Řízení před soudem: rozhodnutí předběžné povahy
Daňové řízení: zajišťovací příkaz
Zajišťovací příkaz vydaný podle
§ 71 zákona č. 337/1992
Sb.,
o správě daní a poplatků, není rozhodnutím předběžné povahy podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s. a
není vyloučen ze soudního přezkumu.
(Podle rozsudku rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
24. 11. 2009,
čj. 9 Afs 13/2008-90)
Prejudikatura: č. 886/2006 Sb. NSS, č. 1471/2008 Sb. NSS, a č. 1764/2009
Sb.
NSS.
Věc: Akciová společnost CZT (dříve CZ TABÁK) proti Celnímu ředitelství
v Hradci Králové
o zajištění daňové povinnosti, o kasační stížnosti žalobkyně.
Celní úřad vydal dne 18. 10. 2006 zajišťovací příkaz podle
§ 71 odst. 1 d.
ř. na
zajištění daňové povinnosti žalobce a uložil žalobci povinnost zajistit nejpozději
do tří dnů od
doručení zajišťovacího příkazu ve prospěch celního úřadu spotřební daň složením jistoty
ve výši 66
530 493 Kč. Zajišťovaná částka byla stanovena podle
§ 10 odst. 1 zákona
č. 353/2003
Sb., o spotřebních daních (dále jen
„zákon o spotřebních
daních“),
jako součin příslušné sazby spotřební daně z tabákových výrobků - tabáku ke kouření
a hmotnosti
tabáku, u něhož vznikla povinnost přiznat a zaplatit daň podle
§ 9 odst. 1 zákona
o spotřebních
daních na základě uvedení tabákových výrobků do volného oběhu. Vydání zajišťovacího
příkazu
celní úřad odůvodnil tak, že ačkoli žalobce označil předmětné zboží, tedy tabákové
výrobky pod
obchodním názvem „Gulivers - extra“, „Gulivers - standard“, při jejich uvedení do
volného daňového
oběhu jako tabákové výrobky ve smyslu
§ 101 odst.
3 písm. c) zákona o
spotřebních daních (tj. jako doutníky a cigarillos), celní úřad na základě
odborných
laboratorních posudků dospěl k závěru, že se jedná o zboží ve smyslu
§ 101 odst.
3 písm. c) bod 1.
zákona o spotřebních daních, tedy o řezaný tabák způsobilý ke kouření bez
dalšího
průmyslového zpracování.
Proti rozhodnutí celního úřadu podal žalobce odvolání, v němž zejména namítal,
že v souvislosti
s jím provozovaným daňovým skladem a přepravou vybraných výrobků má ve smyslu
§ 21 odst. 8
písm. b) a
písm. c) zákona
o spotřebních
daních zajištěnu spotřební daň celkem ve výši 11 000 000 Kč, což by mělo být
pro zajištění
předmětné daně dostačující, a že zajišťovacím příkazem byla zajištěna daň i na dosud
nevyrobené
tabákové výrobky a dle jeho údajů byla celním úřadem stanovena částka o 33 459 654
Kč vyšší.
Poukázal na možné likvidační důsledky zajišťovacího příkazu a na to, že se v této
souvislosti obává
odejmutí povolení k provozování daňového skladu se všemi daňovými důsledky.
Žalovaný změnil rozhodnutí správního orgánu I. stupně dne 16. 11. 2006 tak,
že snížil výši
částky, která má být zajištěna z 66 530 493 Kč na 34 846 457 Kč, ve zbývající části
ponechal
zajišťovací příkaz platným.
Žalobce napadl rozhodnutí žalovaného žalobou u Krajského soudu v Hradci Králové,
který žalobu
podle § 68 písm.
e) a
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
dne 31. 10. 2007 odmítl s poukazem na nepřípustnost žaloby, neboť žalobce se domáhá
přezkoumání
rozhodnutí, které je jakožto rozhodnutí předběžné povahy vyloučeno z přezkumu ve
správním
soudnictví.
