(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 10. 2009, čj.
7 Afs 71/2009 - 149)
Prejudikatura: č. 1781/2009 Sb.NSS.
Odůvodnění:
Rozsudkem Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 27. 2. 2009, č. j. 31 Ca
121/2007 - 109, bylo zrušeno rozhodnutí Finančního ředitelství v Hradci Králové (dále jen
"stěžovatel") ze dne 25. 10. 2007, č. j. 6307/07-1700-602615, kterým bylo zamítnuto odvolání žalobce
(dále jen "účastník řízení") proti rozhodnutí Finančního úřadu v Jičíně ze dne 8. 6. 2007, č. j.
16376/07/238980/8578. Tímto rozhodnutím byl stanoven odvod za neoprávněné použití prostředků
státního rozpočtu ve výši 18 313 914 Kč. Krajský soud v odůvodnění svého rozsudku uvedl, že správce
daně v dané věci neprovedl řádné a dostatečné dokazování, přičemž z nedostatečně zjištěného
skutkového stavu byly vyvozeny závěry, které bez dalšího neobstojí, včetně závěru ohledně skutečné
ceny, kterou účastník řízení vynaložil za předmětné know-how. Tím bylo porušeno zejména ustanovení
§ 31 odst. 2 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
Účastník řízení by se dopustil porušení rozpočtové kázně ve smyslu ustanovení
§ 30 odst. 1 zákona č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s
rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), a
§ 44 odst. 1 písm. b) zákona č.
218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), pokud by nesplnil povinnosti
specifikované v Prohlášení o společném záměru, zde konkrétně povinnost obsaženou v jeho čl. III.
bodě 3.2., tj. proinvestování 25 mil. USD. Lze souhlasit s finančním ředitelstvím (stěžovatelem), že
účastníkem řízení předložené znalecké posudky samy o sobě jeho investici v tvrzené výši neprokazují.
Jejich předmětem je ocenění majetku účastníka řízení ke dni 30. 9. 2003, aniž by rozlišovaly, jaká
část know-how byla v jeho vlastnictví k tomuto dni a jaká část nikoliv, resp. jaká část je předmětem
nákupu. Správce daně ani stěžovatel samotnou smlouvu o nákupu know-how ze dne 3. 5. 2004
nezpochybňovali a dospěli k závěru, že "určité know-how" touto smlouvou převedeno bylo. Proto musela
být řádně posouzena skutečná cena, tj. výše investice účastníka řízení do předmětného know-how na
základě této smlouvy, aby mohl být učiněn jednoznačný závěr o tom, zda investice dosáhla potřebné
výše či nikoliv. Nelze totiž přehlédnout, že i kdyby její skutečná cena byla o něco nižší než ve
smlouvě deklarovaná (řádově cca o 72 mil. Kč), přesto by mohla být splněna podmínka požadovaná
zmíněným Prohlášením o společném záměru. Správci daně se však dle názoru krajského soudu
nedostatečně zabývali identifikací převáděného know-how. Jestliže taková identifikace nebyla možná z
již vypracovaných a účastníkem řízení předložených znaleckých posudků nebo by nebyla možná z
výslechu znalců, kteří znalecké posudky vypracovali, nabízelo se zaměření pozornosti na otázku, jaké
know-how mohl nakoupit a nakoupil R. W. od společnosti AEG Kondensatoren und Wandler GmbH, jakým
disponoval on sám a jaké know-how pak vložil do kapitálového fondu společnosti BC Czech Republik, s.
r. o., která následně know-how prodala smlouvou ze dne 3. 5. 2004 účastníkovi řízení. V tomto směru
však krajský soud shledal zcela nedostatečným podkladem pouhé prohlášení daňového poradce R. W. o
tom, jaký mohl být podíl R. W. na předmětném know-how, ze kterého správci daně pro své hodnocení
dále vycházeli. Již cestou mezinárodního dožádání správce daně obdržel smlouvu uzavřenou dne 10. 2.
2004 mezi společností AEG Kondensatoren und Wandler GmbH a R. W. V jejím čl. 3 je uvedeno, že
specifikace převáděných hospodářských prostředků (včetně know-how) je uvedena v přílohách. Ty však
se smlouvou předloženy nebyly, a ze spisu není patrno, zda v tomto směru správce daně prováděl
nějaké další zjišťování. Je rovněž patrné, že uvedená smlouva byla uzavřena v době, kdy již byl na
majetek společnosti AEG Kondensatoren und Wandler GmbH prohlášen konkurz, který byl prohlášen dne 1.
10. 2003. Správce daně si proto měl např. i ověřit skutečnost, zda mohla zmíněná společnost po
prohlášení konkurzu sama prodávat majetek (smlouva není uzavřena insolvenčním správcem, dokonce není
vůbec uvedeno, kdo za společnost při uzavření smlouvy jednal), resp. jak dochází k prodeji majetku
při konkurzu podle práva Spolkové republiky Německo včetně případného ocenění prodávaného nehmotného
majetku apod. Teprve po dostatečné identifikaci převáděného know-how může být řádně posuzována i
jeho obvyklá cena pro vyhodnocení splnění podmínky stanovené v Prohlášení o společném záměru. Pokud
pak jde o samotné stanovení obvyklé ceny know-how, je nutno rovněž přisvědčit námitce účastníka
řízení, že úvahy stěžovatele v tom směru, že by hodnota převáděného 100% obchodního podílu
společnosti BC Czech Republic s. r. o. měla odpovídat nominální hodnotě pohledávek evidovaných v
účetnictví této společnosti, nejsou správné. Hodnota obchodního podílu je při prodeji ovlivňována
vícero faktory a nelze ji odvozovat pouze od hodnoty nesplacených pohledávek. Ke stanovení obvyklé
ceny konkrétního know-how bude proto nezbytné vyjít z ocenění znaleckého (pokud to bude možné, tak z
již existujícího, nebo nově vypracovaného). Přestože krajský soud ze shora uvedených důvodů žalobě
vyhověl, dále ve stručnosti poznamenává, že další žalobní námitky, které byly vzneseny včas (tj. ve
lhůtě pro podání žaloby), by důvodnými neshledal. Nelze souhlasit s námitkou, že Finanční úřad v
Jičíně nebyl oprávněn ke kontrole splnění podmínek poskytnuté
dotace
.
Kompetence
finančních úřadů
jako územních finančních orgánů k výkonu správy odvodů za porušení rozpočtové kázně se vztahuje na
všechny prostředky státního rozpočtu poskytnuté ke stanovenému účelu (tzn. i na investiční pobídky
poskytnuté formou
dotace
na úhradu daně z příjmů) a vyplývá z ustanovení
§ 1 písm. j) zákona č.
531/1990 Sb., o územních finančních orgánech,
ve znění pozdějších předpisů, v návaznosti na zákon o rozpočtových pravidlech, a § 1 odst. 1 a 2
zákona o správě daní a poplatků. Na tomto zákonném zmocnění proto nemohlo nic změnit ani ujednání
zakotvené v čl. 5.2. Prohlášení o společném záměru, na které účastník řízení poukazoval v žalobě. Za
důvodnou nelze shledat ani výhradu, že nebylo respektováno ustanovení čl. 4.3. Prohlášení o
společném záměru, ve kterém je uvedeno, že na výši účelové
dotace
nemá vliv dodatečně vyměřená
daňová povinnost a doměrky daně. Zmíněný čl. 4.3. obsahuje vzorec pro konkrétní výpočet výše účelové
dotace
a účastníkem řízení zmiňované větě nelze rozumět jinak, než že při dodatečném doměření daně z
příjmů nebude
dotace
o doměřenou částku zvyšována. Zmíněné ustanovení proto nijak nesouvisí s
požadavkem na plnění povinností příjemce
dotace
, tj.účastníka řízení, vyplývajících z podmínek, za
kterých byly
dotace
poskytnuty, ani s následkem vyplývajícím z jejich případného porušení. Ani
nepřesnost v uvádění data zahájení daňové kontroly (září 2004, 27. 8. 2004) nemá vliv na zákonnost
jejího samotného provedení. Významnou by tato skutečnost byla v okamžiku sporu ohledně včasnosti
jejího zahájení např. z ohledem na běh zákonných lhůt pro stanovení příslušného odvodu jako výsledku
takové kontroly apod. Taková situace však v daném případě nenastala. Poukaz účastníka řízení na
rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 1 Afs
32/2005, pokud jde o zahájení a průběh kontroly, je nepřípadný. Dodržení rozpočtové kázně
není obvykle časově spojeno s konkrétním zdaňovacím obdobím k dani z příjmů a ani v tomto případě
nebylo spojeno s každým zdaňovacím obdobím od roku, kdy účastníkovi řízení začaly být příslušné
dotace
poskytovány. Je to proto, že k porušení rozpočtové kázně dojde v okamžiku neoprávněného
použití nebo zadržení poskytnutých prostředků (v návaznosti na porušení některé ze stanovených
podmínek pro jejich poskytnutí); ve stejném okamžiku dojde rovněž ke vzniku povinnosti příslušnou
částku zpět do státního rozpočtu odvést. K tomu samozřejmě dochází zcela nezávisle na průběhu toho
kterého zdaňovacího období daně z příjmů. Lze dodat, že správce daně může provádět jednu kontrolu
ohledně více daňových povinností současně (včetně kontroly dotací) nebo více kontrol samostatně pro
každou daňovou povinnost. Pokud zvolí druhou variantu, nelze spatřovat nezákonnost jeho postupu v
tom, že poznatky a závěry z kontroly jedné daňové povinnosti (zde daně z příjmů) využije a přijme za
své i pro závěry kontroly druhé, tj. v tomto případě kontroly dotací. To platí samozřejmě za
předpokladu, že daňový subjekt je s takovými zjištěními a závěry řádně seznámen.
Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel v zákonné lhůtě kasační stížnost z důvodu
uvedeného v ust. § 103 odst. 1 písm.
a) a d) s. ř. s. Účastník
řízení obdržel ve smyslu Prohlášení o společném záměru z 30. 6. 2000 postupně v letech 2000 - 2003
investiční pobídku formou dotací na daně z příjmu za zdaňovací období let 1999 - 2002. Podmínkou pro
poskytnutí dotací byl závazek splnění hodnoty (objemu) pořízení investic, když za výši prostředků
investovaných se podle Prohlášení považuje úhrn pořizovacích cen tohoto majetku (snížený o úroky z
úvěrů souvisejících s pořízením), a to na základě účetních dokladů (čl. III a IV Prohlášení). V
případě nedodržení tohoto závazku byl účastník řízení povinen
dotace
vrátit, a to formou odvodů za
porušení rozpočtové kázně podle zákona č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů (u prostředků poskytnutých
do 31. 12. 2000), nebo podle zákona č. 218/2000
Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová
pravidla), ve znění pozdějších předpisů, u prostředků poskytnutých od 1. 1. 2001. V režimu dotací
platí, že splnění podmínek, za nichž byly veřejné prostředky poskytnuty, musí prokázat příjemce,
neboť se k jejich splnění zavázal. Daňové přiznání v oboru dotací či hlášení se nepodává, zjištění o
případném porušení rozpočtové kázně vychází z kontrolní činnosti správce daně na místě, když
poskytovatel většinou požaduje jen tzv. vyúčtování v různých formách (čestná prohlášení, vyplněné
formuláře apod.). Dne 27. 8. 2004 byla u účastníka řízení zahájena kontrola plnění podmínek
Prohlášení, následně pak dne 25. 10. 2006 byla zahájena kontrola daní z příjmů (pořízení investic
mělo vliv na uplatnění odpisů v daňových nákladech), jejíž výsledky po projednání byly použity i v
kontrole prvně zahájené. Původním podkladem pro zaúčtování pořízeného know-how předloženým
účastníkem řízení byla smlouva ze dne 3. 5. 2004 o nákupu know-how uzavřená mezi účastníkem řízení a
společností BC Czech Republic s. r. o., podle níž bylo pro dohodnutou smluvní cenu 430 000 000 Kč
(tato smluvní cena odpovídá pořizovací ceně ve smyslu výše citované podmínky) přihlédnuto ke
znaleckému posudku, který oceňoval nehmotný majetek v podobě know-how, který měl účastník řízení
touto kupní smlouvou nabýt. Jednalo se o znalecký posudek znalce pana K. č. 135/8. Uvedená kupní
cena byla dohodnuta mezi osobami spojenými, jak má na mysli ust. § 23 odst. 7 zákona o daních z
příjmů. Pro zpřesnění se jedná mj. o spojení mezi osobami pana W. a Ing. V. popsané v rozhodnutí o
odvolání, přičemž vedená zjištění byla ověřena z listin uložených u Krajského soudu v Hradci Králové
a jsou podrobně zaznamenána ve zprávě z kontroly daně z příjmů. V rámci kontroly čerpání dotací i
kontroly daní z příjmů právnických osob byl zkoumán podklad (znalecký posudek) pro dohodnutou kupní
cenu (u spojených osob klade zákon o daních z příjmů větší důraz na zjištění ceny obvyklé, neboť
dohody těchto osob mohou směřovat k získání určitých daňových nezákonných výhod), přičemž bylo
zjištěno, že se jedná o znalecký posudek, který oceňoval know-how v dispozici účastníka řízení k
datu 30. 9. 2003 - tedy nabyvatele know-how, nikoliv o ocenění konkrétního know-how, jež bylo k datu
prodeje (3. 5. 2004) v dispozici společnosti BC Czech Republic s. r. o. Spojení osob bylo podle
stěžovatele zcela jistě prokázáno, i když rozsudek krajského soudu se uvedenou problematikou přímo
nezabýval. Od počátku ve všech fázích řízení stěžovatel tvrdil, že předložený znalecký posudek
neprokazuje cenu pořízení investic a nelze ho akceptovat, neboť neoceňuje to know-how, které bylo
předmětem splnění hodnoty investic. Naproti tomu také účastník řízení od počátku tvrdil, že danou
věc je nutno posoudit tak, že právě tento znalecký posudek nemůže stěžovatel odmítnout jako důkaz,
protože k tomu nemá patřičnou kvalifikaci, dané problematice nerozumí a je povinen předložený důkaz
akceptovat, neboť byl vypracován znalcem, a to v souladu s právními předpisy, přičemž za jediný
zákonný způsob vyvrácení ocenění považoval posudek konkurenční. Jako podpůrné důkazy předkládal
účastník řízení další znalecká posouzení, která však všechna vycházela z ocenění předmětu původního
posudku. Podle stěžovatele uvedeným znaleckým posudkem účastník řízení neosvědčil oprávněnost
splnění podmínky pořízení investic v deklarované výši. Účastníkem řízení předkládaný důkaz bylo
nutno odmítnout, když jiný důkaz nepředložil. Krajský soud souhlasil se stěžovatelem, že účastníkem
řízení předložené znalecké posudky samy o sobě jeho investici v tvrzené výši neprokazují. Jejich
předmětem je "ocenění majetku účastníka řízení ke dni 30. 9. 2003, aniž by rozlišovaly, jaká část
know-how byla v jeho vlastnictví k tomuto dni a jaká část nikoliv, resp. jaká část je předmětem
nákupu." Správce daně se v daňovém řízení pokusil zjistit, zda vůbec v rámci kupní smlouvy z 3. 5.
2004 k nákupu nějakého know-how došlo a pokud ano, zda by nebylo možno alespoň velmi přibližně určit
nějakým způsobem jeho pořizovací cenu. Jednotlivé právní úkony podle názoru stěžovatele nebylo možno
(aniž by stěžovatel neporušil zásadu dbát při řízení na zachování práv a právem chráněných zájmů
subjektů) označit za výhradně zastírající skutečný stav (v tomto případě stav, že by kupní smlouvou
nedošlo k převodu vůbec žádnéhoknow-how). V tomto bodě se částečně liší jednotlivá stanoviska
Ministerstva financí (v rámci žádosti o přezkoumání bylo přezkoumání odvolání týkajících se daně z
příjmů právnických osob povoleno s právním názorem, že smlouvou uzavřenou mezi účastníkem řízení a
společností BC Czech Republic s. r. o. nedošlo k převodu žádného know-how, neboť toto know-how bylo
již ve vlastnictví účastníka řízení, zatímco přezkoumání rozhodnutí o odvolání týkajících se
platebních výměrů na odvody za porušení rozpočtové kázně povoleno nebylo, neboť tyto okolnosti by
neměly vliv na vyměření odvodů za porušení rozpočtové kázně podle rozpočtových pravidel - resp.
odvody za porušení rozpočtové kázně i za těchto okolností jsou vyměřeny ve správné výši). Protože
"zdrojem" know-how byla původně mateřská společnost AEG Kondensatoren und Wandler GmbH, která v
rámci restrukturalizace postupně prodávala účastníku řízení strojní a výrobní zařízení a dále
zajišťovala proškolování zaměstnanců účastníka řízení v rámci obchodních vztahů, která však
účastníku řízení samostatně žádné know-how neprodala, přezkoumal správce daně dostupnou dokumentaci
týkající se know-how, jehož nositelem a následně vkladatelem do společnosti BC Czech Republic s. r.
o. byl pan R. W. Z mezinárodního dožádání provedeného Ministerstvem financí v rámci daňového řízení
bylo zjištěno, že na počátku jednotlivých transakcí byla smlouva uzavřená mezi panem R. W. a
německou společností AEG Kondensatoren und Wandler GmbH dne 10. 2. 2004, v té době v konkursu, podle
jejíhož ověřeného překladu získal pan W. know-how od prodejce za cenu 5 000 EUR (cca 3 mil Kč). V §
3 této smlouvy je uvedeno, že "hospodářské prostředky převáděné v rámci této smlouvy na kupujícího
jsou uvedeny v přílohách, které měly strany před podpisem této smlouvy. Tyto přílohy byly
vypracovány k rozhodnému dni" (pozn. k 1. 1. 2004). V dalších bodech smlouvy však není uvedeno, že
by přílohy byly součástí smlouvy a v rámci mezinárodního dožádaní nebyly německou stranou zaslány.
