(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 6. 2009, čj.
5 Afs 70/2008 - 152)
Prejudikatura: č. 1450/2008 Sb.NSS.
Odůvodnění:
Finanční úřad ve Vyškově platebním výměrem ze dne 15. 5. 2006, č. j.
37674/06/341980/3054, žalobci uložil odvod za porušení rozpočtové kázně ve výši 2 754 864 Kč. Proti
tomuto rozhodnutí podal žalobce odvolání, které žalovaný rozhodnutím ze dne 11. 8. 2006, č. j.
11542/06/FŘ/170, zamítl.
Žalobce napadl toto rozhodnutí žalovaného žalobou ke Krajskému soudu v Brně, který
ji rozsudkem ze dne 16. 4. 2008, č. j. 30 Ca 197/2006 - 123, zamítl, přičemž své rozhodnutí
odůvodnil následujícím způsobem:
Žalobce považoval napadené rozhodnutí za nezákonné především proto, že v otázce
porušení rozpočtové kázně byla jeho práva a povinnosti jako příjemce
dotace
interpretována v rozporu
s obsahem rozhodnutí o poskytnutí
dotace
(rozhodnutí Ministerstva zemědělství ze dne 10. 12. 2003,
reg. č. 218/2003-8021Kr) a byl, na rozdíl od žalovaného, přesvědčen, že s majetkem, na který byla
dotace
poskytnuta, podnikal v souladu s účelem
dotace
.
Krajský soud však dospěl k závěru, že žalobce rozpočtovou kázeň porušil. Předně, v
otázce povinností a podmínek, které byly rozhodnutím o poskytnutí
dotace
žalobci jako příjemci
dotace
uloženy, dospěl krajský soud k závěru, že žalovaný nepochybil, pokud v odůvodnění napadeného
rozhodnutí tyto povinnosti a podmínky specifikoval i s přihlédnutím k Zásadám, kterými se stanovují
podmínky pro poskytování finančních podpor formou dotací na základě podpůrných programů stanovených
podle § 2 odst. 1 zákona č.
252/1997 Sb., o zemědělství pro rok 2003, č.
j. 2713/2003-7002, které vydalo Ministerstvo zemědělství (dále jen "Zásady") .
Dle krajského soudu bylo třeba vycházet z toho, že na základě ustanovení
předmětného rozhodnutí byl žalobce povinen podrobně se seznámit se zněním Zásad a byl povinen je
dodržovat. Výklad, jehož cílem bylo popření vázanosti žalobce jako příjemce
dotace
Zásadami, nebylo
proto možné akceptovat. Rovněž žádost žalobce ze dne 27. 5. 2003 o podporu zvyšování funkčnosti a
účinnosti systému kritických bodů (HACCP), podprogram 13. B. Zásad, musela vycházet ze znalosti a
respektování Zásad, a to včetně příloh (investičního projektu určeného pro NELI, a. s., závod Český
Brod, kde je zpracován systém kritických bodů ve spolupráci s příslušným školícím střediskem HACCP).
Navíc bylo dle krajského soudu zřejmé, že ještě před vydáním rozhodnutí o poskytnutí předmětné
dotace
žalobce porušil ustanovení části A bodu 2 písm. a) Zásad, když v uvedené žádosti (Přehledu
dokladů) uvedl jako nákladovou položku lapač kamene a písku Ateko, který na základě smlouvy ze dne
21. 5. 2003 prodal leasingové společnosti (příslušné finanční prostředky však do státního rozpočtu,
navzdory podmínce uvedené v rozhodnutí o použití
dotace
, nevrátil) a zařízení ASŘ pro varnu
cukrovaru, které na základě smlouvy ze dne 29. 5. 2003 prodal obdobně, přičemž doklady o zmíněných
prodejích při kontrole správci daně sám předložil. Krajský soud odmítl jako irelevantní tvrzení, že
daný majetek byl stále evidován v účetnictví žalobce. Jako zásadní důvod nedodržení povinností a
podmínek vyplývajících z rozhodnutí o poskytnutí
dotace
a ze Zásad, však hodnotil krajský soud,
stejně jako žalovaný to, že žalobce pronajal společnosti Manolis, a. s., s účinností od 3. 5. 2004
podstatnou část majetku pořízeného s přispěním
dotace
jako součást Cukrovaru Český Brod. Jmenovaná
společnost následně přemístila podstatnou část předmětného majetku do Cukrovaru Vrdy. Důsledkem
pronájmu tedy bylo, že dotovaný majetek nebyl používán ke schválenému účelu, tj. k realizaci
investičního projektu určeného pro žalobce při výrobě cukru v Cukrovaru Český Brod a týkajícího se
zvyšování funkčnosti a účinnosti systému kritických bodů (HACCP) podporou technických opatření
souvisejících s naplňováním uvedeného systému.
