I. O rozhodnutí předběžné povahy, na které dopadá výluka podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.,
se jedná, pokud ve vztahu k rozhodnutí konečnému splňuje kumulativně tři podmínky:
časovou, věcnou a
osobní. Je tedy vydáno v již zahájeném řízení o vydání rozhodnutí konečného nebo
je zákonem
stanovena přiměřená lhůta pro zahájení takového řízení a účinky předběžného rozhodnutí
musí být
omezeny do vykonatelnosti rozhodnutí konečného. Rozhodnutí konečné pak v sobě musí
věcně zahrnout
vztahy upravené rozhodnutím předběžné povahy a musí být adresováno mj. i subjektu,
jemuž bylo určeno
rozhodnutí předběžné.
II. Rozhodnutí o odvolání proti zřízení správcovského zástavního práva
dle
§ 72 zákona č. 337/1992
Sb.,
o správě daní a poplatků, je rozhodnutím ve smyslu
§ 65 odst. 1 s.
ř. s.,
které podléhá přezkoumání soudem, a nedopadá na ně kompetenční výluka rozhodnutí
předběžné povahy
uvedená v § 70
písm. b) s. ř.
s.
(Podle rozsudku rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
27. 10. 2009,
čj. 2 Afs 186/2006-54)
Prejudikatura: č. 613/2005 Sb. NSS, č. 791/2006 Sb. NSS, č. 792/2006
Sb. NSS, č.
886/2006 Sb. NSS, č. 1764/2009 Sb. NSS; nálezy Ústavního soudu č.
291/1999 Sb., č. 67/2003 Sb. ÚS (sp. zn.
I. ÚS 412/01),
č. 77/2003 Sb.
ÚS (sp. zn. II. ÚS
419/01), č.
62/2006 Sb. ÚS (sp. zn. IV.
ÚS
49/04).
Věc: Jitka D. proti Finančnímu ředitelství v Ústí nad Labem o zřízení
správcovského
zástavního práva, o kasační stížnosti žalobkyně.
Finanční úřad v Litoměřicích dne 1. 6. 2004 zřídil podle
§ 72 d. ř.
a podle
§ 152 a násl. občanského
zákoníku zástavní právo k nemovitostem žalobkyně. Proti tomuto rozhodnutí
podala žalobkyně
odvolání, které finanční úřad dne 21. 10. 2004 podle
§ 49 odst. 2
písm. b) d.
ř. (tedy pro jeho opožděnost) zamítl.
Proti uvedenému rozhodnutí podala žalobkyně odvolání, které žalovaný dne 10.
3. 2006
zamítl.
Žalobkyně se posléze žalobou domáhala zrušení rozhodnutí žalovaného ze dne 10.
3. 2006 a
rozhodnutí finančního úřadu ze dne 21. 10. 2004. Krajský soud v Ústí nad Labem dne
24. 7. 2006
žalobu odmítl. V odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že smyslem rozhodnutí vydaného
podle
§ 72 d. ř.
je včasné
zajištění daňové pohledávky k provedení budoucího konečného rozhodnutí. Jedná se
tak o rozhodnutí
předběžné povahy, které je pouze prozatímním dočasným opatřením, jehož platnost je
zákonem omezena
do úhrady daňové pohledávky. Proto je rozhodnutí o zamítnutí opožděně podaného odvolání
proti tomuto
rozhodnutí ze soudního přezkumu vyloučeno
[§ 70 písm. b)
a
§ 68 písm. e)
s. ř. s.].
V závěru odůvodnění krajský soud odkázal na stejný právní názor, vyjádřený v rozsudku
Nejvyššího
správního soudu ze dne 28. 4. 2005, čj. 5
Afs
162/2004-61, č. 613/2005 Sb. NSS.
Proti usnesení krajského soudu žalobkyně (stěžovatelka) podala kasační stížnost,
v níž
namítala, že krajský soud nesprávně posoudil právní otázku povahy rozhodnutí o zřízení
zástavního
práva podle § 72
d. ř. jako
rozhodnutí předběžné povahy. Nesprávné posouzení této otázky stěžovatelka dovozuje
z
§ 70 odst. 5 d.
ř., který
stanoví, že je-li daňový nedoplatek zajištěn zástavním právem na nemovitostech zápisem
v příslušné
evidenci, nelze do třiceti let po tomto zápisu proti uplatnění zajištěného práva
namítat promlčení
nedoplatku. Podle stěžovatelky tedy žalobou napadené rozhodnutí nemá prozatímní povahu.
Dále uvádí,
že toto rozhodnutí by mělo být přezkoumatelné ve správním soudnictví, neboť je s
ním spojen zásah do
veřejného subjektivního práva dlužníka namítat promlčení daňového nedoplatku. Konstatuje,
že z
těchto důvodů nemůže být předmětné rozhodnutí vyloučeno ze soudního přezkumu a že
žaloba proti
takovému rozhodnutí musí být přípustná.
Ve svém vyjádření ke kasační stížnosti se žalovaný ztotožnil s právním názorem
vyjádřeným v
usnesení krajského soudu. Podle něho je předmětné rozhodnutí předběžné povahy, které
je pouze
prozatímním, dočasným opatřením, jehož platnost je zákonem omezena do úhrady daňové
pohledávky.
Žalovaný tedy uzavírá, že rozhodnutí o zamítnutí odvolání proti rozhodnutí o zřízení
zástavního
práva je tak ze soudního přezkumu vyloučeno a žaloba proti němu není přípustná.
Poté, co sedmý senát Nejvyššího správního soudu dospěl k závěru, že kasační
stížnost je ve
smyslu § 102 s.
ř. s.
přípustná a včasná a jsou v ní podle jejího obsahu namítány důvody odpovídající ustanovení
§ 103 odst.
