Řízení před soudem: zrušení rozhodnutí správního orgánu nižšího stupně
I. Okolnosti případu, za nichž je krajský soud podle
§ 78 odst. 3 s.
ř. s.
oprávněn zrušit i rozhodnutí správního orgánu nižšího stupně, je třeba posuzovat
i ve vztahu k
právní úpravě, podle níž bylo správní řízení vedeno.
II. Přezkoumává-li soud rozhodnutí odvolacího správního orgánu v daňovém
řízení a
shledá-li důvody k jeho zrušení, může zrušit zároveň i platební výměr vydaný správcem
daně prvního
stupně tehdy, pokud neměl být vůbec vydán nebo pokud předchozí daňové řízení trpělo
takovými vadami,
že v něm nelze dále pokračovat.
(Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
24. 11. 2009,
čj. 1 Aps 2/2008-76)
Prejudikatura: č. 868/2006 Sb. NSS, č. 1411/2007 Sb. NSS, č. 1456/2008
Sb. NSS a č.
1865/2009 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č. 143/2002 Sb. ÚS (sp. zn.
I. ÚS 512/02).
Věc: Pavel M. proti Finančnímu úřadu v Bílině o ochranu před nezákonným
zásahem, v
řízení o kasační stížnosti žalobce.
Finanční úřad v Bílině vydal dne 9. 12. 2004 dodatečný platební výměr, jímž
rozhodl o daňové
povinnosti žalobce za zdaňovací období roku 2002, ve výši 348 790 Kč. Dodatečný platební
výměr vydal
na základě daňové kontroly, která byla ukončena projednáním zprávy dne 23. 11. 2004.
Odvolání
žalobce proti dodatečnému platebnímu výměru zamítlo Finanční ředitelství v Ústí nad
Labem
rozhodnutím ze dne 16. 8. 2005. Krajský soud v Ústí nad Labem rozsudkem ze dne 28.
3. 2007 zrušil
pro vady řízení rozhodnutí finančního ředitelství i jemu předcházející dodatečný
platební výměr a
věc vrátil finančnímu ředitelství k dalšímu řízení. Důvodem bylo, že finanční ředitelství
ve svém
rozhodnutí řádně nezdůvodnilo splnění podmínek pro stanovení daně za použití pomůcek,
přičemž
správce daně mohl stanovit daň dokazováním a ve skutečnosti tak i učinil. Dále krajský
soud shledal
pochybení v tom, že správce daně neprovedl výslechy žalobcem navržených svědků.
Po zrušujícím rozsudku krajského soudu správce daně začal provádět dokazování
výpověďmi svědků.
K dotazu žalobce sdělil, že s ohledem na zrušující rozsudek krajského soudu provádí
„dle pokynů
soudu“ svědecké výpovědi, a to v rámci dodatečného vyměřovacího řízení dle
§ 46 zákona č. 337/1992
Sb.,
o správě daní a poplatků (dále jen
„daňový řád“),
přičemž zákon pro
toto řízení práva a povinnosti daňového subjektu taxativně nevymezuje, a proto správce
daně
postupuje v souladu s §
2 odst.
1, odst.
2,
odst. 8 a
odst. 9 daňového
řádu.
Dne 17. 7. 2007 žalobce podal u správce daně námitku podle
§ 16 odst. 4
písm. d) daňového
řádu proti postupu pracovníka správce daně, v níž s odkazem na rozsudek Nejvyššího
správního
soudu ze dne 15. 9. 2005, čj. 5 Afs 223/2004-89,
č. 1411/2007 Sb. NSS, namítal, že
daňový řád správci
daně
neumožňuje opakovat daňovou kontrolu či pokračovat v již jednou zahájené (a ukončené)
daňové
kontrole s tím, že pokud již jednou byla provedena (ukončena) daňová kontrola, lze
daňovou povinnost
následně měnit pouze v rámci mimořádných opravných prostředků
(§ 54 a
§ 55b daňového řádu).
Rozhodnutím ze dne 23. 7. 2007 správce daně zastavil řízení o této námitce jako o
nepřípustném
podání dle §
27 odst. 1 písm. h)
daňového řádu, neboť v dané době již nebyla prováděna daňová kontrola.