Žalobce (stěžovatel) podal proti tomuto usnesení krajského soudu kasační stížnost,
v níž namítl
nezákonnost odmítnutí jeho žaloby. Uvedl, že zajišťovací příkaz významným způsobem
zasahuje do jeho
majetkové sféry a mohl by vést k exekuci jeho majetku. Zajišťovací příkaz stěžovateli
zejména
znemožňuje disponovat s jeho majetkem, výrazným způsobem ohrožuje jeho podnikatelskou
a jinou
hospodářskou činnost a mohl by mít dokonce pro stěžovatele i likvidační důsledky.
Podle stěžovatele
se tak uvedené rozhodnutí dotýká jeho základních práv a svobod zakotvených v
Listině základních práv
a svobod,
a mělo by tak být podrobeno soudnímu přezkumu. Zmiňuje i nález Ústavního soudu ze
dne 17. 5. 2001,
sp. zn. IV. ÚS 393/2000,
podle
něhož není možné ustanovení vylučující soudní přezkum správních rozhodnutí vykládat
extenzivně a v
pochybnostech je nutno postupovat ve prospěch zachování práva na přístup k soudu.
Stěžovatel dále
argumentuje tím, že jelikož je zajišťovací příkaz vydáván správcem daně na základě
správního
uvážení, musí právní řád zúžit prostor pro libovůli správce daně. Stěžovatel také
upozorňuje na
skutečnost, že proti zajišťovacímu příkazu je přípustné odvolání, o němž však nerozhoduje
nezávislý
orgán a jeho rozhodnutí není možné dále nechat přezkoumat.
Žalovaný se ve svém vyjádření ke kasační stížnosti ztotožnil se závěry krajského
soudu. Odkázal
také na judikaturu Evropského soudu pro lidská práva, která přiznává výlučnost ochraně
veřejného
zájmu při vybírání daní a možnost přezkumu postupů fiskálních orgánů podle
čl. 6 odst. 1
Úmluvy o
ochraně základních lidských práv a svobod relativizuje. Žalovaný zmínil zejm. rozsudek
ze dne 12. 7.
2001 ve věci Ferrazzini proti Itálii, z něhož vyplývá, že obecnými lidskoprávními
konstrukcemi nelze
zmařit základní smysl a účel správy daní a potažmo daňového řízení, kterým je správný
a včasný výběr
daní, k čemuž právě mají sloužit předběžné úkony, v případě ohrožení výběru daně
pak zvláště
institut jejího zajištění. Žalovaný navrhl kasační stížnost zamítnout.
Poté, co devátý senát Nejvyššího správního soudu dospěl k závěru, že kasační
stížnost je ve
smyslu § 102 s.
ř. s.
přípustná a jsou v ní podle jejího obsahu namítány důvody odpovídající ustanovení
§ 103 odst.
1 písm. e) s. ř.
s., konstatoval, že stěžejní je pro danou věc posouzení otázky, zda zajišťovací
příkaz vydaný
podle § 71 d. ř.
podléhá
přezkumu ve správním soudnictví, nebo zda se na něj vztahuje kompetenční výluka ve
smyslu
§ 70 písm. b)
ve spojení
s § 68 písm.
e) s. ř. s.
Devátý senát při předběžném posouzení věci dospěl k opačnému názoru, než jaký byl
vyjádřen v
rozsudku Nejvyššího správního soudu z 28. 2. 2007, čj. 8
Afs 37/2005-126, podle nějž je zajišťovací příkaz vydaný podle
§ 71 d. ř.
rozhodnutím
předběžné povahy, a je tedy z věcného hlediska soudem nepřezkoumatelný. Podle devátého
senátu naopak
zajišťovací příkaz není rozhodnutím předběžné povahy ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s. K
takovému závěru je podle devátého senátu třeba dospět po aplikaci testu stanoveného
v rozsudku
Nejvyššího správního soudu z 29. 3. 2006, čj. 2
Afs
183/2005-64, č. 886/2006 Sb. NSS, na posuzovanou věc, neboť z řady skutečností
vyplývá, že
zajišťovací příkaz podle §
71 d.