Dle krajského soudu bylo třeba vycházet z toho, že jestliže příjemce
dotace
získal
od státu investiční prostředky na podporu své výrobní činnosti, pokud se týká zvyšování úrovně
zdravotní nezávadnosti produkce a hygieny provozu, pak je namístě, aby
dotace
byla příjemcem takto
použita. To znamená, aby byla realizována podle předloženého a schváleného projektu. Z rozhodnutí o
poskytnutí
dotace
přitom vyplývá, že příjemcem
dotace
je žalobce, nikoliv společnost Manolis, a. s.
a že tedy žalobce je tím subjektem, který se zavázal dotaci realizovat při zvyšování úrovně
zdravotní nezávadnosti produkce a hygieny provozu v souladu se schváleným projektem, tj. při výrobě
cukru v Cukrovaru Český Brod, nikoliv tedy, že takovým subjektem je společnost Manolis, a. s. s
výrobou cukru v Cukrovaru Vrdy.
Krajský soud při hodnocení předmětného pronájmu z hlediska naplnění povinností
příjemce
dotace
vzal za rozhodné skutečnosti vyplývající z rozhodnutí o poskytnutí
dotace
, nikoliv
okolnosti dané soukromoprávní dispozicí žalobce ve smyslu
§ 488b a násl. obchodního zákoníku. Již
skutečnost, že nájemci je přenecháván podnik, aby jej samostatně provozoval a řídil na vlastní
náklad, znamená, že žalobce jako pronajímatel není tím, kdo při výrobě cukru využívá dotovaný
majetek. Na tom dle krajského soudu nic nemění ani to, že nájemce není bez souhlasu pronajímatele
oprávněn měnit předmět podnikání (§ 488e odst.
1 obchodního zákoníku). Nadto právo na čerpání
dotace
nenáleží k pronajatému podniku, protože
je právem příjemce
dotace
z adresného veřejnoprávního aktu, který převod tohoto práva
soukromoprávním úkonem příjemci
dotace
neumožňuje.
S odvoláním na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 6. 2006, č. j.
1 Afs 92/2005 - 98, www.nssoud.cz, krajský soud
dále dovodil, že dodržování rozpočtové kázně vyžaduje, aby povinnosti příjemce
dotace
byly
považovány za přesné vyjádření pro příjemce závazného pravidla chování. Nemohly tudíž být
relevantními náklady vynaloženými žalobcem v rámci daného projektu jiné náklady než ty, které se
vztahují k podporované investici, a které byly realizovány a proplaceny v termínu do 31. 10. 2003.
Nebylo proto právně významné ani tvrzení žalobce, že
dotace
nebyla Ministerstvem zemědělství
poskytnuta na konkrétní odsouhlasená zařízení.
Žalobce (stěžovatel) napadl rozsudek krajského soudu včasnou kasační stížností, v
níž poukazoval na důvody dle § 103 odst. 1
písm. a), b) a
d) s. ř. s.