Žalobce proti tomuto rozhodnutí správce daně podal odvolání. V něm namítl, že
správce daně
prověřuje základ daně z příjmů fyzických osob za uvedené období a provádí úkony,
k nimž je oprávněn
podle § 16 daňového
řádu. I
když správce daně neoznačuje tento postup jako daňovou kontrolu, měl by žalobci přiznat
práva
obdobná těm, která kontrolovanému daňovému subjektu zákon přiznává. Finanční ředitelství
dne 19. 11.
2007 zamítlo odvolání žalobce a potvrdilo názor správce daně, že po zrušujícím rozsudku
krajského
soudu již postup správce daně nebyl daňovou kontrolou, nýbrž (dodatečným) vyměřovacím
řízením, v
jehož rámci není podání námitky dle
§ 16 odst. 4
písm. d) daňového
řádu přípustné.
Žalobou na ochranu před nezákonným zásahem správního orgánu se žalobce u Krajského
soudu v Ústí
nad Labem domáhal, aby tento zakázal žalovanému „pokračovat v řízení, které zahájil
vystavením
oznámení o provedení svědecké výpovědi ze dne 25. 5. 2007 [-] a které označil jako
dodatečné
vyměřovací řízení podle §
46
daňového řádu“. Krajský soud tuto žalobu zamítl rozsudkem ze dne 20. 12. 2007.
Zaujal v něm
názor, že pokud správce daně provádí dokazování poté, co bylo soudem zrušeno rozhodnutí
finančních
orgánů obou stupňů (z důvodů neprovedení některých důkazů), pak tak činí v rámci
pokračujícího
vyměřovacího řízení. Vyměřovací řízení podle krajského soudu zahrnuje veškeré aktivity
směřující k
vyměření daně, včetně podání daňového přiznání, úkony v rámci případného vytýkacího
řízení a úkony
při dokazování, a pokračuje tak i po skončení daňové kontroly. V jeho rámci je proto
správce daně
oprávněn činit (kromě daňové kontroly) i další úkony směřující ke správnému zjištění
a vyměření daně
a opatřovat si i další důkazní prostředky, jejichž potřeba vyjde v řízení najevo.
Naproti tomu
daňovou kontrolu krajský soud vymezil tak, že jde o souhrn řady dílčích úkonů, které
jsou ukončeny
projednáním zprávy o daňové kontrole, a jde tak o samostatný, časově přesně ohraničený
úsek
(vyměřovacího) řízení. Dále krajský soud konstatoval, že při pokračování ve vyměřovacím
řízení musí
správce daně v souladu s právním názorem soudu vysloveným ve zrušujícím rozsudku
provést důkazy,
které nebyly provedeny v rámci daňové kontroly, může však provádět i další důkazy,
vyjde-li jejich
potřeba najevo. Nicméně jako korektiv stavu, kdy dokazování není prováděno v rámci
daňové kontroly,
krajský soud zdůraznil požadavek, aby správce daně v takovém případě za dodržení
zásad daňového
řízení dal daňovému subjektu prostor k prokázání všech skutečností
(§ 31 odst. 8 daňového
řádu), seznámil daňový subjekt s výsledky nových zjištění, umožnil mu vyjádřit
se k výsledku
a způsobu zjištění a případně navrhnout jeho doplnění [analogicky podle
§ 16 odst. 4
písm. f) a
odst. 8 daňového
řádu a v
souladu se zásadou součinnosti].
Žalobce (stěžovatel) napadl posledně uvedený rozsudek krajského soudu kasační
stížností.
Podstatou jeho argumentace v kasační stížnosti, stejně jako v žalobě, bylo, že podle
§ 46 odst. 7 daňového
řádu
musí vlastnímu dodatečnému vyměření daně předcházet zjištění a stanovení základu
daně a daně
odchylně než bylo uvedeno v daňovém přiznání. Postup zjišťování a prověřování základu
daně a daně,
stejně tak jako práva a povinnosti správce daně a daňového subjektu, upravuje pouze
§ 16 daňového řádu.