ř. nesplňuje ani materiální, ani procesní znak rozhodnutí předběžné povahy,
jak byly tyto
znaky vymezeny v citovaném rozsudku. Stručně lze shrnout, že podle devátého senátu
o nenaplnění
materiálního znaku předběžnosti svědčí, že
daňový řád výslovně
neřeší
otázku délky doby platnosti zajišťovacího příkazu; tento závěr pak potvrzuje i
judikatura
správních
soudů. Doba účinnosti zajišťovacího příkazu může dosáhnout až tří let a daňový subjekt
je povinen
strpět účinky zajišťovacího příkazu až do ukončení řízení o vyměření daně. Účinky
takového
rozhodnutí jsou však okamžité a mohou významným způsobem zasáhnout do právní sféry
daňového
subjektu. Nelze hovořit ani o naplnění procesního znaku, neboť ne ve všech případech
se adresáti
rozhodnutí mohou vůči němu domoci účinné obrany. Jednak
d. ř. výslovně
a jednoznačně
neupravuje postup správce daně po vydání zajišťovacího příkazu, jednak následné rozhodnutí
o daňové
povinnosti nemusí odstranit veškeré pro daňový subjekt negativní důsledky zajišťovacího
příkazu,
pakliže je vůbec vydáno, neboť mohou nastat i případy, v nichž rozhodnutí o daňové
povinnosti nebude
vydáno vůbec.
Nejvyšší správní soud napadené usnesení Krajského soudu v Hradci Králové zrušil
a věc mu vrátil
k dalšímu řízení.
Z odůvodnění:
[13] Při posuzování otázky, zda je zajišťovací příkaz vydaný správcem daně podle
§ 71 odst. 1 d.
ř.
rozhodnutím předběžné povahy, které by bylo ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
vyloučeno ze soudního přezkumu, rozšířený senát úvodem připomíná, že k otázce, jaká
jsou obecná
kritéria pro uplatnění kompetenční výluky u rozhodnutí předběžné povahy stanovené
v
§ 70 písm. b)
s. ř. s. se
několikrát Nejvyšší správní soud i Ústavní soud již vyjadřovaly.
[14] V rozsudku z 29. 3. 2006, čj. 2
Afs
183/2005-64, č. 886/2006 Sb. NSS, Nejvyšší správní soud vymezil rozhodnutí
předběžné povahy
prostřednictvím jednak znaku materiálního, stanovícího, že rozhodnutí předběžné povahy
pouze
předběžně či dočasně upravuje veřejnoprávní vztahy, jednak znaku procesního, požadujícího,
aby každá
osoba, jejíž subjektivní práva byla vydáním rozhodnutí dotčena, měla možnost bránit
se proti tomuto
rozhodnutí či jeho důsledkům v řízení, jež musí proběhnout. Obecné znaky rozhodnutí
předběžné povahy
přiblížil také rozšířený senát svým usnesením ze dne 21. 10. 2008, čj.
8 As 47/2005-86, č. 1764/2009 Sb.
NSS, když uvedl,
že taková rozhodnutí jsou charakterizována tím, že jsou dočasná a pozbývají účinnosti
vydáním
konečného rozhodnutí, které musí být podrobeno soudnímu přezkumu, jenž zahrnuje i
přezkum rozhodnutí
předběžného a předběžné a končené rozhodnutí musí mít obsahově stejný či alespoň
částečně se
překrývající předmět řízení.
[15] Ústavní soud se k výluce ze soudního přezkumu vyjádřil tak, že ačkoli ta
svou povahou není
protiústavní, je při její aplikaci namístě maximální zdrženlivost. Zejména vymezil,
že i vůči soudem
nepřezkoumatelnému rozhodnutí musí být jeho adresát schopen domoci se soudní ochrany,
a to i vůči
jeho účinkům, a sice prostřednictvím přezkumu rozhodnutí, které je v daném řízení
vydáváno jako
rozhodnutí konečné. Taková soudní ochrana pak musí být včasná a účinná (srov. např.
nálezy ze dne
17. 5. 2001, sp. zn. IV. ÚS 393/2000;
ze dne 3.
