Řízení před soudem: uložení pořádkové pokuty
Advokacie: chování advokáta vůči soudu
I. Účelem §
44 odst.
1 s. ř. s. je mimo jiné ochrana autority soudu. Deontická povaha soudní autority
vyžaduje,
aby nebyla v samém základě zpochybněna
kompetence
soudního orgánu konat své funkce.
Správnost závěrů
soudu lze kritizovat při respektování limitů oprávněnosti kritiky, přičemž kritiku
lze považovat za
oprávněnou, pokud svým obsahem a formou nevybočuje z účelu kritiky věcné způsobem,
jenž by se
dotýkal cti kritizovaného.
II. Hodnotící soud, je-li součástí kritiky závěrů soudu, musí k tomu,
aby požíval
ochrany svobody projevu, jednak vyvěrat ze skutečnosti, jednak musí být povaze věci
přiměřený.
Úsudek o tom, že soud není vzdělán v oboru, který se údajně měl v rozhodnutí soudu
uplatnit, leč se
z povahy věci uplatnit nemohl, stejně jako úsudek o vnitřní mentální rezervaci soudu
vůči svému
dalšímu vzdělávání představuje kritiku excesivní, neboť postrádá jakéhokoliv věcného
podkladu. Zcela
neakceptovatelným z obou hledisek je poukaz na zdravotní handicap soudce spojený
s pochybností o
schopnosti rozhodovat případ kritizujícího účastníka, neboť jde o argumentaci, která
zpochybňuje
kognitivní
schopnosti oponenta domněle objektivizujícím způsobem pouze na základě
jeho vnějšího
vzezření.
III. Za obsah urážlivého podání odpovídá advokát, který podání v zastoupení
svého
klienta sepsal, jakkoliv je procesněprávně
relevantní
obsah podání přičitatelný jeho
klientovi jako
účastníku řízení.
IV. Advokát je v důsledku povinnosti zakotvené v
§ 17 zákona č. 85/1996
Sb., o
advokacii, ve spojení s čl. 17 odst.
1 usnesení č.
1/1997 Představenstva České advokátní komory, kterým se stanoví pravidla profesionální
etiky
a pravidla soutěže advokátů České republiky, zavázán k vysokému standardu chování
vůči soudům,
pročež nelze akceptovat u advokáta způsoby, které by případně mohly být za určitých
okolností
omluvitelné u účastníka řízení (např. při vědomí jeho dlouhodobé frustrace z neúspěšnosti
ve vedeném
sporu).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 10. 2009, čj.
6 Ads 41/2008-67)
Prejudikatura: rozsudky ESLP ze dne 22. 2. 1989, Barfod proti Dánsku
(stížnost č.
11508/85, A149), ze dne 24. 2. 1993, Fey proti Rakousku (stížnost č. 14396/88, 255-A),
ze dne 26. 4.
1995, Prager a Oberschlick proti Rakousku (stížnost č. 15974/90, A313)1),
ze
dne 29. 8. 1997, Worm proti Rakousku (stížnost č. 83/1996/702/894, Reports 1997-V),
ze dne 20. 5.
1998, Schöpfer proti Švýcarsku (stížnost č. 25405/94, Reports 1998-III)2),
ze
dne 21. 3. 2002, Nikula proti Finsku (stížnost č. 31611/96, ECHR 2002-II), rozsudky
velkého senátu
Evropského soudu pro lidská práva ze dne 25. 11. 1999, Nilsen a Jansen proti Norsku
(stížnost č.
23118/93, ECHR 1999-VIII)3) a ze dne 15. 12. 2005, Kyprianou
proti Kypru
(stížnost č. 73797/01, ECHR 2005-XIII); nálezy Ústavního soudu č. 95/1997 Sb. ÚS
(sp. zn.
III. ÚS 359/96)
a č.
152/2000 Sb. ÚS (sp. zn. I.
ÚS
211/99), usnesení č. 23/1996 Sb. ÚS (sp. zn.
III. ÚS
234/96).
Věc: Jana B. proti České správě sociálního zabezpečení, o uložení pořádkové
pokuty, o
kasační stížnosti zástupce žalobkyně.
