I. Existence lhůty pro rozhodnutí správního orgánu o zákazu shromáždění
(§ 11 odst. 1 zákona č.
84/1990 Sb., o právu shromažďovacím) není v
rozporu s ústavním pořádkem ani nevede ke snížení požadavků kladených na kvalitu odůvodnění
správního rozhodnutí.
II. V případě zákazu shromáždění (§
10 odst. 1 zákona č. 84/1990 Sb., o
právu shromažďovacím)odůvodněného poukazem na jeho skutečný účel odlišný od oznámeného je správní
orgán povinen své závěry prokázat.
III. Zákaz shromáždění v místě, kde by bylo ohroženo zdraví jeho účastníků
[§ 10 odst. 2 písm. a) zákona č.
84/1990 Sb., o právu shromažďovacím], nelze
odůvodnit poukazem na možné rušení shromáždění a případné střety účastníků shromáždění s jejich
ideovými odpůrci.
IV. Neobstojí zákaz shromáždění odůvodněný nutností excesivního omezení dopravy
(§ 10 odst. 3 zákona č.
84/1990 Sb., o právu shromažďovacím), pokud
správní orgán mj. nezakázal jiné shromáždění ve stejné lokalitě a obdobném čase.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 3. 2011, čj.
8 As 15/2011 - 72)
Prejudikatura: č. 1385/2007 Sb.NSS, č. 1468/2008 Sb.NSS, č. 1557/2008 Sb.NSS, č.
1953/2009 Sb.NSS a č. 2169/2011 Sb.NSS.
Věc: Občanské sdružení Dělnická mládež proti Úřadu městské části Brno-střed o zákaz
shromáždění, o kasační stížnosti žalovaného.
Odůvodnění:
I. Správní rozhodnutí
1. Žalovaný rozhodnutím ze dne 23. 11. 2010, čj. 100104678/ZEL/SHR/008, zakázal
shromáždění „Oslava svátku práce“, oznámené dne 18. 11. 2010 žalobcem jako svolavatelem, za něhož
byl oprávněn jednat E. L., které se mělo konat dne 1. 5. 2011 v době od 10.00 do 17.00 hod. v Brně v
parku Lužánky a průvodem v trase park Lužánky - Lidická - Smetanova - Veveří - Husova - Pekařská -
Mendlovo náměstí. Podle žalovaného oznámený účel shromáždění naplnil důvody umožňující jeho zákaz
podle § 10 odst. 1 písm. a),
c),
odst. 2 písm. b) a
odst. 3 zákona č.
84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „shromažďovací zákon“).
II. Řízení před krajským soudem
2. Žalobce napadl rozhodnutí žalovaného žalobou u Krajského soudu v Brně, který je
rozsudkem ze dne 6. 12. 2010, čj. 29 A 125/2010 - 26, zrušil.
břemeno ke svému závěru o zastíraném účelu shromáždění. Důkazně podložený nebyl
podle krajského soudu ani závěr žalovaného o činnosti osoby oprávněné zastupovat žalobce. Napadené
rozhodnutí proto bylo v odpovídající části nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů. Měl-li žalovaný o
účelu shromáždění pouze pochybnosti, odkázal jej krajský soud na případný postup podle § 12 odst. 5
shromažďovacího zákona.
4. Závěry o důvodech zákazu shromáždění podle § 10 odst. 2 písm. a) shromažďovacího
zákona žalovaný podle krajského soudu pouze opsal ze stanovisek Policie ČR a Dopravního podniku
města Brna, aniž by uvedl, co bylo jejich obsahem, a upřesnil své úvahy, jimiž by obě stanoviska
hodnotil v kontextu posuzované věci. Navíc žalovaný vykročil z rámce zmíněného ustanovení, pokud
dovodil nebezpečí pro účastníky shromáždění ze strany jeho odpůrců, příp. hovořil o možné újmě na
zdraví obyvatel okolních domů a policistů zajišťujících bezpečnost. I zde krajský soud shledal
napadené rozhodnutí nepřezkoumatelným pro nedostatek důvodů.
5. Pokud žalovaný zakázal shromáždění kvůli nutnému omezení dopravy, což by bylo v
rozporu se zájmy obyvatelstva, krajský soud poukázal na vyjádření Policie ČR, svědčící spíše ve
prospěch žalobce, a dodal, že žalovaný svůj závěr opět nepodložil relevantními důkazy.
6. Krajský soud vytkl žalovanému také opomenutí nabídnout žalobci možnost
shromáždění jinde (§ 8 shromažďovacího zákona), pokud již v napadeném rozhodnutí možnost konání
shromáždění na jiném místě zmínil.
7. Zakázal-li žalovaný shromáždění z důvodu jeho
kolize
se shromážděním Občanské
demokratické strany ve stejný den, stejnou hodinu a na stejném místě v úseku Husovy ulice, krajský
soud mu vytkl, že nezkoumal, zda došlo k dohodě o úpravě doby shromáždění mezi jejich svolavateli,
resp. zda byl alespoň učiněn pokus o takovou dohodu. Vzhledem k časovému průběhu obou shromáždění a
jejich trase shodující se pouze v krátkém úseku krajský soud nesouhlasil ani se závěrem, že se
shromáždění konají ve stejný den, na stejném místě a ve stejnou dobu.
III. Kasační stížnost
8. Žalovaný (stěžovatel) brojil proti rozsudku krajského soudu kasační stížností z
důvodu podle § 103 odst. 1 písm. a) s.
ř. s., tedy pro nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky krajským soudem v
předcházejícím řízení, a z důvodu podle § 103
odst. 1 písm. d)
s. ř. s., tj. pro nepřezkoumatelnost rozsudku krajského soudu.
Rozpor lhůty pro rozhodnutí s ústavním pořádkem
9. Stěžovatel především zpochybnil lhůtu, kterou mu pro rozhodnutí stanovil § 11
odst. 1 shromažďovacího zákona. Navrhl proto Nejvyššímu správnímu soudu, aby se obrátil na Ústavní
soud s návrhem na zrušení této lhůty.
10. Obava, že by se v důsledku neexistence lhůty mohl stát oznamovací režim
shromáždění režimem povolovacím, je podle stěžovatele výrazem překonaného historického výkladu.
Shromažďovací zákon v době svého přijetí navazoval na článek 28 odst. 1 Ústavy z roku 1960 a
reagoval na státoprávní změny s cílem zabránit omezením shromažďovacího práva, k nimž docházelo před
rokem 1989. Stěžovatel tvrdil, že norma v současné době nedostačuje potřebám demokratického státu a
situaci, kdy není prvořadý dohled nad zachováním ústavně zaručeného práva, ale dohled nad zachováním
proporcionality mezi uplatňováním jednotlivých ústavně zaručených práv a zamezením jejich
zneužívání.
