Spolkové právo: kritéria přípustnosti zásahu do sdružovacího práva; rozpuštění
občanského
sdružení
I. Při posuzování zásahu do práva svobodně se sdružovat je nutno zhodnotit,
zda jsou
splněna tři základní kritéria, a to, zda má oporu v zákoně, sleduje legitimní zájem
a je v
demokratické společnosti nezbytný
[čl. 20 odst. 3
Listiny základních
práv a svobod a čl.
11
odst. 2 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (č.
209/1992 Sb.)].
II. Kritérium nezbytnosti je splněno pouze v případě, že zásah do práva
svobodně se
sdružovat odpovídá naléhavé společenské potřebě a je přiměřený sledovaným legitimním
zájmům.
III. Právo svobodně se sdružovat garantuje ochranu názorů a svobodu
je vyjadřovat. I
pouhé hlásání určitých myšlenek a propagace idejí sice může být dostatečným důvodem
pro zásah do
práva svobodně se sdružovat, ale v takových případech je třeba důsledně trvat na
náležitém
odůvodnění nezbytnosti takového zásahu. Proti extrémním názorům a sdružením založeným
k jejich
šíření může správní orgán zasáhnout až tehdy, vznikne-li nikoli jen hypotetické nebezpečí,
že
uvedené extrémní názory či jejich důsledky mohou začít být skutečně prosazovány a
realizovány.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 8. 2009, čj.
7 As 29/2008-104)
Prejudikatura: č. 1841/2009 Sb. NSS; nálezy č.
80/2000 Sb. (sp. zn.
Pl. ÚS 15/99),
č. 57/2005 Sb.
ÚS (sp. zn. I. ÚS 367/03)
a č.
116/2008 Sb. (sp. zn.
Pl. ÚS 83/06);
rozsudky velkého
senátu ESLP ze dne 30. 1. 1998, Sjednocená komunistická strana Turecka a další proti
Turecku
(stížnost č. 19392/92, Reports 1998-I), ze dne 29. 4. 1999, Chassagnou a další proti
Francii
(stížnosti č. 25088/94, 28331/95 a 28443/95, ECHR 1999-III1)),
ze dne 17. 2.
2004, Gorzelik a další proti Polsku (stížnost č. 44158/98, Reports 2004-I); rozsudky
ESLP ze dne 10.
7. 1998, Sidiropoulos a další proti Řecku (stížnost č. 26695/95, Reports
1998-IV2)), ze dne 2. 10. 2001, Stankov a Sjednocená makedonská
organizace
Ilinden proti Bulharsku (stížnosti č. 29221/95 a 29225/95, Reports
2001-IX3)), ze dne 3. 2. 2005, Partidul Comunistilor (Nepeceristi)
a
Ungureanu proti Rumunsku (stížnost č. 46626/99, Reports 2005-I4)),
a ze dne
20. 10. 2005, Ouranio Toxo a další proti Řecku (stížnost č. 74989/01, Reports
2005-X).
Věc: Občanské sdružení Komunistický svaz mládeže proti Ministerstvu vnitra
o rozpuštění
sdružení, o kasační stížnosti žalobce.
Žalovaný dne 25. 11. 2005 na základě podnětu Policie ČR upozornil žalobce na
to, že jej
považuje za organizaci uvedenou v §
1 odst. 3 zákona o sdružování s odůvodněním, že jeho cílem je jinak porušovat
ústavu a zákony
a dosahovat svých cílů způsoby, které jsou v rozporu s ústavou a zákony
[§ 4 písm. a)
a
písm. b zákona
o
sdružování)]. Zároveň vyzval žalobce, aby upustil od nedovolené činnosti a
o přijatých
opatřeních žalovaného informoval. K odpovědi na tuto výzvu (28. 2. 2006) žalobce
přiložil změněný
Program KSM, v němž slovní spojení „KSM usiluje o revoluční překonání kapitalismu
[-]“ bylo
nahrazeno spojením „KSM stojí na straně úsilí o revoluční překonání kapitalismu [-]“.
