Rozhlasové a televizní vysílání: zásada objektivity a vyváženosti
I. Veřejnoprávní média masové komunikace vytvářejí svojí existencí strukturovaný
a co
možná nejvíce pluralitní prostor pro vyjadřování názorů. Jejich úlohou není poskytovat
sterilní
informace, nýbrž odrážet realitu včetně v ní obsažených kontroverzí, nejednoznačností,
vrstevnatostí
a emocionality.
II. U publicistických pořadů nelze zásadu objektivity a vyváženosti
(§ 31 odst. 3
zákona č. 231/2001
Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání) vykládat jako příkaz,
aby v nich
zaznívaly toliko bezbarvé, opatrnické a hyperkorektní názory. Zákaz jednostranného
zvýhodňování se
má vztahovat na celek vysílaného programu. Proto má být vysílání pub- licistických
pořadů
organizováno tak, aby jednotlivé pořady byly často angažované, kritické a názorově
vyhraněné,
samozřejmě vždy při zachování objektivity a pravdivosti sdělení o faktech, avšak
ve svém celku
vytvářely pestrou a z hlediska názorového spektra společnosti reprezentativní kombinaci,
podporující
co nejširší a nejotevřenější diskusi o společensky relevantních tématech.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 5. 2010, čj.
7 As
23/2010-73)
Prejudikatura: nález Ústavního soudu č. 111/2007 Sb. ÚS (sp. zn. IV.
ÚS
23/05).
Věc: Česká televize proti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání o
uložení pokuty, o
kasační stížnosti žalované.
Dne 4. 5. 2008 žalobkyně odvysílala pořad „168 hodin“, resp. reportáž o církevních
restitucích,
za což jí byla rozhodnutím žalované ze dne 3. 6. 2009 udělena pokuta ve výši 400
000 Kč pro porušení
§ 31 odst. 3
zákona o
vysílání. Podle žalované reportáž „obsahovala neopodstatněné a neargumentované
výroky
negativně ovlivňující stanovisko k církevním restitucím a rovněž i k církvím všeobecně,
čímž
reportáž zjevně prezentuje nepříznivý úhel pohledu na církevní
restituce
a na církev
jako takovou“.
Redakční komentáře obsahující výroky týkající se dohody církví s vládou (např. „vláda
se s církvemi
potichu dohodla [...], vládní návrh nepřikazuje církvím, jak smějí peníze utratit,
[...] ostatní
restituenti absolvují nekonečné soudní tahanice, jim stačila dohoda s vládou“) nelze
považovat za
objektivní, neboť nejde o výroky nezaujaté. „Tichou dohodou“ je naznačováno cosi
nekalého, přičemž
není pravdou, že by šlo o „tichou dohodu“, neboť jak je v závěru reportáže uvedeno,
„boj českých
církví o majetek trvá už dlouhých 18 let“ a navíc se jedná o problematiku, které
je v médiích
věnována značná pozornost. Komentář „vládní návrh, který nepřikazuje církvím, jak
smějí peníze
utratit“, byl podle žalované do reportáže zařazen zcela nelogicky a účelově. Získají-li
totiž církve
zpět majetek či náhradu za něj, neexistuje žádný důvod, proč by stát či kdokoliv
jiný měl mít
možnost do disponování s tímto majetkem zasahovat. Takové tvrzení manipulativním
způsobem naznačuje
negativní postoj k církevním restitucím. Poukazování na nekonečné soudní tahanice
ostatních
restituentů s tím, že církvím stačila dohoda s vládou, je rovněž podle žalované neobjektivní,
neboť
se jedná o zcela různé
restituce
. Tvrzení o „nekonečných soudních tahanicích“ není
ničím podloženo a
rovněž není pravdivé tvrzení, že církvím stačila dohoda s vládou. Církev je neobjektivně
prezentována jako „zvýhodněný protipól“ vůči všem ostatním občanům. Komentáře jako
např. „[m]iliardy
od státu církvím pomůžou dostat se na výsluní ekonomického i politického vlivu a
z božích pastýřů se
stanou bohatí obchodníci“, „[ch]udé české církve náhle zbohatnou“, „[m]iliardová
bankovní konta by
služebníky boží proměnila ve vlivné businessmany, a ti už mají smělé plány, kterak
vplout do světa
velkých finančních operací“, „[c]írkvím by se splnil vytoužený sen, postupně by se