11. Lhůta pro rozhodnutí stanoví stěžovateli limity při výkonu jeho veřejnoprávní
povinnosti, kterou je ochrana veřejných zájmů a statků podle § 10 shromažďovacího zákona. Tím podle
stěžovatele dochází k neodůvodněnému upřednostnění shromažďovacího práva před všemi ostatními právy
a v rámci zákonných limitů není možné zabránit s dostatečným předstihem jeho zneužití. Stěžovatel
tvrdil, že jsou tak porušeny zejm. článek 1, článek 3 odst. 1 a článek 26 Listiny základních práv a
svobod (dále jen „Listina“).
Vliv lhůty pro rozhodnutí na skutková zjištění
12. V souvislosti se lhůtou pro rozhodnutí stěžovatel namítl, že je její existencí
omezen v rozsahu a podrobnosti svých skutkových závěrů. Stěžovatel je při rozhodování omezen pouze
na otevřené zdroje informací a pro krátkost lhůty nemůže využít žádné dostupné možnosti součinnosti
s jinými státními orgány. Dále stěžovatel zdůraznil, že se „množství a struktura zajištěných
podkladů... nutně odvíjí od uvedeného limitu a není ji možné poměřovat možnostmi, jež má v soudním
přezkumu posléze... k dispozici správní soud“.
13. Stěžovatel byl přesvědčen, že prokázal svůj závěr, podle nějž je skutečným
účelem shromáždění propagace hnutí potlačujících základní práva a svobody a shromáždění skrývá
nebezpečí srážek a konfliktů v ulicích města. Úkolem stěžovatele je mj. ochrana veřejného pořádku,
zdraví a života osob a ochrana jejich práv a principem této ochrany je rovnost a proporcionalita.
Stěžovatel je povinen zabránit zneužití volnosti shromažďování k propagaci myšlenek, hnutí nebo
názorů, které by mohly poškodit práva třetích osob, aniž by mohl či musel zkoumat, zda k takovému
poškození skutečně dojde.
14. Navíc zákonodárce podle stěžovatele vymezením krátké lhůty pro rozhodnutí sám
stanovil míru dokonalosti důvodů, na nichž může být rozhodnutí stěžovatele založeno. Požadovat po
stěžovateli „absolutní úplnost skutkových zjištění“ je v rozporu s normou, jež tuto lhůtu zakotvila,
i s pravidly správního řízení.
Skutečný účel shromáždění
15. Dále stěžovatel tvrdil, že jeho rozhodnutí je celistvé, logicky zdůvodněné,
odpovídající reálné situaci a je výrazem objektivně zjištěných skutečností. Kontextové posouzení
věci s přihlédnutím ke dvěma narychlo zpracovaným vyjádřením dotčených orgánů bylo při rozhodování
stěžovatele jediné možné.
16. Stěžovatel vyšel ze spojení osoby svolavatele, jeho formálních i v médiích
prezentovaných představitelů, a z data shromáždění.
17. V hodnocení osoby svolavatele stěžovatel odkázal na rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 17. 2. 2010, čj. Pst 1/2009 - 348. Stěžovatel připustil, že žalobce v
mezidobí přistoupil ke změnám ve svých stanovách a organizaci, podle stěžovatele však nijak
neustoupil od propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod. „Namísto Národního odporu
vydává sice Hlas mládeže, při zachování všech prvků grafiky a osoby šéfredaktora (M. S., jehož jméno
je rovněž veřejně spojováno se zakázanou Dělnickou stranou, viz např. údaje z veřejné databáze
Wikipedia). S touto stranou je nadále spojen i současný předseda svolavatele E. L. (postačí zadat
jeho jméno do internetového vyhledavače).
Grafické znázornění loga je rovněž snadno spojitelné s NSS kritizovanými symboly
národně socialistického hnutí, atd. “
18. Uvedené skutečnosti jsou podle stěžovatele doložitelné výslechy (blíže
neoznačených) publicistů, novinářů a sociologů, kteří se danou problematikou zabývají, ale které
stěžovatel nemohl v zákonné lhůtě pro rozhodnutí kontaktovat ani vyslechnout. Vycházel proto pouze z
veřejných zdrojů, např. novinových článků. Zde stěžovatel odkázal na článek publikovaný na serveru
čt24.cz, na článek publikovaný v Hospodářských novinách a na „další, běžně dostupné články“. Dále
stěžovatel (opět bez bližšího upřesnění) uvedl, že časopis žalobce hovoří o boji a jsou v něm
prezentováni další představitelé Dělnické strany T. V. a M. Z.
19. Ve vztahu k oznámenému datu shromáždění stěžovatel tvrdil, že „(j)e obecně
známým historickým údajem, že svátek práce byl zneužíván k propagaci svých ideí i fašistickým
režimem v letech 1933, 1936, 1939 a po celou dobu války. S tichým souhlasem německých státních
orgánů, zastávajících stejně formální a formalistický přístup, jaký nyní slepě uplatnil Krajský soud
v Brně, začínal stejným způsobem i nacismus v Německu, výsledkem byla Osvětim, Majdanek, milióny
zavražděných a umučených obyvatel Evropy, více než 6 milionů zabitých židů a nevyčíslitelné škody na
majetku, kultuře a dalších společenských hodnotách. Tyto škody v řadě ohledů přetrvávají dodnes,
stěžovatel si osoboval právo nebýt stejně slepý.“ Podle stěžovatele „ani dnešní hypertrofie lidských
práv“ nemůže popřít, že práva jednoho končí tam, kde začínají práva druhých.
20. Dále stěžovatel namítl, že okolí parku Lužánky, v němž se má shromáždění konat,
je tradičně spojeno s romskou komunitou města, konají se zde setkání romské komunity a je zde
Centrum volného času Lužánky, které se prezentuje jako centrum, jež má napomáhat Romům s integrací.
Stěžovatel zná tyto skutečnosti ze své úřední činnosti, ale jedná se také o skutečnosti všeobecně
známé, které jsou v Brně „v podstatě notorietou“. Podobně je s romskou komunitou spojována Pekařská
ulice - zde stěžovatel odkázal na „kterýkoliv historický průvodce Brnem“.
21. V souvislosti s plánovaným místem shromáždění stěžovatel rovněž uvedl, že
žalobce oznámil na stejný den konání dvou akcí, z nichž druhá, tj. průvod ulicemi Cejl, Francouzská
a jejich bezprostředním okolím, je ještě výrazněji spjata s multietnickým obyvatelstvem a Romy.
Stěžovatel mohl prokázat směřování shromáždění k provokaci a napadání národnostních, kulturních,
sociálních a dalších minorit Brna pouze odkazem na obecné a v tisku, literatuře i jinde prezentované
historické povědomí.
