I. Z §
2 odst. 1
písm. q) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, vyplývají
tři podmínky, jež musí být kumulativně naplněny k tomu, aby založily odpovědnost
provozovatele
vysílání za skrytou reklamu podle
§ 48 odst. 1
písm. g) ve
spojení s § 60
odst. 1 písm.
l) tohoto zákona, a to že 1) prezentace v pořadu, který nemá charakter reklamy,
sleduje
reklamní cíl, 2) reklamní cíl je sledován záměrně a 3) prezentace je způsobilá uvést
veřejnost co do
své povahy v omyl.
II. Reklamní cíl prezentace
[§ 2 odst. 1 písm.
q) zákona č.
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání] je sledován
záměrně v
případě, kdy je prezentace určitého zboží, služeb či ochranné známky nepřiměřeně
nápadná.
Nepřiměřená nápadnost pak vyplývá mimo jiné z opakované prezentace zboží, služeb
a ochranných známek
či ze způsobu, jakým byly zboží, služba či ochranná známka prezentovány.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 3. 2010, čj.
6 As 47/2009-49)
Věc: Český rozhlas proti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání o uložení
pokuty, o
kasační stížnosti žalobce.
Rozhodnutím ze dne 9. 4. 2008 žalovaná udělila žalobci pokutu ve výši 50 000
Kč pro porušení
§ 48 odst. 1
písm. g) zákona o
vysílání, kterého se dopustil odvysíláním výše zmíněného rozhovoru a který
měl spočívat v
tom, že odvysílaný pořad obsahoval skrytou reklamu společnosti Mediterránea. Podnětem
k udělení
pokuty bylo upozornění jednoho posluchače.
K námitce žalobce, již vyjádřil v řízení před žalovanou, že výše popsaným jednáním
nenaplnil
skutkovou podstatu skryté reklamy, neboť v tomto případě nebyl naplněn základní znak
(definiční
podmínka) každé reklamy dle §
2
odst. 1 písm. n) a písm.
q) zákona o vysílání, tedy i reklamy skryté, spočívající v reklamním cíli
takového sdělení,
žalovaná uvedla, že rozhovor mezi redaktorem a zástupkyní společnosti Mediterránea
měl charakter
slovní prezentace firmy Mediterránea, neboť předmětem rozhovoru byla právě a pouze
tato společnost a
její služby. Z přímé prezentace společnosti v pořadu, jež nemá reklamní charakter,
i ze způsobu
odpovědí zástupkyně společnosti pak lze dovodit reklamní cíl pořadu. Dále zmínění
konkrétní
společnosti v pořadu, jež nemá reklamní charakter, svědčí o záměrnosti této prezentace,
neboť pro
naplnění záměru pořadu nebylo nutné uvádět název konkrétní společnosti. Žalovaná
dále dospěla k
závěru, že při poslechu předmětného rozhovoru mohl být posluchač uveden v omyl ohledně
povahy
předmětné prezentace a mohl ji tak považovat za reklamu na společnost Mediterránea.
