I. Přestože z §
35
odst. 8 s. ř. s. plyne, že předseda senátu může za splnění dalších podmínek
ustanovit
zástupce jen navrhovateli, lze v řízení o pozastavení činnosti politické strany (o
rozpuštění
politické strany) ustanovit zástupce též politické straně (odpůrci); opačný postup
by byl v rozporu
s ochranou svobodné soutěže politických sil
(čl. 22 Listiny
základních práv
a svobod).
II. Jestliže politická strana v řízení o pozastavení své činnosti doloží
ke svému
návrhu na ustanovení zástupce pouze „čestné prohlášení“ o tom, že nemá žádný majetek
ani finanční
prostředky, soud takový návrh zamítne
(§ 35 odst. 8
s. ř. s.).
U aktivně činných politických stran lze legitimně očekávat alespoň minimální vlastní
majetek a
finanční prostředky; aktuální nedostatek prostředků k ochraně práv v rámci řízení
o pozastavení
činnosti (rozpuštění) musí politická strana vždy konkrétně doložit.
(Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 4. 2008, čj.
Pst
17/2007-31)
Prejudikatura: č. 1482/2008 Sb. NSS; nálezy Ústavního soudu č. 107/1996
Sb. ÚS (sp.
zn. II. ÚS 276/96) a č. 143/2007 Sb. ÚS (sp. zn. II. ÚS 16/07).
Věc: Vláda České republiky proti politické straně Agrární strana v řízení
o návrhu na
pozastavení činnosti politické strany.
Vláda České republiky Nejvyššímu správnímu soudu navrhla pozastavení činnosti
politické strany
Agrární strana. Tento návrh, podaný v souladu s
§ 15 odst. 1
zákona č. 424/1991
Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích (dále jen
„zákon o politických
stranách“), navrhovatel odůvodnil zejména tím, že odpůrce opakovaně (za roky
2004, 2005 a
2006) nesplnil svoji zákonnou povinnost předložit v úplnosti každoročně Poslanecké
sněmovně vždy do
1. dubna výroční finanční zprávu
(§ 18 odst. 1
zákona o
politických stranách). Podle navrhovatele se v případě odpůrce jedná o opakované
porušování
zákonů (perpetuální chování ve smyslu nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 10. 1995,
sp. zn. Pl. ÚS
26/94, č. 296/1995 Sb.), a proto navrhuje pozastavit jeho činnost.
V reakci na poučení a výzvy, které Nejvyšší správní soud odpůrci v dané věci
zaslal, odpůrce
odpověděl, že vzhledem ke své nemajetnosti a k hájení svých oprávněných zájmů navrhuje
„ustanovit
zde v Praze pro doplnění odvolání k měsíční stanovené lhůtě pro potřeby Nejvyššího
správního soudu
právního zástupce“. K tomu odpůrce bez dalšího dodal, že tímto vydává i čestné prohlášení,
že nemá
žádné finanční prostředky, ani majetek. Na základě tohoto podání Nejvyšší správní
soud odpůrce mimo
jiné vyzval k tomu, aby doložil tvrzené skutečnosti, tedy zejména že nemá dostatečné
finanční
prostředky k hájení svých zájmů. K tomuto přípisu se odpůrce vyslovil tak, že již
ve svém předchozím
podání („čestném prohlášení“) vyjádřil, že nemá žádný majetek ani finanční prostředky,
což doložil
konstatováním, že nemá zaveden žádný účet u banky ani družstevní záložny.
