Podle § 5 zákona č.
353/2003 Sb., o spotřebních daních, se zdanění
vybraných výrobků spotřební daní prokazuje daňovým dokladem, dokladem o prodeji či dokladem o
dopravě vybraných výrobků. Pokud však daňovému dokladu (resp. dokladu o prodeji či dopravě) chybějí
některé zákonem stanovené náležitosti, nebo jsou některé údaje na tomto dokladu uvedeny chybně, není
vyloučeno, aby byly tyto nedostatky nahrazeny jinými důkazy prokazujícími zdanění vybraného výrobku
spotřební daní.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 10. 2009, čj.
5 Afs 93/2008 - 94)
Prejudikatura: č. 1865/2009 Sb.NSS.
Odůvodnění:
Celní úřad Jihlava - pobočka Třebíč platebním výměrem ze dne 31. 5. 2006, č. j.
1886-02/06-2162-01, žalobci vyměřil za zdaňovací období května 2005 spotřební daň z minerálních
olejů ve výši 334 022 Kč. Proti tomuto rozhodnutí podal žalobce odvolání, které žalovaný rozhodnutím
ze dne 28. 8. 2006, č. j. 6822-03/06-0101-21, zamítl.
Žalobce napadl toto rozhodnutí žalovaného žalobou ke Krajskému soudu v Brně, který
předmětnou žalobu rozsudkem ze dne 26. 5. 2008, č. j. 31 Ca 201/2006 - 45, zamítl.
Ze správního spisu přitom vyplynulo, že na základě místního šetření,
dokumentovaného protokolem o místním šetření č. j. 2121/05-2162-02, které proběhlo dne 11. 5. 2005
na čerpací stanici - skladu minerálních olejů na adrese Milačka 603, Hrotovice, bylo zjištěno, že
žalobce na citované čerpací stanici (kterou tou dobou provozovala společnost Sloubau, s. r. o.),
skladoval k datu místního šetření minerální oleje v množství 33 572 l. Množství skladovaných
minerálních olejů bylo prokázáno zejména skladovou kartou a také fakturami, které byly předloženy
při místním šetření dne 11. 5. 2005 a také při místním šetření dne 29. 9. 2005. K prokázání zdanění
skladovaného výrobku byly předloženy faktury na zboží označené jako motorová nafta, s kódem
nomenklatury 27101941. Správce daně pro osvědčení, zda skladovaný vybraný výrobek odpovídá údajům
uvedeným na fakturách, odebral dne 11. 5. 2005 v průběhu již zmíněného místního šetření bezúplatný
vzorek skladovaného vybraného výrobku, přičemž výslednou analýzou Celně technické laboratoře Praha
ze dne 12. 7. 2005 byl zjištěn jiný minerální olej (kód nomenklatury 27101999), než těžký plynový
olej (kód nomenklatury 27101941) uvedený na předložených fakturách. Jelikož skladovaný vybraný
výrobek byl dle zákona č. 353/2003 Sb., o
spotřebních daních, v relevantním znění (dále jen "zákon o spotřebních daních") předmětem spotřební
daně a předložené faktury neprokázaly zdanění skladovaného vybraného výrobku, dospěl správce daně k
závěru, že daňový subjekt se stal plátcem daně skladovaného minerálního oleje podle § 4 odst. 1
písm. f) zákona o spotřebních daních, bez povinnosti se registrovat ke spotřební dani ve smyslu § 4
odst. 2 zákona o spotřebních daních. Na základě výše uvedeného zahájil správce daně dne 15. 5. 2006
daňové řízení doručením výzvy k podání daňového přiznání ze dne 11. 5. 2006, č. j. 1886/06-2162-01,
žalobci, který na tuto skutečnost reagoval podáním daňového přiznání (doručeného dne 30. 5. 2006),
ve kterém však vykázal daňovou povinnost v nulové výši. V návaznosti na podané daňové přiznání, ve
kterém daňový subjekt podle správce daně nereagoval na údaje a skutečnosti uvedené ve výzvě, vydal
správce daně dne 31. 5. 2006 shora uvedený platební výměr.
