Řízení před soudem: soudní přezkum rozhodnutí správního orgánu ve věci soukromého
práva
Rozhodnutí o povinnosti odběratele uhradit náklady spojené s výrobou,
prodejem a
likvidací tabákových nálepek v případě jejich objednání a neodebrání, které celní
úřad vydal dle
§ 118 odst.
6 zákona č.
353/2003 Sb., o spotřebních daních, je rozhodnutím správního orgánu o věci,
která vyplývá z
občanskoprávních či obchodních vztahů. O žalobě podané proti tomuto rozhodnutí rozhoduje
soud v
občanském soudním řízení dle §
244 odst. 1 o. s. ř.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 5. 2010, čj.
9 Afs
97/2009-115)
Prejudikatura: č. 448/2005 Sb. NSS.
Věc: Akciová společnost CZT proti Celnímu ředitelství Praha o úhradu
nákladů spojených s
výrobou, prodejem a likvidací tabákových nálepek, o kasační stížnosti žalobce.
Žalobce jakožto odběratel tabákových nálepek neodebral od pověřeného celního
úřadu 1 063 152 ks
objednaných tabákových nálepek (0,11 Kč/ks), a proto Celní úřad Kolín (dále jen „celní
úřad“)
rozhodnutím ze dne 28. 3. 2007 žalobci uložil podle
§ 118 odst.
6 zákona o
spotřebních daních povinnost uhradit náklady spojené s výrobou, prodejem a
likvidací
tabákových nálepek, v celkové částce 116 946,72 Kč.
Žalobce proti rozhodnutí podal odvolání. Namítal, že celní úřad započítal do
celkové částky
nákladů také tabákové nálepky v počtu 1 003 008 ks, které žalobce neodebral nikoli
vlastní vinou,
ale v důsledku toho, že příslušné celní orgány nepovažovaly předmětné tabákové výrobky
za doutníky,
ale za tabák ke kouření, s čímž se žalobce neztotožňuje. Žalovaný odvolání rozhodnutím
ze dne 12. 6.
2007 zamítl.
Žalobce napadl rozhodnutí žalovaného žalobou u Městského soudu v Praze, v níž
uplatnil v zásadě
shodné námitky jako v podaném odvolání. Městský soud rozsudkem ze dne 20. 5. 2009
žalobu zamítl.
Poukázal na skutečnost, že podle
§ 118 odst.
6 zákona o
spotřebních daních je vznik povinnosti uhradit náklady spojené s výrobou,
prodejem a
likvidací objednaných tabákových nálepek vázán pouze na jedinou podmínku, a to na
jejich neodebrání.
Povinnost objednat a odebrat tabákové nálepky je důsledkem povinnosti výrobce nebo
dovozce
tabákových výrobků značit tabákové výrobky vyrobené na daňovém území České republiky,
na daňové
území České republiky dovezené nebo na daňové území České republiky dopravené z jiného
členského
státu, tabákovou nálepkou. Státu vznikly v souvislosti s objednávkou nálepek náklady
vynaložené na
jejich výrobu a prodej. Odběratel je povinen při odběru tabákových nálepek uhradit
jejich cenu a v
případě, že tyto nálepky neodebere, je spravedlivé na něm požadovat, aby uhradil
alespoň náklady,
které státu vznikly s jejich výrobou a prodejem. Neodebráním nálepek vzniká státu
škoda
představovaná právě zákonem definovanými náklady. Odpovědnost za tuto škodu je odpovědností
objektivní a není možné se jí zprostit poukazem na subjektivní stránku jednání odběratele.
Ať již
byly příčiny, pro které žalobce nálepky neodebral, jakékoliv, tj. mohlo se jednat
o vyšší moc,
opomenutí žalobce apod., zákon mu nedává prostor se této odpovědnosti jakkoli zprostit.
Proti rozsudku městského soudu žalobce (stěžovatel) brojil kasační stížností.