Ohrožení zdraví
22. Stěžovatel tvrdil, že „má bohaté zkušenosti s průběhem „oslav prvního máje“,
jež v zásadě nikdy neproběhly poklidně a bez narušení veřejného pořádku. Názorový střet krajní
pravice, k níž lze řadit i představitele svolavatele, a krajní levice, jsou, byly a budou součástí
každé takové... akce. Pro ilustraci postačí záběry České televize například z května 2008, 2009,
webové stránky anarchistických skupin, údaje z regionálního tisku. Byť nebudou střety vyvolány členy
průvodu, jde při nich o ohrožení zdraví jich i třetích osob.“ Výklad § 10 shromažďovacího zákona
omezený na ochranu života a zdraví účastníků shromáždění stěžovatel považoval za nezákonně úzký.
Tvrdil také, že možnost ohrožení zdraví doložil zprávou Policie ČR, jejíž obecnost je poplatná lhůtě
pro rozhodnutí stěžovatele.
Nutné omezení dopravy
23. Ulice, jichž se shromáždění týká, tvoří podle stěžovatele část páteřní
komunikace města.
hustoty provozu za nevýznamný, protože je dnem nakupování a ulice Husova je
významnou přístupovou komunikací ke dvěma nákupním střediskům.
25. U Pekařské ulice stěžovatel zdůraznil, že je hlavním přístupovým a příjezdovým
koridorem do nemocnice sv. Anny ze severovýchodní a východní části Brna a i časově krátké
zablokování této trasy pro sanitní vozy by mohlo mít fatální důsledky. Nemocnice má i druhý přístup,
který však není dostatečný, „(i) to je v Brně obecně přijímanou skutečností, jde o údaj krizového
plánu města; že tomu tak je, lze doložit například výslechem kteréhokoliv představitele nemocnice,
představitelů Záchranné služby města Brna a dalších.“ Nadto stěžovatel považoval konání shromáždění
v blízkosti nemocnice za nemorální.
26. Stěžovatel by podle svých slov nemohl „dostát svým povinnostem“, připustil-li
by konání průvodu na „páteřních komunikacích města“ s praktickou nemožností stanovit objízdné trasy,
navíc v koridoru, který slouží více k pohybu dopravních prostředků než osob. V ulicích Lidická,
Veveří a Husova pak stěžovatel zpochybnil možnost svolavatele oslovit shromážděním větší počet osob.
Stěžovatel tvrdil, že „(p)rávo několika osob konat shromáždění a prezentovat na něm své názory pak
nelze upřednostnit před právem obyvatel města pokojným způsobem a bez zbytečných komplikací je
užívat.“ Podle stěžovatele lze „konat shromáždění kdekoliv jinde a to i v bezprostřední blízkosti
centra nebo přímo v centru, aniž by byl formálně proklamovaný účel shromáždění jakkoliv dotčen.“
Kolize
s jiným shromážděním
27. Stěžovatel brojil i proti tomu, že by měl zkoumat, zda došlo k dohodě či pokusu
o ní mezi svolavateli kolidujících shromáždění. Tvrdil, že takový výklad přenáší důkazní břemeno
pouze na něj. Stěžovatel přitom i vzhledem ke lhůtě, kterou má pro své rozhodnutí, nemůže jakkoliv
organizovat dohodu mezi svolavateli kolidujících shromáždění nebo vyzývat k jejímu uzavření. Pokud
svolavatel druhého shromáždění nedoložil dohodu, stěžovatel musel uzavřít, že k jejímu uzavření
nedošlo.
28. Navíc nebylo věcí stěžovatele, aby zjišťoval, v jakém časovém intervalu se
budou obě shromáždění v místě jejich možného střetu pohybovat. Stěžovatel proto vyšel z celého
oznámeného časového rozmezí. Akce Občanské demokratické strany je navíc shromážděním, nikoliv
průvodem a stěžovatel proto předpokládal využití celého časového rámce. Krajský soud si podle něj
navíc „k ruce nevzal ani mapu uvedené lokality“. Podle stěžovatele by totiž průvod žalobce procházel
Husovou ulicí rychlou chůzí asi 30 minut, běžnou chůzí hodinu i více, a po celou tuto dobu by rušil
konání dříve oznámeného shromáždění a ještě více komplikoval dopravu.
IV. Vyjádření žalobce ke kasační stížnosti
29. Žalobce se ke kasační stížnosti nevyjádřil.
V. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
30. Nejvyšší správní soud posoudil důvodnost kasační stížnosti v mezích jejího
rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by
musel přihlédnout z úřední povinnosti (§ 109
odst. 2, 3 s. ř. s.).
31. Kasační stížnost není důvodná.
Rozpor lhůty pro rozhodnutí s ústavním pořádkem
32. Nejvyšší správní soud neshledal námitku o rozporu lhůty pro rozhodnutí
stěžovatele s ústavním pořádkem důvodnou. Neobrátil se proto ani na Ústavní soud s návrhem na
zrušení části předmětného ustanovení, jak navrhl stěžovatel.
33. Především lze předpokládat, že v drtivé většině případů, na které myslel i
zákonodárce při formulaci § 10 odst. 1 shromažďovacího zákona, bude oznámený účel shromáždění
totožný se skutečným účelem a lhůta stanovená správnímu orgánu bude dostatečná.
34. Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 5. 11. 2007, čj.
8 As 51/2007 - 67
(č. 1468/2008 Sb. NSS, dále též jen „Křišťálová noc I.“), s podrobně rozvedenou argumentací v
rozsudku ze dne 31. 8. 2009, čj. 8 As 7/2008 -
116 (č. 1953/2009 Sb. NSS, dále též jen „Křišťálová noc II.“), připustil možnost správního
orgánu zakázat shromáždění na základě skutečného, nikoliv oznámeného účelu. Zároveň ovšem zdůraznil
význam shromažďovacího práva a varoval před jeho případným rozdrobováním (srov. rozsudek Křišťálová
noc I. a Křišťálová noc II., zejm. odst. 29 a 31). Možnost zákazu shromáždění na základě jeho
skutečného účelu, odlišného od oznámeného, pak soud do budoucna hodnotil jako výjimečnou (srov.
zejm. rozsudek Křišťálová noc II., odst. 62
in fine
). V žádném případě přitom nezpochybnil lhůtu,
význam jejíhož dodržení zdůraznil již dříve v rozsudku ze dne 21. 2. 2008, čj.
2 As 17/2008 - 77 (č. 1557/2008 Sb. NSS).
35. Zákonodárce reagoval mj. na rozsudek Křišťálová noc I. novelou shromažďovacího
zákona, provedenou zákonem č. 294/2009 Sb.
