Rozhlasové a televizní vysílání: licenční řízení; přidělení další vysílací frekvence
O přidělení další vysílací frekvence nacházející se zcela mimo územní rozsah
stávajícího rozhlasového vysílání provozovatele nelze žádat prostřednictvím řízení podle
§ 21 odst. 1 písm. b) zákona č.
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a
televizního vysílání, neboť takový způsob dokrytí území vysíláním provozovatele by byl obcházením
ustanovení tohoto zákona týkajících se licenčního řízení.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 8. 2010, čj.
7 As 48/2010 - 87)
Prejudikatura: č. 739/2006 Sb.NSS a č. 1119/2007 Sb.NSS.
Věc: Společnost s ručením omezeným COUNTRY RADIO proti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání
o změně licence k provozování rozhlasového vysílání, o kasační stížnosti žalované.
Odůvodnění:
Městský soud v Praze (dále také "městský soud“) napadeným rozsudkem ze dne 16. 12.
2009, č. j. 7 Ca 277/2009 - 54, zrušil k žalobě společnosti COUNTRY RADIO s. r. o. rozhodnutí Rady
pro rozhlasové a televizní vysílání ze dne 8. 9. 2009, sp. zn. 2009/821/dol/COU, č. j. koz/6521/09,
a věc vrátil žalované k dalšímu řízení. Tímto správním rozhodnutím žalovaná neudělila souhlas se
změnou skutečností uvedených v žádosti o licenci k provozování rozhlasového vysílání programu
COUNTRY RADIO, udělené na základě rozhodnutí č. j. Ru/91/99, ze dne 14. 12. 1998, ve znění platných
změn, spočívajících ve změně územního rozsahu vysílání a souboru technických parametrů, a to
přidělením kmitočtu Brno 98,1 MHz /1kW. Důvodem neudělení souhlasu ke změně je dle žalované
nedostatečný přínos programové skladby programu žalobce pro rozhlasové vysílání v regionu. Městský
soud v napadeném rozsudku dospěl k závěru, že z odůvodnění správního rozhodnutí je zřejmé, že
žalovaná zjistila situaci v daném regionu, včetně poměru žánrů a zaměření jednotlivých stanic. Z
obsahu rozhodnutí však dle názoru soudu není zřejmé, zda-li a jak žalovaná provedla vzájemné
porovnání konkrétních prvků programové skladby žadatele o změnu a programových prvků stávající
nabídky, jejich shodnost či rozdílnost. Žalovaná ve správním rozhodnutí dokonce ani prvky programové
skladby žalobce neuvedla, z čehož lze usuzovat, že vycházela pouze z povrchního poznatku o zaměření
programové skladby žalobce, aniž by se jí skutečně zabývala a porovnala ji se skladbou programů v
regionu již vysílaných. Závěr, že žalobce nenaplnil podmínku dle
§ 17 odst. 1 písm. c) zákona č.
231/2000 Sb., o provozování rozhlasového a
televizního vysílání (dále jen "zákon o provozování vysílání“), tedy žalovaná učinila bez uvedení
souměřitelných kritérií, z nichž by její správní úvaha vyplývala a byla přezkoumatelná. Městský soud
proto napadené správní rozhodnutí zrušil pro vadu řízení spočívající v nepřezkoumatelnosti pro
nedostatek důvodů rozhodnutí dle § 76 odst. 1
písm. a) zákona č. 150/2002 Sb.,
soudního řádu správního (dále jen "s. ř. s.“), a věc vrátil žalované k dalšímu řízení.
Proti tomuto rozsudku městského soudu podala žalovaná Rada pro rozhlasové a
televizní vysílání jako stěžovatelka (dále jen "stěžovatelka“) v zákonné lhůtě kasační stížnost z
důvodů obsažených v ustanovení § 103 odst. 1
písm. a) a d) s. ř. s.
V kasační stížnosti stěžovatelka nejprve zrekapitulovala dosavadní průběh správního
a soudního řízení, a poté namítla, že v napadeném správním rozhodnutí uvedla veškerá kritéria, která
byla posuzována, včetně úvah, jakými byla při hodnocení předmětné záležitosti vedena. Stěžovatelka
tvrdí, že hodnotila přínos programové skladby žalobce na území, které má být vysíláním pokryto,
zcela v souladu s judikaturou městského soudu. Nezákonnost soudního rozhodnutí spatřuje především v
tom, že soud nesprávně posoudil otázku přezkoumatelnosti napadeného správního rozhodnutí.
