Řízení před soudem: zastavení řízení pro nezaplacení soudního poplatku; skutkově
a právně
totožné věci
I. Účastník řízení není povinen platit soudní poplatek za každou žalobu
proti každému
ze správních rozhodnutí, která jsou skutkově a právně zcela srovnatelná, týkají se
týchž účastníků a
jsou vydána týž den a stejným správním orgánem.
II. Při posuzování poplatkové povinnosti účastníka řízení má soud povinnost
ověřit, zda
žalobce svými žalobami nenapadá rozhodnutí správního orgánu, která naplňují podmínky
srovnatelnosti
věcí popsané v nálezu Ústavního soudu sp. zn. I.
ÚS
664/03. V případě, že by se jednalo o skutkově a právně srovnatelné věci,
by totiž žalobce
nestíhala povinnost platit soudní poplatek za každou jednotlivou žalobu, postačovalo
by zaplacení
soudního poplatku v jedné věci. V ostatních věcech by pak již soud nebyl oprávněn
po žalobci jeho
zaplacení požadovat.
III. Namítá-li žalobce, že se v případě jím podaných žalob jedná o srovnatelné
věci,
pak má soud povinnost se s těmito námitkami vypořádat, a to přinejmenším v usneseních,
jimiž
zastavuje řízení pro nezaplacení soudních poplatků. Nevypořádá- li se s nimi, zatíží
svá rozhodnutí
vadou ve smyslu §
103 odst. 1
písm. d) s. ř. s. (nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 3. 2010, čj.
1 Afs 113/2009-69)
Prejudikatura: nálezy č. 104/1999 Sb. ÚS (sp. zn.
IV. ÚS 162/99), č. 56/2006 Sb. ÚS (sp. zn.
I. ÚS 664/03), č. 83/2007 Sb. ÚS (sp. zn. II. ÚS
745/06), č. 149/2007 Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 43/07) a č. 22/2008 Sb. ÚS (sp. zn. Pl.
ÚS
69/06).
Věc: Společnost s ručením omezeným VÚN-AQUAHOLDING proti Finančnímu ředitelství
v Praze
o zaplacení soudního poplatku, o kasační stížnosti žalobkyně.
Žalovaný vydal dne 12. 12. 2008 čtyři rozhodnutí, kterými změnil dodatečné platební
výměry
vydané vůči žalobkyni na daň z přidané hodnoty za zdaňovací období 1. čtvrtletí 2002,
3. čtvrtletí
2002, 4. čtvrtletí 2002 a 1. čtvrtletí 2003.
Proti těmto rozhodnutím podala žalobkyně čtyři žaloby k Městskému soudu v Praze.
Podáními ze
dne 17. 3. 2009 požádala žalobkyně o osvobození od soudních poplatků v těchto řízeních
s tím, že
zaplatila soudní poplatky za žalobu týkající se daně z přidané hodnoty za 2. čtvrtletí
roku 2003 a
dále za další žalobu proti rozhodnutí žalovaného týkající se daně z příjmů právnických
osob za
zdaňovací období roku 2002. Dle žalobkyně ostatní správní žaloby stran dalších zdaňovacích
období
jsou totožné svým obsahem a liší se jen v detailech posouzených a uznaných důkazů
žalovaným a
orgánem I. stupně. Žalobkyně zároveň uvedla, že své žádosti doloží příslušnými doklady
po zaslání
formuláře pro přiznání osvobození soudem. Městský soud následně zaslal žalobkyni
formuláře
„Potvrzení o osobních, majetkových a výdělkových poměrech“ spolu s výzvou k jejich
vyplnění a
doložení do 14 dnů od doručení. Žalobkyně reagovala na uvedené přípisy soudu zasláním
formulářů, v
nichž všechny kolonky proškrtala. Zároveň uvedla, že tyto formuláře jsou určeny pro
fyzické osoby.
Dále poukázala „na veškeré uvedené důvody, zejména na spor s ITC-VÚK, a. s.“ Městský
soud následně
svými usneseními ze dne 20. 5. 2009 žádosti stěžovatelky o osvobození od soudních
poplatků zamítl. V
odůvodnění uvedených rozhodnutí uvedl, že žalobkyně soudu předložila předmětné formuláře,
které ve
všech částech proškrtala, aniž by se jakkoli vyjádřila k okolnostem, které by mohly
mít vliv na
osvobození (zejména k její hospodářské situaci), a aniž by jakkoli jinak prokázala,
že splňuje
podmínky pro osvobození od soudních poplatků. Usneseními ze dne 17. 6. 2009 vyzval
městský soud
žalobkyni k zaplacení soudních poplatků v daných věcech, a to do 10 dnů od doručení
těchto usnesení.