Stěžovatel krajskému soud především vytýkal, že jeho závěr, podle něhož došlo k
porušení podmínek vyplývajících z rozhodnutí o poskytnutí
dotace
pronájmem a následným přemístěním
podstatné části majetku pořízeného s přispěním
dotace
, není podloženo dostatečnými důvody a rozsudek
krajského soudu je tak nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů. Z rozhodnutí o poskytnutí
dotace
ani
ze Zásad podle stěžovatele nevyplývá, že místem určení
dotace
je Cukrovar Český Brod. Tato
provozovna není v citovaných dokumentech nikde zmíněna. Bylo na Ministerstvu zemědělství, aby
předmětné dokumenty formulovalo dostatečně jednoznačně, srozumitelně, přesně a úplně a tím předešlo
výkladovým nejasnostem. V případě nesrozumitelnosti rozhodnutí je třeba volit výklad vůči příjemci
dotace
"mírnější". Navíc byla informace o tom, že se zařízení nachází v Cukrovaru Český Brod v době
řízení o žádosti pravdivá a úplná, a není možné říci, že by nastalo porušení rozhodnutí o poskytnutí
dotace
nebo Zásad uvedením nesprávné či nepravdivé informace, a to ani v případě následného
přemístění zařízení. V rozhodnutí o poskytnutí
dotace
byla nadto výslovně uložena pouze povinnost
oznámit ministerstvu změny, které nastanou proti ustanovením uvedeným v tomto rozhodnutí. K žádné
takové změně nedošlo, proto stěžovatel neměl důvod ministerstvu nic oznamovat. Ze strany
ministerstva byly upřednostněny jiné skutečnosti než skutečný účel, pro který byl
dotace
určena. Ta
byla poskytnuta za účelem "
zvyšování úrovně zdravotní nezávadnosti potravin a hygieny provozu
potravinářských podniků podporou provedení potřebných technických opatření v návaznosti na
zpracovaný systém kritických bodů (HACCP)".
Stěžovatel nic neporušil, pokud uvedené zařízení dál
používal k podnikání a k účelu, na nějž byla
dotace
určena.
Rozporný je rovněž závěr krajského soudu, dle něhož právo čerpání
dotace
nenáleží k
pronajatému podniku, jelikož je právem příjemce z adresného veřejnoprávního aktu, když zároveň se
dotace
má vztahovat k dotovanému majetku. Bylo nutné, aby stěžovatel s majetkem podnikal a využíval
jej k určenému účelu, tedy zvyšování funkčnosti a účinnosti systému kritických bodů (HACCP), což
stěžovatel splnil. Majetek byl nadále využíván k tomuto účelu a stěžovatel s majetkem nadále
podnikal, přičemž v rozhodnutí není nikde uvedeno, jakým způsobem má s majetkem podnikat; on tak
činil formou pronájmu. Pojem podnikání je třeba interpretovat ve smyslu příslušných ustanovení
obchodního zákoníku. Přitom předmětné zařízení splňovalo účel a cíl poskytnuté podpory a jakmile
stěžovatel zařízení prodal, okamžitě dotaci vrátil.
Rozporuplným a irelevantním shledává stěžovatel závěr krajského soudu, že ještě
před vydáním rozhodnutí o poskytnutí předmětné
dotace
stěžovatel porušil ustanovení části A bodu 2
písm. a) Zásad, a to souvislosti s prodejem lapače kamene a písku Ateko na základě smlouvy ze dne
21. 5. 2003 leasingové společnosti. Stěžovatel vznáší otázku, zda lze porušit povinnost ještě
předtím, než je mu uložena. Dále se táže, jak posuzovat prodej majetku leasingové společnosti.
Správce daně ani soud tento prodej neposuzoval podle jeho skutečného obsahu, neboť se jednalo o
zařízení, které příjemce
dotace
nakoupil ještě předtím, než mu byla
dotace
přidělena a s ohledem na
provozní potřeby profinancoval tzv. zpětným leasingem, kdy majetek i nadále zůstal v užívání
stěžovatele.
Stěžovatel také zastává názor, že se krajský soud nevypořádal s otázkou, zda v dané
situaci je vůbec založen nárok na vrácení
dotace
. Stěžovatel prostředky na technická opatření
investičního charakteru v souvislosti s naplňováním systému HACCP v roce 2003 použil, takže účel
dotace
splnil a lhůta pěti let dle rozhodnutí ještě neproběhla. Postup státu považuje stěžovatel
tudíž za nepřiměřený a jsoucí v rozporu s dobrými mravy, neboť po stěžovateli je požadováno, aby
vrátil dotaci (k čemuž fakticky došlo ještě předtím, než bylo ve věci jednáno správcem daně) a
následně ještě příslušenství ve stejné výši. K naplnění účelu
dotace
, tedy zvyšování úrovně
zdravotní nezávadnosti potravin a hygieny provozu potravinářských podniků podporou provedení
potřebných technických opatření, nepochybně došlo a přílišný formalismus a
restriktivní
výklad práva
jdoucí až za smysl dotčených právních norem nemůže požívat právní ochrany.
Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti navrhl její zamítnutí, přičemž
uvedl, že
dotace
byla poskytnuta na zvyšování účinnosti a funkčnosti systému kritických bodů (HACCP)
v Cukrovaru Český Brod, a to pouze tomuto závodu, neboť pouze tento závod splňoval podmínky pro
přiznání
dotace
. Se žádostí o dotaci podal stěžovatel i podnikatelský záměr, který podmiňoval
použití
dotace
, v němž však stěžovatel neuvedl, že Cukrovar Český Brod pronajme společnosti Manolis,
a. s. Pro tuto společnost stěžovatel také nepředložil certifikát HACCP, proto tato společnost
nemohla naplňovat cíl
dotace
. Pronájmem zařízení stěžovatel nesplnil jemu stanovené povinnosti. V
podnikatelském záměru stěžovatel uvedl, že investiční projekt je určen pro NELI, a. s., závod
Cukrovar Český Brod; i povinné přílohy k záměru se vztahovaly pouze k Cukrovaru Český Brod.
Výkladové nejasnosti proto nevznikají a rozhodnutí krajského soudu je správné.
Žalovaný poukazuje na to, že stěžovatel nesplnil podmínku podnikat s dotovaným
majetkem minimálně 5 let. Pronájmem či prodejem zařízení pořízeného s přispěním
dotace
nemůže být
plněn účel
dotace
. Stěžovatel jako pronajímatel při pronájmu podniku není tím, kdo při výrobě cukru
využívá dotovaný majetek.
Žalovaný v souvislosti s posouzením prodeje lapače kamene a písku Ateko poukazuje
na to, že stěžovatel jako žadatel - příjemce podpory odpovídá za to, že všechny jím v žádosti
uvedené údaje jsou úplné a pravdivé. Tuto povinnost stěžovatel porušil, neboť v soupisu účetních
dokladů, ze kterého byla vypočtena výše
dotace
, se předmětný lapač nacházel (přestože byl prodán
leasingové společnosti S MORAVA Leasing, a. s. na základě smlouvy ze dne 21. 5. 2003), stejně tak
jako zařízení ASŘ pro varnu cukrovaru, které bylo prodáno na základě smlouvy ze dne 29. 5. 2003.
Stěžovatel sám pak přiznává prodej vertikálního krystalizátoru, který byl pořízen s přispěním
dotace
ze státního rozpočtu.
Pokud stěžovatel uvádí, že se krajský soud nevyjádřil k tomu, zda je za dané
situace založen zákonný nárok na vrácení
dotace
, uvádí žalovaný konečně, že porušením podmínek, za
kterých byla
dotace
poskytnuta, se stěžovatel dopustil porušení rozpočtové kázně a byl mu v souladu
s § 44 odst. 1 písm. b) zákona č.
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, v
relevantním znění (dále jen "zákon o rozpočtových pravidlech") uložen platebním výměrem odvod za
porušení rozpočtové kázně ve shora uvedené výši.
Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasační stížnosti a
shledal, že kasační stížnost je podána včas, neboť byla podána ve lhůtě dvou týdnů od doručení
napadeného rozsudku (§ 106 odst. 2 s. ř.
s.), je podána osobou oprávněnou, neboť stěžovatel byl účastníkem řízení, z něhož napadený rozsudek
vzešel (§ 102 s. ř. s.), a je zastoupen
advokátem (§ 105 odst. 2 s. ř. s.).
Nejvyšší správní soud následně přezkoumal napadené rozhodnutí krajského soudu v
rozsahu vymezeném v § 109 odst. 2 a
3 s. ř. s. a neshledal kasační stížnost
důvodnou.