(srov. též důvodovou zprávu k tomuto zákonu a rozpravu k návrhu zákona /tisk 823/ v Poslanecké
sněmovně Parlamentu ČR dne 12. 6. 2009 /www.psp.cz/), kterou lhůtu správního orgánu pro zákaz
shromáždění změnil z původně tří dnů na tři pracovní dny. Nejvyšší správní soud hodnotí tuto změnu
jako dostatečnou z hlediska možnosti prokázat případně ve zcela výjimečných případech skutečný účel
shromáždění, aniž by byl současně narušen oznamovací princip shromažďovacího práva jako jednoho ze
základních lidských práv.
36. Pokud stěžovatel naznačil překonanost předmětné úpravy shromažďovacího práva v
podmínkách dnešního demokratického státu, Nejvyšší správní soud jeho optimismus nesdílí.
Shromažďovací právo totiž bez jakýchkoliv pochybností představuje i v podmínkách moderní společnosti
zcela základní politické právo, které je bezprostředně spjato s jedním z úhelných kamenů
demokratické společnosti, totiž se svobodou slova.
Vliv lhůty pro rozhodnutí na skutková zjištění
37. Pokud stěžovatel namítl, že je lhůtou omezen v rozsahu a podrobnosti skutkových
závěrů, Nejvyšší správní soud znovu připomíná, že možnost zákazu shromáždění spojená s prokazováním
skutečného účelu může být v praxi spíše výjimečná. Nelze tedy dovodit, že by měl správní orgán vždy
zkoumat skutečný účel shromáždění. Naopak, měl by tak činit pouze v případech, kdy má důvodné
pochybnosti o oznámeném účelu a jeho odlišnosti od účelu skutečného.
38. Existence lhůty pak může vyústit v situaci, kdy správní orgán nebude schopen
své pochybnosti důkazně podložit. To ovšem nesmí vést ke snížení standardu kladeného na úroveň
skutkových zjištění a jejich oporu v důkazech (srov. rozsudek Křišťálová noc II., odst. 51, 53, 54 a
zejm. 62), neboť takový postup by nevylučoval rozhodovací libovůli (srov. rozsudek Křišťálová noc
II., odst. 60). V žádném případě pak nelze dovozovat, že zákonodárce stanovením dané lhůty nastavil
nižší požadavky na kvalitu skutkových zjištění správního orgánu. To neplatí již jen proto, že
zákonodárce tuto lhůtu upravil mj. v návaznosti na rozsudek Křišťálová noc I., který sice připustil
možnost zkoumání skutečného účelu shromáždění, ale jednoznačně přitom vymezil důkazní břemeno
správního orgánu.
39. Nejvyšší správní soud navíc v posuzované věci ze správního spisu zjistil, že
shromáždění bylo stěžovateli oznámeno ve čtvrtek dne 18. 11. 2010 ve 13.10 hod. Stěžovatel učinil
první úkony, které nalezly odraz v obsahu spisu, až dne 22. 11. 2010, kdy si vyžádal od dotčených
orgánů stanovisko k oznámenému shromáždění. Z přípisu Policie ČR stěžovateli ze dne 23. 11. 2010 pak
vyplynulo, že stěžovatel rozeslal předmětné výzvy, resp. minimálně výzvu Policii ČR, dne 22. 11.
2010 až v odpoledních hodinách po pracovní době, přičemž dotčené orgány žádal o sdělení stanoviska
do dne 23. 11. 2010 do 9.00 hod. Z téhož přípisu Policie ČR vyplynulo, že dne 22. 11. 2010 v 9.00
hod. proběhlo u stěžovatele jednání týkající se oznámeného shromáždění, které se však nepromítlo do
obsahu spisu.
40. Je tedy zřejmé, že stěžovatel neučinil od počátku běhu lhůty po její podstatnou
část žádný procesně
relevantní
úkon, který by se odrazil v obsahu správního spisu a mohl být
podkladem pro rozhodnutí. Za této situace se ovšem námitky stěžovatele proti délce lhůty nejeví
nikterak věrohodně - stejně jako namítaná nemožnost součinnosti s jinými státními orgány, jimž
stěžovatel poskytl pro formulaci stanoviska ke shromáždění prakticky pouze jednu noc, bezprostředně
předcházející jeho povinnosti rozhodnout.
41. Stěžovatel srovnal svou lhůtu pro rozhodnutí se lhůtou správního soudu.
Nejvyšší správní soud připomíná, že krajský soud rozhodující o žalobě proti rozhodnutí, jímž bylo
zakázáno shromáždění, disponuje pro rozhodnutí lhůtou tří dnů (§ 11 odst. 3 shromažďovacího zákona)
a to absolutně, nikoliv jen pracovních. Je pravdou, že soud poté disponuje další lhůtou pro
vyhotovení rozhodnutí. Tato skutečnost však sama o sobě nemůže vést ke zpochybnění požadavků
kladených na rozhodnutí správního orgánu.
42. Pokud stěžovatel tvrdil, že mu lhůta pro rozhodnutí kombinovaná s požadavky na
jeho kvalitu brání v ochraně veřejného pořádku a zdraví, života a práv dalších osob, Nejvyšší
správní soud opět připomíná své závěry v rozsudku Křišťálová noc II. (odst. 62). Neschopnost
stěžovatele prokázat v zákonné lhůtě skutečný účel shromáždění totiž nevede k automatickému porušení
práv dalších osob, resp. rezignaci stěžovatele na jejich ochranu. Stěžovatel má i nadále možnost ve
vymezených případech rozpustit shromáždění zákonem předvídaným způsobem (§ 12 odst. 5
shromažďovacího zákona).
43. Nejvyšší správní soud souhlasil se stěžovatelem, že případný střet ústavně
chráněných práv je třeba řešit za použití principu proporcionality. Stěžovatel však v posuzované
věci neidentifikoval zcela konkrétně dotčené právo, které by stálo proti oznámenému shromáždění
způsobem naznačeným v rozsudku Křišťálová noc II., odst. 46 - 49. Pokud pak byl stěžovatel
přesvědčen, že prokázal závěr o skutečném účelu shromáždění a dotčení ústavních práv třetích osob ve
smyslu argumentace v rozsudku Křišťálová noc II., odst. 46, Nejvyšší správní soud jeho přesvědčení
nesdílel. Především je třeba říci, že stěžovatel možným porušením práv třetích osob, chráněných
ústavním pořádkem, argumentoval až v kasační stížnosti. I zde pak zmínil možné porušení jen obecně
odkazem na některé články Listiny. Tuto zcela obecnou zmínku nedoprovodil žádnou další argumentací -
jen těžko lze proto zkoumat, zda a jak měl být v posuzované věci princip proporcionality podle
stěžovatele uplatněn.
Skutečný účel shromáždění
44. Stěžovatel byl přesvědčen, že prokázal svůj závěr o skutečném účelu
shromáždění, že jeho rozhodnutí je celistvé a logicky zdůvodněné, a že vychází z objektivně
zjištěných skutečností.