Dne 20. 7. 2006 zahájil žalovaný řízení o rozpuštění žalobce a rozhodnutím ze
dne 12. 10. 2006
jej rozpustil. V odůvodnění ocitoval následující část Programu KSM: „KSM stojí na
straně úsilí o
revoluční překonání kapitalismu a o nastolení ekonomických - odstranění soukromého
vlastnictví
výrobních prostředků a jeho nahrazení vlastnictvím společenským - a společenských
- zavedení
socialistické demokracie - podmínek pro budování socialismu, jako prvního stupně
k vytvoření
společnosti komunistické, jejíž vybudování je konečným cílem. Tuto snahu vyjadřuje
název organizace,
kde je pojem komunistický chápán jako označení vize budoucí, vysoce organizované
beztřídní
společnosti, kde je vláda nad lidmi vystřídána svobodnou správou věcí a řízením výrobních
procesů,
kde všestranný a svobodný rozvoj každého jednotlivce je základem pro svobodný rozvoj
všech. V takové
společnosti již život člověka nebude zajišťován na úkor jiných lidí, ani na úkor
životního
prostředí“. Podle názoru žalovaného Program KSM i po úpravě nadále připouštěl zapojení
žalobce do
aktivit neslučitelných s čl.
11
odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen
„Listina“). Přihlášení
se k úsilí,
které směřuje k popření práva soukromého vlastnictví výrobních prostředků, je neslučitelné
se
základními demokratickými principy. Žalovaný v této souvislosti odkázal na
čl. 9 odst. 2 Ústavy
a
uvedl, že nelze akceptovat vyjádření žalobce, dle kterého změny uspořádání společnosti
by měly
proběhnout demokraticky v souladu s aktuálním právním řádem. Vlastnické právo ve
smyslu
čl. 11 odst. 1
Listiny
dopadá na veškerý majetek bez ohledu na charakter, tzn. též bez ohledu na to, zda
jde o soukromé
vlastnictví k výrobním prostředkům či nikoliv. Nepřichází proto v úvahu „odstranění
soukromého
vlastnictví výrobních prostředků a jeho nahrazení vlastnictvím společenským“. Záměr
výslovně
vyjádřený v Programu KSM byl tudíž podle žalovaného v rozporu s
§ 4 písm. a) zákona
o
sdružování.
Proti tomuto rozhodnutí se žalobce bránil žalobou podanou dne 12. 10. 2006 u
Městského soudu v
Praze. Městský soud ji rozsudkem ze dne 19. 3. 2008 zamítl. V odůvodnění se plně
ztotožnil se
závěrem žalovaného, že činnost žalobce je v rozporu s
§ 4 písm. a) zákona
o
sdružování, neboť jím sledovaný cíl, tj. odstranění soukromého vlastnictví
výrobních
prostředků, je v rozporu s
Ústavou, s
čl. 11 odst. 1
Listiny i se
zákony. V této souvislosti poukázal také na
čl. 26 odst. 1
Listiny,
který zaručuje právo každého podnikat, tj. zvolit si jako své povolání podnikatelskou
činnost a tuto
pak vykonávat. Odstranění soukromého vlastnictví výrobních prostředků by nevyhnutelně
znamenalo
nepřiměřený zásah do tohoto práva. Protiústavní by byla rovněž snaha o dosažení téhož
cíle postupným
vyvlastňováním výrobních prostředků v soukromém vlastnictví. Základní lidská práva
vlastnit majetek
a podnikat jsou nezrušitelná. Zákon sice může stanovit limity vlastnického práva,
jakož i práva
podnikat, musí však přitom zachovat (šetřit) podstatu a smysl těchto práv. To znamená,
že nemůže
tato práva úplně zrušit. K námitce, že český právní řád nedefinuje soukromé a společenské
vlastnictví a že se jedná o teoretické pojmy, městský soud uvedl, že obsah obecně
užívaného pojmu
„soukromé vlastnictví“ je všeobecně srozumitelný a nepochybný. Není proto ani v nejmenším
zapotřebí,
aby byl tento pojem právem definován. Městský soud dále konstatoval, že závěry žalovaného
vychází
výlučně z hodnocení Programu KSM, jehož znění je nesporné. Žalovaný správně posoudil
zjištěný
skutkový stav věci a odůvodnění jeho rozhodnutí je v souladu s
§ 68 odst. 3 správního
řádu z roku
2004. Cíle, o jejichž dosažení žalobce coby občanské sdružení usiluje nebo
které plně
schvaluje, podporuje a prosazuje, stejně tak jako následná veřejná prezentace tohoto
programu jsou
činností ve smyslu §
12 odst. 3
zákona o sdružování. Žalovaný tedy postupoval v souladu s citovaným ustanovením,
pokud poté,
co žalobce i přes předchozí výzvu pokračoval v činnosti spočívající v prezentaci
uvedeného
protiústavního cíle, rozhodl o jeho rozpuštění.
Jako nedůvodné posoudil městský soud i námitky, v nichž se žalobce dovolával
svobody projevu,
práva svobodně vyjadřovat své názory a práva svobodně vyhledávat a rozšiřovat ideje
a informace ve
smyslu čl. 17 Listiny
a
mezinárodních úmluv citovaných v žalobě. Právo žalobce na svobodu projevu nelze nadřazovat
ostatním
základním lidským právům a svobodám, které je třeba vnímat v jejich vzájemné souvztažnosti.