Zástupce žalobkyně podal dne 2. 1. 2008 kasační stížnost proti rozsudku Krajského
soudu v
Ostravě ve věci invalidního důchodu žalobkyně. V ní krom jiného závěrem uvedl:
„Naprosto nejhorší však pro mne je zjištění, že soud podle mého názoru naprosto
nerozumí
medicínské terminologii, není schopen chápat souvislosti, které vyplývají z jednotlivých
lékařských
zpráv, naprosto nechápe význam jednotlivých vyšetření, nechápe rozsah zdravotního
postižení, možné
příčinné souvislosti a jeho následky. To vše proto, že soud není v tomto oboru nijak
vzdělán, ani se
vzdělávat nechce, což logicky v tomto konkrétním případě vedlo soud k postupu, že
jen otrocky přejal
závěry posudkové komise, aniž by byl schopen uvědomit si, že můj zdravotní stav je
zcela jiný, než
se v posudku píše. Soud se však ani nesnažil věci porozumět a zjistit pravdu o mém
zdravotním stavu,
a proto mnou navržené důkazy bez dalšího zamítl.
Zaráží mne i to, že soudce, který tuto věc rozhodoval, byl sám natolik zdravotně
handicapován,
že mám důvodné pochybnosti o tom, že je schopen soudcovskou funkci dále zastávat
a rozhodovat o tak
složitých věcech, jakými nepochybně jsou přezkumy zdravotního stavu a orientace v
medicínském
právu.“
Krajský soud usnesením ze dne 8. 2. 2008 uložil zástupci žalobkyně pořádkovou
pokutu ve výši 10
000 Kč. V odůvodnění usnesení uvedl, že zástupce žalobkyně v kasační stížnosti, již
sepsal v
zastoupení žalobkyně, uvedl i pasáže, které byly citovány výše (krajský soud je doslovně
v
odůvodnění citoval). O těchto pasážích krajský soud v odůvodnění uvedl, že je nelze
kvalifikovat
jinak než jako urážlivé, proto považoval za naplněnou hypotézu normy
§ 44 odst. 1 s.
ř. s.,
neboť ta váže možnost uložení pořádkové pokuty na učinění urážlivého podání či přednesu.
Zástupce žalobkyně (stěžovatel) podal dne 29. 2. 2008 kasační stížnost proti
usnesení krajského
soudu o uložení pořádkové pokuty. V ní namítá, že soud vůbec nevzal v úvahu povinnost
advokáta řídit
se pokynem klienta, zákonem
o
advokacii a etickým kodexem advokáta. Vázán těmito předpisy a pokyny je advokát
oprávněn
činit veškeré úkony k uplatnění práv svého mandanta a činit vše k prosazení jeho
zájmů. Stěžovatel
uvádí, že jak manžel žalobkyně, tak žalobkyně samotná byla přítomna jednání před
krajským soudem.
Stěžovatel posléze koncipoval kasační stížnost v souladu s názory a podle formulací
žalobkyně.
Žalobkyně vyjádřila podpisem stížnosti souhlas s jejím obsahem.
Stěžovatel dále zdůrazňuje, že krajský soud, který ve věci rozhodoval, skutečně
v medicíně ani
v medicínském právu vzdělán není, takže nejde o nepravdu, natož o urážlivý výrok.
Pokud uvedl v
kasační stížnosti ve věci žalobkyně, že soud otrocky přejal závěry posudkové komise,
pak opět znovu
tvrdí, že tomu tak je, a to na základě osobní zkušenosti z jednání ve věci žalobkyně.
Z faktu, že
soud nebral zřetel na poukaz stěžovatele na podle jeho soudu zcela vadné závěry posudku
lékaře
okresní správy sociálního zabezpečení, stejně jako na zcela odbytý a v podstatě neprovedený
přezkum
zdravotního stavu žalobkyně posudkovou komisí Ministerstva práce a sociálních věcí,
stěžovatel
vyvodil, že krajský soud „této složité lékařské problematice absolutně nerozumí“.