Nepřezkoumatelným naopak shledává rozsudek správního soudu pro jiné vady řízení, neboť tvrzení soudu
nemají oporu ve správním spise. Stěžovatelka hodnotila, jak je patrné z odůvodnění rozhodnutí,
podanou žádost o změnu podle každého z jednotlivých kritérií stanovených v § 17 odst. 1 zákona o
provozování vysílání a zcela v souladu s § 23 odst. 3 téhož zákona shledala důvod pro neudělení
souhlasu se změnou. Při srovnání programové skladby žalobce obsažené v podané žádosti s programovou
skladbou v regionu dospěla k závěru, že žalobce nenaplnil kritérium podle § 17 odst. 1 písm. c)
zákona o provozování vysílání, neboť obdobný hudební formát jako nabízel žalobce - tedy country,
folk a příbuzné žánry, je již v regionu zastoupen. Hudební formát žalobce je v odůvodnění napadeného
správního rozhodnutí takto uveden a navíc je obsažen v podkladech rozhodnutí stěžovatelky, jedná se
tedy o skutečnost, která musela být ze spisového materiálu zřejmá i městskému soudu. Není pravou, že
stěžovatelka rozhodnutí učinila pouze na základě povrchního poznatku o zaměření programové skladby
žalobce. Naopak se podanou žádostí zabývala komplexně a hodnotila programovou skladbu žalobce podle
všech zákonných kritérií a ve vztahu k programové nabídce na předmětném území. V tomto smyslu též
poukazuje na judikaturu Nejvyššího správního soudu sp. zn.
6 As 6/2008. Stěžovatelka zdůraznila, že kladla
při svém rozhodování zvláštní důraz na přínos programové skladby pro posluchače v tomto regionu, s
ohledem na skutečnost, že se jedná o kmitočet, kterým by došlo k pokrytí druhého největšího města v
České republice vysíláním. Stěžovatelka dále v kasační stížnosti opakuje, že napadené správní
rozhodnutí bylo vydáno zcela v souladu se zákonem o provozování vysílání a že byly veškeré
skutečnosti rozhodné pro neudělení souhlasu v obsahu rozhodnutí zmíněny. S ohledem na výše uvedené
proto stěžovatelka navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek městského soudu zrušil, a
věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Žalobce COUNTRY RADIO s. r. o., ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že
stěžovatelka vychází ze zcela vadné představy, že správní uvážení nemusí být vůbec odůvodněno, neboť
postačuje, pokud bude možné dovodit hodnocení žádosti žalobce o změnu souboru technických parametrů
a územního rozsahu vysílání ze správního spisu. Rovněž nelze dovozovat obsah programové skladby a
hudebního formátu žalobce ze stěžovatelčina konstatování, že obdobný formát mají některé jiné
rozhlasové stanice v regionu. Je pravdou, že stěžovatelka v rozhodnutí a ani v příloze č. 1 neuvedla
programovou skladbu a hudební formát žalobce dle skutečných údajů. Žalobce zdůrazňuje, že důvodem
zrušení správního rozhodnutí byla nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů rozhodnutí, soud tedy
přezkoumává dostatečné odůvodnění správního rozhodnutí a nikoliv obsah správního spisu. Stěžovatelka
v kasační stížnosti pouze opakuje již vyslovenou argumentaci a tvrdí, že rozhodnutí je řádně a
dostatečně odůvodněno. Jedná se však pouze o polemizování se skutkovými závěry a právním posouzením
projednávané věci městským soudem, aniž by však stěžovatelka uplatnila jakoukoliv
relevantní
námitku. Žalobce se naopak plně ztotožňuje se závěry městského soudu a poukazuje na související
judikaturu správních soudů. Závěrem vyjádření tedy žalobce shrnuje, že stěžovatelka v bodu III.
doplnění kasační stížnosti pouze opakuje svoji předchozí argumentaci, polemizuje se skutkovými
zjištěními městského soudu, považuje kasační stížnost za zcela nedůvodnou a navrhuje její
zamítnutí.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek městského soudu v souladu s
ustanovením § 109 odst. 2 a
3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody,
které uplatnila stěžovatelka v podané kasační stížnosti, a přitom sám shledal vady uvedené v
odstavci 3, k nimž musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Nejvyšší správní soud považuje za vhodné se nejdříve vypořádat s námitkou
nepřezkoumatelnosti napadeného rozsudku městského soudu, jíž stěžovatelka v kasační stížnosti bez
bližší konkretizace uplatnila.