Jestliže tedy pan W. vložil do kapitálového fondu společnosti BC Czech Republic s.r.o. know-how v
hodnotě 432 000 000 Kč, je jisté, že toto know-how je tvořeno právě tím know-how, které získal od
společností AEG Kondensatoren und Wandler GmbH za cenu 5 000 EUR (přičemž podle tvrzení stěžovatele
přesně toto know-how potřeboval účastník řízení nabýt, aby nebylo právně a ekonomicky ohroženo jeho
podnikání) a dále podle tvrzení pana W. je tvořeno know-how, kterého byl nositelem z titulu
odborníka v oboru kondenzátorů. V rámci mezinárodního dožádání pak také byl pan W. vyslechnut
prostřednictvím svého daňového poradce, přičemž z jeho vyjádření vyplývá, že označil svůj podíl na
celkovém know-how, které vložil do kapitálového fondu společnosti BC Czech Republic s.r.o., jako
nejméně 95 %. Z tohoto bylo možno odvodit, že celková cena know-how vkládaného do společnosti BC
Czech Republic s. r. o. byla cca 100 000 EUR. Zde stěžovatel podotýká, že se nejedná již o přesnou
cenu vkládaného know-how, ale jen o ověření, zda došlo ke vkladu nějakého know-how a zda skutečně
nemohla být hodnota převáděného know-how ve výši pořizovací ceny, a to z toho důvodu, aby byly
okolnosti zjištěny co nejúplněji. Krajský soud v rámci odůvodnění rozsudku považuje okolnost, že
finanční orgány nezajistily přílohy smlouvy uzavřené mezi panem W. a společností AEG Kondensatoren
und Wandler GmbH, ze kterých by mohlo být identifikováno převáděné know-how, za zcela zásadní a z
hlediska daňového řízení pak vytýká finančním orgánům, že neprovedly řádné a dostatečné dokazování,
čímž došlo k porušení ust. § 31 odst. 2 zákona o správě daní a poplatků. Nastiňuje, že teprve
dostatečná identifikace převáděného know-how a stanovení jeho ceny obvyklé pro vyhodnocení podmínky
stanovené v Prohlášení může být
relevantní
. Považuje prohlášení daňového poradce pana W. za zcela
nedostatečný podklad. Stěžovatel s uvedeným nesouhlasí. Povinnost identifikace toho, co účastník
řízení nabyl, není z pohledu povinnosti plnit podmínky Prohlášení ve vazbě na poskytnuté
dotace
na
správci daně. Pokud účastník řízení předloží irelevantní důkaz (znalecký posudek, kterým je
oceňováno know-how nabyvatele, nikoliv know-how vlastněného k okamžiku prodeje prodejcem), přičemž
správce daně v daňovém řízení prokázal, že uvedený důkaz nelze akceptovat a toto tvrzení obstálo i
před krajským soudem, a dále získal důkaz, že potřebné know-how, kvůli kterému musela být uzavřena
smlouva mezi účastníkem řízení a společností BC Czech Republic s. r. o., bylo od německé firmy
vkladatelem (panem W.) získáno za 5 000 EUR, je již další požadavek soudu na dokazování správcem
daně mimo rámec jeho povinností. Získání požadovaných příloh a hlavně stanovení ceny obvyklé
(krajský soud se nevyjádřil, k jakému okamžiku by bylo nutno know-how ocenit z hlediska jednotlivých
postupných kroků) je podle stěžovatele nadbytečné, nerealizovatelné a nad možnostmi finančních
orgánů. Krajským soudem provedené odmítnutí prohlášení daňového poradce pana W. jako důkaz (když
účastník řízení jiný důkaz než dotyčný znalecký posudek nepředložil) není za dané situace oprávněné.
Účastník řízení po celé daňové řízení tvrdil, že nezbytně nutně potřeboval know-how vlastněné
německou firmou AEG Kondensatoren und Wandler GmbH. Jestliže sám pan W. přesně toto know-how
ohodnotil na méně než 5 % z celkového vkládaného know-how do společnosti BC Czech Republic s. r. o.,
ohodnotil ve skutečnosti celé vkládané know-how na 100 000 EUR. Další nepřímé důkazy (výše vkladu
odvozená z dotyčného znaleckého posudku, neuhrazení kupní ceny know-how, kupní cena 100% obchodního
podílu společnosti BC Czech Republic s.r.o.) pak podle stěžovatele je nutno posoudit jako podpůrné.
Pokud účastník řízení v rámci své ekonomické činnosti potřeboval nabýt vlastnictví know-how, jež
vlastnila německá firma, která ho prodala panu W. za 5 000 EUR, a pokud však pořizovací cena
know-how byla smluvně dohodnuta na 430 000 000 Kč, měl stěžovatel s ohledem na to, že tato cena
doplnila objem investic, podmiňujících poskytnutí dotací z veřejných zdrojů, postupovat tak, aby
znalecký posudek ocenil přesně to, co bylo předmětem kupní smlouvy. Taková absence znaleckého
ocenění či postup, kdy předložený znalecký posudek oceňuje něco jiného než předmět prodeje, nemůže
jít k tíži správce daně. Stěžovatel zdůrazňuje, že v rámci kontroly plnění podmínek Prohlášení
neověřuje správce daně základ daně z příjmů právnických osob, ale hodnotí, zda účastník řízení
prokázal tvrzenou hodnotu objemu investic, neboť jen za splnění této podmínky by nemusel
dotace
vrátit. K uvedenému uzavírá stěžovatel, že účastník řízení výši pořízené investice v podobě
nakoupeného know-how neprokázal. Další správcem daně ověřené skutečnosti mají podpůrný charakter a
všechny svědčí o tom, že deklarovaná výše investic nebyla splněna. Uvedená smlouva byla získána až v
rámci mezinárodního dožádání, bez součinnosti se účastníkem řízení, přičemž přílohy nebyly součástí
poskytnutých dokumentů. V rámci tohoto dožádání se potvrdilo, že pan W. odkoupil jakési know-how od
mateřské společnosti za kupní cenu 5 000 EUR, přičemž přesně toto odkoupené know-how a další
know-how, jehož byl nositelem z titulu vědomostí získaných během své třicetileté praxe v oboru a
oceněných jím samým na cca 95 000 EUR, vložil do kapitálového fondu společnosti BC Czech Republic
s.r.o., v hodnotě 430 000 000 Kč. Přesně tato skutečnost je zdrojem toho, že účastník řízení
podmínku stanovenou v Prohlášení v objemu investic deklaroval jako splněnou. Z veškeré spisové
dokumentace vyplývá, že i pan W. přihlédl při vkladu know-how do společnosti BC Czech Republic s. r.
o. k ocenění know-how (to potvrzuje předložené auditorské vyjádření). Podle stěžovatele v dané
situaci nebylo jiné dokazování ani možné, neboť společnost BC Czech Republic s. r. o., know-how
vložené do kapitálového fondu neaktivovala a ocenění know-how vkladatele pana W. znaleckým posudkem
se vymyká realitě. Zároveň však krajský soud poukázal na tu skutečnost, že předmětná smlouva nebyla
uzavřena s insolvenčním správcem, dokonce není ve smlouvě uvedeno, kdo za prodávajícího jednal
(přestože prodávající byl v konkursu), a že tedy měly finanční orgány uvedené skutečnosti zjišťovat,
a to ve vazbě na prodej majetku v konkursu podle práva Spolkové republiky Německo, včetně případného
ocenění. K tomu stěžovatel poznamenává, že pokud by se potvrdilo to, co krajský soud naznačuje, tj.
