Rozhoduje-li finanční orgán o porušení rozpočtové kázně žalobcem (fyzickou nebo
právnickou osobou jinou než stát) podle § 44
odst. 1 písm. b) zákona č. 218/2000
Sb., o rozpočtových pravidlech, ke kterému mělo dojít neoprávněným použitím nebo zadržením
peněžních prostředků poskytnutých žalobci úřadem práce na základě dohody o zřízení společensky
účelného pracovního místa, pak je povinností finančního orgánu zvažovat také to, zda jsou ujednání
obsažená v dohodě o poskytnutí příspěvku dostatečně jasná a srozumitelná a zda nedošlo k porušení
těchto ujednání v důsledku neposkytnutí patřičné součinnosti ze strany úřadu práce. Nelze připustit
postihování žalobce za nedodržení určité zákonné povinnosti, které bylo zapříčiněno orgány veřejné
moci (ať již jejich aktivní činností, nebo naopak nečinností).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 11. 2010, čj.
1 Afs 77/2010 – 81)
Prejudikatura: č. 1746/2009 Sb.NSS.
Věc: Společnost s ručením omezeným Pernix Konsult proti Finančnímu ředitelství v Ostravě o
porušení rozpočtové kázně, o kasační stížnosti žalovaného.
Odůvodnění:
Kasační stížností podanou v zákonné lhůtě se žalovaný (dále i "stěžovatel“) domáhá
zrušení shora označeného rozsudku, kterým krajský soud zrušil jeho v záhlaví uvedená rozhodnutí;
jimi žalovaný uložil žalobci (dříve pod obchodním názvem Gemma Olomouc CZ s. r. o.) odvod za
porušení rozpočtové kázně a sdělil předpis penále za její porušení.
Krajský soud v odůvodnění napadeného rozsudku uvedl, že předmětem sporu v dané věci
je výklad Dohody o zřízení společensky účelných pracovních míst (dále též "Dohody“) ze dne 31. 3.
2005 (především jejích článků II bod 1 a II bod 7), uzavřené mezi žalobcem a Úřadem práce v
Olomouci. Žalobce se v čl. II zavázal zřídit a obsadit nejpozději do 1. 4. 2005 pracovní místo
manipulačního dělníka a zachovat je po dobu 24 měsíců, nejméně do 31. 3. 2007, a toto místo
obsazovat a přeobsazovat uchazeči o zaměstnání evidovanými a doporučenými úřadem práce. Obsahem
dohody (čl. II bod 7) byla mj. povinnost vrátit úřadu práce finanční prostředky nebo jejich poměrnou
část na zřízení společensky účelných pracovních míst, v případě neobsazení míst do stanoveného
termínu, nedodržení obsazení po stanovenou dobu, nebo nevyčerpání poskytnutého příspěvku v plné
výši.
Krajský soud v odůvodnění rozsudku zdůraznil, že text dohody a v ní upravené
podmínky čerpání
dotace
musí být formulovány tak, aby příjemcům finančních prostředků byly již v
době jejich čerpání jednoznačně známy okolnosti, za nichž na poskytnuté prostředky vzniká nárok. Je
nepřípustné, aby až v řízení o povinnosti vrátit neoprávněně čerpané finanční prostředky bylo jejich
příjemci kladeno k tíži, že nelze dovodit závěr, za jakých podmínek byla
dotace
poskytnuta; v této
souvislosti odkázal krajský soud na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 7. 2008, č. j.
9 Afs 202/2007 - 68.
Zmíněná dohoda trpí rozporností v čl. II bodech 1 a 7. Z bodu 1 totiž nevyplývá,
zda požadovanou dobou zachování pracovního místa po 24 měsíců bylo míněno 24 měsíců nepřetržitě po
sobě jdoucích ode dne 1. 4. 2005 nebo faktických 24 měsíců s možností přerušení obsazenosti místa.