Při tomto posuzování kasační soud vycházel především z ustálené judikatury
Ústavního soudu (např. nález Ústavního soudu ze dne 20. 6. 1996, sp. zn.
III. ÚS 84/94, uveřejněný pod č. 34 ve svazku č.
3 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu, nález Ústavního soudu ze dne 26. 6. 1997, sp. zn.
III. ÚS 94/97, uveřejněný pod č. 85 ve svazku č.
8 Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu), podle níž jedním z principů, které představují součást
práva na řádný a spravedlivý proces, jakož i pojem právního státu
(čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv
a svobod, čl. 1 Ústavy), jež vylučuje
libovůli při rozhodování, je i povinnost soudů své rozsudky řádně odůvodnit(ve správním soudnictví
podle ustanovení § 54 odst. 2
s. ř. s.). Z odůvodnění rozhodnutí proto musí vyplývat vztah mezi skutkovými zjištěními a úvahami
při hodnocení důkazů na straně jedné a právními závěry na straně druhé. Jak uvedl Nejvyšší správní
soud např. v rozsudku ze dne 3. 6. 2010, č. j. 7 Afs
44/2010 - 149, dostupném na www.nssoud.cz, má-li být soudní rozhodnutí přezkoumatelné, musí z
něj být zřejmé, jaký skutkový stav vzal krajský soud za rozhodný a jak uvážil pro věc rozhodné
skutečnosti, resp. jakým způsobem postupoval při posuzování rozhodných skutečností. Uvedené pak musí
nalézt svůj odraz v odůvodnění dotčeného rozhodnutí. Je tomu tak proto, že jen prostřednictvím
odůvodnění lze dovodit, z jakého skutkového stavu soud vyšel a jak jej uvážil.
Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že rozsudek městského soudu není
nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů. Z odůvodnění rozsudku jednoznačně vyplývá, že městský soud
zrušil rozhodnutí správního orgánu z důvodu nepřezkoumatelnosti pro nedostatek důvodů podle
§ 76 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Svůj
závěr městský soud opřel o konkrétní skutková zjištění týkající se obsahu odůvodnění napadeného
rozhodnutí, z nějž správní soud vyvodil, že není zřejmé, zda-li a jak stěžovatelka provedla samotné
porovnání konkrétních prvků programové skladby žalobce a programových prvků stávající nabídky rádií
vysílajících v daném regionu, jejich případnou shodnost či rozdílnost. Ačkoliv je nedílnou součástí
správního rozhodnutí tabulka obsahující přehled programové skladby rádií vysílajících na daném
území, stěžovatelka nijak údaje z tabulky neporovnala a závěr, že žalobce nenaplnil podmínku dle §
17 odst. 1 písm. c) zákona o provozování vysílání učinila bez uvedení souměřitelných kritérií, z
nichž by vyplývala přezkoumatelná správní úvaha. Z rozsudku městského soudu je tedy naprosto zřejmé,
jaký skutkový stav byl pro rozhodnutí ve věci podstatný, jak soud uvážil pro věc rozhodné
skutečnosti, resp. jakým způsobem postupoval při posuzování rozhodných skutečností. Nejvyššímu
správnímu soudu tedy nic nebránilo v přezkoumání zákonnosti závěrů, k nimž městský soud dospěl.
Stěžovatelka obsahem kasační stížnosti především napadla právní závěr městského
soudu týkající se nepřezkoumatelnosti úvah, které ji v napadeném správním rozhodnutí vedly k závěru,
že žalobce nesplnil podmínku dle § 17 odst. 1
písm. c) zákona o provozování vysílání - tedy přínos programové skladby k rozmanitosti
stávající nabídky programů rozhlasového vysílání na daném území. V této souvislosti je Nejvyšší
správní soud nucen konstatovat, že ač by se se závěrem městského soudu ohledně nepřezkoumatelnsoti
napadeného správního rozhodnutí za daných okolností ztotožnil (viz rozsudek ze dne 28. 5. 2008, č.
j. 9 Afs 203/2007 - 45, dostupný na
www.nssoud.cz), stěžovatelka, jakož i následně správní soud se v nyní projednávané věci dopustily
zcela zásadního pochybení, ke kterému je kasační soud, jakožto k vadě řízení před soudem ve smyslu
§ 109 odst. 3 s. ř. s. nucen přihlédnout
z úřední povinnosti.