Nesouhlasil s
právním posouzením městského soudu, že není možné se zprostit odpovědnosti za neodebrání
tabákových
nálepek podle §
118 odst. 6
zákona o spotřebních daních. Dle názoru stěžovatele se městský soud měl zabývat
příčinami
vzniku škody, tj. z jakých důvodů stěžovatel neodebral objednané tabákové nálepky,
neboť se tak
stalo nikoli jeho vlastní vinou, ale v důsledku toho, že celní orgány považovaly
předmětné výrobky
za neznačené, tj. nepovažovaly je za doutníky, s čímž stěžovatel nesouhlasil.
Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Městského soudu v Praze zrušil a věc
mu vrátil k
dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
(...) Nejvyšší správní soud přezkoumal napadené rozhodnutí městského soudu a dospěl
k závěru, že
kasační stížnost je důvodná. Nikoli však z důvodů uplatněných stěžovatelem v kasační
stížnosti dle
§ 103 odst.
1 písm. a)
a písm. b)
s. ř. s.,
ale vzhledem k vadě řízení před městským soudem, která mohla mít (a v daném případě
měla) za
následek nezákonné rozhodnutí o věci samé dle
§ 103 odst.
1 písm. d) s. ř.
s. K takové vadě je Nejvyšší správní soud povinen dle
§ 109 odst.
3 s. ř. s.
přihlédnout z úřední povinnosti (
ex offo
). V projednávané věci se městský soud dopustil
tohoto
pochybení tím, že meritorně přezkoumal rozhodnutí správního orgánu vyplývající dle
názoru zdejšího
soudu ze vztahu majícího soukromoprávní povahu, v důsledku čehož vydal rozhodnutí
mimo zákonem mu
svěřenou pravomoc (§
4 s. ř.
s.).
Posouzení soukromoprávní či veřejnoprávní povahy konkrétní věci má zásadní procesní
význam pro
určení, zda k jejímu projednávání a rozhodování je dána pravomoc civilních soudů
či pravomoc
správních soudů a v jakém rozsahu. V případě soukromoprávní podstaty sporu
soudní řád správní
odmítá
přezkoumat rozhodnutí správního orgánu ve správním soudnictví
[§ 46 odst. 2
a
§ 68 písm.
b) s. ř. s.]
a odkazuje navrhovatele na civilní řízení soudní, v němž bude věc projednána obecným
soudem v řízení
podle nové části páté občanského
soudního řádu, účinné od 1. 1. 2003. Toto řízení má povahu přezkumnou i nalézací
a od
správního soudnictví se významně odlišuje nejen např. vymezením okruhu účastníků,
ale především
způsobem rozhodnutí v situaci, kdy soud shledá rozhodnutí správního orgánu nesprávným.
V takovém
případě je civilní soud povolán sám přímo ve věci rozhodnout a nahradit rozhodnutí
správního orgánu,
zatímco správní soud by napadené rozhodnutí toliko zrušil, věc vrátil žalovanému
zpět k dalšímu
řízení a zavázal jej svým právním názorem.
Nejvyšší správní soud v rozhodnutí rozšířeného senátu ze dne 12. 10. 2004, čj.
4 As 47/2003-125,
č. 448/2005 Sb. NSS, vyslovil, že pro určení toho, zda se určitá věc bude projednávat
v civilním
nebo ve správním soudnictví, se nabízejí různé cesty: především použití teorie zájmové,
teorie
mocenské, teorie organické či metody právního regulování. Ačkoli žádná z těchto metod
není natolik
spolehlivá, aby vždy a v každém konkrétním případě dokázala poskytnout jednoznačnou
odpověď na
položenou otázku, Nejvyšší správní soud považuje za nutné alespoň v základních rysech
přiblížit
podstatu těchto shora uvedených teorií.
Nejméně spolehlivá, avšak nejjednodušší, je bezpochyby teorie zájmová, jejíž podstata
spočívá v
tom, že veřejné právo chrání zájmy veřejné, zatímco právo soukromé chrání zájmy soukromé.
