Rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu podle
§ 118c zákona č.
361/2000
Sb., o silničním provozu, není rozhodnutím předběžné povahy podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s. a
není vyloučeno ze soudního přezkumu.
(Podle rozsudku rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
8. 12. 2009, čj.
7 As 69/2008-47)
Prejudikatura: č. 886/2006 Sb. NSS, č. 1764/2009 Sb. NSS; nálezy Ústavního
soudu č.
291/1999 Sb., č. 67/2003 Sb. ÚS (sp. zn.
I. ÚS 412/01),
č. 77/2003 Sb.
ÚS (sp. zn. II. ÚS
419/01).
Věc: Dmytro O. proti Krajskému úřadu Plzeňského kraje o zadržení řidičského
průkazu, o
kasační stížnosti žalobce.
Magistrát města Plzně, odbor vnitřních věcí rozhodnutím ze dne 14. 4. 2008 zadržel
žalobci
podle § 118c
odst. 1 zákona č.
361/2000 Sb., o silničním provozu, řidičský průkaz vydaný dne 23. 11. 2007
v Ukrajině pro
skupiny A1, B, C1 do doby pravomocného rozhodnutí o přestupku nebo o trestném činu.
V odvolacím
řízení Krajský úřad Plzeňského kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství, rozhodnutím
ze dne
11. 6. 2008 odvolání zamítl a rozhodnutí správního orgánu I. stupně potvrdil. V důvodech
rozhodnutí
uvedl, že dne 22. 2. 2008 se žalobce dopustil protiprávního jednání tím, že v obci
Losiná při jízdě
s vozidlem Ford neodhadl boční odstup od zaparkovaného vozidla Škoda, a v důsledku
toho došlo ke
střetu obou vozidel s hmotnou škodou cca 25 000 Kč. Při dechové zkoušce bylo zjištěno,
že měl 0,72
promile alkoholu v dechu. Správnímu orgánu I. stupně byl doručen spis obsahující
oznámení o zadržení
řidičského průkazu s dalšími podklady dne 27. 2. 2008. Téhož dne vyhotovil oznámení
o zahájení
řízení o zadržení řidičského průkazu a vyzval žalobce k vyjádření, které bylo předloženo
dne 28. 3.
2008. Žalovaný akceptoval, že právnímu zástupci žalobce byly písemnosti doručeny
až dne 27. 3. 2008,
ovšem k odvolací námitce nedodržení lhůty pěti pracovních dnů po předání řidičského
průkazu uvedl,
že zákon s nedodržením lhůty nespojuje žádný následek - jedná se o lhůtu pořádkovou.
Proti tomu žalobce brojil žalobou opřenou jednak o nedodržení lhůt stanovených
v
§ 118b odst.
4 a v
§ 118c odst.
1 zákona o
silničním provozu a o námitku nemožnosti zadržení řidičského průkazu vydaného
orgánem cizího
státu.
Dne 21. 8. 2008 Krajský soud v Plzni odmítl žalobu. V odůvodnění odkázal na
rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 29. 3. 2006, čj. 2
Afs
183/2005-64, č. 886/2006 Sb. NSS, vymezující znaky rozhodnutí předběžné povahy
ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s. Na
jeho základě dospěl k závěru, že rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu naplňuje
jak formální, tak
materiální znaky úkonu předběžné povahy: jde o rozhodnutí správního orgánu ve veřejnoprávní
věci,
zajišťující určitou věc a současně se lze proti jeho důsledkům bránit v řízení, v
němž musí být
pokračováno před správním, případně jiným státním orgánem, který o věci rozhodne
s konečnou
platností. Své rozhodnutí krajský soud opřel o
§ 46 odst. 1
písm. d) ve
spojení s § 70
písm. b) s. ř.
s.