Stěžovatelce byla dne 5. 8. 2009 doručena žádost společnosti COUNTRY RADIO s. r. o.
(žalobce) o změnu souboru technických parametrů a územního rozsahu vysílání spočívající v přidělení
kmitočtu Brno 98,1 MHz/1 kW. Žalobce je na základě rozhodnutí stěžovatelky o udělení licence ze dne
14. 12. 1998, č. j. Ru/91/99, provozovatelem rozhlasového vysílání programu COUNTRY RADIO, přičemž
technické prostředky této licence tvoří kmitočty Beroun 98,3 MHz/100 W, Česká Lípa 102, 6 MHz/200 W,
Praha 89,5 Mhz/ 5 kW, Ústí nad Labem 106 MHz/0,2 kW a České Budějovice 94,7 MHz/0,05 kW.
Z obsahu správního rozhodnutí je zřejmé, že stěžovatelka k posuzování předložené
žádosti o změnu souboru technických parametrů a územního rozsahu vysílání spočívající v přidělení
kmitočtu Brno 98,1 Mhz/1kW, předložené společností COUNTRY RADIO s. r. o., přistoupila jako k
žádosti o změnu některých skutečností uvedených v žádosti o licenci podle ustanovení § 21 odst. 1
písm. b) zákona o provozování vysílání.
Podle ustanovení § 21 odst. 1 písm. b) zákona o provozování vysílání, je
provozovatel vysílání s licencí povinen předem požádat Radu o písemný souhlas se změnou časového
rozsahu vysílání nebo územního rozsahu vysílání podle § 2 odst. 1 písm. y) citovaného zákona.
Podle ustanovení § 2 odst. 1 písm. y) citovaného zákona se pro účely tohoto zákona
rozumí územním rozsahem vysílání v případě regionálního nebo místního vysílání území stanovené v
oprávnění k provozování rozhlasového a televizního vysílání (dále jen "licence“) ve shodě se
stanoviskem Českého telekomunikačního úřadu
1. souborem technických parametrů vysílání v případě analogového vysílání šířeného
prostřednictvím vysílačů,
2. digramem využití rádiových kmitočtů v případě digitálního vysílání šířeného
prostřednictvím vysílačů.
Na základě výše uvedeného ustanovení se tedy územním rozsahem vysílání v případě
regionálního nebo místního vysílání rozumí území stanovené souborem technických parametrů vysílání
(pro analogové vysílání) nebo diagramem využití rádiových kmitočtů v případě digitálního vysílání
(ve shodě se stanoviskem ČTÚ). Žalobce již v jiných regionech (oblast České Lípy, Mělníka, Prahy,
Berouna a Tábora) program Country Radio úspěšně vysílá, a v předložené žádosti ze dne 5. 8. 2009
přímo žádá o dokrytí regionu Brna tímto vysíláním. Nejvyšší správní soud je ve vztahu k uvedenému
toho názoru, že vzhledem k obsahu žádosti o změnu souboru technických parametrů a územního rozsahu
vysílání, spočívající v přidělení kmitočtu Brno 98,1 MHz/1 kW, nelze hovořit o pouhé změně
skutečností uvedených v žádosti o licenci (na jejímž základě již vysílá), ale o žádosti spadající
svým obsahem pod požadavek, který by inicioval nové licenční řízení - tedy veřejnou soutěž o získání
kmitočtu Brno 98,1 MHz/1 kW. O přidělení nové vysílací frekvence nacházející se zcela mimo územní
rozsah stávajícího vysílání žalobce, nelze žádat prostřednictvím řízení podle
§ 21 odst. 1 písm. b) zákona o
provozování vysílání, neboť tento způsob je v podstatě obcházením ustanovení týkajících se
licenčního řízení, jakož i pravidel distribuce tohoto veřejného statku. Tohoto závažného pochybení
se ve správním řízení dopustila nejprve stěžovatelka, která chybně podřadila skutkový stav žádosti
pod řízení o změně stávajících licenčních podmínek žalobce a posléze z této chyby vzešlo i pochybení
správního soudu týkající se okruhu účastníků správního řízení podle
§ 21 odst. 1 písm. b) zákona o
provozování vysílání. Obě tato pochybení jsou dle názoru kasačního soudu natolik závažná, že mají
svojí podstatou za následek nezákonné rozhodnutí správního soudu ve věci samé
(§ 109 odst. 3 s. ř. s.).