že by se mohlo jednat o smlouvu uzavřenou v rozporu s německým insolvenčním právem, mohl by takovou
informaci správce daně použít také jen podpůrně. Správce daně nemá
kompetence
vyvozovat závěry ze
smluv uzavřených v rozporu s německým právem a podle stěžovatele se jedná o natolik závažnou
skutečnost, že by zcela jistě předpoklad případné neplatnosti dalších kroků (přímo vedoucích ke
splnění podmínky prohlášení) soudy nepřipustily. I kdyby se však potvrdilo, že smlouva nebyla
uzavřena v souladu s německým insolvenčním právem, nemělo by to žádný vliv na vyměření odvodů za
porušení rozpočtové kázně (resp.na jejich výši). V poslední řadě pak krajský soud vysvětlil, že,
pokud jde o samotné stanovení ceny obvyklé know-how, není úvaha stěžovatele správná v tom směru, že
by hodnota převáděného 100 % podílu společnosti BC Czech Republic s. r. o. evidující v okamžiku
prodeje pohledávku ve výši 430 000 000 Kč za stěžovatelem neuhrazené know-how, měla být alespoň ve
výši nominální hodnoty pohledávek, když hodnota obchodního podílu je ovlivněna více faktory".
Stěžovatel s názorem krajského soudu souhlasí v obecné rovině. Avšak z rozhodnutí o odvolání
vyplývá, že zjištěné informace měly za následek pochybnosti o správnosti pořizovací ceny know-how,
přičemž smluvně dohodnutá částka ve výši 100 000 EUR zcela korespondovala s částkou, na kterou pan
W. ohodnotil know-how vkládané do společnosti BC Czech Republic s.r.o. a následně prodané účastníku
řízení. Na takovou shodu bylo v rámci odvolání poukázáno (ze strany účastníka řízení bylo setrváno
na tom, že sjednání ceny za know-how ve výši 430 000 000 Kč vycházelo z dotčeného znaleckému
posudku). Rozhodně stěžovatel netvrdil, že by se jednalo o pořizovací cenu. Konečně krajský soud
uzavřel, že ke stanovení ceny obvyklé konkrétního know-how bude proto nezbytně nutné vyjít z ocenění
znaleckého (pokud to bude možné, tak z již existujícího nebo nově vypracovaného). K tomu stěžovatel
uvádí, že znalecký posudek k pořizovací ceně know-how byl účastníkem řízení předložen. To, že se
jedná o ocenění jiného než smluvně převáděného práva know-how, nebylo ze strany účastníka řízení v
daňovém řízení přijato, když setrval na svém stanovisku, že jím předložené znalecké posudky musí
správce daně akceptovat jako důkazy o splnění objemu investic. Proto je stěžovatel toho názoru, že
za dané situace neměl krajský soud požadovat v dalším řízení další dokazování, nehledě na tu
skutečnost, že z pohledu stávající judikatury Nejvyššího správního soudu by na takový úkon měl
stěžovatel přibližně 2 dny. Dále je třeba poukázat, že znalecký posudek byl za všech okolností v
celém daňovém řízení prezentován stěžovatelem jako ověřující know-how nabývané na základě kupní
smlouvy ze dne 5. 4. 2004, když jiné jím předkládané posudky oceňovaly vždy to samé know-how
(know-how užívané resp. v dispozici stěžovatele k datu 30. 9. 2003) a na svém stanovisku setrval.
Pro toto tvrzení přikládá do spisu stěžovatel protokoly z jednání, která probíhala v rámci kontroly
daně z příjmů. Z výše uvedených důvodů stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek
krajského soudu a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Účastník řízení ve vyjádření ke kasační stížnosti odkázal na argumentaci obsaženou
v žalobě, jejím doplnění a ve stanovisku předneseném při ústním jednání. Stěžovatel v kasační
stížnosti opakuje svou interpretaci "Smlouvy o prodeji know how" ze dne 3. 5. 2004, která byla
uzavřena mezi společností AEG components s. r. o. jako kupujícím a společností BC Czech republic s.
r. o. jako prodávajícím, a popírá, že došlo ke skutečnému převodu vlastnictví ke know-how za
vzájemně sjednanou kupní cenu ve výši 430 000 000 Kč, jejíž výše vycházela ze znaleckého posudku
soudního znalce v oboru ekonomika, odvětví ceny a odhady nemovitostí Ing. L. K. č. 135/8 ze dne 10.
3. 2004, který určoval cenu předmětného know-how ke dni 30. 9. 2003. Stěžovatel opět zcela opomíjí
skutečnost, že společnost AEG Components a. s., jako kupující, měla know-how fakticky pro účely své
podnikatelské činnosti k dispozici, avšak nebyla jeho vlastníkem, jak vyplývá z důkazů přeložených v
rámci daňového řízení i z účetnictví společnosti. Pouze pro srovnání poukazuje účastník řízení na
situaci státní správy České republiky, jejíž některé instituce používaly bez právního titulu
software společnosti Microsoft. Teprve dodatečně byl právní stav uveden do souladu s faktickým
stavem, když tento software byl následně zakoupen. Jedná se tedy o situaci, jejíž možnost daňové
orgány (státní správa) popírají, ačkoliv na straně státu takovýto stav existoval. Dále stěžovatel
zcela ignoruje skutečnost, že daňový subjekt nemohl know-how (s ohledem na jeho obsah a rozsah)
vytvořit sám, v rámci své vlastní podnikatelské činnosti, respektive že tímto způsobem mohla
vzniknout pouze jeho malá část. Pak je jediným možným nabývacím titulem právě "Smlouva o prodeji
know-how". Stejně tak se stěžovatel nevyjadřuje ke skutečnosti, že z účetní evidence AEG Components
s. r. o. zcela jednoznačně vyplývá, že před 3. 5. 2004 nebylo v účetnictví účastníka řízení žádné
know-how evidováno a že know-how bylo v účetnictví aktivováno až po jeho nabytí na základě Smlouvy o
prodeji know-how. Tvrzení stěžovatele postrádají jakoukoliv oporu v provedených důkazech a žádné
dokazování ohledně know-how vytvořeného vlastní činností účastníka řízení v rámci daňového řízení
provedeno nebylo, respektive důkazy předložené účastníkem řízení nebyly stěžovatelem vyvráceny.
Přitom stěžovatel v rámci předchozího řízení nepopíral, že k převodu know-how z mateřské společnosti
došlo, polemizoval pouze s tím, které know-how a jaká jeho část byla předmětem převodu nebo jaká
byla vytvořena vlastní činností účastníka řízení. K tomu by však bylo potřeba provést identifikaci
vytvořeného nebo převáděného know-how, respektive prokázat, že know-how oceněné citovaným znaleckým
posudkem bylo vytvořeno v rámci činnosti účastníka řízení a nemohlo být proto předmětem převodu,
když žádná jiná možnost jeho nabytí prakticky neexistuje. V otázce převodu know-how odkazuje
účastník řízení zejména na bod "A) VZNIK VLASTNICKÉHO PRÁVA K KNOW-HOW" doplnění žaloby ze dne 15.
10. 2008 a na argumentaci pod tímto bodem uvedenou. Zde je obsaženo také podrobnější vyjádření k
identifikaci vytvořeného nebo převáděného know-how a k jeho aktivaci v účetnictví účastníka řízení.
