Podání stížnosti podle § 175
správního řádu z roku 2004 není podmínkou přípustnosti žaloby ve věci ochrany před nezákonným
zásahem (§ 85 s.ř.s.).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 12. 2010, čj.
4 Aps 2/2010 – 44)
Prejudikatura: č. 603/2005 Sb.NSS, č. 735/2006 Sb.NSS a č. 932/2006
Sb.NSS.
Věc: Jaroslav P. proti Policii České republiky, Městskému ředitelství policie Brno, o ochranu
před nezákonným zásahem, o kasační stížnosti žalobce.
Odůvodnění:
Krajský soud v Brně usnesením ze dne 17. 12. 2009, č. j. 57 Ca 2/2009 - 17, odmítl
žalobu, kterou se žalobce domáhal určení nezákonnosti postupu žalované spočívajícího v zabránění v
jízdě odtažením jeho vozidla tov. zn. Mercedes 300, RZ X, k němuž došlo dne 5. 11. 2008. Kromě toho
se žalobce domáhal umožnění dispozice s uvedeným vozidlem. V odůvodnění tohoto usnesení soud uvedl,
že žalobce nevyužil možnosti domáhat se ochrany před nezákonným zásahem správního orgánu podáním
stížnosti podle § 175 správního řádu.
Rovněž tak se domáhal určení, že zásah byl nezákonný. Z těchto důvodů soud žalobu jako nepřípustnou
podle § 85 ve spojení s
§ 46 odst. 1 písm. d) s. ř. s.
odmítl.
Ve včas podané kasační stížnosti žalobce (dále jen "stěžovatel“) namítl, že využil
všech možností, které mu právní řád dává k dispozici. Stížnost podle
§ 175 správního řádu totiž podal, byť ji
označil jako žádost o vydání motorového vozidla a žádal v ní o vydání věci. Toto podání však
nepřineslo žádný výsledek. Kromě toho stížnost podle
§ 175 správního řádu nemůže být
prostředkem nápravy, s nímž počítá § 85 s.
ř. s. Učinění takového závěru brání časové aspekty, které v případě podání stížnosti vedou k
nemožnosti soudní ochrany. Dále je napadené usnesení nepřezkoumatelné, neboť není zřejmé, na základě
čeho soud dospěl k závěru, že stížnost nebyla podána. Proto stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní
soud usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 17. 12. 2009, č. j. 57 Ca 2/2009 - 17, zrušil a věc
vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení.
Žalovaná ve svém vyjádření ke kasační stížnosti uvedla, že s odůvodněním napadeného
usnesení souhlasí a skutkový stav považuje za dostatečně spolehlivě zjištěný. Proto navrhla
zamítnutí kasační stížnosti.
V řízení o kasační stížnosti je Nejvyšší správní soud podle
§ 109 odst. 2 s. ř. s. vázán jejím
rozsahem. Rovněž tak je podle odstavce třetího téhož zákonného ustanovení vázán důvody, jež byly
stěžovatelem v kasační stížnosti uplatněny, což však neplatí, bylo-li řízení před krajským soudem
zmatečné [§ 103 odst. 1 písm. c)] nebo
bylo zatíženo vadou, která mohla mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé, anebo je-li
napadené rozhodnutí nepřezkoumatelné [§ 103
odst. 1 písm. d)], jakož i v případech, kdy je rozhodnutí správního orgánu nicotné.
Zmatečnost řízení před krajským soudem pak podle
§ 103 odst. 1 písm. c) s. ř. s.
spočívá v tom, že chyběly podmínky řízení, ve věci rozhodoval vyloučený soudce nebo byl soud
nesprávně obsazen, popřípadě bylo rozhodnuto v neprospěch účastníka v důsledku trestného činu
soudce.