Krajský soud v odůvodnění rozsudku k žalobě uvedl, že v daňovém řízení správce daně
nezkoumá a ani nemůže zkoumat zavinění daňového subjektu ohledně skutečností zjištěných v daňovém
řízení, ale vychází pouze ze spolehlivě zjištěného objektivně existujícího stavu. Nelze proto
vytýkat žalovanému, že odmítl provádět důkaz navržený v rámci odvolacího řízení žalobcem, který měl
prokázat, že skladoval zboží, které nakoupil od dodavatelů, byť se ukázalo na základě zjištění
správce daně, že šlo o zboží v jiné kvalitě než to, na které měl žalobce od dodavatelů doklady. V
daňovém řízení vyšlo najevo, že skutečný stav věci je odlišný od deklarovaného, a je nerozhodné, kdo
tento stav způsobil. Podstatnou okolností v daňovém řízení je, že tento stav (rozdílný od žalobcem
deklarovaného) objektivně existoval. Krajský soud uvedl, že žalobce skladoval zboží podléhající
spotřební dani, kterou přes výzvu správce daně do daňového přiznání neuvedl a daň za toto zboží
nezaplatil. Jestliže bylo dodavateli žalobci dodáno jiné zboží, než bylo deklarováno na fakturách o
nákupu zboží, jedná se o soukromoprávní záležitost, v jejímž rámci je možné se domáhat náhrady
vzniklé škody. Žalovaný v odůvodnění napadeného rozhodnutí vysvětlil, proč navrhovaný důkaz
neprovedl. Uvedl zejména, že okolnosti dodavatelsko-odběratelských vztahů nejsou předmětem daňového
řízení, ale podstatná je skutečnost, že žalobce skladoval jiný výrobek, než je uveden na žalobcem
předložených dokladech, že se jedná o výrobek podléhající spotřební dani, která žalobcem, ač měla
být, odvedena nebyla. Odvolací námitku, podle níž mělo být žalobcovo tvrzení, že byly skladovány
pouze ty minerální oleje, které byly nakoupeny, předmětem dalšího dokazování, žalovaný neshledal
opodstatněnou, neboť tyto důkazy nemohou zvrátit skutečnost, že bylo skladováno jiné zboží než
žalobcem formálně deklarované, a i kdyby bylo prokázáno, že dodavatel žalobci dodal jiný výrobek,
musel by žalobce opět prokázat jeho zdanění nebo zaplatit spotřební daň, což v souzeném případě
žalobce neučinil. Důkaz požadovaný žalobcem považoval krajský soud za nadbytečný a žalovaný dle
názoru krajského soudu jeho nadbytečnost v odůvodnění žalobou napadeného rozhodnutí dostatečným
způsobem vyložil.
Krajský soud žalobci nepřisvědčil ani v žalobní námitce, dle níž správce daně
porušil § 2 odst. 2 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále
jen "daňový řád"), když žalobci zaslal pouze jedinou výzvu dle § 40 odst. 1 daňového řádu, která
obsahovala "
pouze apel k podání daňového přiznání, avšak neobsahovala žádné další skutečnosti,
konkretizaci pochybností správce daně o správnosti a pravdivosti údajů uváděných žalobcem,
apod.
". Pokud jde o absenci uvedení pochybností správce daně o správnosti a pravdivosti údajů
uváděných žalobcem ve výzvě k podání daňového přiznání ze dne 11. 5. 2006, č. j. 1886/06-2162-01,
soud konstatoval, že toto tvrzení se nezakládá na pravdě, neboť v této výzvě bylo uvedeno, že
žalobcem předložené doklady (specifikované čísly faktur) neprokazují zdanění žalobcem skladovaného
minerálního oleje. Tento závěr vyplýval, dle výzvy, z odborného výsledku rozboru vzorků odebraných
při místním šetření. Současně správce daně upozornil žalobce v této výzvě, s odkazem na příslušná
ustanovení zákona o spotřebních daních, na povinnost podat daňové přiznání a odvést daň ze 33 572 l
minerálních olejů se sazbou daně stanovenou pro střední a těžké minerální oleje s poučením, že
nebude-li tato daňová povinnost žalobcem přiznána a zaplacena, je správce daně oprávněn stanovit
daňovou povinnost sám.
