Řízení před soudem: přezkum rozhodnutí o zastavení územního řízení
Rozhodnutí o zastavení řízení
[§ 35 odst. 3 stavebního
zákona (č. 50/1976 Sb.)]
je rozhodnutím ve smyslu § 65
odst. 1 s. ř. s.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 2. 2007, čj.
8 As 44/2005- 70)
Prejudikatura: č. 906/2006 Sb. NSS.
Věc: a) Obec Křimov, b) obec Výsluní proti Krajskému úřadu Ústeckého kraje o dělení
pozemků, o kasační stížnosti žalovaného.
Městský úřad Chomutov zastavil dne 20. 10. 2003 podle
§ 35 odst. 3 stavebního
zákona (č. 50/1976 Sb.)
územní řízení o dělení pozemků.
Žalovaný změnil k odvolání žalobců rozhodnutím ze dne 12. 2. 2004 část výroku napadeného
rozhodnutí (pozemky více specifikoval a některé pozemky doplnil) a část jeho odůvodnění; v ostatních
částech odvolání zamítl a uvedené rozhodnutí potvrdil.
Mimo rámec shora zmíněného dříve zahájeného a do té doby pravomocně neukončeného územního
řízení vyslovil stavební úřad dne 21. 1. 2003 souhlas s obsahem geometrických plánů na dělení
pozemků, které byly předmětem územního řízení o dělení pozemků.
Žalobci brojili proti rozhodnutí žalovaného žalobou, v níž zejména namítali, že stavební úřad
měl postupovat formou územního řízení podle
§ 32 odst. 1 písm. e) stavebního
zákona a poškození svých práv spatřovali mimo jiné v tom, že vydáním souhlasu s dělením
pozemků formou opatření podle §
32 odst. 2 písm. e) stavebního zákona nemuselo být při rozhodování bráno v úvahu stanovisko
jednotlivých obcí jakožto účastníků územního řízení. Správní orgány zvoleným procesním postupem
(vydáním opatření namísto územního rozhodnutí) obešly princip územního plánování, zejména
§ 1 a
§ 2 stavebního zákona a
stavební úřad vydáním opatření porušil
§ 3 odst. 1 správního řádu
(č. 71/1967 Sb.), neboť žalobci
jako účastníci řízení nemohli účinně hájit svá práva a zájmy. Žalobci dále uvedli, že při řízení
nebyl respektován ani § 3 odst. 4
správního řádu a řízení nebylo vedeno správním orgánem tak, aby podporovalo důvěru občanů ve
správnost rozhodování, neboť napadené rozhodnutí a opatření o dělení pozemků bylo vydáno stejnou
osobou. Žalobci označili napadené rozhodnutí za vadné rovněž proto, že žalovaný se ve svém
rozhodnutí řádně nevypořádal s otázkou, z jakého důvodu a podle kterého zákonného ustanovení bylo
územní řízení zastaveno. Podle jejich názoru měl žalovaný postupovat podle
§ 30 správního řádu
požadujícího k zastavení řízení mj. souhlas všech účastníků, a nikoliv podle
§ 35 odst. 3 stavebního
zákona upravujícího zastavení řízení za předpokladu, že navrhovatel nedoplní svůj návrh podle
výzvy správního orgánu ve stanovené lhůtě.
Krajský soud v Ústí nad Labem svým rozsudkem ze dne 31. 3. 2005 rozhodnutí žalovaného zrušil a
věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Žalovaný (stěžovatel) brojil proti tomuto rozsudku krajského soudu kasační stížností, v níž
zejména namítal, že se krajský soud nevypořádal s jeho tvrzením, podle kterého jsou napadená správní
rozhodnutí vyloučena ze soudního přezkumu podle
§ 70 písm. a) a
písm. c) s. ř. s., neboť
nejsou rozhodnutími ve smyslu 65
odst. 1 s. ř. s. a pouze
upravují vedení řízení před správním orgánem. Krajský soud uvažoval o podmínkách kompetenční výluky
podle § 70 písm. c) s. ř.
s., ale nesprávně uzavřel, že rozhodnutím o zastavení řízení bylo s konečnou platností
rozhodnuto o tom, že nejsou dány zákonné předpoklady pro řádné projednání návrhu, a proto není
rozhodnutím, kterým se upravuje vedení řízení před správním orgánem. Krajský soud se podle kasační
stížnosti také opomněl vypořádat s námitkou stěžovatele, podle níž žalobci nejsou aktivně
legitimováni k podání žaloby. Žalobci svoji žalobní legitimaci pravděpodobně odvozují z
§ 65 odst. 2 s. ř. s. a
svého předchozího účastenství ve správním (územním) řízení, resp.