Pokud
tedy správce daně prověřuje základ daně, aniž by prováděl daňovou kontrolu, postupuje
způsobem,
který daňový řád
nepředpokládá,
a jeho postup je nezákonným zásahem ve smyslu
§ 82 s. ř. s.
Správce daně
přitom nečinil své úkony ani v rámci mimořádných opravných prostředků podle
§ 54 a
§ 55b daňového řádu.
První senát Nejvyššího správního soudu při předběžné poradě usoudil, že v řízení
je třeba řešit
především otázku přípustnosti daňové kontroly či provedení jiných důkazů v daňovém
řízení poté, co
bylo rozhodnutí žalovaného i správce daně zrušeno soudem. Přitom zjistil, že v rozsudku
ze dne 31.
1. 2008, čj. 8 Afs 113/2006-70,
www.nssoud.cz,
pátý senát
Nejvyššího správního soudu zrušil rozsudek krajského soudu proto, že krajský soud
zrušil kromě
rozhodnutí odvolacího orgánu i dodatečný platební výměr správce daně prvého stupně.
Pátý senát
přitom konstatoval, že pokud krajský soud takto postupoval z důvodů potřeby doplnění
dokazování
(výslechu svědků), pak nerespektoval rámec a logiku základních procesních institutů
daňového řízení
tak, aby bylo možné toto řízení po vrácení věci krajským soudem řádně dokončit. Podle
právního
názoru vysloveného v tomto rozsudku krajský soud nemůže zrušit i dodatečný platební
výměr v případě,
kdy správní soud shledá vady řízení spočívající v neprovedení navrhovaných důkazů,
a tedy uloží
správnímu orgánu doplnění dokazování, protože doplnění dokazování musí probíhat v
rámci odvolacího
řízení postupem dle §
50 odst. 3
daňového řádu. Podle názoru předkládajícího senátu by však v případě, kdy
správní soud shledá
výrazný nedostatek podkladů pro stanovení daně, a z tohoto důvodu zruší i rozhodnutí
správce daně
prvého stupně, pak by tento správce daně měl být oprávněn v řízení dále pokračovat
v intencích a dle
pokynů zrušujícího rozsudku; samotná úprava odvolacího řízení v
daňovém řádu
takovému postupu
krajského soudu v zásadě nijak nebrání. V dalším řízení by pak správce daně prvého
stupně měl
především doplňovat dokazování v souladu s názorem krajského soudu. Jestliže smyslem
tohoto postupu,
jakož i celého daňového řízení, je správné a úplné zjištění a stanovení daně
(§ 1 odst. 2 daňového
řádu),
pak by podle názoru předkládajícího senátu k doplnění dokazování mělo dojít v rámci
daňové kontroly,
která i dle stávající judikatury zdejšího soudu představuje jediný náležitý nástroj
ke zjišťování a
prověřování daňové povinnosti. Tomu by neměla bránit ani skutečnost, že správce daně
již v
předchozím řízení daňovou kontrolu provedl a řádně ukončil projednáním zprávy dle
§ 16 odst. 8 daňového
řádu.
V takovém případě však správce daně nemůže v daňové kontrole „pokračovat“ (k tomu
srov. např. nález
Ústavního soudu ze dne 20. 11. 2002, sp. zn.
I. ÚS 512/02,
č. 143/2002 Sb.
ÚS), ale měl by náležitým způsobem zahájit novou daňovou kontrolu a v rámci ní doplnit
dokazování. V
tomto bodě se však názor předkládajícího senátu dostává do rozporu s právním názorem
vyjádřeným v
rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 1. 2006, čj.
2 Afs 31/2005-55, č. 868/2006 Sb.
NSS. Druhý senát
Nejvyššího správního soudu v uvedeném rozsudku paušálně zapovídá možnost správce
daně opakovat
daňovou kontrolu bez toho, aby byly splněny podmínky pro obnovu řízení. Nijak přitom
nerozlišuje
mezi případy, kdy dojde ke zrušení rozhodnutí odvolacího orgánu a dodatečného platebního
výměru
správním soudem z důvodů, že k doměření daně vůbec nemohlo dojít, a případy, kdy
tak správní soud
učiní proto, aby správce daně prvého stupně doplnil podklady pro stanovení daně a
poté případně daň
znovu doměřil. Při hodnocení vztahu mezi opakováním daňové kontroly a mimořádnými
opravnými
prostředky vycházel druhý senát z názoru již dříve vysloveného ve výše uvedeném rozsudku
čj.