Pokud se pak soud
cítil být uražen tím, že stěžovatel v podání zmínil zdravotní handicap rozhodujícího
soudce,
stěžovatel namítá, že opět neřekl nic, co by nebyla pravda. Všichni, kdo byli v jednací
síni, podle
stěžovatele byli více než překvapeni, že soudce vykonává svou funkci v takovém zdravotním
stavu,
jaký byl na pohled více než evidentní. To podle stěžovatele není urážka soudu, ale
spíše projevem
lítosti. Konečně stěžovatel zmínil
čl. 17 Listiny základních
práv a
svobod, podle něhož mu přísluší svoboda projevu, která zaručuje, že může své
názory svobodně
vyjadřovat.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
(...) Podle §
44 odst. 1 s. ř.
s. může být usnesením uložena jako pořádkové opatření pokuta až do výše 50
000 Kč tomu, kdo
neuposlechne výzvy soudu nebo učiní urážlivé podání či přednes. Jak již Nejvyšší
správní soud uvedl
ve svém rozsudku ze dne 19. 1. 2005, čj. 3
Ads
57/2003-79, dostupný na
www.nssoud.cz,
smyslem
pořádkové pokuty jakožto pořádkového opatření při vedení procesu je jednak zajištění
hladkého
průběhu a důstojného průběhu soudního řízení, jednak ochrana jak veřejné autority,
kterou soud
zastává, tak osobnostních práv osob účastnících se řízení v širokém smyslu (účastníci
řízení, osoby
na řízení zúčastněné, svědci, tlumočníci apod.). Pokud jde o urážlivá podání, Nejvyšší
správní soud
v témže rozsudku konstatoval, že po stránce objektivní je urážlivým každý výrok,
kterým se autorita
úředních orgánů zjevně snižuje nebo kterým jsou porušena osobnostní práva jiných
osob. Primárním
hlediskem pro posouzení oprávněnosti aplikace
§ 44 odst. 1 s.
ř. s. ve
stěžovatelově případě je tedy zjištění, zda příslušné pasáže kasační stížnosti byly
„objektivně
urážlivými“ v naznačeném smyslu. V posuzovaném případě šlo o výroky hodnotící soud
- nešlo tedy o
výroky, jimiž by z povahy věci mohly být zasaženy osobnostní statky osob účastnících
se řízení.
Kritériem urážlivosti výroků je tu tedy již zmíněná zjevnost snižování autority soudu
jako orgánu
veřejné moci. To ostatně koresponduje plně s účelem pokuty ve smyslu
§ 44 odst. 1 s.
ř. s. jako
pořádkového opatření, a to zajištění důstojnosti jednání před soudem. Jaké podání,
resp. jaký výrok
pak zjevně snižuje autoritu soudu?
Autoritou se v nejširším slova smyslu myslí sociální pozice, která je připisována
nějaké
instituci či osobě a která působí tak, že se jiní lidé ve svém jednání a myšlení
řídí podle této
instituce či osoby. Autorita vzniká buď společenskými procesy nebo na základě předcházející
zkušenosti. Autorita státních orgánů, zejména pak orgánů soudních, je přitom typickou
autoritou
vzniklou jednak společenskými procesy, jednak autoritou formální, resp. autoritou
deontickou. Je to
ústavní zákon, který formuluje soudnictví jako autoritativní státně mocenský nástroj
rozhodování
sporů a ochrany práv a vybavuje je pravomocí závazně stanovit individuálním rozhodnutím
práva a
povinnosti osob. Právě deontická povaha soudní autority vyžaduje, aby nebyla zásadně,
v samém
základě, zpochybněna
kompetence
soudního orgánu konat své funkce. Jinak řečeno -
např. Evropský soud
pro lidská práva při výkladu čl.
10 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (publikována pod č.
209/1992 Sb.)
a při úvahách,
kam může zajít kritika soudů jako výraz svobody slova, zcela stabilně konstatuje,
že pojem autority
soudu zahrnuje především to, že soudy jsou, a jsou tak i všeobecně přijímány veřejností,
fórem pro
řešení právních sporů a pro rozhodování o vině a nevině jedince v trestních věcech
(např. srov.
rozsudek ESLP ze dne 29. 8. 1997 ve věci Worm proti Rakousku, č. stížnosti 83/1996/702/894).
Pokud
jde o autoritu soudu, možnost bezbřehé kritiky je třeba poměřovat zájmem zachování
bazální
důvěry v
soudy v demokratické společnosti (srov. rozsudek ESLP ze dne 24. 2. 1993 ve věci
Fey proti Rakousku,
č. stížnosti 14396/88). To samozřejmě neznamená, že není možné nijak zpochybňovat
správnost závěrů
soudů, polemizovat s jejich rozhodnutími, resp. že by byla vyloučena možnost kritizovat
soudce vůbec
(srov. rozsudek ESLP ze dne 22. 2. 1989 ve věci Barfod proti Dánsku, č. stížnosti
11508/85). Konec
konců takovou možnost předpokládá již sám procesní nástroj opravného prostředku,
tato polemika či
nesouhlas však musí mít v zájmu zachování
bazální
důvěry v soudní autoritu nějaké
meze.