Důvod
pro rozpuštění sdružení upravený v
§ 12 odst. 3 písm.
c)
zákona o sdružování je nepochybně jedním z případů předvídaných v
čl. 20 odst. 3
Listiny,
neboť v demokratické společnosti nelze z hlediska ochrany práv a svobod druhých tolerovat
taková
sdružení, která by vyvíjela činnost jsoucí v rozporu s
§ 4 nebo
§ 5 zákona o
sdružování. Za
takovou činnost lze považovat též trvající veřejnou prezentaci programu formulujícího
protiústavní
cíle, které občanské sdružení schvaluje, podporuje a prosazuje, o jejichž dosažení
usiluje nebo
„stojí na straně úsilí“ o jejich dosažení. Svoboda projevu žalobce a jeho právo šířit
ideje a
informace v žádném případě nejsou bezbřehé. Hlásá-li žalobce i přes výzvu ministerstva
ve svém
programu, že stojí na straně úsilí, jehož cíl je v rozporu s
Listinou tvořící
součást ústavního
pořádku České republiky, je dán důvod pro jeho rozpuštění bez ohledu na to, že jeho
protizákonná
činnost spočívá v „pouhém“ šíření informace o svém programovém cíli. Rozpuštění žalobce
je v takovém
případě přípustným omezením výkonu sdružovacího práva, které je stanoveno zákonem
na základě a v
souladu s čl. 20
odst. 3
Listiny.
Proti tomuto rozsudku podal žalobce (stěžovatel) kasační stížnost, v níž namítal,
že městský
soud ignoroval námitku, že Program KSM nebyl právním dokumentem a neuvažoval o vlastnictví
v právním
smyslu, ale vlastnictví pojímal jako společenskovědní, zejména ekonomickou kategorii.
Stěžovatel
odkázal mimo jiné na čl.
95 odst.
1 Ústavy a čl.
2
Listiny a uvedl, že k jeho rozpuštění došlo na základě ideologické konstrukce,
že usiluje o
protiústavní a protizákonné překonání kapitalismu odstraněním jeho ekonomické podmíněnosti
v podobě
soukromého vlastnictví výrobních prostředků. Stěžovatel označil za nepochybné, že
„odstranění
soukromého vlastnictví výrobních prostředků“ je přípustné podle
čl. 11 odst. 4
Listiny a
vyvlastnění jakékoli věci a omezení vlastnického práva je přípustné podle
§ 128 odst. 2 občanského
zákoníku a podle zákona č.
184/2006 Sb.,
o odnětí nebo
omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě
(zákon o vyvlastnění).
Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc
mu vrátil k
dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(-) K otázce omezení práva svobodně se sdružovat a ke kritériím pro toto omezení
se již ve svých
rozhodnutích opakovaně vyjádřil Evropský soud pro lidská práva (ESLP) a Nejvyšší
správní soud proto
na závěry a východiska vyplývající z jeho judikatury poukazuje.
Za jeden z nejdůležitějších aspektů práva svobodně se sdružovat považuje ESLP
právo jednotlivců
vytvořit právnickou osobu za účelem kolektivního jednání ve společném zájmu. I když
státy mají právo
přesvědčit se, zda jsou cíl sdružení a jeho činnost v souladu s právními předpisy,
musí tak činit
způsobem, který je v souladu s povinnostmi danými Úmluvou. Omezení práva svobodně
se sdružovat mohou
ospravedlnit jen přesvědčivé a závažné důvody. Při posuzování, zda je zásah do sdružovacího
práva
nezbytný ve smyslu čl.
11 odst.
2 Úmluvy, mají státy omezenou míru správního uvážení, která jde ruku v ruce
s přísným
evropským dohledem vykonávaným jak ve vztahu k právním předpisům, tak i k rozhodnutím,
jimiž jsou
tyto právní předpisy aplikovány, a to včetně rozhodnutí soudních. ESLP se při přezkumu
neomezuje
pouze na to, zda žalovaný stát užil své pravomoci v dobré víře, pečlivě a rozumným
způsobem, ale
musí určit, zda byl sporný zásah přiměřený sledovanému legitimnímu cíli a zda důvody
uváděné
vnitrostátními orgány pro jeho ospravedlnění byly
relevantní
a dostatečné (viz rozsudek
ze dne 10.
7. 1998, Sidiropoulos a další proti Řecku, stížnost č. 26695/95, Reports 1998-IV,
bod 40).