Žalobce napadl rozhodnutí žalované žalobou k Městskému soud v Praze. Ten ji
rozsudkem ze dne
11. 5. 2009 jako nedůvodnou zamítl. Stěžejní námitka žalobce spočívala v tom, že
žalobcovo jednání
popsané v napadeném rozhodnutí nelze podřadit pod skrytou reklamu, neboť zmínění
obchodní firmy v
pořadu, které je motivované reportážním záměrem autora pořadu, není reklamou a nemůže
být ani
reklamou skrytou, tím méně v případě, kdy je ze
zákona o vysílání
zřejmé, že cíl
v podobě záměrné podpory prodeje je základním znakem každé reklamy, tedy i definiční
podmínkou
reklamy skryté. Tuto námitku zamítl městský soud s tím, že se sice ztotožňuje s názorem
žalobce, že
pouhé zmínění názvu soukromého subjektu v pořadu bez dalšího nezakládá odpovědnost
za skrytou
reklamu, nicméně informace o podnikatelském subjektu v takovém pořadu zmíněné je
vždy nutné hodnotit
v souvislosti s povahou a rozsahem informace ve vztahu k obsahu daného pořadu jako
celku. Z přepisu
rozhovoru, jež byl v pořadu Design, architektura, stavebnictví dne 10. 1. 2008 uveden,
pak dle
městského soudu plyne, že v úvodu rozhovoru byl sdělen název společnosti, následně
opakovaně předmět
její činnosti, původ vzniku názvu společnosti, místo podnikání, opět specifikace
různých služeb, cen
nabízených nemovitostí a okruhu klientů. Městský soud tak má za to, že namísto žalobcem
tvrzeného
účelu sdělení, kterým měla být informace o nákupu zahraničních nemovitostí ze strany
Čechů, zazněly
zejména informace o činnosti společnosti Mediterránea. Jakkoli pak tyto informace
mohly posluchačům
přiblížit situaci na trhu zahraničních nemovitostí, posloupnost v rozhovoru sdělovaných
informací,
jejich opakování a vrstvení, má jednoznačně znaky reklamy. Městský soud tak dospěl
k závěru, že
původ názvu společnosti byl uveden proto, aby posluchači poskytl návod, jak si název
dobře
zapamatovat; rozsah specifikace předmětu podnikání společnosti byl velmi podrobný
a pro tvrzený účel
pořadu nedůvodný; hodnota informace o poskytování komplexních služeb společností
byla pro
deklarovanou potřebu informovat o zahraničním trhu nijaká, ve skutečnosti měla hodnotu
pouze pro
společnost ve smyslu její propagace; sdělené ceny prodejů mohly přiblížit obvyklé
ceny nemovitostí v
zahraničí, ale ve vztahu k uvedenému zdroji příjmů (prodej chalupy, firmy) soud takové
sdělení
považuje za výzvu ke koupi, návod, aby takto shodně učinili také ostatní posluchači
- informace o
střední vrstvě je také výzva pro posluchače (spotřebitele) k tomu, že nejen bohatí,
ale i značná
část populace může takto investovat. Městský soud dále uvedl, že nebezpečí skryté
reklamy tkví ve
dvou rovinách, v rovině ochrany spotřebitelů a ochrany soutěžitelů. Městský soud
tak má za to, že u
skryté reklamy jde o vysoce nebezpečný jev, a proto k založení odpovědnosti za skrytou
reklamu
postačí důvodné pochybnosti, nikoliv jednoznačně prokázaný úmysl upřednostnit jiného
soutěžitele.
Žalobce dále namítal, že bez důkazu o případném reklamním cíli sdělení, obsaženého
ve vysílání,
nelze do svobody vysílání a jeho obsahu zasahovat. V opačném případě by se totiž
jednalo o
nepřípustnou cenzuru, která je zakázána jak samotným
zákonem o vysílání,
tak
Listinou základních práv
a svobod
(dále též „Listina“).
Městský soud
k této námitce uvedl, že výkon dozorové pravomoci žalované nelze v souladu se
zákonem o vysílání
považovat za
cenzuru obsahu vysílání. Naopak ustanovení
§ 48 odst. 1
písm. g) zákona o
vysílání městský soud považuje za souladné s ústavním pořádkem České republiky
a stejně tak i
jeho výklad aplikovaný žalovanou v této věci. Zákaz cenzury zakotvený v
čl. 17 odst.
3 Listiny
nelze vykládat bezbřeze, ale i s ohledem na omezení stanovené v
odst. 4
téhož článku, v
němž je stanoven rámec omezení svobody projevu a práva na informace. Zákaz skryté
reklamy pak je
nezbytný pro ochranu spotřebitelů a soutěžitelů a postup žalované je souladný s
čl. 17 odst.
4
Listiny.
Žalovaná ve svém vyjádření ke kasační stížnosti uvedla, že se ztotožňuje s rozhodnutím
městského soudu, které považuje za správné, neboť v předmětném rozhovoru byla přímo
prezentována
jediná společnost a její služby, a je tak zřejmé, že pořadem byl sledován reklamní
cíl.
Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc
mu vrátil k
dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(...)
Definice skryté reklamy
[19] Nejvyšší správní soud se nejdříve zabýval samotným pojmem skryté reklamy
dle
zákona o vysílání.