zbavily
závislosti na státu a staly by se z nich hráči se silným ekonomickým i politickým
vlivem“,
„[m]iliardy ze státní kasy tak pastýřům božím dodají sílu získat v téměř ateistické
společnosti nové
ovečky“ označila žalovaná za předpojaté, nevěcné a vyvolávající emoce. V centru pozornosti
předmětné
reportáže byly budoucí majetky a jejich využití, zejména budoucí finanční operace
církví, přičemž
byla opakovaně zdůrazňována možnost dosažení ekonomického a politického vlivu. Reportáž
nijak
nezdůrazňovala, že jde o majetkovou reparaci, naopak dávala vzniknout domněnce, jako
by církve
dostaly od státu miliardové částky „pro nic za nic“. Reportáž tak naznačovala, že
více než o
finanční odškodnění šlo o ekonomickou a politickou moc, byla tak navozována představa
ziskuchtivosti
církví. Bohatnutí církví bylo prezentováno jako potenciálně rizikové, neboť nabytý
majetek církvím
umožní působit na veřejnost, přičemž není jasné, proč by takové působení církví mělo
být
problematické. Reportáž zmiňovala možnost, že bohatá církev získá v téměř ateistické
společnosti
„nové ovečky“, že bude přitahovat ziskuchtivé typy lidí a že existuje riziko ztráty
důvěryhodnosti.
Využití církevního majetku k restaurování chátrajících objektů je marginalizováno
slovy, že církve
„konečně opraví tu poničený kostelík, tu zchátralou kapli“. Vyjádření ekonoma pražského
arcibiskupství o úspěšně fungujícím projektu komunitního centra bylo podle žalované
snižováno
redakčním komentářem, že se tak děje v zemi, kde se 73 % obyvatel nepovažuje za věřící.
Takové
pojetí reportáže je podle žalované nevěcné, předpojaté a neobjektivní, vyznívá v
neprospěch církví a
zaujímá k nim negativní stanovisko. Porušení zákonné povinnosti bylo shledáno v redakčních
komentářích a především v celkovém pojetí předmětné reportáže.
Na základě žaloby žalobkyně Městský soud v Praze rozhodnutí žalované rozsudkem
ze dne 3. 12.
2009 zrušil. Dospěl k závěru, že rozhodnutí žalované je nepřezkoumatelné, neboť výrok
usnesení
kolegiálního orgánu ve znění, o němž bylo hlasováno, a výrok rozhodnutí v písemném
vyhotovení se
obsahově liší a navíc žalovaná ani ve výroku rozhodnutí nekonkretizovala, v čem spočívá
naplnění
skutkové podstaty správního deliktu, za který byla žalobkyně postihována. Žalovaná
při posouzení
věci opomněla rozlišit, že daný pořad obsahoval jednak tvrzené skutečnosti, které
byly obsaženy ve
vstupech jednotlivých církevních představitelů či jejich zástupců, a jednak hodnotové
soudy, které
byly obsaženy v redakčních komentářích. Zatímco existence skutečností může být prokázána,
pravdivost
hodnotových soudů není dokazatelná. Požadavek dokázat pravdivost hodnotového soudu
nelze splnit a
sám o sobě porušuje svobodu názoru. Lze sice namítat, že ani svoboda projevu či právo
na informace
nemohou být neomezené, avšak k jejich omezení může dojít toliko zákonem. V
§ 31 odst. 3
zákona o
vysílání ukládá zákonodárce provozovateli vysílání povinnost zajistit, aby
v konkrétně
vymezených typech pořadů (zpravodajských a politicko-publicistických) bylo dbáno
zásad objektivity a
vyváženosti a zejména, aby nedocházelo k jednostrannému zvýhodňování politických
stran či hnutí,
popřípadě jejich názorů či názorů jednotlivých skupin veřejnosti (s přihlédnutím
k jejich reálnému
postavení v politickém a společenském životě). Toto ustanovení však nepostihuje hodnotové
soudy,
které byly obsaženy v redakčních komentářích. Nelze akceptovat skutečnost, aby za
obsah hodnotového
soudu obsaženého v komentáři redaktora či redaktorky byla uložena veřejnoprávní sankce.
Hodnotový
soud obsažený v komentáři je vždy vyjádřením určitého názoru, jehož sankcionování
by ve svém
důsledku znamenalo omezení svobody projevu či projev cenzury, která je nepřípustná.