Úmluva byla
vytvořena z
důvodu podpory a udržení ideálů a hodnot demokratické společnosti. Demokracie je
jediný politický
model předpokládaný Úmluvou, a tudíž jediný model s ní slučitelný. Jedinou formou
nezbytnosti, která
tak může ospravedlnit zásah do výkonu práva upraveného v
čl. 11 Úmluvy
(jakož i v
čl. 8,
čl. 9 a
čl. 10), je tedy ta, jež
vyvěrá z
„demokratické společnosti“ (viz rozsudek velkého senátu ze dne 30. 1. 1998, Sjednocená
komunistická
strana Turecka a další proti Turecku, stížnost č. 19392/92, Reports 1998-I, body
43-45). Pojem
„nezbytnost“ obsažený v čl.
11
odst. 2 Úmluvy nemá pružnost výrazů jako je „užitečný“ a „žádoucí“. Navíc
pluralismus
,
tolerance a snášenlivost jsou charakteristickými znaky demokratické společnosti.
I když zájmy
jednotlivců musí být příležitostně podřízeny zájmům skupiny, demokracie neznamená,
že názor většiny
musí vždy převážit. Vždy musí být dosažena rovnováha, která zajistí spravedlivé a
řádné zacházení s
menšinami a vyhnutí se zneužití dominantního postavení (viz rozsudek velkého senátu
ze dne 29. 4.
1999, Chassagnou a další proti Francii, stížnosti č. 25088/94, 28331/95 a 28443/95,
Reports
1999-III, bod 112). ESLP dále uvádí, že svoboda sdružování není absolutní a že v
určitých případech
je nutné připustit, že povinnost chránit práva upravená Úmluvou může vést k omezení
jiných práv a
svobod taktéž upravených v Úmluvě. Vyvážení konfliktních zájmů a práv jednotlivců
je obtížný úkol.
Může zahrnovat zvážení politických a sociálních otázek, na které se názor v demokratické
společnosti
významně liší. V této oblasti musí mít státy širší míru uvážení, protože vzhledem
ke znalosti země
jsou národní orgány obecně v lepší pozici než ESLP, aby mohly posoudit, zda zde je
nebo není
„naléhavá společenská potřeba“ schopná ospravedlnit zásah do jednoho z práv zaručených
Úmluvou. ESLP
také uvedl, že povaha a tvrdost uložených opatření jsou okolnosti, které musí být
vzaty v úvahu při
posuzování proporcionality zásahu. V některých případech, může být použití radikálních
nebo i
tvrdých opatření, zahrnujících okamžité a trvalé rozpuštění organizace a zabavení
jejího majetku
ospravedlnitelné ve smyslu čl.
11
Úmluvy (viz rozsudek ze dne 20. 12. 2001, Gorzelik a další proti Polsku, stížnost
č.
44158/98, body 59 a 60). V kontextu
čl. 11 Úmluvy
zdůrazňuje
ESLP základní roli, kterou při zajišťování pluralismu a demokracie hrají politické
strany, ovšem
podotýká, že sdružení vytvořená za jiným účelem jsou pro správné fungování demokracie
rovněž
důležitá. Je přirozené, že tam, kde občanská společnost funguje, účasti občanů na
demokratickém
procesu je do značné míry dosaženo prostřednictvím účasti ve sdružení, kde se mohou
vzájemně
spojovat a dosahovat cílů společně (viz rozsudek velkého senátu ze dne 17. 2. 2004,
Gorzelik a další
proti Polsku, stížnost č. 44158/98, Reports 2004-I, bod 92). Stát nemusí čekat se
zásahem do svobody
sdružovací až do chvíle, kdy sdružení začne činit konkrétní kroky neslučitelné s
Úmluvou. Avšak
rozsáhlá opatření preventivní povahy k potlačení svobody sdružování a vyjadřování
jiných názorů než
těch, které navádějí k násilí nebo popírají demokratické principy, jakkoliv se mohou
státním orgánům
jevit určité názory či slova šokující a nepřijatelné a jakkoliv mohou být takové
požadavky
nezákonné, vedou k poškození demokracie a mnohdy i k jejímu ohrožení (viz rozsudek
ze dne 15. 1.
2009, Sdružení občanů Radko a Paunkovski proti Bývalé jugoslávské republice Makedonii,
stížnost č.