§ 34 odst. 3 stavebního
zákona, podle kterého je účastníkem každého územního řízení obec. Podle
§ 65 odst. 2 s. ř. s.
ovšem žalobci musí tvrdit nejen zkrácení na svých právech, která jim příslušejí, ale zároveň musí
tvrdit, že na nich byli zkráceni způsobem, který mohl mít za následek nezákonné rozhodnutí. Tvrzení
žalobců o vadnosti napadeného rozhodnutí a chybném postupu stěžovatele není dostačující, neboť
předpokladem aktivní žalobní legitimace je současné tvrzení, že tento postup mohl mít za následek
nezákonné rozhodnutí, což z žaloby nelze dovodit. Rozsudek krajského soudu je podle kasační
stížnosti vnitřně rozporný. Krajský soud správně zjistil, že
de facto
došlo k potvrzení, nikoliv ke
změně rozhodnutí správního orgánu I. stupně, ale současně zrušil rozhodnutí stěžovatele s tím, že
není možné zamítnout odvolání a potvrdit rozhodnutí správního orgánu I. stupně a současně toto
rozhodnutí v jeho výroku změnit.
Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
Z odůvodnění:
Ze správního spisu vyplývá, že Pozemkový fond České republiky podal dne 18. 9. 2002 návrh na
vydání územního rozhodnutí na dělení pozemků, který obsahoval kromě označení navrhovatele a dalších
formálních náležitostí podání i označení účelu navrhovaného dělení pozemků jako „Investiční záměr -
větrné elektrárny“. Ve věci bylo konáno ústní jednání, na jehož základě byl navrhovatel vyzván k
doplnění návrhu o přesně specifikované údaje a doklady a řízení bylo přerušeno
(§ 29 odst. 1 správního
řádu). Stavební úřad stanovil pro doplnění návrhu lhůtu do 31. 3. 2003 a výslovně poučil
navrhovatele, že pokud nebudou nedostatky návrhu ve stanovené lhůtě odstraněny, řízení bude
zastaveno. Dne 6. 1. 2003 navrhovatel předložil stavebnímu úřadu žádost o zastavení územního řízení
a stavební úřad požádal další účastníky řízení, aby se v souladu s
§ 30 správního řádu k žádosti
vyjádřili. S výjimkou jednoho všichni účastníci řízení vyjádřili svůj nesouhlas a požadovali, aby
dělení pozemků bylo projednáno v zahájeném územním řízení a byly tak vzaty v úvahu jejich argumenty.
Po marném uplynutí lhůty stanovené k doplnění návrhu bylo územní řízení rozhodnutím ze dne 20. 10.
2003 podle § 35 odst. 3 stavebního
zákona zastaveno.
Mimo rámec zahájeného a do té doby pravomocně neukončeného územního řízení stavební úřad dne 21.
1. 2003 vyslovil souhlas s obsahem geometrických plánů na dělení pozemků, které byly předmětem
tohoto územního řízení.
Nejvyšší správní soud se především zabýval otázkou, zda rozhodnutí žalovaného navazující na
zastavení územního řízení (§ 35
odst. 3 stavebního zákona) podléhá soudnímu přezkumu.
Namítanou kompetenční výluku soudního přezkumu rozhodnutí o zastavení řízení stěžovatel spatřoval
v procesní povaze tohoto rozhodnutí, kterým se pouze upravuje vedení řízení a které není aktem, jímž
se zakládají, mění, ruší nebo závazně určují práva a povinnosti.
Nejvyšší správní soud nepřisvědčil stěžovateli v názoru, že rozhodnutí o zastavení řízení není
rozhodnutím ve smyslu § 65 odst.
1 s. ř. s. Podle citovaného ustanovení je k podání žaloby legitimován každý, kdo tvrdí, že
byl na svých právech zkrácen přímo nebo v důsledku porušení svých práv úkonem správního orgánu, jímž
se zakládají, mění, ruší nebo závazně určují jeho práva a povinnosti. Podle smyslu a účelu
citovaného ustanovení je žalobní legitimace dána ve všech případech, kdy se úkon správního orgánu,
vztahující se ke konkrétní věci a konkrétním adresátům, dotýká právní sféry žalobce. Pojmem
„rozhodnutí“ ve smyslu § 65 odst.