Krajský soud považoval tuto výzvu za dostatečně určitou a zasílání další výzvy
považoval za nadbytečné vzhledem k tomu, že všechny podklady, z nichž vycházel správce daně při
vyměření daně, byly specifikovány ve výzvě první (množství, sazba, odborný posudek i právně
relevantní
důvod) a v této výzvě byl žalobce také upozorněn, že neodvede-li daň, má správce daně
oprávnění daň vyměřit. Žalobce v rámci tohoto žalobního bodu, při vyslovení požadavku zaslat žalobci
další výzvu, a to podle § 43 daňového řádu, neuvedl, jakým způsobem došlo ke zkrácení jeho hmotných
subjektivních práv, neučinil-li tak správce daně. Navíc byl dle krajského soudu platební výměr
vyčerpávajícím způsobem odůvodněn, takže žalobce nebyl zkrácen na právech ani ve smyslu ztížení
obrany proti rozhodnutí prvního stupně.
Žalobce (stěžovatel) napadl rozsudek krajského soudu včasnou kasační stížností, v
níž poukazoval na důvody dle § 103 odst. 1
písm. a), b) a
d) s. ř. s.
Stěžovatel uváděl, že daňové přiznání ve výši 0 Kč podal proto, že spotřební daň
již byla zaplacena jeho dodavatelem, a to dle nomenklatury 27101941. Dle § 45 odst. 1 písm. b)
zákona o spotřebních daních jsou přitom tyto oleje zdaněny vyšší sazbou než minerální oleje
nomenklatury 27101999. Z tohoto důvodu byl stěžovatel v dobré víře, že daň již byla odvedena (navíc
ve vyšší sazbě, než jak bylo zjištěno při místním šetření) a vyhověním výzvě správce daně by došlo
ke dvojímu zdanění a vzniku přeplatku na dani. Navíc ve věci není jasné, zda při místním šetření
nedošlo k odběru vzorku jiného minerálního oleje. V protokolu o místním šetření č. j.
1172/06-2162-02 i v protokolu o ústním jednání č. j. 1704/06-2163-03 se hovoří rovněž o jiné nádrži
minerálních olejů, než je nádrž č. 2, přičemž např. v nádrži č. 3 skladuje stěžovatel strojní olej.
Je sice skutečností, že je uvedeno, že vzorek byl odebrán z nádrže č. 2, logiku však postrádá
postup, kdy vzorek nebyl odebrán i z nádrže č. 3.
Stěžovatel rovněž poukazuje na to, že ačkoli nelze pouhé úvahy o tom, jaké odebírá
od svých dodavatelů minerální oleje, které skladuje tak, že jejich záměna není možná, užít jako
důkaz v daňovém řízení, nelze tuto námitku jako zcela bezpředmětnou ani odmítnout. Již v odvolání
stěžovatel poukazoval na to, že motorová nafta, kterou nakoupil od svých dodavatelů a uskladnil ji
ve skladu minerálních olejů Milačka 603, Hrotovice, vykazovala stejné vlastnosti jako při odběru
vzorku již při jejím dodání stěžovateli. K prokázání této skutečnosti navrhoval přezkoumání své
účetní evidence a provedení inventarizace. Celní ředitelství však daň vyměřilo, aniž by se zabývalo
důkazy navrhovanými stěžovatelem, ač ten měl vůli k úzké součinnosti. Místní šetření přitom tvrzení
stěžovatele nevyvrátilo a správce daně v otázce množství uskladněné nafty vycházel mj. z
inventurního soupisu ze dne 29. 9. 2005, aniž by tento soupis použil také k prokázání pravdivosti
tvrzení stěžovatele.