1 písm. e) s. ř.
s., konstatoval, že stěžejní je pro danou věc posouzení otázky, zda je rozhodnutí
o zřízení
zástavního práva podle §
72 d.
ř. rozhodnutím předběžné povahy ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Sedmý senát při předběžném posouzení věci dospěl k opačnému závěru, než jaký byl
vysloven v rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 4. 2005, čj. 5
Afs
162/2004-61, č. 613/2005 Sb. NSS. V tomto rozsudku pátý senát uvedl, že rozhodnutí
o zřízení
zástavního práva k zajištění daňové pohledávky dle
§ 72 d. ř.
je rozhodnutím
předběžné povahy, neboť se jedná pouze o dočasné opatření, jehož platnost je zákonem
omezena do
splatnosti daňové pohledávky, a proto je ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s. ze
soudního přezkumu vyloučeno. Sedmý senát usnesením ze dne 21. 8. 2008, čj.
2 Afs 186/2006-43, tedy věc postoupil
rozšířenému
senátu.
Sedmý senát zejména připomněl nález Ústavního soudu ze dne 3. 11. 1999, sp.
zn.
Pl. ÚS 8/99 (č.
291/1999 Sb.), a rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 29. 3. 2006, čj. 2 Afs 183/2005-64,
č. 886/2006 Sb. NSS, v němž Nejvyšší správní soud stanovil základní kritéria pro
posouzení
rozhodnutí jako rozhodnutí předběžné povahy ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s.:
„Rozhodnutí předběžné povahy ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
musí současně splňovat následující znaky: 1) musí jít o rozhodnutí správních orgánů
ve věcech
veřejnoprávních, upravující předběžně či dočasně poměry osob, zajišťující určité
věci nebo osoby či
zatímně fixující určitý stav (materiální znak); 2) proti tomuto rozhodnutí nebo proti
jeho důsledkům
musí mít každá osoba, jejíž subjektivní práva jím byla dotčena, možnost bránit se
v řízení, jež musí
nutně proběhnout (tj. musí být následně po vydání rozhodnutí zahájeno anebo v něm
musí být
pokračováno, došlo-li k jeho zahájení před vydáním rozhodnutí nebo současně s ním)
před správním
orgánem, který v dané věci rozhodne s konečnou platností (procesní znak).“ Předkládající
senát
zdůraznil, že uvedené znaky předběžnosti musí správní rozhodnutí naplňovat ve všech
procesních
situacích. Uvedl zejména, že rozhodnutí podle
§ 72 d. ř.
nenaplňuje
materiální znak předběžnosti, když doba trvání zástavního práva není žádným způsobem
omezena, neboť
úhrada daňového nedoplatku nemusí nutně nastat, přičemž zaplacení daňového nedoplatku
je pouze jeden
z možných způsobů zániku zástavního práva. Specifickou skupinu případů pak zahrnují
zástavní práva
existující na majetku osob odlišných od daňových dlužníků. Předběžnost rozhodnutí
o zřízení
zástavního páva pak nelze dovozovat ani z akcesorického charakteru zástavního práva,
které je
závislé na existenci daňového nedoplatku. Neobstojí ani argument, že rozhodnutí o
zřízení zástavního
práva je spjato s daňovými pohledávkami, o kterých správce daně rozhodl rozhodnutími,
která jsou
soudně přezkoumatelná. Předkládající senát má za to, že rozhodnutí o zřízení zástavního
práva podle
§ 72 d. ř.
zasahuje do
veřejných subjektivních práv daňového subjektu. Takový zásah pak představuje nemožnost
uplatnit u
zajištěného daňového nedoplatku po třicet let námitku promlčení
(§ 70 odst. 6 d.
ř.). Podle
sedmého senátu není v případě daného rozhodnutí naplněn ani procesní znak předběžnosti,
neboť po
zřízení zástavního práva nemusí nutně proběhnout další řízení. Další řízení proběhne,
pokud správce
daně přikročí k realizaci zástavy. V případě zániku zástavního práva zaplacením daňového
nedoplatku
pak daňový řád
správci daně ani
neumožňuje vydat rozhodnutí o zániku zástavního práva.
Nejvyšší správní soud napadené usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem zrušil
a věc mu vrátil
k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
III. a)
Úvodní úvahy
[11] V daném případě není pochybnost o tom, že rozhodnutí správce daně o zřízení
zástavního práva
má po formální i obsahové stránce podobu rozhodnutí dle
§ 65 odst. 1 s.
ř. s.
Spornou otázkou zůstává, zda na takové rozhodnutí (s ohledem na jeho předběžnost)
dopadá výluka
bránící jeho soudnímu přezkumu. Kompetenční výluky uvedené v
§ 70 s. ř. s.
musí být dle
ustálené judikatury Ústavního soudu i Nejvyššího správního soudu vykládány restriktivně
a
předvídatelně, v pochybnostech pak musí být zachováno právo na soudní přezkum (srov.
např. nález
Ústavního soudu ze dne 16. 3. 2006, sp. zn.
IV. ÚS 49/04,
č. 62/2006 Sb.
ÚS, rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 10. 2005, čj.
1 Afs 86/2004-54, č. 792/2006 Sb.
NSS, rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 2006, čj. 2
Afs
183/2005-64, č. 886/2006 Sb. NSS).
[12] Neumožnění soudního přezkumu v případě tvrzené nezákonnosti či vadného postupu
v řízení,
které mu předcházelo, může znamenat pro některé jeho adresáty značně nepříznivé důsledky,
aniž by ti
měli k dispozici jiné účinné prostředky ke včasné ochraně svých práv. Některá rozhodnutí
správních
orgánů, hodnocená dosud judikaturou správních soudů jako rozhodnutí předběžné povahy,
mají totiž
značný dopad do právní sféry jednotlivců a mohou jim způsobit značnou újmu, resp.
i škodu vzniklou v
důsledku takového případně nezákonného rozhodnutí. Podle
§ 8 odst. 1 zákona
č. 82/1998
Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím
nebo nesprávným
úředním postupem a o změně zákona České národní rady č.