Proti usnesení krajského soudu žalobce (stěžovatel) podal kasační stížnost,
v níž namítal, že
za rozhodnutí předběžné povahy lze považovat jen takové rozhodnutí, které bude v
dalším řízení
nahrazeno konečným správním rozhodnutím. Nemůže jím tedy být rozhodnutí, které je
vydáváno jako
konečné v rámci vlastního správního řízení, týkajícího se pouze práv a povinností
založených tímto
rozhodnutím. Řízení o zadržení řidičského průkazu je vlastním a svébytným správním
řízením a není
součástí jiného řízení, ať již přestupkového nebo trestního. Nikdy v budoucnu v žádném
dalším řízení
již nebudou zkoumány podmínky pro toto zadržení. Již samotné toto rozhodnutí má závažné
dopady do
života stěžovatele.
Sedmý senát Nejvyššího správního soudu konstatoval, že pro danou věc je stěžejní
posouzení
otázky, zda je rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu podle
§ 118c odst.
1 zákona o
silničním provozu rozhodnutím předběžné povahy ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř.
s.
Sedmý senát při předběžném posouzení věci dospěl k opačnému závěru, než jaký
byl vysloven v
rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 9. 2008, čj.
5 As 42/2008-42 (dostupný na
www.nssoud.cz).
V tomto
rozsudku pátý senát rovněž vycházel z principů vytýčených v rozsudku čj.
2 Afs 183/2005-64, a vyslovil,
že rozhodnutí o
zadržení řidičského průkazu podle
§ 118c odst.
1 zákona o
silničním provozu je svou povahou rozhodnutím předběžné povahy ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Jde o rozhodnutí zadržující řidičský průkaz do doby konečného rozhodnutí, přičemž
doba předběžného
zadržení se započítává do doby výkonu sankce nebo trestu spočívajících v zákazu řízení
motorových
vozidel, pokud tato sankce či trest budou uloženy. V tomto dalším řízení pak je zachováno
právo na
obranu jak před správním orgánem, tak před soudem.
Sedmý senát v usnesení o postoupení věci rozšířenému senátu také poukázal na
rozsudek tohoto
soudu čj. 2 Afs 183/2005-64, a
na jeho vymezení
materiálního a formálního znaku rozhodnutí předběžné povahy. V případě zadržení řidičského
průkazu
neshledal naplněným právě znak procesní.
Poukázal na znění §
118c
odst. 1, odst.
2,
§ 118b a
§ 118a a
dovodil, že po
rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu nenásleduje žádné konečné rozhodnutí, v
němž by bylo
přezkoumáno, zda byly splněny zákonné podmínky pro zadržení podle
§ 118a odst.
1 písm. a) až h)
zákona o silničním provozu. Důvody pro zadržení řidičského průkazu jsou autonomními
skutkovými podstatami, i když se obsahově podobají některým skutkovým podstatám dopravních
přestupků, či výjimečně trestných činů.
Naplnění procesního znaku předběžnosti podle sedmého senátu není možno dovozovat
z toho, že v
přestupkovém nebo v trestním řízení se rozhoduje o obdobném skutku; v rámci těchto
řízení se nelze
bránit proti rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu nebo proti jeho důsledkům.
Pokud správní orgán
či orgán činný v trestním řízení dospěje k závěru, že nebyl spáchán přestupek či
trestný čin, není a
nemůže být rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu zrušeno, a to ani tehdy, pokud
bylo objektivně
nezákonné; řidičský průkaz se pouze vrátí. To má vliv i na případnou náhradu škody
způsobené při
výkonu veřejné moci rozhodnutím, neboť podle zákona č.
82/1998 Sb., o
odpovědnosti za
škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem,
lze nárok na
náhradu škody uplatnit pouze tehdy, pokud nezákonné rozhodnutí bylo zrušeno nebo
změněno příslušným
orgánem.
To, zda jsou naplněny podmínky pro zadržení řidičského průkazu, se zkoumá jen
v rámci tohoto
řízení a nikoliv v řízeních navazujících. Přitom zadržení řidičského průkazu citelně
zasahuje do
práv a povinností jeho držitele; ten nesmí po dobu zadržení řídit motorové vozidlo
a takový následek
je svou intenzitou srovnatelný jen s trestem zákazu činnosti - i ten je časově omezen.