74651/01, bod 76). I když je cíl sdružení (obnovení monarchie) v rozporu s ústavou,
neznamená to, že
zásah do práva sdružovacího je ospravedlnitelný. Sdružení může usilovat o změnu zákonné
a ústavní
struktury státu, pokud jsou všechny prostředky užité k tomuto cíli zákonné a demokratické
a pokud je
samotná navrhovaná změna v souladu se základními demokratickými principy. V této
věci ESLP rovněž
zdůraznil, že neexistují žádné důkazy, že by sdružení pro dosažení svých cílů chtělo
použít násilné
nebo nedemokratické prostředky, a že se zdá, že sdružení nemá reálnou šanci uskutečnit
dané změny,
které se nesetkají se souhlasem na politické scéně (viz rozsudek ze dne 21. 6. 2007,
Zhechev proti
Bulharsku, stížnost č. 57045/00, body 47 až 50).
Z výše citovaných ustanovení
Úmluvy,
Listiny a
zákona o sdružování
a z
judikatury ESLP vyplývá, že při posuzování zásahu do svobody sdružovací je nutno
zhodnotit naplnění
tří základních kritérií, a to, zda zásah 1) byl stanoven na základě zákona, 2) sledoval
legitimní
zájem a 3) byl v demokratické společnosti nezbytný. Důvody pro ospravedlnění zásahu
do svobody
sdružovací musí být
relevantní
a dostatečné. Nezbytnost zásahu pak vyžaduje, aby
odpovídal naléhavé
společenské potřebě a byl přiměřený sledovaným legitimním zájmům, tj. zájmům uvedeným
v
čl. 11 odst.
2 Úmluvy a v
čl. 20 odst. 3
Listiny. Při
posuzování přiměřenosti zásahu je třeba posoudit povahu a tvrdost uložených opatření.
Zákaz sdružení
by měl být krajním opatřením, ale orgány veřejné moci s ním nemusí čekat až do chvíle,
kdy sdružení
začne podnikat konkrétní kroky neslučitelné s demokratickými principy. V této souvislosti
lze
poukázat na nález Ústavního soudu ze dne 12. 3. 2008, sp. zn.
Pl. ÚS 83/06,
č.
116/2008 Sb., v němž Ústavní soud označil
princip přiměřenosti za jeden z esenciálních znaků demokratického právního státu,
který zejména
předpokládá, že opatření omezující základní práva či svobody nesmějí svými negativními
důsledky
přesáhnout klady, které představuje veřejný zájem na těchto opatřeních (viz bod 184
citovaného
nálezu).
První z výše uvedených kritérií bylo v posuzované věci naplněno, neboť ministerstvo
mělo pro
rozhodnutí o rozpuštění stěžovatele zákonnou oporu v
§ 4 písm. a)
in fine
ve
spojení s § 12
odst. 3 písm.
c) zákona o sdružování.
Legitimním zájmem (druhé kritérium), který byl zásahem do práva svobodně se sdružovat
v daném
případě sledován, byla podle odůvodnění rozhodnutí ministerstva ochrana vlastnického
práva jako
jednoho ze základních atributů demokratického právního státu chráněného mezinárodními
úmluvami a
ústavním pořádkem (čl.
11
Listiny). Rovněž v tomto směru nelze mít pochybnost o tom, že ochrana základních
principů
demokratického právního státu (v konkrétním případě ochrana vlastnického práva) je
legitimním zájmem
podřaditelným pod čl.
11 odst. 2
Úmluvy a čl.
20 odst. 3
Listiny, jímž může být zásah do práva svobodně se sdružovat odůvodněn. V této
souvislosti
považuje Nejvyšší správní soud za nutné vyjádřit se k poměrně obsáhlé části kasační
stížnosti, ve
které stěžovatel interpretuje pojmy „vlastnické právo“ a „vlastnictví“. Úkolem soudů
není poskytovat
doktrinální výklad pojmů ani vést akademickou polemiku, aniž by takový postup měl
význam pro
posuzovanou věc. Z uvedené části kasační stížnosti je v daném případě přesto zřejmé,
že stěžovatel
si úlohu soudu dostatečně neuvědomuje, neboť obecné proklamace a citace z publikací
(nutno dodat, že
s jedinou výjimkou vydaných v šedesátých až osmdesátých letech minulého století v
bývalé
Československé socialistické republice), bez vztahu k argumentům obsaženým v napadeném
rozsudku,
nemohou závěry městského soudu účinně zpochybnit (např. poukazy stěžovatele na to,
že současná česká
společnost žije z velké části z podstaty majetku vytvořeného v tzv. době nesvobody
a že ministerstvo
i městský soud vystupují při obhajobě kapitalismu z pozice vrchních společenskovědních
teoretiků -
ideologů). Spíše než věcnou argumentací brojící proti závěrům obsaženým v napadeném
rozsudku je tato
část kasační stížnosti obhajobou či dodatečným vysvětlováním idejí vyjádřených v
programu
stěžovatele. Tato část kasační stížnosti je proto pro posouzení věci irelevantní.