5 Afs 223/2004-89. Opakováním daňové
kontroly však
dle názoru předkládajícího senátu nedochází k šikanóznímu postupu správce daně vůči
daňovému
subjektu; naopak smyslem je zaručit daňovému subjektu všechna práva zakotvená v
§ 16 daňového řádu.
Jak
zdejší soud zdůraznil v rozsudcích ze dne 26. 4. 2006, čj.
1 Afs 60/2005-130, č. 938/2006
Sb. NSS, ze dne 27.
7. 2004, čj. 1 Afs 70/2004-80,
č. 937/2006 Sb.
NSS, a ze dne 18. 7. 2007, čj. 5 Afs 170/2006-164,
www.nssoud.cz,
důvodem, proč
právě daňová kontrola (oproti jiným institutům upraveným v
daňovém řádu)
představuje
nástroj, kterým správce daně zjišťuje a prověřuje základ daně, je existence náležité
úpravy práv a
povinností jak správce daně, tak i daňového subjektu v jejím průběhu. Z hlediska
ochrany práv
daňového subjektu je zejména významná povinnost správce daně a tomu odpovídající
právo daňového
subjektu, aby o výsledku zjištění učiněných v rámci daňové kontroly správce daně
sepsal zprávu o
daňové kontrole a tuto s daňovým subjektem projednal.
První senát Nejvyššího správního soudu tak při předběžné poradě dospěl k právnímu
názoru, který
je odlišný od právního názoru již vysloveného ve výše uvedených rozsudcích čj.
8 Afs 113/2006-70 a čj.
2 Afs 31/2005-55. Proto věc předložil
rozšířenému
senátu s následujícími otázkami:
- V případě, kdy krajský soud zruší rozhodnutí odvolacího orgánu i rozhodnutí
správce daně
prvého stupně s tím, že je třeba provést další (daňovým subjektem dříve navržené)
důkazy, tedy z
procesních důvodů, a nikoli proto, že daň neměla být vůbec doměřena, je správce daně
prvého stupně
podle daňového řádu
vůbec
oprávněn k dalšímu postupu v daňovém řízení?
- Je-li odpověď na první otázku kladná, může správce daně v dalším řízení doplňovat
dokazování
v rámci (opakované) daňové kontroly, i pokud již dříve daňovou kontrolu provedl a
ukončil
projednáním zprávy o ní, nebo může doplňovat dokazování i bez provedení opakované
daňové kontroly za
současné analogické aplikace ustanovení
§ 16 daňového řádu,
která
zakotvují práva daňového subjektu v daňové kontrole?
Rozšířený senát dospěl k závěru, že okolnosti případu, za nichž je krajský soud
oprávněn zrušit
i rozhodnutí správního orgánu nižšího stupně, je třeba posuzovat i ve vztahu k právní
úpravě, podle
níž bylo správní řízení vedeno. Přezkoumává-li soud rozhodnutí odvolacího správního
orgánu v daňovém
řízení a shledá-li důvody k jeho zrušení, může zrušit zároveň i platební výměr vydaný
správcem daně
prvního stupně tehdy, pokud neměl být vůbec vydán nebo pokud předchozí daňové řízení
trpělo takovými
vadami, že v něm nelze dále pokračovat. Rozšířený senát Nejvyššího správního soudu
věc vrátil k
projednání a rozhodnutí prvnímu senátu.
Z odůvodnění:
IV.
Posouzení otázek rozšířeným senátem
21. Rozšířený senát proto v prvé řadě řešil otázku, zda je krajský soud vůbec
oprávněn spolu s
odvolacím rozhodnutím zrušit i správní rozhodnutí I. stupně (platební výměr).
IV. 1. Podmínky zrušení rozhodnutí I. stupně krajským soudem
22. Krajský soud po projednání žaloby proti rozhodnutí správního orgánu, při němž
shledá, že
žaloba je důvodná, zruší podle §
78 odst. 1 s. ř. s. napadené rozhodnutí pro nezákonnost nebo pro vady řízení.