358/1992 Sb.,
o notářích a
jejich činnosti (notářský
řád)
„Nárok na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím lze, není-li dále stanoveno
jinak, uplatnit
pouze tehdy, pokud pravomocné rozhodnutí bylo pro nezákonnost zrušeno nebo změněno
příslušným
orgánem. Rozhodnutím tohoto orgánu je soud rozhodující o náhradě škody vázán.“ Aby
jednotlivcům bylo
zachováno právo na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím, je tedy třeba
jeho zrušení či
změna příslušným orgánem. Právo na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím
je přitom zaručeno
v čl. 36 odst.
3 Listiny
základních práv a svobod. Jakkoli výklad zákona č.
82/1998 Sb. spadá
zásadně do
kompetence
obecných soudů na čele s Nejvyšším soudem, vychází rozšířený senát z toho,
že konformní s
ústavně zaručeným právem na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím může být
pouze takový
výklad § 70 písm.
b) s. ř.
s., který v zásadě vyloučí možnost odepření soudního přezkumu rozhodnutí,
kterým může být
jednotlivci způsobena škoda. V opačném případě by výluka soudního přezkumu dle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
překročila materiální omezení výluk vyplývající z
čl. 36 odst. 2
poslední věta
Listiny základních práv a svobod. Rozhodnutí správního orgánu, v důsledku
jehož nezákonnosti
může vzniknout jednotlivci škoda, je totiž třeba zásadně považovat za rozhodnutí,
týkající se
základních práv a svobod ve smyslu posledně citovaného ustanovení
Listiny. Přímé
přezkumné pravomoci
soudů může být takové rozhodnutí odňato pouze výjimečně, a to pouze za předpokladu,
že soudy je mají
možnost přezkoumat alespoň zprostředkovaně v rámci soudního přezkumu dotčenou osobou
nárokovatelného
následného správního rozhodnutí, které v sobě nutně zahrne revizi předběžného rozhodnutí
vyloučeného
ze správního přezkumu (tedy jeho zrušení či změnu).
[13] Za těchto okolností shledal rozšířený senát užitečným shlédnout dosavadní
judikaturu
správních soudů k §
70 písm. b)
s. ř. s. a stanovit obecná kritéria pro posouzení, zda určitá věc spadá pod
výluku soudního
přezkumu dle uvedeného ustanovení. Jedině tak totiž může být dosaženo jednotnosti
aplikace
procesního předpisu a její nezbytné předvídatelnosti pro strany, jakož i souladu
této aplikační
praxe s ústavním pořádkem České republiky.
III. b)
Vývoj právní úpravy výluky
[14] Je třeba předeslat, že starší právní úprava správního soudnictví neobsahovala
srovnatelnou
výluku soudního přezkumu rozhodnutí předběžné povahy. Zákon č.
36/1876 ř. z.,
o zřízení
správního soudu, podroboval soudnímu přezkumu všechna rozhodnutí a opatření úřadu
správního, o nichž
kdo tvrdí, že jimi bylo mu ublíženo na jeho právech
(§ 2). Výjimky
z přezkumu
byly stanoveny taxativně v §
3, avšak žádná z nich svou povahou neodpovídá
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Tato úprava byla převzata i po vzniku samostatné ČSR (srov. zákon č.
3/1918 Sb. z. a
n.). Tato právní
úprava nebyla po obsahové stránce změněna ani zákonem č.
164/1937 Sb.
z. a n., o
Nejvyšším správním soudě. Rovněž pohled do Bohuslavovy sbírky ukazuje, že prvorepublikový
nejvyšší
správní soud rozhodoval o stížnostech proti správním rozhodnutím, která jsou dnešní
judikaturou
považována za rozhodnutí předběžné povahy. To se týká především zajišťovacích příkazů
vydaných v
daňovém řízení podle úpravy obdobné dnešnímu
§ 71 d. ř.
Takové zajišťovací
příkazy nejvyšší správní soud zrušil např. nálezy publikovanými v Boh. F 385/1920,
Boh. F 1302/1923,
Boh. F 7217/1934. Rozhodnutí správního orgánu o vyloučení odkladného účinku odvolání
nejvyšší
správní soud zrušil nálezem publikovaným v Boh. A 11798/1935. Podle prvorepublikové
právní úpravy
správní orgány rozhodovaly i o odkladném účinku stížnosti proti jejich rozhodnutí
ke správnímu soudu
(§ 17 zákona č.
36/1876 ř.
z.) a rovněž i takovéto rozhodnutí nejvyšší správní soud věcně přezkoumával
(srov. např.
nález v Boh. A 481/1940).
[15] V rámci obnovy správního soudnictví po roce 1989 byly nejprve zákonem č.
519/1991 Sb.
do
občanského soudního řádu
vtěleny
i výluky z přezkumné činnosti soudů, mj. i
§ 248 odst. 2
písm. e):
„rozhodnutí správních orgánů předběžné, procesní nebo pořádkové povahy včetně rozhodnutí
o
pořádkových pokutách“. Důvodová zpráva (tisk č. 679, FS 1990-1992) k ustanovení
§ 248 odst. 2 o.
s. ř.
uváděla toliko následující: „V odst. 2 jsou uvedeny případy správních rozhodnutí,
které by bylo
možno zahrnout pod definici generální
klauzule
(např. by nebylo jednoznačné, zda
se na ně vztahuje
nebo ne), které však vzhledem ke své povaze nemají podléhat přezkoumávání soudem.
Okruh těchto
případů je stanoven tak, že jednotné výjimky jsou formulovány obecně, a vztahují
se proto na všechna
rozhodnutí, která jim vyhovují bez ohledu na to, o jaký právní předpis se opírají.“
Nálezem
Ústavního soudu č. 2/2002 Sb. byla v citovaném
ustanovení zrušena slova „včetně rozhodnutí o pořádkových pokutách“. Novelou č.