11. 1999, sp. zn. Pl.
ÚS 8/99,
ze dne 27. 5. 2003, sp. zn. I.
ÚS
412/01 či ze dne 3. 6. 2003, sp. zn.
II. ÚS 419/01,
všechny
dostupné na
http://nalus.usoud.cz).
[16] Na tuto judikaturu pak navázal rozšířený senát svým nedávným rozsudkem z
27. 10. 2009, čj.
2 Afs 186/2006-54,
www.nssoud.cz,
v němž stanovil
obecný test, který by měl být vodítkem při posuzování, zda je to které správní rozhodnutí
rozhodnutím předběžné povahy vyloučeným ze soudního přezkumu ve smyslu
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
Takové rozhodnutí musí zejména splňovat tři podmínky: časovou, věcnou a osobní.
[17] Časová podmínka stanoví, že rozhodnutí předběžné povahy předchází rozhodnutí
konečnému, na
jehož vydání má osoba dotčená předběžným rozhodnutím nárok, a dále, že konečné rozhodnutí
musí
podléhat soudnímu přezkumu. Rozhodnutí předběžné povahy pak musí být vydáno buďto
v rámci již
zahájeného řízení před správním orgánem, nebo může být vydáno i mimo takové řízení,
v tom případě
musí být zákonem jednoznačně stanovena lhůta, v níž musí být zahájeno řízení a vydáno
rozhodnutí
konečné. Věcná podmínka ukládá, aby konečné rozhodnutí zároveň rozhodlo také o vztazích
zatímně
upravených rozhodnutím předběžným. Konečně osobní podmínka určuje, že adresátem konečného
rozhodnutí
musí být také osoba dotčená rozhodnutím předběžné povahy.
[18] Rozšířený senát přistoupil k aplikaci uvedeného testu na posuzovaný případ
a dospěl k
závěru, že u zajišťovacího příkazu vydávaného podle
§ 71 d. ř.
není splněna ani
časová, ani věcná podmínka.
[19] Zatímco časová podmínka stanoví, že vydání rozhodnutí předběžné povahy je
následováno
rozhodnutím konečným, na jehož vydání má předběžným rozhodnutím dotčená osoba právní
nárok, a které
podléhá soudnímu přezkumu, lze si představit situace, kdy po vydání zajišťovacího
příkazu tato
situace nenastane. Jak je uvedeno v
§ 71 odst. 1 d.
ř., může
správce daně v odůvodněných případech rozhodnout o zajištění jednak daně dosud nesplatné,
jednak ale
dokonce daně nestanovené. Z textu tohoto ustanovení je tak možné dovodit, že daňové
řízení bude v
některých případech zahajováno až po vydání zajišťovacího příkazu. Takové řízení
pak ne vždy musí
skončit vydáním soudně přezkoumatelného rozhodnutí o daňové povinnosti. Rozšířený
senát souhlasí s
devátým senátem, že tato situace může nastat, pokud kupříkladu nebudou splněny podmínky
pro vyměření
daně a řízení tak bude pravděpodobně skončeno pouze sdělením daňovému subjektu a
poznamenáním této
skutečnosti do spisu. Nelze však také zcela vyloučit, že po vydání zajišťovacího
příkazu daňové
řízení nebude zahájeno vůbec.
[20] Rovněž platí, že v uvedeném případě může být zajišťovací příkaz vydáván mimo
již zahájené
řízení „hlavní“, jehož výsledkem by bylo vydání konečného rozhodnutí. V takové situaci,
podle
posledně citovaného rozsudku rozšířeného senátu, by měl zákon jednoznačně stanovit
lhůtu, v níž musí
být takové řízení, v tomto případě daňové řízení, zahájeno, a v níž musí být také
vydáno konečné
rozhodnutí. V posuzovaném případě však zákon žádnou takovou lhůtu nestanoví.