Pro účely posouzení předkládaného případu není v tento okamžik potřebné zabývat
se obšírně
doktrinálními či judikatorními východisky a přístupy k možnému tu širšímu, tu užšímu
pojetí
přípustné míry kritiky soudní moci (k tomu srov. např. Kosař, D.: Kobenter proti
Rakousku: Přípustná
míra kritiky soudcovského stavu, in Přehled rozsudků Evropského soudu pro lidská
práva, ASPI Praha,
ročník X., č. 1, str. 32 - 41). Podstatné je, že v zásadě panuje shoda, že jakkoliv
se svoboda slova
vztahuje nejen na informace a myšlenky, které jsou příznivě přijímané či považované
za neškodné či
bezvýznamné, ale i na ty, které zraňují, šokují nebo znepokojují (srov. rozsudek
ESLP ze dne 25. 11.
1999 ve věci Nilsen a Johnsen proti Norsku, č. stížnosti 23118/93), základní mezí
je kritérium
všeobecně známé především z oblasti ochrany osobnosti před zásahem do osobní cti,
a to, zda je
projevená kritika buď konstatováním in radice pravdivých skutečností, nebo hodnotícím
soudem na
skutečnosti založeným a skutečnosti přiměřeným (tak např. rozsudek ESLP ze dne 26.
4. 1995 ve věci
Prager a Oberschlick proti Rakousku, č. stížnosti 15974/90). V obdobném smyslu hovoří
ostatně i již
citovaný rozsudek Nejvyššího správního soudu ve věci sp. zn.
3 Ads 57/2003, konstatuje-li,
že kritiku lze
považovat za oprávněnou, pokud svým obsahem a formou nevybočuje z účelu kritiky věcné
způsobem, jenž
by se dotýkal cti kritizovaného.
V posuzovaném případě je zřejmé již ze samotné dikce sporných pasáží užitých stěžovatelem
v
kasační stížnosti na adresu krajského soudu (resp. na adresu konkrétního soudce rozhodujícího
ve
věci), že jde o soudy hodnotící („- soud podle mého názoru naprosto nerozumí medicínské
terminologii, není schopen chápat souvislosti -“; „- soud není v tomto oboru nijak
vzdělán, ani se
vzdělávat nechce -“). Jak již bylo předznamenáno, hodnotící soud, jehož pravdivost
či nepravdivost
nelze z povahy věci prokazovat, musí k tomu, aby požíval ochrany svobody projevu,
jednak vyvěrat ze
skutečnosti, jednak musí být povaze věci přiměřený. V posuzovaném případě je zjevné,
že skutkový
podklad pro vynesené soudy stěžovatel žádný nepřináší a ani přinést nemůže. Vzhledem
k tomu, že
předmětem řízení nebyly otázky ani medicíny, ani „medicínského práva“ (což ani z
povahy věci možné
není, jakkoliv se stěžovatel patrně domnívá opak - k omylu stěžovatele co do podstaty
řízení ve
věcech dávek důchodového pojištění podmíněných zdravotním stavem lze odkázat na rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu ve věci samé pod sp. zn. 6
Ads 40/2008), stěžovatel neměl nejmenší příležitosti učinit skutkový závěr
o tom, jakými
znalostmi medicínské terminologie rozhodující soudce disponuje, zda je schopen chápat
souvislosti
vyplývající z lékařských zpráv, zda je schopen chápat význam jednotlivých vyšetření
apod. Jakýkoliv
prokazatelný skutkový základ pak postrádá stěžovatelovo konstatování, že postup soudu
je způsoben
tím, že „soud není v tomto oboru nijak vzdělán, ani se vzdělávat nechce“. Úsudek
o tom, že někdo
není vzdělán v oboru, který se údajně měl v rozhodnutí soudu uplatnit, leč se z povahy
věci uplatnit
nemohl, stejně jako úsudek o něčí vnitřní mentální rezervaci je
absurdní
. V tomto
ohledu je použitá
kritika zjevně excesivní v tom smyslu, že postrádá jakéhokoliv věcného podkladu -
jde o čistě
hodnotící soudy, které se neopírají o jakékoliv seznatelné skutečnosti. Zřejmým účelem
použité
kritiky je dehonestováním soudu dodat na přesvědčivosti předchozím argumentům. V
této souvislosti
nemůže být omluvou, že použité formulace jsou snad výrazem frustrace z předchozího
řízení, která
mohla být zapříčiněna i míjejícím se náhledem na podstatu řízení. Nejvyšší správní
soud si je vědom
toho, že v případě ukládání pořádkových pokut za urážlivá podání či přednesy je třeba
mít na paměti,
že urážlivé projevy účastníků mohou mít kořeny v jejich dlouhodobé frustraci z neúspěšného
průběhu
sporu či v jiných „pochopitelných“ důvodech a že soudy jako reprezentanti veřejné
moci mají být
nadány větší dávkou tolerance, velkorysosti a nadhledu, než je tomu u jednotlivých
občanů, jak
požaduje Ústavní soud ve své judikatuře (tak zejména nález ze dne 17. 10. 2000 ve
věci sp. zn.