30/2000 Sb. pak
byla výluka dále
omezena tím, že namísto rozhodnutí procesní povahy byl uzákoněn text „rozhodnutí,
jimiž se upravuje
vedení správního řízení“. Důvodová zpráva k tomu uvedla (tisk č. 157, PSP 1998-2002):
„Dosavadní
znění § 248 odst.
2 písm.
e) vylučovalo rozhodnutí procesní povahy ze soudního přezkoumání. Četná
judikatura
soudů k
dosavadnímu znění zákona dospěla v zásadě shodně k závěru, že ve správním soudnictví
se
přezkoumávají rozhodnutí, která přímo zasahují sféru materiálních subjektivních oprávnění
a
povinností, a naopak se nepřezkoumávají ta rozhodnutí, jimiž se upravuje jen procesní
postavení
účastníka řízení. Rozhodovací praxe tak vyloučila z přezkumu například rozhodnutí
o zamítnutí
odvolání pro opožděnost nebo proto, že bylo podáno osobou neoprávněnou, rozhodnutí,
jímž byla
povolena (nebo nepovolena) obnova řízení atd. Ústavní soud však některá taková rozhodnutí
soudů
zrušil s tím, že výklad pojmu ,rozhodnutí procesní povahy' zaujatý soudy je příliš
extenzivní (v
jiných případech pak ale ústavní stížnost usnesením odmítl a s názorem soudů se ztotožnil).
V zájmu
odstranění této
diskrepance
se navrhuje dosavadní výluku zúžit a k přezkoumání tak
právě zmíněná
procesní rozhodnutí otevřít, což považují i obecné soudy za věcně žádoucí.“
Soudní řád správní
pak převzal
výluku obsaženou v §
248 odst. 2
písm. e) o. s. ř., ve znění účinném do 31. 12. 2002, doslovně do svého
§ 70 písm. b)
a
písm. c).
V důvodové
zprávě k návrhu soudního
řádu
správního (tisk č. 1080 PSP 1998-2002) není o výlukách uvedených v
§ 70 žádná
zmínka.
[16] Z uvedeného přehledu vývoje právní úpravy je zřejmé, že účelem zakotvení
výluk soudního
přezkumu některých správních rozhodnutí bylo vyloučení přezkumu rozhodnutí, která
podle své povahy
nejsou soudního přezkumu schopna. Smysl takové úpravy výluk je třeba vidět v procesní
ekonomii.
Správní řízení musí probíhat plynule, aby dospělo ke svému výsledku, nelze jej proto
„atomizovat“ do
řady dílčích etap s vlastním soudním přezkumem, a paralyzovat tak jeho plynulý průběh
tam, kde
posléze soudní ochrana proti zásahu do veřejných subjektivních práv může vzápětí
přijít proti
finálnímu rozhodnutí. Vzhledem k výkladovým potížím při aplikaci výluk a vzhledem
k pochybnostem o
ústavnosti vyloučení některých rozhodnutí směřuje však vývoj právní úpravy jednoznačně
k omezování a
zužování ustanovení o kompetenčních výlukách. Právní úprava a aplikační praxe prvorepublikového
nejvyššího správního soudu dokonce svědčí o tom, že přinejmenším některá rozhodnutí
správních orgánů
považovaná současnou judikaturou za rozhodnutí předběžné povahy nemají charakter,
který by soudní
přezkum neumožňoval.
III. c)
Shrnutí judikatury správních soudů k rozhodnutí předběžné povahy
[17] Do kategorie rozhodnutí předběžné povahy vyloučených ze soudního přezkumu
dle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
byla dosud s větší či menší důsledností zařazována následující rozhodnutí:
a) rozhodnutí typově odpovídající předběžnému opatření zatímně upravujícímu poměry
účastníků či
odvrácení nebezpečí zmaření výkonu následného definitivního rozhodnutí [srov. např.
rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 9. 2008, čj. 5
As
42/2008-42 (zadržení řidičského průkazu), rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 29. 3.
2006, čj. 2 Afs 183/2005-64 (zajištění
lihovin a
tabákových výrobků), usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 10. 2004, čj.
7 A 136/2002-67 (opatření k odvrácení
škody),
usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 10. 2004, čj.
6 A 119/2001-74 (předběžné opatření
dle
zákona o pojišťovnictví),
rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 9. 2004, čj.
5 As 29/2003-68 (zajištění zbrojního
průkazu),
usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 24. 4. 2003, čj.
7 A 43/2001-63 (předběžné opatření
podle zákona o
dohledu na kapitálovém trhu), usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 29. 5. 2008,
čj.
29 Ca 140/2006-33 (zajištění neznačených
tabákových výrobků), usnesení Městského soudu v Praze ze dne 23. 3. 2004, čj.
38 Ca 706/2002-34 (zastavení prací
podle
§ 102 odst. 2 zákona
č. 50/1976
Sb., stavebního zákona)];
b) rozhodnutí typově odpovídající rozhodnutí o předběžné otázce - typicky o otázce,
jejíž řešení
(spolu)určuje rozhodnutí v jiném řízení - [srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 31. 7.
2008, čj. 9 As 88/2007-49 (rozhodnutí
o
neprominutí zmeškání lhůty), rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 7. 2007,
čj.
9 As 46/2007-54 (rozhodnutí o výjimce
z obecných
technických požadavků na výstavbu dle
starého stavebního zákona)];
c) rozhodnutí povahou spíše procesní [srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 9. 10.
2008, čj. 1 As 83/2008-36 (vyloučení
odkladného
účinku odvolání podle správního
řádu), usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 16. 5. 2008, čj.