Podle citovaného ustanovení § 2 odst. 1 písm. y) zákona o provozování vysílání se
územním rozsahem vysílání v případě regionálního vysílání rozumí území stanovené souborem
technických parametrů vysílání, tedy určením přidělené frekvence (zde 98,1 MHz), výkonu (zde 500 W)
a konkrétního souřadnicového určení vysílače. Územní rozsah vysílání je dán souborem technických
parametrů, o jejichž změnu může provozovatel dle § 21 odst. 1 písm. b) zákona o provozování vysílání
žádat; zřejmě může žádat změnu přidělené frekvence na daném vysílači, změnu výkonu apod., čímž může
případně dojít ke změně územního rozsahu vysílání. Dle názoru Nejvyššího správního soudu však nelze
obcházet požadavky a podmínky licenčního řízení prostřednictvím žádosti o změnu licenčních podmínek
spočívající v přidělení frekvence vysílání zcela v novém území, tedy ve zcela jiném soutěžním
prostředí a za zcela jiných podmínek, než byly stanoveny v původním licenčním řízení, z něhož vzešla
žalobcova licence, o jejíž změnu nyní žádá. Dosáhnout změny licenčních podmínek lze pouze v rámci
mezí daných původním licenčním řízení. Přidělení nové frekvence, šířené prostřednictvím vysílače,
který se nachází zcela mimo územní rozsah stávajícího vysílání žalobce a tedy zcela mimo okruh
původních podmínek vypsaného licenčního řízení, nelze požadovat za změnu skutečností uvedených v
žádosti o licenci, na jejímž základě doposud žalobce v uvedených regionech vysílá svůj program.
Prostřednictvím žádosti o změnu technických parametrů lze změnit rozsah územního vysílání pouze v
rámci původním licenčním řízením daných mezí a možností (např. technologický pokrok, zvýšení výkonu
apod.) V opačném případě by bylo možné tímto způsobem obcházení vyhlášení licenčního řízení "dokrýt“
daným vysíláním celé území, aniž by bylo vyhlášeno jediné řádné licenční řízení, což je zcela v
rozporu se smyslem a účelem zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, který upravuje
užívání tohoto vzácného veřejného statku (kmitočtového spektra).
Rozhlasové vysílání je šířené prostřednictvím vysílačů a po technické stránce je
založeno na šíření elektromagnetických vln o určitém kmitočtu volným prostorem, jejichž
prostřednictvím se dostává vysílaná informace (hudba, mluvené slovo atd.) k posluchači. Jde o způsob
šíření informací prostřednictvím kmitočtového spektra, které je zákonodárcem považováno za statek
veřejný a k jehož správě je povolána veřejná moc. Tohoto statku není tolik, aby každý, kdo by chtěl
šířit vysílání prostřednictvím vysílačů, tak mohl činit, aniž by tím zasahoval do vysílání jiného.
Proto zákon o vysílání vytváří mechanismus distribuce tohoto veřejného statku (práva vysílat na
určité frekvenci v určitém územním a časovém rozsahu) prostřednictvím licenčního řízení. Licenční
řízení je založeno na tom, že orgán veřejné správy uspořádá výběrové řízení, v němž právo užívat
určitou část vzácného statku udělí jednomu ze zpravidla více uchazečů. Klíčovým rysem tohoto způsobu
distribuce vzácného veřejného statku je soutěž o určitou jeho konkrétní část mezi více uchazeči, z
nichž pouze jeden bude ve vztahu k ní úspěšný, a tedy jen tento jeden bude moci na určité frekvenci
v určitém územním a časovém rozsahu vysílat. Všichni ostatní, tedy neúspěšní, uchazeči budou z
užívání dané části veřejného statku po dobu trvání licence vyloučeni. Nejvyšší správní soud ve své
judikatuře již dovodil, že za situace, kdy licenční řízení je druhem veřejné soutěže o část vzácného
veřejného statku, týká se rozhodnutí o udělení licence práv a povinností nejen toho, komu je licence
udělena, ale i ostatních, neúspěšných, uchazečů. I tito jsou tedy aktivně legitimováni k podání
žaloby proti rozhodnutí o udělení licence (viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30.