Veřejným
zájmům se přitom přikládá vyšší hodnota (větší „právní cennost“) než zájmům soukromým
(srovnej
Hoetzel, J. Dualismus právní. In: Slovník veřejného práva československého. Svazek
I., s. 493 a
násl.). Mezi soukromým a veřejným zájmem však neexistují přesné hranice a nelze nijak
spolehlivě
stanovit, zda konkrétní zájem je veřejný či soukromý. Tato skutečnost je způsobena
i tím, že určitá
skupina zájmů může mít zároveň povahu zájmů soukromých i zájmů veřejných. Již z tohoto
důvodu nemůže
být kritérium zájmu jediným diferenciačním kritériem třídění práva.
Podle mocenské teorie mají účastníci soukromoprávních vztahů rovné postavení,
zatímco ve vztazích
veřejnoprávních se projevuje zákonem přesně vymezené nadřazené postavení nositele
veřejné moci,
který v mezích zákona a způsoby, které zákon předvídá, autoritativně rozhoduje o
právech a
povinnostech fyzických a právnických osob. Ani tato teorie však není spolehlivá ve
všech případech,
neboť i ve veřejném právu se setkáváme se vztahy, v nichž mají účastníci rovné postavení,
a v
soukromém právu naopak se vztahy, v jejichž rámci má jedna ze stran více práv než
strana druhá, a
tedy jejich formálně právní postavení není rovné.
Organická teorie přiřazuje k veřejnoprávním takové právní vztahy, v jejichž rámci
jeden z
účastníků vystupuje v tomto právním poměru z důvodu výkonu funkce veřejného svazu
nebo z důvodu své
příslušnosti k některému veřejnému svazu (veřejnoprávní korporaci). Jestliže účastníci
vstoupili do
právního vztahu nezávisle na svém charakteru veřejnoprávní
korporace
, resp. nezávisle
na
příslušnosti k veřejnoprávní korporaci, pak jde o poměr práva soukromého.
Nejspolehlivější pak je rozlišování soukromého a veřejného práva v závislosti
na uplatňující se
metodě právní regulace (srovnej Macur, J. Občanské právo procesní v systému práva.
UJEP : Brno,
1975, s. 111 a násl.). Metodou právní úpravy se zde rozumí specifický způsob právního
regulování,
vyjadřující povahu a míru působení jednotlivých účastníků právního vztahu na vznik
a rozvíjení
tohoto vztahu, resp. vyjadřující povahu a míru účasti subjektů právního vztahu na
formování jeho
obsahu. Tato teorie vychází z teze, že právní vztahy představují funkční vazby mezi
různými
objektivními zájmy existujícími ve struktuře zájmu. Právní vztahy tyto zájmy integrují
a umožňují
jejich interakci, přičemž dochází k interakci a integraci objektivních zájmů různého
druhu a
významu. Výrazem povahy těchto funkčních spojení v rámci vnitřní struktury právního
vztahu je potom
metoda právní regulace. Zpravidla přitom platí, že soukromoprávní metoda právní regulace
je metodou
rovnosti (§ 2 odst.
2 občanského
zákoníku), zatímco veřejnoprávní metoda regulace je naopak vertikální, tzn.
jeden ze subjektů
právního vztahu vystupuje jako nositel veřejné moci a může jednostranně ukládat druhému
účastníku
právního vztahu povinnosti. I zde však existují výjimky, kdy postavení účastníků
právního vztahu
nelze vtěsnat do uvedeného modelu.
Při rozlišování soukromoprávní či veřejnoprávní povahy věci je však nutné vždy
důsledně
identifikovat předmět řízení, tj. povahu právních vztahů, které jsou předmětem konkrétního
právního
posouzení. V souzené věci je nepochybné, že předmětem řízení byla povinnost stěžovatele
stanovená v
§ 118 odst.
6 zákona o
spotřebních daních uhradit náklady spojené s výrobou, prodejem a likvidací
tabákových
nálepek, které ačkoli byly stěžovatelem objednány, následně nebyly u pověřeného celního
úřadu
odebrány.