Nejvyšší správní soud návrh odpůrce na ustanovení zástupce zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Z §
35 odst. 8 s. ř.
s. se mimo jiné podává, že „[n]avrhovateli, u něhož jsou předpoklady, aby
byl osvobozen od
soudních poplatků, a je-li to třeba k ochraně jeho práv, může předseda senátu na
návrh ustanovit
usnesením zástupce, jímž může být i advokát“. Z
§ 36 odst. 3
s. ř. s. pak
plyne, že „[ú]častník, který doloží, že nemá dostatečné prostředky, může být na vlastní
žádost
usnesením předsedy senátu osvobozen od soudních poplatků. Dospěje-li však soud k
závěru, že návrh
zjevně nemůže být úspěšný, takovou žádost zamítne. Přiznané osvobození kdykoliv za
řízení odejme,
popřípadě i se zpětnou účinností, jestliže se do pravomocného skončení řízení ukáže,
že poměry
účastníka přiznané osvobození neodůvodňují, popřípadě neodůvodňovaly.“
Jak vyplývá ze shora citovaných ustanovení
soudního řádu správního,
je v
zásadě v řízení ve správním soudnictví možné navrhovateli ustanovit zástupce za splnění
dvou
podmínek: jednak je-li u něj předpoklad, aby byl osvobozen od soudních poplatků,
a jednak je-li to
třeba k ochraně jeho práv. V této souvislosti je nicméně nezbytné v prvé řadě konstatovat,
že v
projednávané věci podal návrh na ustanovení zástupce pro řízení o pozastavení činnosti
politické
strany odpůrce, a nikoliv navrhovatel, jak vyžaduje citované ustanovení
soudního řádu správního.
Nejvyšší správní soud proto musel nejprve posoudit, zda je vůbec možné, aby odpůrce
v řízení podle
soudního řádu správního
ustanovení zástupce navrhoval. V tomto ohledu je třeba především konstatovat, že
řízení ve věcech
politických stran a politických hnutí představuje zcela specifický druh řízení (obdobně
jako třeba
soudnictví ve věcech volebních a ve věcech místního referenda), který sice má některé
společné rysy
s ostatními řízeními, na něž se také aplikuje
soudní řád správní,
současně
se ovšem poměrně výrazně odlišuje od „typických“ řízení ve správním soudnictví (srov.
v této
souvislosti např. §
75 odst. 1
s. ř. s. a §
96 s. ř.
s.). Tato odlišnost pak také do značné míry spočívá ve vymezení účastníků
daného soudního
řízení. Tak především zatímco v „typickém“ řízení podle
soudního řádu správního
(zejména řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu,
§ 65 a násl. s.
ř. s.) jsou
účastníky řízení žalobce a žalovaný v podobě správního orgánu (srov.
§ 69 s. ř. s.),
v řízení ve
věcech politických stran jsou účastníky řízení na jedné straně navrhovatel v podobě
vlády nebo
prezidenta republiky (§
94 odst.
3 s. ř. s. ve spojení s §
15 odst. 1 zákona o politických stranách) a na straně druhé politická strana
(hnutí), jejíž
rozpuštění (pozastavení činnosti) je navrhováno. Z výše uvedeného tedy jednoznačně
plyne, že zatímco
např. v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu lze logicky očekávat, že
návrh na
ustanovení zástupce pro řízení bude podávat téměř výlučně žalobce (navrhovatel),
jak to ostatně
soudní řád správní
předpokládá, pak v řízení ve věcech politic- kých stran a hnutí tomu bude opačně.
V této souvislosti
považuje současně Nejvyšší správní soud za důležité upozornit i na to, že
§ 30 odst. 1 o.
s. ř.,
který by bylo možné za splnění zákonných podmínek stanovených v
§ 64 s. ř. s.
přiměřeně
aplikovat i v soudním řízení správním, upravuje možnost žádat o ustanovení zástupce
pro účastníka
řízení, nikoliv toliko pro navrhovatele (k tomu srov. např. nález Ústavního soudu
ze dne 13. 9.
2007, sp. zn. II. ÚS 16/07, č. 143/2007 Sb. ÚS,
http://nalus.usoud.cz).
Shora uvedenou argumentaci je pak vhodné doplnit i o připomenutí, že právo zakládat
politické
strany (hnutí) a sdružovat se v nich ve smyslu
čl. 20 odst.