I. ÚS 211/99).
Nicméně v
posuzovaném případě šlo o podání, které formuloval advokát - právní profesionál,
od něhož lze
očekávat, že bude schopen od osobních pocitů při výkonu své praxe odhlédnout (k tomu
viz níže).
Zcela neakceptovatelným je pak poukaz na zdravotní handicap soudce v souvislosti
s vyslovenou
„důvodnou pochybností“ o schopnosti rozhodovat „tak složité“ případy, jako případy
vyžadující
orientaci v „medicínském právu“. Narážky na zdravotní postižení spojené s vyslovenou
pochybností o
mentální schopnosti postiženého patří k nejhrubším útokům
ad personam
, jejichž užití
v argumentaci
je oprávněně v běžném úzu označováno jako perfidní. Jde totiž o jednu z nejhrubších
forem abusivní
ad hominem
argumentace, která zpochybňuje
kognitivní
schopnosti oponenta domněle
objektivizujícím
způsobem, a to na základě jeho vnějšího vzezření. Stěžovatelův pokus hodnotit svou
výpověď později
jako „výraz lítosti“ je v kontextu citovaných pasáží zcela nepřesvědčivý. V kontextu
s předchozím
zpochybněním vzdělání soudce v určitém oboru jde o zjevnou gradaci kritiky, nikoliv
o pokus
empatického vyjádření účasti na těžkém údělu zdravotně postiženého.
Vedle výše uvedeného nelze odhlédnout od skutečnosti, že podání, jehož část byla
shledána jako
urážlivá, formuloval právní profesionál, advokát. Shodou okolností tuto skutečnost
vyzdvihuje i sám
stěžovatel, ovšem v tom smyslu, že byl ohledně obsahu jím koncipovaného podání zásadně
vázán s
ohledem na ustanovení zákona
o
advokacii a etických předpisů pokyny žalobkyně. Nadto odpovědnost za obsah
podání distribuuje
na žalobkyni v tom smyslu, že konec konců obsah podání stvrdila svým podpisem. K
tomu budiž
poznamenáno následující:
V první řadě je třeba zásadně odmítnout pokus o distribuci odpovědnosti za obsah
podání
zpracovávaného advokátem na jeho klienta, jehož pokyny se řídí. Procesní teorie sice
samozřejmě
vychází z toho, že procesní úkony učiněné zástupcem účastníka jsou nahlíženy jako
úkony onoho
účastníka, nicméně pokud jde o procesně nerelevantní jednání v řízení (tj. jednání,
které nemá samo
o sobě vliv na průběh a výsledek řízení), typicky jednání týkající se právě pořádku
v řízení, je
přičitatelné vždy té osobě, která skutečně jedná. Procesní úkon (kasační stížnost),
jehož obsahem
byly urážlivé pasáže, podal a koncipoval stěžovatel jako zástupce žalobkyně. Podle
běžného úzu byla
kasační stížnost opatřena v závěru jménem žalobkyně (nikoliv tedy jejím podpisem,
jak stěžovatel
uvádí), signována však byla stěžovatelem, a to u jeho identifikace jako zástupce
žalobkyně na
titulní stránce kasační stížnosti. Již Nejvyšší správní soud Republiky československé
v rozhodnutí
ze dne 30. 10. 1934 ve věci sp. zn. 16539/34 dovodil, že za urážlivé podání odpovídají
právě i
advokáti, kteří jako zmocněnci užívají v písemných podáních urážejícího způsobu psaní.
