Služební poměr příslušníků bezpečnostních sborů: věcná příslušnost k projednání
přestupku
Správní řízení: přezkum nicotného rozhodnutí v přezkumném řízení
I. V případě, že jednání, které má znaky přestupku, jehož se dopustil
příslušník
bezpečnostních sborů, projedná jako přestupek místně příslušný obecní úřad namísto
toho, aby je
projednal příslušný služební funkcionář v řízení podle zákona č.
361/2003 Sb.,
o služebním
poměru příslušníků bezpečnostních sborů, je výsledné rozhodnutí obecního úřadu nicotné,
protože jej
vydal absolutně věcně nepříslušný správní orgán.
II. Jestliže správní orgán nadřízený správnímu orgánu, který vydal nicotné
rozhodnutí,
toto rozhodnutí zruší či změní v přezkumném řízení podle
§ 94 a násl. správního
řádu z roku
2004 namísto toho, aby prohlásil jeho nicotnost, zatíží své rozhodnutí vadou,
které jej činí
rovněž nicotným. Je totiž z povahy věci vyloučené, aby správní orgán změnil či zrušil
neexistující
rozhodnutí.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 5. 2010, čj.
1 As
36/2010-44)
Prejudikatura: č. 793/2006 Sb. NSS a č. 1629/2008 Sb. NSS; Soudní
judikatura
ve
věcech správních č. 214/1998.
Věc: Ing. Michal N. proti Ministerstvu dopravy - odboru provozu silničních
vozidel o
příslušnost správního orgánu, o kasační stížnosti žalobce.
Žalobce byl v noci ze 6. na 7. 9. 2008 nalezen na místě dopravní nehody u silnice
mezi obcemi
Luhov a Líšťany a dopraven s těžkými zraněními do Fakultní nemocnice Plzeň. Zde mu
byl odebrán
vzorek krve na zjištění požití alkoholu a rozborem krve byla naměřena hodnota 1,09
g/kg alkoholu v
krvi. Dne 11. 9. 2008 zahájila Policie České republiky úkony trestního řízení s tím,
že na podkladě
zjištěných skutečností je dostatečně odůvodněn závěr, že žalobce mohl spáchat trestný
čin ohrožení
pod vlivem návykové látky podle
§ 201 odst.
1 a 2
písm. c) trestního
zákona z roku 1961. Uvedeného činu se měl dopustit dne 6. 9. 2009 okolo 23:55,
kdy řídil
osobní vozidlo na výše uvedené silnici ve stavu vylučujícím způsobilost, který si
přivodil vlivem
návykové látky, tedy vykonával činnost, při které mohl ohrozit život nebo zdraví
lidí, a způsobil
přitom dopravní nehodu.
Dne 6. 1. 2009 odevzdala Policie České republiky věc k projednání přestupku
s odůvodněním, že
nelze mít jednoznačně za prokázané, že jednání žalobce naplňuje znaky skutkové podstaty
trestného
činu ohrožení pod vlivem návykové látky podle citovaného ustanovení
trestního zákona,
vzhledem k
neprokázání požadované minimální hladiny alkoholu v krvi ve výši 1 g/kg. Dne 12.
1. 2009 postoupil
Magistrát města Plzně věc Městskému úřadu Nýřany, jakožto místně příslušnému správnímu
orgánu, k
jejímu projednání podle zákona
o
přestupcích. Městský úřad Nýřany - odbor dopravy (dále jen „městský úřad“)
nejprve dne 15. 1.
2009 žalobci ustanovil opatrovníka (manželku Petru N.), neboť jeho zdravotní stav
byl natolik
nepříznivý, že nebyl schopen verbální komunikace v takovém rozsahu, aby mohl učinit
výpověď. Městský
úřad rozhodnutím ze dne 29. 1. 2009 řízení zastavil s tím, že nelze jednoznačně prokázat,
že
havarované vozidlo řídil žalobce.