Zrušuje-li
rozhodnutí, pak podle §
78 odst. 3
s. ř. s. může zrušit i rozhodnutí správního orgánu, které mu předcházelo.
V zásadě tedy
krajský soud zruší rozhodnutí žalovaného, jímž je správní orgán, který rozhodl v
posledním stupni
(§ 69 s. ř. s.)
a proti jehož
rozhodnutí žaloba směřuje (§
5 s. ř.
s.). Rozšířený senát také již dříve v usnesení ze dne 20. 8. 2007, čj.
1 As 60/2006-106, č. 1456/2008
Sb. NSS, vyslovil,
že domáhat se zrušení rozhodnutí správního orgánu nižšího stupně, které předcházelo
napadenému
správnímu rozhodnutí, není procesním právem žalobce, jemuž by odpovídala povinnost
soudu o takovém
návrhu výrokem rozhodnout. Dále v tomto usnesení rozšířený senát uvedl, že: ustanovení
třetího
odstavce § 78 s.
ř. s.
upravuje výjimku z obecného principu omezené kasace: krajský soud podle okolností
může zrušit i
rozhodnutí správního orgánu prvního stupně. Jinými slovy, krajský soud má zákonnou
povinnost uvážit,
zda v konkrétním případě není vhodnější zrušit nejenom rozhodnutí správního orgánu
druhého stupně,
ale také rozhodnutí správního orgánu prvního stupně. Tak tomu bude především v případech,
kdy je
patrné, že rozhodnutí správního orgánu prvního stupně vůbec nemělo být vydáno. Stejně
tak bude dán
důvod pro zrušení rozhodnutí správního orgánu prvního stupně v případech, kdy odvolací
správní orgán
nemůže vady tohoto rozhodnutí sám napravit a je tedy patrné, že jemu samému nezbude
nic jiného, než
správní rozhodnutí prvního stupně zrušit a věc vrátit k novému projednání správnímu
orgánu
[§ 90 odst. 1
písm. b) zák. č.
500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů]. To znamená, že pokud
bylo správní
rozhodnutí prvního stupně také stiženo nezákonností, pak správnímu orgánu druhého
stupně, který bude
v dané právní věci vázán právním názorem krajského soudu
(§ 78 odst. 5 s.
ř. s.),
nezbude nic jiného, než zrušit rozhodnutí správního orgánu prvního stupně a věc mu
vrátit k dalšímu
řízení. Ke zrušení tohoto rozhodnutí tak může dojít sice o něco později, než kdyby
tak učinil přímo
správní soud, nicméně k němu dojde. Případné zpoždění je však vyváženo dodržením
jiných zájmů a
principů, které takto nastavený systém právní ochrany sleduje, zde především již
výše zmiňované
omezené kasace a možnost správních orgánů zjednat nápravu primárně a samostatně.
V tomto usnesení se
tedy rozšířený senát k možnosti zrušení rozhodnutí správního orgánu I. stupně soudem
do určité míry
vyslovil, učinil tak ovšem pouze ve vztahu k řízení, jež probíhalo podle
správního řádu.
23. Krajský soud je tedy oprávněn i ke zrušení rozhodnutí, jež předcházelo konečnému
rozhodnutí;
soudní řád správní
ovšem jako
podmínku tohoto postupu stanoví, že tu jsou okolnosti jej odůvodňující. Tyto okolnosti
zákon blíže
nespecifikuje, ovšem to, že zákon stanoví tento postup jako výjimečný, znamená, že
úvaha krajského
soudu není neomezená; vždy musí být opřena o okolnosti, pro které je třeba, aby bylo
zrušeno
současně i rozhodnutí I. stupně. Soudy dosud tuto úvahu opíraly zejména o zjištění,
že správní
rozhodnutí vůbec nemělo být vydáno, v některých případech však i o tvrzení, že zjištěné
vady jsou
natolik závažné a provázejí správní řízení od jeho počátku, že je třeba, aby řízení
proběhlo celé
znovu.