Rozhodnutím o
zadržení řidičského průkazu se tak podle názoru předkládajícího senátu s konečnou
platností
rozhoduje o tom, zda účastník může řídit motorová vozidla do doby rozhodnutí o přestupku
nebo o
trestném činu, přičemž se proti tomuto rozhodnutí nelze bránit v rámci řízení, v
němž je rozhodováno
s konečnou platností o spáchaném skutku.
Podle názoru sedmého senátu je třeba v případě pochybností vykládat výluky ze
soudního přezkumu
restriktivně, tj. ve prospěch soudního přezkumu. Proto věc podle
§ 17 odst. 1 s.
ř. s.
postoupil k rozhodnutí rozšířenému senátu.
Nejvyšší správní soud usnesení Krajského soudu v Plzni zrušil a věc mu vrátil
k dalšímu
řízení.
Z odůvodnění:
III.
Posouzení věci rozšířeným senátem
(-)
III. a) stávající judikatura
14. Jak bylo výše uvedeno, stávající
judikatura
rozhodnutí o zadržení řidičského
průkazu
považovala za rozhodnutí předběžné povahy vyloučené ze soudního přezkumu podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Tento právní názor byl zaujat nejen v označeném rozsudku ze dne 25. 9. 2008, čj.
5 As 42/2008-42, ale i v rozsudku
ze dne 18. 11.
2008, čj. 5 As 77/2008-68. V tomto
druhém případě
byl vyslovený právní názor akceptován i Ústavním soudem, který podanou ústavní stížnost
usnesením ze
dne 30. 6. 2009, sp. zn. I.
ÚS
230/09
1), odmítl.
15. Podrobný přehled judikatury správních soudů k otázce rozhodnutí předběžné
povahy uvedl
Nejvyšší správní soud v rozsudku rozšířeného senátu ze dne 27. 10. 2009, čj.
2 Afs 186/2006-53 (v době rozhodování
této věci
dosud nezveřejněno) - část III. b), III. c), na něž lze odkázat. Pro potřeby posouzení
této věci
jsou dále uvedena jen rozhodnutí, která jsou stěžejní.
16. Tak Nejvyšší správní soud obecně charakterizoval kritéria rozhodnutí předběžné
povahy v
rozsudku ze dne 29. 3. 2006, čj. 2 Afs
183/2005-64, publ. pod č. 886/2006 Sb. NSS, takto: „Rozhodnutí předběžné povahy
ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
musí současně splňovat následující znaky: 1) musí jít o rozhodnutí správních orgánů
ve věcech
veřejnoprávních, upravující předběžně či dočasně poměry osob, zajišťující určité
věci nebo osoby či
zatímně fixující určitý stav (materiální znak); 2) proti tomuto rozhodnutí nebo proti
jeho důsledkům
musí mít každá osoba, jejíž subjektivní práva jím byla dotčena, možnost bránit se
v řízení, jež musí
nutně proběhnout (tj. musí být následně po vydání rozhodnutí zahájeno anebo v něm
musí být
pokračováno, došlo-li k jeho zahájení před vydáním rozhodnutí nebo současně s ním)
před správním
orgánem, který v dané věci rozhodne s konečnou platností (procesní znak).“
17. Výlukou soudního přezkumu rozhodnutí předběžné povahy se zabýval rovněž rozšířený
senát
Nejvyššího správního soudu v usnesení ze dne 21. 10. 2008, čj.
8 As 47/2005-86, č. 1764/2009 Sb.
NSS. Došel k
závěru, že závazné stanovisko, jako je kupříkladu souhlas (či nesouhlas) orgánu ochrany
přírody a
krajiny k povolení stavby vydaný podle
§ 44 zákona č. 114/1992
Sb.,
o ochraně přírody a krajiny, je rozhodnutím podle
§ 65 odst. 1 s.