11. 2004, č. j. 3 As 24/2004 - 79, publikovaný
pod č. 739/2006 Sb. Nejvyššího správního soudu a dostupný na www.nssoud.cz). Nikoli náhodou proto
Nejvyšší správní soud ve své judikatuře zdůraznil nezbytnost řádného odůvodnění rozhodnutí o udělení
licence tak, aby z něho bylo možno přesně a dostatečně podrobně zjistit, jak jednotliví uchazeči
naplnili kritéria výběru a v jakých ohledech tedy splnil úspěšný žadatel o licenci kritéria lépe než
ostatní žadatelé (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 6. 2005, č. j.
7 As 10/2005 - 298, publikovaný pod č. 1119/2007
Sb. Nejvyššího správního soudu a dostupný na www.nssoud.cz).
Městský soud v napadeném rozsudku implicitně vycházel z právního názoru, že
udělením licence soutěž mezi žadateli o licenci končí. Proto má za to, že další právní vztahy k
udělené licenci, jakož i žádosti o případnou změnu některých skutečností či změnu licenčních
podmínek, se týkají již jen provozovatele daného vysílání - tj. úspěšného uchazeče o licenci a Rady
pro rozhlasové a televizní vysílání, jakožto oprávněného orgánu státní správy, nikoli však již
neúspěšných uchazečů. Z této skutečnosti pak městský soud při rozhodování o žalobě proti rozhodnutí
stěžovatelky o neudělení souhlasu se změnou skutečností uvedených v žádosti o licenci vycházel.
Nejvyšší správní soud však podotýká, že nelze opomíjet povahu licenčního řízení, jakož i povahu práv
a povinností úspěšného uchazeče o licenci (provozovatele vysílání), kterých udělením licence nabyl.
Formálně vzato jistě licenční řízení končí rozhodnutím o udělení licence. Jak již však bylo shora
řečeno, toto řízení není samoúčelné. Svojí podstatou je výběrem nejvhodnějšího uchazeče mezi více
uchazeči, kterému se licence udělí právě proto, že v porovnání "nabídek“ uchazečů, jaký charakter
programu slibují pro případ udělení licence vysílat, byl z hlediska zákonem stanovených kritérií
nejlepší.
Mechanismus, který nejlépe zajistí účinnou průběžnou kontrolu dodržování parametrů
licence úspěšným uchazečem po dobu trvání licence tkví v tom, že určitou roli při této kontrole
hrají i neúspěšní uchazeči. Není především pravda, že neúspěšní uchazeči po skončení licenčního
řízení již nemají žádný vztah k úspěšnému uchazeči (provozovateli vysílání). Na udělení licence není
právní nárok, jak stanoví zákon o provozování vysílání v ustanovení § 12 odst. 4, a jak uvedl i
Nejvyšší správní soud v citovaném rozsudku ze dne 30. 11. 2004, č. j.
3 As 24/2004 - 79, dostupném na www.nssoud.cz.
Neúspěšným uchazečům bylo rozhodnutím o udělení licence jinému uchazeči zasaženo do jejich
subjektivního veřejného práva získat vysílací licenci. Tento zásah byl v případě, že rozhodnutí bylo
vydáno za splnění zákonných podmínek, tedy zejména po řádném porovnání všech žádostí, zcela zákonný
a neúspěšní uchazeči jsou povinni jej strpět, neboť v soutěži nesplnili požadovaná kritéria nejlépe.