[21] Stejně tak ze zákona ani přímo nevyplývá, jakou dobou je omezena platnost
zajišťovacího
příkazu. Výjimkou je pouze případ podle
§ 71 odst. 3 d.
ř., kdy
zajišťovací příkaz pozbývá platnosti, pokud odvolací orgán do třiceti dnů nerozhodne
o odvolání
proti jeho vydání. V rozsudku ze dne 26. 4. 2006, čj. 3
Afs 5/2004-63, č. 1471/2008 Sb. NSS, Nejvyšší správní soud judikoval, že zajišťovací
příkaz
také pozbývá platnosti okamžikem splatnosti daně, kterou má zajišťovat. Splatnost
je pak stanovena u
různých daní různým způsobem, jednorázově, v zálohách nebo ve splátkách. U spotřebních
daní se
jejich splatnost řídí §
18 zákona o
spotřebních daních. V posuzované věci by se pak použil odstavec 5 věta druhá,
citovaného
ustanovení, daň by tedy byla splatná a zajišťovací příkaz by pozbyl platnosti až
po vydání
rozhodnutí o vyměření daně.
[22] Dále lze pouze dovozovat, že zajišťovací příkaz může jinak pozbýt platnosti
uplynutím lhůty
podle § 47 d. ř.
určené ke
stanovení daňové povinnosti. Tato poměrně dlouhá lhůta kontrastuje s velmi krátkou
třídenní lhůtou
podle § 71 odst.
1 d. ř., v
rámci níž má daňový subjekt povinnosti zajistit daň, způsobem a ve výši stanovené
v zajišťovacím
příkazu, ve prospěch správce daně. V případě, že tak daňový subjekt ve stanovené
lhůtě neučiní, může
správce daně přistoupit k jinému zajištění, častým způsobem pak jistě bude vedení
daňové
exekuce
, k
níž bylo přistoupeno i v posuzované věci (řízení vedené u Nejvyššího správního soudu
pod sp. zn.
9 Afs 65/2008).
[23] Daný postup může přitom představovat velmi vážný zásah do práv a postavení
daňového subjektu
a může ohrozit jak jeho hospodářskou činnost, tak jeho samotnou existenci. Soud připomíná,
že proti
zajišťovacímu příkazu může daňový subjekt sice podat odvolání, nicméně to nemá odkladný
účinek. Jiný
způsob obrany proti zajišťovacímu příkazu by daňovému subjektu měl být umožněn prostřednictvím
přezkumu konečného rozhodnutí vydaného v následném daňovém řízení. Některé důvody,
proč i tato
možnost nemusí vždy pro daňový subjekt představovat včasnou a účinnou obranu ve smyslu
judikatury
Ústavního soudu, byly již uvedeny výše (daňové řízení nemusí být vždy ukončeno vydáním
soudně
přezkoumatelného rozhodnutí, existuje rovněž možnost, že daňové řízení nebude vůbec
zahájeno), další
důvody budou rozvedeny dále v souvislosti s uplatněním věcné podmínky.
[24] Výše shrnuté skutečnosti rovněž naznačují, že ani podmínka věcná, stanovená
v rozsudku
rozšířeného senátu ze dne 27. 10. 2009, čj. 2
Afs
186/2006-54, není v případě zajišťovacího příkazu naplněna. Pro splnění této
podmínky by bylo
potřeba, aby v rámci konečného rozhodnutí bylo obsáhnuto i rozhodnutí předběžné.
Tedy aby o vztazích
upravovaných zajišťovacím příkazem bylo rozhodnuto konečným rozhodnutím, jímž je
v daném případě
(pokud bude vůbec vydáno) rozhodnutí o daňové povinnosti. Zákon však vzájemnou provázanost
obou
rozhodnutí omezuje pouze na to, že v důsledku splatnosti daně pozbývá zajišťovací
příkaz platnosti.