Stejně tak
zcela explicitně konstatoval i novodobý Ústavní soud, že sice je třeba mít na paměti,
že účastníky
soudního řízení jsou fyzické nebo právnické osoby, nikoliv jejich zástupci, nicméně
pokud jde o
vztahy při zajištění pořádku při vedení soudního řízení, jde případně o přímý vztah
soudu a
„rušícího“ advokáta (srov. zejména usnesení ve věci sp. zn.
III. ÚS 234/96,
ve věci sp.
zn. III. ÚS 749/2000,
či ve
věci sp. zn. I. ÚS
818/06). V
tomto ohledu tedy považuje Nejvyšší správní soud stěžovatele z hlediska pořádku a
důstojnosti
soudního řízení za plně odpovědného za obsah podání, které jako zástupce (advokát)
účastníka řízení
sepsal a soudu doručil.
Dále pak Nejvyšší správní soud musí co nejrozhodněji odmítnout stěžovatelovu argumentaci
v tom
smyslu, že snad jeho profesní závazek vázanosti pokynem klienta ospravedlňuje užití
výrazových
prostředků, které
klient
požaduje, resp. které (byť expresivně) vyjadřují klientovy
názory na soudní
rozhodnutí. Takový výklad stavovských předpisů je třeba odmítnout jako zcela scestný.
Podle
§ 16 odst. 1 zákona
č. 85/1996
Sb., o advokacii, je sice advokát povinen chránit a prosazovat práva a oprávněné
zájmy
klienta a řídit se jeho pokyny, nicméně pokyny klienta však není vázán, jsou-li v
rozporu s právním
nebo stavovským předpisem. Přitom podle
§ 17 téhož
zákona je advokát
při výkonu advokacie povinen postupovat tak, aby nesnižoval důstojnost advokátního
stavu; za tím
účelem je zejména povinen dodržovat pravidla profesionální etiky a pravidla soutěže.
Pravidla
profesionální etiky a pravidla soutěže stanoví stavovský předpis. Tím je usnesení
představenstva
České advokátní komory ze dne 31. října 1996, č. 1/1997, kterým se stanoví pravidla
profesionální
etiky a pravidla soutěže advokátů České republiky (dále jen „etický kodex“). Etický
kodex
zcela
jasně přitom stanoví, že advokát je jednak všeobecně povinen poctivým, čestným a
slušným chováním
přispívat k důstojnosti a vážnosti advokátního stavu
(čl. 4 odst. 1 etického kodexu),
jednak je
speciálně ve vztahu k soudům povinen zachovávat náležitou úctu a zdvořilost
(čl. 17 odst. 1 etického kodexu).
Postavení stěžovatele jako advokáta jej tedy zavazuje naopak k mnohem vyššímu
standardu chování a
neumožňuje akceptovat u advokáta způsoby, které by snad byly omluvitelné jistými
okolnostmi u
účastníka řízení.
V tomto ohledu a při opakovaném zdůraznění deontického charakteru soudní autority
je podle názoru
Nejvyššího správního soudu třeba opět velmi důrazně poukázat na setrvalou judikaturu
Evropského
soudu pro lidská práva při výkladu
čl. 10 Úmluvy
o ochraně lidských
práv a základních svobod, pokud se týká právě výroků advokátů na adresu soudů.
Evropský soud
pro lidská práva v této souvislosti zásadně ve všech věcech konstatuje, že zvláštní
postavení
advokátů (resp. právních profesionálů obecně) spočívá při výkonu soudnictví v tom,
že mají ústřední
význam zprostředkovatele mezi veřejností a soudy. Tímto postavením zprostředkujícího
článku lze pak
vysvětlit právě obvyklá omezení (resp. regulace) chování členů tohoto stavu, včetně
omezení svobody
projevu. Evropský soud pro lidská práva dokonce výslovně konstatuje, že při zohlednění
klíčové
pozice advokátů lze od nich oprávněně očekávat, že přispějí k řádnému výkonu soudnictví,
a tak i k
udržení (získání) důvěry v soudnictví. Jakkoliv tedy
článek 10 Úmluvy
o ochraně
lidských práv a základních svobod nechrání pouze podstatu vyřčených myšlenek
a sdělení, ale
též formu, jakou se projevují, a jakkoliv jsou advokáti jistě oprávněni komentovat
veřejně výkon
soudnictví, jejich kritika musí mít meze, neboť právníkova svoboda slova v soudní
síni není
neomezená a zájmy, jako je autorita soudu, jsou natolik důležité, aby ospravedlnily
omezení tohoto
práva (srov. např. rozsudek ESLP ze dne 20. 5. 1998 ve věci Schöpfer proti Švýcarsku,
č. stížnosti
25405/94; rozsudek ze dne 21. 3. 2002 ve věci Nikula proti Finsku, č. stížnosti 31611/96,
či
rozsudek ze dne 15. 12. 2005 ve věci Kyprianou proti Kypru, č. stížnosti 73797/01).