45. Nejvyšší správní soud se s přesvědčením stěžovatele neztotožnil. Na prvním
místě přitom zdůrazňuje, že oporu pro řadu stížních argumentů nelze nalézt v napadeném rozhodnutí
stěžovatele, ani v jeho vyjádření k žalobě.
46. Pokud jde o charakteristiku žalobce, stěžovatel v rozhodnutí tvrdil, že bylo „z
otevřených zdrojů zjištěno“, že má blízko k Dělnické straně sociální spravedlnosti, do níž přešla
převážná část členů zrušené Dělnické strany; jeho členové se hlásí k myšlenkám národně socialistické
revoluce; „odmítá hodnoty a usiluje o změnu společnosti v souladu s vlastním světonázorem“; „(d)le
sdělovacích prostředků“ je odnoží ultrapravicové Dělnické strany a v době založení se hlásil k
idejím národního socialismu; a jeho charakteristika „vyjádřená ve sdělovacích prostředcích“ byla pro
žalovaného „přesvědčivým zdrojem poznatků“. Vedle citovaných obecných odkazů na otevřené zdroje nebo
sdělovací prostředky se stěžovatel ve svých závěrech konkrétněji odvolal pouze na „iHNED 21. 3.
2009“, aniž by však tento důkaz učinil obsahem správního spisu.
47. Na charakteristiku žalobce stěžovatel ve svém rozhodnutí navázal zmínkou o
osobě oprávněné jednat za svolavatele, která se měla účastnit celé řady akcí, organizovaných
subjekty blízkými pravicovému extremismu. Zde již stěžovatel zdroje informací, na jejichž základě
dospěl ke svému hodnocení, nezmínil vůbec. Obsahem správního spisu je stanovisko Policie ČR ze dne
23. 11. 2010, čj. KRPB - 118790/ČJ-2010-0602KR, jímž byl mj. byl hodnocen E. L. a žalobce s tím, že
„lze očekávat, že by mohlo dojít ze strany účastníků shromáždění k jednání, kterým by popřeli...
práva občanů pro jejich národnost, rasu, původ...“. Ze stanoviska však vyplývá pouze pochybnost o
průběhu shromáždění a navíc je stěžovatel v části odůvodnění věnující se charakteristice svolavatele
či osoby oprávněné jednat za svolavatele vůbec nezmínil. Tím méně je pak stěžovatel v dané části
rozhodnutí hodnotil nebo se s ním jinak vypořádal.
48. Nejvyšší správní soud proto shledal zcela absurdním navazující dílčí závěr
stěžovatele, podle nějž „samotný zákaz shromáždění je sám o sobě odůvodněn charakteristikou
svolavatele shromáždění, kdy souhrn důkazů opatřený v dané souvislosti tvoří logickou, uzavřenou a
ničím nenarušenou soustavu důkazů, které na sebe navzájem navazují a vzájemně se doplňují.“.
Stěžovatel v hodnocení svolavatele shromáždění a osoby oprávněné jednat za svolavatele zmínil jediný
důkaz, datovaný k období předcházejícímu více než rok a půl před oznámením shromáždění, který navíc
nezařadil do spisu. Součástí spisu je jiný důkaz - již zmíněné stanovisko Policie ČR, ten však
stěžovatel naopak v dané části rozhodnutí vůbec nehodnotil. Závěr stěžovatele je proto spíše výrazem
jeho názoru na žalobce, než hodnocením žalobce, které by se jakkoliv opíralo o důkazy a tím méně o
jejich logickou a uzavřenou soustavu.
49. Zároveň Nejvyšší správní soud v rozsudcích Křišťálová noc I. i Křišťálová noc
II. (odst. 51) zcela jednoznačně a kategoricky konstatoval, že zákaz shromáždění nemůže být
odůvodněn pouze odkazem na osobu svolavatele či osobu oprávněnou za něj jednat. Již jen proto nemohl
obstát závěr stěžovatele, podle něhož měl být zákaz shromáždění odůvodněn sám o sobě
charakteristikou svolavatele shromáždění.
50. Zjevné vybočení ze zákonných mezí představuje i navazující dílčí závěr
stěžovatele v napadeném rozhodnutí, podle kterého žalobce „jako svolavatel neskýtá záruku, že účel
shromáždění nebude zneužit... neboť obavám ze zneužití svolaného shromáždění nasvědčuje především
trasa průvodu plánovaná“. Stěžovatel v rozhodnutí nespecifikoval, proč plánovaná trasa, kterou v
této souvislosti nepopsal, vede k obavám. Nejvyšší správní soud opět připomíná závěry z rozsudků
Křišťálová noc I. a Křišťálová noc II. (odst. 62), kdy pro případ zákazu shromáždění důrazně trval
na jednoznačně prokázaném účelu s tím, že pouhé pochybnosti o skutečném účelu k zákazu vést nemohou.
V souladu s existujícím právním rámcem tedy svolavatel shromáždění není povinen skýtat jakoukoliv
záruku o tom, že účel shromáždění nebude zneužit. Je-li správní orgán schopen prokázat, že účel
shromáždění naplňuje důvody zákazu ve smyslu § 10 odst. 1 shromažďovacího zákona, shromáždění
zakáže. Pokud správní orgán není schopen prokázat účel shromáždění odůvodňující jeho zákaz podle §
10 odst. 1 shromažďovacího zákona, nemohou jeho pochybnosti vyústit v zákaz shromáždění z důvodu
„chybějící záruky“, že shromáždění „nebude zneužito“. Ostatně, dostatečnou obranu proti takovému
zneužití skýtá § 12 odst. 5 shromažďovacího zákona, na který Nejvyšší správní soud i v nyní
posuzované věci opakovaně odkázal.
51. Po dříve zmíněných dílčích závěrech stěžovatel v argumentačně relativně
uzavřené části svého rozhodnutí pokračoval tím, že první květen je spjat se shromážděními Dělnické
strany, kdy 1. 5. 2009 zazněly projevy jejích čelných představitelů vyzývající k nenávisti k
menšinám, následně posouzené jako trestný čin. Podle stěžovatele proto bylo „zjevné, že svolavatel,
jako myšlenkově spřízněný subjekt s nástupnickou DSSS a k jeho programu se hlásící, je veden snahou
pokračovat v podobném programu.“.
52. Nejvyšší správní soud nepřisvědčil ani této „zjevnosti“. Stěžovatel by mohl
hovořit o zjevnosti pouze v případě, kdyby jím tvrzené skutečnosti nalezly alespoň základní oporu v
důkazech. Z rozhodnutí stěžovatele ani z obsahu správního spisu však není v nejmenším zřejmé, na
základě jakých důkazů, resp. zda na základě vůbec nějakých důkazů, stěžovatel ke svému závěru
dospěl. Obsah správního spisu proto nemůže být podkladem ani k podezření o úmyslech svolavatele.