Stěžovatel namítal v prvé řádě nepřezkoumatelnost rozsudku krajského soudu pro
nedostatek důvodů, takové námitce ovšem Nejvyšší správní soud nemohl přisvědčit. Závěr krajského
soudu o tom, že stěžovatel porušil podmínky poskytnutí
dotace
mj. pronájmem a následným přemístěním
majetku pořízeného z
dotace
je dostatečně odůvodněn na straně 5 a 6 přezkoumávaného rozhodnutí, z
rozhodnutí je rovněž patrné, proč krajský soud hodnotil obdobně jako žalovaný porušení podmínek
poskytnutí
dotace
jako porušení rozpočtové kázně, za něž byl správcem daně vyměřen v souladu s § 44
zákona o rozpočtových pravidlech příslušný odvod. Stěžovatel také obecně namítal nepřezkoumatelnost
rozsudku krajského soudu pro nesrozumitelnost. Podle ustálené judikatury je nepřezkoumatelné pro
nesrozumitelnost takové rozhodnutí, z jehož výroku nelze zjistit, jak vlastně soud ve věci rozhodl,
tj. zda žalobu zamítl, odmítl nebo jí vyhověl, případně jehož výrok je vnitřně rozporný. Pod tento
pojem spadají i případy, kdy nelze rozeznat, co je výrok a co odůvodnění, kdo jsou účastníci řízení
a kdo byl rozhodnutím zavázán. Žádné takové či obdobné vady Nejvyšší správní soud v přezkoumávaném
rozsudku krajského soudu neshledal.
Pokud jde o stížní námitky dle
§ 103 odst. 1 písm. a), příp. b) s. ř.
s., je třeba souhlasit s krajským soudem, že stěžovatel byl povinen dodržovat vedle podmínek čerpání
dotace
stanovených přímo v rozhodnutí o jejím poskytnutí, rovněž podmínky uvedené v Zásadách, na něž
rozhodnutí o poskytnutí
dotace
odkazovalo (podle tohoto rozhodnutí se příjemce
dotace
podrobně
"
seznámí se zněním Zásad a je zavázán je dodržovat
", zároveň příjemce
dotace
zodpovídá za to,
"
že splnil účel, na který mu byla poskytnuta
dotace
"). Rozhodnutí o poskytnutí
dotace
vychází
z účelu podprogramu 13. B. Zásad - Podpora zvyšování funkčnosti a účinnosti sytému kritických bodů
(HACCP). Tento účel je tedy definován jako "
zvyšování zdravotní nezávadnosti potravin (krmiv) a
hygieny provozu potravinářských (krmivářských) podniků podporou provedení potřebných technických
opatření v návaznosti na zpracovaný systém kritických bodů (HACCP)
". V rámci daného podprogramu
Zásady také upřesňují obsah žádosti o poskytnutí
dotace
na uvedený účel tak, že povinnou přílohou k
žádosti je mj. "
podnikatelský projekt obsahující soubor opatření nutných k provedení technických
opatření na základě zpracovaného systému kritických bodů (HACCP), v rozsahu přílohy č. 46 v části C
Zásad
" [dalším nutným dokladem je pak např. "
stanovisko dozorového orgánu (SVS, ČZPI,
ÚKZÚZ)
"]. V podnikatelském projektu, který předložil stěžovatel, se hovoří jakožto o místu
určení této dotované investice o Cukrovaru Český Brod a je zde také specifikováno, jaká zařízení
budou s pomocí
dotace
nakoupena.
Podmínky použití
dotace
jsou přímo v rozhodnutí o poskytnutí
dotace
stanoveny
skutečně poměrně obecně. Z toho vychází i argumentace stěžovatele, který uvádí, že v rozhodnutí není
stanoveno, že místem určení
dotace
je Cukrovar Český Brod. Nelze však zapomínat na to, že
rozhodnutí, jak již bylo řečeno, odkazuje též na Zásady a výslovně stanoví, že je stěžovatel jakožto
příjemce
dotace
povinen Zásady dodržovat. Povinnou přílohou k žádosti o dotaci je pak dle Zásad i
podnikatelský projekt, na jehož realizaci je
dotace
vlastně žádána. Je tedy zřejmé, že i podmínky
přislíbené uchazečem o dotaci v projektu, na jehož základě je mu
dotace
přiznána, musí být pro něj
na základě rozhodnutí o poskytnutí
dotace
a na základě Zásad závazné. Opačný závěr by vedl k
absurdním důsledkům, neboť by umožňoval žadateli o dotaci předložit projekt, který by svými
parametry sice splnil nároky na poskytnutí
dotace
, následně by však žadatel mohl s obdrženými
