Služební poměr příslušníků bezpečnostních sborů: výsluhový příspěvek
Do doby rozhodné pro stanovení výsluhových nároků podle
§ 224 zákona č. 361/2003
Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, se započte skutečná doba, po kterou
trval služební poměr příslušníka bezpečnostního sboru. Zvýšený zápočet odsloužené doby, který by
podle předchozích služebních zákonů příslušníkovi náležel za výkon některých funkcí (např. služby
výkonného letce), již tedy od 1. 1. 2007 při postupu podle tohoto zákona realizovat
nelze.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 3. 2010, čj.
6 Ads 157/2009-90)
Prejudikatura: č. 1351/2007 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č.
107/1996 Sb.
Věc: Ing. Jaroslav H. proti Policejnímu prezidiu České republiky o výsluhový příspěvek,
o kasační stížnosti žalobce.
Rozhodnutím ředitelky Policie České republiky, útvaru odhalování korupce a finanční
kriminality, ve věcech služebního poměru ze dne 13. 4. 2007 byla žalobci podle
§ 224 služebního zákona
započtena ke dni 1. 1. 2007 do doby rozhodné pro nárok na odchodné doba 23 let a 7 dnů a do doby
rozhodné pro výsluhový příspěvek shodně doba 23 let a 7 dnů. Proti tomuto rozhodnutí podal žalobce
odvolání, které žalovaný dne 3. 1. 2008 zamítl.
Rozhodnutí žalovaného napadl žalobce žalobou k Městskému soudu v Praze, v níž namítal, že
žalovaný nesprávně interpretoval §
224 služebního zákona, když dobu rozhodnou pro jeho výsluhové nároky stanovil podle nového
služebního zákona (č. 361/2003
Sb.). Svou námitku odůvodnil tím, že tento zákon neumožňuje přiznat zvýšený zápočet doby
služby výkonného letce, zatímco předchozí zákony účinné do 30. 12. 2006 to připouštěly. Postup,
který žalovaný zvolil, svědčí v neprospěch těch příslušníků bezpečnostních sborů, kteří po určitou
dobu trvání svého služebního poměru vykonávali práci, jež na ně kladla zvýšené nároky po stránce
fyzické i psychické. Žalobce, který mezi takové osoby patří, má za to, že dobu, po kterou vykonával
službu výkonného letce odpracoval dvakrát, jednou trváním délky svého služebního poměru a jednou
navíc jeho intenzitou a zvýšenou náročností. Vznikl mu tak zákonný nárok na dvojnásobný zápočet této
doby, tak jako tomu bylo za účinnosti předchozích právních úprav, a ten mu nemůže být odňat pouze
účelovou interpretací § 224
služebního zákona. Citované ustanovení tak žalobci umožňuje započíst do doby rozhodné pro
nárok na výsluhový příspěvek ke dni 1. 1. 2007 dobu v délce 29 let 7 měsíců a 7 dnů.
Městský soud žalobu rozsudkem ze dne 5. 3. 2009 zamítl a potvrdil postup žalovaného, který
dobu, po kterou žalobce vykonával službu aktivního letce, započetl pouze v rozsahu skutečné doby
trvání tohoto služebního poměru. Městský soud vycházel z toho, že žalobou napadené rozhodnutí bylo
vydáno za účinnosti služebního
zákona, a proto nezbývá než postupovat podle
§ 165 a
§ 224 tohoto zákona. Podle
§ 224 služebního zákona se
pro posuzování výsluhových nároků započtou doby, po které trval služební poměr podle zvláštních
právních předpisů do doby nabytí účinnosti tohoto zákona, tj. do 31. 12. 2006. Zákon klade důraz na
to, že se do doby rozhodné pro výsluhové nároky započte doba, po kterou služební poměr trval, tedy
výlučně počet skutečně odsloužených let v uvedených bezpečnostních sborech. Tomuto výkladu
nasvědčuje i znění § 165 služebního
zákona, podle něhož je dobou rozhodnou pro výsluhové nároky pouze doba trvání služebního
poměru, aniž by toto ustanovení zohledňovalo žalobcem zmiňované případy, kdy se podle dřívější
právní úpravy pro konkrétní účely určitá doba služby započítávala v jiném rozsahu, než byla skutečná
doba trvání služebního poměru. Městský soud při hodnocení žalobních námitek přihlédl ke skutečnosti,
že v průběhu celé doby trvání služebního poměru žalobce docházelo postupně ke změnám stanovených
podmínek, ať již ohledně výše přiznaných výsluhových nároků nebo ohledně rozhodné doby trvání
služebního poměru nezbytné pro vznik výsluhových nároků. Městský soud však v tomto ohledu uzavřel,
že je vždy nezbytné vycházet z právní úpravy, která platila v době rozhodné. Byl-li tedy v
posuzovaném případě výsluhový nárok vypočten podle nové právní úpravy, nemohlo být zkoumáno, zda
jsou současně splněny podmínky, které upravovala předchozí právní úprava. Městský soud vyloučil, že
by se jednalo o zpětnou působnost
služebního zákona, jak tvrdil
žalobce. Žalobci žádná práva na základě předchozí právní úpravy nevznikla, nemůže tedy být ani
krácen zápočtem provedeným podle §
224 služebního zákona.