ř. s.,
které není vyloučeno ze soudního přezkumu jako rozhodnutí předběžné povahy dle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Rozšířený senát zde uvedl tyto charakteristiky správního rozhodnutí předběžné povahy
vyloučeného ze
soudního přezkumu:
a) dočasnost, tj. věcné posouzení je vyhrazeno rozhodnutí konečnému, jehož vydáním
předběžné
rozhodnutí pozbývá účinků,
b) konečné rozhodnutí musí být podrobeno soudnímu přezkumu (srov. nález
Pl. ÚS 8/99):
to v sobě zahrnuje
požadavek, aby předběžné rozhodnutí svým obsahem odpovídalo rozhodnutí konečnému,
aby tak soudní
přezkum rozhodnutí konečného zahrnul i přezkum rozhodnutí předběžného,
c) předběžné a konečné rozhodnutí musí mít obsahově stejný či alespoň částečně
se překrývající
předmět řízení: „Subjektivní vymezení předmětu řízení je určeno hospodářským či společenským
cílem,
který subjekt vyvoláním řízení sleduje, (...) objektivní vymezení nalézá svůj odraz
v systematice
zákonné úpravy, která je vnitřně členěna dle jednotlivých okruhů chráněných zájmů.“
18. Upřesněním těchto kritérií se rozšířený senát Nejvyššího správního soudu zabýval
v rozsudku
ze dne 27. 10. 2009, čj. 2 Afs 186/2006-53.
Konstatoval určitou nedůslednost při posuzování podmínek pro určení rozhodnutí předběžné
povahy,
přičemž shledal, že výluky ze soudního přezkumu se doposud týkaly zejména rozhodnutí
a) typově
odpovídajících předběžnému opatření zatímně upravujícímu poměry účastníků či odvrácení
nebezpečí
zmaření výkonu následného definitivního rozhodnutí, b) rozhodnutí typově odpovídajících
rozhodnutí o
předběžné otázce předurčující rozhodnutí v jiném řízení, c) rozhodnutí svou povahou
spíše
procesních. Poté vyslovil, že „neumožnění soudního přezkumu v případě tvrzené nezákonnosti
či
vadného postupu v řízení, které mu předcházelo, může znamenat pro některé jeho adresáty
značně
nepříznivé důsledky, aniž by ti měli k dispozici jiné účinné prostředky ke včasné
ochraně svých
práv. (-) Přímé přezkumné pravomoci soudů může být takové rozhodnutí odňato pouze
výjimečně, a to
pouze za předpokladu, že soudy je mají možnost přezkoumat alespoň zprostředkovaně
v rámci soudního
přezkumu dotčenou osobou nárokovatelného následného správního rozhodnutí, které v
sobě nutně zahrne
revizi předběžného rozhodnutí vyloučeného ze správního přezkumu (tedy jeho zrušení
či změnu).“
III. b) právní půdorys
19. Podle §
118b zákona o
silničním provozu, je policista oprávněn z důvodů uvedených v
§ 118 odst.
1 písm. a) až
h) zadržet řidičský průkaz. Ustanovení
§ 118a cit.
zákona upravuje
opatření, jimiž je policista v zájmu bezpečnosti a plynulosti provozu na silničních
komunikacích
oprávněn učinit opatření zabraňující další jízdě. Těmito opatřeními jsou příkaz k
odstavení vozidla,
zabránění v jízdě použitím technického prostředku a odtažení vozidla. K zadržení
řidičského průkazu
může přikročit v případě, že řidič:
„a) je podezřelý, že bezprostředně předtím zavinil dopravní nehodu, při které
došlo k usmrcení
nebo těžké újmě na zdraví,
b) ujel z místa dopravní nehody, na které měl bezprostředně předtím účast a kterou
byl povinen
oznámit policii podle §
47 odst.