prostředky realizovat projekt jiný, resp. využít tyto prostředky na jiný účel, než byl stanoven v
projektu. V projektu stěžovatel výslovně uváděl, že předkládaný investiční projekt je, jak už bylo
uvedeno, "
určen pro NELI, a. s., závod Český Brod, kde je zpracován systém kritických bodů ve
spolupráci se Školícím střediskem HACCP Mze při VŠCHT Praha a manažerem zpracování systému
kritických bodů Ing. Jaromírem Volkem, Ph.D., reg. č. certifikátu 00018/99
". V další části
předmětného projektu se dále např. uvádí, že "
provoz závodu NELI - Cukrovar Český Brod v kampani
2002/03 potvrdil nutnost realizace překládaného projektu. Aby výrobní postup vyhověl požadavkům
správné výrobní praxe a trvale vyhovoval i standardům EU, vyžaduje provozní zařízení doplnit či
zdokonalit na některých důležitých stanicích
". Dále je zřejmé, že Cukrovar Český Brod, pro nějž
stěžovatel žádal dotaci, musel splnit dle Zásad určité požadavky kvality, zejména stěžovatel musel
předložit příslušný certifikát HACPP (viz příslušný schvalovací certifikát udělený NELI, a. s.,
závod Cukrovar Český Brod Bureau Veritas Quality International, který je součástí správního spisu),
a určité požadavky musel dle Zásad splnit i samotný stěžovatel jako subjekt žádající o dotaci,
konkrétně musel doložit, že jakožto výrobce potravin jeho podíl tržeb z vlastní výroby potravin je
vyšší než 50 % a že jeho spotřeba tuzemských zemědělských výrobků dle přílohy Zásad tvoří více než
55 % celkových surovinových nákladů. Tyto skutečnosti stěžovatel v předkládaném projektu také
dokládal.
Je tedy zřejmé, že ministerstvo dotaci poskytlo a) stěžovateli, b) na realizaci
projektu v Cukrovaru Český Brod. Rozhodnutí o poskytnutí
dotace
bylo vydáno dne 10. 12. 2003,
stěžovatel finanční prostředky z
dotace
obdržel dne 16. 12. 2003, přesto již na základě smlouvy o
nájmu podniku ze dne 26. 3. 2004, která nabyla účinnosti dne 3. 5. 2004 (tedy po několika měsících),
stěžovatel přenechal Cukrovar Český Brod do užívání jinému subjektu, konkrétně společnosti Manolis,
a. s., u níž poskytovatel
dotace
neměl možnost předem posoudit, zda splňuje výše zmíněné požadavky
na poskytnutí
dotace
, a tento nájemce následně přemístil velkou část zařízení pořízených za přispění
dotace
do Cukrovaru Vrdy, u něhož opět poskytovatel
dotace
neměl možnost posoudit, zda tento závod
splňuje požadavky pro poskytnutí
dotace
. Vzhledem k přenechání majetku pořízeného za přispění
dotace
do užívání na základě smlouvy o nájmu podniku jinému subjektu a jeho následným přemístěním na jiné
místo tak nemohlo dojít k naplnění účelu
dotace
. Toto stanovisko nezastávají pouze finanční orgány a
krajský soud, ale jak vyplývá ze správního spisu, také poskytovatel
dotace
, tedy Ministerstvo
zemědělství. Samotné rozhodnutí o poskytnutí
dotace
stanoví, že příjemce
dotace
zodpovídá za to, že
splnil účel, na který mu byla poskytnuta
dotace
. Není tedy pochyb o tom, že stěžovatel již tímto
jednáním porušil podmínky, za kterých mu byly finanční prostředky poskytnuty. Ve smyslu
§ 3 písm. e) zákona o rozpočtových
pravidlech, v relevantním znění (ve znění před novelou č.
482/2004 Sb. - viz přechodné ustanovení čl. 2
odst. 1 zákona č. 482/2004 Sb.), tedy
stěžovatel použil neoprávněně peněžní prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu, čímž se dopustil
porušení rozpočtové kázně dle § 44 odst. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlech, za což mu
správce daně po právu vyměřil příslušný odvod (§ 44 odst. 2 a 4 zákona o rozpočtových
pravidlech).
Je pravdou, že část argumentace krajského soudu, v níž krajský soud konstatuje
nepřípustnost převodu práva na poskytnutí
dotace
smlouvou o nájmu podniku, není zcela přiléhavá.