Proti rozsudku městského soudu podal žalobce (stěžovatel) kasační stížnost, v níž tvrdil, že
§ 224 odst. 2 služebního
zákona definuje doby trvání služebního poměru podle zvláštních právních předpisů do nabytí
účinnosti tohoto zákona. Pojem „doba započtená ke dni účinnosti zákona“ užitý v
§ 165 služebního zákona je
třeba vykládat tak, že se jedná o doby, které byly započteny dříve, než
služební zákon nabyl účinnosti,
tj. ke dni 31. 12. 2006, a jejich režim se tedy řídí podle zákona č.
186/1992 Sb. Podle tohoto zákona
je pak nutno započítat rovněž doby trvání služebního poměru pro účely výsluhových nároků ve smyslu
§ 224 služebního zákona.
Stěžovatel je rovněž přesvědčen, že jeho nárok na započtení násobku doby, po kterou vykonával službu
letce, vznikl již okamžikem ukončení jeho služebního poměru vojáka z povolání, tj. v roce 1990,
podle tehdy platného zákona č. 76/1959
Sb. V důsledku změny zákonem stanovených podmínek pro vznik výsluhových nároků ke dni 1. 1.
2007 by tak v jeho případě došlo k faktickému snížení počtu let, které mu již měly být započteny.
Takové změny je přitom možné činit pouze do budoucna a nikoli se zpětnou působností, neboť
retroaktivita
je přípustná pouze ve prospěch adresáta právní normy. Zdůraznil, že dobu odpovídající
násobku doby, po kterou vykonával službu letce, skutečně odsloužil, a to v důsledku zvýšených nároků
na výkon funkce létajícího personálu. Na závěr dodal, že tato doba se bere v úvahu i pro účely
výpočtu starobního důchodu.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Ze spisového materiálu Nejvyšší správní soud zjistil, že stěžovateli trval služební poměr
vojáka z povolání od 1. 1. 1981 do 31. 3. 1990, služební poměr příslušníka Sboru národní bezpečnosti
po dobu od 1. 3. 1991 do 30. 6. 1992, služební poměr příslušníka Policie ČR po dobu od 1. 7. 1992 do
31. 3. 2000 a služební poměr příslušníka Policie ČR po dobu od 1. 5. 2002 do 31. 12. 2006.
Vycházejíc z těchto dob trvání jednotlivých služebních poměrů stěžovatele započítala ředitelka
Policie České republiky, útvaru odhalování korupce a finanční kriminality, podle
§ 224 služebního zákona do
doby rozhodné pro nárok stěžovatele na výsluhový příspěvek a na odchodné shodně dobu shora uvedenou,
tj. 23 let a 7 dnů.
Podle § 165 služebního
zákona je dobou rozhodnou pro výsluhové nároky „doba trvání služebního poměru a doby
započtené ke dni účinnosti tohoto zákona nebo při přijetí do služebního poměru podle
§ 224“.
Ustanovení § 224 odst. 1
služebního zákona pak stanoví, že se „příslušníkům ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona
provede zápočet dob pro účely výsluhových nároků“.