Skrytá
reklama je v zákoně
o vysílání
definována v §
2 odst. 1 písm.
q) takto: „pro účely tohoto zákona se skrytou reklamou rozumí slovní nebo
obrazová prezentace
zboží, služeb, obchodní firmy, ochranné známky nebo činnosti výrobce zboží nebo poskytovatele
služeb, uvedená provozovatelem vysílání v pořadu, který nemá charakter reklamy a
teleshoppingu,
pokud tato prezentace záměrně sleduje reklamní cíl a může veřejnost uvést v omyl
o povaze této
prezentace; taková prezentace je považována za záměrnou zejména tehdy, dojde-li k
ní za úplatu nebo
jinou protihodnotu.“ Kumulativními znaky skryté reklamy tedy jsou: a) subjektivní
složka spočívající
v úmyslu prezentovat zboží, službu, obchodní firmu, ochrannou známku nebo činnost
výrobce zboží či
poskytovatele služby (prezentace záměrně sleduje reklamní cíl), b) způsobilost skryté
reklamy uvést
veřejnost v omyl o povaze prezentace, c) prezentace příslušných hodnot (zboží, služby,
obchodní
firmy, ochranné známky, činnosti výrobce zboží nebo poskytovatele služby) a d) uveřejnění
v pořadu,
který nemá charakter reklamy nebo teleshoppingu.
[20] Definice uvedená v zákoně
o
vysílání odpovídá definici obsažené ve směrnici Rady
89/552/EHS o koordinaci některých právních a
správních předpisů členských států upravujících provozování televizního vysílání
ve znění směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2007/65/ES, kterou se
mění směrnice Rady 89/552/EHS o koordinaci
některých právních a správních předpisů členských států upravujících provozování
televizního
vysílání. Evropská komise ke skryté reklamě uvádí, že k tomu, aby mohla být určitá
prezentace
kvalifikována jako skrytá reklama musí splňovat tři podmínky: musí být provozovatelem
vysílání jako
reklama zamýšlena, musí sloužit reklamním účelům a musí být způsobilá uvést veřejnost
co do své
povahy v omyl. Jelikož si je komise vědoma toho, že v konkrétních situacích je někdy
velmi těžké
rozpoznat, zda je splněna první podmínka, tedy subjektivní podmínka úmyslu, považuje
za vhodné za
tímto účelem používat podpůrné kritérium „přiměřenosti“, s tím, že přiměřené není
to, co nepřiměřeně
vyčnívá (je nepřiměřeně nápadné). Splnění tohoto kritéria pak lze poznat z různých
okolností, jako
např. z opakovaného uvádění zboží (služby, obchodní firmy, ochranné známky, činnosti
výrobce či
poskytovatele služby) v prezentaci či ze způsobu, jakým bylo zboží prezentováno,
tedy např. tak, aby
se veřejnosti vrylo do paměti (srov. Interpretační sdělení komise č. 2004/C 102/02
k některým
aspektům ustanovení směrnice Rady 89/552/EHS).
Tři znaky skryté reklamy a jejich kumulativní naplnění
[21] Z námitek stěžovatele vyplývá, že v posuzovaném případě se dle jeho názoru
o skrytou reklamu
nejednalo, a to z důvodu, že pořad nenaplňoval skutkovou podstatu uvedenou v
zákoně o vysílání,
konkrétně
nesplňoval jak podmínku spočívající v úmyslu provozovatele vysílání prezentovat v
pořadu obchodní
firmu včetně služeb společnosti, tak ani reklamní cíl. Ze
zákona o vysílání
pak je zřejmé,
že pořad lze označit za skrytou reklamu jen ve chvíli, kdy jsou kumulativně splněny
všechny znaky
skryté reklamy uvedené v zákoně
o
vysílání. Pokud tedy i jen jeden ze znaků není naplněn, nemůže se jednat o
skrytou reklamu.
Stěžovatel v této souvislosti také namítal, že podmínka úmyslu pak nebyla v řízení
před žalovanou
prokázána, žalovaná totiž své rozhodnutí nezaložila na žádných konkrétních důkazech
či argumentech o
záměrnosti či úmyslu provozovatele, ale pouze na svém subjektivním hodnocení, v čemž
po ní
pokračoval i městský soud. Nejvyšší správní soud shledal tyto námitky stěžovatele
důvodnými.