Nejvyšší správní
soud se zcela ztotožňuje se závěrem městského soudu, že
Listinou garantovaná
ochrana
vlastnictví výrobních prostředků nemůže být jako celek, přinejmenším ve své nejzákladnější
podstatě,
zrušena, a to ani formou zákona, neboť by to bylo - pokud by se vskutku jednalo o
zrušení
vlastnictví jako základního soukromoprávního institutu zajišťujícího ekonomickou
autonomii jedince
na státní moci i na jiných osobách - v rozporu s
čl. 9 odst. 2 Ústavy
zakazujícím změnu podstatných náležitostí demokratického právního státu. Souhlasí
rovněž s jeho
výkladem pojmu „soukromé vlastnictví“. Za případný a opodstatněný považuje Nejvyšší
správní soud
také poukaz městského soudu na čl.
26 odst. 1 Listiny, který mimo jiné garantuje právo podnikat.
K tvrzení stěžovatele, že mu nelze podsouvat něco, co nehlásal, a pak ho za to
trestat, Nejvyšší
správní soud uvádí, že proklamuje-li v Programu KSM své úsilí o „odstranění soukromého
vlastnictví
výrobních prostředků a jeho nahrazení vlastnictvím společenským“, jedná se o zcela
jednoznačnou
formulaci vylučující jakékoliv pochybnosti o tom, že cílem stěžovatele je odejmutí
vlastnického
práva jako takového. V tomto kontextu nelze rozlišovat mezi vlastnickým právem k
výrobním
prostředkům a vlastnickým právem k jiným předmětům vlastnictví. Jak vyslovil Ústavní
soud v nálezu
ze dne 15. 3. 2000, sp. zn. Pl.
ÚS
15/99 (č. 80/2000 Sb.), ústavní systém a
právní řád České republiky odmítá odlišnou hodnotovou klasifikaci a odlišný stupeň
právní ochrany
toho, co bylo v minulém režimu označováno za různé typy a formy vlastnictví, a vychází
z jednoho
univerzálního pojmu vlastnictví.
Třetím kritériem, které musí být při zásahu do sdružovacího práva naplněno, je
jeho nezbytnost v
demokratické společnosti.
Ustanovení § 4 zákona
o
sdružování představuje zákonný základ vyžadovaný
Listinou i Úmluvou
pro zásah do
práva svobodně se sdružovat. Citované ustanovení je třeba vždy interpretovat v kontextu
dalších
podmínek pro tento zásah, které vyplývají z
Listiny a
Úmluvy. Zásah
do práva svobodně
se sdružovat tedy může být ospravedlněn pouze takovým jednáním, které je rizikem
pro bezpečnost
státu, veřejnou bezpečnost či pořádek, vede k páchání trestné činnosti nebo k ohrožení
práv a svobod
druhých. Ministerstvo se proto při posuzování otázky, zda jsou naplněny předpoklady
pro rozpuštění
sdružení, musí vždy zabývat i tím, zda je tento zásah do práva svobodně se sdružovat
proporcionální
ve vztahu k porušenému či ohroženému právu nebo zájmu. K rozpuštění sdružení nepostačuje
každé
porušení zákona či veřejného pořádku, ale pouze takové, které se svým významem vyrovná
omezení
sdružovacího práva (obdobně viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 3.
2009, čj.
Pst 1/2008-66, č. 1841/2009 Sb.
NSS, bod 60).
Stěžovatel v kasační stížnosti namítal, že městský soud neuvedl zákonné ustanovení,
které
komukoli zakazuje zastávat a hlásat vlastní názory na uspořádání společenských vztahů.
Obdobně tedy
jako v žalobě uplatnil námitku, že nebylo respektováno jeho právo na svobodu projevu.
Tato otázka
přitom v daném případě úzce souvisí s otázkou, zda byl zásah do sdružovacího práva
nezbytný (srovnej
např. rozsudek ESLP ze dne 3. 2. 2005, Partidul Comunistilor (Nepeceristi) a Ungureanu
proti
Rumunsku, stížnost č. 46626/99, Reports 2005-I, bod 44), a to zejména proto, že důvodem
rozpuštění
stěžovatele nebylo faktické uskutečňování proklamovaných cílů, ale jen a pouze jejich
hlásání.
Uvedené otázky tedy nelze v daném případě hodnotit odděleně (srovnej rozsudek ESLP
ze dne 7. 12.
2006, Linkov proti České republice, stížnost č. 10504/03, body 51 až 53; ESLP zde
posuzoval tvrzené
porušení čl. 10
a
čl. 11 Úmluvy
společně).