3 písm. b),
c) řídil motorové vozidlo pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky,
d) se odmítl na výzvu policisty podrobit dechové zkoušce ke zjištění, není-li
ovlivněn
alkoholem,
e) se odmítl na výzvu policisty v případě, že dechová zkouška podle písmene d)
byla pozitivní,
podrobit lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem, ačkoli toto
vyšetření nebylo
spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví,
f) se odmítl na výzvu policisty podrobit lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li
ovlivněn jinou
návykovou látkou, ačkoli toto vyšetření nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví,
g) řídil motorové vozidlo, aniž by byl držitelem řidičského oprávnění příslušné
skupiny nebo
podskupiny,
h) řídil motorové vozidlo, přestože mu byl soudem uložen trest nebo správním orgánem
uložena
sankce zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel.“
20. Podle §
118b odst. 4
zákona o silničním provozu policista „písemně oznámí zadržení řidičského průkazu
obecnímu
úřadu s rozšířenou působností, v jehož území k zadržení řidičského průkazu došlo;
oznámení odešle
spolu se zadrženým řidičským průkazem bez zbytečného odkladu, nejpozději následující
pracovní den po
dni zadržení řidičského průkazu (-).“
21. Podle §
118c zákona o
silničním provozu „obecní úřad s rozšířenou působností do 5 pracovních dnů
ode dne doručení
oznámení o zadržení řidičského průkazu zahájí řízení, na základě něhož lze rozhodnout
o zadržení
řidičského průkazu do doby pravomocného rozhodnutí o přestupku nebo o trestném činu
(-).“
22. Obecní úřad s rozšířenou působností vrátí podle
§ 118c odst.
2 cit.
zákona zadržený řidičský průkaz bez zbytečného odkladu, jestliže:
„a) nerozhodne o zadržení řidičského průkazu podle odst. 1,
b) v pravomocně skončeném řízení o skutku, pro který byl řidičský průkaz zadržen,
nebyl uložen
trest nebo sankce zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel.“
23. Podle §
118c odst.
3 cit. zákona se doba zadržení řidičského průkazu „započítává do doby výkonu
sankce nebo
trestu zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel, pokud byla
tato sankce nebo
trest řidiči uložen za skutek, za který mu byl zadržen řidičský průkaz.“
III. c) test rozhodnutí předběžné povahy
24. Rozšířený senát v rozsudku ze dne 27. 10. 2009, čj.
2 Afs 186/2006-53, na základě vývoje
judikatury
při posuzování předběžné povahy rozhodnutí formuloval test, pomocí něhož by bylo
možné u libovolného
správního rozhodnutí předvídatelným způsobem určit, zda je rozhodnutím předběžné
povahy, jehož
soudní přezkum je dle §
70 písm.
b) s. ř. s. vyloučen, či nikoli.
25. Pro určení povahy rozhodnutí jako rozhodnutí předběžné povahy, na něž dopadá
výluka uvedená v
§ 70 písm. b)
s. ř. s.,
vymezil rozšířený senát tři podmínky, které musí být kumulativně naplněny: časovou,
věcnou a osobní.
Časová podmínka stanoví, že rozhodnutí předběžné povahy předchází rozhodnutí konečnému,
na jehož
vydání má osoba dotčená předběžným rozhodnutím nárok, a dále, že konečné rozhodnutí
musí podléhat
soudnímu přezkumu. Rozhodnutí předběžné povahy pak musí být vydáno buďto v rámci
již zahájeného
řízení před správním orgánem, nebo může být vydáno i mimo takové řízení; v tom případě
musí být
zákonem jednoznačně stanovena lhůta, v níž musí být zahájeno řízení a vydáno rozhodnutí
konečné.
Věcná podmínka ukládá, aby konečné rozhodnutí zároveň rozhodlo také o vztazích zatímně
upravených
rozhodnutím předběžným. Konečně osobní podmínka určuje, že adresátem konečného rozhodnutí
musí být
také osoba dotčená rozhodnutím předběžné povahy.
III. d) aplikace testu na posuzovaný případ
26. O zásahu do práv jednotlivce rozhodnutím o zadržení řidičského průkazu není
pochyb. Ostatně i
pátý senát v rozhodnutí, od něhož se chce sedmý senát odchýlit, stejně tak jako krajský
soud ve svém
usnesení, o tom, že se jedná o rozhodnutí ve smyslu
§ 65 odst. 1 s.