Pokud jde o tvrzení stěžovatele, že pro posouzení daného případu je rozhodujícím dokumentem
"Prohlášení o společném záměru" uzavřeném mezi účastníkem řízení na straně jedné a Ministerstvem
průmyslu a obchodu ČR, Ministerstvem financí ČR a Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR nastraně
druhé, které definuje rozsah a výši investičních pobídek poskytnutých Českou republikou investorovi,
kterým je společnost AEG Kondensatoren und Wandler GmbH, respektive společnost AEG Components a. s.,
pak se účastník řízení s tímto stanoviskem ztotožňuje. Účastník řízení zde odkazuje na bod "E)
PROHLÁŠENÍ O SPOLEČNÉM ZÁMĚRU - ZÁVAZKY ČESKE REPUBLIKY" obsažený v citovaném doplnění žaloby a na
skutečnost, že ze strany daňové správy je zcela ignorován článek VI. (Porušení povinností
Společnosti) Prohlášení o společném záměru. V odst. 6.1 se přitom stanoví, že Garantující strany,
kterými se ve smyslu v Prohlášení použitých definic rozumějí Ministerstvo financí, Ministerstvo
průmyslu a obchodu a Ministerstvo práce a sociálních věcí, v případě porušení povinností stanovených
v Prohlášení upozorní písemně na tuto skutečnost Společnost s tím, že tato má možnost učinit nápravu
ve stanovené lhůtě v délce třiceti pěti (35) dnů. Teprve poté, co nebude náprava v dodatečné lhůtě
zjednána, platí, že se investiční výhody přiznané na základě Prohlášení ruší a investor je povinen
bez zbytečného odkladu vrátit poskytnuté částky nebo uhradit dlužné částky vzniklé zvýhodněním
oproti zákonné povinnosti k úhradě. Investorem se rozumí společnost AEG Kondensatoren und Wandler
GmbH. Ministerstvo financí, jako v daném případě kompetentní Garantující strana povinnost stanovenou
citovaným článkem Prohlášení nesplnilo a žádné písemné upozornění na porušení povinností žalobci ani
investorovi nezaslalo. Dále účastník řízení poukazuje na fakt, že i pokud by závěry stěžovatele
obsažené v napadeném rozhodnutí byly správné, není osobou povinnou k vracení poskytnutých
investičních pobídek. Tuto povinnost má společnost AEG Kondensatoren und Wandler GmbH, tedy
investor. Podle názoru stěžovatele platí v režimu dotací zásada, že splnění podmínek, za nichž byly
veřejné prostředky poskytnuty, musí prokázat příjemce, neboť se k jejich splnění zavázal. Účastníku
řízení není známo, z jakého právního předpisu tuto povinnost stěžovatel odvozuje, když jím citovaný
zákon č. 218/2000 Sb. (rozpočtová pravidla)
žádné takovéto důkazní břemeno příjemci
dotace
neukládá. Stěžovatel dále uvádí, že v rámci splnění
podmínek Prohlášení o společném záměru neověřuje základ daně z příjmu právnických osob, a proto není
povinen provádět dokazování v rozsahu stanoveném daňovým řádem. Přitom napadená rozhodnutí
Finančního úřadu v Jičíně a navazující rozhodnutí stěžovatele v odvolacím řízení jsou rozhodnutí
daňové povahy, jelikož poskytnutá
dotace
spočívala v "prominutí" daně z příjmu právnických osob.
Kromě toho používá účastník řízení výsledky daňové kontroly jako
relevantní
pro účely posouzení
splnění podmínek podle "Prohlášení o společném záměru" a protokoly z jednání, které probíhaly v
rámci kontroly daně z příjmu, přikládá ke kasační stížnosti. Je tedy nepochybné, že je při svém
postupu stěžovatel daňovým řádem v celém jeho rozsahu vázán, a to i s ohledem na ustanovení 1, odst.
1 zákona o správě daní a poplatků, podle kterého tento zákon upravuje také oblast odvodů za porušení
rozpočtové kázně. Ostatně i v případě, že by tomu tak nebylo, musí být rozhodnutí stěžovatele, jako
každé správní rozhodnutí, založeno na prokázání toho, že podmínky stanovené příjemci
dotace
nebyly
splněny, respektive v daném případě na vyvrácení důkazů přeložených účastníkem řízení jinými
relevantními důkazními prostředky. Pokud jde o tvrzení stěžovatele, že další dokazování je
nerealizovatelné a nad rámec jeho možností, poukazuje účastník řízení na důkazy, jejichž provedení
navrhl v rámci řízení před krajským soudem a které tedy mohou být provedeny v rámci daňového řízení.
Účastník řízení odkazuje na doplnění žaloby, bod "C) DOKAZOVÁNÍ", ve kterém je prokázáno, že
stěžovatel nevyvrátil žádným relevantním způsobem důkazy předložené účastníkem řízení, i při
formulaci kasační stížnosti setrvává stěžovatel na svém předchozím přístupu k důkazům, které hodnotí
formou nepřezkoumatelných prohlášení (viz tvrzení podle kterého "ocenění know-how vkladatele pana W.
znaleckým posudkem se vymyká realitě."). V otázce argumentů stěžovatele týkající se ceny know-how
odkazuje účastník řízení na bod "B) OBVYKLÁ CENA KNOW-HOW" doplnění žaloby a na skutečnost, že
stěžovatel neustále mění svou interpretaci provedených důkazů, když relativizuje svoje dřívější
úvahy o převodu obchodního podílu ve společnosti BC Czech Republic s. r. o. z pana R. W. na RNDr. P.
V. a svoje tvrzení, že cena převáděného obchodního podílu neodpovídá hodnotě "prodávané
společnosti". Stěžovatel tedy pokračuje ve zcela rozporné argumentaci, když tvrdí, že předmětné know
how bylo majetkem účastníka řízení ještě před uzavřením "Smlouvy o prodeji know how", a současně
argumentuje o nesprávné výši sjednaných cen v obchodech popisovaných v napadených rozhodnutích.
Podle stanoviska účastníka řízení nejen vývody obsažené v napadeném rozhodnutí stěžovatele, ale také
důvody uvedené v kasační stížnosti nemají žádný pevný právní a věcný základ a jsou v konečném
důsledku zmatečné a nepřezkoumatelné.
Nejvyšší správní soud přezkoumal na základě kasační stížnosti napadený rozsudek v
souladu s ustanovením § 109 odst. 2 a
3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody,
které uplatnil stěžovatel v podané kasační stížnosti, a přitom neshledal vady uvedené v odstavci 3,
k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Námitky stěžovatele uvedené v kasační stížnosti jsou zcela nedůvodné. Krajský soud
naopak posoudil sporné právní otázky zcela správně a své závěry přesvědčivě odůvodnil.
Na základě Prohlášení o společném záměru ze dne 30. 6. 2000 a dodatku ze dne 18. 6.
2002 byla účastníkovi řízení (dříve AEG components, s. r. o.) poskytnuta investiční pobídka formou
dotací na daně z příjmů za zdaňovací období 1999 - 2002. Účastník řízení tuto dotaci obdržel
postupně v letech 2000 - 2003. Část
dotace
byla poskytnuta před 1. 1. 2001, proto se toto poskytnutí
řídilo zákonem České národní rady č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky). Tento zákon byl s účinností od 1. 1. 2001 zrušen zákonem
č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ovšem podle jeho
§ 77 odst. 1 se na prostředky státního
rozpočtu poskytnuté před účinností tohoto zákona použijí dosavadní právní předpisy. Část
dotace
byla
poskytnuta po dni 1. 1. 2001, a proto se toto poskytnutí prostředků řídilo zákonem č.
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o
změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
Jednou z podmínek pro poskytnutí dotací (viz čl. III. bod 3.2. Prohlášení o
společném záměru) byl závazek splnění objemu pořízení investic ve výši 25 mil. USD. Podle finančního
ředitelství měl účastník řízení porušit stanovené podmínky dnem 1. 1. 2005. Přechodná ustanovení
stanoví zvláštní režim pro posuzování porušení rozpočtové kázně. Podle
§ 78 zákona č.
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech se
podle dosavadních právních předpisů posuzuje porušení rozpočtové kázně, ke kterému došlo před
účinností tohoto zákona a které bylo zjištěno za jeho účinnosti. Vzhledem k tomu, že k tvrzenému
porušení rozpočtové kázně mělo dojít po účinnosti tohoto zákona, je třeba při porušení povinnosti
proinvestování dané částky postupovat podle §
44 odst. 1 písm. b) zákona č. 218/2000
Sb. o rozpočtových pravidlech, tedy nikoliv podle dosavadních předpisů (zákon č.
576/1990 Sb.).
Nejvyšší správní soud vychází z následujících obecných východisek. V případě
neoprávněného použití nebo zadržení prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu je podle ustanovení
§ 44 zákona č.
218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech,
porušitelům rozpočtové kázně uložena povinnost odvést do státního rozpočtu neoprávněně použité nebo
zadržené prostředky včetně penále. V praxi to znamená, že momentem porušení některé z podmínek pro
poskytnutí prostředků státního rozpočtu či jejich nevrácení ve stanoveném termínu se tyto prostředky
stávají neoprávněně použitými či zadrženými prostředky a tímto momentem vzniká tomu, kdo porušil
podmínky nebo nevrátil poskytnuté prostředky ve stanoveném termínu, povinnost odvést tyto prostředky
do státního rozpočtu formou odvodu za porušení rozpočtové kázně včetně penále. Povinnost subjektu
odvést tyto prostředky státnímu rozpočtu nastává ze zákona v okamžiku porušení rozpočtové kázně.