Bylo-li by tomu tak, jak tvrdí žalovaný, že se jedná o jakýchkoliv 24 měsíců bez nutnosti na sebe
navazovat, pak by situace, na kterou myslí bod 7 nemohla vůbec nastat. Nelze dospět k přesvědčivému
závěru, že žalobce podmínky dohody porušil (pro její nejasnost a rozporuplnost) a že proto nastaly
podmínky pro zrušení Dohody pro vytýkaný postup žalobce. Protože závěry nesvědčí spolehlivé
argumentaci, že žalobce porušil rozpočtovou kázeň, nemohly vzniknout ani zákonné předpoklady pro
vydání obou napadených rozhodnutí.
Krajský soud odmítl rovněž právní názor žalovaného, podle něhož případná nečinnost
úřadu práce při obsazování pracovního místa není
relevantní
z hlediska posouzení závazku ze strany
zaměstnavatele. Vždyť právní základ posuzované věci tvoří Dohoda o zřízení společensky účelných
pracovních míst. Ač je správní orgán subjektem poskytujícím účelovou dotaci, je rovněž i subjektem,
který na sebe váže i povinnosti z Dohody plynoucí. Bylo-li účelem Dohody zřízení společensky
prospěšného pracovního místa a toto místo má být obsazeno pokaždé uchazečem o zaměstnání evidovaným
úřadem práce, nesmí tento úřad rezignovat na součinnost se zřizovatelem pracovního místa, naopak, je
na místě očekávat aktivní postoj úřadu práce, jednak jako účastníka Dohody a jednak jako státního
orgánu, který má dohlížet na smysl a naplnění cíle poskytnuté
dotace
. Závěrem soud vytkl žalovanému,
že se důvody neobsazení místa a nečinností úřadu práce vůbec nezabýval; dle názoru soudu však právě
pro otázku porušení rozpočtové kázně žalobcem jsou tyto skutečnosti významné.
Stěžovatel (též žalovaný) v kasační stížnosti uplatňuje důvody obsažené v
§ 103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.;
tvrdí, že napadený rozsudek je nezákonný, neboť soud nesprávně zodpověděl právní otázku týkající se
důvodů vzniku povinnosti vrátit neoprávněně použité finanční prostředky.
Stěžovatel zdůraznil, že odmítá závěry soudu o neurčitosti jednotlivých článků
Dohody. Pokud by úřad práce, jako poskytovatel
dotace
, zamýšlel stanovit žalobci povinnost
zaměstnávat uchazeče o zaměstnání po dobu 24 měsíců nepřetržitě, pak by musel být takový požadavek v
Dohodě naformulován. Navíc by takový požadavek nebyl pro žalobce splnitelný, neboť Dohoda
předpokládá, že pracovní místo bude zaměstnavatel přeobsazovat uchazeči o zaměstnání evidovanými a
doporučenými úřadem práce. Pracovní poměry zaměstnanců by musely na sebe navazovat, což je nereálný
stav.
Stěžovatel připouští, že ze strany úřadu práce došlo k poměrně velké prodlevě a
neaktivnímu přístupu ke kontrole plnění závazků vyplývajících z Dohody, avšak správci
dotace
nepřísluší oprávnění posuzovat konání úřadu práce, ale kontrolovat, zda žalobce dodržel Dohodou
stanovené podmínky, a to především účel poskytnutí příspěvku, kterým je nejen zřízení a zachování
pracovního místa, ale i jeho obsazení po stanovenou dobu uchazečem o zaměstnání. Protože Dohoda
neobsahuje, do kdy musí být závazek splněn nejpozději, mohl úřad práce ještě v prosinci roku 2007
vyzvat žalobce ke splnění smluvního závazku a žalobce nebyl oprávněn doporučeného uchazeče odmítnout
s poukazem, že platnost Dohody již skončila. Pokud však nebyl žalobce spokojen s postupem úřadu
práce, měl okamžité ukončení Dohody namítat v jiném řízení, ne v řízení vedeném finančními správními
orgány jako správci
dotace
.