Nadto v daném
případě obsah komentáře nevedl ani k jednostrannému zvýhodňování politické strany
či hnutí,
popřípadě jejich názorů či názorů jednotlivých skupin veřejnosti.
Proti tomuto rozsudku podala žalovaná (stěžovatelka) kasační stížnost, v níž
se mimo jiné
neztotožnila s názorem městského soudu, že
§ 31 odst. 3
zákona o
vysílání nepostihuje hodnotové soudy, které byly obsaženy v redakčních komentářích
a že
jejich sankcionování by ve svém důsledku znamenalo omezení svobody projevu či projev
nepřípustné
cenzury. Stěžovatelka měla za to, že úkolem veřejnoprávní televize je poskytovat
objektivní a
vyvážené informace, a nikoliv subjektivní redakční komentáře.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Nejvyšší správní soud se proto zabýval poslední námitkou stěžovatelky, že
podle
§ 31 odst. 3
zákona o
vysílání lze sankcionovat i hodnotové soudy obsažené v redakčních komentářích.
Podle § 31
odst. 3 zákona o
vysílání je provozovatel vysílání „povinen zajistit, aby ve zpravodajských
a
politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména
nebyla v
celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí,
popřípadě
jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich
reálnému
postavení v politickém a společenském životě“.
Nejvyšší správní soud se neztotožňuje s názorem stěžovatelky, že úkolem veřejnoprávní
televize je
poskytovat objektivní a vyvážené informace a nikoliv subjektivní redakční komentáře.
Úkolem
veřejnoprávní televize je nejen poskytovat objektivní a vyvážené informace, ale rovněž
iniciovat a
udržovat veřejnou diskusi o nejrůznějších veřejných tématech, v níž se zprostředkovávají
různé
názory. Podle §
2 odst. 2 zákona
č. 483/1991 Sb., o České televizi, jsou hlavními úkoly veřejné služby v oblasti
televizního
vysílání zejména „poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a
všestranných
informací pro svobodné vytváření názorů; přispívání k právnímu vědomí obyvatel České
republiky;
vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny
obyvatel se
zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní
původ,
národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy a pořady
odrážely
rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů,
a to s cílem
posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti;
rozvíjení
kulturní identity obyvatel České republiky včetně příslušníků národnostních nebo
etnických menšin;
výroba a vysílání zejména zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých,
dramatických,
sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež“. Z citovaného
ustanovení
tedy nevyplývá, že by veřejnoprávní televize neměla vytvářet publicistické pořady,
jež obsahují
redakční komentáře, které vyjadřují určitý názor či hodnotový soud. V této souvislosti
je nutné
poukázat také na čl.
17 odst.
1, odst.
2 a
odst. 4 Listiny
základních
práv a svobod (dále jen
„Listina“) zakotvující
základní
právo na svobodný projev, který se vztahuje i na svobodu projevu veřejnoprávních
médií masové
komunikace jako veřejnoprávních korporací, jež musí být v jejich roli šiřitele a
zprostředkovatele
informací názorů ústavně chráněny i před státem samotným. Z tohoto článku vyplývá,
že je každému,
tedy i veřejnoprávní televizi jako nositeli tohoto základního práva, zaručeno právo
vyjadřovat se v
pořadech jí vysílaných k věcem veřejným a vynášet o nich hodnotící soudy, včetně
soudů kritických.
Svobodný projev patří mezi tzv. politické svobody, které garantují aktivní seberealizaci
jednotlivce
ve společnosti i ve státě. Veřejnoprávní média masové komunikace vytvářejí svojí
existencí
strukturovaný a co možná nejvíce pluralitní prostor pro vyjadřování názorů. Jejich
úlohou není
poskytovat sterilní informace, nýbrž odrážet realitu včetně v ní obsažených kontroverzí,
nejednoznačností, vrstevnatostí a emocionality. Ústavní soud v nálezu ze dne 17.
7. 2007, sp. zn.
IV. ÚS 23/05, č. 111/2007 Sb. ÚS, dostupném na
http://nalus.usoud.cz,
vyjádřil, že při kritice veřejné záležitosti platí
presumpce
, že jde o kritiku dovolenou.