2 Listiny
základních práv a svobod (dále jen
„Listina“) představuje
nepochybně jedno z nejzákladnějších a nejvýznamnějších politických práv občanů, přičemž
toto právo
je zcela určitě třeba řadit i mezi podstatné náležitosti demokratického právního
státu ve smyslu
čl. 9 odst.
2 Ústavy ČR.
Jak totiž v této souvislosti plyne z
čl. 22 Listiny,
zákonná
úprava všech politických práv a svobod a její výklad a používání musí umožňovat a
ochraňovat
svobodnou soutěž politických sil v demokratické společnosti. K tomu ostatně již Ústavní
soud
opakovaně judikoval např. ve věcech volebních, že „[j]estliže účelem zákona o volbách
do Parlamentu
ČR, zák. č. 247/1995
Sb., je
realizovat svobodnou soutěž politických sil dle
čl. 22 Listiny
a blíže
upravit základní právo volit a být volen dle
čl. 21 Listiny,
přičemž
výkon těchto práv je podstatnou náležitostí demokratického právního státu, pak skutečně
s tím
důsledkem, že budou při interpretaci a aplikaci tohoto zákona eliminovány formálně
pozitivistické
přístupy“ (nález Ústavního soudu ze dne 22. 10. 1996, sp. zn. II. ÚS 276/96, č. 107/1996
Sb. ÚS),
přičemž uvedený závěr je zcela nepochybně přiměřeně aplikovatelný i na právo sdružovat
se v
politických stranách (hnutích), a tedy i na projednávanou věc. Lze proto uzavřít,
že Nejvyšší
správní soud nepovažoval i za použití shora uvedených ústavních principů za správné
setrvat při
aplikaci § 35
odst. 8 s. ř.
s. na „prostém gramatickém“ výkladu, a předem tak vyloučit vůbec samotnou
možnost odpůrce
podat návrh na ustanovení zástupce v řízení o pozastavení činnosti politické strany
(hnutí).
Dále proto Nejvyšší správní soud přistoupil k samotnému zkoumání splnění dvou
zákonem daných
podmínek pro ustanovení zástupce podle shora již citovaného ustanovení
soudního řádu správního,
tedy
předpokladu odpůrce k osvobození od soudních poplatků a potřeby ustanovení zástupce
k ochraně práv
odpůrce v řízení.
Kprvní uvedené zákonné podmínce nezbytné pro ustanovení zástupce (předpoklad odpůrce
k osvobození
od soudních poplatků) je třeba nejprve konstatovat, že odpůrce i přes doplňující
výzvu Nejvyššího
správního soudu doložil, že nemá dostatek prostředků, pouze prostřednictvím „čestného
prohlášení“ a
konstatování, že nemá žádný majetek ani finanční prostředky. Přestože Nejvyšší správní
soud považuje
takové prokázání uvedených skutečností za zcela nedostatečné (politické strany a
hnutí musí
každoročně předkládat výroční finanční zprávy obsahující mimo jiné i roční účetní
výkazy, zprávu
auditora o ověření roční účetní uzávěrky apod., takže se přímo nabízelo, aby odpůrce
tyto nebo
obdobné dokumenty k návrhu připojil), nepovažoval za nezbytné konkrétní finanční
a majetkové poměry
odpůrce dále podrobovat bližšímu zkoumání. V tomto ohledu je totiž především potřebné
upozornit na
usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 1. 11. 2007, čj. 62 Ca 40/2007-41, č. 1482/2008
Sb. NSS, ve
kterém uvedený soud mimo jiné vyslovil, že „[p]o občanském sdružení, hodlá-li být
aktivně činným,
lze požadovat, aby si materiální prostředky pro svoji činnost (alespoň v základní
a pro samotnou
činnost v nezbytné míře) zajistilo samo. Rezignuje-li sdružení na jejich zajištění,
není možné
odpovědnost za nevytvoření těchto prostředků bez dalšího převést na stát prostřednictvím
osvobozování od soudních poplatků.“
Přestože uvedený právní názor může být z hlediska jeho obecné aplikace sporný