Druhý odstavec tohoto ustanovení upřesňuje, že do doby rozhodné pro výsluhové nároky se zahrnou
„doby, po které trval služební poměr podle zvláštních právních předpisů na území České republiky,
včetně doby trvání služebních poměrů na území československého státu do 31. prosince 1992, do nabytí
účinnosti tohoto zákona“. Zvláštními právními předpisy jsou pak podle poznámky pod čarou např. zákon
č. 76/1959 Sb., o některých
služebních poměrech vojáků*), zákon č.
100/1970 Sb., o služebním poměru
příslušníků Sboru národní bezpečnosti, či zákon č.
186/1992 Sb., o služebním poměru
příslušníků Policie České republiky**).
K námitce stěžovatele, že „§ 224
služebního zákona definuje doby trvání služebního poměru podle zvláštních právních předpisů
do nabytí účinnosti tohoto zákona, tedy podle zákonů č.
76/1959 Sb., č.
100/1970 Sb. a č.
186/1992 Sb.“, Nejvyšší správní
soud poznamenává, že § 224
služebního zákona definuje dobu rozhodnou pro výsluhové nároky tak, že stanoví, které doby
trvání kterých služebních poměrů se do této rozhodné doby zahrnou. Zvláštní předpisy, na které
citované ustanovení odkazuje formou poznámky pod čarou, pak pouze specifikují, co zákonodárce
považoval za služební poměr ve smyslu tohoto ustanovení, a tedy na které konkrétní příslušníky
bezpečnostních sborů se §
224 citovaného zákona vztahuje. V žádném případě tedy nelze přisvědčit námitce stěžovatele,
že se jedná o předpisy, podle nichž se stanovuje doba trvání jednotlivých služebních poměrů, neboť
takovému výkladu uvedeného ustanovení nic nenasvědčuje.
Dále stěžovatel tvrdí, že je nepochybné, že pojem „doba započtená ke dni účinnosti zákona“ užitý
v § 165 služebního zákona je
třeba vykládat tak, že se jedná o dobu započtenou podle zákona č.
186/1992 Sb., tedy zákona
předcházejícího zákonu
služebnímu. Podle Nejvyššího správního soudu však v případě citovaného ustanovení lze
přistoupit pouze na takový výklad, podle kterého se do doby rozhodné pro stanovení výše výsluhových
nároků zahrnou kromě doby trvání služebního poměru též doby, které již byly započteny ke dni
účinnosti služebního zákona ve
smyslu jeho § 224. Pro tento
výklad hovoří samotné znění §
165, podle kterého jsou rozhodnou dobou mimo jiné i „doby započtené ke dni účinnosti tohoto
zákona [...] podle § 224“. Z
uvedeného zcela zřejmě vyplývá, že při zápočtu příslušných dob trvání služebního poměru je třeba
aplikovat služební zákon, tedy
zákon č. 361/2003 Sb. a jeho
§ 224, a nikoli zákon č.
186/1992 Sb., jak tvrdí
stěžovatel ve své kasační stížnosti.
Nejvyšší správní soud dále posuzoval námitku stěžovatele spočívající v tom, že jeho nárok na
započtení násobku doby, po kterou vykonával službu letce, vznikl již ukončením služebního poměru
vojáka z povolání, tedy v roce 1990 podle zákona č.
76/1959 Sb. V důsledku změny
zákonných podmínek s účinností
služebního zákona tak podle
stěžovatele došlo k faktickému snížení již započtených let, tedy k nepřípustnému uplatnění
retroaktivity práva. V této souvislosti Nejvyšší správní soud konstatuje, že právní věda rozeznává
retroaktivitu pravou a nepravou. Nepravá
retroaktivita
, která je obecně přípustná, spočívá v tom, že
právní vztahy hmotného i procesního práva, které vznikly za platnosti práva starého, se spravují
zásadně tímto právem, a to až do doby účinnosti práva nového. Pravá
retroaktivita
zahrnuje případy,
kdy právní norma reglementuje i vznik právního vztahu a nároky z něho vzešlé před její účinností.