Dne 4. 3. 2009 byl Krajskému úřadu Plzeňského kraje (dále jen „krajský úřad“)
doručen podnět
Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje (dále jen „HZS Plzeňského kraje“) „ke
zrušení“ výše
specifikovaného rozhodnutí městského úřadu ze dne 29. 1. 2009. Žalobce byl podle
tohoto podnětu v
době spáchání jednání, které má znaky přestupku, příslušníkem Hasičského záchranného
sboru České
republiky, a tímto příslušníkem nadále je. Jeho jednání proto nemělo být řešeno v
přestupkovém
řízení a neměl o něm rozhodovat městský úřad. Jednání příslušníka bezpečnostního
sboru musí být
projednáno podle zvláštního právního předpisu, kterým je zákon č.
361/2003 Sb.,
a musí o něm
rozhodnout příslušný služební funkcionář. Protože městský úřad vydal své rozhodnutí
v rozporu se
zákonem jako věcně nepříslušný správní úřad, je třeba na toto rozhodnutí nahlížet
jako na nicotné
rozhodnutí.
Krajský úřad si následně vyžádal od městského úřadu spisovou dokumentaci týkající
se věci a dne
23. 3. 2009 vydal rozhodnutí, kterým zrušil předmětné rozhodnutí městského úřadu.
Krajský úřad
shledal, že námitky uvedené v podnětu mají oporu v zákoně a že městský úřad nebyl
příslušný k
projednání jednání, které mělo znaky přestupku, neboť žalobce se jej dopustil jako
příslušník
bezpečnostního sboru. V tomto postupu shledal krajský úřad vadu „razance nezákonnosti“
a jelikož
nebylo zapotřebí dalšího vysvětlení účastníka řízení, provedl zkrácené přezkumné
řízení podle
§ 98 správního
řádu z roku
2004 a rozhodnutí městského úřadu podle
§ 97 odst. 3
správního
řádu zrušil. Žalobce podal proti uvedenému rozhodnutí odvolání. Dne 26. 5.
2009 doplnil
žalobce odvolání o sdělení, že rozhodnutím ze dne 18. 5. 2009 jej ředitel HZS Plzeňského
kraje na
základě jeho žádosti propustil ke dni 31. 5. 2009 ze služebního poměru. Zároveň poukázal
na
§ 10 odst. 2
zákona o
přestupcích. Žalovaný rozhodnutím ze dne 28. 5. 2009 odvolání zamítl.
Městský soud dne 18. 2. 2010 zamítl žalobu proti rozhodnutí žalovaného. V odůvodnění
uvedl, že
posouzení podnětu HZS Plzeňského kraje bylo toliko posouzením věci ve smyslu
§ 95 odst. 1
správního
řádu, tedy předběžným posouzením toho, zda městský úřad rozhodl v rozporu
se zákonem. Krajský
úřad tak mohl provést zkrácené přezkumné řízení. Městský soud neshledal důvodnou
ani žalobní
námitku, podle níž v případě, že bylo přezkoumávané rozhodnutí vydáno skutečně za
situace, kdy
správní orgán nebyl k jeho vydání věcně příslušný, pak na takový skutkový stav dopadá
úprava
správního řádu
o nicotnosti
rozhodnutí a nelze použít ustanovení o přezkumu rozhodnutí v přezkumném řízení. K
tomu městský soud
poukázal na skutečnost, že nicotnost rozhodnutí je upravena v
§ 77 a
§ 78 správního
řádu, tedy v
jeho hlavě VI, která upravuje průběh řízení v prvním stupni. Z toho dovodil, že o
nicotnosti
rozhodnutí může správní orgán rozhodnout pouze v „řádném správním řízení“, nikoli
v řízení podle
hlavy IX správního
řádu,
upravující přezkumné řízení.