[22] Nejvyšší správní soud konstatuje na základě zákonné definice skryté reklamy
v
zákoně o vysílání
i na základě
výše citovaných pramenů komunitárního práva, že veřejnoprávní postih za skrytou reklamu
podle
zákona o vysílání
je možný pouze
tehdy, pokud dojde ke kumulativnímu naplnění následujících tří znaků:
- prezentace v pořadu, který nemá charakter reklamy, sleduje reklamní cíl - prezentace
záměrně
sleduje reklamní cíl, je tedy třeba posuzovat záměrnost, úmysl či přiměřenost
- prezentace je způsobilá uvést veřejnost co do své povahy v omyl.
[23] Nejvyšší správní soud si je vědom nebezpečnosti skryté reklamy z pohledu
ochrany
spotřebitele i ochrany trhu před nekalou soutěží, avšak nemůže souhlasit s tím, že
by snad
nebezpečnost skryté reklamy mohla odůvodňovat nedostatečně přesvědčivé prokázání
naplnění všech
jejích zákonných znaků.
[24] Nejvyšší správní soud v souladu s míněním Evropské komise zastává názor,
že pro postih
provozovatele za skrytou reklamu musí sankcionovaná prezentace splňovat tři podmínky,
jež plynou z
definice skryté reklamy uvedené v
zákoně o vysílání.
První z
podmínek definování skryté reklamy je reklamní cíl prezentace. Městský soud se touto
podmínkou
zevrubně zabýval. Svůj závěr o tom, že předmětný pořad měl zřejmý reklamní cíl, založil
městský soud
především na striktním odlišení druhu informací, jež se v pořadu objevily. Mezi těmito
informacemi
městský soud rozlišuje konkrétní informace o společnosti Mediterránea (kterákoliv
informace, která
není striktně obecná, tedy např. informace, která upřesňuje, v jakém segmentu trhu
se host pořadu
vyzná, nebo informace, kterou host pořadu zná ze své praxe u společnosti a zmíní
to) a obecné
informace bez jakéhokoli vztahu ke konkrétní firmě či službě. Městský soud pak přistupuje
k
posouzení těchto informací tak, že v pořadu určenému k odvysílání jsou přijatelné
jen obecné
informace. Na základě tohoto přístupu pak městský soud jednoduše zhodnotil poměr
konkrétních a
obecných informací v odvysílaném telefonickém rozhovoru a dospěl k závěru, že konkrétní
informace
převažují, a proto je zcela zřejmé, že prezentace měla reklamní cíl.
[25] Nejvyšší správní soud se s výkladem městského soudu neztotožňuje, nesouhlasí
především se
striktním dělením informací, jak je od sebe oddělil městský soud, neboť i informace,
jež městský
soud označil za informace konkrétní, mohou mít zobecňující charakter. Pokud se pak
takové informace
posuzují z hlediska kontextu, v jakém byly vysloveny, tedy z hlediska specifik sdělování
informací o
nějakém jevu ze strany osoby zaměstnané v komerčním sektoru, nelze zcela jednoznačně
určit, že tato
informace je čistě konkrétní informací o společnosti. Je běžnou věcí, že se osoba
při zodpovídání
dotazů vymezí tak, aby bylo zřejmé, s čím se ve své praxi setkala, čemu konkrétně
rozumí a o čem
může posluchačům sdělit podrobnosti. Současně je běžnou praxí, že taková osoba zodpovídá
dotazy na
základě své zkušenosti z oboru; v posuzovaném případě může například sdělit, ve kterých
z oblastí,
na něž se společnost, pro kterou pracuje, zaměřuje, je o nemovitosti největší zájem
apod. Neznamená
to však vždy, že taková konkrétní informace má vést k propagaci společnosti, v níž
osoba pracuje.
Nejvyšší správní soud nezastává názor, že by výpověď osoby zaměstnané v komerčním
sektoru v rámci v
médiu odvysílaného pořadu měla být z hlediska skryté reklamy posuzována méně přísně
než informace od
kohokoliv jiného. Pouze zastává názor, že informace není možné striktně odlišit tak,
jak to vyplývá
z rozsudku městského soudu v tomto případě, a to ať už ji sděluje jakákoliv osoba.
