III. Z hlediska posuzování dodržení rozpočtové kázně je rozhodující skutkový stav,
který tu je v době rozhodování územních finančních orgánů, a nikoliv ten, jenž existoval po určitou
část předchozího období.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 10. 2009, čj.
1 Afs 100/2009 - 63)
Odůvodnění:
Včasnými kasačními stížnostmi se stěžovatel (dále i "žalobce") domáhal zrušení v
záhlaví uvedených rozsudků, kterými krajský soud zamítl jeho žaloby proti shora označeným
rozhodnutím žalovaného. Jimi žalovaný zamítl žalobcova odvolání proti rozhodnutím Finančního úřadu v
Lounech ze dne 24. 9. 2008, č. j. 60372/08/201980/0164, jímž byl žalobci uložen odvod za porušení
rozpočtové kázně ve výši 833 000 Kč, a dále č. j. 60375/08/201980/0164, kterým správce daně vyměřil
žalobci penále ve výši 833 000 Kč.
Krajský soud v odůvodnění uvedl zejména, že Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo
dne 13. 6. 2001 rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce - oprava a obnova fasády
muzea v Žatci; jako závazné ukazatele byly uvedeny jednak ukončení akce 8/2001 a závěrečné
vyhodnocení akce - ukončení 2/2002. V Podmínkách čerpání investiční
dotace
ze státního rozpočtu (jež
je součástí uvedeného rozhodnutí) se investor zavázal, že je povinen dodržet závazné ukazatele,
uvedené v příloze zmíněného rozhodnutí. Žalobce požádal až dne 31. 1. 2002 Ministerstvo pro místní
rozvoj o provedení změn podmínek rozhodnutí. Ministerstvo vyslovilo souhlas s navrhovanými změnami
dne 13. 2. 2002 a dne 14. 2. 2002 vydalo rozhodnutí č. 2, v němž byly jako závazné uvedeny
ukazatele: realizace stavby - ukončení 9/2001 a závěrečné vyhodnocení - ukončení akce 3/2002. Dne
14. 9. 2001 byl sepsán zápis o odevzdání a převzetí stavby "dílčí" a dne 27. 6. 2002 Zápis o
odevzdání a převzetí stavby. Dne 21. ledna 2002 byl podán návrh na kolaudaci stavby. Dne 22. února
2002 vydal Městský úřad Žatec kolaudační rozhodnutí č. j. SÚ 330-7/221/33/2002, kterým povolil
užívání stavby Oprava a obnova fasády na objektu čp. 678 Regionální muzeum K. A. Polánka, Husova
ulice, Žatec.
Dne 31. 3. 2003 podal žalobce žádost o poskytnutí
dotace
Regionální program podpory
rozvoje severozápadních Čech a Ostravského regionu - projekt Cykloturistická trasa Žatec -
Vikletice. Dne 21. 7. 2003 mu byla přidělena na tuto akci
dotace
ze státního rozpočtu ve výši 400
000 Kč. V podmínkách rozhodnutí bylo rovněž uvedeno "realizace stavby - ukončení 8/2003 a závěrečné
vyhodnocení akce - ukončení 2/2004. Dne 14. 10. 2003 požádal žalobce o změnu termínu realizace akce
na ukončení 11/2003; dne 11. 11. 2003 vydalo ministerstvo rozhodnutí, ve kterém jako závazný
ukazatel uvedlo: realizace stavby (stavební část) - ukončení 12/2003 a závěrečné vyhodnocení akce -
ukončení 6/2004.
Soud z uvedených skutečností dovodil, že se žalobce dopustil ve shodě s
§ 44 odst. 1 písm. b) zákona č
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
neoprávněného použití či zadržení peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu jejich
příjemcem. V tomto ohledu odkázal na § 3 písm. e) zákona o rozpočtových pravidlech a rovněž tak na
závěr, vyslovený v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 19. března 2008, č. j.
9 Afs 113/2007 - 63, podle něhož je neoprávněným
použitím
dotace
třeba rozumět nejen vynaložení finančních prostředků v rozporu s podmínkami pro
jejich poskytnutí ve vztahu k účelu vynaloženého výdaje, ale i ve vztahu k ostatním podmínkám.