Žalobce (stěžovatel) se kasační stížností domáhal zrušení rozsudku městského
soudu. Nejprve
namítl, že v přezkumném řízení nelze měnit či doplňovat skutková zjištění, a správní
orgán je tak
vázán skutkovým stavem, jak jej zjistil správní orgán, který vydal přezkoumávané
rozhodnutí. V daném
případě přezkoumávající správní orgán doplnil skutková zjištění, a to provedením
důkazu listinou,
tedy podnětem HZS Plzeňského kraje, obsahujícím tvrzení o tom, že stěžovatel je příslušníkem
bezpečnostního sboru. Toto skutkové zjištění však nemůže představovat předběžné posouzení
věci podle
§ 95 správního
řádu. Ze
spisového materiálu totiž porušení právního předpisu zjevné není. Krajský úřad tedy
neměl provádět
přezkumné řízení, které je omezeno toliko na otázky právního posouzení. Namísto toho
měl provést
obnovu řízení z moci úřední.
Stěžovatel dále uvedl, že správní orgány obou stupňů postupovaly v rozporu s
§ 98 správního
řádu. Toto
ustanovení upravuje zkrácené přezkumné řízení, které může správní orgán provést,
jestliže je
porušení právního předpisu zjevné ze spisového materiálu. Dokazování se při něm neprovádí.
V daném
případě však ze spisového materiálu není zjevné, že by stěžovatel podléhal zvláštní
kázeňské
pravomoci nebo že by byl příslušníkem bezpečnostního sboru, což ostatně konstatoval
ve svém
rozhodnutí i krajský úřad. Důkazem o tom, že stěžovatel je příslušníkem bezpečnostního
sboru, je až
sdělení hasičského záchranného sboru. Pokud však správní orgán nesmí provádět dokazování
ve
zkráceném přezkumném řízení, pak nesměl provést důkaz ani touto listinou a vzít takto
zjištěnou
skutečnost za podklad pro své rozhodnutí. Pokud správní orgán dokazování prováděl,
měl umožnit
stěžovateli uplatnit jeho procesní práva, zejména právo vyjádřit se k provedenému
důkazu. Nesprávným
postupem tak krajský úřad zkrátil stěžovatele na jeho právech.
Stěžovatel konečně také namítl, že pokud bylo přezkoumávané rozhodnutí vydáno
skutečně za
situace, kdy správní orgán nebyl k jeho vydání vůbec věcně příslušný, pak na takový
skutkový stav
dopadá úprava správního
řádu o
nicotnosti rozhodnutí a nelze použít ustanovení o přezkumu rozhodnutí v přezkumném
řízení.
Nejvyšší správní soud rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc mu vrátil
k dalšímu
řízení.
Z odůvodnění:
(...) [12]Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval námitkou, podle níž nelze rozhodnutí
vydané
správním orgánem, který k jeho vydání vůbec nebyl věcně příslušný, podrobit přezkumu
podle
§ 94 a násl. správního
řádu, ale je nutno prohlásit jeho nicotnost. Městský soud k tomu uvedl, že
nicotnost
rozhodnutí správního orgánu lze prohlásit pouze v řádném správním řízení. S tímto
právním názorem
však nelze souhlasit. Podle §
78
odst. 1 správního řádu se nicotnost „zjišťuje a prohlašuje z moci úřední,
a to kdykoliv“.
Systematickému zařazení uvedeného ustanovení do hlavy VI
správního řádu
upravující
průběh řízení v prvním stupni přitom nelze přiznávat takové důsledky, jak činí městský
soud. Tím by
byl popřen smysl institutu nicotnosti. Nicotnost správního rozhodnutí totiž označuje
stav, kdy
správní akt vydaný správním orgánem není v důsledku určité závažné vady vůbec správním
aktem, ale je
paaktem, který není způsobilý vyvolat žádné právní následky. Nulitní (tj. nicotný)
správní akt
nikoho právně nezavazuje. Nicotnost nemůže být zhojena ani uplynutím času, na rozdíl
od nezákonnosti
či věcné nesprávnosti [srov. např. Vedral, J.