Odvod za porušení rozpočtové kázně, jakož i penále uloží místně příslušný finanční úřad (srov.
§ 44 odst. 3 zákona č.
218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech).
Pravomoc územních finančních orgánů rozhodovat o odvodu neoprávněně použitých nebo zadržených částek
ze státního rozpočtu vyplývá z § 44 odst.
3 zákona č. 218/2000 Sb. o rozpočtových
pravidlech jakož i z § 1 odst. 3 ve spojení s odst. 1 zákona o správě daní a poplatků.
Odvody za porušení rozpočtové kázně jsou podle § 1 odst. 1 zákona o správě daní a
poplatků zahrnovány pod legislativní zkratku "daně" a jejich správu provádí vždy místně příslušný
finanční úřad, který postupuje při správě odvodů podle příslušných ustanovení zákona o správě daní a
poplatků. Co se rozumí správou daně, je uvedeno v ustanovení § 1 odst. 2 zákona o správě daní a
poplatků. Správou daní se rozumí mimo jiné právo činit opatření potřebná ke zjištění, stanovení a
splnění daňových povinností, zejména právo daň vybrat a vymáhat. Místně příslušný finanční úřad je
oprávněn postupem podle zákona o správě daní a poplatků zjišťovat, zda prostředky poskytnuté
subjektu ze státního rozpočtu byly použity tak, jak bylo při jejich poskytnutí určeno, a může
rozhodnout o odvodu neoprávněně použitých nebo zadržených prostředků ze státního rozpočtu. Ustálená
judikatura
Nejvyššího správního soudu (srov. např. rozsudek ze dne 6. 11. 2008, č. j.
5 Afs 36/2008 - 146, publ. pod č. 1781/2009 Sb.
NSS; rozsudek ze dne 10. 7. 2008, č. j. 1 Afs 80/2008 -
104, www.nssoud.cz) potvrzuje, že územní finanční orgány při provádění kontroly rozpočtové
kázně, do níž spadá i kontrola čerpání dotací, postupují podle zákona o správě daní a poplatků.
Dokazování je v zákoně o správě daní a poplatků upraveno v ustanovení § 31 tohoto
zákona. V daňovém řízení nese daňový subjekt břemeno důkazní, tj. má povinnost své tvrzení (zde
splnění podmínek
dotace
) doložit. Toto své břemeno daňový subjekt plní v důkazním řízení, které vede
správce daně. Podle ustanovení § 31 odst. 9 zákona o správě daní a poplatků
daňový subjekt
prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v přiznání, hlášení a vyúčtování nebo k
jejichž průkazu byl správcem daně v průběhu daňového řízení vyzván.
Nejvyšší správní soud
přezkoumával řízení o odvodu za porušení rozpočtové kázně v rozsudku ze dne 6. 11. 2008, č. j.
5 Afs 36/2008 - 146, publ. pod č. 1781/2009 Sb.
NSS, a vyslovil, že již v řízení před finančními orgány bylo povinností příjemce
dotace
předložit či
navrhnout veškeré důkazy na podporu svého tvrzení, že dodržel podmínky pro čerpání
dotace
, neboť ho
v tomto ohledu tížilo důkazní břemeno vyplývající z § 31 odst. 9 zákona o správě daní a poplatků.
Lze proto souhlasit s tvrzením stěžovatele, že v režimu dotací platí, že splnění podmínek, za nichž
byly veřejné prostředky poskytnuty, musí prokázat příjemce
dotace
.
Na poskytnutí
dotace
není právní nárok, naopak po příjemci
dotace
lze spravedlivě
požadovat splnění relativně přísných a tvrdých podmínek. Příjemce
dotace
musí v předmětném případě
prokázat, nejen to, že koupil určité know-how, ale rovněž, jaká byla jeho skutečná cena, za kterou
lze v režimu dotací považovat cenu obvyklou (tou může, avšak také nemusí být cena pořizovací, neboť
to závisí na konkrétních okolnostech pořízení dotyčného know-how). Pokud má totiž příjemce
dotace
investovat určitou výši peněžních prostředků, je třeba, aby tyto peněžní prostředky investoval v
podmínkách hospodářské soutěže nedeformované ekonomickým nebo personálním spojením účastníků
relevantních smluvních vztahů uzavřených v souvislosti s pořízením příslušného statku. Obvyklou
cenou se rozumí cena přiměřená, srovnatelná s cenami sjednanými mezi nezávislými osobami v době
uzavření smlouvy za obdobných smluvních podmínek. V daném případě však nelze určit cenu porovnáním s
jinými obdobnými obchodními kauzami, neboť prodej know-how v oblasti kondenzátorů je v podmínkách
České republiky velmi specifický. Nejvyšší správní soud proto v souzené věci souhlasí s právním
názorem krajského soudu, že ke stanovení obvyklé ceny předmětného know-how je nezbytné vyjít ze
znaleckého ocenění. V souladu se zákonem č. 151/1997
Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, je třeba ocenit know-how výnosovým
způsobem, neboť nelze obvyklou cenu stanovit porovnáním obdobných případů. Výnosová metoda vychází z
výnosu z předmětu ocenění skutečně dosahovaného nebo z výnosu, který lze z předmětu ocenění za
daných podmínek obvykle získat. Vzhledem k tomu, že společnost BC Czech Republic s. r. o.
neprováděla žádnou činnost, která by s know-how souvisela, je třeba zjistit, zda lze vyjít z výnosu,
který měl účastník řízení při užívání "bezplatného koncernového know-how". Podle názoru Nejvyššího
správního soudu by to bylo možné, pokud by příjemce
dotace
(účastník řízení) prokázal, že ke dni 30.
9. 2003 užíval totožné know-how, jež si koupil na základě kupní smlouvy ze dne 30. 5. 2004.
Krajský soud k otázce stanovení obvyklé ceny rovněž zcela správně uvedl, že úvahy
stěžovatele v tom směru, že by hodnota převáděného 100% obchodního podílu společnosti BC Czech
Republic s. r. o. měla odpovídat nominální hodnotě pohledávek evidovaných v účetnictví této
společnosti, nejsou správné. Hodnota obchodního podílu může být při prodeji ovlivňována více
faktory, nelze ji odvozovat pouze na základě nominální výše pohledávek v účetnictví společnosti,
natož posuzovat hodnotu těchto pohledávek podle hodnoty 100% obchodního podílu. V daném případě byla
splatnost pohledávky odložena do 31. 12. 2014, i proto nelze cenu obchodního podílu považovat za
stejnou jako nominální hodnotu pohledávky. Obvyklou cenu know-how nelze v daném případě určovat ani
na základě toho, za kolik pan W. koupil od společnosti AEG Kondensatoren und Wandler GmbH know-how,
neboť tato společnost již byla v konkurzním řízení, a proto tento obchod mohl podle okolností být
uzavřen za cenu jinou než jaká by byla sjednána v běžných obchodních vztazích. Stěžovatel v kasační
stížnosti namítal, že z rozhodnutí o odvolání vyplývá, že zjištěné informace měly za následek pouze
pochybnosti o správnosti pořizovací ceny know-how, přičemž smluvně dohodnutá částka ve výši 100 000
EUR korespondovala s částkou, na kterou pan W. ohodnotil know-how vkládané do společnosti BC Czech
Republic s.r.o. Podle stěžovatele tak nebylo v rozhodnutí o odvolání tvrzeno, že by se jednalo o
pořizovací cenu. Nejvyšší správní soud s touto námitkou nesouhlasí, neboť z rozhodnutí stěžovatele
vyplývá, že stěžovatel v tomto rozhodnutí několikrát zopakoval (viz str. 18, 19, 21, 24, 28), že ve
skutečnosti byla vynaložena na pořízení know-how částka jen ve výši 100 000 EUR. Jako další důkaz
svědčící o skutečné pořizovací ceně investic stěžovatel v rozhodnutí o odvolání použil závěry
správce daně z kontroly daně z příjmů (viz str. 20) a odkázal na skutečnost, že se podle jeho názoru
jedná o úkony jinak spojených osob, a dále popsal stanovení ceny obvyklé. Na straně 25 rozhodnutí
stěžovatel vycházel při stanovení ceny obvyklé jednak z reálného prodeje části know-how a jednak z
dalšího prodeje, kdy pan W. společnost BC Czech Republic s.r.o. prodal za 100 000 EUR. Námitka
stěžovatele, že netvrdil ve svém rozhodnutí, že se jedná o pořizovací cenu know-how, proto není
důvodná. Stěžovatel totiž tvrdil, že know-how účastník řízení skutečně nabyl za 3 255 500 Kč (100
000 EUR), čímž se vyjadřoval k pořizovací ceně. Zároveň stěžovatel postupoval nesprávně při
stanovování ceny obvyklé, neboť vycházel z reálných prodejů, a to z kupní ceny know-how koupeného
panem W. od společnosti AEG Kondensatoren und Wandler GmbH (zde se však podle všeho vzhledem k
okolnostem nejednalo o nákup v běžných obchodních vztazích) a z prodeje 100% obchodního podílu
společnosti BC Czech Republic s. r. o., přičemž reálná cena tohoto prodeje může být ovlivňována více
okolnostmi a nelze na ni vázat hodnotu nezaplacených pohledávek evidovaných v účetnictví
společnosti. Do výše obvyklé ceny není možné promítat vlivy mimořádných okolností trhu. Krajský soud
proto správně upozornil, že tyto úvahy stěžovatele při stanovení obvyklé ceny nelze považovat za
správné.