Zavázal-li se žalobce mj. i k dokončení akcí v určitém termínu a o prodloužení lhůty pro dokončení
akce požádal až po uplynutí této závazné lhůty, pak se dopustil porušení podmínek, k nimž se zavázal
a je povinen dotaci včetně příslušenství vrátit zpět. V takovém případě je již nerozhodné, že
poskytovatel
dotace
k žádosti žalobce stanovil pro dokončení akce lhůtu náhradní. Podmínky pro
přidělení
dotace
byly v obou případech akcí porušeny právě tím, že žalobce o prodloužení lhůty k
jejich dokončení požádal až poté, co již v podmínkách sjednanou lhůtu promarnil. Soud uzavřel, že
žalobce porušil rozpočtovou kázeň, byl proto povinen uhradit i penále z částky, která byla
neoprávněně (či v rozporu s pravidly) použita.
V kasačních stížnostech žalobce uvedl, že soud nesprávně vyložil pojem "porušení
rozpočtové kázně" s důsledky vrácení přidělené
dotace
zpět do státního rozpočtu a navíc
sankcionovaného sdělením penále. Zdůraznil, že účel poskytnuté
dotace
byl naplněn, což ostatně
konstatoval i poskytovatel
dotace
. Připomněl, že ne každé porušení podmínek je porušením rozpočtové
kázně s nastalými důsledky. Nadto, soud zcela vadně aplikoval
judikát
Nejvyššího správního soudu na
danou věc. Nyní souzená věc se podstatně odlišuje od té, o níž pojímá rozhodnutí sp. zn.
9 Afs 113/2007. V něm totiž Nejvyšší správní
soud řešil situaci, kdy k porušení rozpočtové kázně došlo právě proto, že příjemce
dotace
její
podmínky ve stanovené lhůtě nesplnil. V nyní posuzovaném případě však k porušení podmínek nedošlo
proto, že sám poskytovatel v rozhodnutí stanovil další lhůtu pro splnění akce. Žalobce postupoval s
důvěrou v rozhodnutí poskytovatele
dotace
, přesto byl finančními orgány sankcionován.
Soud se soustředil pouze na formální pochybení, aniž by zkoumal věc z úhlu žalobcem
předestřeného v žalobě. Totiž z pohledu smyslu a principu poskytování dotací. Cíl poskytnuté
dotace
byl jednoznačně naplněn (o tom ostatně nebyl žádný spor). Jestliže poskytovatel
dotace
souhlasil s
dokončením díla a novým rozhodnutím stanovil další lhůty pro jejich dokončení, pak nemohlo z logiky
věci dojít k porušení rozpočtové kázně s důsledkem povinnosti dotaci vrátit. V tomto ohledu je
rozsudek krajského soudu nepřezkoumatelný právě proto, že se soud vůbec splněním účelu
dotace
nezabýval, ač to žalobce v žalobě zdůrazňoval.
Pokud poskytovatel
dotace
žalobci umožnil svým rozhodnutím dokončit dílo v posunuté
lhůtě, pak je nesmyslné, pokud žalobce tuto lhůtu naplnil, aby byl stižen sankcí dotaci vrátit.
Naplnil totiž podmínky poskytnuté
dotace
. Stavbu dokončil (účel akce naplnil), a to ve lhůtě, kterou
poskytovatel (byť dodatečně) stanovil. Důvod pro vrácení
dotace
neexistuje. Žalobce tak nebyl
povinen vrátit dotaci a nebyl povinen ani hradit penále. K těmto žalobním námitkám se krajský soud v
napadeném rozsudku rovněž nevymezil, jeho rozhodnutí je i z tohoto důvodu nepřezkoumatelné.
Ze všech těchto důvodů žalobce navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadené rozsudky
zrušil a věci vrátil krajskému soudu k dalšímu řízení.
Žalovaný ve vyjádření ke kasačním stížnostem odkázal na svá předchozí vyjádření k
žalobám a uvedl, že se zcela ztotožňuje s důvody, vyjádřenými soudem v napadených rozsudcích.
Nejvyšší správní soud přezkoumal důvodnost kasačních stížností v mezích jejich
rozsahu a uplatněných důvodů a dospěl k závěru, že kasační stížnosti jsou důvodné.
Vzhledem k tomu, že kasační stížnosti směřují proti rozhodnutím, která spolu
skutkově souvisejí (v podstatě se vzájemně podmiňují) rozhodl Nejvyšší správní soud, ve shodě s
§ 39 odst. 1 a
§ 120 zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen "s.
ř. s."), o spojení těchto kasačních stížností ke společnému projednání.
