V žalobě
nejprve obecně uvedla, že se domnívá, že žalovaný jednak porušil základní zásadu
daňového řízení –
zásadu zákonnosti obsaženou v § 2 odst. 1 daňového řádu tím, že nerespektoval § 32 odst. 2 a § 50 odst. 3 daňového řádu, a jednak že žalovaný porušil čl. 2 odst. 2 a čl. 11 odst.
5 Listiny
základních práv a svobod. Dále uvedla, že žalovaný v rámci odvolacího řízení nepřezkoumal
postup
celního úřadu při vydání dodatečného platebního výměru. Tento výměr přitom v rozporu
s § 32 odst. 2
daňového řádu odkazuje na porušení § 56 odst. 5 zákona o spotřebních daních, který
však podle názoru
žalobkyně porušen být nemohl. Jelikož správný odkaz na hmotněprávní předpis je jedna
ze základních
náležitostí rozhodnutí uvedených v § 32 odst. 2 daňového řádu, žalovaný nepostupoval
podle § 50 odst. 3 daňového řádu, podle něhož odvolací orgán přezkoumá odvoláním napadené rozhodnutí
vždy v
rozsahu požadovaném v odvolání.
Žalovaný ve vyjádření k žalobě vyslovil nesouhlas s domněnkami žalobkyně, že by
porušil zásadu
zákonnosti obsaženou v § 2 odst. 1 daňového řádu či čl. 2 odst. 2 a čl. 11 odst.
5 Listiny
základních práv a svobod. Vedle toho se neztotožnil se žalobním tvrzením, že by připustil
absenci
odkazu na hmotněprávní předpis, když tuto při přezkumu v odvolacím řízení neshledal.
Dále žalovaný
vyslovil nesouhlas s tím, že by uvedení § 56 odst. 5 zákona o spotřebních daních
ve výroku
rozhodnutí I. stupně bylo v rozporu s § 32 odst. 2 daňového řádu, jestliže toto ustanovení
nebylo
porušeno. Dodatečný platební výměr jako rozhodnutí musí obsahovat všechna ustanovení
hmotněprávních
i procesních předpisů, podle kterých správní orgán postupuje, tedy i § 56 odst. 5
zákona o
spotřebních daních.
V následně učiněné replice žalobkyně uvedla, že trvá na tom, že žalovaná strana
nepostupovala v
souladu se zákonem, když při konstataci porušení zákona se odvolává na § 56 odst.
5 zákona o
spotřebních daních. Z formálního hlediska je sice uveden odkaz na hmotněprávní předpis,
ale
nesprávně uvedené ustanovení paragrafu neopravňuje celní orgán k vydání předmětného
rozhodnutí.
Krajský soud v Ústí nad Labem žalobu zamítl.
Z odůvodnění:
Pokud jde o žalobní bod spočívající v absenci správného odkazu na hmotněprávní
předpis jakožto
jedné ze základních náležitostí rozhodnutí v daňovém řízení ve shora specifikovaném
dodatečném
platebním výměru, tak k tomu soud uvádí, že základní náležitosti rozhodnutí v daňovém
řízení jsou
vyjmenovány v § 32 odst. 2 daňového řádu pod písmeny a) až g). Mezi základní náležitosti
rozhodnutí
v daňovém řízení přitom podle písmene d) citovaného paragrafu a odstavce patří mj.
výrok s uvedením
právních předpisů, podle nichž bylo rozhodováno.
V daném případě správce daně vydal rozporovaný dodatečný platební výměr s odkazem
na § 46 odst. 7
daňového řádu, dále na § 9 odst. 3 písm. c) zákona o spotřebních daních ve vazbě
na § 4 odst. 1 písm. b) bod 3 zákona o spotřebních daních, dále s odkazem na § 17 zákona o spotřebních
daních a
konečně i s odkazem na § 56 odst. 5 zákona o spotřebních daních a § 37b odst. 1 písm. b) daňového
řádu. Na tomto místě soud předesílá, že tento výčet konkrétních ustanovení hmotněprávních
i
procesněprávních předpisů, podle kterých bylo celním úřadem postupováno při vydání
inkriminovaného
dodatečného platebního výměru, soud vyhodnotil jako úplný a zcela správný.