Dále se stěžovatel domnívá, že správní orgány obou stupňů nedodržely zákonem
stanovený postup. Jednak již dříve namítal, že daň byla stanovena s použitím pomůcek, a také správce
daně nezahájil, ač to učinit měl, vytýkací řízení. Na výzvu správce daně ze dne 11. 5. 2006 učiněnou
dle § 40 odst. 1 daňového řádu, kterou byl stěžovatel vyzván k podání daňového přiznání, stěžovatel
reagoval a podal výše uvedené daňové přiznání. Vycházel v dobré víře z již uvedených důvodů, tedy z
toho, že spotřební daň již byla zaplacena a jeho daňová povinnost je nulová. V této fázi mu zákon
neukládal jakoukoli povinnost prokazovat správnost daňového přiznání a dle zmíněné výzvy mu vznikla
pouze povinnost daňové přiznání podat. Bez jakékoli další výzvy pak správce daně vydal shora
specifikovaný platební výměr a odvolací orgán následně uvedl, že zasílání dalších výzev by bylo
nehospodárné a bez účinku. Právě ale z důvodu pochybností o správnosti, pravdivosti, průkaznosti
nebo úplnosti daňového přiznání mělo být zahájeno vytýkací řízení dle § 43 daňového řádu. Výzva dle
§ 40 odst. 1 daňového řádu obsahovala pouze apel k podání daňového přiznání a nikoli např.
konkretizaci pochybností správce daně. Stěžovatel byl zkrácen na svých právech nedodržením
stanoveného zákonného postupu. Navíc tím daňové orgány porušily zásadu dle § 2 odst. 2 daňového
řádu, dle níž správci daně postupují v daňovém řízení v úzké součinnosti s daňovými subjekty.
Krajský soud přitom žalobu stěžovatele zamítl s tím, že pokud v daňovém řízení
vyšla najevo odlišnost skutečného stavu věci od deklarovaného, je nerozhodné, kdo tento stav
způsobil, a z toho krajský soud dovodil, že stěžovatel byl povinen daň odvést. Stěžovatel však
poukazuje na to, že kdyby použil pro vyměření daňové sazby zjištěné při místním šetření a uvedené
správcem daně a podal dle nich daňové přiznání, spotřební daň by byla nižší než ta, kterou již
odvedl dodavatel. Nezaplacením daně tedy nevznikl nedoplatek a stěžovatel tak činil v dobré víře, že
nekrátí daňovou povinnost. Stěžovatel přitom nemůže souhlasit ani se závěrem soudu, že správce daně
neporušil zásadu obsaženou v § 2 odst. 2 daňového řádu a že výzva dle § 40 odst. 1 daňového řádu
byla dostatečně určitá. Stěžovatel navrhoval důkazy k doplnění dokazování, snažil se úzce
spolupracovat se správcem daně a spolehlivě tak zjistit skutečný stav věci, což mu bylo právě
bezprostředním zasláním platebního výměru znemožněno.
Konečně stěžovatel poukazuje na to, že krajský soud rozhodl o minerálním oleji
nesprávného kódu nomenklatury, když místo minerálního oleje kódu nomenklatury 27101999 označené v
napadeném platebním výměru rozhodl o minerálním oleji kódu nomenklatury 27101949. To pokládá za
zásadní pochybení při zkoumání skutkového stavu a soud tak rozhodl o jiném předmětu řízení. Rovněž
lze poukázat na další formální pochybení. Dle rozsudku skladoval stěžovatel 6 764 l minerálního
oleje, přitom dle platebního výměru se mělo rozhodovat o množství jiném a daň by za takové množství
také jistě nebyla 334 022 Kč. Krajský soud rovněž špatně označil výzvu k podání daňového přiznání a
také nesprávně specifikoval napadený platební výměr, když u těchto dokumentů uvedl nesprávně č. j. i
datum vydání. Taktéž stěžovatel poukazuje na to, že krajský soud chybně odkazuje na § 45 odst. 3
písm. e) zákona o spotřebních daních pro určení, zda skladovaný výrobek je předmětem spotřební daně.