Za nesprávně posouzenou právní otázku označil stěžovatel soudem provedenou
interpretaci pojmu "porušení rozpočtové kázně" s důsledky vrácení přidělené
dotace
zpět do státního
rozpočtu a navíc sankcionovaného sdělením penále. To vše v situaci, kdy stěžovatel splnil
jednoznačně podmínku čerpání
dotace
na stanovený účel (o tom ostatně spor není veden) a o posunutí
lhůty ke splnění a dokončení akce řádně (byť již po uplynutí původně stanovené lhůty) poskytovatele
dotace
požádal a ten žádosti zcela vyhověl.
Pro posouzení celé věci soud ověřil ze správního spisu tyto podstatné skutečnosti:
K žádosti města Žatce vydalo Ministerstvo pro místní rozvoj rozhodnutí (podle
§ 7 vyhlášky
40/2001 Sb.) o účasti státního rozpočtu na
financování akce - oprava a obnova fasády muzea v Žatci ze dne 13. 6. 2001. Součástí rozhodnutí je
stanovení termínů přípravy a realizace akce tak, že realizace stavby byla stanovena termínem Max
8/2001, závěrečné vyhodnocení akce pak termínem Max 2/2002. V "Podmínkách čerpání
dotace
ze státního
rozpočtu v rámci Regionálního programu podpory rozvoje severozápadních Čech a Ostravského regionu v
roce 2001", jež je součástí uvedeného rozhodnutí je (v bodě 2) mj. uveden závazek investora, že v
případě zjištění neschopnosti zabezpečení realizace akce v souladu s obsahem rozhodnutí, neprodleně
o tom informuje Ministerstvo pro místní rozvoj.
Pro nedodržení podmínek ze strany zhotovitele díla požádalo město Žatec dne 31. 1.
2002 poskytovatele
dotace
o stanovení nových, reálných termínů k dokončení akce; ten vydal nové
rozhodnutí, nově stanovil termíny pro dokončení akce tak, že pro realizaci stavby stanovil termín
9/2001 a pro závěrečné vyhodnocení akce termín Max. 3/2002.
Pro věc je dále podstatné i to, že výše
dotace
byla poskytovatelem připsána na
zvláštní účet u České spořitelny dne 11. 9. 2001 ve výši 255 320,8 Kč a dne 10. 12. 2001 ve výši 177
679,2 Kč.
Práce na akci byly zahájeny v červnu 2001, návrh na provedení
kolaudace
byl podán
25. 1. 2002 a kolaudační rozhodnutí vydáno 22. 2. 2002.
Druhá z akcí na kterou byla poskytnuta
dotace
a dle správních orgánů i krajského
soudu byla žalobcem porušena rozpočtová kázeň byla stavba cyklostezky. Dne 31. 3. 2003 podal žalobce
žádost o poskytnutí
dotace
Regionální program podpory rozvoje severozápadních Čech a Ostravského
regionu - projekt Cykloturistická trasa Žatec - Vikletice. Dne 21. 7. 2003 mu byla přidělena na tuto
akci
dotace
ze státního rozpočtu ve výši 400 000 Kč. V podmínkách rozhodnutí bylo rovněž uvedeno
"realizace stavby - ukončení 8/2003 a závěrečné vyhodnocení akce -ukončení 2/2004". Dne 14. 10. 2003
požádal žalobce o změnu termínu realizace akce na ukončení 11/2003; dne 11. 11. 2003 vydalo
ministerstvo rozhodnutí, ve kterém jako závazný ukazatel uvedlo: "realizace stavby (stavební část) -
ukončení 12/2003 a závěrečné vyhodnocení akce - ukončení 6/2004".
Právní podklad pro posouzení věci tvoří jednak zákon č.
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), a vyhláška Ministerstva financí č.
40/2001 Sb., o účasti státního rozpočtu na
financování programů reprodukce majetku.
Podle § 3 písm. e) rozpočtových pravidel se neoprávněným použitím peněžních
prostředků státního rozpočtu, jiných peněžních prostředků státu, prostředků poskytnutých ze státního
rozpočtu, státních finančních aktiv, státního fondu nebo Národního fondu, rozumí jejich výdej, jehož
provedením byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, rozhodnutím, případně dohodou o
poskytnutí těchto prostředků, nebo porušení podmínek, za kterých byly příslušné peněžní prostředky
poskytnuty; dále se jím rozumí i to, nelze-li prokázat, jak byly tyto peněžní prostředky
použity.