Žalovaný nesouhlasí ani se závěrem krajského soudu, podle něhož se měl v řízení o
správě
dotace
zabývat i nečinností úřadu práce. Podstatné je, že závazek žalobce trval i v prosinci
roku 2007, neboť do té doby nebyl jejich vztah ukončen. Protože žalobce ani k výzvě poskytovatele
dotace
závazek nesplnil, byl vyzván k vrácení poměrné její části. V této souvislosti stěžovatel
poukázal na rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 2
Afs 58/2007 - 56. Ze všech uvedených důvodů žalovaný navrhl, aby Nejvyšší správní soud
rozsudek krajského soudu zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení.
Žalobce ve vyjádření ke kasační stížnosti zdůraznil, že od samého počátku sporu,
tedy již v řízení před Úřadem práce v Olomouci, namítal, že se zmíněnou dohodou zavázal jako
zaměstnavatel zřídit a obsadit nejpozději do 1. 4. 2005 pracovní místo v profesi manipulační
dělník-obsluha lisovacího stroje a zachovat jej po dobu 24 měsíců, nejméně do 31. 3. 2007. Sporným
od počátku je tedy výklad dotčené části dohody, z níž nevyplývá závazek, aby toto místo bylo
nepřetržitě obsazeno do 31. 3. 2007. Do tohoto data však žalobce zřízené místo zachoval a byl
připraven je obsadit i poté, co úřadem práce doporučený zaměstnanec ke dni 30. 6. 2005
pracovněprávní vztah ukončil. Tuto skutečnost žalobce oznámil úřadu práce (osobně doručeným dopisem
dne 25. 7. 2005) a požádal o znovuobsazení pracovního místa uchazečem o zaměstnání v souladu s
dohodou. Na tuto žalobcovu výzvu úřad práce cca dva a půl roku nereagoval, až 11. 1. 2008 se
dostavili dva uchazeči, které však již musel žalobce odmítnout, neboť místo bylo již obsazeno jiným
pracovníkem. Liknavost správního orgánu nemůže být přičítána k tíži příjemce
dotace
. Protože
neobsazením pracovního místa po tak dlouhou dobu by byla činnost žalobce narušena, proto při
neaktivitě úřadu práce byl žalobce nucen na uvedené místo zajistit pracovníka sám. Závěrem navrhl,
aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl jako nedůvodnou.
Kasační stížnost není důvodná.
Z obsahu správního spisu se podává, že žalobce obdržel na základě Dohody o zřízení
společensky účelných pracovních míst č. OLA-S-137/2005 dotaci v celkové výši 90 000 Kč. Obsahem
dohody jsou pro nyní souzenou věc podstatné tyto její části: Z čl. I dohody plyne, že jejím účelem
je zřízení společensky účelných pracovních míst pro uchazeče o zaměstnání evidované na úřadu práce.
Čl. II obsahuje podmínky poskytnutí příspěvku; podle jeho bodu 1. se žalobce zavázal zřídit a
obsadit nejpozději do 1. 4. 2005 jedno pracovní místo manipulačního dělníka - obsluha lisovacího
stroje a toto místo zachovat po dobu 24 měsíců, nejméně do 31. 3. 2007. Bod 2. obsahuje závazek
žalobce obsazovat a přeobsazovat toto pracovní místo uchazeči o zaměstnání evidovanými a
doporučenými úřadem práce. Bod 5. obsahuje závazek žalobce použít poskytnuté finanční prostředky
pouze na úhradu části nákladů spojených se zřízením pracovních míst, na stroje, zařízení a vybavení
provozovny; seznam nákladových položek je přílohou dohody. Konečně bod 7. obsahuje žalobcův závazek
vrátit úřadu práce finanční prostředky nebo jejich poměrnou část poskytnutou na zřízení společensky
účelných pracovních míst, v případě neobsazení výše uvedeného počtu pracovních míst do stanoveného
termínu, nedodržení obsazenosti po stanovenou dobu nebo nevyčerpání poskytnutého příspěvku v plné
výši. V čl. VII bodu 6 Dohody se zavázal úřad práce poskytnout žalobci potřebnou součinnost při
vyhledávání vhodných zaměstnanců z řad uchazečů o zaměstnání evidovaných úřadem práce.