30 Ca 74/2008-12 (zajištění důkazu
podle
správního řádu)].
[18] Nejvyšší správní soud v jiných svých rozhodnutí odmítl aplikovat
§ 70 písm. b)
s. ř. s. V
rozsudku ze dne 23. 10. 2008, čj. 2 As
73/2008-36,
Nejvyšší správní soud uvedl, že rozhodnutí o vyloučení odkladného účinku odvolání
je sice
rozhodnutím předběžné povahy, nicméně v případě řízení o správním vyhoštění jsou
jeho možné dopady
natolik významné ve vztahu k jeho adresátovi, že je třeba soudní přezkum rozhodnutí
o vyloučení
odkladného účinku odvolání připustit. Dle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze
dne 29. 5. 2008,
čj. 1 Afs 77/2008-43, rozhodnutí
celního úřadu o
zajištění zástavy podle §
305
odst. 3 zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, není rozhodnutím předběžné povahy,
které by bylo
vyloučeno ze soudního přezkumu podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Rozhodnutí o zajištění zástavy by sice mohlo být rozhodnutím předběžné povahy ve
vztahu k rozhodnutí
o prodeji zástavy, avšak toto soudně přezkoumatelné rozhodnutí o prodeji zástavy
nemusí dle platné
úpravy následovat vždy po rozhodnutí o zajištění zástavy. Podle rozsudku Nejvyššího
správního soudu
ze dne 14. 6. 2006, čj. 2 Afs 198/2005-88,
nelze
výluku danou §
70 písm. b) s. ř.
s. aplikovat na rozhodnutí o zajištění vybraných výrobků nebo dopravního prostředku
podle
§ 42 zákona č. 353/2003
Sb.,
o spotřebních daních. Toto rozhodnutí sice má povahu rozhodnutí předběžné povahy,
avšak aplikaci
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
brání výslovné ustanovení §
42
odst. 6uvedeného zákona, podle něhož „proti rozhodnutí o odvolání lze podat
jen mimořádné
opravné prostředky nebo podnět k soudnímu přezkoumání“.
[19] K otázce výluky soudního přezkumu rozhodnutí předběžné povahy se již vyjádřil
rovněž
rozšířený senát Nejvyššího správního soudu v usnesení ze dne 21. 10. 2008, čj.
8 As 47/2005-86, č. 1764/2009 Sb.
NSS. Rozšířený
senát došel k závěru, že závazné stanovisko, jako je kupříkladu souhlas (či nesouhlas)
orgánu
ochrany přírody a krajiny k povolení stavby vydaný podle
§ 44 zákona č. 114/1992
Sb.,
o ochraně přírody a krajiny, je rozhodnutím podle
§ 65 odst. 1 s.
ř. s.,
které není vyloučeno ze soudního přezkumu jako rozhodnutí předběžné povahy dle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Rozšířený senát zde uvedl tyto charakteristiky správního rozhodnutí předběžné povahy
vyloučeného ze
soudního přezkumu:
a) dočasnost, tj. věcné posouzení je vyhrazeno rozhodnutí konečnému, jehož vydáním
předběžné
rozhodnutí pozbývá účinků,
b) konečné rozhodnutí musí být podrobeno soudnímu přezkumu (srov. nález sp. zn.
Pl. ÚS 8/99):
to v sobě zahrnuje
požadavek, aby předběžné rozhodnutí svým obsahem odpovídalo rozhodnutí konečnému,
aby tak soudní
přezkum rozhodnutí konečného zahrnul i přezkum rozhodnutí předběžného,
c) předběžné a konečné rozhodnutí musí mít obsahově stejný či alespoň částečně
se překrývající
předmět řízení: „Subjektivní vymezení předmětu řízení je určeno hospodářským či společenským
cílem,
který subjekt vyvoláním řízení sleduje, (-) objektivní vymezení nalézá svůj odraz
v systematice
zákonné úpravy, která je vnitřně členěna dle jednotlivých okruhů chráněných zájmů.“
[20] Obecně charakterizoval Nejvyšší správní soud kritéria rozhodnutí předběžné
povahy také v
opakovaně citovaném rozsudku ze dne 29. 3. 2006, čj. 2
Afs 183/2005-64, č. 886/2006 Sb. NSS, takto: „Rozhodnutí předběžné povahy
ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
musí současně splňovat následující znaky: 1) musí jít o rozhodnutí správních orgánů
ve věcech
veřejnoprávních, upravující předběžně či dočasně poměry osob, zajišťující určité
věci nebo osoby či
zatímně fixující určitý stav (materiální znak); 2) proti tomuto rozhodnutí nebo proti
jeho důsledkům
musí mít každá osoba, jejíž subjektivní práva jím byla dotčena, možnost bránit se
v řízení, jež musí
nutně proběhnout (tj. musí být následně po vydání rozhodnutí zahájeno anebo v něm
musí být
pokračováno, došlo-li k jeho zahájení před vydáním rozhodnutí nebo současně s ním)
před správním
orgánem, který v dané věci rozhodne s konečnou platností (procesní znak).“
[21] Pozornosti jistě zaslouží i fakt, že rozšířenému senátu byly již postoupeny
další čtyři věci
týkající se výkladu výluky soudního přezkumu dle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Rozšířenému senátu tak byla usnesením čj. 9
Afs
13/2008-50 předložena otázka, zda zajišťovací příkaz vydaný dle
§ 71 odst. 1 zákona
č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, je rozhodnutím o daňové povinnosti nebo zda
je nutno jej
posoudit jako rozhodnutí předběžné povahy. Usnesením čj.
1 As 89/2008-65 byla rozšířenému
senátu položena
otázka, zda je rozhodnutí v pochybnostech dle
§ 1 odst. 4 zákona
č. 334/1992
Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, rozhodnutím předběžné povahy. Usnesením
čj.