Usneseními ze dne 21. 8. 2009 a 27. 8. 2009 městský soud řízení o jednotlivých žalobách
podaných
žalobkyní zastavil pro nezaplacení soudního poplatku.
Proti usnesením o zastavení řízení podala žalobkyně (dále též „stěžovatelka“)
kasační
stížnosti. V těch namítla, že městský soud při svém rozhodování nevzal v úvahu, že
po doručení
usnesení o zamítnutí žádostí o osvobození od soudních poplatků podala žádost o spojení
věcí
žalobkyně pod spisovou značku 8 Ca 42/2009, kde soudní poplatek zaplacen byl, neboť
se jedná o
obsahově obdobné spory. Stěžovatelka totiž uvedla soudu již dříve, že vede několik
zcela identických
sporů rozdělených žalovaným jen podle zdaňovacích období (celkem 10 sporů), přičemž
v každém
příkladném sporu soudní poplatek zaplatila a již dříve žádala o spojení všech těchto
řízení. Podle
stěžovatelky tak do rozhodnutí o žádosti o spojení věcí neměl soud řízení pro nezaplacení
soudních
poplatků zastavovat.
Nejvyšší správní soud podle §
39 odst. 1 a §
120 s. ř.
s. spojil řízení o čtyřech kasačních stížnostech ve věcech daně z přidané
hodnoty ke
společnému projednání. Napadená usnesení městského soudu o zastavení řízení zrušil
a věci mu vrátil
k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
[9] Jak plyne ze soudních spisů, stěžovatelka podala jednotlivě žaloby proti většímu
množství
rozhodnutí žalovaného (dle jejího tvrzení bylo těchto žalob celkem deset). Následně
požádala o
osvobození od soudních poplatků v některých z městským soudem zahájených řízeních
(mezi něž náleží i
všechna nyní přezkoumávaná řízení) mimo jiné s tím, že se jedná o totožné věci lišící
se jen v
detailech a v příkladných věcech soudní poplatek zaplatila. Konkrétně odkázala na
žalobu vedenou pod
sp. zn. 8 Ca 46/2009, týkající se 2. čtvrtletí roku 2003 (Nejvyšší správní soud se
nicméně nikterak
nevyjadřuje k tomu, zda žalobkyně soudní poplatek za danou žalobu skutečně zaplatila,
to není
zdejšímu soudu z jemu nyní dostupných soudních spisů patrno).
[10] Městský soud tyto žádosti o osvobození od soudních poplatků usneseními ze
dne 20. 5. 2009
zamítl. Stěžovatelka ve svých kasačních stížnostech uvedla, že poté (dne 4. 6. 2009)
zaslala
městskému soudu žádost o spojení věcí vedených pod sp. zn. 8 Ca 41/2009, sp. zn.
8 Ca 42/2009, sp.
zn. 8 Ca 43/2009, sp. zn. 8 Ca 44/2009, sp. zn. 8 Ca 45/2009, sp. zn. 8 Ca 46/2009,
sp. zn. 8 Ca
47/2009 a sp. zn. 8 Ca 48/2009 pod spisovou značku 8 Ca 42/2009. Tato žádost však
nebyla součástí
žádného ze soudních spisů vedených k nyní posuzovaným věcem a městský soud se o ní
nikterak nezmínil
ani v žádném z napadených usnesení, a tak si Nejvyšší správní soud vyžádal od městského
soudu spis 8
Ca 42/2009. Z něj ověřil, že stěžovatelka uvedenou žádost o spojení věcí skutečně
podala. Městskému
soudu byla doručena dne 8. 6. 2009 a stěžovatelka v ní poukázala na podobnost případů
a na to, že u
této spisové značky byl soudní poplatek zaplacen (poznámka Nejvyššího správního soudu
- stěžovatelka
se zde zřejmě dopustila omylu ve spisové značce, neboť původně uváděla, že soudní
poplatek zaplatila
u žaloby vedené pod sp. zn. 8 Ca 46/2009; ve věci 8 Ca 42/2009 soudní poplatek zaplacen
nebyl).