Z toho vyplývá, že krajský soud nerozhodoval o věci s řádnou péčí a je velmi pravděpodobné, že v
nyní posuzované věci převzal odůvodnění ze svého rozsudku (týkajícího se jiné věci) ze dne 26. 5.
2008, č. j. 31 Ca 215/2006 - 41. Tato pochybení způsobují nepřezkoumatelnost rozsudku pro
nesrozumitelnost z důvodu nesouladu jeho výroku s odůvodněním.
Žalovaný se k podané kasační stížnosti nevyjádřil.
Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasační stížnosti a
shledal, že kasační stížnost je podána včas, neboť byla podána ve lhůtě dvou týdnů od doručení
napadeného rozsudku (§ 106 odst. 2 s. ř.
s.), je podána osobou oprávněnou, neboť stěžovatel byl účastníkem řízení, z něhož napadený rozsudek
vzešel (§ 102 s. ř. s.), a je zastoupen
advokátem (§ 105 odst. 2 s. ř. s.).
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadené rozhodnutí krajského soudu v rozsahu
vymezeném v § 109 odst. 2 a
3 s. ř. s. a shledal kasační stížnost
důvodnou.
Relevantní
ustanovení zákona o spotřebních daních k otázce plátce daně z
minerálních olejů a prokázání zdanění minerálních olejů uváděla v rozhodném období následující:
Dle § 4 odst. 1 písm. f) zákona o spotřebních daních je plátcem "
právnická nebo
fyzická osoba, která skladuje nebo dopravuje vybrané výrobky ve větším množství, uvádí do volného
daňového oběhu vybrané výrobky, aniž prokáže, že se jedná o vybrané výrobky zdaněné, nebo pokud
neprokáže způsob jejich nabytí oprávněně bez daně
". Oním větším množstvím se pro účely
citovaného ustanovení rozumělo dle § 4 odst. 3 písm. a) zákona o spotřebních daních množství
přesahující u "
minerálních olejů množství dopravované v běžných nádržích (§ 63 odst. 2) zvýšené o
20 l
". Dle § 5 odst. 1 zákona o spotřebních daních platilo, že "
na daňovém území České
republiky se prokazuje zdanění vybraných výrobků při uvedení do volného daňového oběhu daňovým
dokladem nebo dokladem o prodeji či dokladem o dopravě vybraných výrobků do volného daňového oběhu
již uvedených, pokud tento zákon nestanoví jinak
". Náležitosti předmětného dokladu jsou
specifikovány v následujících odstavcích § 5, přičemž u minerálních olejů je třeba vzít v úvahu
rovněž ustanovení § 51 zákona o spotřebních daních. Dle § 51 odst. 1 zákona o spotřebních daních tak
"
v daňovém dokladu podle § 5 odst. 2, v dokladu o prodeji podle § 5 odst. 3 nebo v dokladu o
dopravě podle § 5 odst. 4 musí být uveden také kód nomenklatury minerálního oleje, kterého se doklad
týká
".
Je zřejmé, že § 5 zákona o spotřebních daních představuje speciální ustanovení ve
vztahu k § 31 odst. 4 daňového řádu,
podle něhož lze jako důkazních prostředků užít všech prostředků, jimiž lze ověřit skutečnosti
rozhodné pro správné stanovení daňové povinnosti a které nejsou získány v rozporu s právními
předpisy. Zákon o spotřebních daních narozdíl od obecné právní úpravy preferuje jako důkazní
prostředek k prokázání zdanění vybraných výrobků, zde tedy minerálních olejů, perfektní daňový
doklad (resp. jiný zákonem specifikovaný doklad) obsahující veškeré zákonem požadované náležitosti.
To ovšem na druhou stranu nelze vykládat tak, že případně chybějící či nesprávně uvedené náležitosti
daňového dokladu (či jiných dokladů dle § 5
zákona o spotřebních daních) by nebylo možné za žádných okolností nahradit jiným důkazem
prokazujícím zdanění vybraného výrobku. § 5 odst.