7 As 69/2008-37 byl rozšířený senát
dotázán, zda
rozhodnutí o zadržení řidičského průkazu je rozhodnutím předběžné povahy. Konečně
usnesením čj.
7 As 26/2009-45 bylo rozšířenému
senátu postoupeno
rozhodnutí o tom, zda je rozhodnutí o vyloučení odkladného účinku odvolání podle
ustanovení
§ 85 odst. 2
písm. a) správního
řádu rozhodnutím předběžné povahy.
[22] Z uvedeného shrnutí početné judikatury správních soudů vyplývá, že aplikace
kompetenční
výluky přezkumné pravomoci správních soudů ve vztahu k rozhodnutím předběžné povahy
je od počátku
provázena pochybnostmi vyplývajícími z trvajícího napětí mezi tendencí soudů nerozhodovat
některé
spory meritorně na jedné straně a vědomím problematičnosti samotného institutu kompetenční
výluky ve
vztahu k významu základního práva na přístup k soudu, k materiálnímu omezení kompetenčních
výluk
vyplývajícímu z čl.
36 odst. 2
poslední věty Listiny a z
čl. 6 odst. 1
Úmluvy o
ochraně základních práv a svobod (č.
209/1992 Sb.).
Přitom je
pochybné, zda zatížení soudů vyplývající ze složitých úvah spojených s určováním
toho, která
rozhodnutí do výluky spadají a která nikoli, není srovnatelné se zatížením vyšším
objemem agendy v
důsledku žalob proti některým rozhodnutím dosud považovaným za rozhodnutí předběžné
povahy.
III. d)
Shrnutí judikatury Ústavního soudu k rozhodnutí předběžné povahy
[23] Ústavní soud zamítl návrh na úplné zrušení výluky soudního přezkumu rozhodnutí
předběžné
povahy nálezem Pl. ÚS
8/99 ze
dne 3. 11. 1999, č. 291/1999
Sb., v konkrétním případě odepření soudního přezkumu závazné informace o sazebním
zařazení
zboží. Ústavní soud v tomto nálezu dospěl k závěru, že
čl. 36 odst. 2
věta poslední
Listiny umožňuje zákonem stanovit meze základního práva na soudní přezkum
správních
rozhodnutí. Tato výhrada byla naplněna procesní úpravou obsaženou v
§ 248 odst. 2
písm. e) o. s.
ř. [nyní §
70 písm. b) s.
ř. s.]. Uvedená procesní úprava nepřesahuje ani meze materiální výhrady („nesmí
být vyloučeno
přezkoumávání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod“) ani obecné ustanovení
čl. 4 odst. 4 Listiny
o
mezích základních práv, neboť je zachována podstata a smysl práva, protože jednotlivci
je zachován
přístup k soudu při přezkumu konečného rozhodnutí správního orgánu.
[24] V nálezu sp. zn. I.
ÚS
412/01 ze dne 27. 5. 2003, č. 67/2003 Sb. ÚS, rozhodl Ústavní soud, že vyměření
daňové ztráty
podle § 38n odst.
2 zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, není rozhodnutím předběžné povahy. Dle Ústavního
soudu „se v
takovém případě proto jedná o rozhodnutí, které zasahuje do hmotněprávního postavení
účastníka
řízení, a nelze je považovat za pouhé rozhodnutí předběžné povahy. Názor krajského
soudu, že k
zásahu do subjektivních hmotných práv daňového subjektu může v daném případě dojít
až v souvislosti
s provedením odpočtu daňové ztráty od základu daně, kdy se do tohoto základu a výše
daňové
povinnosti promítne, Ústavní soud nesdílí. Nutno zopakovat, že daňový subjekt může
odečítat jen tu
výši daňové ztráty, o níž bylo příslušným orgánem veřejné moci závazně rozhodnuto.
Odsunovat možnost
přezkumu až do uvedené doby je podle Ústavního soudu nejen neústavní, ale z faktického
hlediska i
neefektivní. Každý, o jehož práva nebo závazky dotčené rozhodnutím orgánu veřejné
správy se jedná,
musí mít možnost včas a účinně svá práva hájit před nezávislým a nestranným soudem.“
[25] V nálezu sp. zn. II.
ÚS
419/01 ze dne 3. 6. 2003, č. 77/2003 Sb. ÚS, pak Ústavní soud odmítl možnost
vyloučení
přezkumu rozhodnutí o převedení přeplatků na dani podle
§ 64 odst. 2 d.
ř. s
odůvodněním, že rozhodnutí nezasahuje do hmotněprávní sféry jednotlivce. Rozhodnutím
soudně
přezkoumatelným by dle argumentace obecných soudů bylo teprve rozhodnutí o žádosti
o vrácení
přeplatku na dani. Ústavní soud poukázal na vývoj procesní úpravy výluk, z níž bylo
vyňato vyloučení
soudního přezkumu rozhodnutí procesní povahy. Soudy tak jsou povinny přezkoumávat
i rozhodnutí dosud
považovaná za rozhodnutí procesní povahy a nejsou oprávněny přezkum odmítnout na
základě jiné
výluky. Soudní přezkum tak dle Ústavního soudu musí zahrnovat „i procesní rozhodnutí,
tudíž
rozhodnutí, jež nezasahují do hmotných práv účastníků, ale do jejich práv ve sféře
procesní“.
[26] Judikaturu Ústavního soudu lze shrnout tak, že ačkoli výluka soudního přezkumu
správních
rozhodnutí předběžné povahy není sama o sobě rozporná s ústavním pořádkem, při jejím
výkladu a
aplikaci je nutno postupovat nanejvýš obezřetně. Soulad této výluky s ústavou je
podmíněn tím, že
předběžné soudně nepřezkoumatelné rozhodnutí musí být následováno správním rozhodnutím
konečným, v
rámci jehož přezkumu se právům jednotlivce dostane soudní ochrany, a to i ve vztahu
k účinkům
rozhodnutí předběžného. Použitelnost této výluky je dále limitována i tím, že jednotlivec
má právo
na soudní ochranu, která však musí být včasná a účinná.