Různé možnosti porušení rozpočtové kázně pak taxativně vyjmenovává § 44 téhož
zákona. Podle jeho § 44 odst. 1 písm. a) [jehož porušení ve spojení s § 3 písm. e) se měl stěžovatel
dopustit] je porušením rozpočtové kázně neoprávněné použití peněžních prostředků státního rozpočtu a
jiných peněžních prostředků státu.
Podrobně pak způsob poskytování dotací ze státního rozpočtu, tedy rozhodování o
účasti státního rozpočtu na financování realizace akce, jakož i dílčí postupy poskytovatele dotací,
upravovala shora zmíněná vyhláška č. 40/2001; ta v § 7 normovala, že rozhodnutí o účasti státního
rozpočtu na financování akce (dále jen "rozhodnutí") vydá správce programu na základě
posouzení jednotlivých žadatelem poskytnutých podkladů (zde přesně specifikovaných). Správce
(poskytovatel) v rozhodnutí dále stanoví jednak závazné technicko-ekonomické, časové a finanční
parametry akce, dále pak pravidla pro poskytování záloh a úhradu faktur za provedené práce a
dodávky, obsah a formu předávání informací o průběhu realizace akce a v případě potřeby další
podmínky čerpání výdajů státního rozpočtu.
Odstavec 6 téhož ustanovení pak umožňoval případnou změnu rozhodnutí či jeho
podmínek. Uváděl, že pokud účastník programu zjistí, že není schopen zabezpečit realizaci akce v
souladu s obsahem rozhodnutí podle odstavce 5, neprodleně o tomto zjištění informuje správce
programu a současně předloží návrh na změnu rozhodnutí. Správce programu ve lhůtě 30 dnů ode dne
doručení žádosti provede změnu rozhodnutí nebo žádost zamítne.
Poskytovatel tak měl volbu jak dále postupovat; měl jednak možnost změny svého
rozhodnutí k návrhu žadatele, nehodlal-li však návrhu žadatele vyhovět, byl oprávněn návrh na změnu
rozhodnutí zamítnout.
Jak bylo však uvedeno již shora, poskytovatel
dotace
(Ministerstvo pro místní
rozvoj) v souzeném případě návrhům stěžovatele vyhověl a změnil svá rozhodnutí v částech, které se
týkaly termínů ukončení akcí.
Rovněž je třeba uvést, že podle § 14 odst. 1 zákona o rozpočtových pravidlech na
dotaci nebo na návratnou finanční výpomoc není právní nárok, pokud zvláštní právní předpis nestanoví
jinak. Poskytování finančních prostředků v tomto ohledu je tedy jakýmsi dobrodiním státu, na který
není obecně právní nárok, rozhodování o něm nepodléhá správnímu řádu ani soudnímu přezkumu a děje se
na základě rozhodnutí poskytovatele
dotace
či návratné finanční výpomoci, které má zvláštní
náležitosti, pouze částečně shodné s formálnímináležitostmi obecného správního rozhodnutí, a je
vydáváno poskytovatelem
dotace
v reakci na žádost jejího potencionálního příjemce.
Podstatné je, že poskytování dotací ze státního rozpočtu je ovládáno vrchnostenským
postavením poskytovatele
dotace
. Z tohoto jeho postavení, na rozdíl od postavení účastníka
soukromoprávních vztahů tedy plyne, že může autoritativně rozhodovat o podmínkách poskytnutí
dotace
,
které jsou předmětem jednání mezi ním a příjemcem
dotace
pouze v té míře, jak stanoví zákon, či v
limitech, jež stanoví sám poskytovatel
dotace
. Záleží pak na příjemci
dotace
, zda tyto podmínky
akceptuje. Samotným smyslem aktu přijetí
dotace
totiž je, že příjemce přijímá určité dobrodiní ze
strany státu a jakousi protiváhou tohoto dobrodiní není (na rozdíl od soukromoprávních vztahů) jeho
protiplnění ve prospěch poskytovatele
dotace
, ale právě
akceptace
podmínek, za nichž je
dotace
přijímána. Ke stejnému závěru pak dospěl i Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 21. 7. 2005, č.
j. 2 Afs 58/2005 - 90 (www.nssoud.cz).