Pokud jde
o hodnotící soudy, i přehánění a nadsázka, byť by byly i tvrdé, nečiní samy o sobě
projev
nedovoleným. Ani nepřípadnost názoru kritika z hlediska logiky a jeho podjatost nedovolují
samy o
sobě učinit závěr, že vybočil z projevu, který lze označit za fair. Pouze v případě,
že jde o
kritiku věcí či jednání osob vystupujících ve věcech veřejných, která zcela postrádá
věcný základ a
pro kterou nelze nalézt žádné zdůvodnění (paušální kritika), je třeba ji považovat
za vybočující z
fair projevu. Přitom je třeba vždy hodnotit celý projev uskutečňující se ve formě
určitého
literárního či publicistického či jiného útvaru. Nikdy nelze posuzovat pouze jednotlivý,
z kontextu
vytržený, výrok nebo větu. Právo na svobodný projev médií tak chrání nejen zvolené
téma, nýbrž i
druh a způsob jeho zpracování. Teprve tehdy, když se takto chápaný svobodný projev
dostane do
konfliktu s jinými právními statky chráněnými ústavním pořádkem nebo zákony vydanými
za účelem, pro
který lze svobodný projev omezit ve smyslu
čl. 17 odst.
4 Listiny
(jde o práva a svobody druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného
zdraví a
mravnosti), nastanou podmínky pro to, aby byl zkoumán sledovaný účel konkrétního
programu, způsob a
druh zpracování tématu, jakož i programem dosažený či předpokládaný účinek. Všechna
zmíněná omezení
svobodného projevu provedená zákonem sledujícím uvedený přípustný účel však nesmějí
relativizovat
svobodu projevu. Naopak, tyto omezující zákony je třeba vykládat s respektem ke svobodnému
projevu,
a je-li to nutné, pak i do té míry restriktivně tak, aby bylo zajištěno přiměřené
uskutečňování
samotné svobody projevu.
Právní úprava omezující svobodu projevu vyžaduje, aby v každém konkrétním případě
bylo zkoumáno
splnění podmínky nezbytnosti omezení tohoto základního práva. Pokud má stěžovatelka
ukládat sankce
za neplnění povinnosti podle §
31 odst. 3 zákona o vysílání, tedy za nerespektování zásad objektivity a vyváženosti,
a
zejména za jednostranné zvýhodňování politických stran nebo hnutí či jednotlivých
skupin veřejnosti,
musí tak činit s ohledem na účel a povahu základního práva na svobodu projevu, což
se v dané věci
nestalo.
Ve smyslu citovaného ustanovení může být svoboda projevu omezena s ohledem na
práva a svobody
jiných, především ve vztahu k ochraně efektivního fungování politické demokracie.
Nejvyšší správní
soud v rozsudku ze dne 29. 8. 2007, čj. 4 As 81/2006-108, uvedl, že je třeba velmi
obezřetně
postupovat při vymezování hranice mezi přímočarým a kritickým způsobem vedení reportáže
na straně
jedné s přístupem zaujatým a předpojatým, s nevyvážeností reportáže či nepřípustným
ovlivňováním a
matením diváka na straně druhé. Reportáž je potřeba posuzovat jako celek, tedy jak
její obrazovou,
tak i zvukovou stránku, a ty pak hodnotit společně se slovním sdělením, aniž by jednotlivá
sdělení
byla vytržena z kontextu. Měly by zaznít všechny informace potřebné k tomu, aby si
divák mohl učinit
objektivní názor. Na tom nemůže nic změnit ani to, jsou-li informace podávány kritickým
způsobem,
pokud v reportáži je všem zúčastněným stranám dána možnost vyjádřit se k jejímu předmětu.
Podstatné
zejména je, aby v reportáži nezazněly informace lživé. V daném případě ovšem nebyla
žalobkyně
pokutována za to, že by vysílala o církevních restitucích neobjektivní či nepravdivé
informace, ani
že by nedala prostor k vyjádření se všem zainteresovaným osobám, ale pouze za hodnocení
informací
získaných od těchto osob. Nejvyšší správní soud se shoduje se stěžovatelkou v tom,
že názory
vyslovené v reportáži lze v určitém úhlu pohledu považovat za intelektuálně ploché
a odrážející ve
společnosti převažující zjednodušené představy, které se mohou při bližším zkoumání
ukázat jako
nanejvýš sporné (stereotyp hamižných a mocichtivých církví, zejména pak církve katolické).