Právě k tomuto druhu retroaktivity podle stěžovatele v jeho případě aplikací
služebního zákona dochází.
Nejvyšší správní soud však poukazuje na skutečnost, že
služební zákon se v žádném
případě nevztahuje na otázky vzniku jednotlivých služebních poměrů stěžovatele, které byly založeny
podle předchozích zákonů, ani nereguluje nároky vzešlé z těchto vztahů, i tuto námitku stěžovatele
je tedy třeba označit za nedůvodnou. Ostatně ani stěžovatel nespecifikuje, které dosavadní předpisy
o služebním poměru příslušníků policie umožňovaly explicitně hodnotit dobu služby výkonného letce v
armádě pro policisty výhodnějším způsobem. To, že takovouto úpravu obsahoval zákon č.
76/1959 Sb. v
§ 33 pro výsluhový příspěvek
vojáků z povolání, kteří byli letci vojenskými, či dříve platný výnos č.
374/1992 Sb., kterým se provádí
zákon ČNR č. 186/1992 Sb., o
služebním poměru příslušníků Policie České republiky, v
§ 87 pro letce, vykonávající
služební poměr policejní, není plně
relevantní
, neboť neobsahuje výslovnou úpravu zohledňování
příslušných dob napříč různými druhy služebních poměrů.
K námitce stěžovatele, že dobu odpovídající násobku doby, po kterou vykonával službu letce
skutečně odsloužil, a to v důsledku zvýšených nároků na výkon funkce létajícího personálu, odkazuje
Nejvyšší správní soud na znění §
224 služebního zákona, podle kterého se do doby rozhodné pro výsluhové nároky započte doba,
po kterou služební poměr trval. Jinak řečeno se započítává počet let, které osoba ve služebním
poměru skutečně odsloužila, nikoli takový počet let, který by odpovídal psychické či fyzické
náročnosti služby. Městský soud tedy podle Nejvyššího správního soudu tuto otázku posoudil správně a
jeho postupu v tomto směru nelze nic vytknout. Trvá-li stěžovatel na tom, že jsou na výkon funkce
letce kladeny zvýšené nároky, nelze než konstatovat, že profese „voják z povolání“ či „příslušník
SNB“ závisely pouze a jenom na dobrovolném rozhodnutí každého jedince a byly vždy, vzhledem k
ostatním profesím, nadprůměrně honorovány (srov. nález Ústavního soudu ČR ze dne 28. 2. 1996, sp.
zn. Pl. ÚS 9/95, č. 107/1996 Sb.).
Nejvyšší správní soud posuzoval i argumentaci stěžovatele, že se násobek doby, po kterou
příslušník vykonával funkci létajícího personálu, započítává i do doby rozhodné pro stanovení výše
starobního důchodu. Stěžovatel však ve své kasační stížnosti tuto skutečnost pouze konstatuje, aniž
by blíže specifikoval, ze kterých ustanovení právních předpisů o důchodovém pojištění či služebním
poměru ji dovozuje. Nejvyšší správní soud v této souvislosti přesto zdůrazňuje, že starobní důchod a
výsluhový příspěvek jsou zcela odlišnými dávkami, které plní odlišné funkce. Zatímco výsluhový
příspěvek slouží k zachování životní úrovně příslušníků ozbrojených složek při jejich dalším
zaměstnání v civilním životě, starobní důchod má nahradit ztrátu nebo omezení pracovního příjmu,
které nastaly v důsledku věku jako sociální události, a je tedy realizací práva na přiměřené hmotné
zabezpečení podle čl. 30 Listiny
základních práv a svobod (v tomto ohledu srov. rovněž rozsudek Nejvyššího správního soudu ze
dne 11. 7. 2007, čj. 6 As 55/2006-96, č.
1351/2007 Sb. NSS). Od toho se pak odvíjí rovněž způsob, jakým zákonodárce koncipuje výpočet těchto
dávek, neboli tzv. dávkové formule. Ty musí reflektovat všechna specifika jednotlivých plnění, a v
žádném případě tedy nelze automaticky uplatňovat pravidla, která platí pro stanovení výše dávek v
jednom systému i na systém druhý.