Odkaz celního úřadu na § 46 odst. 7 daňového řádu byl dán proto, že celní úřad
na základě
provedené daňové kontroly u žalobkyně dospěl k závěru, žalobkyně si za zdaňovací
období červen 2007
neoprávněně nárokuje vrácení spotřební daně v částce 76 021 Kč za 8 183 litrů topných
olejů
spotřebovaných v květnu 2007. Podle § 46 odst. 7 daňového řádu totiž platí, že pokud
správce daně
zjistí po vyměření daně, že tato stanovená daňová povinnost je nesprávně nižší oproti
zákonné daňové
povinnosti, tak dodatečně daň vyměří ve výši rozdílu mezi daní původně vyměřenou
a daní stanovenou,
a to dodatečným daňovým výměrem, a takto dodatečně stanovenou daň současně předepíše.
Rovněž tak odkaz celního úřadu na § 37b odst. 1 písm. b) daňového řádu, který
pojednává o penále,
bylo třeba učinit ze strany celního úřadu, když při předepsání dodatečné daňové povinnosti
dodatečným platebním výměrem vzniká daňovému subjektu povinnost uhradit penále z
částky dodatečně
vyměřené daně. Odkaz celního úřadu na § 9 odst. 3 písm. c) zákona o spotřebních daních
ve vazbě na §
4 odst. 1 písm. b) bod 3 zákona o spotřebních daních, v nichž je jednak definován
plátce daně a
jednak upravují povinnost spotřební daň přiznat a zaplatit, byl taktéž dán. Ve smyslu
§ 4 odst. 1 písm. b) bod 3 zákona o spotřebních daních žalobkyně byla v předmětném případě nepochybně
plátcem
spotřební daně, když podle citovaného ustanovení je plátcem daně právnická nebo fyzická
osoba, která
uplatňuje nárok na vrácení daně, pokud zákon o spotřebních daních nestanoví jinak.
A za situace, kdy
správce daně provedenou daňovou kontrolou dospěl k závěru, že výše vrácené spotřební
daně za
zdaňovací období měsíce června 2007 byla nárokována v nesprávné výši oproti zákonné
daňové
povinnosti u žalobkyně, když ta si měla nárokovat vrácení spotřební daně i za spotřebu
topných
olejů, která se zdaňovacího období června 2007 netýkala, tak zcela správně učinil
odkaz i na § 9 odst. 3 písm. c) zákona o spotřebních daních, v němž je stanoven okamžik vzniku povinnosti
spotřební
daň přiznat a zaplatit u vybraných výrobků. Podle tohoto ustanovení přitom platí,
že povinnost
spotřební daň přiznat a zaplatit vzniká u vybraných výrobků, u nichž byla vrácena
daň, okamžikem
jejich použití pro jiné účely, než na které se vrácení daně vztahuje.
I odkaz celního úřadu na § 17 zákona o spotřebních daních byl dle názoru soudu
učiněn naprosto
správně, neboť toto ustanovení definuje zdaňovací období pro účely zákona o spotřebních
daních, a to
jako jeden kalendářní měsíc.
A konečně i odkaz na § 56 odst. 5 zákona o spotřebních daních učiněný celním úřadem
byl zcela
namístě. V tomto ustanovení je totiž upraven okamžik, kdy vzniká nárok na vrácení
spotřební daně.
Jestliže dotyčné ustanovení hovoří o dni vzniku nároku na vrácení spotřební daně,
tak dle názoru
soudu bylo nutné, aby celní úřad v situaci, kdy dospěl k závěru, že žalobkyně si
neoprávněně
nárokuje vrácení spotřební daně za spotřebu topných olejů za zdaňovací období červen
2007, v
enunciátu dodatečného platebního výměru celní úřad zmínil právě i § 56 odst. 5 zákona
o spotřebních
daních.