K zmatečnosti řízení před krajským soudem přitom došlo i v projednávané věci, takže
Nejvyšší správní soud k ní musel přihlížet z úřední povinnosti, i když nebyla v kasační stížnosti
namítnuta. Takto bylo zapotřebí postupovat i za situace, kdy kasační stížnost byla podána z důvodu
tvrzené nezákonnosti rozhodnutí o odmítnutí návrhu, který je zakotven v
§ 103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. Pod
tímto důvodem kasační stížnosti se totiž fakticky skrývají i další důvody uvedené v
§ 103 odst. 1 písm. a),
c) a
d) s. ř. s., když z povahy věci je
vyloučen jen důvod podle § 103 odst. 1 písm.
b) s. ř. s. Rozhodnutí o odmítnutí žaloby totiž může být nezákonné i z důvodu zmatečnosti
řízení před krajským soudem, jak ostatně dovodil Nejvyšší správní soud i ve svém rozsudku ze dne 21.
4. 2005, č. j. 3 Azs 33/2004 - 98, který byl
publikován pod č. 625/2005 Sb. NSS.
Napadeným usnesením krajský soud odmítl žalobu na ochranu před nezákonným zásahem
žalované, který měl spočívat v zabránění v jízdě odtažením stěžovatelova vozidla. O žalobě pak
rozhodl krajský soud specializovanou samosoudkyní, ačkoliv ta může rozhodovat pouze o žalobách proti
rozhodnutí správního orgánu ve věcech uvedených v
§ 31 odst. 2
s. ř. s., a nikoliv též o žalobách na ochranu před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením
správního orgánu podle § 82 a násl. s. ř.
s. (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 11. 2007, č. j.
9 Aps 5/2007 - 63, publikovaný pod č. 1459/2008
Sb. NSS). Navíc odtažení vozidla, jehož zákonnost se v dané věci řešila, bylo realizováno na základě
§ 118a odst. 1 písm. i) zákona č.
361/2000 Sb., o provozu na pozemních
komunikacích, takže tuto problematiku nelze podřadit pod
§ 31 odst. 2 s. ř. s., jež upravuje
taxativní
výčet věcí, o nichž rozhoduje krajský soud specializovaným samosoudcem. Proto je zapotřebí
učinit závěr, že v nyní projednávané věci měl krajský soud podle
§ 31 odst. 1 s. ř. s. rozhodovat ve
specializovaném tříčlenném senátě.
V tomto složení však krajský soud napadené usnesení nevydal, takže na daný případ
lze plně vztáhnout závěr obsažený v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 10. 2003, č. j.
3 Azs 5/2003 - 32, dostupného na www.nssoud.cz,
podle něhož
"rozhodoval-li místo senátu ve věci samosoudce, jedná se o rozhodování soudu v
nesprávném obsazení zakládající zmatečnost řízení
[§ 103 odst. 1 písm. c) s. ř.
s.].“
I přes zjištěnou zmatečnost řízení před krajským soudem se však Nejvyšší správní
soud z důvodu procesní ekonomie zabýval kasační námitkou, kterou shledal důvodnou.
Krajský soud ve svém poměrně stručném odůvodnění uvedl, že žaloba je podle
§ 85 s. ř. s. nepřípustná, lze-li se
ochrany nebo nápravy domáhat jinými právními prostředky nebo domáhá-li se žalobce pouze určení, že
zásah byl nezákonný. Podle soudu je jedním z těchto prostředků stížnost podle
§ 175 správního řádu, která nebyla
podána.
Stěžovatel se skutečně v žalobě domáhal určení nezákonnosti zásahu, ale vedle toho
také požadoval uložení zákazu pokračovat v zásahu a obnovení stavu před ním, tedy vrácení osobního
automobilu. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 3. 2005, č. j.
2 Aps 1/2005 - 65, publikovaném pod č. 603/2005
Sb. NSS, "
nepřípustná je podle §
85 s. ř. s. žaloba, která se domáhá pouze vyslovení nezákonnosti zásahu ve smyslu
§ 82 s. ř. s., popřípadě žaloba na ochranu
před nezákonným zásahem v části, v níž se žalobce domáhá zvláštním výrokem vyslovení
nezákonnosti.