Veřejné subjektivní právo na poskytnutí
dotace
, které žadateli zakládá rozhodnutí o poskytnutí
dotace
, se totiž realizuje již tím, že je žadateli
dotace
fakticky poskytnuta, trvá ovšem veřejná
subjektivní povinnost dodržovat podmínky, za nichž byla
dotace
poskytnuta, a zde samozřejmě platí,
že této povinnosti se žadatel smlouvou o prodeji či nájmu podniku nemůže zprostit. To ovšem
stěžovatel v dané věci ani netvrdil, podstatné v každém případě je, že, jak již bylo vysvětleno
výše, samotné přenechání dotovaného zařízení do užívání jinému subjektu a jeho následné přemístění
je v daném případě v rozporu s účelem
dotace
, jímž byla podpora zvyšování kvality a hygienické
úrovně výroby cukru u daného výrobce a v daném cukrovaru.
Ač se tedy Nejvyšší správní soud neztotožnil se všemi argumenty krajského soudu,
nemohl kasační námitky týkající se posouzení pronájmu dotovaného zařízení a jeho následného
přemístění považovat za důvodné.
Porušení podmínek, za něž byla stěžovateli
dotace
poskytnuta, lze, v souladu s
rozhodnutím krajského soudu i žalovaného, spatřovat rovněž v prodeji lapače kamene a písku Ateko a
zařízení ASŘ pro varnu cukrovaru (lapač byl prodán leasingové společnosti S MORAVA Leasing, a. s. na
základě smlouvy ze dne 21. 5. 2003, zařízení ASŘ na základě smlouvy ze dne 29. 5. 2003). Jak v
napadeném rozhodnutí konstatoval žalovaný, v soupisu účetních dokladů, ze kterého byla vypočtena
výše
dotace
, se předmětná zařízení nacházela. Argumentace stěžovatele založená na otázce, "
zda
lze porušit povinnost ještě předtím, než je mu uložena
", není na místě. Rozhodnutí o poskytnutí
dotace
je sice až ze dne 10. 12. 2003, avšak Zásady, které jsou závaznou součástí předmětného
rozhodnutí, obsahují v části A, bodu 2 písm. a) jasnou formulaci, podle níž "
žadatel odpovídá za
to, že všechny jím uvedené údaje v žádosti jsou úplné a pravdivé
". Tuto povinnost uvádět v
žádosti pravdivé údaje stěžovatel zcela nepochybně porušil. Pokud jde o vertikální krystalizátor,
ten stěžovatel, jak sám přiznal, prodal dne 25. 11. 2004, čímž porušil zcela explicitní podmínku
uvedenou v rozhodnutí o poskytnutí
dotace
, jímž je povinnost podnikat s dotovaným investičním
majetkem minimálně po dobu 5 let a v případě jeho prodeje vrátit obdržené finanční prostředky.
Nemůže obstát ani argument, že operací zpětného leasingu se na užívání prodaného majetku nic
nezměnilo. Jestliže hodlal stěžovatel dotovaný majetek prodat a následně užívat formou zpětného
leasingu, měl o tom poskytovatele
dotace
v žádosti o dotaci pravdivě informovat, aby měl
poskytovatel možnost posoudit, zda je i za těchto okolností poskytnutí
dotace
myslitelné.
K argumentu stěžovatele, jenž se opírá o judikaturu Ústavního soudu a Nejvyššího
správního soudu a podle něhož v případě nejasností v rozhodnutí o poskytnutí
dotace
by měl být vůči
žadateli volen mírnější přístup, lze dodat, že výše uvedené závěry žádné zásadní pochybnosti, které
by odůvodňovaly použití principu
, nevzbuzují, posuzovaná porušení
rozpočtové kázně jsou v těchto případech dosti zřejmá.
Tvrzení stěžovatele, že vrátil dotaci dříve, než bylo ve věci jednáno se správcem
daně, se nezakládá na pravdě. Jak vyplývá ze správního spisu, stěžovatel zaslal finanční prostředky
ve výši poskytnuté
dotace
na účet Finančního úřadu ve Vyškově dne 14. 3. 2006, tedy v době již
dlouho probíhající kontroly čerpání
dotace
, která byla správcem daně zahájena dne 21. 3. 2005.