[11] Nejprve je tedy nutno posoudit otázku, zda měl městský soud za popsané situace
povinnost
rozhodnout o návrhu stěžovatelky na spojení věcí ke společnému projednání.
[12] Podle §
39 odst. 1 s. ř.
s. samostatné žaloby směřující proti témuž rozhodnutí anebo proti rozhodnutím,
která spolu
skutkově souvisejí, může předseda senátu usnesením spojit ke společnému projednání.
Posouzení
důvodnosti spojení věcí závisí na úvaze předsedy senátu (popřípadě specializovaného
samosoudce) a
jedná se o
fakultativní
, nikoliv
obligatorní
rozhodovací pravomoc. Proti případnému
rozhodnutí o
spojení věcí ke společnému projednání není kasační stížnost přípustná, jak již Nejvyšší
správní soud
uvedl ve svém rozhodnutí ze dne 14. 7. 2004, čj. 2
Afs
3/2003-45 (všechna zde uváděná rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou
dostupná na
www.nssoud.cz).
Pokud tedy
žalobce podá žaloby jednotlivě proti více rozhodnutím správního orgánu, soud zahájí
samostatné
řízení o každé z těchto žalob, žalobce následně podá návrh na spojení věcí ke společnému
projednání
a předseda senátu dospěje k závěru, že není vhodné tak učinit, pak z žádného ustanovení
soudního řádu správního
neplyne
jeho povinnost rozhodnout o tomto závěru samostatným usnesením.
[13] Městský soud tedy nepochybil, jestliže o žádosti stěžovatelky o spojení věcí
nevydal
rozhodnutí. Stěžovatelce lze nicméně přisvědčit v tom, že se měl s touto žádostí
vypořádat alespoň v
odůvodnění svých rozhodnutí, kterými zastavil daná řízení.
[14] V této souvislosti je třeba poukázat na judikaturu, v níž se Ústavní soud
zabýval ústavně
konformním výkladem položky 14a bod 2 písm. a) Sazebníku poplatků uvedeného v
příloze zákona
č. 549/1991
Sb., o soudních poplatcích, podle níž „za žalobu proti rozhodnutí správního
orgánu činí
soudní poplatek 2 000 Kč“. Odkázat lze zejména na nález Ústavního soudu ze dne 16.
3. 2006, sp. zn.
I. ÚS 664/03 (N 56/40 SbNU 547; všechna zde
uváděná rozhodnutí Ústavního soudu jsou dostupná na
http://nalus.usoud.cz).
Zde
Ústavní soud navázal na svou předchozí judikaturu k poplatkové povinnosti (nález
ze dne 3. 8. 1999,
sp. zn. IV. ÚS 162/99, N 104/15 SbNU 53), v níž
zdůraznil, že úprava poplatkové povinnosti či osvobození od ní, provedená
zákonem o soudních poplatcích,
„představuje jeden ze základních momentů podmiňujících právo na soudní ochranu ve
smyslu
čl.36 odst. 1
Listiny“. Z
uvedené teze pak v daném nálezu sp. zn. I.
ÚS
664/03 vyvodil závěr, dle něhož „exces obecného soudu při rozhodování o výši
poplatku podle
zákona č. 549/1991 Sb.
může
dosáhnout takové míry, že zasáhne i do základního práva podle
čl. 36 odst.
1 či
čl. 36 odst.
2 Listiny“.
V klíčové pasáži citovaného nálezu Ústavní soud uvedl, že „interpretace zákona č.
549/1991 Sb.,
podle níž účastník
řízení je povinen platit soudní poplatek za každé správní rozhodnutí, která jsou
skutkově a právně
zcela identická, týkají se týchž účastníků a jsou vydána týž den, stejným správním
orgánem, je nejen
disproporční, ale také protiústavní“.
[15] Uvedený právní názor Ústavní soud následně opakovaně potvrdil, viz např.
jeho nálezy ze dne
17. 5. 2007, sp. zn. II. ÚS 745/06 (N 83/45 SbNU 239), ze dne 26. 9. 2007, sp. zn.