1 zákona o spotřebních daních sice neobsahuje narozdíl např. od
§ 73 odst. 11 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
výslovný odkaz na možnost nahradit chybějící náležitosti daňového dokladu jinými důkazy, ovšem ani
tuto možnost nevylučuje. Takový výklad § 5 zákona o spotřebních daních, který by zcela vylučoval
možnost přihlédnout k jiným skutečnostem a důkazům, než je daňový či jiný v tomto ustanovení uvedený
doklad, a to i tehdy, pokud by tyto skutečnosti jednoznačně svědčily pro zdanění vybraných výrobků
spotřební daní, by nebyl racionální a neodpovídal by smyslu ani účelu daného ustanovení, jímž je
vytvořit podmínky pro splnění povinnosti prokázat, že byly vybrané výrobky řádně zdaněny spotřební
daní. Tento závěr ostatně vyplývá také z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 6. 2008, č.
j. 5 Afs 35/2008 - 53, www.nssoud.cz, dle něhož
osoba, která dopravuje ve větším množství (§ 4 odst. 3 zákona o spotřebních daních) vybrané výrobky
podléhající spotřební dani, aniž prokáže příslušným dokladem dle § 5 citovaného zákona, případně
jiným způsobem, že se jedná o vybrané výrobky zdaněné, nebo pokud neprokáže způsob jejich nabytí
oprávněně bez daně, stává se dle § 4 odst. 1 písm. f) citovaného zákona plátcem spotřební daně.
Ve zde posuzovaném případě celní orgány zjistily, že číslo nomenklatury uvedené na
daňových dokladech neodpovídá nomenklatuře výrobku, který byl testován. Stěžovatel sice tato
zjištění zpochybňoval v kasační stížnosti, aniž by ovšem takovou námitku předtím uplatnil v žalobě,
ač tak učinit mohl, tato stížní námitka je tedy dle
§ 104 odst. 4 s. ř. s. nepřípustná.
Nejvyšší správní soud se jí proto nemohl zabývat a naopak vycházel ze závěrů celně technické
laboratoře, které stěžovatel až do řízení o kasační stížnosti nerozporoval. Je tedy třeba uzavřít,
že stěžovatel nepředložil perfektní daňové doklady ve shora uvedeném smyslu k prokázání svého
tvrzení, že minerální olej, který skladoval v daném zásobníku, byl řádně zdaněn spotřební daní.
Správci daně tak vznikly oprávněné pochybnosti, zda daný objem minerálního oleje, který stěžovatel
skladoval, stěžovatel skutečně nabyl od dodavatelů deklarovaných na fakturách, a zda bylo tedy toto
množství řádně zdaněno spotřební daní, jestliže kód nomenklatury minerálního oleje uvedeného na
fakturách se odlišoval od kódu nomenklatury minerálního oleje skladovaného stěžovatelem.
To ovšem na druhou stranu neznamená, že by stěžovateli měla být v takové situaci
upřena jakákoli možnost nahradit nesrovnalost na daňových dokladech jinými důkazy, jimiž by
prokázal, že předmětný vybraný výrobek uvedený na daňových dokladech i skladovaný stěžovatelem je
tentýž, pouze je na daňových dokladech z hlediska nomenklatury nesprávně označen, a tudíž že byl
tento výrobek zdaněn spotřební daní, jež je na daňových dokladech uvedena. Je zřejmé, že pokud by
toto své tvrzení stěžovatel prokázal, nemohly by celní orgány tvrdit, že tento výrobek nebyl zdaněn
spotřební daní vůbec. Za takových okolností by mohl být tento výrobek pouze případně zdaněn v jiné
výši, než jak odpovídá zákonné sazbě daně dle správného nomenklaturního zařazení. Pokud by měla být
za této situace daň vyšší, než kolik bylo plátcem daně zaplaceno, mohla by tato skutečnost vést k
doměření daně u jejího plátce, nebylo by však ani v takovém případě možné vycházet z toho, že se
stěžovatel sám stává plátcem daně, neboť neprokázal zdanění vybraného výrobku.