Svoboda projevu je, stejně jako právo svobodně se sdružovat, garantována jak
Listinou
(čl. 17),
tak Úmluvou
(čl. 10).
Kritéria, jejichž
splnění je podmínkou pro možné omezení svobody projevu, vyplývají z
čl. 17 odst. 4
Listiny.
Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, musí jít
o opatření v
demokratické společnosti nezbytné, které sleduje legitimní cíl (ochranu práv a svobod
druhých,
bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost či ochranu veřejného zdraví a mravnosti). Podle
čl. 10 odst.
2 Úmluvy pak
může výkon svobody projevu, protože zahrnuje i povinnosti i odpovědnost, podléhat
takovým
formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné
v
demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti, územní celistvosti nebo veřejné
bezpečnosti,
předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky, ochrany pověsti
nebo práv jiných,
zabránění úniku důvěrných informací nebo zachování autority a nestrannosti soudní
moci. Rovněž v
této souvislosti je nutné odkázat na judikaturu ESLP, který se již ke vzájemnému
vztahu svobody
projevu a práva svobodně se sdružovat opakovaně vyjádřil. Podle ESLP je realizace
principu
pluralismu nemožná bez toho, aby sdružení mohla svobodně vyjádřit své myšlenky a
názory. ESLP
považuje ochranu názorů a svobodu je vyjadřovat za jeden z cílů svobody sdružování.
Toto spojení je
obzvláště důležité tam, kde postoj státního orgánu vůči sdružení je reakcí na jeho
výroky a názory
(viz výše citovaný rozsudek Zhechev proti Bulharsku, bod 36). Svoboda projevu se
pak nevztahuje
pouze na informace a myšlenky, které jsou přijímány pozitivně nebo jsou považovány
za neurážlivé
nebo nedůležité, ale také ty, které pohoršují, šokují nebo ruší (viz rozsudek ze
dne 2. 10. 2001,
Stankov a Sjednocená makedonská organizace Ilinden proti Bulharsku, stížnosti č.
29221/95 a
29225/95, Reports 2001-IX, bod 86). Tvorba napětí je jedním z nevyhnutelných následků
pluralismu,
jmenovitě svobodné debaty všech politických myšlenek. Proto role orgánů států za
takových okolností
nespočívá v odstranění příčiny napětí vyloučením pluralismu, ale v zajištění, že
se soutěžící
politické skupiny navzájem tolerují (viz rozsudek ze dne 20. 10. 2005, Ouranio Toxo
a další proti
Řecku, stížnost č. 74989/01, Reports 2005-X, bod 40). Jedním ze základních principů
demokracie je
možnost nabídnout řešení problémů prostřednictvím dialogu bez použití násilí, i když
je to
problematické. Demokracii se daří ve svobodě projevu. Z tohoto pohledu není žádné
ospravedlnění pro
to, aby byla zakázána skupina pouze z důvodu, že chce veřejně diskutovat určité otázky
a hledat na
ně podle demokratických pravidel řešení (viz již citovaný rozsudek Sdružení občanů
Radko a
Paunkovski proti Bývalé jugoslávské republice Makedonii, bod 76).
V daném případě nelze přehlédnout, že z napadeného rozsudku není zřejmé, zda otázka
nezbytnosti
zásahu proti stěžovateli byla vůbec posuzována. Ministerstvo dovodilo závěr o nutnosti
rozpuštění
stěžovatele výhradně z dokumentu zveřejněného na jeho internetových stránkách (Politický
program
KSM), resp. z upraveného dokumentu (Program KSM), který po upozornění ve smyslu §
12 odst. 3
stěžovatel ministerstvu poskytl. Nezkoumalo přitom, zda k prezentaci předmětné části
programu
stěžovatele docházelo i jinou formou (na shromážděních, konferencích, v rámci publikační
činností
apod.), nezabývalo se podrobněji činností stěžovatele, jeho postavením a vlivem ve
společnosti, tím,
jakým způsobem jsou jeho aktivity vnímány veřejností a s jakým se setkávají ohlasem,
a nezohlednilo
ani reálné možnosti stěžovatele dosáhnout proklamovaných cílů (srovnej např. výše
citovaný rozsudek
ESLP Zhechev proti Bulharsku). Správní rozhodnutí tak neobsahuje úvahu o intenzitě
hrozby pro
demokratické zřízení, vyjma zveřejnění programu na webových stránkách není popsána
konkrétní činnost
stěžovatele, jeho členů či sympatizantů a ministerstvo nezmiňuje ani možné vazby
stěžovatele na jiné
politické subjekty, zejména politické strany hlásící se k extrémní levici. Ministerstvo
tedy
opomenulo zabývat se otázkou, zda zásah odpovídal naléhavé společenské potřebě a
byl přiměřený
sledovaným legitimním zájmům. V této souvislosti je nutno zdůraznit, že rozpuštění
sdružení je
nejtvrdším představitelným zásahem do práva sdružovacího a že se jedná
de facto
o
„absolutní
sankci“, byť nikoliv ve smyslu správního trestání, přičemž na tom nic nemění ani
skutečnost, že
ministerstvo jinou možnost reakce na chování stěžovatele vybočující ze zákonných
mezí než rozhodnout
o jeho rozpuštění nemá. Je proto nezbytné, aby při rozpuštění sdružení bylo vždy
přihlédnuto ke všem
kritériím, která právní řád pro možné omezení práva svobodně se sdružovat stanoví.