ř. s.,
nevyslovil žádnou pochybnost.
27. Formulace §
118c zákona o
silničním provozu navozuje dojem, jako by zadržení řidičského průkazu bylo
skutečně pouze
předběžným rozhodnutím ve vztahu k dalšímu řízení, což také vedlo k názoru dosud
zastávanému. Ve
skutečnosti tomu tak ovšem není. Z hlediska testovaných podmínek totiž existuje mezi
tímto řízením a
řízením o přestupku či o trestném činu pouze prvek osobní; řízení o zadržení řidičského
průkazu a
řízení o přestupku nebo o trestném činu se vede proti stejné osobě.
28. Podmínka časová předpokládá, že rozhodnutí předběžné povahy předchází rozhodnutí
konečnému,
které je soudně přezkoumatelné a na něž má osoba dotčená předběžným rozhodnutím nárok.
Tato podmínka
je úzce spojena i s podmínkou věcnou, předpokládající souvislost mezi důvody předběžného
a konečného
rozhodnutí. Řízením, které bylo v rozsudku čj. 5
As
42/2008-42 označeno za řízení, v němž bude s konečnou platností rozhodnuto
o zadržení
řidičského průkazu, je buď řízení o přestupku, nebo řízení o trestném činu. Předně
je třeba uvést,
že zadržení řidičského průkazu není spojeno s povinností správního orgánu či orgánu
činného trestním
řízení zahájit přestupkové či trestní řízení. Přestupkové ani trestní řízení není
zákonem stanoveným
pokračováním řízení o zadržení řidičského průkazu, byť zpravidla je skutečně následně
zahájeno, a to
orgánem odlišným od orgánu zadržujícího řidičský průkaz.
29. Sankci zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel lze
uložit zejména u
některých přestupků podle §
22, § 23,
§ 30 zákona č. 200/1990
Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, tedy za přestupky proti bezpečnosti
a plynulosti
provozu na pozemních komunikacích, za ostatní přestupky na úseku dopravy a přestupky
na úseku
silničního hospodářství a za přestupky na úseku ochrany před alkoholismem a jinými
toxikomaniemi.
Předmětem přestupkového řízení je zjištění, zda jeho pachatel skutek skutečně spáchal,
zda tím
naplnil znaky skutkové podstaty některého z přestupků, zda je za přestupek odpovědný
a nakonec úvaha
o sankci. Stejně tak orgány činné v trestním řízení se zabývají jen tím, zda jsou
splněny podmínky
pro trestní stíhání (např. pro trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky podle
§ 201 zákona č.
140/1961
Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů), přičemž z nich pouze soud
může rozhodnout
o uložení trestu zákazu činnosti
[§ 27 písm. e),
§ 49 trestního zákona].
Ani
správní orgán rozhodující o přestupku, ani soud rozhodující o trestném činu nezkoumá,
zda bylo
oprávněně rozhodnuto o zadržení řidičského průkazu; pouze v případě, že ukládají
sankci/trest zákazu
činnosti, následně započtou do doby jejich výkonu dobu, po kterou bylo pachateli
zabráněno v této
činnosti na základě rozhodnutí k tomu oprávněného orgánu
(§ 118c odst.
3 zákona o
silničním provozu, §
77 a § 14
odst. 2 zákona o
přestupcích, §
49 odst. 3
trestního zákona, §
350
odst. 1 trestního řádu).
30. Skutečnost, že je oprávněným orgánem rozhodnuto o spáchání přestupku nebo
trestného činu a
uložen trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel také
není potvrzením
zákonnosti rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu; aprobuje pouze úvahu správního
orgánu
rozhodujícího o zadržení řidičského průkazu o tom, že řidič bude podroben přestupkovému
nebo
trestnímu řízení, v němž mu zákaz činnosti hrozí. Orgán rozhodující o přestupku nebo
trestném činu
se ovšem nijak nezabývá a ani nemůže zabývat zákonností postupu a rozhodnutí orgánu,
který o
zadržení řidičského průkazu rozhodl a důsledky nezákonnosti takového rozhodnutí nemůže
nijak zhojit.