Správní řád.
Komentář. BOVA
POLYGON : Praha, 2006, s. 450 a násl.; k podrobnému vymezení pojmu nicotnost správního
aktu a k
odkazům na další
relevantní
judikaturu a literaturu viz zejména rozsudky rozšířeného
senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 7. 2005, čj. 6 A 76/2001-96, č. 793/2006 Sb.
NSS, a ze dne 13.
5. 2008, čj. 8 Afs 78/2006-74, č. 1629/2008 Sb. NSS].
[13] Nicotnost je tedy nutno nahlížet jako podstatně závažnější vadu správního
rozhodnutí, než je
např. nezákonnost, kterou přitom správní orgány mohou napravit i po skončení řádného
správního
řízení (v rámci přezkumného řízení). Bylo by tak dost
absurdní
, kdyby takovou možnost
neměly v
případě nicotnosti. Ostatně soudní
řád správní výslovně povinuje soudy vyslovit nicotnost, a to i z moci úřední
(viz
§ 76 odst. 2
s. ř. s.).
Správní orgán, který by např. zahájil přezkumné řízení a v jeho průběhu by dospěl
k závěru, že
přezkoumávané rozhodnutí je nicotné, by v případě nemožnosti vyslovit nicotnost byl
postaven před
neřešitelné dilema, jak toto řízení ukončit. Výklad, podle nějž by to byl až správní
soud, kdo by v
takovém případě mohl v následném soudním řízení prohlásit nicotnost, by byl v rozporu
s jednou ze
základních zásad správního řízení, kterou je zásada rychlosti a hospodárnosti, zakotvená
v
§ 6 správního řádu.
Městský
soud tedy pochybil, jestliže konstatoval, že krajský úřad (a následně ani žalovaný)
neměli možnost
či povinnost zabývat se otázkou, zda je rozhodnutí městského úřadu nicotné.
[14] Povinnost zabývat se touto otázkou zároveň měl i samotný městský soud a v
případě, že by
dospěl k závěru, že rozhodnutí krajského úřadu a žalovaného jsou nicotná, měl na
základě
§ 76 odst. 2
s. ř. s.
jejich nicotnost vyslovit. Pokud totiž bylo nicotné rozhodnutí městského úřadu, pak
musela být
nicotná i na něj navazují rozhodnutí správních orgánů. Jak již dříve judikoval Nejvyšší
správní
soud, pokud je nicotné rozhodnutí správního orgánu prvního stupně, nicotné je i rozhodnutí
správního
orgánu druhého stupně, které s ním tvoří jeden celek (viz např. rozsudek Vrchního
soudu v Praze ze
dne 19. 12. 1997, čj. 6 A26/1995-29, publikován v Soudní judikatuře ve věcech správních
pod č.
214/1998, nebo rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 6. 2004, čj. 6 A 32/2002-117).
Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu k tomu v rozsudku ze dne 13. 5. 2008,
čj. 8 Afs
78/2006-74, uvedl, že je „nutno vycházet z premisy, že nicotný akt, jako akt nenapravitelný,
nezhojitelný a díky tomu i neexistující, nelze měnit, a proto je nicotností automaticky
stiženo i
rozhodnutí o odvolání či např. o rozkladu, které navazuje na nicotné rozhodnutí správního
orgánu
prvního stupně“. Uvedené závěry lze bezpochyby přiměřeně vztáhnout také na rozhodnutí
vydaná
správními orgány v řízení o přezkumu nicotného správního aktu podle
§ 94 a násl. správního
řádu. Z povahy věci je vyloučené, aby správní orgán změnil či zrušil neexistující
rozhodnutí.
Pokud tak přesto rozhodnutím vydaným v přezkumném řízení učiní, pak musí být toto
jeho rozhodnutí
rovněž nicotným.