24. Vždy je tento postup důvodný, pokud správní rozhodnutí vůbec nemělo být vydáno,
např. proto,
že k tomu nebyly splněny podmínky stanovené hmotněprávním předpisem, typicky došlo-li
k zániku práva
z důvodů
prekluze
nebo že daňová povinnost vůbec nevznikla. V těchto případech totiž
nepřichází v
úvahu, aby žalovaný po zrušení jeho rozhodnutí mohl v řízení pokračovat a vady rozhodnutí
I. stupně
sám odstranit; mohl by pouze zrušit rozhodnutí I. stupně a řízení případně zastavit.
Krajský soud
zde přímým zrušením rozhodnutí I. stupně nahrazuje rozhodnutí žalovaného, které by
bez jakéhokoliv
doplnění řízení nemohlo vyznít jinak.
25. Jinak je tomu v případě procesních vad nebo v případě nesprávného právního
názoru vysloveného
v rozhodnutí žalovaného. Krajský soud k žalobě zkoumá zákonnost rozhodnutí a postupu
v předchozím
řízení jak orgánu I. stupně, tak i odvolacího orgánu. Skutečnost, že žalobou lze
napadnout pouze
konečné správní rozhodnutí, vychází ze zásady subsidiarity soudního přezkumu, totiž
že k odstranění
vad, kterých se dopustil správní orgán I. stupně, má v prvé řadě dojít uvnitř samotného
správního
řízení, typicky v rámci řízení odvolacího. Pokud se procesní vady nebo nesprávný
právní názor
vyskytují již v řízení před správním orgánem I. stupně, je na odvolacím orgánu, aby
je napravil.
Neučiní-li tak z podnětu podaného odvolání, bývá zpravidla žaloba napadající konečné
rozhodnutí pro
tuto vadu úspěšná.
26. Zruší-li krajský soud ve smyslu
§ 78 odst. 3 s.
ř. s.
správní rozhodnutí obou stupňů, nahrazuje tím vlastně činnost odvolacího správního
orgánu, což může
v konkrétním případě přispět ke zrychlení dalšího správního řízení; krajský soud
tak namísto
rozhodnutí odvolacího orgánu zruší rozhodnutí správního orgánu I. stupně a fakticky,
byť
prostřednictvím odvolacího orgánu, neboť pouze ten je účastníkem soudního řízení
(§ 69 a
§ 78 odst. 4 s.
ř. s.), mu
věc vrátí k dalšímu řízení.
27. Popisovaný postup nepřichází tedy v úvahu při nezbytnosti změny právního názoru,
která si
jinak doplnění řízení nevyžaduje. Tam totiž odvolací orgán v mezích procesního předpisu,
podle něhož
se řízení vede, rozhodnutí I. stupně změní sám. Obecně daná pravomoc krajského soudu
zrušit podle
okolností nejen odvolací rozhodní, ale i rozhodnutí orgánu I. stupně, je tak nutně
spjata s
možnostmi procesní úpravy správního řízení, jehož zákonnost se přezkoumává, a to
jen tehdy, kdy celé
řízení bylo provázeno procesními pochybeními. Zde jsou jednoznačně naplněny podmínky
pro současné
zrušení rozhodnutí I. stupně jen v případě, že procesní vady nejsou v dalším řízení
vůbec
odstranitelné, např. za situace, kdy důkazy nezbytné pro rozhodnutí již nejsou objektivně
proveditelné. V ostatních případech procesních vad krajský soud váží, zda je namístě,
aby tyto vady
byly odstraněny v odvolacím řízení, či zda další správní řízení přesahuje svým rozsahem
možnosti
doplnění v rámci odvolacího řízení. Jeho úvaha však musí vycházet nejen z rozsahu
vad a snahy o
urychlení dalšího postupu, ale také z toho, zda zrušení rozhodnutí I. stupně spojené
s pokračováním
řízení umožňuje příslušný procesní předpis. Možnost zrušení rozhodnutí I. stupně
totiž není
výslovnou pravomocí soudu odhlížející od procesního prostředí; krajský soud sám je
oprávněn za
odvolací orgán uvážit, zda řízení lze doplnit a vady odstranit v rámci odvolacího
řízení či v rámci
řízení před správním orgánem I. stupně. To však předpokládá, že procesní správní
předpis umožňuje,
aby správní rozhodnutí I. stupně bylo zrušeno, aniž by to mělo za následek nemožnost
pokračovat v
řízení. Soud totiž nemůže dostat správní orgán I. stupně do jiné situace než odvolací
orgán.