Jak je zřejmé z uvedené právní úpravy (i z obecných principů možnosti poskytování
finančních prostředků ze státního rozpočtu) je to právě poskytovatel podpory či
dotace
, který v
režimu zákona o rozpočtových pravidlech autoritativně rozhoduje o podmínkách poskytnutí prostředků
ze státního rozpočtu či fondu. Z toho lze dovodit, že je také oprávněn tyto podmínky změnit, a to i
v případě, kdy již nastalo jejich nesplnění ze strany příjemce podpory. Navíc podle § 14 odst. 3
zákona o rozpočtových pravidlech je poskytovatel
dotace
a návratné finanční výpomoci povinen v
rozhodnutí o jejich poskytnutí rozlišit podmínky pro použití poskytnutých prostředků, jejichž
porušení bude postihováno odvodem za porušení rozpočtové kázně. Z toho pak vyplývá, že podle
uvedeného právního předpisu poskytovatel podpory může stanovit, jaké jednání či opomenutí jejího
příjemce považuje za porušení rozpočtové kázně, takže musí mít i oprávnění tyto veličiny měnit,
pokud to nejde k tíži příjemce. To vše zejména v situaci, kdy je zjevné, že účel poskytnuté
dotace
byl naplněn. Konečně pak podle § 44 odst. 4 zákona o rozpočtových pravidlech odvod za porušení
rozpočtové kázně a penále vyměřuje příslušný finanční úřad, takže k jejich vyměření nedochází ze
zákona již porušením rozpočtové kázně, nýbrž na základě rozhodnutí správního orgánu. Z hlediska
posuzování dodržení rozpočtové kázně je rozhodující stav, který tu je v době rozhodování finančního
úřadu, a nikoliv ten, jež existoval v nějakém předchozím období.
Finanční orgány při prováděné kontrole měly proto vycházet z nových termínů
dokončení staveb či děl, jejich uvedení do provozu a předložení závěrečného vyhodnocení akce, které
byly obsaženy v přílohách pozdějších rozhodnutí (č. 2) o poskytnutí peněžních prostředků.
Akceptovaly-li však pouze termíny předešlé, které byly uvedeny v přílohách původních rozhodnutí, z
čehož dovodily, že tyto termíny nebyly ze strany žalobce dodrženy a tudíž došlo k neoprávněnému
použití finančních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, aniž by přihlédly ke změnám v
rozhodnutích týkajících se změny termínů dokončení akcí, pak v důsledku tohoto nesprávného právního
závěru správní orgány obou stupňů též nesprávně aplikovaly ustanovení § 44 odst. 1 písm. b), odst. 2
a 4 zákona o rozpočtových pravidlech.
Je to poskytovatel
dotace
, který primárně svým rozhodnutím vytváří právní rámec, v
jehož mezích má žadatel povinnost se pohybovat. Je to tedy právě poskytovatel
dotace
, který svým
rozhodnutím stanoví podmínky poskytnutí
dotace
, ale i případné změny těchto podmínek. Pokud se
žadatel pohyboval v legálním prostoru, který poskytovatel
dotace
vymezil svým rozhodnutím, nelze mu
takové jednání přičítat k tíži.
Právě proto, že finanční orgány neakceptovaly nová, pravomocná rozhodnutí, jimiž
poskytovatel dotací nově stanovil podmínky při čerpání poskytnutých dotací (posunul termíny
dokončení akcí) a vycházely toliko z původních rozhodnutí o poskytnutí
dotace
a své závěry o
porušení rozpočtové kázně žalobce vyvodily právě jen z původních rozhodnutí, pochybily.
Nesprávný byl proto i závěr krajského soudu, který takový jejich postup aproboval.
Z téhož důvodu byl rovněž nesprávný závěr jak žalovaného, tak i krajského soudu, týkající se
posouzení rozhodnutí, jímž žalovaný uložil žalobci penále za porušení rozpočtové kázně. Nebyly-li
správně posouzeny podmínky pro úsudek o porušení rozpočtové kázně, pak nemůže obstát ani rozhodnutí
žalovaného, kterým žalobci uložil odvést dotaci zpět do státního rozpočtu, jakož ani rozhodnutí,
kterým z téhož důvodu uložil žalobci hradit penále za porušení rozpočtové kázně.
Kasační stížnosti byly shledány důvodnými, Nejvyšší správní soud proto napadené
rozsudky krajského soudu dle § 110 odst.
1 s. ř. s. zrušil a věci vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení. V něm, vázán právním názorem
vysloveným v tomto rozsudku (§ 110 odst.
3 s. ř. s.), rozhodne též o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti
(§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 29. října 2009
JUDr. Lenka Kaniová