a je vždy třeba
zkoumat konkrétní skutkové okolnosti každé věci, za použití výkladu logického, konkrétně
argumentace
a minori ad maius
, je nicméně možno dovodit, že pokud lze uvedené požadavky (obstarání
alespoň
základních prostředků pro svoji činnost) klást za určitých podmínek na občanská sdružení,
tím spíše
by měly těmto požadavkům vyhovět politické strany, které chtějí aktivně vykonávat
svoji činnost. Jak
ostatně vyplývá ze samotného §
1
odst. 1 zákona o politických stranách, slouží výkon práva sdružovat se v politických
stranách
a politických hnutích občanům k jejich účasti na politickém životě společnosti, zejména
na vytváření
zákonodárných sborů, orgánů vyšších územních samosprávných celků a orgánů místní
samosprávy. Lze si
přitom jen těžko představit politickou stranu, která se hodlá aktivně podílet na
vytváření
zastupitelských orgánů, ať již v rámci jakékoliv úrovně veřejné správy (což je vůbec
samotný smysl
zařazení institutu politické strany do právního řádu), přičemž taková strana současně
nevykazuje
žádný majetek ani finanční prostředky. Primárním úkolem politických stran je účast
ve volbách. Pokud
však volební zákony
podmiňují
tuto účast ve volbách do Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky
složením příspěvku
(resp.
kauce
), a z judikatury Ústavního soudu plyne, že tato povinnost není protiústavní,
je zcela
zřejmé, že od politických stran lze legitimně očekávat existenci alespoň minimálního
vlastního
majetku. K tomu Nejvyšší správní soud považuje za vhodné připomenout, že samotné
meritorní
rozhodování v dané věci se bude týkat otázky, zda odpůrce předložil výroční finanční
zprávy
Poslanecké sněmovně v podobě stanovené zejména
§ 18 odst. 1
zákona o
politických stranách. Již samotné zajištění takovéto výroční finanční zprávy
se všemi jejími
zákonnými náležitostmi přitom bezpochyby stojí každou politickou stranu (hnutí) určité
finanční
prostředky, a lze proto konstatovat, že k tomu, aby politická strana (hnutí) mohla
existovat,
vyvíjet svoji činnost a plnit své zákonné povinnosti, se bez finančních prostředků
(byť minimálních
v podobě například členských příspěvků) neobejde.
Vzhledem k tomu, že se ze shora již citovaného
§ 35 odst. 8
s. ř. s.
podává, že ustanovit zástupce lze toliko tomu, u něhož jsou v prvé řadě dány předpoklady
k
osvobození od soudních poplatků, a soud výše uvedeným způsobem dospěl k závěru, že
tomu tak v daném
případě není, již tím podmínku pro ustanovení zástupce odpůrce nesplnil. Přesto Nejvyšší
správní
soud považuje za vhodné se na okraj tohoto rozhodnutí zmínit i o druhé podmínce,
která při hodnocení
oprávněnosti žádosti odpůrce o ustanovení zástupce přicházela do úvahy, konkrétně
o potřebnosti
ustanovení zástupce k ochraně práv odpůrce. K této otázce je totiž třeba především
připomenout, že
smyslem následného řízení u Nejvyššího správního soudu ve věci samé (tedy o návrhu
na pozastavení
činnosti odpůrce) je toliko posouzení, zda odpůrce splnil svoji zákonnou povinnost
a předložil včas
(případně dodatečně) Poslanecké sněmovně výroční finanční zprávy v podobě, kterou
stanoví
zákon o politických
stranách,
či nikoliv. Takové řízení přitom není z hlediska svého průběhu nikterak komplikované
či jinak
náročné, a proto by odpůrce v tomto ohledu musel uvést zcela jednoznačné důvody,
které jej vedou k
přesvědčení o potřebě ochrany jeho práv prostřednictvím ustanoveného zástupce, což
ovšem
neučinil.