“. Nepřípustný podle §
85 s. ř. s. tak byl pouze jeden z žalobních návrhů, který měl být soudem odmítnut. Ve vztahu
ke zbylým žalobním návrhům krajský soud, jak vyplývá z níže uvedeného, nesprávně stanovil jako
podmínku přípustnosti žaloby předchozí podání stížnosti podle
§ 175 správního řádu a dále nesprávně
uvedl, že stěžovatel takovou stížnost nepodal. Z obsahu spisu totiž vyplývá, že stěžovatel učinil
dne 26. 11. 2008 podání, které, vzdor jeho označení jako "
žádost PČR o vydání motorového
vozidla jeho vlastníkovi
“, lze podle jeho obsahu považovat za stížnost podle
§ 175 správního řádu, přičemž na toto
podání reagovala žalovaná přípisem ze dne 15. 12. 2008. Tato skutečnost však nic nemění na závěru,
že před podáním žaloby na ochranu před nezákonným zásahem není třeba podávat stížnost podle
§ 175 správního řádu.
Správní soudnictví a ochrana v něm uskutečňovaná je postavena na principu
subsidiarity. To znamená, že ochranu a provedení kontroly nejrůznějších výstupů veřejné správy by
měla primárně zabezpečovat sama veřejná správa. Teprve poté se lze obracet na soudy působící ve
správním soudnictví. Princip subsidiarity nicméně vychází z existence prostředků nápravy, resp.
jejich právního zakotvení a možnosti je uplatnit. Ustanovení
§ 5 s. ř. s. stanoví, že domáhat se ochrany
práv ve správním soudnictví lze až po vyčerpání řádných opravných prostředků, připouští-li je
zvláštní zákon. Zvolený pojem "řádné opravné prostředky“ je třeba vzhledem k šíři správní činnosti,
která je podrobena soudní kontrole, brát v širším významu. Je totiž zřejmé, že
§ 5 s. ř. s. je v tomto ohledu plně
slučitelný s § 68 písm. a) s. ř. s.
uplatňovaným v rámci řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu. Nicméně
§ 85 s. ř. s. jako podmínku přípustnosti
žaloby na ochranu před nezákonným zásahem nevyžaduje předchozí vyčerpání řádných opravných
prostředků, ale toliko nemožnost domáhat se ochrany nebo nápravy jinými právními prostředky. V tomto
případě je proto třeba zkoumat, zda právní úprava v tom kterém případě prostředky ochrany před
nezákonným zásahem připouští či nikoliv.
V posuzovaném případě měl nezákonný zásah spočívat v odtažení osobního automobilu a
v jeho ponechání mimo dispozici vlastníka (stěžovatele) do doby zaplacení uložené
kauce
či pominutí
důvodů, pro které byla
kauce
uložena. K tomu, že provedení odtažení vozidla může být předmětem
řízení o žalobě na ochranu před nezákonným zásahem
judikatura
zaujala souhlasné stanovisko (srov.
kupř. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 11. 2005, č. j.
8 Aps 1/2005 - 82, publikovaný pod č. 932/2006
Sb. NSS). Právní úprava
kauce
a odtažení vozidla je obsažena v
§ 118a a
§ 125a zákona č.
361/2000 Sb., o silničním provozu, ve znění
pozdějších předpisů. V tomto zákoně však nejsou upraveny právní prostředky, kterými se lze bránit
proti odtažení vozidla a žádat jeho vydání. Takové právní prostředky neznal ani tehdy účinný zákon
č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky,
která odtažení vozidla prováděla. Podle Nejvyššího správního soudu tedy právní úprava pro případ
tohoto zásahu nestanovila žádný specifický prostředek ochrany, kterého by bylo možné na úrovni
veřejné správy využít. V takovém případě je třeba zvažovat, zda tímto prostředkem obecně nemůže být
stížnost podaná podle § 175 správního
řádu.