53. Krajský soud proto důvodně shledal rozhodnutí stěžovatele nepřezkoumatelným pro
nedostatek důvodů a Nejvyšší správní soud se s hodnocením krajského soudu zcela ztotožňuje.
54. Teprve v kasační stížnosti stěžovatel při hodnocení žalobce odkázal na rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 2. 2010, čj. Pst 1/2009 - 348 (č. 2169/2011 Sb. NSS, dále též
jen „Dělnická strana II.“). Tvrdil přitom, že žalobce neustoupil od propagace hnutí směřujících k
potlačení práv a svobod. Tento odkaz však sám stěžovatel zpochybnil, když připustil, že žalobce v
mezidobí přistoupil k některým změnám ve svých stanovách a organizaci.
55. Stěžovatel tvrdil, že byla zachována „závadná“ grafika periodického tisku a
loga žalobce a jeho personální propojení s Dělnickou stranou. V této souvislosti však stěžovatel
odkázal na rozsudek Dělnická strana II., který hodnotil žalobce před zmíněnými změnami, a který
naopak nehodnotil logo ani grafiku periodického tisku žalobce.
56. Pokud stěžovatel v kasační stížnosti odkázal ve svém závěru na publicisty,
novináře a sociology, jednalo se o zcela obecný odkaz bez jakékoliv procesní relevance. I v této
souvislosti stěžovatel argumentoval otevřenými zdroji, z nichž konkrétně zmínil pouze jeden článek
publikovaný na serveru čt24.cz a jeden článek publikovaný v Hospodářských novinách.
57. Rovněž bez dalšího upřesnění stěžovatel tvrdil, že „(č)asopis svolavatele...
hovoří o boji, jsou v něm mj. prezentováni další představitelé Dělnické strany...“.
pak Nejvyšší správní soud zejména připomíná, že nedostatek odůvodnění rozhodnutí
vydaného ve správním řízení nemůže být dodatečně zhojen případným podrobnějším rozborem právní
problematiky učiněným až v kasační stížnosti, brojící proti rozhodnutí soudu, jímž bylo správní
rozhodnutí zrušeno jako nepřezkoumatelné pro nedostatky v odůvodnění (rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 13. 10. 2004, čj. 3 As 51/2003 - 58,
www.nssoud.cz). Argumentace stěžovatele obsažená až v kasační stížnosti proto nemohla ovlivnit
správnost závěru krajského soudu.
59. Podobně teprve v kasační stížnosti, a tedy bez možnosti zhojit tímto postupem
nepřezkoumatelnost shledanou krajským soudem, stěžovatel tvrdil, že svátek práce byl zneužíván
„fašistickým režimem v letech 1933, 1936, 1939 a po celou dobu války“. Stěžovatel se srovnal s
německými orgány, zastávajícími „stejně formální a formalistický přístup, jaký nyní slepě uplatnil
Krajský soud v Brně“ - v jehož důsledku „začínal stejným způsobem i nacismus v Německu“, a na rozdíl
od nichž si stěžovatel „osoboval právo nebýt stejně slepý“.
60. Nejvyšší správní soud připouští, že nečinnost správních orgánů a jejich
tolerance k projevům extremismu mohou vést k ohrožení práv zejména menšin a k eskalaci násilí ve
společnosti. Na druhé straně úvah však stojí obava z aktivity státu, představovaného správními
orgány, který by i za cenu nezákonnosti potíral jevy, jež považuje za škodlivé.
61. Zmínil-li proto stěžovatel německý režim v třicátých letech dvacátého století,
Nejvyšší správní soud připomíná český, resp. československý režim v letech 1948 - 1989. Česká
republika roku 2011 se pak jistě nenachází v situaci obdobné třicátým letům dvacátého století a tím
méně v nutnosti bránit projevům extremismu pouze za cenu nezákonností v rozhodování správních
orgánů. Uvedl-li stěžovatel, že si osoboval právo nebýt slepý, měl tak učinit již při svém
rozhodování o zákazu shromáždění s oporou v důkazech, o něž by přesvědčivě a přezkoumatelně opřel
své závěry. Tyto požadavky na rozhodování správního orgánu přitom nemají a nesmí vést k rezignaci na
povinnost, jejíhož splnění se stěžovatel dovolával, tedy potírání projevů extremismu. Musí se tak
ovšem vždy dít zákonnou formou.
62. Nejvyšší správní soud pak hodnotil závěr krajského soudu v Brně jako jediný
možný, nikoliv jako slepě formální a formalistický. K názoru stěžovatele na „dnešní hypertrofii
lidských práv“ zdejší soud dodává, že diskuse o rozsahu lidských práv může jen obtížně popřít
omezení správních orgánů, vyplývající z článku 2 odst. 3 Ústavy, resp. z článku 2 odst. 2
Listiny.
63. Stěžovatel v kasační stížnosti zmínil i spojení parku Lužánky a Pekařské ulice
s romskou komunitou. Ani zde však nenabídl ke svému tvrzení žádné důkazy, s výjimkou odkazu na
„kteréhokoliv historického průvodce Brnem“ nebo na „notorietu“, jíž ovšem Nejvyšší správní soud v
jeho rozhodnutí neshledal. Má-li stěžovatel o těchto skutečnostech povědomí ze své úřední činnosti,
jak v kasační stížnosti tvrdil, mohl je jistě upřesnit a prokázat, což však neučinil.
64. I zde navíc platí, že stěžovatel své tvrzení o spojení místa shromáždění s
romskou komunitou zmínil poprvé až v kasační stížnosti, aniž by tak mohl ovlivnit správnost závěrů
krajského soudu.
65. Závěrem ke stěžovatelem tvrzenému skutečnému účelu shromáždění Nejvyšší správní
soud připomíná, že zjevnost účelu shromáždění vyplývající z kombinace osoby jeho svolavatele a času
a místa shromáždění může být jen zcela výjimečná (srov. rozsudek Křišťálová noc II., odst. 52 - 54).
Stěžovatel ji přesvědčivě ani nevyargumentoval a tím méně prokázal.
oznámit, Nejvyšší správní soud konstatuje, že ke svému tvrzení nenabídl žádné
důkazy, a ty nejsou ani obsahem spisů. Mělo-li by druhé shromáždění podle stěžovatele směřovat k
provokaci a napadání menšin, jedná se o jeho samostatné posouzení vybočující z rámce této věci.
Ohrožení zdraví
67. Nejvyšší správní soud se neztotožnil s názorem stěžovatele, že § 10 odst. 2
písm. a) shromažďovacího zákona míří na ochranu jiných osob než účastníků shromáždění. Zmíněné
ustanovení míří na ochranu zdraví účastníků shromáždění, ohroženého typicky z důvodu konkrétních
místních podmínek.