Pracovní místo bylo v době od 1. 4. do 30. 6. 2005 obsazeno uchazečem o zaměstnání
M. S. Dopisem doručeným úřadu práce dne 26. 7. 2005 požádal žalobce o obsazení zřízeného pracovního
místa uchazečem o zaměstnání I. B., doporučeným úřadem práce. Pracovní smlouva však uzavřena nebyla,
místo zůstalo neobsazené, úřad práce na žádost nikterak nereagoval. Dopisem ze dne 19. 12. 2007
upozornil úřad práce žalobce na povinnost znovuobsazení pracovního místa. Žalobce na výzvu
nereagoval a dohoda byla Úřadem práce dopisem ze dne 31. 1. 2008 ukončena. Žalobci byla doručena
výzva ze dne 3. 3. 2008 k vrácení části
dotace
podle čl. 2 bodu 7 Dohody, a to ve výši 78 750 Kč ve
lhůtě do 26. 3. 2008. Finanční úřad v Olomouci provedl u žalobce kontrolu podle
§ 16 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, na
jejímž základě vydal platební výměr na odvod za porušení rozpočtové kázně a za držení prostředků
poskytnutých ze státního rozpočtu ve výši 78 750 Kč. Za dobu zadržení těchto prostředků uložil
žalobci zaplatit penále ve výši 0,1% denně.
Při posouzení celé věci Nejvyšší správní soud vycházel předně z právního rámce,
tvořeného především zákonem č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti, a zákonem č. 218/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech a změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).
Zákon o zaměstnanosti v § 1 zdůrazňuje, že jeho předmětem je v souladu s právem
Evropských společenství upravit zabezpečování státní politiky zaměstnanosti, jejímž cílem je
dosažení plné zaměstnanosti a ochrana proti nezaměstnanosti.
Tomuto cíli odpovídá i státní politika zaměstnanosti v České republice, která v tom
nejširším slova smyslu má vytvářet podmínky pro zabezpečování práva na zaměstnání. Státní politiku
zaměstnanosti vytváří stát a podílejí se na ní další subjekty činné na trhu práce, zejména
zaměstnavatelé a odborové organizace. Při provádění státní politiky zaměstnanosti spolupracuje stát
s dalšími subjekty činnými na trhu práce, zejména s územními samosprávnými celky, profesními
organizacemi, sdruženími osob se zdravotním postižením a organizacemi zaměstnavatelů. Státní správu
v oblasti státní politiky zaměstnanosti v České republice pak vykonávají Ministerstvo práce a
sociálních věcí a úřady práce. Ty jsou pak také plně odpovědny za naplnění cíle a poslání zmíněného
zákona a to prostřednictvím instrumentů, kterými tyto instituce zákon vybavuje.
Jedním z nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti je možnost zřizování společensky
účelných pracovních míst. Jimi se dle § 113 zákona rozumí pracovní místa, která zaměstnavatel
zřizuje nebo vyhrazuje na základě dohody s úřadem práce a obsazuje je uchazeči o zaměstnání, kterým
nelze zajistit pracovní uplatnění jiným způsobem. Společensky účelným pracovním místem je i pracovní
místo, které zřídil po dohodě s úřadem práce uchazeč o zaměstnání za účelem výkonu samostatné
výdělečné činnosti. Na společensky účelná pracovní místa může úřad práce poskytnout příspěvek.