Nelze vyloučit,
že i pouhé hlásání určitých myšlenek a propagace idejí, bude dostatečným důvodem
pro radikální zásah
do sdružovacího práva, ale zejména v takových případech je třeba důsledně trvat na
náležitém
odůvodnění nezbytnosti takového zásahu.
Nejvyšší správní soud si s ohledem na historickou zkušenost našeho státu uvědomuje
společenskou
citlivost hlásání myšlenek vycházejících z komunistické ideologie. Avšak tabuizace
kontroverzních,
provokativních, extrémních a společensky citlivých témat a zákaz hlásání názorů,
které zjevně
vybočují z hlavního proudu současného politického myšlení a případně propagují zásadní
změny
společenských poměrů, které mají případně za určitých okolností být dosaženy násilím
či „revolucí“
(k nim lze jistě zařadit i ideologickou platformu „klasického“ komunistického hnutí,
k níž se hlásí
i stěžovatel), může vést postupně k omezení či úplnému potlačení veřejné diskuze
o těchto tématech,
přičemž právě veřejná diskuze výrazně podporuje svobodné utváření názorů a přispívá
k pochopení
vlastní historie a vyvarování se dřívějších chyb. Co největší bohatost diskuze o
věcech veřejných by
měla být státní mocí regulována jen v míře nezbytně nutné (srovnej např. nález Ústavního
soudu ze
dne 15. 3. 2005, sp. zn. I.
ÚS
367/03, č. 57/2005 Sb. ÚS, dostupný na
http://nalus.usoud.cz).
Proti
takto extrémním názorům a sdružením založeným k jejich šíření lze proto cestou administrativní
represe zasáhnout až tehdy, vznikne-li nikoli jen hypotetické nebezpečí, že uvedené
extrémní názory
či jejich důsledky mohou začít být skutečně prosazovány a realizovány. Zůstanou-li
však v rovině
pokojných diskusí, byť po obsahové stránce třeba i velmi extrémních, není zásadně
k jejich
administrativnímu potlačování důvodu. Je zřejmé, že mezi hlásáním extrémních názorů
a jejich
prosazováním a uskutečňováním existuje nezřídka jen velmi tenká a nezřetelná dělící
linie. Vzhledem
k základní roli jakou svoboda sdružovací a s ní spojená svoboda projevu v pluralitní
společnosti
hrají, však může administrativní represe v těchto hraničních případech nastoupit
teprve tehdy, je-li
možno se rozumně domnívat, že nepřikročení k zásahu by již pravděpodobně vedlo k
reálnému ohrožení
práv a svobod občanů či hodnot, na nichž je demokratický právní stát založen.
Pokud tedy ministerstvo dospělo k závěru, že rozpuštění stěžovatele je přípustným
zásahem do
práva svobodně se sdružovat a s tím úzce souvisejícím právem na svobodu projevu,
aniž by se přitom
zabývalo otázkou, zda se jedná o zásah přiměřený a odpovídající naléhavé společenské
potřebě,
postupovalo v rozporu s právními předpisy. Městský soud pak pochybil tím, že nesprávné
rozhodnutí
ministerstva aproboval. V daném případě tak došlo k zásahu do Úmluvou i
Listinou garantovaného
práva
svobodně se sdružovat a zároveň do práva na svobodu projevu, přičemž tento zásah
nebyl dostatečně
odůvodněn, co se týče jeho nezbytnosti. Z výše uvedených důvodů neobstojí argumentace
městského
soudu týkající se namítaného nerespektování práva na svobodu projevu a jeho závěr,
že rozpuštění
stěžovatele bylo v daném případě přípustným omezením výkonu sdružovacího práva v
souladu s
čl. 20 odst. 3
Listiny, byl
nesprávný. Kasační stížnost je proto v této části důvodná.