IV. 2. Podmínky zrušení rozhodnutí I. stupně vydaného podle
daňového řádu
28. Rozšířený senát se tímto problémem zabýval ve svém usnesení ze dne 14. 4.
2009, čj.
8 Afs 15/2007-75, č. 1865/2009
Sb. NSS. Srovnal
zde principy odvolacího řízení podle
správního řádu
a
daňového řádu.
Správní řád upravuje
možnost
zrušení rozhodnutí a vrácení věci k novému projednání správnímu orgánu I. stupně
společně se
závazným právním názorem pro jeho další postup. Pokud je tedy v odvolacím správním
řízení třeba
doplnit řízení či odstranit jeho vady,
správní řád dává
odvolacímu
orgánu právo volby, zda doplnění dokazování či odstranění vad řízení provede sám,
nebo zda
rozhodnutí zruší a věc vrátí se závazným právním názorem. V daňovém řízení je tomu
jinak. Rozšířený
senát na základě odlišné právní úpravy v
daňovém řádu
vyslovil, že:
- Rozhodnutím odvolacího orgánu o odvolání proti platebnímu výměru daňové řízení
končí. Vady
odvoláním napadeného rozhodnutí či postupu správce daně prvního stupně v řízení,
které vydání
rozhodnutí předcházelo, musí být odstraněny v rámci odvolacího řízení. Je vyloučeno,
aby po zrušení
platebního výměru správce daně prvního stupně pokračoval v daňovém řízení a o dani
znovu
rozhodl.
- Vady odvoláním napadeného rozhodnutí či postupu v řízení, které jeho vydání
předcházelo,
odstraní správce daně prvního stupně autoremedurou
(§ 49 odst. 1 daňového
řádu) nebo odvolací orgán postupem podle
§ 50 odst. 3 daňového
řádu.
Postup podle §
50 odst. 3 daňového
řádu se uplatní jak v řízení o odvolání proti dani stanovené dokazováním
(§ 50 odst. 6 daňového
řádu), tak v řízení o odvolání proti dani stanovené podle pomůcek
(§ 50 odst. 5 daňového
řádu). V odvolacím řízení je přípustná i změna způsobu stanovení daně.
- V řízení o odvolání proti dani stanovené podle pomůcek
(§ 50 odst. 5 daňového
řádu) může odvolací orgán také vrátit věc správci daně prvního stupně k rozhodnutí
podle
§ 49 odst. 1 daňového
řádu.
Podmínky pro takový postup jsou dány i tehdy, je-li namístě změna způsobu stanovení
daně.
- Vydá-li správce daně po zrušení platebního výměru v odvolacím řízení znovu platební
výměr,
jedná se o rozhodnutí nezákonné. Nezákonnost tohoto rozhodnutí musí být v řízení
před soudem
namítána.
29. Ze závěru rozšířeného senátu v popsané věci tak vyplývá, že orgán I. stupně
v daňovém řízení
nemůže po zrušení svého rozhodnutí (platebního výměru) v řízení pokračovat a vydat
rozhodnutí nové.
Nemůže-li tak učinit po zrušení rozhodnutí odvolacím orgánem, nemůže tak učinit ani
po zrušení
platebního výměru soudem. Úvaha soudu, zda doplnění řízení přesahuje možnosti odvolacího
řízení, zde
nemá místa, neboť z citovaného usnesení rozšířeného senátu lze dovodit, že odvolací
orgán je
oprávněn ke všem úkonům, jimiž je třeba řízení doplnit, a že je dokonce oprávněn
i změnit způsob
stanovení daně. Pokud tedy byl výše označený dodatečný platební výměr ze dne 9. 12.