Institut stížnosti se nachází v části sedmé správního řádu, která upravuje
společná, přechodná a závěrečná ustanovení. Z jejího systematického zařazení vyplývá, že stížnost má
být společná pro všechny postupy a řízení, na které dopadá správní řád. Ostatně i teorie uvádí, že
"
stížnosti … tedy nelze podávat proti jakémukoliv jednání správních orgánů, ale jen tehdy,
když se postupuje podle správního řádu
“ (srov. Vedral. J. Komentář. Praha: BOVA Polygon,
2006, s. 1005) nebo, že "
šířeji chápané působnosti ustanovení o stížnostech můžeme
přisvědčit, nezbývá než dokonce připustit, že "vedením řízení“ je třeba rozumět výkon jakékoliv
působnosti v oblasti veřejné správy
.“ (srov. Sládeček, V. Obecné správní právo. 2. vyd.
Praha: ASPI - Wolters Kluwer, 2009, s. 371). Proto lze dospět k závěru, že
§ 175 správního řádu upravuje podávání
stížností ve veřejné správě, nejsou-li specificky upraveny jinými právními předpisy (např.
§ 102 odst. 2 písm. n) zákona č.
128/2000 Sb., o obcích či
§ 164 a násl. zákona č.
6/2002 Sb., o soudech a soudcích).
Ustanovení § 175 odst.
1 správního řádu váže možnost podání stížnosti nejenom na výkon veřejné správy, jak je výše
uvedeno, ale i na neexistenci jiných prostředků ochrany. Povaha stížnosti je tedy subsidiární.
Zmíněné prostředky ochrany ovšem § 175 odst.
1 váže výlučně na správní řád (srov. "
neposkytuje-li tento zákon jiný prostředek
ochrany
“). Podat stížnost lze tedy v těch případech, kdy na postup správního orgánu dopadá
správní řád a ze správního řádu nevyplývá možnost podání jiného prostředku ochrany a nápravy. Zásah
je jednou z tzv. forem (způsobů) realizace veřejné správy a na rozdíl od jiných forem (rozhodnutí,
jiný úkon, veřejnoprávní smlouva a opatření obecné povahy) není po procesní stránce výslovným
předmětem úpravy správního řádu. Nicméně na zásahy se správní řád vlivem vymezení jeho působnosti
podle § 1 odst. 1 použije minimálně v rozsahu jeho § 2 až 8 (srov. § 177 odst. 1) a zmíněného § 175.
Jestliže tak správní řád neposkytuje jiný prostředek ochrany vůči zásahu, potom lze podat stížnost i
v případě odtažení vozidla.
Podle § 175 odst. 1
správního řádu může stížnost podat jen dotčená osoba proti nevhodnému chování nebo nesprávnému
úřednímu postupu, nelze-li podat jiný prostředek ochrany. K povaze stížností obecně doktrína uvádí,
že "
stížnost je pouhým podnětem pro správní orgán např. k provedení úkonů v rámci
služebního dohledu … a stěžovatel nemá právní nárok, aby na základě jeho stížnosti byly provedeny
určité dozorčí nebo jiné úkony …
“ (srov. Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část.
7. vyd. Praha: C. H. Beck, 2009, s. 688). I podle názoru Nejvyššího správního soudu se stížnost svou
povahou a právní úpravou blíží spíše dozorčímu prostředku, resp. je nástrojem, který k němu může
vést. Ostatně tento závěr jenom potvrzuje dikce §
175 správního řádu. Stížnost má totiž podle něho být vyřízena do 60 dnů a byla-li shledána
důvodnou, je správní orgán povinen bezodkladně učinit opatření k nápravě, o nichž vyrozumí
stěžovatele, pokud o to požádal. O prošetření vyřízení stížnosti lze požádat nadřízený správní
orgán. Procesně se u stížnosti postupuje podle části čtvrté správního řádu a výsledkem je sdělení
(vyrozumění). Na vyřízení stížnosti tedy není právní nárok a samotné její vyřízení ještě samo o sobě
neznamená odstranění závadného stavu. Navíc o výsledku šetření a přijatých opatření se stěžovatel
vyrozumívá, jen pokud o to požádal. Takový postup proto neskýtá dostatečný prostor k poskytnutí
ochrany či nápravy před nezákonným zásahem. Jednalo by se totiž spíše o formální, než faktický
prostředek nápravy a ochrany.