Navíc v daném případě byla sazba daně pro minerální oleje kódu nomenklatury
27101941 a kódu nomenklatury 27101999 totožná. Dle zákona o spotřebních daních, ve znění účinném v
květnu 2005, byl minerální olej uvedený pod kódem nomenklatury 27101941 předmětem daně dle § 45
odst. 1 písm. b) zákona o spotřebních daních. Sazba daně byla pro tento minerální olej stanovena v §
48 odst. 1 zákona o spotřebních daních ve výši 9950 Kč/1000 l. Minerální olej kódu nomenklatury
27101999 byl předmětem daně dle § 45 odst. 3 písm. e) zákona o spotřebních daních a sazba byla
stanovena dle § 48 odst. 10 zákona o spotřebních daních takto: "
Minerální oleje uvedené v § 45
odst. 3 se zdaňují stejnou sazbou jako minerální olej uvedený v § 45 odst. 1, kterému se vlastnostmi
a účelem použití nejvíce přibližují.
" V daném případě, jelikož byl stěžovatelem prodávaný
minerální olej užíván k pohonu motorových vozidel, byla sazba stanovena dle kódu nomenklatury
27101941. V případě obou zde uvedených kódů nomenklatury tedy byla sazba stejná. (Nelze tedy na
druhou stranu přisvědčit ani tvrzení stěžovatele, že daň případně již odvedená v daném případě
převyšuje daň, kterou by stěžovatel byl povinen odvést dle kódu nomenklatury určeného daňovými
orgány).
Jak již bylo řečeno, na předložených daňových dokladech nesouhlasí kód nomenklatury
s kódem nomenklatury minerálního oleje, z něhož byl vzorek odebrán u stěžovatele. To tedy ještě
nevylučuje, že výrobek zdaněn byl (předložené faktury dokládají zaplacení spotřební daně), ale byl z
hlediska nomenklatury nesprávně zařazen. V posuzovaném případě však celní orgány postupovaly tak, že
návrhy stěžovatele na doplnění dokazování (předložení účetnictví a provedení inventarizace) odmítly
jako nerelevantní a stěžovateli tak možnost k prokázání jeho tvrzení, že jde o tentýž zdaněný
výrobek, zcela odepřely. Správce daně jistě nepochybil, pokud na základě místního šetření dospěl k
předběžnému závěru, že stěžovatel předloženými daňovými doklady zdanění vybraného výrobku neprokázal
a vyzval ho v souladu s § 4 odst. 1 písm. f) zákona o spotřebních daních a § 40 odst. 1 daňového
řádu k předložení daňového přiznání. Na druhou stranu je třeba plně přisvědčit stěžovateli, že mu na
základě uvedené výzvy správce daně nevznikla jiná povinnost, než právě povinnost předložit daňové
přiznání. Pokud stěžovatel trval na svém tvrzení, že se jednalo o vybraný výrobek již zdaněný
spotřební daní (která byla promítnuta do ceny, za níž stěžovatel výrobek nabyl), nemohl postupovat
jinak, než jak postupoval, tedy podat daňové přiznání na nulovou výši daně. Za této situace byl
správce daně, jestliže měl i nadále pochybnosti o správnosti takového daňového přiznání, skutečně
povinen zahájit ve smyslu § 43 odst. 1 daňového řádu vytýkací řízení a vyzvat stěžovatele k
prokázání jeho tvrzení o zdanění vybraného výrobku spotřební daní. Takový postup by umožnil
stěžovateli předložit výše zmíněné důkazy a teprve v případě, že by ani tímto způsobem zdanění
vybraného výrobku neprokázal, byl správce daně oprávněn spotřební daň vyměřit. Pokud tímto způsobem
správce daně nepostupoval, měl tuto vadu řízení v prvním stupni odstranit v souladu s § 50 odst. 3
daňového řádu v odvolacím řízení žalovaný a zabývat se uvedenými důkazy, které stěžovatel v
odvolacím řízení navrhl. Takto ovšem ani žalovaný nepostupoval a zmíněnou vadu řízení tedy
neodstranil.