I. ÚS 43/07 (N
149/46 SbNU 481), a zejména pak ze dne 29. 1. 2008, sp. zn. Pl. ÚS 69/06 (N 22/48
SbNU 243). V
posledně zmíněném nálezu shledalo plénum Ústavního soudu nedůvodnými námitky, jimiž
Městský soud v
Praze ve svém návrhu na zrušení ustanovení položky 14a bodu 2 písm. a)
přílohy zákona
o soudních
poplatcích polemizoval se závěry uvedenými v citovaném nálezu sp. zn.
I. ÚS 664/03.
[16] Z těchto závěrů vyslovených Ústavním soudem dle Nejvyššího správního soudu
plyne, že městský
soud měl ve stěžovatelčině případě povinnost ověřit, zda svými žalobami nenapadá
rozhodnutí
správního orgánu, která naplňují podmínky popsané v citovaných nálezech. V případě,
že by se jednalo
o skutkově a právně plně srovnatelné věci, by totiž stěžovatelku nestíhala povinnost
platit soudní
poplatek za každou jednotlivou žalobu. Plně by postačovalo zaplacení soudního poplatku
v jedné věci,
v ostatních věcech by pak již městský soud nebyl oprávněn po stěžovatelce jeho zaplacení
požadovat.
Jestliže tak přesto činil, navzdory opakovaným námitkám stěžovatelky, že se jedná
o totožné věci,
pak měl městský soud povinnost se s těmito námitkami vypořádat, a to přinejmenším
v usneseních,
jimiž zastavil řízení pro nezaplacení soudních poplatků. Uvedení důvodů, pro něž
městský soud
považoval za případné požadovat po stěžovatelce zaplacení soudních poplatků za všechny
žaloby, však
v odůvodněních předmětných usnesení absentuje. Rozhodnutí městského soudu jsou tak
zatížena vadou ve
smyslu § 103
odst. 1 písm. d)
s. ř. s. (nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů).
[17] Shledá-li totiž soud srovnatelnost věcí (ve výše popsaném smyslu), pak žalobci
vzniká
poplatková povinnost pouze u jedné z nich. Tam, kde poplatková povinnost dána není,
nelze žalobce k
úhradě soudního poplatku ani vyzývat, ani zastavit řízení pro jeho nezaplacení.
[18] Nejvyšší správní soud nad rámec uvedeného podotýká, že Ústavní soud dospěl
k výše shrnutému
právnímu názoru na podkladě věcí, v nichž bylo možno učinit závěr o jejich skutkové
a právní
srovnatelnosti zcela jednoznačně (např. v případě nálezu sp. zn.
I. ÚS 664/03 žalobkyně napadala 76 platebních
výměrů na daň z převodu nemovitostí, jež se odvíjela z hodnoty jediné budovy, v případě
nálezu II.
ÚS 745/06 žalobce podal žalobu proti 18 rozhodnutím finančního úřadu ve věci daňového
penále, resp.
neuznání stěžovatelem uplatněné námitky promlčení). I samotný Ústavní soud tak vymezil
okolnosti, za
nichž je nepřípustné požadovat po účastníkovi řízení zaplacení soudního poplatku
za každé správní
rozhodnutí, poměrně restriktivně. Nejvyšší správní soud nepřehlédl, že v nyní posuzovaných
případech
podala stěžovatelka žaloby proti rozhodnutím týkajícím se platebních výměrů na daň
z přidané
hodnoty. Obecně lze přitom konstatovat, že v takových případech věci zpravidla skutkově
a právně
zcela srovnatelné nejsou (neboť žaloby vztahující se k různým zdaňovacím obdobím
se liší v osobách
svědků apod.), avšak nelze
a priori
vyloučit, že k obdobě Ústavním soudem popsané
situace může dojít
i v případě žalob proti rozhodnutím týkajícím se platebních výměrů na daň z přidané
hodnoty (lze si
například představit situaci, kdy žalobce rozporuje toliko výklad určité právní otázky
provedený
žalovaným, jejíž posouzení bude totožné pro všechna dotčená zdaňovací období). Nejvyšší
správní soud
tak nikterak nepředjímá, zda jsou podmínky pro to, aby postačovalo zaplatit soudní
poplatek za jednu
„příkladnou“ žalobu, splněny i v případě stěžovatelky. Tuto úvahu musí nejprve provést
a ve svých
rozhodnutích přezkoumatelným způsobem vyslovit městský soud.