O poskytnutí příspěvku v rámci aktivní politiky zaměstnanosti uzavírá úřad práce se
zaměstnavateli, s jinými právnickými a fyzickými osobami a dalšími subjekty podle zvláštních
právních předpisů písemnou dohodu, jejíž povinný obsah normuje § 119 zákona o zaměstnanosti. Dohoda
o poskytnutí příspěvku musí mj. např. obsahovat jasně definovaný účel poskytnutí příspěvku,
podmínky, za kterých bude příspěvek poskytován, výši a termín poskytnutí příspěvku, způsob kontroly
plnění sjednaných podmínek, závazek příjemce vrátit příspěvek nebo jeho poměrnou část, pokud mu jeho
zaviněním byl příspěvek poskytnut neprávem nebo ve vyšší částce, než náležel, a lhůtu a podmínky
vrácení příspěvku. Nedodržení podmínek poskytnutí příspěvku je porušením rozpočtové kázně.
Příslušné územní finanční orgány, spravující odvody za porušení rozpočtové kázně
postupují podle zákona č. 337/1992 Sb., o
správě daní a poplatků, a zákona č. 218/2000
Sb., rozpočtová pravidla (v relevantním znění). Podle § 44a odst. 3 písm. a) posledně
zmíněného zákona je fyzická osoba nebo právnická osoba jiná než stát, která porušila rozpočtovou
kázeň, povinna provést prostřednictvím místně příslušného finančního úřadu odvod za porušení
rozpočtové kázně do státního rozpočtu, jestliže porušila rozpočtovou kázeň podle § 44 odst. 1 písm.
b) tím, že neoprávněně použila nebo zadržela peněžní prostředky podle § 44 odst. 2 písm. h). Podle
odst. 4 písm. c) zmíněného ustanovení odvod za porušení rozpočtové kázně činí částku, v jaké byla
porušena rozpočtová kázeň.
Z výše uvedeného plyne, že zde stojí vedle sebe příslušnými zákony stanovené
oddělitelné povinnosti obou správních orgánů, jak úřadu práce, tak i finančních orgánů.
Úřad práce, vykonávající státní správu v oblasti státní politiky zaměstnanosti je
mj. oprávněn poskytovat příspěvek na zřízení společensky účelného pracovního místa, je povinen
rovněž poskytnout žalobci potřebnou součinnost při vyhledávání vhodných zaměstnanců z řad uchazečů o
zaměstnání evidovaných úřadem práce a to tak, aby mohl žalobce splnit svůj smluvní závazek - zřízené
pracovní místo obsadit či přeobsadit uchazečem o zaměstnání evidovaným a doporučeným úřadem
práce.
Dohoda o zřízení společensky účelného pracovního místa pro uchazeče o zaměstnání
evidované na úřadu práce je svým charakterem veřejnoprávní smlouvou ve smyslu
§ 159 a násl. zákona č.
500/2004 Sb., správní řád, kterou se orgán
veřejné správy v rámci své působnosti zavázal (za určitých podmínek) poskytnout žalobci finanční
prostředky na předem stanovený účel a k naplnění cíle dohody mu poskytnout účinnou součinnost.
Vlastností veřejnoprávní smlouvy, která je uzavírána mezi správním orgánem
vykonávajícím veřejnou správu na jedné straně a soukromou osobou na straně druhé, jíž jsou však
zakládány povinnosti v oblasti veřejného práva (s možností dispozice s finančními prostředky z
veřejného rozpočtu), musí být prioritně její jednoznačnost. V tomto ohledu se Nejvyšší správní soud
zcela ztotožňuje se závěry o nejasnosti dohody v čl. II, bodech 1, 2 a 7, vyslovenými podrobně
krajským soudem na str. 5 a 6 rozsudku, na jehož pasáž soud rovněž odkazuje. Je nepřijatelné, aby
spory či nejasnosti formulací veřejnoprávní smlouvy ve svých důsledcích ztížily pozici "slabší“
strany, tedy žalobce jako soukromé osoby.