Stěžovatel v kasační stížnosti trvá na svém názoru, který uvedl již v rozhodnutí o
odvolání, že účastník řízení jako příjemce
dotace
předložil irelevantní důkazní prostředky. Znalecký
posudek č. 135/8 vypracovaný znalcem v oboru ekonomika, odvětví ceny a odhady movitostí panem K.
totiž podle stěžovatele neoceňuje to know-how, jež bylo k datu prodeje v dispozici společnosti BC
Czech Republic s. r. o. V odůvodnění rozhodnutí o odvolání pak stěžovatel uvedl, že pokud posudek
oceňuje know-how příjemce
dotace
k rozhodnému datu 30. 9. 2003, není a nemůže být předmět koupě z
kupní smlouvy mezi příjemcem
dotace
a společností BC Czech Republic s. r. o. totožný s know-how
oceňovaným předmětným znaleckým posudkem. Tento závěr stěžovatel dovodil z následujících
skutečností. Činnost příjemce
dotace
ve výrobě kondenzátorů započala 11. 1. 1999 a od data 8. 7.
1998 do 19. 7. 2004 byla jediným jeho společníkem (a tedy i vlastníkem 100% obchodního podílu)
německá společnost AEG Kondensatoren und Wandler GmbH. Tato německá společnost prováděla výrobu
kondenzátorů do doby útlumu výroby a vlastnila i určité know-how týkající se předmětné výroby, které
podle stěžovatele v rámci vztahů se společností AEG components s. r. o., ve které byla jediným
společníkem, na tuto společnost postupně převáděla. O uvedeném podle stěžovatele svědčí i sdělení
příjemce
dotace
ze dne 16. 6. 2006 na výzvu správce daně č. j. 37318/06/238980/8578. Nejvyšší
správní soud s tímto nesouhlasí, neboť ze sdělení příjemce
dotace
reagujícího na předmětnou výzvu
nevyplývá, že by bylo společností AEG Kondensatoren und Wandler GmbH na účastníka řízení převedeno
nějaké know-how. Pojem převod je zpravidla používán v případě, kdy se jedná o smluvní nabytí
majetku, tedy obecně o každou smluvně založenou změnu v osobě majitele, při které nabyvatel odvozuje
své absolutní právo od práva dosavadního majitele. Účastník řízení v tomto sdělení uvedl, že
neexistovala žádná licenční smlouva na využívání znalostí know-how do doby jeho pořízení ke dni 3.
5. 2004. Všechny dokumenty byly podle účastníka řízení vlastněny společností AEG Kondensatoren und
Wandler GmbH, nikoliv účastníkem řízení, a vše řídili zaměstnanci společnosti AEG Kondensatoren und
Wandler GmbH. Když došlo k sérii insolvencí a konkurzů v celé skupině AEG KuW
Holding
GmbH, hrozilo
podle účastníka řízení nebezpečí, že si jiný subjekt odkoupí z konkurzní podstaty společnosti AEG
Kondensatoren und Wandler GmbH know-how a účastník řízení nebude moci udržet další výrobu. Z tohoto
sdělení, ani ze správního spisu neplyne, že by na účastníka řízení mělo být převedeno know-how či
jeho část (např. převodem mezi jednotlivými společnostmi v rámci holdingu), jak uvedl stěžovatel ve
svém rozhodnutí. Stěžovatel dále svůj závěr, že znalecký posudek 135/8 neoceňuje to know-how, jež
bylo k datu prodeje v dispozici společnosti BC Czech Republic s. r. o., odůvodnil tím, že příjemce
dotace
nakoupil od společnosti AEG Kondensatoren und Wandler GmbH výrobní zařízení s příslušnou
technickou dokumentací včetně návodů, a proto zcela jistě získal již v průběhu let 1999 - 2003
určité know-how, protože hradil náklady na zaškolení zaměstnanců a v oboru výroby kondensátorů
úspěšně podnikal. Tyto úvahy stěžovatele však rovněž nejsou správné, neboť nebylo provedeno žádné
dokazování ohledně know-how vytvořeného vlastní činností účastníka řízení. Vlastní činností nemusí
vždy vznikat know-how, neboť know-how jsou výrobní, technické, provozní, vědecké, kulturní a jiné
poznatky, dovednosti, zkušenosti, které jsou výjimečné, identifikovatelné, využitelné, nikoliv
poznatky běžné, obecně dostupné či známé. U technické dokumentace či návodů není zřejmé, zda povaha
těchto poznatků není obecně dostupná, přičemž obecná dostupnost vylučuje, aby daný poznatek,
dovednost či zkušenost byl svou povahou know-how. Závěr stěžovatele, že know-how oceňované znaleckým
posudkem č. 135/8 není a nemůže být shodné s know-how, jež bylo předmětem kupní smlouvy mezi
příjemcem
dotace
a společností BC Czech Republic s. r. o., tak není skutkově podloženo a nemá oporu
v provedeném dokazování. Správce daně a stěžovatel se měli zaměřit na další dokazování, zda lze
tímto posudkem prokázat obvyklou cenu know-how.
Nejvyšší správní soud proto dospěl k dílčímu závěru, že postup finančních orgánů,
které považovaly účastníkem předložené důkazní prostředky za irelevantní, nebyl správný. Příjemce
dotace
předložil mimo jiné následující důkazní prostředky: posudek Ing. L. K. č. 135/8, dva posudky
zpracované společností Consulting České spořitelny, a s., stanovující odhad know-how k datu 31. 12.
2003 (č.j. 1211-88/2007) a k datu 31. 12. 2006 (č. j. 1212-89/2007), posudek znalce Ing. R. M. k
datu 31. 12. 2006 a auditorské posouzení nezávislého auditora Ing. J. K. Správce daně všechny tyto
důkazní prostředky hodnotil jako nerozhodující, protože jejich podkladem byl posudek Ing. K., anebo
protože vycházejí z ocenění příjemce
dotace
za použití stejné metody ocenění know-how, jež byla
užita v posudku pana K. Nejvyšší správní soud vzhledem k výše uvedenému dospěl k závěru, že se
správce daně měl zabývat všemi důkazními prostředky, neboť použitá metoda ocenění byla zcela správná
a i posudek pana K. by za určitých okolností a po dalším dokazování ohledně předmětu, jenž byl
oceňován, mohl prokázat obvyklou cenu know-how, jež příjemce
dotace
koupil od společnosti BC Czech
republic s. r. o. Správce daně se měl zaměřit zejména na to, zda k 30. 9. 2003 příjemce
dotace
vlastnil nějaké know-how, či zda naopak pouze užíval bezplatné koncernové know-how. Dále se měl
zaměřit na to, zda v době navazující na období okolo rozhodného data 30. 5. 2004 byl příjemce
dotace
vlastníkem know-how obsahově korespondujícího s tím know-how, které 30. 9. 2003 koupil od
společnosti BC Czech republic s. r. o. a že se jedná o totéž know-how, které bylo oceňováno znalcem
panem K. Jinak řečeno, příjemce
dotace
je v daném kontextu povinen prokázat, že předtím, než od
společnosti BC Czech republic s.r.o. nabyl předmětné know-how, know-how stejné povahy právně neměl
(i když je třeba fakticky užíval vzhledem k povaze vztahů v rámci holdingu, do kterého patřil). Dále
je povinen prokázat, že byl majitelem uvedeného know-how i k rozhodnému dni (30. 5. 2004) - to může
prokázat například i tím, že dotyčné know-how měl i v době po rozhodném dni (například tím, že v
této době bylo znalecky oceňováno). Dále je povinen prokázat, že know-how mělo obvyklou cenu
odpovídající výši investice, kterou se zavázal provést, přičemž pořizovací cena je v tomto ohledu
nerozhodná - podstatná je cena, kterou know-how v rozhodné době objektivně mělo; pořizovací cena
může být, avšak také nemusí být, indikátorem obvyklé ceny - liší-li se však pořizovací a obvyklá
cena, je na příjemci
dotace
, aby v pochybnostech osvětlil, z jakých důvodů takový rozdíl vznikl.