Pokud by se soud
k takovému hodnocení uchýlil, nemohl by provozovatel vysílání vůbec odvysílat rozhovor
v přímém
přenosu, aniž by čelil riziku, že bude postižen za skrytou reklamu. Rozhovor v přímém
přenosu by pak
byl možný pouze s osobou, která by se pouze obecně, např. statisticky zabývala tím
konkrétním jevem,
o němž chce provozovatel vysílání posluchače informovat, neboť ta by podávala zaručeně
obecné
informace, ačkoliv méně praktické. Hodnota informací od osob z komerčního prostředí
spočívá právě v
jejich praktické využitelnosti; v posuzovaném případě tedy, nač by se měla osoba,
která o nákupu
zahraniční nemovitosti uvažuje, zaměřit, co by měla zvažovat, jaký servis může od
společností
nabízejících tuto službu očekávat apod. Nejvyšší správní soud proto nemůže dát za
pravdu městskému
soudu, že z prezentace jasně vyplývá její reklamní cíl, neboť na základě výše popsané
úvahy
městského soudu o konkrétních a obecných informacích nelze reklamní cíl bez dalšího
vyvodit. [26]
Nejvyšší správní soud je toho názoru, že reklamní cíl prezentace lze rozpoznat na
základě toho, zda
prezentace obsahuje reklamní prvky, tedy sdělení propagující společnost či její službu
nebo sdělení
vybízející posluchače přímo ke koupi, další podrobné informace o společnosti typu
kontaktu (ať již
odkaz na webové stránky, telefonní číslo či osobu, kterou v případě zájmu lze kontaktovat)
či
nápadné opakovaní některých informací s cílem propagace společnosti či jejích služeb.
Nejvyšší
správní soud vycházeje z přepisu posuzovaného pořadu, který je součástí napadeného
správního
rozhodnutí, dospěl k závěru, že prezentace v něm uvedená takové prvky neobsahuje.
Diskutabilní se
může jevit snad pouze vysvětlení původu názvu společnosti, které dle městského soudu
zaznělo
jednoznačně s cílem, aby si posluchač název společnosti lépe zapamatoval. Dále také
sdělení, že
společnost Mediterránea nefunguje jako klasická realitní společnost, ale spíše jako
investičně
poradenská společnost, která může pro klienta zařídit i záležitosti daňové či právní.
K těmto dvěma
sdělením Nejvyšší správní soud uvádí, že jejich zmínění neshledává dostatečnými pro
označení dotčené
prezentace za skrytou reklamu, neboť jejich uvedení je v kontextu sdělení pořadu
jako celku
přiměřené. Co se pak týče prvního problematického prvku, tedy uvedení původu názvu
společnosti,
Nejvyšší správní soud neshledal, že by uvedení Madridu jako místa, kde společnost
začínala, pomohlo
průměrnému posluchači nějak zásadně v tom, aby si snáze zapamatoval název společnosti,
jenž zní
Mediterránea. Co se týče druhého problematického bodu, má Nejvyšší správní soud za
to, že informace
typu, co lze od podobných společností očekávat a ve kterých oblastech mimo realitní
trh by se měly
orientovat, může být pro posluchače hodnotná a sama o sobě nezakládá zřejmý reklamní
cíl pořadu jako
celku.
[27] S ohledem na to, že dle názoru Nejvyššího správního soudu nebyla splněna
hned první podmínka
a k naplnění skutkové podstaty skryté reklamy je třeba, aby byly splněny všechny
tři podmínky
kumulativně, nebylo by již třeba se splněním dalších podmínek zabývat. Nejvyšší správní
soud však
posuzuje rozhodnutí městského soudu, jež dospělo k opačnému závěru, a proto považuje
za účelné
zabývat se i zbylými dvěma podmínkami ve vztahu ke stěžovatelem odvysílanému a žalovaným
sankcionovanému pořadu.