Součástí tohoto práva je pak i právo na to, aby po dobu trvání udělené licence v žádném řízení
následujícím po jejím udělení nebyly úspěšnému uchazeči (provozovateli vysílání) parametry licence
změněny tak, že by již nadále nemusel plnit slib ohledně charakteru programu, na základě něhož v
soutěži o licenci uspěl. Právo bránit změně parametrů licence (zejména licenčních podmínek) není
samoúčelné. Uvedený zcela samozřejmý požadavek zákazu podstatných změn parametrů licence ostatně lze
nalézt i v zákoně o provozování vysílání, konkrétně v ustanovení § 21 odst. 3 věta třetí, které
souhlas se změnou skutečností uvedených v žádosti o licenci vylučuje v případě, že by změna vedla k
neudělení licence na základě veřejného slyšení. Citované ustanovení definuje, a zásadním způsobem i
omezuje, okruh přípustných změn skutečností uvedených v žádosti o licenci v řízení o změně některých
skutečností a změně licenčních podmínek pouze na takové změny, které svým obsahem fakticky nevedou k
popření výsledků řízení o udělení licence, tj. k popření výsledků soutěže uchazečů o licenci. Rada
tedy není oprávněna provést takovou změnu skutečností uvedených v žádosti o licenci, která by
znamenala, že posuzovala-li by se žádost provozovatele vysílání o licenci se zohledněním nově
požadovaných změn licenčních podmínek (§ 21 zákona o provozování vysílání), provozovatel by v
původním licenčním řízení nebyl nejúspěšnějším uchazečem. Rada tedy je v řízení podle citovaného
ustanovení oprávněna provést ve vztahu k určitému provozovateli vysílání jen takové změny
skutečností uvedených v žádosti o licenci, které by, posuzováno zpětně, nezpůsobily jiný výsledek
řízení o udělení licence, na základě něhož provozovatel vysílání licenci získal.
Jak již Nejvyšší správní soud judikoval v rozsudku ze dne 30. 7. 2009, č. j.
7 As 50/2009 - 76, dostupném na www.nssoud.cz,
"
účastníci licenčního řízení, čítaje v to i neúspěšné uchazeče o licence, jsou podle
§ 65 odst. 1 s. ř. s. aktivně procesně
legitimováni k žalobě proti rozhodnutí o změně licenčních podmínek podle
§ 21 zákona č.
231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a
televizního vysílání.
“
Výše uvedené úvahy tedy vedou Nejvyšší správní soud k závěru, že účastníky řízení
podle ustanovení § 21 zákona o provozování
vysílání - tedy řízení o změně některých skutečností a změně licenčních podmínek - jsou vedle
provozovatele vysílání i všichni ostatní účastníci licenčního řízení, na jehož základě provozovatel
vysílání licenci obdržel, jak jsou definováni v
§ 13 odst. 1 zákona o provozování
vysílání. Zákon o provozování vysílání výslovné ustanovení o účastenství v řízení podle ustanovení
§ 21 neobsahuje. V souladu s ustanovením
§ 66 citovaného zákona je proto nutné v
otázce účastenství v řízení použít zákon č. 500/2004
Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen "správní řád“).
Podle ustanovení § 27 odst. 1
písm. a) správního řádu, jsou účastníky řízení v řízení o žádosti žadatel a další dotčené
osoby, na které se pro společenství práv nebo povinností s žadatelem musí vztahovat rozhodnutí
správního orgánu.
Řízení podle ustanovení § 21
odst. 1
zákona o provozování vysílání je již podle jeho dikce řízením o žádosti. O tom, že provozovatel
vysílání je účastníkem řízení, tedy není pochyb. Podle ustanovení
§ 27 odst. 2 správního řádu jsou však
účastníky řízení též další dotčené osoby, pokud mohou být rozhodnutím přímo dotčeny ve svých právech
nebo povinnostech. Jak již bylo shora podrobně vyloženo, neúspěšní uchazeči o licenci mohou být
rozhodnutím podle ustanovení § 21 zákona o provozování vysílání dotčeni na svém právu na to, aby po
dobu trvání udělené licence v žádném řízení následujícím po jejím udělení nebyly úspěšnému uchazeči
(provozovateli vysílání) parametry licence změněny tak, že by již nadále nenaplňoval podmínky § 17
odst. 1 zákona o provozování vysílání ve srovnání s ostatními nejlépe.
Na základě výše uvedené argumentace Nejvyšší správní soud konstatuje, že účastníky
řízení podle § 21 zákona o provozování vysílání jsou krom úspěšného žadatele o udělení licence též
všichni neúspěšní účastníci původního licenčního řízení. Vzhledem k tomu, že ani stěžovatelka a
posléze ani správní soud k této skutečnosti v rozporu s judikaturou Nejvyššího správního soudu
nepřihlédly, trpí kasační stížností napadený rozsudek vadou řízení, jež měla za následek nezákonné
rozhodnutí ve věci samé.