1 s. ř. s. se ostatně zabýval i rozšířený senát Nejvyššího správního soudu v usnesení
publikovaném pod č. 906/2006 Sb. NSS, na které se v nyní posuzované věci pro stručnost odkazuje.
Nutno dodat, že i když správní řízení není ukončeno konstitutivním rozhodnutím zakládajícím
subjektivní hmotné právo, ale je skončeno např. rozhodnutím o zastavení řízení, může se toto
rozhodnutí zásadním způsobem dotknout právní sféry účastníka řízení a nelze je bez dalšího podřadit
pod rozhodnutí procesní povahy. Nepochybně totiž existuje rozdíl mezi rozhodnutím, kterým se
upravuje pouze průběh správního řízení, a mezi rozhodnutím, kterým se s konečnou platností rozhoduje
o tom, zda jsou dány zákonné předpoklady pro projednání návrhu účastníka řízení.
Pravomoc správních soudů je třeba vnímat mj. ve světle
čl. 36 odst. 2 Listiny základních
práv a svobod a čl. 6
odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod tak, že lze přezkoumat každé
rozhodnutí správního orgánu, ledaže by je ze soudního přezkumu výslovně vyloučil zákon. Meze práva
na přístup k soudu představují tzv. kompetenční výluky, při jejich používání je však nutno klást si
otázku, proč zákon určitou výluku obsahuje, a respektovat její smysl. Smyslem výluky podle
§ 70 písm. c) s. ř. s.
je, aby se soud zabýval až výsledným rozhodnutím ve věci samé a případnou nesprávnost postupu při
vedení řízení, tj. úkony, jimiž se upravuje vedení řízení, nečinil předmětem předběžného dílčího
přezkumu. Nezákonnost takových úkonů může být později namítána jako vada řízení vedoucí v případě
vlivu na výrok rozhodnutí ve věci až ke zrušení takového rozhodnutí soudem. Z ústavních
interpretačních pravidel současně plyne, že v pochybnostech o tom, zda žalobci svědčí právo na
přístup k soudu či nikoliv, je nezbytné přiklonit se k výkladu svědčícímu ve prospěch výkonu tohoto
práva.
V posuzované věci tedy není podstatné, zda se jedná o rozhodnutí procesněprávní či hmotněprávní
povahy, ale zda se může projevit v právní sféře účastníka řízení. Dojde-li k zastavení řízení, děje
se tak soudně přezkoumatelným rozhodnutím správního orgánu, spadajícím do rozsahu generální
klauzule
§ 65 odst. 1 s. ř. s., a
nevyloučeným z přezkumu ustanovením
§ 70 s. ř. s.
Co do namítaného nedostatku aktivní legitimace žalobců Nejvyšší správní soud konstatuje, že
úprava správního soudnictví zakládá procesní žalobní legitimaci i pro osoby, které se staly
účastníky řízení před správním orgánem, ale nemohou žalobu podat podle
§ 65 odst. 1 s. ř. s. (viz
§ 65 odst. 2 s. ř. s.).
Obec je účastníkem územního řízení
(§ 34 odst. 3 stavebního
zákona), v němž může uplatňovat svá práva, a jsou-li tato práva porušena způsobem, který mohl
mít za následek nezákonné rozhodnutí, může se žalobou domáhat jejich soudní ochrany.
Jak ze soudního spisu vyplývá, žalobci v žalobě namítali, že zvoleným procesním postupem, zejména
vydáním opatření, kterým bylo schváleno dělení pozemků, došlo k poškození jejich práv účastníků
územního řízení, neboť stavební úřad jim tak odňal možnost, aby jejich (negativní) stanoviska k věci
byla při rozhodnutí zohledněna. Žalobci zdůraznili, že stavební úřad přes vědomí jejich zamítavého
postoje k věci připustil, aby za souběžně vedeného územního řízení týkajícího se dělení pozemků bylo
v téže věci vydáno opatření, které bylo zcela v rozporu s jejich stanoviskem uplatněným v územním
řízení. Z citovaného vyjádření lze dovodit, že tvrzený zásah do právní sféry byl takové intenzity,
že mohl mít za následek nezákonné rozhodnutí ve věci. Formalistický přístup, jehož se stěžovatel ve
své kasační námitce dovolává, a vyžadující po žalobcích doslovnou citaci zákonného ustanovení, tedy
že „účastník řízení byl postupem správního orgánu zkrácen na právech, která jemu příslušejí, takovým
způsobem, že to mohlo mít za následek nezákonné rozhodnutí“ Nejvyšší správní soud považuje za
nepřijatelný (...).