Povinnost značení tabákových výrobků tabákovými nálepkami je upravena v
§ 114 a násl.
zákona o
spotřebních daních. Povinnost označovat tabákové výrobky tabákovou nálepkou
se týká pouze
těch výrobků, které jsou určeny ke spotřebě na území České republiky. To jsou obecně
tabákové
výrobky (viz §
101
uvedeného zákona) vyrobené na daňovém území České republiky, na daňové území České
republiky
dovezené ze třetích zemí nebo na daňové území České republiky dovezené z jiného členského
státu,
pokud nejsou dopravovány v režimu podmíněného osvobození od daně s následným umístěním
výrobků v
daňovém skladu nebo pokud není v odstavcích 6 a 7 stanoveno jinak
(§ 114 odst.
2 téhož
zákona).
Právní úpravu objednávání, odběru a distribuce tabákových nálepek obsahuje
§ 118 zákona o
spotřebních
daních. Podle odstavce
2 tohoto ustanovení nákup tabákových nálepek od jejich výrobce, jejich přepravu
od výrobce k
pověřenému celnímu úřadu a jejich odběr na daňovém území České republiky výrobcem
nebo dovozcem
zajišťuje pověřený celní úřad, který zároveň vykonává kontrolu přepravy, uložení
a užití tabákových
nálepek u výrobce nebo dovozce. Pověřeným celním úřadem je dle
§ 103 odst.
2 zákona o
spotřebních daních Celní úřad Kolín.
Výrobce tabákových nálepek smí prodávat tabákové nálepky výhradně pověřenému celnímu
úřadu a také
odběratel (tj. výrobce, dovozce nebo osoba pověřená k odběru tabákových výrobků podle
§ 118 odst.
3 zákona o
spotřebních daních) je povinen objednávat a odebírat tabákové nálepky výhradně
u tohoto
pověřeného celního úřadu (§
118
odst. 5 a odst.
7
citovaného zákona). Odběratel nesmí obdržené tabákové nálepky prodat nebo jakýmkoli
způsobem
bezúplatně předat jiným fyzickým nebo právnickým osobám s výjimkou pověřeného celního
úřadu. Toto
ustanovení se nevztahuje na případ, kdy tabákové nálepky jsou předány výrobcům nebo
dodavatelům
tabákových výrobků v jiném členském státě nebo ve třetí zemi za účelem označení tabákových
výrobků
pro uvedení do volného daňového oběhu na daňovém území České republiky.
Zákon o spotřebních
daních
dále v § 118
odst. 11
upravuje termíny pro objednávání tabákových nálepek a v
odstavci 10
téhož
ustanovení stanoví povinnost odběratele uhradit cenu tabákových nálepek. Odběratel
si na své vlastní
náklady zajišťuje také přepravu tabákových nálepek od pověřeného celního úřadu a
jejich uložení a
užití. V případě, že stěžovatel neodebere od pověřeného celního úřadu tabá- kové
nálepky, které si
objednal, je povinen uhradit náklady spojené s výrobou, prodejem a likvidací těchto
tabákových
nálepek (§ 118
odst. 6 zákona o
spotřebních daních).
V objednávce tabákových nálepek, jejíž vzor upravuje
příloha č.
3 prováděcí
vyhlášky č. 467/2003 Sb., o používání tabákových nálepek při značení tabákových
výrobků, ve
znění účinném pro projednávanou věc, je odběratel povinen si sám vypočítat hodnotu
odpovídající výši
daňové povinnosti objednaných tabákových nálepek
(§ 118 odst.
4 zákona o
spotřebních daních). Objednávka zároveň plní funkci daňového přiznání s výjimkou
tabákových
výrobků, u kterých vznikla povinnost daň přiznat a zaplatit podle
§ 9 odst. 3
písm. e),
§ 9 odst. 3
písm. f)
nebo § 101a
téhož zákona.