Z výše uvedených důvodů vyplývá v případě institutu stížnosti její nedostatečný
ochranný a nápravný účel, který má na mysli §
85 s. ř. s. Považovat za těchto podmínek využití stížnosti za nezbytnou podmínku přípustnosti
žaloby podle § 85 s. ř. s. by tak mohlo
vést k nežádoucímu odepření soudní ochrany a kontroly. Pominout pak nelze ani inkompatibilitu
§ 175 správního řádu se soudním řádem
správním, zejména pak s jeho § 84 odst.
1, který stanovuje subjektivní dvouměsíční lhůtu pro podání žaloby. V komparaci se lhůtou pro
vyřízení stížnosti by totiž mohlanastat situace, že v důsledku podaní stížnosti, která navíc vlivem
§ 175 odst. 5 správního řádu nemusí být
vyřízena ve lhůtě do 60 dnů, ale ve lhůtě delší, by došlo ke zmeškání subjektivní lhůty pro podání
žaloby na ochranu před nezákonným zásahem správního orgánu. Ostatně na to stěžovatel příhodně
poukazuje. Počátek běhu lhůty pro podání žaloby by v takovém případě bylo třeba konstruovat jinak (k
tomu srov. usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 8. 2005, č. j.
2 Afs 144/2004 - 110, publikované pod č. 735/2006
Sb. NSS). Tím by se ovšem celý předmět řízení vzdaloval původnímu faktickému zásahu a přibližoval by
se přezkumu vyřízení stížnosti. Z hlediska adresátů právních norem by tedy vyžadování předchozího
uplatnění stížnosti podle § 175 správního
řádu bylo velmi komplikované, složité a nepřehledné. Proto Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že
podání stížnosti podle § 175 správního
řádu není podmínkou přípustnosti žaloby ve věci nezákonného zásahu. Tím ovšem není vyloučeno, aby
nějaký jiný zákon efektivní prostředek ochrany před nezákonným zásahem správního orgánu upravil a
umožnil tak uplatnění § 85 s. ř. s.
Jestliže však zvláštní zákon právní prostředek takové povahy neobsahuje, pak tímto prostředkem
nemůže být ani stížnost podle § 175
správního řádu.
Lze tedy konstatovat, že podání žaloby na ochranu před nezákonným zásahem, který
stěžovatel spatřoval v zabránění jízdy odtažením jeho vozidla, nemuselo předcházet podání stížnosti
podle § 175 správního řádu. Vzhledem k
tomu, že k ochraně před tímto zásahem nebyly ve zvláštním zákoně obsaženy jiné právní prostředky,
nedošlo v dané věci k splnění zákonných podmínek pro odmítnutí žaloby ve vztahu ke všem žalobním
návrhům podle § 85 ve spojení s
§ 46 odst. 1 písm. d) s. ř. s.
S ohledem na všechny shora uvedené skutečnosti dospěl Nejvyšší správní soud k
závěru, že důvod kasační stížnosti podle §
103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. byl naplněn, a proto je kasační stížnost důvodná. Z tohoto
důvodu Nejvyšší správní soud podle § 110 odst.
1 věty první s. ř. s. napadené usnesení krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu
řízení. V něm je krajský soud podle § 110 odst.
3 s. ř. s. vázán výše vysloveným právním názorem. O nákladech řízení o kasační stížnosti
rozhodne podle § 110 odst. 2 věty první
s. ř. s. krajský soud v novém rozhodnutí.
V Brně dne 17. prosince 2010
JUDr. Marie Turková předsedkyně senátu