Stěžovatelka však vystupovala v roli správního orgánu ukládajícího sankce, nikoli
v roli odborného
recenzenta či manažera příslušné redakce, kterým by jistě příslušelo hodnotit předmětnou
reportáž z
hlediska její kvality (tj. u názoru z hlediska jeho hloubky a promyšlenosti). Ač
tedy lze jistě
přemýšlet o tom, zda se reportáž dostatečně dokázala vyvarovat zaběhlých klišé, bezpochyby
nebyly
redakční komentáře, jež v ní zazněly, neslučitelné s demokratickými hodnotami, a
a priori
je nelze
mít za neslučitelné s principy lidských práv. Nejednalo se ani o kritiku, která zcela
postrádá věcný
základ a pro kterou nelze nalézt žádné zdůvodnění. Navíc nutno vzít v úvahu, že
§ 31 odst. 3
zákona o
vysílání vyžaduje ve zpravodajských a politicko- publicistických pořadech
dodržení zásad
objektivity a vyváženosti. U publicistických pořadů toto pravidlo nelze vykládat
jako příkaz, aby v
nich zaznívaly toliko bezbarvé, opatrnické a hyperkorektní názory. Naopak, zejména
proto, že sám
zákonodárce zdůrazňuje, že zákaz jednostranného zvýhodňování se má vztahovat na celek
vysílaného
programu, nutno uvedené ustanovení vykládat v jeho materiálním obsahu, tedy jako
pokyn organizovat
vysílání publicistických pořadů tak, aby jednotlivé pořady byly často angažované,
kritické a
názorově vyhraněné, samozřejmě vždy při zachování objektivity a pravdivosti sdělení
o faktech, avšak
ve svém celku vytvářely pestrou a z hlediska názorového spektra společnosti reprezentativní
kombinaci, podporující co nejširší a nejotevřenější diskusi o společensky relevantních
tématech.
Nejvyšší správní soud rovněž připomíná, že předmětná reportáž se týkala vládního
návrhu zákona, tedy
ve své podstatě politického záměru. Meze přípustné kritiky ve vztahu k politickému
záměru, postoji
či rozhodnutí jsou přitom širší než ve vztahu k obdobným projevům jiných subjektů.
Žalobkyně tak
nepochybně může v publicistickém pořadu kriticky hodnotit politický záměr spočívající
ve způsobu
řešení otázky církevních restitucí a může v souvislosti s tím i domýšlet důsledky
a stavět se k nim
odmítavě, např. být přesvědčena, že
restituce
povedou k posílení vlivu církví a mít
to za nežádoucí.
Může jistě i zastávat názor, že samotný princip církevních restitucí je z určitých
úhlů pohledu
špatný, stejně jako by na druhé straně mohla mínit, že je ostudné, že tato otázka
již není dávno
vyřešena, že co bylo ukradeno, má být vráceno, a že nárůst vlivu církví by byl blahodárný,
např.
proto, že by vedl k posílení role morálky, odpovědnosti a pokory ve společnosti.
Porušením
§ 31 odst. 3
zákona o
vysílání by naopak bylo, pokud by celkové vyznění publicistických pořadů bylo
ve vztahu k
otázce role církví ve společnosti jednostranné, např. konzistentně odmítavé k církevním
restitucím a
nepřipouštějící názor, že církevní
restituce
mohou být dobrou věcí, neboť takové
vyznění by
nezohledňovalo skutečné spektrum názorů zastávaných k této problematice ve společnosti.
Co se týče odvysílání možného negativního postoje k církvím v České republice,
Nejvyšší správní
soud dodává, že již v rozsudku ze dne 22. 5. 2008, čj. 4 As 69/2007-65, byl vysloven
právní názor,
že objektivita a vyváženost sdělovaných a rozšiřovaných informací není totožná s
ochranou subjektů
před zásahem do jejich osobnostní sféry, a případně dobré pověsti, která je chráněna
prostředky
práva soukromého.
Nejvyšší správní soud se proto ztotožňuje se závěrem městského soudu, že v dané
věci nebylo
namístě uložení pokuty za hodnotové soudy v redakčních komentářích, neboť vůbec nebyla
naplněna
skutková podstata správního deliktu ve smyslu
§ 31 odst. 3
zákona o
vysílání. (...)