Podle tohoto ustanovení přitom platí, že nárok na vrácení daně vzniká dnem spotřeby
topných olejů
pro výrobu tepla. Již výše bylo poznamenáno, že v daném případě s ohledem na uplatněné
žalobní
námitky soud vychází ze skutečnosti, že daňovou kontrolou bylo zjištěno, že žalobkyně
ve zdaňovacím
období červen 2007 uplatnila nárok na vrácení spotřební daně za spotřebu topných
olejů souhrnně za
zdaňovací období jednak červen 2007 a jednak i za zdaňovací období květen 2007. To
pak ale znamená,
že žalobkyně si v rozporu s § 56 odst. 5 zákona o spotřebních daních uplatnila nárok
na vrácení
spotřební daně za zdaňovací období červen 2007, neboť dle tohoto ustanovení jí nárok
na vrácení
spotřební daně za zdaňovací období květen 2007 vznikl již v květnu 2007 a nikoliv
až v červnu 2007.
Podle § 56 odst. 10 zákona o spotřebních daních sice platí, že nárok na vrácení spotřební
daně lze
uplatnit v daňovém přiznání poprvé do 25. dne měsíce následujícího po měsíci, ve
kterém nárok na
vrácení spotřební daně vznikl, nejpozději však do 6 měsíců ode dne, kdy mohl být
nárok uplatněn
poprvé. Ovšem právě předestřené ustanovení nelze vykládat tak, že v daňovém přiznání
za určitý měsíc
je možno uplatnit i spotřebu vybraných výrobků za jiný měsíc. Je tomu tak proto,
že dotyčné
ustanovení je třeba vykládat v celém kontextu zákona o spotřebních daních, a to zejména
s
přihlédnutím k § 17 – dle něhož zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc, a k § 18,
který ukládá
plátci spotřební daně, jenž je oprávněn uplatnit nárok na vrácení daně, předložit
daňové přiznání
samostatně za každou daň celnímu úřadu, a to do 25. dne po skončení zdaňovacího období,
pokud zákon
nestanoví jinak. Zákon o spotřebních daních sice umožňuje podávat daňová přiznání
jinak, a to právě
ve svém § 56 odst. 10, když umožňuje daňové přiznání ke spotřební dani podat nejpozději
do 6 měsíců
ode dne, kdy mohl být uplatněn nárok poprvé, avšak to nic nemění na skutečnosti,
že v daňovém
přiznání ke spotřební dani za určitý měsíc není možné uplatnit i spotřebu vybraných
výrobků za jiný
měsíc. Tento výklad zákona o spotřebních daních přitom zcela koresponduje i dikci
§ 1 vyhlášky č.
413/2003 Sb., kterou se stanoví způsob výpočtu nároku na vrácení spotřební daně zaplacené
v cenách
některých minerálních olejů prokazatelně použitých pro výrobu tepla a způsob a podmínky
vedení
evidence o nákupu a spotřebě těchto výrobků. V tomto ustanovení je totiž výslovně
uvedeno, že nárok
na vrácení spotřební daně zaplacené v cenách některých minerálních olejů se uplatňuje
v daňovém
přiznání částkou vypočtenou vynásobením sazby snížené o 660 Kč/1 000 litrů množstvím
topných olejů
prokazatelně použitých pro výrobu tepla za zdaňovací období.
S ohledem na shora uvedené skutečnosti se soud tedy zcela ztotožnil se žalovanou
stranou v tom,
že žalobkyně sice uplatnila nárok na vrácení spotřební daně za měsíc květen 2007
ve lhůtě, kterou
předvídá § 56 odst. 10 zákona o spotřebních daních (až do 25. 12. 2007) popř. § 56 odst. 11 zákona o
spotřebních daních (až do 25. 6. 2008), avšak neučinila tak způsobem, který stanovuje
zákon o
spotřebních daních a vyhláška č. 413/2003 Sb., a to daňovým přiznáním týkajícím se
výlučně
zdaňovacího období měsíce května 2007 a nikoliv i jiných zdaňovacích období. Tento
postup žalobkyně
má ovšem za následek to, že za zdaňovací období květen 2007 nebyl žalobkyní nárok
na vrácení daně
uplatněn, a proto jí bez dalšího zanikl. Soud ohledně tohoto žalobního bodu proto
uzavírá, že
neshledal, že by v dotyčném dodatečném platebním výměru chyběl správný odkaz na hmotněprávní
předpis, podle něhož bylo v předmětném případě celním úřadem rozhodováno, a tudíž,
že by toto
prvoinstanční rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s § 32 odst. 2 písm. d) daňového řádu
a bylo
neplatné.