Jestliže stěžovatel zaslal uvedenou částku správci daně, pak je třeba vycházet z toho, že se
nejednalo o vrácení poskytnuté
dotace
z důvodu předčasného prodeje dotovaného zařízení, jak
předpokládalo rozhodnutí o poskytnutí
dotace
, neboť v takovém případě by bylo třeba dotaci vrátit
tomu, kdo jí poskytl, tedy Ministerstvu zemědělství. Stěžovatel uhradil uvedenou částku správci
daně, jednalo se tedy již ve skutečnosti o platbu odvodu za porušení rozpočtové kázně, byť k této
platbě došlo ještě před vydáním výše uvedeného platebního výměru. Z konstrukce penále z odvodu za
porušení rozpočtové kázně, které se dle § 44 odst. 2 zákona o rozpočtových pravidlech počítá ode
dne, kdy k porušení rozpočtové kázně došlo, do dne, kdy byl prostředky odvedeny, vyplývá, že samotný
odvod za porušení rozpočtové kázně je splatný již ode dne porušení, nikoliv až ode dne vydání
platebního výměru na tento odvod, či ode dne uplynutí lhůty v tomto platebním výměru uvedené. Úhrada
odvodu za porušení rozpočtové kázně dříve, než byl vydán platební výměr na tento odvod, znamená tedy
pro stěžovatele výhodu v podobě nižšího penále, neboť se tím zkrátila doba penalizace. Neznamená to
však, že by správce daně nebyl po této úhradě oprávněn vydat platební výměr, jímž tento odvod, byť
již stěžovatelem zaplacený, vyměří, ani že by nebyl oprávněn následným platebním výměrem vyměřit
stěžovateli za dobu od porušení rozpočtové kázně do zaplacení odvodu penále. Přitom Nejvyšší správní
soud zdůrazňuje, že předmětem přezkoumání v dané věci byl platební výměr na odvod za porušení
rozpočtové kázně, nikoliv následný platební výměr na penále, výši penále tedy správní soudy v dané
věci nepřezkoumávaly a ani přezkoumávat nemohly.
Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že uplatněné kasační námitky nejsou důvodné.
Nad rámec stížních bodů Nejvyšší správní soud konstatuje, že shledal drobnou vadu v záhlaví
přezkoumávaného rozsudku krajského soudu, kde je stěžovatel označen obchodní firmou NELI, a. s.,
ačkoli, jak vyplývá z výpisu obchodního rejstříku, šlo o obchodní firmu stěžovatele pouze do dne 13.
10. 2006, od tohoto dne stěžovateli (IČ 25548964) náleží obchodní firma NELI S. P. A., a. s.,
zatímco obchodní firmu NELI, a. s. používá od téhož data jiný subjekt (IČ 27704432), který vznikl
rozdělením formou odštěpení od stěžovatele. Ovšem vzhledem k tomu, že je stěžovatel jakožto žalobce
v rozhodnutí krajského soudu jednoznačně určen identifikačním číslem 25548964, nejedná se o vadu,
která by měla způsobovat nesrozumitelnost či dokonce zmatečnost rozhodnutí krajského soudu či jinak
ovlivňovat zákonnost rozhodnutí krajského soudu o věci samé. Ostatně toto pochybení krajského soudu
je vcelku pochopitelné za situace, kdy samotný stěžovatel po celou dobu řízení o žalobě i o kasační
stížnosti uváděl na všech písemnostech nesprávnou obchodní firmu NELI, a. s. Nejvyšší správní soud
tedy neshledal ani takovou vadu, k níž by musel dle
§ 109 odst. 3 s. ř. s. přihlížet z
úřední povinnosti a která by zároveň byla důvodem zrušení kasační stížností napadeného
rozhodnutí.
Nejvyšší správní soud tak neshledal kasační stížnost důvodnou, a proto ji v souladu
s § 110 odst. 1 s. ř. s. zamítl.
O nákladech řízení Nejvyšší správní soud rozhodl v souladu s
§ 60 odst. 1 s. ř. s. ve spojení s
§ 120 s. ř. s. Žalovaný měl ve věci
úspěch, příslušelo by mu tedy právo na náhradu nákladů řízení, které mu však nad rámec jeho běžné
úřední činnosti nevznikly.
Poučení
:
Proti tomuto rozsudku
nejsou
opravné prostředky
přípustné (§ 53 odst. 3,
§ 120 s. ř. s.).
V Brně dne 25. června 2009
JUDr. Lenka Matyášová, Ph.D.