Také ze samotné podstaty obou rozhodnutí je zřejmé, že tato dvě rozhodnutí vzájemně
nejsou provázána
co do předmětu řízení natolik, že by se v rámci konečného rozhodnutí rozhodovalo
také o vztazích
zatímně upravených zajišťovacím příkazem, neboť konečným rozhodnutím o daňové povinnosti
mohou
zůstat nepovšimnuty i pro daňový subjekt velmi nepříznivé důsledky zajišťovacího
příkazu. Není tak
splněna jedna z podmínek předběžnosti rozhodnutí vymezená již v usnesení rozšířeného
senátu z 21.
10. 2008, čj. 8 As 47/2005-86,
č. 1764/2009 Sb.
NSS, vzpomenutého výše.
[25] V uvedeném případě je tak v hrubém nepoměru postavení správce daně, jemuž
zákon nestanovuje
pevné mantinely pro následný postup po vydání zajišťovacího příkazu, s postavením
daňového subjektu,
jenž naopak je povinen daň zajistit částkou, stanovenou v rozhodnutí správce daně,
který ve svém
uvážení není nijak limitován. Proti rozhodnutí správce daně je sice přípustné odvolání,
avšak bez
toho, že by bylo nadáno odkladným účinkem. Pokud naopak daňový subjekt správcem daně
uloženou
povinnost ve velmi krátké třídenní lhůtě nesplní, hrozí mu, že splnění povinnosti
bude vymáháno
dalšími způsoby, např. daňovou exekucí. Problematickou je také platnost zajišťovacího
příkazu.
Platnosti zajišťovací příkaz pozbývá buďto v ojedinělých případech nerozhodnutím
správce daně o
odvolání v zákonné třicetidenní lhůtě, splatností daně či uplynutím lhůty pro stanovení
daňové
povinnosti podle §
47 d. ř.
Také možnost domáhat se nápravy důsledků způsobených nezákonným zajišťovacím příkazem,
kdy např.
bude jistina stanovena v nepřiměřené výši, v rámci vydání konečného rozhodnutí či
v rámci jeho
soudního přezkumu, nepředstavuje pro daňový subjekt efektivní způsob obrany. Konečné
rozhodnutí
nemusí být jednak vůbec vydáno, jednak v rámci tohoto rozhodnutí nemusí být vůbec
rozhodováno o
vztazích upravených zajišťovacím příkazem. Z uvedených důvodů proto nelze zajišťovací
příkaz
vydávaný podle §
71 odst. 1 d.
ř. považovat za rozhodnutí předběžné povahy podle
§ 70 písm. b)
s. ř. s.
vyloučené ze soudního přezkumu.
[26] Závěrem je možno poznamenat, že k danému názoru soud dospěl vědom si opačného
závěru
Ústavního soudu (srov. usnesení ze dne 5. 4. 2006, sp. zn.
I. ÚS 374/05),
jenž nepovažoval
doposud za nutné korigovat dosavadní názor Nejvyššího správního soudu, že zajišťovací
příkaz podle
§ 71 odst. 1 d.
ř. je
rozhodnutím předběžné povahy vyloučeným ze soudního přezkumu. V uvedeném usnesení
totiž Ústavní soud
přisvědčil argumentu Nejvyššího správního soudu, že právo na přístup k soudu je zajištěno
prostřednictvím případného přezkumu rozhodnutí konečného. Výše však bylo v nyní posuzované
věci
rozebráno, že z tohoto pravidla existují výjimky v podobě různých procesních situací,
o nichž se ani
usnesení Ústavního soudu nezmiňuje, na základě nichž je třeba dovodit, že pro naplnění
ochrany práv
daňového subjektu ve smyslu čl.
36
odst. 2 Listiny základních práv a svobod je nezbytné umožnit soudní přezkum
i přímo
zajišťovacího příkazu podle §
71
odst. 1 d. ř.
[27] Soud pouze dodává, že i z hlediska své podoby a obsahu je toto rozhodnutí
způsobilé
přezkumu, neboť jak vyplývá z §
71
odst. 1 d. ř., v tomto rozhodnutí je správce daně povinen rozvést důvody vydání
zajišťovacího
příkazu, tedy proč pokládá vybrání daně za ohrožené.