Nejvyšší správní soud tak shledal stížní důvody dle
§ 103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. ve
svém celku důvodnými. Ačkoli nelze souhlasit se stěžovatelem, že byla v daném případě daň vyměřena
podle pomůcek, je třeba naopak přisvědčit jeho námitce, že mu byla v daňovém řízení v rozporu s
příslušnými ustanoveními daňového řádu upřena možnost unést důkazní břemeno ve vztahu k jeho
tvrzení, že se i přes nesrovnalost na daňových dokladech jedná o tentýž vybraný výrobek, který
stěžovatel podle těchto dokladů nabyl a že byl tedy skladovaný výrobek zdaněn spotřební daní
způsobem na těchto dokladech uvedeným. Pro tuto vadu řízení měl krajský soud žalobou napadené
rozhodnutí zrušit, namísto toho krajský soud argumentoval otázkou zavinění, což je ovšem v dané věci
irelevantní.
Pro další průběh řízení je vhodné připomenout výklad ustanovení § 50 daňového řádu,
jak vyplývá z usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 4. 2009, č. j.
8 Afs 15/2007 - 75, publikovaného pod č.
1865/2009 Sb. NSS: "
Rozhodnutím odvolacího orgánu o odvolání proti platebnímu výměru daňové
řízení končí. Vady odvoláním napadeného rozhodnutí či postupu správce daně prvního stupně v řízení,
které vydání rozhodnutí předcházelo, musí být odstraněny v rámci odvolacího řízení. Je vyloučeno,
aby po zrušení platebního výměru správce daně prvního stupně pokračoval v daňovém řízení a o dani
znovu rozhodl.
" Ani v této věci již tedy nebude možné navrátit daňové řízení do stádia v I.
stupni, tedy před vydání předmětného platebního výměru, přesto však žalovaný bude mít možnost po té,
co bude jeho rozhodnutí krajským soudem zrušeno, napravit zmíněnou vadu spočívající v tom, že
správce daně nevedl vytýkací řízení, tím, že se bude v odvolacím řízení zabývat důkazními návrhy,
které předložil stěžovatel, a tak poskytne stěžovateli možnost k tomu, aby stěžovatel prokázal svá
tvrzení o zdanění skladovaného minerálního oleje spotřební daní.
Závěrem Nejvyšší správní soud k námitce nepřezkoumatelnosti rozsudku krajského
soudu pro nesrozumitelnost konstatuje, že ve stěžovatelem uváděných (a i v některých jiných)
údajích, jako jsou mj. data a čísla jednací rozhodnutí či jiných úkonů správních orgánů a kódy
nomenklatur, krajský soud pochybil. Úvaha o tom, že převzal část odůvodnění rozsudku ze dne 26. 5.
2008, č. j. 31 Ca 215/2006 - 41, aniž by tyto údaje přizpůsobil nyní posuzované věci, je důvodná.
Tato vada však v daném případě nedosáhla intenzity, která by způsobila nepřezkoumatelnost daného
rozsudku pro nesrozumitelnost, neboť základní skutková zjištění i právní závěry jsou v obou
případech v zásadě totožné, takže i s uvedenými chybami je odůvodnění rozsudku krajského soudu
srozumitelnou oporou jeho výroku, jímž byla žaloba v uvedené věci zamítnuta. Nicméně v novém
rozhodnutí bude krajský soud samozřejmě povinen tyto vady odstranit.
Nejvyšší správní soud tedy shledal kasační stížnost z celkového hlediska důvodnou,
a proto v souladu s § 110 odst. 1 s. ř.
s. rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm bude Krajský soud v Brně
vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu vysloveným v tomto rozsudku
(§ 110 odst. 3 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne Krajský soud v Brně v novém
rozhodnutí (§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení
:
Proti tomuto rozsudku
nejsou
opravné prostředky
přípustné (§ 53 odst. 3,
§ 120 s. ř. s.).
V Brně dne 15. října 2009
JUDr. Ludmila Valentová