Přitom, jak ilustruje právě rozhodovaný případ, námitky nemusí směřovat pouze do
naplnění důvodů
uvedených v § 118a
zákona o
silničním provozu, neboť stěžovatel zde namítá, že nebyla dodržena lhůta,
v níž je správní
orgán oprávněn rozhodnout o zadržení řidičského průkazu, a že řidičský průkaz vydaný
v cizině podle
tohoto ustanovení vůbec zadržet nelze.
31. Z toho plyne, že mezi řízením o zadržení řidičského průkazu a řízením o přestupku
či o
trestném činu nejsou splněny podmínky věcné a časové souvislosti. Z věcného hlediska
jsou
hmotněprávní podmínky obou rozhodnutí v podstatné míře odlišné; není shodný ani jejich
smysl.
Smyslem zadržení řidičského průkazu je zamezit osobě řídit motorová vozidla, dokud
nebude o jejím
skutku rozhodnuto. Smyslem přestupkového či trestního řízení je potrestat pachatele
za spáchaný
protiprávní čin a vést ho k nápravě. Není rozhodující, že důvodem pro rozhodnutí
o zadržení
řidičského průkazu je pravděpodobnost uložení sankce/trestu zákazu řízení motorových
vozidel.
Rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu totiž má vlastní zákonné podmínky, vede
se o něm samostatné
řízení a vybočení z jejich rámce není předmětem přezkumu v žádném dalším řízení;
z časového i
věcného hlediska toto rozhodnutí tedy nepředchází žádnému konečnému rozhodnutí s
obdobným
hmotněprávním obsahem.
32. Dalším argumentem nasvědčujícím nezbytnosti soudního přezkumu je skutečnost,
že ne vždy
přestupkové či trestní řízení skončí rozhodnutím vyslovujícím vinu a ukládajícím
sankci/trest zákazu
činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel. Zde ještě více vystupuje
nedostatek časové
podmínky, tj. nedostatek vazby mezi řízením o zadržení řidičského průkazu a rozhodnutím
o skutku.
Zákon o silničním provozu
v
takovém případě nepředpokládá, že by rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu bylo
zrušeno, obecní
úřad zadržený průkaz jeho držiteli pouze vrátí. Rozhodnutí tedy mělo po určitou dobu
negativní
důsledky pro řidiče, které za této situace nelze žádným způsobem odčinit, neboť podmínky
pro náhradu
škody podle zákona č. 82/1998
Sb.
(§ 8 odst. 3)
nejsou
splněny.
33. Z těchto důvodů rozšířený senát dospěl k závěru, že rozhodnutí o zadržení
řidičského průkazu
podle § 118c
odst. 1 zákona o
silničním provozu nemůže být předmětem zákonné výluky podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Zdůraznit je však třeba, že předpokladem efektivity soudního přezkumu je jeho rychlost,
tak aby toto
soudní řízení nebylo komplikací pro přestupkové či trestní řízení.
IV.
Ústavněprávní aspekty posouzení
34. K tomu závěru rozšířený senát dospěl i při vědomí
akceptace
opačného názoru
Ústavním soudem v
usnesení ze dne 30. 6. 2009, sp. zn.
I. ÚS 230/09.
Ústavní soud zde
vycházel z možnosti práva na soudní přezkum v rámci konečného rozhodnutí. Rozšířený
senát vážil i
konstantní judikaturu Ústavního soudu, týkající se rozhodnutí předběžné povahy, např.
nález ze dne
3. 11. 1999, sp. zn. Pl.
ÚS
8/99
2), jímž za předběžnou označil závaznou informaci
o sazebním
zařazení zboží. Ústavní soud v tomto nálezu dospěl k závěru, že
čl. 36 odst. 2
věta poslední
Listiny umožňuje zákonem stanovit meze základního práva na soudní přezkum
správních
rozhodnutí. Tato výhrada byla naplněna procesní úpravou obsaženou v
§ 248 odst. 2
písm. e) o. s.