[15] Podle judikatury Nejvyššího správního soudu je typickým důvodem nicotnosti
rozhodnutí
absolutní nedostatek věcné příslušnosti na straně správního orgánu, který jej vydal.
V nyní
posuzovaném případě je zjevné, že primární rozhodnutí, tj. výše specifikované rozhodnutí
městského
úřadu ze dne 29. 1. 2009, bylo vydáno absolutně věcně nepříslušným správním orgánem.
Žalobce byl v
době rozhodování městského úřadu i v době spáchání posuzovaného jednání příslušníkem
Hasičského
záchranného sboru České republiky. Podle
§ 10 odst. 1
zákona o
přestupcích se jednání, které má znaky přestupku a jehož se dopustili příslušníci
bezpečnostních sborů, projedná podle zvláštních zákonů. Takovým zvláštním zákonem
je v daném případě
zákon č. 361/2003
Sb.
Předmětné jednání žalobce tak vůbec nemělo být posuzováno městským úřadem v rámci
řízení podle
zákona o přestupcích,
ale
příslušným služebním funkcionářem v řízení podle
§ 186 a násl.
zákona č. 361/2003
Sb.
[16] Nejvyšší správní soud zároveň nepřisvědčil námitkám stěžovatele, podle nějž
ze spisového
materiálu není zřejmé, že byl příslušníkem bezpečnostního sboru. Již v Protokolu
o nehodě v
silničním provozu ze dne 7. 9. 2008, který je součástí správního spisu, je totiž
uvedeno, že od
přítomných zasahujících hasičů bylo zjištěno, že účastník dopravní nehody (tj. žalobce),
je jejich
nadřízený, má hodnost plukovník a je ředitelem územního odboru Plzeň (příslušná pasáž
protokolu je
navíc barevně zvýrazněna). Údaje uvedené v citovaném protokolu, ve spojitosti s výše
rekapitulovaným
podnětem HZS Plzeňského kraje a s doplněním odvolání žalobce ze dne 26. 5. 2009 podle
Nejvyššího
správního soudu představují dostatečný podklad pro konstatování, že o skutkovém stavu
nemohou být v
této otázce žádné pochyby. Námitky stěžovatele, že nebyla dostatečně respektována
jeho procesní
práva, se tak jeví být ryze účelovými.
[17] Lze tak uzavřít, že již rozhodnutí městského úřadu ze dne 29. 1. 2009 je
rozhodnutím
nicotným, neboť bylo vydáno absolutně věcně nepříslušným správním orgánem. Nicotnými
jsou také na
něj navazující rozhodnutí krajského úřadu ze dne 23. 3. 2009 a žalovaného ze dne
28. 5. 2009.
Městský soud tím, že nevyslovil nicotnost těchto navazujících rozhodnutí, zatížil
své rozhodnutí
vadou ve smyslu §
103 odst. 1
písm. a) a písm.
d), tedy nezákonností spočívající v nesprávném posouzení právní otázky a nepřezkoumatelností
spočívající v jiné vadě řízení, která mohla mít za následek nezákonné rozhodnutí
o věci samé.
[18] Nejvyšší správní soud zároveň konstatuje, že nepřehlédl doplnění žaloby ze
dne 26. 5. 2009,
podle nějž byl žalobce propuštěn ředitelem HZS Plzeňského kraje ze služebního poměru
ke dni 31. 5.
2009. Podle §
10 odst. 2 zákona
o přestupcích se přitom jednání, které má znaky přestupku, jehož se dopustil
příslušník
bezpečnostního sboru, projedná jako přestupek, pokud jeho pachatel přestal být osobou
uvedenou v
odstavci 1
citovaného
ustanovení (tedy příslušníkem bezpečnostního sboru). Nejvyšší správní soud si tak
je vědom jisté
„akademičnosti“ svého rozhodnutí, avšak v situaci, kdy dospěl k závěru o nicotnosti
posuzovaných
rozhodnutí správních orgánů, nemohl postupovat jiným způsobem.