68. Stěžovatel tvrdil v kasační stížnosti riziko pro zdraví účastníků shromáždění i
dalších osob plynoucí ze střetů krajní pravice a krajní levice. K této námitce soud především
konstatuje, že se nejedná o riziko, které by účastníkům shromáždění hrozilo z důvodu konání
shromáždění v konkrétním místě, a již jen proto daný důvod zákazu neobstojí. Ustanovení § 10 odst. 2
písm. a) shromažďovacího zákona zjevně nemá za cíl umožnit zákaz shromáždění v každém případě, kdy
je předpokládáno rušení shromáždění jeho ideovými odpůrci.
69. Dále lze dodat, že pokud by shromáždění nebylo pokojné a třetím osobám by
hrozila újma z důvodu chování účastníků shromáždění, např. stěžovatelem tvrzené střety by byly
vyvolány účastníky shromáždění, bylo by namístě postupovat podle konkrétních skutkových okolností v
souladu s § 12 odst. 5, příp. 6 shromažďovacího zákona a shromáždění rozpustit.
70. Pokud by případné střety byly vyvolány naopak odpůrci shromáždění, bylo by
namístě podle konkrétních skutkových okolností poskytnutí ochrany shromáždění v souladu s § 14 odst.
2 písm. b), e), f), či h) shromažďovacího zákona, případně i § 179 trestního zákoníku.
71. Pouze na okraj přitom Nejvyšší správní soud připomíná, že pokojné
protishromáždění nelze bez dalšího považovat za narušení shromáždění (srov. rozsudek Křišťálová noc
II., odst. 46 a násl., zejm. 48).
72. Předchozí argumentaci pak doplňuje výtka stěžovateli, že zcela obecný odkaz na
„záběry České televize například z května 2008, 2009, webové stránky anarchistických skupin, údaje z
regionálního tisku“ nepředstavuje procesně
relevantní
návrh na provedení dokazování, a to tím spíše
za situace, kdy stěžovatel ve svých závěrech v napadeném rozhodnutí zcela převzal pouze již zmíněné
stanovisko Policie ČR, podle kterého „(d)omy lemují ulice pochodu většinou z obou stran. Je zde
velké bezpečnostní riziko útoku na účastníky pochodu z těchto domů, ze stran odpůrců účastníků
pochodu. Toto riziko nelze ze strany PČR 100 % vyloučit.“ Pokud stěžovatel hájil zjevnou míru
obecnosti stanoviska krátkostí lhůty, Nejvyšší správní soud opět připomíná, že stěžovatel požádal
Policii ČR o vyjádření až v předvečer konce lhůty pro své rozhodnutí.
Nutné omezení dopravy
73. Výhrady stěžovatele k nutnému omezení dopravy se zcela míjejí s výkladem
Nejvyššího správního soudu k možnosti zakázat shromáždění podle § 10 odst. 3 shromažďovacího zákona.
Závěr stěžovatele, že „(p)rávo několika osob konat shromáždění a prezentovat na něm své názory...
nelze upřednostnit před právem obyvatel města pokojným způsobem a bez zbytečných komplikací je
užívat“, je v příkrém rozporu s názorem, který Nejvyšší správní soud vyjádřil např. v rozsudcích ze
dne čj. 3 As 19/2007 - 55 (www.nssoud.cz).
Zejména z rozsudku č. 1385/2007 Sb. NSS vyplývá i nepodstatnost tvrzení, že by se měl průvod
pohybovat po části komunikace vymezené zpravidla pro pohyb vozidel.
74. Odvolal-li se stěžovatel v kasační stížnosti právě na rozsudek č. 1385/2007 Sb.
NSS, učinil tak nepřípadně. Nejvyšší správní soud totiž v jeho rámci neshledal shromáždění omezující
po dobu téměř tří hodin rušné komunikace v centru Prahy omezením ve smyslu § 10 odst. 3
shromažďovacího zákona, které by odůvodnilo zákaz shromáždění.
75. Dále Nejvyšší správní soud poukazuje na skutečnost, že i v případě tohoto
důvodu zákazu nenalezly závěry stěžovatele mnoho opory v důkazech, které by byly součástí spisu.
Krajský soud přitom stěžovateli vytkl i to, že se nevypořádal se skutečností, že se shromáždění
nekoná v pracovní den, na což poukázala ve svém stanovisku i Policie ČR. Pokud stěžovatel až v
kasační stížnosti tvrdil, že v prostoru Husovy ulice neexistuje rozdílu mezi všedním dnem a dnem
pracovního klidu, protože se jedná o významnou přístupovou komunikaci ke dvěma nákupním střediskům,
snažil se tím zhojit vadu, jíž bylo zatíženo již jeho rozhodnutí a na kterou krajský soud správně
poukázal.
76. Pokud stěžovatel v rozhodnutí a zejména následně v kasační stížnosti podrobněji
argumentoval riziky týkajícími se dostupnosti nemocnice sv. Anny a uzlů integrovaného záchranného
systému, je nutné mu připomenout, že Policie ČR jako jedna ze složek tohoto systému podle svého
stanoviska obtíže nepředpokládala. Ostatní složky, zejm. Hasičský záchranný sbor a Krajský zdravotní
rada Krajského úřadu Jihomoravského kraje, se přes výzvu stěžovatele nevyjádřily vůbec. Odkazoval-li
proto stěžovatel v kasační stížnosti obecně na výslech „kteréhokoliv představitele nemocnice,
představitelů Záchranné služby města Brna a dalších“, jedná se o neurčitou a zjevně pozdní snahu
podpořit ničím nepodložené závěry v napadeném rozhodnutí, které krajský soud i v této části po právu
shledal nepřezkoumatelným.
77. S přihlédnutím k obsahu spisu lze konstatovat, že stěžovatel ve svém závěru
vyšel zcela a úplně pouze ze stanoviska Dopravního podniku města Brna, a. s., které bez jeho dalšího
hodnocení pouze převzal.
78. Jeho rozhodnutí je v odpovídající části také vnitřně rozporné, protože na
jedné straně dovozuje zákaz shromáždění z omezení dopravy mj. v ulici Husova, ačkoliv v další části
hovoří o průvodu (a v kasační stížnosti dokonce o shromáždění) Občanské demokratické strany mj.
rovněž v ulici Husova. Přitom je patrné, že v případě druhého shromáždění omezení dopravy důvodem
zákazu nebylo, přestože z rozhodnutí stěžovatele vyplývá, že jím má dojít k omezení dopravy v
podstatně větším rozsahu, než v případě shromáždění žalobce. Jakkoliv se Nejvyšší správní soud ke
stěžovatelem tvrzené kolizi mezi shromážděními vyjadřuje dále, nyní podotýká, že právě existence
druhého shromáždění v centru Brna a přilehlých ulicích vyvrací stížní argument stěžovatele, podle
nějž stěžovatel mohl „konat shromáždění kdekoliv jinde, a to i v bezprostřední blízkosti centra nebo
přímo v centru, aniž by byl formálně proklamovaný účel shromáždění jakkoliv dotčen.“ Tento argument
byl navíc v přímém rozporu se závěry stěžovatele v napadeném rozhodnutí, podle nichž „(v) daném
případě účel shromáždění nevyžaduje nutně jeho konání v centru města Brna...“.