III. d)
Test rozhodnutí předběžné povahy
[27] Při zohlednění výše uvedených úvah, dosavadního vývoje judikatury a právní
úpravy
kompetenčních výluk obecně přistoupil rozšířený senát k určení obecného testu, pomocí
něhož by bylo
možné u libovolného správního rozhodnutí předvídatelným způsobem určit, zda je rozhodnutím
předběžné
povahy, jehož soudní přezkum je dle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
vyloučen, či nikoli. Přitom rozšířený senát vzal v úvahu ty požadavky na aplikaci
výluky, které
vyplývají zejména z judikatury Ústavního soudu. Těmi jsou nutnost následného „konečného“
rozhodnutí,
soudně přezkoumatelného, které v sobě věcně zahrnuje i rozhodnutí předběžné, a dále
zajištění
včasnosti a účinnosti soudní ochrany.
[28] Rozšířený senát má za to, že se nemusí již znovu zabývat povahou těch rozhodnutí
správních
orgánů, která podmiňují rozhodnutí o právech účastníka v jiném řízení (typicky závazná
stanoviska
dotčených orgánů). Rozšířený senát se k povaze těchto aktů již jasně vyjádřil ve
výše citovaném
usnesení ze dne 21. 10. 2008, čj. 8 As
47/2005-86,
č. 1764/2009 Sb. NSS, tak, že se jedná o rozhodnutí podléhající samostatnému soudnímu
přezkumu.
Rozšířený senát nevidí důvod, aby na tomto svém názoru cokoli měnil.
[29] Rozšířený senát rovněž odkazuje na judikaturu Ústavního soudu, která jednoznačně
určila, že
soudní přezkum rozhodnutí procesní povahy [pokud je nelze zahrnout pod úžeji formulovanou
výluku
rozhodnutí, jimiž se upravuje vedení řízení před správním orgánem, nyní
§ 70 písm. c)
s. ř. s.]
nelze odpírat aplikací některé jiné kompetenční výluky obsažené v procesním předpisu
(srov. nález
II. ÚS 419/01
ze dne 3. 6.
2003). Přezkum takových procesních rozhodnutí tedy není možno odpírat ani s poukazem
na kompetenční
výluku přezkumu rozhodnutí předběžné povahy.
[30] K posouzení tedy zbývá pouze otázka povahy rozhodnutí, jejichž účelem je
zajištění výkonu
budoucího konečného rozhodnutí ve věci samé nebo mezitímní úprava poměrů účastníků.
Aby takové
rozhodnutí mohlo být rozhodnutím předběžné povahy, na něž dopadá výluka uvedená v
§ 70 písm. b)
s. ř. s.,
musí kumulativně splňovat tři podmínky: časovou, věcnou a osobní.
[31] Časová podmínka souvisí s dočasným charakterem rozhodnutí předběžné povahy,
jak tento
charakter vyplývá z nálezu Ústavního soudu sp. zn.
Pl. ÚS 8/99 ze
dne 3. 11. 1999.
Aby však tato dočasnost byla skutečná, vyžaduje tato podmínka bližší konkretizace.
Rozhodnutí
předběžné povahy musí předcházet rozhodnutí konečnému, na jehož vydání má osoba dotčená
předběžným
rozhodnutím nárok. Toto konečné rozhodnutí musí podléhat soudnímu přezkumu. Rozhodnutí
předběžné
povahy může být vydáno v rámci již zahájeného řízení před správním orgánem, v němž
bude následně
vydáno rozhodnutí konečné. V tomto případě je „dočasnost“ předběžného rozhodnutí
zajištěna tím, že
jednotlivec se může soudně domáhat ochrany před nečinností správního orgánu. Pokud
je rozhodnutí
předběžné vydáno mimo takové řízení před správním orgánem, musí být jeho „dočasnost“
garantována
tím, že zákon jednoznačně stanoví lhůtu, v níž musí být zahájeno řízení a vydáno
rozhodnutí konečné.
Pokud by takováto lhůta pro zahájení řízení před správním orgánem a vydání konečného
rozhodnutí
(ovšem v délce odpovídající požadavku Ústavního soudu na včasnost soudní ochrany)
zákonem stanovena
nebyla, nelze takové zajišťovací či mezitímní rozhodnutí správního orgánu považovat
za rozhodnutí
předběžné povahy vyloučené ze soudního přezkumu ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Zákon dále musí omezovat účinky rozhodnutí předběžného pouze na období do vydání
rozhodnutí
konečného.
[32] Neméně důležitá je podmínka věcné souvislosti mezi rozhodnutím předběžným
a rozhodnutím
konečným. Rozhodnutí konečné musí rozhodnout mj. o vztazích zatímně upravených rozhodnutím
předběžným, tj. konečné rozhodnutí musí v sobě věcně zahrnout rozhodnutí předběžné.
V opačném
případě by totiž nebylo možné domoci se, alespoň zprostředkovaně, přezkumu předběžného
rozhodnutí.
To předpokládá i obdobné zákonem předvídané předpoklady pro vydání předběžného i
konečného
rozhodnutí.
[33] Osobní podmínka znamená, že rozhodnutí konečné musí být adresováno (mimo
jiné i) stejné
osobě jako rozhodnutí předběžné. V opačném případě by totiž opět nebylo možné, aby
se osoba dotčená
rozhodnutím předběžné povahy domohla soudního přezkumu rozhodnutí předběžného, byť
zprostředkovaně
pomocí žaloby proti rozhodnutí konečnému.
IV.