Daň je zaplacena použitím tabákové nálepky; použitím se rozumí umístění tabákové
nálepky na
jednotkovém balení a pod průhledný přebal, pokud se tento používá, tak, aby při otevření
jednotkového balení došlo k jejímu poškození. Tabákové nálepky musí být použity v
okamžiku, kdy
vzniká povinnost daň přiznat a zaplatit
(§ 116 odst.
1 až 4 zákona o
spotřebních daních).
Podle § 119
odst. 1 a
odst. 2
citovaného
zákona odběrem tabákových nálepek vzniká odběrateli povinnost uhradit hodnotu tabákové
nálepky,
která odpovídá výši daňové povinnosti tabákového výrobku za jednotkové balení určené
k přímé
spotřebě. Hodnota tabákových nálepek je u cigaret a tabáku ke kouření i u doutníků
a cigarillos
splatná do 60 dnů ode dne odebrání tabákových nálepek od pověřeného celního úřadu.
V případě, že
není hodnota tabákových nálepek uhrazena již při jejich odběru, je odběratel povinen
poskytnout
zajištění hodnoty tabákových nálepek objednaných u pověřeného celního úřadu, a to
ve formě bankovní
záruky vystavené ve prospěch celního úřadu, pokud takovou záruku celní úřad povolí,
nebo složením či
převodem finančních prostředků na depozitní účet pro zajištění daně zřízený celním
úřadem
(§ 119 odst.
5 zákona o
spotřebních daních). K zajištění úhrady hodnoty tabákových nálepek k odebraným
tabákovým
nálepkám, které dosud nebyly použity na jednotkovém balení, vzniká také zákonné zástavní
právo
(§ 120 zákona
o spotřebních
daních).
Jak již bylo uvedeno výše, předmětem řízení v uvedené věci byla povinnost stěžovatele
stanovená v
§ 118 odst.
6 zákona o
spotřebních daních uhradit náklady spojené s výrobou, prodejem a likvidací
tabákových
nálepek, neboť si u pověřeného celního úřadu objednal tabákové nálepky, které následně
neodebral.
Nejvyšší správní soud na základě výše uvedených ustanovení dospěl k závěru, že
při aplikaci
§ 118 odst.
6 zákona o
spotřebních daních se nejedná o správní trestání, jak stěžovatel uvádí v kasační
stížnosti.
Tento závěr vyplývá z povahy samotného
§ 118 odst.
6 citovaného
zákona, jehož smyslem není ukládat stěžovateli sankci za porušení právní povinnosti;
a dále je
potvrzen podstatou §
135a
odst. 1 písm. f) zákona o spotřebních daních, které samostatně upravuje skutkovou
podstatu
tzv. jiného správního deliktu, jehož se dopustí právnická osoba nebo fyzická osoba
podnikající tím,
že neobjedná nebo neodebere tabákové nálepky od pověřeného celního úřadu, pokud tuto
povinnost má.
Osobě, která se dopustí tohoto jednání, hrozí pokuta až do výše 5 mil. Kč.
Zákon o spotřebních
daních
tedy upravuje jednak deliktní odpovědnost osoby, která neodebere tabákové nálepky
[§ 135a odst.
1 písm. a)
zákona o spotřebních daních], a v jiné části zákona upravuje povinnost toho,
kdo objednal a
neodebral tabákové nálepky, uhradit náklady, které vznikly v souvislosti s výrobou,
prodejem a
likvidací tabákových nálepek (§
118 odst. 6 zákona o spotřebních daních). V projednávané věci celní úřady
vůči stěžovateli
postupovaly podle §
118 odst.
6 citovaného zákona.
Z pohledu zdejšího soudu je pro posouzení věci stěžejní, že právní úprava obsažená
v
zákoně o spotřebních
daních ve
vztahu k tabákovým nálepkám výslovně rozlišuje dva druhy platební povinnosti na straně
odběratele, a
to povinnost hradit hodnotu tabákových nálepek (srovnej
§ 119 odst.