Ostatně žalovaným v kasační stížnosti navržený výklad sporného ustanovení dohody
(čl. II bod 1 o nutnosti zachovat a obsazovat pracovní místo po dobu 24 měsíců), podle něhož by
nebyl definován konec doby, po kterou je žalobce povinen zřízené místo
zachovat, je rovněž nelogický. V nejzazším důsledku by takový výklad předmětného ustanovení mohl
vést k situaci, kdy žalobce vynaloží na zřízení pracovního místa nemalé finanční prostředky a jen v
důsledku nečinnosti a rezignace úřadu práce na své smluvní závazky (doporučovat zaměstnavateli ze
svého registru uchazeče o zaměstnání) by zřízené pracovní místo zůstalo neobsazené a účel
poskytnutého příspěvku by byl zcela zmařen. V méně dramatické situaci by úřad mohl liknavě
doporučovat zaměstnavateli uchazeče o zaměstnání ze svého registru, ale právě pro liknavý přístup by
tak podmínka zaměstnat doporučeného uchazeče o zaměstnání po dobu 24 měsíců mohla být naplněna třeba
až po deseti letech (i později), zkrátka podle toho, jak by úřad byl ochoten zájemce o zaměstnání
doporučovat k přeobsazení zbudovaného pracovního místa. Právě ona bezbřehost možné lhůty, po kterou
by byl zaměstnavatel vázán k udržení a obsazení pracovního místa zdůrazňuje nerozumnost takového
výkladu a je rozhodně v rozporu se základními zásadami dobré správy, na nichž musí být postupy
veřejné správy zbudovány.
Úkolem žalovaného je výkon státní správy v oblasti finanční politiky státu (viz
výše). V souzené věci bylo v pravomoci finančních orgánů kontrolovat, zdali se žalobce nedopustil
porušení rozpočtové kázně a v případě takového zjištění rozhodnout o vrácení peněžních prostředků
zpět do státního rozpočtu.
V daném případě měl tedy žalovaný (jakož i správní orgán prvního stupně) povinnost
posoudit, zda nastaly skutečnosti, svědčící o porušení rozpočtové kázně žalobcem. Měl proto
zvažovat, zda žalobce porušil ujednání obsažená v dohodě o poskytnutí příspěvku a zda byly naplněny
podmínky žalobcova závazku vrátit příspěvek nebo jeho poměrnou část, pokud mu jeho zaviněním byl
příspěvek poskytnut neprávem nebo ve vyšší částce, než náležel. To vše proto, že jen takové
nedodržení podmínek poskytnutí příspěvku je porušením rozpočtové kázně. Kategoricky je proto nutné
odmítnout tvrzení žalovaného, že jeho úkolem již není posuzovat, zda úřad práce liknavým postupem
participoval na neobsazení společensky účelného pracovního místa, nebo v některých případech dokonce
způsobil nemožnost plnění podmínek dohody příjemcem příspěvku. Naopak, pokud by totiž žalovaný
zjistil, že k neobsazení pracovních míst (za existence smluvního závazku obsazovat pracovní místa
zaměstnanci doporučenými úřadu práce a evidovanými v jeho registru) došlo právě jen z důvodu
neplnění závazku ze strany úřadu práce, nemohl by dospět k závěru o porušení rozpočtové kázně
žalobcem. Žalovaný je proto povinen si v rámci předběžné otázky učinit úsudek o jasnosti a
srozumitelnosti dohody o poskytnutí příspěvku ze státního rozpočtu na daný účel, poté posuzovat
naplnění podmínek dohody a z výsledku tohoto úsudku dospět k závěru o porušení (či neporušení)
rozpočtové kázně.
Správní řád obsahuje v § 4 odst.