S ohledem na
právě uvedené se jeví zcela neopodstatněným stěžovatelův poukaz na realizaci práva
na svobodný
projev ve smyslu čl.
17 odst.
1 a odst.
2 Listiny
základních práv a svobod.
To ostatně potvrzuje rovněž setrvalá
judikatura
Ústavního soudu ve věci ukládání
pořádkových
pokut v soudním řízení - standardní argumentací stěžovatelů před Ústavním soudem
je totiž právě
poukaz na domnělé porušení čl.
17
Listiny základních práv a svobod. Ústavní soud tyto poukazy zásadně odmítá
s tím, že
čl. 17 odst. 1
Listiny základních
práv a svobod zaručuje každému svobodu projevu a právo na informace, tj. právo
svobodně
(nerušeně) projevovat své myšlenky, příp. své znalosti, a právo být informován. Svoboda
projevu je
konkretizována v čl.
17 odst. 2
Listiny, v němž se projevem rozumí vyjádření názoru. V tomto smyslu Ústavní
soud chápe
svobodu projevu jako právo vyjádření svých myšlenek, resp. idejí, vědomostí (znalostí),
představ,
přání apod., a to jak vůči určitému adresátu, tak veřejně vůči komukoliv. Také toto
právo je však
nutno pojímat v jeho společenském kontextu. Ústavní soud již v nálezu ve věci sp.
zn.
III. ÚS 359/96
konstatoval,
že svoboda projevu a vyjádření vlastních názorů nemá charakter filosofické kategorie,
ale jako pojem
ústavněprávní při své aplikaci na konkrétní skutkový základ podléhá obvyklým zásadám
a pravidlům
právní
interpretace
. Ústavně zaručené právo vyjadřovat své názory, bez ohledu na
případně možné
omezení zákonem (čl.
17 odst. 4
Listiny), je již obsahově omezeno právy jiných, ať již tato práva plynou jako
ústavně
zaručená z ústavního pořádku republiky či z jiných zábran daných zákonem chránících
celospolečenské
zájmy a hodnoty; nejen tato obsahová omezení mohou právo vyjadřovat názory zbavit
jeho ústavní
ochrany, neboť i forma, jíž se názory navenek vyjadřují, je úzce spjata s ústavně
zaručeným právem,
k němuž se upíná. Proto Ústavní soud dospívá k názoru, že pokud vybočí publikovaný
názor z mezí v
demokratické společnosti obecně uznávaných pravidel slušnosti, ztrácí charakter korektního
úsudku a
jako takový se pravidla ocitá již mimo rámec ústavní ochrany. Z toho vyplývá, že
v podstatě lze
pokládat za nezbytné sankcionování či prevenci před urážlivými útoky proti objektům
ochrany, pokud
„formality“, „podmínky“, „omezení“ či „sankce“ jsou přiměřené legitimnímu účelu.
V tomto ohledu
Ústavní soud zásadně neshledává v případném uložení pořádkové pokuty zásah do základního
práva
projevovat myšlenky či šířit informace, neboť jde toliko o sankcionování nekultivovaného
způsobu
jejich šíření. Ústavní soud shledává, že v určitých situacích (mezi něž patří i soudní
řízení) je
třeba volit adekvátní výrazové prostředky respektující obecně přijímané zásady slušného
chování
(srov. např. usnesení ve věci sp. zn.
II. ÚS 76/2000,
obdobně, s
větším důrazem na věcnost projevu a slušnost vystupování usnesení ve věci sp. zn.
II. ÚS
2966/07).