2004 spolu s
rozhodnutím žalovaného ze dne 16. 8. 2005 zrušen rozsudkem krajského soudu ze dne
28. 3. 2007,
nemůže správce daně I. stupně v řízení pokračovat. Přitom krajský soud zrušil uvedený
dodatečný
platební výměr právě pro procesní pochybení spočívající v neprovedení výslechu svědků
a pro
nejasnosti ve způsobu stanovení daně - tedy pro vady, které by mohl a měl v dalším
řízení odstranit
odvolací orgán sám.
30. Zrušil-li soud dodatečný platební výměr, nemůže být vydán znovu a nepřichází
v úvahu ani
pokračování daňového řízení.
31. Rozhoduje-li tedy krajský soud o žalobě proti rozhodnutí vydanému podle
daňového řádu,
není důvodu, aby
s odvolacím rozhodnutím současně zrušil i rozhodnutí správního orgánu I. stupně (platební
výměr)
tam, kde má řízení pokračovat. V takovém případě je namístě zrušit pouze rozhodnutí
žalovaného,
jehož zaváže právním názorem. Řízení se tak vrací do odvolacího stadia. Na uvedeném
závěru nemění
nic ani skutečnost, že odvolání proti dodatečnému platebnímu výměru nemá odkladný
účinek, a ten je
vykonatelný (§
32 odst. 13
a § 48 odst. 12
daňového
řádu); platební výměr může být vykonán bez ohledu na podání odvolání. Tak
tomu je ovšem vždy
a tím, že soud zruší odvolací rozhodnutí a vrátí věc do stadia odvolacího řízení,
situaci daňového
subjektu nijak nezhoršuje. Je-li třeba tomuto účinku zabránit, nabízí se pouze institut
posečkání
daně podle § 60 daňového
řádu.
IV. 3. Postup správce daně po zrušení (dodatečného) platebního výměru krajským
soudem
32. Není-li namístě, aby krajský soud zrušil v daňovém řízení přímo dodatečný
platební výměr z
důvodů odstranitelných procesních vad a nemůže-li správce daně I. stupně v daňovém
řízení po jeho
zrušení pokračovat, nelze řešit otázku, jakým způsobem má další řízení probíhat.
Rozšířený senát
tedy ve smyslu zásad vytýčených v usnesení ze dne 12. 6. 2007, čj.
2 Afs 52/2006-86, č. 1762/2009
Sb. NSS (viz odst.
19) není oprávněn odpovědět na druhou položenou otázku, zda může správce daně v dalším
řízení
doplňovat dokazování v rámci (opakované) daňové kontroly, pokud již dříve daňovou
kontrolu provedl a
ukončil projednáním zprávy o ní, nebo zda může doplňovat dokazování i bez provedení
opakované daňové
kontroly za současné analogické aplikace
§ 16 daňového řádu,
který
zakotvuje práva daňového subjektu v daňové kontrole. Toto rozhodování by totiž vybočilo
z rámce dané
věci, kdy správce daně v řízení pokračovat nemůže. Je pravdou, že rozšířený senát
v usnesení čj.
8 Afs 15/2007-75 neřešil, zda je
odvolací orgán
oprávněn pokračovat v daňové kontrole či zahájit kontrolu novou, ovšem ani v tamním,
ani v tomto
případě tato otázka nevyvstala ze skutkového stavu posuzované věci.
33. Otázkou navazující na závěr rozšířeného senátu o nemožnosti pokračování v
řízení po zrušení
platebního výměru soudem je, jaký je další možný postup správce daně. Zůstává zde
totiž řízení,
které bylo zahájeno a dodatečný platební výměr, jímž bylo ukončeno, byl zrušen; přitom
není možnost
v řízení pokračovat. Takové řízení může být pouze zastaveno, a to podle
§ 27 odst. 1
písm. g) daňového
řádu pro odpadnutí důvodu řízení. Nemožnost vydání nového dodatečného platebního
výměru brání
pokračování v řízení, což je třeba podřadit tomuto ustanovení.
V.
Závěr
34. Za situace, kdy rozšířený senát dospěl k závěru, že po zrušení dodatečného
platebního výměru
krajským soudem nelze v daňovém řízení pokračovat, je zřejmé, že správce daně I.
stupně postupoval v
rozporu se zákonem, pokud tak činil.