ř. [nyní §
70 písm. b) s.
ř. s.]. Uvedená procesní úprava nepřesahuje ani meze materiální výhrady („nesmí
být vyloučeno
přezkoumávání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod“) ani obecné ustanovení
čl. 4 odst. 4 Listiny
základních
práv a svobod, neboť je zachována podstata a smysl práva, protože jednotlivci
je zachován
přístup k soudu při přezkumu konečného rozhodnutí správního orgánu. Dále např. v
nálezu ze dne 27.
5. 2003, sp. zn. I.
ÚS
412/01
3), rozhodl Ústavní soud, že vyměření daňové
ztráty podle
§ 38n odst. 2
zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, není rozhodnutím předběžné povahy. Dle Ústavního soudu
„se v takovém
případě proto jedná o rozhodnutí, které zasahuje do hmotněprávního postavení účastníka
řízení, a
nelze je považovat za pouhé rozhodnutí předběžné povahy“. Stejně tak v nálezu ze
dne 3. 6. 2003, sp.
zn. II. ÚS
419/01
4), Ústavní soud odmítl možnost vyloučení přezkumu
rozhodnutí o
převedení přeplatků na dani podle
§ 64 odst. 2 zákona
č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků. [Blíže k judikatuře Ústavního soudu ve věcech
rozhodnutí
předběžné povahy srovnej rozsudek rozšířeného senátu ze dne 27. 10. 2009, čj.
2 Afs 186/2006-53, část III. d)].
35. Judikaturu Ústavního soudu lze shrnout tak, že ačkoli výluka soudního přezkumu
správních
rozhodnutí předběžné povahy není sama o sobě rozporná s ústavním pořádkem, při jejím
výkladu a
aplikaci je nutno postupovat nanejvýš obezřetně. Soulad této výluky s
Ústavou je podmíněn
tím, že
předběžné soudně nepřezkoumatelné rozhodnutí musí být následováno správním rozhodnutím
konečným, v
rámci jehož přezkumu se právům jednotlivce dostane soudní ochrany, a to i ve vztahu
k účinkům
rozhodnutí předběžného. Použitelnost této výluky je dále limitována i tím, že jednotlivec
má právo
na soudní ochranu, která však musí být včasná a účinná, neboť každý, o jehož práva
nebo závazky
dotčené rozhodnutím orgánu veřejné správy se jedná, musí mít možnost včas a účinně
svá práva hájit
před nezávislým a nestranným soudem.
36. V případě usnesení sp. zn. I.
ÚS 230/09 je zřejmé, že Ústavní soud nevzal v úvahu veškeré procesní situace
vztahu mezi
rozhodnutím o zadržení řidičského průkazu a rozhodnutím o přestupku či o trestném
činu, na jejichž
základě je nutno dovodit, že pro naplnění ochrany práv účastníka ve smyslu
čl. 36 odst. 2
Listiny základních
práv a svobod, je nezbytné umožnit soudní přezkum rozhodnutí o zadržení řidičského
průkazu
podle § 118c zákona
o silničním
provozu.
V.
Závěr
37. V řízení o kasační stížnosti proti usnesení o odmítnutí žaloby pro nepřípustnost
Nejvyšší
správní soud zkoumá pouze to, zda krajský soud správně posoudil (ne)splnění podmínek
řízení (srov.
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 1. 2006, čj.
2 As 45/2005-65). Nejvyšší správní
soud v
posuzované věci tedy rozhoduje pouze o otázce, zda napadené rozhodnutí správního
orgánu o zamítnutí
odvolání proti rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu podléhá soudnímu přezkumu
či nikoli. V
řízení před rozšířeným senátem proto byla sporná věc sama. V takovém případě je dle
§ 71 odst. 2 písm. a) jednacího řádu Nejvyššího
správního
soudu namístě, aby rozšířený senát rozhodl rozsudkem o kasační stížnosti samé.
(-)