Neobvyklosti ve způsobu pořízení know-how a případně i uhrazení kupní ceny za ně (zde započtením)
mohou být za určitých okolností indikátorem předstíraných či umělých obchodních vztahů vytvořených
za účelem krácení daně či vytvoření daňové výhody. Indikátor však není důkazem, pouze signálem k
tomu, aby věci byla z důkazního hlediska věnována zvýšená pozornost. Pokud se tedy takové indikátory
objeví, je na příjemci
dotace
, aby prokázal, jaký byl důvod těchto neobvyklostí a že byl jiný než
snaha vytvořit umělé podmínky pro získání daňové výhody. I když nese důkazní břemeno příjemce
dotace
, je třeba, aby správce daně ve smyslu § 31 odst. 2 zákona o správě daní a poplatků dbal na
to, aby skutečnosti rozhodné pro správné stanovení daňové povinnosti byly zjištěny co nejúplněji, a
není v tom vázán jen návrhy daňových subjektů. Správce daně musí dát příjemci
dotace
prostor k
prokázání těchto skutečností například tím, že jej vyzve k jejich prokázání.
Správce daně ve výzvě č. j. 37318/06/238980/8578 ze dne 22. 5. 2006 vyzval příjemce
dotace
k prokázání, za jakým účelem si účastník řízení nechal zpracovat znalecký posudek č. 135/8, a
dále mimo jiné, zda účastník řízení před pořízením know-how platil nějaké licenční poplatky plynoucí
z užívání know-how, které je předmětem uzavřené smlouvy o prodeji know-how ze dne 3. 5. 2004.
Účastník řízení mu sdělil, že licenční smlouva neexistovala, neboť vztah byl bezesmluvní, ale
všechny dokumenty byly vlastněny společností AEG Kondensatoren und Wandler GmbH. Pokud správce daně
nepovažoval toto sdělení za postačující, měl účastníka řízení vyzvat, ať prokáže, že v době před
uzavřením kupní smlouvy ze dne 3. 5. 2004 účastník řízení nevlastnil oceňované know-how, například
tím, konkrétně jakým faktickým způsobem příjemce
dotace
užíval know-how vlastněné společností AEG
Kondensatoren und Wandler GmbH, co bylo obsahem tohoto know-how, v jaké materiální podobě lze
know-how identifikovat atd. Pokud správce daně nesouhlasil se sdělením účastníka řízení, měl mu
sdělit své úvahy, že na účastníka řízení bylo společností AEG Kondensatoren und Wandler GmbH nějaké
know-how převedeno a že know-how, které účastník řízení užíval před uzavřením kupní smlouvy ze dne
3. 5. 2004, není totožné s know-how, které bylo předmětem uzavřené smlouvy ze dne 3. 5. 2004.
Správce daně však toto neučinil. Ve zprávě o daňové kontrole správce daně pouze uvedl, že předložené
důkazní prostředky nemají vliv na konstatování správce daně, protože příjemce
dotace
již od roku
1999 přebíral a využíval znalosti, zkušenosti a výrobní postupy vážící se k předmětu činnosti,
postupně nakupoval strojní zařízení od společnosti AEG Kondensatoren und Wandler GmbH, která své
know-how uplatňovala z titulu společníka, přičemž výrobní činnost by bez těchto znalostí nemohla být
vykonávána, a příjemce
dotace
hradil náklady související s rekvalifikací zaměstnanců. Z tohoto
vyjádření ve zprávě o daňové kontrole však vůbec nevyplývá, zda správce daně považoval určitou část
know-how, které bylo oceněno ke dni 30. 9. 2003 znaleckým posudkem č. 135/8, za jsoucí již ve
vlastnictví příjemce
dotace
, který by pak již nemohl toto know-how "na podruhé" koupit, neboť se
správce daně vlastnictvím know-how nezabýval a své úvahy ve zprávě a daňové kontrole nedostatečně
objasnil. Správce daně tak nedal účastníkovi řízení dostatečný prostor pro prokázání toho, že
know-how, jež oceňoval znalec, je totožné s know-how, jež bylo předmětem kupní smlouvy mezi
příjemcem
dotace
a společností BC Czech Republic s. r. o. Podle názoru Nejvyššího správního soudu
nelze považovat důkazní prostředky (předložené znalecké posudky) za
a priori
irelevantní a odmítnout
je bez dalšího dokazování. Správce daně si přitom byl sám vědom, že společnost BC Czech Republic s.
r. o., žádnou činnost související s předmětným know-how nevykonávala, proto nebylo ani možné
zajistit ocenění know-how výnosovou metodou u prodejce.
Námitka stěžovatele, že krajský soud nesprávně posoudil právní otázku, pokud
vyslovil, že se správce daně nedostatečně zabýval identifikací převáděného know-how, tak je podle
názoru Nejvyššího správního soudu zcela nedůvodná. Krajský soud tímto vyjádřil, že správce daně
neprovedl řádné a dostatečné dokazování a nedal příjemci
dotace
prostor k prokázání tvrzených
skutečností, neboť odmítl předložené důkazní prostředky bez toho, aby se dostatečně zabýval
identifikací převáděného know-how a aby vyzval příjemce
dotace
k prokázání výše uvedených
skutečností. Vzhledem k tomu pak i námitka stěžovatele, že účastník řízení neprokázal splnění
podmínky pořízení investic v deklarované výši, je předčasná, neboť nebylo provedeno řádné
dokazování.
S ohledem na výše uvedené dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační
stížnost je nedůvodná, a proto ji zamítl (§ 110
odst. 1 věta druhá s. ř. s.). Ve věci rozhodl v souladu s
§ 109 odst. 1 s. ř. s., podle něhož
rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti zpravidla bez jednání, když neshledal důvody pro
jeho nařízení.
Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o ustanovení
§ 60 odst. 1, věta první ve spojení s
§ 120 s. ř. s., podle kterého,
nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný úspěch právo na náhradu nákladů
řízení před soudem, které důvodně vynaložil proti účastníkovi, který ve věci úspěch neměl. Vzhledem
k tomu, že stěžovatel neměl ve věci úspěch, nemá právo na náhradu nákladů. Účastník řízení
zastoupený na základě plné moci advokátem měl v řízení před Nejvyšším správním soudem plný úspěch, a
proto má právo na náhradu nákladů, které mu vznikly v podobě nákladů na právní zastoupení advokátem.
Náklady spočívají v odměně právní služby za jeden úkon právní služby v hodnotě 2.100 Kč spočívající
ve vyjádření ke kasační stížnosti [§ 1 odst.
1, § 7,
§ 9 odst. 3 písm. f),
§ 11 odst. 1 písm. d) vyhlášky č.
177/1996 Sb., advokátního tarifu, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen: "advokátního tarifu")] a v náhradě hotových výdajů 300 Kč
(§ 13 odst. 3 advokátního tarifu). Odměna
a náhrada hotových výdajů za převzetí zastoupení v řízení o kasační stížnosti advokátu účastníka
řízení nepřísluší, neboť účastník jím byl zastoupen již v řízení před krajským soudem, takže se již
nemusel s věcí pro řízení v další instanci seznamovat. Protože advokát je plátcem daně z přidané
hodnoty (dále jen "daň"), zvyšuje se tento nárok o částku odpovídající dani, kterou je tato osoba
povinna z odměny za zastupování a z náhrad hotových výdajů odvést podle zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z přidané hodnoty"). Částka daně, vypočtená podle
ustanovení § 37 písm. a) a § 47 odst. 3 zákona o dani z přidané hodnoty, činí 456 Kč. Nejvyšší
správní soud proto rozhodl, že stěžovatel je povinen zaplatit účastníku řízení k rukám jeho advokáta
náhradu nákladů řízení v celkové výši 2856 Kč. Ke splnění povinnosti mu byla stanovena přiměřená
patnáctidenní lhůta.
V Brně dne 29. října 2009
JUDr. Jaroslav Hubáček