1 a § 8, principy, dle nichž je
veřejná správa službou veřejnosti, správní orgány jsou povinny koordinovat své postupy a
spolupracovat v zájmu naplnění požadavků dobré správy. Nejvyšší správní soud má za to, že uvedená
ustanovení odrážejí principy dobré správy, které jsou aplikovatelné jednak v horizontální rovině
mezi vykonavateli veřejné správy, jednak ve vertikálním vztahu mezi veřejnou správou a jejími
adresáty. Jak k tomu shodně uvádí právní doktrína,
"[o]ptimální a efektivní koordinace
správních činností mezi správními orgány navzájem může být dobrou správou jen tehdy, pokud vede k
posílení ochrany adresátů veřejné správy, jejich práv a oprávněných zájmů. Naopak dobrá správa ve
vztahu k adresátům veřejné správy není myslitelná bez toho, že by správní orgány mezi sebou navzájem
účinně kooperovaly...
“ (Langášek, T. Principy dobré správy po přijetí nového správního
řádu. Správní právo, č. 4 - 5, 2008, s. 245).
Jak Nejvyšší správní soud opakovaně ve své judikatuře uvádí (viz např. rozsudek ze
dne 11. 9. 2008, č. j. 1 As 30/2008 - 49;
rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz), základním předpokladem
efektivního správního řízení je vzájemná součinnost a spolupráce správních orgánů a účastníků
řízení. Právě ve smyslu tohoto základního principu je nutno vidět a hodnotit konkrétní počínání
účastníků řízení. Rovněž v tomto směru je nutno spatřovat praktické naplnění smluvního pojetí státu,
představujícího konsensuální odraz přesvědčení občanů o nutnosti existence této instituce k ochraně
základních práv a svobod (srov. např. rozsudek NSS ze dne 12. 5. 2008, č. j.
5 As 44/2007 - 93). Ve svých důsledcích by proto
bylo porušením ústavního pořádku (čl. 1 odst.
1 Ústavy České republiky), pakliže by v praxi byl připuštěn postih právnických a fyzických
osob za nedodržení určité zákonné povinnosti, které bylo přitom způsobeno právě orgány veřejné moci
(ať již jejich aktivní činností nebo naopak nečinností). V dané souvislosti neobstojí ani odkaz
žalovaného na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 9. 2007, č. j.
2 Afs 58/2007 - 56, neboť ten se nezabýval
nejasností dohody o poskytnutí příspěvku na zřízení společensky účelných pracovních míst a ani
důsledky, které zásadní nejasnosti veřejnoprávní smlouvy mohou vyvolat.
Nejvyšší správní soud tedy shledal námitky žalovaného nedůvodnými. Jelikož v řízení
nevyšly najevo ani žádné vady, k nimž musí kasační soud přihlížet z úřední povinnosti
(§ 109 odst. 3 s. ř. s.), zamítl kasační
stížnost jako nedůvodnou (§ 110 odst. 1
věta druhá s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení bylo rozhodnuto podle
§ 60 odst. 1 za použití
§ 120 s. ř. s. Žalovaný nemá právo na
náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti, neboť ve věci neměl úspěch. Naopak žalobce byl ve věci
zcela úspěšný, a tak mu soud přiznal náhradu nákladů řízení ve výši 5760 Kč. Výše nákladů řízení
byla stanovena podle vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č.
177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách
advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), a to za dva úkony právní služby
spočívající v převzetí a přípravě zastoupení a v sepsání a podání vyjádření ke kasační stížnosti dle
§ 9 odst. 3 písm. f) a dle
§ 11 odst. 1 písm. a) a
d) citované vyhlášky a za náhradu
hotových výdajů, tedy ve výši 2 x 2100 Kč a 2 x 300 Kč, celkem 4800 Kč. Protože advokát žalobce je
plátcem daně z přidané hodnoty, zvyšují se náklady řízení o částku 960 Kč, odpovídající dani, kterou
je advokát povinen z odměny za zastupování a z náhrad hotových výdajů odvést podle zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
(§ 57 odst. 2 s. ř. s.). Stěžovatel je
tedy povinen zaplatit žalobci na náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti částku 5760 Kč k rukám
advokáta Mgr. Jiřího Zbořila do třiceti dnů od právní moci tohoto rozsudku.
V Brně dne 11. listopadu 2010
JUDr. Lenka Kaniová