1 uvedeného
zákona) a cenu tabákových nálepek
(§ 118 odst.
10 téhož
zákona). Ve vztahu k hodnotě tabákové nálepky zákon výslovně stanoví, že hodnota
odpovídá výši
daňové povinnosti a v případě, že není uhrazena již při odběru tabákových nálepek,
je odběratel
povinen poskytnout odpovídající zajištění. Na straně odběratele se v tomto případě
nepochybně jedná
o povinnost veřejnoprávního charakteru, neboť hodnota odebíraných tabákových nálepek
zároveň
odpovídá výši spotřební daně, kterou je daňový subjekt povinen uhradit na základě
výpočtu
provedeného v objednávce, která zároveň plní funkci daňového přiznání. Stát, reprezentovaný
pověřeným celním úřadem, zde ve vztahu k daňovému subjektu vystupuje jako nositel
veřejné moci,
autoritativně rozhodující o právech a povinnostech daňového subjektu v nerovném právním
vztahu.
Naproti tomu ve vztahu k ceně tabákových nálepek, kterou je odběratel povinen
uhradit podle
§ 118 odst.
10 zákona o
spotřebních daních, zákon nespecifikuje obsah tohoto pojmu. V této souvislosti
je možno vyjít
z důvodové zprávy k zákonu č.
325/1993 Sb.,
který s
účinností od 1. 1. 1994 novelizoval starý zákon č.
587/1992 Sb.,
o spotřebních
daních. Citovaná novela zavedla do právního řádu České republiky povinnost značení
některých
tabákových výrobků (tehdy pouze cigaret), byť tabákové nálepky plnily pouze evidenční
funkci a
jejich odběr od celního orgánu nebyl bezprostředně spojen s povinností uhradit daň.
Přesto zákon již
v té době ukládal daňovému subjektu povinnost uhradit cenu tabákových nálepek, která
podle důvodové
zprávy obsahovala náklady a přiměřený zisk jejich výrobce, tj. Státní tiskárny cenin,
státního
podniku, který pro Českou republiku zajišťuje tisk tabákových nálepek dodnes.
Stejně tak odborná literatura (srovnej např. Svátková, S. Spotřební a ekologické
daně v České
republice. Wolters Kluwer : Praha, 2009, s. 225) se k problematice určení ceny tabákové
nálepky dle
stávající právní úpravy vyslovuje následovně: „Prodej nálepek pověřeným celním úřadem
probíhá na
komerční bázi za smluvní ceny. Vedle toho si oprávněná osoba hradí přepravní a případně
skladovací a
další náklady. [...] Kupní cena ani uvedené náklady nezahrnují samotnou spotřební
daň, resp. daňovou
povinnost vážící se k tabákovým výrobkům. Je proto nezbytné důsledně odlišovat cenu
tabákové nálepky
na jedné straně a hodnotu tabákové nálepky na straně druhé.“
Z výše uvedeného vyplývá, že odebere-li odběratel objednané tabákové nálepky,
je povinen kromě
jejich hodnoty, která odpovídá výši daňové povinnosti, uhradit pověřenému celnímu
úřadu také jejich
cenu, stanovenou na tržním principu. Tato cena, jak je uvedeno výše, obsahuje náklady
na výrobu
tabákových nálepek a přiměřený zisk výrobce, od něhož pověřený celní úřad vyrobené
tabákové nálepky
odebírá. Je tedy zřejmé, že stejně jako pověřený celní úřad ve vztahu k výrobci (Státní
tiskárně
cenin) nevystupuje jako nositel veřejné moci, ale oba účastníci mají v tomto obchodním
vztahu rovné
postavení; tak i v případě navazujícího právního vztahu se jeho účastníci, tj. pověřený
celní úřad a
odběratel tabákových nálepek, nacházejí v rovném postavení, pokud jde o úhradu ceny
tabákových
nálepek, resp. následně požadovanou úhradu nákladů spojených s výrobou, prodejem
a likvidací
tabákových nálepek.