Aplikace testu na posuzovaný případ
[34] Jak již bylo výše uvedeno, předmětem sporu v tomto řízení o kasační stížnosti
je, zda
rozhodnutí o odvolání proti zřízení zástavního práva podle
§ 72 d. ř.
je rozhodnutím
předběžné povahy či nikoli. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu z 28. 4. 2005,
čj.
5 Afs 162/2004-61, č. 613/2005
Sb. NSS, mělo být
rozhodnutí o zřízení zástavního práva dle
§ 72 d. ř.
rozhodnutím
předběžné povahy, neboť se jedná pouze o dočasné opatření, jehož platnost je zákonem
omezena do
splatnosti daňové pohledávky. Rozšířený senát k tomu podotýká, že takto formulovaný
názor je
nepřesný, neboť splatností daňové pohledávky zástavní právo nezaniká, ani podle dříve
platné úpravy
nezanikalo. Pátý senát chtěl patrně vyjádřit myšlenku, že zástavní právo zaniká splacením
daňové
pohledávky a jejího příslušenství.
[35] Rozšířený senát uvádí, že „dočasnost“ zřízení zástavního práva vymezená do
splacení daňové
pohledávky a jejího příslušenství nepostačuje pro kvalifikaci takového rozhodnutí
jako rozhodnutí
předběžné povahy. Jak bylo výše uvedeno, předběžná povaha rozhodnutí musí být dána
vůči jinému
rozhodnutí konečnému, které podléhá soudnímu přezkumu. Nad rámec argumentace uvedené
v citovaném
rozsudku pátého senátu rozšířený senát poznamenává, že předběžná povaha rozhodnutí
o zřízení
zástavního práva není dána ani ve vztahu k případnému exekučnímu příkazu na prodej
věci zatížené
zástavním právem. Z žádného právního předpisu totiž nevyplývá, že by v určité lhůtě
takové exekuční
řízení muselo být zahájeno. Je ostatně obecně známou skutečností, že v mnoha případech
taková
exekuce
po zřízení zástavního práva ve skutečnosti nenásleduje, neboť daňová pohledávka
je uhrazena
dobrovolně nebo se správce daně k exekuci neodhodlá z jiného důvodu. Ani lhůta třiceti
let pro
případnou exekuční realizaci zástavního práva na nemovitostech
(§ 70 odst. 5 d.
ř.)
podléhající soudní kontrole nemůže být považována za lhůtu vyhovující požadavku včasné
a účinné
soudní ochrany.
[36] Rozhodnutí o zřízení správcovského zástavního práva dle
§ 72 d. ř.
je nepochybně
rozhodnutím ve smyslu §
65 odst. 1
s. ř. s. Takové rozhodnutí znamená podstatný zásah do právní sféry dotčeného
jednotlivce.
Jmenovitě je dotčeno jeho právo na ochranu vlastnického práva ve smyslu
čl. 11 Listiny základních
práv a
svobod. Vlastníkovi věci, na níž bylo zřízeno zástavní právo, je umožněno
věc užívat a
požívat, dokonce může formálně s věcí i disponovat. Prakticky je ovšem jeho dispoziční
právo omezeno
či vyloučeno, neboť cena zastavené věci se sníží o hodnotu daňové pohledávky zajištěné
zástavním
právem, a to případně až na nulu. Rovněž účinky zřízení zástavního práva na promlčení
daňového
nedoplatku ve smyslu §
70 odst.
4 a odst.
5 d. ř. je
nutno považovat za zásah do právní sféry jednotlivce. K tomu je třeba uvést, že lhůta
30 let od
zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí
(§ 70 odst. 5 d.
ř.) je
jednou z nejdelších lhůt v našem právním řádu vůbec [pro srovnání: promlčení trestního
stíhání pro
trestný čin vraždy činí dvacet let, srov.
§ 67 odst. 1
písm. a) trestního
zákona]. Promlčení daňového nedoplatku zajištěného zástavním právem na věcech
movitých v
držení správce daně je pak vyloučeno vůbec
(§ 70 odst. 4 d.
ř.).
Rozhodnutí o zřízení správcovského zástavního práva je svou povahou blízké úkonům
prováděným v rámci
exekuce
, jmenovitě exekučnímu příkazu. K tomu je třeba poznamenat, že i v rámci civilní
exekuce
,
jejíž předpisy se při daňové exekuci použijí přiměřeně
(§ 73 odst. 7 d.
ř.), se
zřízení soudcovského zástavního práva systematicky řadí k způsobům provedení výkonu
rozhodnutí
(srov. § 338b a
násl. o. s.
ř.). Rozšířený senát přitom již dříve rozhodl, že rozhodnutí o námitkách proti
exekučnímu
příkazu v daňovém řízení podléhá soudnímu přezkumu (srov. usnesení rozšířeného senátu
Nejvyššího
správního soudu z 2. 12. 2005, čj. 2 Afs
81/2004-54, č. 791/2006 Sb. NSS).
[37] Rozhodnutí o zřízení zástavního práva, respektive rozhodnutí o odvolání proti
takovému
rozhodnutí, není ani dle své povahy nezpůsobilé k soudnímu přezkumu. Právě naopak.
Toto rozhodnutí
obsahuje odůvodnění (§
32 odst. 3
d. ř.), z něhož musí být zejména patrno, že jsou splněny podmínky pro zřízení
správcovského
zástavního práva vyplývající z §
72
d. ř., tedy především to, že je zde daňová pohledávka (její příslušenství)
ve výši zajištěné
zástavním právem a že se jedná o věc ve vlastnictví daňového dlužníka. Při zřízení
správcovského
zástavního práva by rovněž měly být respektovány základní zásady daňového řízení,
zejména pak zásada
proporcionality, popř. minimalizace zásahů do práv vyjádřená v
§ 2 odst. 2 d. ř.
Všechny
tyto zákonné předpoklady pro zřízení správcovského zástavního práva mohou, resp.
mají být podrobeny
soudnímu přezkumu. (-)