Podle § 34 odst. 1 s. ř.
s. jsou osobami zúčastněnými na řízení osoby, které byly přímo dotčeny ve svých právech a
povinnostech vydáním napadeného rozhodnutí nebo tím, že rozhodnutí nebylo vydáno, a ty, které mohou
být přímo dotčeny jeho zrušením nebo vydáním podle návrhu výroku rozhodnutí soudu, nejsou-li
účastníky a výslovně oznámily, že budou v řízení práva osob zúčastněných na řízení uplatňovat.
Podle § 34 odst. 2 s. ř.
s. je navrhovatel povinen v návrhu označit osoby, které přicházejí v úvahu jako osoby zúčastněné na
řízení, jsou-li mu známy. Předseda senátu takové osoby vyrozumí o probíhajícím řízení a vyzve je,
aby ve lhůtě, kterou jim k tomu současně stanoví, oznámily, zda v řízení budou uplatňovat práva
osoby zúčastněné na řízení; takové oznámení lze učinit pouze v této lhůtě. Současně s vyrozuměním je
poučí o jejich právech. Obdobně předseda senátu postupuje, zjistí-li se v průběhu řízení, že je tu
další taková osoba. O osobních údajích, o těchto osobách uváděných, platí přiměřeně ustanovení § 37
odst. 3.
Podle § 34 odst. 3 s. ř.
s. osoba zúčastněná na řízení má právo předkládat písemná vyjádření, nahlížet do spisu, být
vyrozuměna o nařízeném jednání a žádat, aby jí bylo při jednání uděleno slovo. Doručuje se jí
rozhodnutí, jímž se řízení u soudu končí. Osoba zúčastněná na řízení nemůže disponovat jeho
předmětem.
V daném případě předpoklad být zúčastněnou osobou splňovali všichni "neúspěšní“
účastníci původního licenčního řízení, neboť na základě výše uvedené argumentace mohli být přímo
dotčeni ve svých právech a povinnostech vydáním rozsudku ve věci žádosti žalobce o změnu licenčních
podmínek. Podle obsahu správního a soudního spisu však nebylo jednáno s neúspěšnými uchazeči ani ve
správním ani v soudním řízení. Řízení před městským soudem tak bylo zatíženo vadou, která mohla mít
za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé.
V této souvislosti lze odkázat i na konstantní judikaturu Nejvyššího správního
soudu, např. rozsudek ze dne 21. 12. 2005, č. j. 1 As
39/2004 - 75, dostupný na www.nssoud.cz, v němž byl vysloven právní názor, že "ustanovení
§ 34 odst. 2 s. ř. s. předpokládá aktivní
postup soudu při zjišťování okruhu možných osob zúčastněných na řízení. Jestliže krajský soud
nevyrozuměl o probíhajícím řízení účastníka správního řízení odlišného od žalobce, který splňoval
podmínky § 34 odst. 1 s. ř. s. (zde
stavebník), zatížil řízení vadou, která mohla mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé.“
Městský soud se v nyní projednávané věci otázkou splnění podmínek řízení a možného okruhu osob
zúčastněných na řízení vůbec nezabýval.
Nejvyšší správní soud proto napadený rozsudek městského soudu zrušil a věc mu
vrátil k dalšímu řízení (§ 110 odst. 1
věta první před středníkem s. ř. s.). Ve věci rozhodl v souladu s
§ 109 odst. 1 s. ř. s., podle něhož
rozhoduje Nejvyšší správní soud o kasační stížnosti zpravidla bez jednání, když neshledal důvody pro
jeho nařízení.
V dalším řízení bude na městském soudu, aby věc znovu posoudilz hledisek závěrů,
které byly vysloveny v odůvodnění tohoto rozsudku a uvážil i to, že správní orgán ne zcela správně
zahájil řízení o změně podmínek, i když svým obsahem je žádost o změnu spíše krokem k inicializaci
nového licenčního řízení.
Zruší-li Nejvyšší správní soud rozhodnutí krajského soudu (Městského soudu v Praze)
a vrátí-li mu věc k dalšímu řízení, je tento soud vázán právním názorem vysloveným ve zrušovacím
rozhodnutí (§ 110 odst. 3 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne městský soud v novém
rozhodnutí (§ 110 odst. 2 s. ř. s.).
V Brně dne 19. srpna 2010
JUDr. Jaroslav Hubáček předseda senátu