[28] Nejvyšší správní soud se dále zabýval splněním druhé podmínky, tedy zda tvrzený
reklamní cíl
pořadu byl ze strany provozovatele vysílání záměrný, úmyslný. Městský soud se splněním
této podmínky
vypořádal následovně. Nejprve uvedl, v čem tkví nebezpečí skryté reklamy a že se
jedná o vysoce
nebezpečný jev, z čehož následně dovodil, že k založení odpovědnosti za skrytou reklamu
tak postačí
důvodné pochybnosti, nikoliv jednoznačně prokázaný úmysl upřednostnit jiného soutěžitele.
Provozovatel vysílání je dle §
48 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání odpovědný za obsah vysílání a vzhledem
ke zkušenosti
redaktora předmětného pořadu lze dle názoru městského soudu důvodně pochybovat, že
si nebyl vědom
toho, že rozsah informací o společnosti uvedený během pořadu překračuje míru zpravodajství,
tudíž
městský soud považoval i druhý znak skryté reklamy za naplněný.
[29] Nejvyšší správní soud s tímto závěrem městského soudu však nemůže souhlasit,
neboť v tomto
případě městský soud jako správní soud nehodnotil škodlivé jednání stěžovatele z
hlediska jeho
odpovědnosti za nekalou soutěž, nýbrž to, zda svým jednáním stěžovatel naplnil skutkovou
podstatu
správního deliktu skryté reklamy dle
zákona o vysílání.
Zákon o vysílání
však tuto
městským soudem vyslovenou zásadu použít neumožňuje. I v tomto případě by se naopak
uplatnila zásada
in dubio pro reo
. Neboť, jak již Nejvyšší správní soud uvedl ve svém rozsudku ze
dne 31. 10. 2006,
čj. 2 As 20/2006-47, „postup, kdy by subjekt
správního řízení mohl být shledán odpovědným za naplnění skutkové podstaty přestupku
či správního
deliktu jen na základě formálních dedukcí a závěrů, by byl protiprávní a protiústavní,
protože by
popíral obecnou zásadu ,in dubio pro reo`, která musí být respektována nejen v trestním,
ale i ve
správním řízení“. [30] Nejvyšší správní soud si je vědom náročnosti prokazování subjektivního
kritéria skryté reklamy spočívající v úmyslu provozovatele vysílání či záměrnosti
sledování
reklamního cíle, na druhou stranu je však toho názoru, že zkoumání, zda bylo v konkrétním
případě
naplněno, nelze způsobem, jakým to udělal městský soud, obejít, nýbrž bylo na místě
úmysl
provozovatele vysílání prokázat. Jak vyplývá z výše uvedeného sdělení Evropské komise,
k prokázání
takového úmyslu není třeba mít důkaz v podobě podepsané dohody či zaplacené odměny.
Úmysl lze
pozorovat i ze způsobu, jakým k prezentaci společnosti či jejích produktů došlo,
z toho, zda
relevantní
informace nebyly několikráte opakovány. Je tedy třeba posuzovat, zda mezi
jinými
podobnými pořady tento svým „reklamním“ charakterem nepřiměřeně nevyčnívá. K této
otázce již
Nejvyšší správní soud judikoval, že pro posouzení části vysílání jako skryté reklamy
není nutné
prokázat, že k odvysílání došlo za úplatu nebo jinou protihodnotu; to však nic nemění
na tom, že
otázkou záměrnosti je třeba se vždy zabývat při zkoumání toho, zda byla odvysílána
skrytá reklama
(srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 12. 2009, čj.