Kolize
s jiným shromážděním
79. Konečně stěžovatel brojil proti závěru krajského soudu, že měl zkoumat, zda
došlo k dohodě či pokusu o ní mezi svolavateli kolidujících shromáždění.
zákazu shromáždění při jeho kolizi s jiným, dříve oznámeným, shromážděním, že
nedošlo k dohodě mezi svolavateli, krajský soud správně dovodil povinnost stěžovatele zkoumat, zda
taková dohoda byla uzavřena.
81. Ostatně, stěžovatel tvrdil, že by měl svolavatel v pořadí druhého shromáždění
sám doložit dohodu, aniž by však zároveň vysvětlil, jak mohl tento svolavatel vůbec vědět, že jím
oznámené shromáždění je v kolizi s jiným dříve oznámeným shromážděním. Zcela pasivní role, kterou si
stěžovatel osobuje, v takovém případě vůbec není namístě - což ostatně vyplývá např. i z jeho role
při losování u současně oznámených shromáždění. Přestože tedy správní orgán nemá povinnost dohodu
mezi svolavateli kolidujících shromáždění aktivně organizovat, byla by taková aktivita obecně
vhodná. Svolavateli druhého shromáždění by měl přinejmenším sdělit, že se jím oznámená akce ocitla v
kolizi s dříve oznámeným shromážděním, a měl by umožnit pokus o dohodu alespoň zprostředkováním
kontaktů mezi těmito svolavateli s následným ověřením, zda k ní došlo. Pokud by se svolavatel
druhého shromáždění nemohl v důsledku pasivity správního orgánu o kolizi vůbec dozvědět, pozbývaly
by jakékoliv zmínky o dohodě mezi svolavateli smyslu a značná část § 10 odst. 2 písm. b)
shromažďovacího zákona by byla obsolentní.
82. S tím souvisí i povinnost stěžovatele zkoumat, zda ke kolizi skutečně mělo
dojít. Stížní tvrzení, že ke kolizi nutně musí dojít, protože dříve oznámená akce Občanské
demokratické strany je shromážděním, nikoliv průvodem, je v přímém rozporu s odůvodněním jeho
rozhodnutí, podle nějž bylo „oznámeno shromáždění svolavatele Občanská demokratická strana..., místo
náměstí Svobody, a průvod v trase:...“ mj. Husovou ulicí. Stěžovatel se proto mýlil v názoru, že
neměl zjišťovat, v jakém časovém intervalu se budou obě shromáždění v místě jejich možného střetu
pohybovat. Naopak, právě zde bylo namístě, aby stěžovatel přistoupil k uplatnění principu
proporcionality, na který se na jiném místě kasační stížnosti odvolal, a aby zjistil, zda je
skutečně přiměřené řešit střet obou shromáždění, z hlediska jejich časového i místního prolnutí
střet v zásadě
marginální
, úplným zákazem druhého shromáždění.
Shrnutí
83. Nejvyšší správní soud nepřisvědčil názoru stěžovatele, že je lhůta stanovená
správnímu orgánu pro zákaz shromáždění v rozporu s ústavním pořádkem. V souladu se svou dosavadní
judikaturou soud zdůraznil, že existence lhůty nesmí vést ke zpochybnění standardů kladených na
kvalitu rozhodnutí o zákazu shromáždění. V posuzované věci soud vyšel i z toho, že podle obsahu
správního spisu stěžovatel po většinu běhu lhůty neučinil žádný procesně
relevantní
úkon. Liberální
úpravu shromažďovacího práva soud nepovažoval na rozdíl od stěžovatele ani v podmínkách současného
demokratického státu za překonanou. V případě ohrožení práv třetích osob, odchýlilo-li by se
shromáždění od oznámeného účelu, Nejvyšší správní soud odkázal stěžovatele na případný postup podle
§ 12 odst. 5 shromažďovacího zákona, tj. na možnost rozpustit shromáždění.
84. Dále Nejvyšší správní soud souhlasil s krajským soudem, že rozhodnutí o zákazu
shromáždění bylo nepřezkoumatelné. Stěžovatel v rozporu s judikaturou Nejvyššího správního soudu
dovodil skutečný účel shromáždění pouze z charakteristiky svolavatele a osoby oprávněné jednat za
svolavatele, své závěry navíc nepodložil důkazy. Tyto vady nemohly být zhojeny argumentací obsaženou
až v kasační stížnosti, která měla prokázat účel shromáždění připojením kontextu času a místa
shromáždění. I tato další argumentace navíc zůstala obecná a nepodložená důkazy.
podle § 10 odst. 2 písm. a) shromažďovacího zákona (konání shromáždění v místě,
kde je ohroženo zdraví jeho účastníků) odůvodnit rizikem ideových střetů s odpůrci shromáždění. Zde
soud odkázal stěžovatele podle konkrétních okolností buď na zákonná ustanovení umožňující rozpuštění
shromáždění, nebo naopak upravující poskytnutí ochrany rušenému shromáždění.
86. Zákaz shromáždění odůvodněný omezením dopravy Nejvyšší správní soud shledal
opět neodůvodněným a navíc rozporným se svou dosavadní judikaturou. Stěžovatel neprokázal, že by
předpokládané omezení dopravy naplnilo důvod zákazu.
87. Konečně pak Nejvyšší správní soud nesouhlasil ani se zákazem shromáždění pro
jeho kolizi s dříve oznámeným shromážděním Občanské demokratické strany. Krajský soud stěžovateli
správně vytkl, že nezkoumal, zda došlo mezi účastníky shromáždění k dohodě. Stěžovatel navíc ve svém
rozhodování nezohlednil, že ke kolizi mělo dojít v krátké části plánované trasy průvodu obou
plánovaných shromáždění.
88. Nejvyšší správní soud neshledal kvalitně a přesvědčivě zpracovaný rozsudek
krajského soudu nepřezkoumatelným ani nezákonným, proto kasační stížnost zamítl
(§ 110 odst. 1 s. ř. s.).
89. Stěžovatel neměl ve věci úspěch, nemá tedy právo na náhradu nákladů řízení o
kasační stížnosti (§ 60 odst. 1
a
contrario
za použití § 120 s. ř. s.).
Žalobci, jemuž by jinak právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti příslušelo
(§ 60 odst. 1 s. ř. s. ve spojení s
§ 120 s. ř. s.), soud náhradu nákladů
řízení nepřiznal, neboť mu náklady řízení podle obsahu spisu nevznikly.
V Brně dne 11. března 2011
JUDr. Jan Passer