Z obsahu samotného zákona
o
spotřebních daních ani z důvodové zprávy přitom nelze seznat, jaký úmysl zákonodárce
sledoval
při stanovení povinnosti odběratele hradit kromě hodnoty tabákových nálepek také
jejich cenu. Na
tomto místě lze proto toliko dovozovat, že prostřednictvím institutu úhrady ceny
tabákových nálepek
stát přenáší na daňový subjekt povinnost, kterou sám nese ve vztahu ke Státní tiskárně
cenin,
externě zajišťující výrobu cenin v podobě tabákových nálepek, s čímž dle názoru zdejšího
soudu přímo
souvisí také právní úprava obsažená v
§ 118 odst.
6 zákona o
spotřebních daních. Smyslem tohoto ustanovení je přenést na odběratele alespoň
v částečném
rozsahu povinnost spočívající v úhradě nákladů, a to nákladů spojených s výrobou,
prodejem a
likvidací tabákových nálepek, které ač si odběratel u celního úřadu objednal, následně
neodebral. I
když je uvedená povinnost stanovena veřejnoprávním předpisem, zákonodárce zde k ochraně
vynaložených
nákladů a k ochraně proti riziku spojenému s „marnou“ výrobou následně neodebraných
tabákových
nálepek využívá soukromoprávního institutu náhrady škody, jejíž výše se odvíjí od
výše nákladů
spojených s výrobou, prodejem a likvidací neodebraných tabákových nálepek. Státu
vznikají v
souvislosti s objednávkou nálepek náklady vynaložené na jejich výrobu a prodej, neboť
sám tyto
nálepky nakupuje od externího výrobce, kterým je Státní tiskárna cenin, státní podnik.
Odběratel je
povinen při odběru tabákových nálepek uhradit jejich cenu a v případě, že tyto nálepky
neodebere,
zákon na něm v §
118 odst.
6 citovaného zákona požaduje alespoň úhradu těch nákladů, které vznikly v
souvislosti s
výrobou, prodejem a následnou likvidací objednaných nálepek. Neodebráním nálepek
vzniká státu škoda
představovaná právě těmito zákonem definovanými náklady.
V této souvislosti pak nelze opomenout, že přezkumu v občanském soudním řízení
nasvědčuje i jiná,
neméně důležitá okolnost, spojená s otázkou rozsahu dokazování v soudním řízení.
Přestože se nejedná
o právě posuzovaný případ, nepochybně tato skutečnost sehrává významnou roli i při
rozhodování v
této věci a je třeba na ni upozornit zejména v souvislosti s budoucími spory a okruhem
možných
žalobních námitek. Není totiž vyloučeno, že daňový subjekt vznese v žalobním návrhu
námitky
vztahující se k výši vyčíslených nákladů, a v soudním řízení tak bude nutno provádět
dokazování v
tom směru, jaké konkrétní částky byly vynaloženy na tisk, prodej a likvidaci tabákových
nálepek a
zda se jednalo o náklady účelně vynaložené. V tomto ohledu občanské soudní řízení
nepochybně
poskytuje jeho účastníkům vyšší stupeň soudní ochrany a dostatečný prostor pro přezkum
sporných
tvrzení účastníků soukromoprávní povahy, než jaký jim může být poskytnut ve správním
soudnictví.
Ze všech výše uvedených důvodů proto Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že
právě posuzovaný
případ spadá do kategorie vztahů soukromoprávních, a tedy přezkoumání stěžovatelem
podaného návrhu
není v pravomoci správních soudů rozhodujících dle
§ 4 s. ř. s.
o žalobách
proti rozhodnutím vydaným v oblasti veřejné správy. Celní orgán v daném případě rozhodl
podle
zvláštního zákona o věci, která vyplývá z občanskoprávních či obchodních vztahů,
a tedy je zde dána
pravomoc soudu v občanském soudním řízení dle
§ 244 odst. 1
o. s. ř.
(...)