7 As 57/2009-86).
[31] Splnění třetího kritéria skryté reklamy, spočívajícího v tom, zda byla prezentace
způsobilá
uvést veřejnost co do své povahy v omyl, nelze dle názoru Nejvyššího správního soudu
posoudit na
podkladě skutečnosti, že žalovaná byla na pořad pro podezření, že se jednalo o skrytou
reklamu,
upozorněna jediným posluchačem, jak je uvedeno v rozhodnutí žalované. Městský soud
pak splnění této
podmínky pouze na základě některých sdělení uvedených v předmětném pořadu dedukuje,
když tato
sdělení označuje buď za výzvu ke koupi, či návod zachovat se obdobně, či povzbuzení,
že taková
investice je dosažitelná i středním vrstvám. Nejvyšší správní soud naopak zastává
názor, že splnění
této podmínky by mělo být řešeno na základě posouzení pořadu z hlediska jeho objektivního
působení
na posluchačskou veřejnost, nejlépe pomocí měřítka tzv. průměrného spotřebitele,
tedy spotřebitele
průměrného vzdělání, průměrných znalostí, průměrného platu a průměrně povrchně vnímajícího
množství
informací, které k němu denně směřují. Hledisko průměrného spotřebitele by pak bylo
vhodné vztáhnout
k této konkrétní službě, jež společnost Mediterránea nabízí, neboť se nejedná o službu
tzv. denní
spotřeby, nýbrž o službu, jež je nadstandardní a mimořádná.
[32] Z hlediska nadstandardního charakteru a mimořádnosti prezentovaných služeb
totiž v
posuzovaném případě lze dospět k závěru, že většina běžných spotřebitelů nebude o
využití
prezentované služby ani uvažovat, neboť je pro ni finančně nedostupná. Dále s ohledem
na to, že se
jedná o službu, jež není nezbytná, ale svojí povahou spíše mimořádná a také nákladná
(většina
zájemců ji bude zřejmě považovat za investici), bude jistě spotřebitel obezřetnější
než u jiných
obchodů, bude si více vybírat a poměřovat výhody a nevýhody společností, jež tuto
službu nabízejí, a
k výběru obchodního partnera mu nebude bez dalšího postačovat krátký rozhovor ve
sdělovacím
prostředku. Takový informativní rozhovor o investiční příležitosti v rozhlase je
ostatně třeba
pečlivě odlišit od obvyklých typů obrazové skryté reklamy spočívajících v posílení
či vytvoření
emotivního vztahu průměrného spotřebitele ke značce spotřebního zboží skryté ve zpravodajském
či
zábavném pořadu. Nejvyšší správní soud připouští, že na základě předmětného pořadu
mohla vzniknout
společnosti Mediterránea určitá výhoda, spočívající v tom, že se posluchači dozvěděli,
že tato
společnost nabízí službu, o níž pořad informoval. Nejvyšší správní soud však má za
to, že vliv
takové informace na konečné rozhodnutí spotřebitele nelze přeceňovat, a to už jen
z výše zmíněného
hlediska, že se jedná o drahou a nadstandardní službu, která není dostupná všem a
v jejímž
pořizování je spotřebitel obezřetnější, a dále také z hlediska dnešního velice snadného
přístupu
spotřebitele k informacím o dalších společnostech, které obdobnou službu nabízejí.
Tato výhoda, jež
společnosti Mediterránea odvysíláním pořadu vznikla, pak není dostatečná k tomu,
aby založila
odpovědnost stěžovatele za skrytou reklamu dle
zákona o vysílání.
[33] Ze zákona o
vysílání
vyplývají tři podmínky, jež musí být splněny kumulativně k tomu, aby založily odpovědnost
provozovatele vysílání za skrytou reklamu, a to 1) prezentace v pořadu, který nemá
charakter
reklamy, sleduje reklamní cíl, 2) reklamní cíl je sledován záměrně (je tedy naplněna
podmínka
záměrnosti, úmyslu či nepřiměřenosti), 3) prezentace je způsobilá uvést veřejnost
co do své povahy v
omyl. V posuzovaném případě se žalovanému nepodařilo prokázat naplnění ani jedné
z uvedených
podmínek, není tedy možné jím odvysílaný pořad označit za skrytou reklamu, a shledat
tak stěžovatele
odpovědným za odvysílání skryté reklamy. Nejvyšší správní soud si je vědom závažnosti
skryté reklamy
a souhlasí s tím, aby za její zveřejnění, ať už v jakékoli podobě, byl provozovatel
vysílání přísně
postihován. Nicméně v každém případě je nutné postupovat v souladu se zákonem, a
tedy postihovat jen
ta jednání, jež naplňují všechny znaky zákonem vyžadované. Za tímto účelem je pak
především třeba
zkoumat postupně naplnění jednotlivých zákonných kritérií skryté reklamy i jejich
kumulativní výskyt
v konkrétním posuzovaném případě.